Pidcock haalt uit naar UCI ondanks eigen voordeel: “Regelwijziging niet voor mij gemaakt”
Foto: Cor Vos
zondag 13 augustus 2023 om 09:52

Pidcock haalt uit naar UCI ondanks eigen voordeel: “Regelwijziging niet voor mij gemaakt”

Alsof er nog niet voldoende over gezegd was, heeft ook kersvers wereldkampioen Tom Pidcock zijn zegje gedaan over de startrij-gate. “Ik wilde eigenlijk niet betrokken raken in deze ‘rule changing shit show’ voor de wedstrijd, maar er moet me toch iets van het hart”, laat de Brit weten in een statement op X/Twitter.

De last minute-beslissing van de UCI om startplekken 33 tot en met 40 in de Cross Country te reserveren voor renners die in de top 10 van de UCI-ranking in een andere discipline staan of de top 20 in de World Ranking op de weg, stootte vooral voor de wedstrijd reeds op veel onbegrip. Mathieu van der Poel en Tom Pidcock, die doorgaans geen volledig MTB-programma rijden, kregen immers plots een groot voordeel.

“Zowel mijn entourage als ikzelf hebben nooit om die regelwijziging gevraagd”, aldus Pidcock. “Ook al heb ik er voordeel uit gehaald, doordat ik één rij naar voor mocht, ben ik het volledig oneens met de nieuwe regels.”

Ook zelf had hij zich veel werk kunnen besparen om UCI-punten te pakken. De Brit verlengde immers zijn voorjaarscampagne, om half mei zowel de Cross Country als Short Track te winnen op de wereldbeker in Nove Mesto. “Ik heb drie weken van mijn Tourvoorbereiding opgeofferd om zo veel mogelijk UCI-punten te pakken. Als men al zo’n regel wil maken, dan moeten ze die bij de start van het jaar communiceren. Ik steun dus volledig het statement van de andere renners.”

RIDE Magazine
37 Reacties
13-08-2023 10:26
De bedoeling van startrijen is om de beste mountainbikers vooraan te laten vertrekken. Pidcock is een van de besten, dus zou alle recht hebben om ergens tussen positie 10-20 te mogen vertrekken. Ik zou zeggen: ga de startposities baseren op één kwalificatierondje. Op die wijze hebben parttime mountainbikers een eerlijke kans, heb je een eerlijke procedure en dat komt de sport alleen maar ten goede.
    13-08-2023 10:32
    Maar dan bevoordeel je de snelle starters. Iemand, zoals bijvoorbeeld die Oostenrijkse die 4de werd achter Puck Pieterse, zou dan helemaal geen kans maken.
    13-08-2023 10:33
    Panache is duidelijk F1-fan. Daar krijg je ieder weekend opnieuw een eerlijke kans.

    Volgens mij is dit logistiek wat minder goed te organiseren in het MTB-en (hoewel ik me realiseer dat we naar de maan kunnen vliegen, en ook dit dus op zouden kunnen lossen).

    Maar het kan denk ik heel simpel. Door STANDAARD de 4e of 5e startrij in het MTB (maar eventueel ook in de cross of MTB shorttrack) te reserveren voor wildcards. Denk aan een Mathieu of Wout die vaak hun eerste wedstrijden in het veld helemaal achteraan moeten starten, Toon Aerts die gaat herintreden, Pidcock of VdP die de MTB oppakken tijdens of na het wegseizoen.

    Dan weet iedereen op voorhand waar hij/zij aan toe is. En krijgen de toppers uit een andere discipline ook een waardige startplek, ipv naast een Bengaal en een Nepalees.
    13-08-2023 10:51
    “Panache is duidelijk F1-fan”
    Klopt. Maar duidelijker voorbeeld is de Indy-500, een race binnen een groter kampioenschap die dermate prestigieus is dat oud kampioenen, of toppers uit een andere klasse, slechts met die race meedoen. Ze krijgen door het kwalificatieformat dezelfde kansen op Pole dan coureurs die het volledige kampioenschap rijden. Dat format vind ik goed voor de sport.
    13-08-2023 10:53
    [b]@Agen Kolar[/b] Dan doe je een rondje met vliegende start, zoals we dat van de baan kennen.
    13-08-2023 11:03
    @Panache,
    Overigens is het "F1-fan" niet als verwijt bedoeld. Ook ik zap heel vaak tussen het ene scherm en het andere op de dagen dat de snelle bolides rond racen.

