Pidcock haalt uit naar UCI ondanks eigen voordeel: “Regelwijziging niet voor mij gemaakt”
Alsof er nog niet voldoende over gezegd was, heeft ook kersvers wereldkampioen Tom Pidcock zijn zegje gedaan over de startrij-gate. “Ik wilde eigenlijk niet betrokken raken in deze ‘rule changing shit show’ voor de wedstrijd, maar er moet me toch iets van het hart”, laat de Brit weten in een statement op X/Twitter.
De last minute-beslissing van de UCI om startplekken 33 tot en met 40 in de Cross Country te reserveren voor renners die in de top 10 van de UCI-ranking in een andere discipline staan of de top 20 in de World Ranking op de weg, stootte vooral voor de wedstrijd reeds op veel onbegrip. Mathieu van der Poel en Tom Pidcock, die doorgaans geen volledig MTB-programma rijden, kregen immers plots een groot voordeel.
“Zowel mijn entourage als ikzelf hebben nooit om die regelwijziging gevraagd”, aldus Pidcock. “Ook al heb ik er voordeel uit gehaald, doordat ik één rij naar voor mocht, ben ik het volledig oneens met de nieuwe regels.”
Ook zelf had hij zich veel werk kunnen besparen om UCI-punten te pakken. De Brit verlengde immers zijn voorjaarscampagne, om half mei zowel de Cross Country als Short Track te winnen op de wereldbeker in Nove Mesto. “Ik heb drie weken van mijn Tourvoorbereiding opgeofferd om zo veel mogelijk UCI-punten te pakken. Als men al zo’n regel wil maken, dan moeten ze die bij de start van het jaar communiceren. Ik steun dus volledig het statement van de andere renners.”
2/2 I sacrificed 3 weeks of prep for the TDF extending my spring before taking a break in order try get as many points as I could for this world champs. If a rule like this is to be made, it needs to be at the start of the year. I support the rider representatives position
— Tom Pidcock (@tompidcock) August 13, 2023
Volgens mij is dit logistiek wat minder goed te organiseren in het MTB-en (hoewel ik me realiseer dat we naar de maan kunnen vliegen, en ook dit dus op zouden kunnen lossen).
Maar het kan denk ik heel simpel. Door STANDAARD de 4e of 5e startrij in het MTB (maar eventueel ook in de cross of MTB shorttrack) te reserveren voor wildcards. Denk aan een Mathieu of Wout die vaak hun eerste wedstrijden in het veld helemaal achteraan moeten starten, Toon Aerts die gaat herintreden, Pidcock of VdP die de MTB oppakken tijdens of na het wegseizoen.
Dan weet iedereen op voorhand waar hij/zij aan toe is. En krijgen de toppers uit een andere discipline ook een waardige startplek, ipv naast een Bengaal en een Nepalees.
Klopt. Maar duidelijker voorbeeld is de Indy-500, een race binnen een groter kampioenschap die dermate prestigieus is dat oud kampioenen, of toppers uit een andere klasse, slechts met die race meedoen. Ze krijgen door het kwalificatieformat dezelfde kansen op Pole dan coureurs die het volledige kampioenschap rijden. Dat format vind ik goed voor de sport.
Overigens is het "F1-fan" niet als verwijt bedoeld. Ook ik zap heel vaak tussen het ene scherm en het andere op de dagen dat de snelle bolides rond racen.
Moraal van het verhaal is dat er voldoende mogelijkheden zijn om iedereen eerlijke kansen te geven... maar dat er waarschijnlijk altijd wel iemand gaat zijn die zich benadeeld voelt.
Met veranderingen in de goede richting afblazen omdat er ook nadelen aan kleven, bereik je niets.
Je wilt een gelijk speelveld in Parijs (of op volgende WK’s) als het om de hoge klasseringen gaat en het tijdsverlies als je achteraan start, maakt dat onmogelijk. Hoe je uiteindelijk dit probleem oplost weet ik ook niet, maar je komt er niet door direct alleen minpuntjes van voorgestelde verbeteringen te benoemen.
Hopelijk zijn de mannen en vrouwen die er echt overgaan wijs genoeg en laten zij zich niet leiden door luidruchtige lobby’s.
Als de regelwijziging eerder was doorgevoerd, had hij zijn voorbereiding anders kunnen opbouwen. Dus in die zin slachtoffer. Maar het alsnog wijzigen van de regels was natuurlijk flink in zijn voordeel. En daar heeft hij heus mede zijn titel aan te danken.
Mij lijkt hij een klasse sterker, en lijkt het een beetje alsof de hele mountainbike top dat ook al wist. Als je als 10 (!) voudig wereldkampioen al druk moet maken omdat iemand die 95% van de tijd op de weg rijdt niet 4 maar 6 rijen achter je moet starten. Zeg dan gewoon, de wedstrijd zal uitwijzen wie de sterkste is niet de startplaats.
Ja hij is bevoordeeld, maar nu lijkt het alsof de slinger te ver doorslaat richting andere kant en veel mountainbikers en fans vinden dat hij niet gewoon benadeeld (want dat is reeds het geval) maar extra benadeeld dient te worden. Terwijl hij eigenlijk EK, WK, OS wint en gewoon de beste is met zelfs amper voorbereiding.
Unpopular opinion: Pidcock had als regerend Olympisch kampioen en 4de van het vorig wk gewoon op de eerste rij moeten starten.
Er zijn trouwens ook mensen (Sven Nys) die de regel an sich verkeerd vinden. Dus daar gaat het wel ook om.
Sterkste won (ruim) de koers ondanks dat hij benadeeld of extra benadeeld werd.
En ook een beetje lachwekkend om zijn matige Tour nu aan een paar weekjes op de moutainbike te wijten. Alsof hij anders het wiel van Vingegaard wel even gehouden zou hebben.
Wat niet waar is, is dat het hem maar 1 rijtje geholpen zou hebben als hij de eerdere Wereldbeker niet had gereden. De UCI was namelijk van plan om speciaal voor MVDP de regel van de Wereldbekers aan te houden waarin de top 10 uit andere disciplines naar voren mocht komen. En daar is meneer Pidcock niet goed genoeg voor. Alleen na protest van deze schijnheilige werd daar top 20 van gemaakt en mochthij met MVDP naar rij 5. Als hij geen Wereldbekers had gereden en de UCI had niks aangepast, dan had hij fijn van rij 11 oid mogen starten. Met dank aan de UCI heeft hij wsc de race gewonnen, want Gaze kwam op het einde nog heel hard van achteren opzetten.
Wat een blaaskaken zijn hij en z’n trainer Bogaert toch. Altijd maar die praatjes ook achteraf over waarom hij eigenlijk de beste is van iedereen maar om één of andere externe reden toch niet gewonnen heeft. Laat hem nu eerst maar eens een keer zorgen dat ie in keer echt in de buurt van de grote namen op de weg komt.
Wel opvallend dat Strade Bianchi, Brabantse Pijl, Amstel twijfelgeval, ritwinst in de Tour op Alpe d'Huez na een waar spektakelstuk en nog wat andere exploten gewoon teniet gedaan wordt door een persoonlijke antipathie.
Edit: Wielrennen is geen sport voor haters. Probeer voetbal ofzo..
Mag ik daar even hard om lachen?