Philippe Gilbert stopt eind 2022

maandag 19 april 2021 om 08:25
Philippe Gilbert stopt eind 2022

foto: Cor Vos

Zoals verwacht hangt Philippe Gilbert eind volgend jaar zijn fiets aan de haak. Dan loopt ook zijn contract bij Lotto Soudal af. Dat vertelde wereldkampioen van Valkenburg zondag op het RTBF-radiostation VivaCité.

Gilbert had 2022 al eerder als zijn mogelijk laatste seizoen genoemd. De Waal is dan 40 jaar oud. “Op een gegeven moment moet je stoppen. Mijn carrière heeft dan twintig jaar geduurd en er is meer in het leven dan alleen wielrennen. In mijn leven heb ik veel opofferingen gedaan en nu wordt het tijd om te genieten, bijvoorbeeld van mijn familie”, vertelde hij.

In het interview kwam hij ook terug op de moeilijke afgelopen weken, waarin hij onder andere de Ronde van Vlaanderen oversloeg. “Ik had een fysieke en mentale pauze nodig, maar nu voel ik mij weer prima. Ik kon goed trainen en ben blij dat ik in de Waalse Pijl kan terugkeren. Ik had ook de Amstel Gold Race graag gereden, maar dat was nog te vroeg in mijn trainingsschema.”

Gilbert na zijn WK-titel in 2012 – foto: Cor Vos

“Ik heb twee zware knieblessures gehad en onderschatte het effect op mijn lichaam daarvan. Ik betaalde de tol voor de vele kilometers die ik heb doorgereden ondanks de enorme pijn in mijn knie. Ik had maandenlang veel pijn en nu zei mijn lichaam stop. De beslissing om een pauze te nemen, was de juiste. Ik hoop met een beter gevoel terug te keren”, aldus Gilbert.

Waalse Pijl en LBL
Zonder druk gaat Gilbert deze week van start in de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik. “Fysiek ben ik niet slecht, maar ik ben me ervan bewust dat ik voorbereidingskoersen als Baskenland heb gemist. Ik wil vooral plezier hebben en proberen zo ver mogelijk te komen. Zonder druk kan ik misschien wel vrij koersen. Ik hoop erbij te zijn in de finales van deze prachtige klassiekers.”

Dit artikel delen:

30 Reacties

S'mon 19 april 2021 om 08:32

Heeft een fantastische carrière gehad, nu kan hij met volle teugen van het leven genieten.

Scott Sunderland 19 april 2021 om 09:48

Nou hij moet nog tot eind volgend jaar hoor. Dus hij moet voorlopig gewoon aan de bak.

S'mon 19 april 2021 om 10:05

Misschien verkeerd geformuleerd inderdaad: Dan kan hij met volle teugen genieten van het leven naast het wielrennen. ;)

lander luypaert 19 april 2021 om 08:41

Samen met Greipel stoppen er dus 2 fantastische renners in 2022.

Peetvader 19 april 2021 om 09:07

Lijkt zich er een beetje bij neer te leggen nu dat hij zijn topniveau niet meer zal halen.

Alleen heeft hij vrees ik nog wel een toploon bij Lotto Soudal.

Vinyakke 19 april 2021 om 09:10

Zou het door de lengte van dat contract niet nog min of meer redelijk zijn, met (als Lelangue slim is) vooral een bonussysteem? Zoniet, dan is dat geen goed beleid natuurlijk.

Scott Sunderland 19 april 2021 om 09:28

Dit was ook de reden dat Lefevre hem geen driejarig contract bood. Gezien zijn leeftijd is het te onzeker of iemand zolang nog goede prestaties kan leveren. Natuurlijk is hij geblesseerd geraakt maar in feite heeft hij nog zeer weinig gepresenteerd voor Lotto en ze moeten nog een jaar.

Gitan 19 april 2021 om 09:33

Blijkbaar gaat het om 1 miljoen per jaar, wat Lefevere niet meer wilde bieden.

Quintenri 19 april 2021 om 10:52

Waarom ‘vrees’ je dat? Wat is het probleem van een toprenner die veel geld verdient?