    Moraal van het verhaal is dat er voldoende mogelijkheden zijn om iedereen eerlijke kansen te geven... maar dat er waarschijnlijk altijd wel iemand gaat zijn die zich benadeeld voelt.
    13-08-2023 11:15
    Grotendeels eens met @Panache en oneens met zijn criticasters.
    Met veranderingen in de goede richting afblazen omdat er ook nadelen aan kleven, bereik je niets.
    Je wilt een gelijk speelveld in Parijs (of op volgende WK’s) als het om de hoge klasseringen gaat en het tijdsverlies als je achteraan start, maakt dat onmogelijk. Hoe je uiteindelijk dit probleem oplost weet ik ook niet, maar je komt er niet door direct alleen minpuntjes van voorgestelde verbeteringen te benoemen.
    Hopelijk zijn de mannen en vrouwen die er echt overgaan wijs genoeg en laten zij zich niet leiden door luidruchtige lobby’s.
    13-08-2023 12:39
    Tussen 10 en 20 ??? Je spreekt hier over de huidige Olympische kampioen mountainbike. Die hoort op de eerste rij te staan. Gewoon een schande dat dit niet is gebeurd.
13-08-2023 10:52
"Mountainbiketopper" Peter Sagan kreeg startpositie 36 cadeau van de UCI (ten nadele van mountainebikers zoals Koretzky die 4e werd) . Hij deed er niet veel mee en werd uiteindelijk 63e ...
    13-08-2023 11:20
    Daarom zou het veel eerlijker zijn om een dag voor de wedstrijd een kwalificatierondje te laten beslissen over de startposities.
13-08-2023 10:42
Dit is precies waarom het zo’n slechte beslissing was, zijn overwinning krijgt nu een raar randje en hij voelt zich gedwongen om zich ook uit te spreken. Al deze reacties zijn volkomen voorspelbaar en zijn logisch. Maar blijkbaar hebben ze bij de UCI geen enkel vermogen om zich voor te stellen wat er gebeurd bij zo’n last minute wijziging of het interesseert ze geen klap. En ik vrees eigenlijk het laatste.
    13-08-2023 10:48
    Stel Pidcock was in de achterhoede gestart en werd op 9 seconde achterstand tweede. Dan zou er toch ook een beetje vreemd naar de wereldkampioen gekeken worden omdat hij overduidelijk niet de sterkste was? Niemand heeft de raceafstand sneller afgelegd dan Tom Pidcock, wat hem wat mij betreft een wereldkampioen zonder twijfelrandje maakt.
    13-08-2023 12:04
    Nogmaals het gaat mij niet om de regel op zich, maar het moment van beslissen, dat is gewoon slecht besturen. Want nu heeft hij een wereldtitel en moet zich in de pers gaan verontschuldigen, boze renners etc etc. Als deze beslissing niet of veel eerder was genomen was er nul gedoe geweest. Ik gun Pidcock de titel van harte en het is ook verdient maar die last minute regel wijziging is gewoon een mega slechte beslissing. Nogmaals die regel had waarschijnlijk al veel eerder doorgevoerd moeten worden, maar nu maakt men 2 fouten achter elkaar: Eerst te lang wachten en dan het last minute toch nog doen. Dommer dan dat wordt het niet.
13-08-2023 13:01
Altijd dat 'uithalen'....dit is niet uithalen, dit is een mening geven.
13-08-2023 10:18
Achteraf vind ik dit een beetje vreemd over komen eigenlijk. Als hij er niets mee te maken wil hebben etc had hij dat van tevoren kunnen zeggen en die plek gewoon af kunnen staan aan de rechtmatige eigenaar. Nu neem je eerst het voordeel, wordt je wereldkampioen en kom je daarna met dat je het niet eerlijk vindt.
    13-08-2023 10:22
    Ik vind het dan wel weer logisch dat Pidcock zich vooral op de wedstrijd heeft gefocust. Zal verder wel veel commentaar hebben gehad en het nog nodig hebben gevonden om te reageren. Ik snap je punt helemaal, maar je moet het natuurlijk ook zo zien dat Pidcock niet even op een andere startrij gaat staan, of dat de uci zich iets had aangetrokken van zijn (of wie dan ook zijn) commentaar
    13-08-2023 11:05
    Enerzijds eens, anderzijds kreeg een van zijn grootste concurrenten natuurlijk ook dat voordeel, dan is het gauw goedgepraat aan jezelf dat je het voordeel benut omdat vdp anders een te groot voordeel heeft tov jou.
13-08-2023 10:39
Pidcock heeft flink wat roomboter op zijn hoofd, maar is natuurlijk ook slachtoffer.

