Peter Sagan roept rennersvakbond op tot actie vanwege hitte
woensdag 24 juli 2019 om 09:27

Peter Sagan roept rennersvakbond op tot actie vanwege hitte

Het Tourpeloton zucht momenteel onder een hittegolf. De renners rijden deze week in Zuid-Frankrijk de etappes onder temperaturen van ver boven de dertig graden. Peter Sagan roept de rennersvakbond CPA op om actie te ondernemen.

De Slowaak had het dinsdag op weg naar Nîmes net als zijn collega’s zwaar te verduren. “Ik nam de ene na de andere bidon. Het was gekkenwerk”, aldus Sagan tegen Cyclingnews. “Het was OK omdat het een vlakke rit was, maar wanneer we met dit weer richting de bergen gaan, dan gaat het enorm zwaar worden”, aldus Sagan.

Hij hoopt op actie vanuit de vakbond. “Ik denk dat de CPA iets moet doen. Ik weet niet waarom we ze betalen wanneer ze ons niet beschermen”, stelt hij.

Binnen de wielersport geldt sinds enkele jaren het Extreme Weather Protocol. Wanneer er extreme weersomstandigheden worden afgegeven, kan er door een werkgroep bestaande uit afgevaardigden namens de renners, ploegen en organisatoren besloten worden om de wedstrijd in te korten. Eerder dit jaar werd bijvoorbeeld een etappe in de Tour de San Juan aangepast vanwege de hitte. Tijdens de Tour is oud-renner Pascal Chanteur als voorzitter van de Franse rennersvereniging de afgevaardigde van de CPA.

RIDE Magazine
69 Reacties
24-07-2019 10:59
ik ben al aan het klagen en heb het al zwaar op kantoor, laat staan als je in de volle zon aan het fietsen bent
    24-07-2019 12:00
    Toch zal ik minder klagen wanneer ik nu in de volle zon aan het fietsen zou zijn dan dat ik nu op kantoor doe ;)
24-07-2019 11:13
De temperaturen zijn wel lager in de bergen gelukkig, maar onderschat niet hoe warm het kan worden in volle zon tegen een bergwand. Heb daar ooit zelf een zeer slechte ervaring mee gehad toen het 43 graden was op de slotklim van een cyclo (zon hele dag op de bergwand in zuidrichting), bijzonder ongezond is dat.

Snap dus ook niet dat er mensen zijn die suggereren dat je maar gewoon 280km door de bergen moet gaan fietsen met 40 graden en niet zo moet zeiken. Dat zijn vast mensen die asbestlongen en dergelijke ook niet zo'n groot issue vinden, vroeger zaagden we immers ook gewoon asbest, dat waren pas tijden!
24-07-2019 11:21
Ik ben het volledig eens met Sagan. Het moet wel gezond blijven
24-07-2019 11:27
Herinner me nog goed de dood van Tom Simpson op de Mont Ventoux in 1967. Zijn dood was anders toch ook voornamelijk te wijten door de grote hitte (tot 42 graden) naast andere verboden middeltjes natuurlijk.
De Mont Ventoux is wel een berg en dus geen col maar ook in de dalen tussen de cols worden er nu grote hitte voorspeld. Op grote hoogte is het idd wat minder heet maar ook minder zuurstof maar 90% van de tijd rijden de renners niet zo hoog.
Heb geen zicht op de voorspellingen ter plaatse dan lijken me maatregelen wel inderdaad gewenst ik denk dan aan inkorten van de ritten in combinatie met een vroege aankomst (liefst voor 14 uur)
    24-07-2019 12:06
    Ah het was de hitte. Zoals het de gordel is als je met 220 per uur tegen een wand knalt.
24-07-2019 11:39
Ik kan me herinneren dat de temperaturen in 1975 tijdens de Tour ook zeer hoog waren. Wij fietsten toen in die periode ook in de Alpen (gesmolten asfalt!). Het werd zelfs 39 graden en we hadden als oplossing om 's morgens zeer vroeg te vertrekken, 's middags in de schaduw door te brengen, en indien nodig 's avonds verder te fietsen (het fietsen 's middags werd door ons als zwaar ervaren; dat zal zelfs ook voor de Tourrenners gelden, in diverse mate, waardoor hun prestatieniveau naar beneden gaat). Voor de Tour zou ik in eerste instantie denken aan zeer vroeg vertrekken. Maar of dat realiseerbaar is?
24-07-2019 11:42
Zoals sommigen zeggen; het kan hogerop dan wel iets koeler zijn; vergeet niet dat er tijdens bergop rijden praktisch geen rijwind is en je bezig bent met lange (sub)maximale inspanningen. Dat is bij 35 graden ook echt niet gezond.
24-07-2019 12:37
Rit van vandaag inkorten tot 60 km. Als de Tour organisatie weigert, gewoon lekker langzaamaan doen zodat de finish pas om 7 uur vanavond is en niet meer rechtstreeks te volgen is op de meeste zenders.
De gevoelstemperatuur bij het klimmen is denk ik wel 5-10 graden hoger dan op vlak terrein. Vergelijkbaar met hardlopen. Daar worden evenementen van 10km ingekort naar 5 km wanneer de temperatuur boven de 27 graden komt. Of zelfs helemaal afgelast.
    24-07-2019 12:50
    Vanaf kilometer 0 vliegen ze erin, ze helpen zichzelf ook niet
24-07-2019 12:48
Dit weer is er elk jaar in die regio. Het is van alle tijden.
Dan moeten ze logischerwijs geen wedstrijden van welk niveau of belang meer gaan plannen in Zuid-Frankijk, Spanje of Italië in de maanden juli en augustus.
    24-07-2019 13:14
    Mee eens
24-07-2019 13:41
"Hoge snelheid
Het gemiddelde in het eerste half uur ligt rond de 55,5 kilometer per uur. Amai!"

Uit het liveblog. Er zijn wel renners die klagen maar met zijn allen een blok vormen en rustig aan doen is er ook niet bij.
    24-07-2019 15:40
    Die hogere snelheid kan ook verkoelend(er) werken door de luchtstroom.
24-07-2019 13:43
Niet zeuren, net als ieder ander gewoon je werk doen.
24-07-2019 13:53
Wegen asfalteren in Andalusië is ook geen pretje.
24-07-2019 14:10
@ Kelder. Daarvoor hoef je nog niet eens in Spanje te zijn. Reed vandaag over de A16. Waren ter hoogte van Dordrecht ook volop met wegwerkzaamheden bezig waaronder asfalteren. Over ridders, slaven of wat dan ook, van de weg gesproken.
    24-07-2019 14:40
    Inderdaad. En dan ook in zo'n lekkere overall.
24-07-2019 15:58
Gelukkig is Kelderman al naar huis.. Die zou zich zo maar vergeten in te smeren vandaag...
24-07-2019 19:02
Gewoon de tijdslimiet met een halfuur verlengen! Kan sagan zelfs nog wat extra wheelies maken.....

Reacties zijn gesloten.