Peetvader 19 april 2021 om 12:04

De vraag is: kan hij dit of volgend seizoen nog presteren als een toprenner?

Vinyakke 19 april 2021 om 09:08

Dat zat er wat aan te komen natuurlijk. Benieuwd wie de nieuwe kopman wordt. Voor 2022 komen er weinig echt sterke voorjaarsrenners op de markt. Ik veronderstel dat Degenkolb wat langer mag blijven en ze naast Gilbert, Wellens en Ewan ook niet nog een kopman kunnen betalen (al zou ik toch al eens polsen bij een type narvaez). Voor na 2022 zou er dus budget moeten vrijkomen, heel benieuwd wie dat gaat worden!

lander luypaert 19 april 2021 om 09:13

Maar misschien breken er nog wat jonge renners door. Je hebt al Vermeersch en ook bij Van Moer zit nog veel rek op. Ook Oldani in de toekomst misschien.

Vinyakke 19 april 2021 om 09:26

Zou kunnen dat daar een nieuw toppertje bij zit maar dat weet je nog niet natuurlijk. Vermeersch na zijn sterke GW dit voorjaar geen nieuwe stap kunnen zetten. Ik zou toch op zeker spelen en daar een nieuwe sterke man naast zetten hoor. Degenkolb is sterk maar zal geen grote koers meer winnen.

Groetjesaandevoetjes 19 april 2021 om 09:41

Vanhoucke zal ook vaker een kopmanschap kunnen krijgen. Gast is nog maar 23 jaar. Reed al 2 gronde rondes uit en bewijst goed mee te kunnen. En ze hebben nog meer jonge renners die hopelijk stappen kunnen maken de komende 2 jaar.

FDJ 19 april 2021 om 09:28

Prachtige renner, sympathieke gast. Nu alles op die ene dag in maart 2022. Op de Poggio vlammen en zijn ontbrekende monument binnenhalen.

Groetjesaandevoetjes 19 april 2021 om 09:44

Ik denk dat als hij MSR wil winnen hij niet moet wachten tot de Poggio maar wellicht iets anders moet forceren. Op de Poggio hoort Gilbert niet meer bij de beste 30 renners, dus ik zie hem niet meer op die manier winnen. Maar het is hem zeker gegund. Van Looy, Merckx, De Vlaeminck en Gilbert?

FDJ 19 april 2021 om 09:55

Eens hoor, maar ik gun het hem absoluut. Heb hem al zijn Amstels zien langs het parcours en ook in Luik was ik erbij in 2011. Heb het publiek in Luik nog niet eerder zo enthousiast gezien.

Gitan 19 april 2021 om 11:30

LBL ’11 op de top van zijn kunnen is voor mij wel zijn mooiste zege denk ik, in eigen regio en een koers die voor Belgen nog maar moeilijk te winnen valt.

WK ’12 als topfavoriet de pijl afschieten waar iedereen dat verwacht komt dicht in de buurt, maar dat was toch een mindere wedstrijd dan Luik waar hij de Schlecks vanaf de Roche-aux-Faucons geen moment uit zijn grip verloor.

Scott Sunderland 19 april 2021 om 09:46

Hoewel ik sympathie heb voor de renner Gilbert en bewondering voor zijn erelijst, vond ik het geven van een driejarig contract plus het aantrekken van Degenkolb (die al lang niet meer op zijn best is) niet getuigen van een goede visie. Beide renners hebben (ook al zijn er aanwijsbare redenen wellicht) nauwelijks iets gebracht.

Marik 19 april 2021 om 10:02

Mee eens, op het moment dat hier discussie over kwam op het forum vond ik het ook al een erg dubieus besluit van de ploeg. Ik zag Gilbert niet meer meedoen om de belangrijkste ereplaatsen en tot nu toe is dat helaas voor hem uitgekomen.

monsieur soixante pourcent 19 april 2021 om 17:39

Het lijkt erg persoonlijk maar ik heb steeds het gevoel dat er bij Lotto toch erg weinig visie achter schuilt. Enerzijds trekken ze de kaart van de jeugd maar daartegenover zetten ze wel 2 dinosaurussen. Het is altijd een beetje net niet. Ergens zitten ze daar met een minderwaardigheidscomplex waardoor ze de -voor mij althans- vreemdste sprongen maken.

Herinner ook de uitbarsting van Wallays. Het aantrekken van Gilbert was voor mij dan ook een zwaktebod. Zonder enige afbreuk te doen aan de kwaliteiten en het palmares van de man -Ik gun het hem-. Hij heeft zichzelf gewoon goed weten verkopen, weet bovendien ook nog nog wat media aandacht los te weken over de taalgrenzen heen (met oa zijn strive for five actie). Mediatiek zit het dus wel nog goed, sportief echter…

Veloburto 19 april 2021 om 10:16

Het gaat natuurlijk ook om de marketingwaarde van een renner voor een sponsor. Gilbert is natuurlijk wel een mooi uithangbord, ook al zijn de prestaties minder geworden

Vinyakke 19 april 2021 om 10:37

DSM heeft zo’n uithangbord precies niet nodig. Kan me moeilijk voorstellen dat Benoot of SKA dezelfde uitstraling hebben als een sagan, Gilbert, Alaflip en consorten. In België is dat blijkbaar wel belangrijk met vroeger ook Tom Boonen in een meesterlijke rol.

SpeedyLegs 19 april 2021 om 11:17

Gilbert was een geweldige renner, mede door zijn strijdvaardige karakter. Zoals wel meer toprenners, stopt hij voor mij (en de sponsors) te laat voor een afscheid met daarbij passende alllure.

Pieter01 19 april 2021 om 11:40

Mja, Lotto maakt steeds de verkeerde keuze qua renners, buiten hun sprinters natuurlijk.

Peetvader 19 april 2021 om 12:06

Steeds is nu ook wel overdreven he.

Hebben gewoon niet het grootste budget. Dan lijkt Gilbert inderdaad een misser.

Maar in het verleden toch al vele mooie successen behaald en zie ook nu nog renners die voor mooie dingen zullen zorgen.

Deel Koeper 19 april 2021 om 16:21

Gilbert was daar gewoon de sentimentele keuze. Qua palmares veruit de beste Belgische renner uit het huidige peloton bij dé Belgische ploeg bij uitstek (DQS is een internationaal gezelschap met een Belgische licentie), ook nog eens iemand met een succesvol verleden bij Lotto en dus ook gewoon commercieel aantrekkelijker

Ik vind Degenkolb een veel grotere misser, tenzij die een lager loon krijgt dan velen vermoeden. Bij Gilbert heb je nog het idee dat die op een gekke dag toch nog misschien 1 ouderwetse stunt kan uithalen. Degenkolb is gewoon een has-been, die heeft ook niet de koersstijl om te verrassen, dat is een typische volger die te kort zal komen in de sprint om dan op een (verre) ereplaats te eindigen, meer zit daar niet in.

Posterix 19 april 2021 om 15:42

Zo de knetters, dat nieuws slaat nog eens in als een bom. Duurt gelukkig nog anderhalf jaar, maar jammer als deze klepper er straks niet meer tussenfietst.

Romāns Vainšteins 19 april 2021 om 15:59

end of a legend. samen met Nibali en Valverde toch wel de meest nog steeds rondfietsende doch enigszins versleten geweldenaersch

monsieur soixante pourcent 19 april 2021 om 18:11

Beetje premature aankondigingen wat mij betreft.

Deed me spontaan denken aan ‘Il faut savoir’ van Aznavour. En hoe het toch allemaal balanceren en nuanceren is, terwijl wij vanaf de zijlijn ’s mans rekening maken.

Afscheid van een topper zoals hierboven gezegd, qua palmares zal hij een gapende leegte achter laten in het huidige peloton.

Voor de liefhebbers;
https://www.fransechansons.com/il-faut-savoir

Headlines

Materiaalzone

Populair