Als de regelwijziging eerder was doorgevoerd, had hij zijn voorbereiding anders kunnen opbouwen. Dus in die zin slachtoffer. Maar het alsnog wijzigen van de regels was natuurlijk flink in zijn voordeel. En daar heeft hij heus mede zijn titel aan te danken.
    13-08-2023 14:03
    Hoezo dan boter op z’n hoofd? Wat jij hier schrijft is toch precies wat Pidcock zegt?
13-08-2023 11:00
volgende keer maar gewoon loten.
13-08-2023 11:10
Ik vind het achteraf ook best makkelijk overkomen. Dan had hij nee moesten zeggen, maar niet nadat je eerst gewonnen hebt. Sam Gaze is ook achteraan moeten starten, terwijl hij wereldkampioen short race is
13-08-2023 13:42
Startpositie gewoon baseren op verdiensten tijdens het jaar, de ranking dus, niet meer, niet minder.
13-08-2023 10:00
Sterk gesproken
13-08-2023 10:00
Goed ventje!
13-08-2023 11:37
Ja de regel kwam last linute en is speciaal gemaakt op maat van VDP en Pidcock. Maar kom op zeg, Pidcock start 4 rijen achter de toppers en wint nog relatief makkelijk met een slecht werkend versnellingsapparaat.

Mij lijkt hij een klasse sterker, en lijkt het een beetje alsof de hele mountainbike top dat ook al wist. Als je als 10 (!) voudig wereldkampioen al druk moet maken omdat iemand die 95% van de tijd op de weg rijdt niet 4 maar 6 rijen achter je moet starten. Zeg dan gewoon, de wedstrijd zal uitwijzen wie de sterkste is niet de startplaats.

Ja hij is bevoordeeld, maar nu lijkt het alsof de slinger te ver doorslaat richting andere kant en veel mountainbikers en fans vinden dat hij niet gewoon benadeeld (want dat is reeds het geval) maar extra benadeeld dient te worden. Terwijl hij eigenlijk EK, WK, OS wint en gewoon de beste is met zelfs amper voorbereiding.

Unpopular opinion: Pidcock had als regerend Olympisch kampioen en 4de van het vorig wk gewoon op de eerste rij moeten starten.
    13-08-2023 11:40
    Gaat helemaal niet om waar hij start. Maar regels een paar uur voor de start veranderen. Dat is natuurlijk van de zotte.
    13-08-2023 11:52
    Zoals ik al eerder zei, inderdaad, timing is belabberd.

    Er zijn trouwens ook mensen (Sven Nys) die de regel an sich verkeerd vinden. Dus daar gaat het wel ook om.

    Sterkste won (ruim) de koers ondanks dat hij benadeeld of extra benadeeld werd.
13-08-2023 13:43
Waarom zo ingewikkeld doen? Gewoon iedereen eerst een kwalificatierondje laten doen en op grond daarvan de startvolgorde bepalen. Het is tenslotte het WK. Daar mogen best wat andere en eerlijker startregels voor gelden. Je hebt dan ook geen last meer van dat geëmmer over eerlijk en oneerlijk.
13-08-2023 14:55
Pidcock heeft groot gelijk: het slaat nergens op om op het laatste moment de regels te wijzigen. Die moeten aan het begin van het seizoen gewoon duidelijk zijn, zodat renners weten waar ze aan toe zijn en eventueel hun planning daarop kunnen afstemmen. Verder heeft de mountainbikewereld het nodige huiswerk te doen, wanneer iemand die de sport nauwelijks beoefent zowel Olympisch als wereldkampioen kan worden vanuit een ongunstige startpositie.
13-08-2023 10:26
Zoveel mogelijk punten? Heeft één wereldbeker gereden. Zegt alles over hoe hoog hij de concurrentie inschatte. Dacht vanaf plek 61 minus een paar beloftes te kunnen winnen.

En ook een beetje lachwekkend om zijn matige Tour nu aan een paar weekjes op de moutainbike te wijten. Alsof hij anders het wiel van Vingegaard wel even gehouden zou hebben.
    13-08-2023 10:37
    Matige tour?? Hoe hij rond reed tot het einde vd 2e week was niet bepaald matig te noemen. Na pogi en vingegaard de beste renner op de puy de dome. Naar mijn mening heeft hij laten zien dat hij mee kan doen om het podium in een grote ronde
    13-08-2023 11:29
    Na een CX-seizoen (ok, geen WK) reed ie het langste voorjaar van iedereen. Van Strade (winst) tot en met Luik (tweede). Zelfs Pogi startte nog niet in de Strade omdat ie top wou zijn tot Luik. In plaats van dan te pauzeren (zoals iedereen) ging ie nog 2-3 weken door op de MTB. Om dan ietwat later alweer 3 weken top te proberen zijn in de zwaarste rittenkoers van het jaar en die vorm te moeten rekken tot het WK MTB. Hoe je daarop commentaar kan hebben, ik snap het niet.
    13-08-2023 13:45
    @Steven: hij maakt zelf die planning toch op, hij had toch gewoon minder kunnen rijden. Makkelijk van hem om daar nu mee af te komen vind ik
13-08-2023 11:02
Volgens mij klopt het niet eens wat hij zegt. Wat waar is, is dat de wijziging is gemaakt voor MVDP en dat moet niet zo laat kunnen daar ben ik het mee eens.

Wat niet waar is, is dat het hem maar 1 rijtje geholpen zou hebben als hij de eerdere Wereldbeker niet had gereden. De UCI was namelijk van plan om speciaal voor MVDP de regel van de Wereldbekers aan te houden waarin de top 10 uit andere disciplines naar voren mocht komen. En daar is meneer Pidcock niet goed genoeg voor. Alleen na protest van deze schijnheilige werd daar top 20 van gemaakt en mochthij met MVDP naar rij 5. Als hij geen Wereldbekers had gereden en de UCI had niks aangepast, dan had hij fijn van rij 11 oid mogen starten. Met dank aan de UCI heeft hij wsc de race gewonnen, want Gaze kwam op het einde nog heel hard van achteren opzetten.

Wat een blaaskaken zijn hij en z’n trainer Bogaert toch. Altijd maar die praatjes ook achteraf over waarom hij eigenlijk de beste is van iedereen maar om één of andere externe reden toch niet gewonnen heeft. Laat hem nu eerst maar eens een keer zorgen dat ie in keer echt in de buurt van de grote namen op de weg komt.
    13-08-2023 11:21
    Vanwaar toch altijd die haat naar bepaalde renners...

    Wel opvallend dat Strade Bianchi, Brabantse Pijl, Amstel twijfelgeval, ritwinst in de Tour op Alpe d'Huez na een waar spektakelstuk en nog wat andere exploten gewoon teniet gedaan wordt door een persoonlijke antipathie.

    Edit: Wielrennen is geen sport voor haters. Probeer voetbal ofzo..
    13-08-2023 11:33
    Lol, wat een zielige commentaar. Kijk z’n palmares maar even na, op die leeftijd, veel doet dat niet onder hoor voor MvdP op de weg. Idem CX. En op de MTB is het gewoon al een pak beter.
    13-08-2023 12:48
    "Idem cx"

    Mag ik daar even hard om lachen?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine