Peter Sagan: “Ik ben nog niet klaar met mijn wielercarrière”

vrijdag 30 oktober 2020 om 09:12
Peter Sagan: “Ik ben nog niet klaar met mijn wielercarrière”

foto: Cor Vos

Peter Sagan kwam dit seizoen maar één keer als winnaar over de streep, maar de Slowaak laat aan La Gazzetta dello Sport weten nog altijd even gemotiveerd te zijn. “Ik wil nog altijd koersen. Ik hou van het wielrennen”, aldus de drievoudig wereldkampioen.

Voor Sagan zit het seizoen erop na de Tour de France en de Giro d’Italia. In de Franse ronde was hij vruchteloos op zoek naar een etappezege en zag hij bovendien een concullega (Sam Bennett) de groene trui winnen, maar in de Giro was het wel raak voor de Slowaak. Sagan won met verve de tiende etappe naar Tortoreto.

De renner van BORA-hansgrohe blikt nog een keer terug op zijn eerste Ronde van Italië en die ritzege in Tortoreto. “Ik ben vooral blij met de manier waarop ik de etappe wist te winnen: door in de aanval te gaan. Ik moest er echt voor knokken. Ik denk dat de mensen dat leuk vinden en het is voor mij ook belangrijk. Het heeft een speciaal plekje in mijn hart.”

Sagan heeft al het nodige bereikt als wielrenner, met meer dan honderd overwinningen sinds zijn debuut bij de profs in 2010. De Slowaak werd al drie keer wereldkampioen, won grote klassiekers als de Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix en Gent-Wevelgem en was zeer succesvol in de Tour met twaalf etappezeges en zeven groene truien.

Plezier 
Sagan is op zijn 30e echter niet meer de veelwinnaar van weleer, maar dat frustreert hem niet. “We veranderen allemaal als mens en als wielrenner, maar ik koers nog altijd ontzettend graag. Als ik volgend jaar weer goed ben voor twintig overwinningen, zullen de mensen zeggen dat ik weer terug ben. Dat is ook niet juist. Ik ben er nog steeds en ik ben absoluut nog niet klaar.”

Dit artikel delen:

22 Reacties

Secondant 30 oktober 2020 om 09:27

Edit: Graag on-topic

Kannibaal van Schepdaal 30 oktober 2020 om 09:33

Ik ben toch benieuwd of hij in 2022 nog bij Bora rijdt. Met Ackermann (vlakke aankomsten) en Schachmann (explosieve aankomsten) zijn er toch twee Duitse renners die hij de weg naar het kopmanschap in de Tour verspert. Het lijkt mij voor Bora namelijk de droom om met Buchmann (klassement) – Schachmann (overgangsetappes en explosieve aankomsten) – Ackermann (sprinter) naar de Tour te trekken.

Als Sagan volgend jaar niet veel wint zou het met zijn contract na 2021 wel eens einde verhaal kunnen zijn bij Bora. En dan is het de vraag of hij stopt (die vraag zal wel gesteld worden na elk aflopend contract), of toch nog ergens een (laatste?) monstercontract ondertekent.

Ajvenema 30 oktober 2020 om 09:41

Ik heb het idee dat de commerciele waarde van Sagan nog wel hoger kan zijn dan zn sportieve waarde? Of werkt dat alleen voor Sagan zelf, en minder voor Bora?

Dario Koelkast 30 oktober 2020 om 09:47

Hij heeft natuurlijk een link met Israel Start up Nation. Daar zie ik hem zijn laatste jaren wel rijden.

Groetjesaandevoetjes 30 oktober 2020 om 09:48

De commerciele waarde van Sagan heeft zeker ook een commercieel effect voor Bora. Ik denk dat elke ploeg een renner als Sagan graag heeft. Levert altijd sensatie op. Zelfs in de Tour waar hij niks wint ging het bij de NOS continue over Sagan. Als ie volgend jaar weer een paar koersen wint dan heeft iedereen het weer over hem.

FDJ 30 oktober 2020 om 10:14

Ik heb de Tour de afgelopen jaren meermaals in Duitsland gevolgd op TV en in kranten. Die zijn beiden vooral geïnteresseerd in hun landgenoten. Die 4e plek van Buchmann vorig jaar heeft veel meer gedaan dan Sagan die het record groene truien pakt voor een Duits team. Qua wielrennen zijn ze in Duitsland veel meer nationalistisch ingesteld waar hier toch Roglic en eerder mannen als Freire, Menchov, Rasmussen, Kittel en Degenkolb veel aandacht kregen als renner in een Nederlandse ploeg.

doorak 30 oktober 2020 om 10:21

Er zal zeker door Sagan water bij de wijn moeten worden gedaan aangaande een contractverlenging. voor 2022. Of hij moet ineens weer enorm scoren wat ik niet zie gebeuren, wel nog e.e.a. winnen maar niet meer zoals voorheen.

Sagan=hulk 30 oktober 2020 om 10:29

Zolang hij in het professionele wielrennen blijft zal hij uiteraard altijd de link met Specialized blijven behouden, daarvan is hij een uithangbord. Indien hij vertrekt bij Bora, dan zal het dus ofwel naar DQS zijn ofwel neemt hij Specialized mee naar een andere ploeg.

Maar ik vermoed dat hij zijn contract bij Bora gewoon zal verlengen. Sagan zal er geen probleem mee hebben om wat minder te verdienen en ook de Tour hoeft hij zelfs niet per se te rijden, een combinatie Giro-Vuelta staat hem ook aan.

Wheely 30 oktober 2020 om 10:48

@FDJ
Bora is natuurlijk wel een internationaal bedrijf. De ploeg is in eerste instantie ook gebouwd rond Peter natuurlijk, denk dat ze nog prima bij elkaar passen. Wel mooi dat ze inmiddels veel meer zijn dan de ploeg rond Sagan.

Deel Koeper 30 oktober 2020 om 11:02

Het is één van de minst populaire renners bij de collega’s, ik weet niet in hoeverre dat meespeelt bij mogelijke transfers en hoeveel een ploegleiding rekening houdt met de mening van de huidige renners bij transfers.

kaaskoers 30 oktober 2020 om 09:48

Fenomeen, het uithangbord van het mondiale wielrennen.
Deze man heeft meer voor het wielrennen gedaan dan de rest van het complete peloton.

Domestique 30 oktober 2020 om 11:19

Dat wordt inderdaad vaak gezegd. Wellicht ingegeven doordat Sagan de Tour 'redde' tijdens de saaie Froome-jaren. Feit is dat hij eigenlijk de enige grote internationale wielerster is die met zijn aanvallende manier van fietsen en rock&roll persona overal ter wereld wielerfans op de been krijgt.

Anderzijds vind ik dat er vaak een beetje wordt overdreven over zijn prestaties op de fiets zelf. Wat hem speciaal maakt is dat hij zowel in het voorjaar, tijdens de Tour als in het najaar heeft gescoord. 3x WK, 7 groene truien en altijd 1 van de sterkste in het voorjaar: niemand van zijn generatie doet het hem na.

Daar staat wel tegenover dat hij in de klassiekers in mijn ogen nooit de dominantie heeft gehad van bv. een Boonen of Cancellara (die beiden een jarenlange periode hebben gehad dat ze bijna 100% zeker waren van winst in de klassiekers als ze gespaard bleven van pech) of de veelzijdigheid van een Gilbert (naast de kasseiklassiekers ook scoren in Luik en Lombardije). Zijn oogst in de klassiekers steekt dan ook wat af tegen die van bovengenoemde mannen. (Hoewel hij uiteraard nog altijd maar 30 is en in principe nog wel een paar jaar mee kan.)

Staat dus wel tegenover dat hij veel meer iemand is die het jaar door koersen wint, met bv. eindeloze ritzeges in de Ronde van Zwitserland en de Ronde van Californië.

Veel fans zien Sagan dan ook als 1 van de allergrootsten die de sport ooit gekend heeft. Als je dan naar het palmares gaat kijken, valt hij toch licht uit. Vraag is wel: moet je een wielrenner anno 2020 nog gaan vergelijken met mannen als Merckx, Coppi of Hinault.

Daarnaast vind ik het personage Sagan ook wat te gekunsteld om al dat blind geadoreer goed te kunnen plaatsen. Ik vind iemand als een Boonen, Alaphilippe of MvdP veel authentieker overkomen dan Sagan die voor de 1000ste keer zegt 'We will see' en gespeeld nonchalant wegstapt of nog maar eens een wheelie doet op 1 of andere col.

Verder hoop ik uiteraard ook dat we volgend jaar nog eens de allerbeste Sagan (niveau 2016) te zien krijgen om de jonge garde het vuur aan de schenen te leggen.

Lalsacien 30 oktober 2020 om 11:52

@Kaaskoers Overdrijven is ook een vak.

Michelangelo 30 oktober 2020 om 13:07

@Domestique,
Jammer genoeg voor Sagan worden erelijsten afgemeten aan overwinningen. En niet aan tweede en derde plaatsen.
Als je voor iedere tweede plaats een half punt zou krijgen, en voor iedere overwinning 1 punt, dan stond Sagan ineens een stuk hoger in de lijstjes.

Verder is de “yeah, we’ll see” antwoordenreeks waarschijnlijk ook ingegeven door jaar in jaar uit dezelfde vragen te beantwoorden. Dit is namelijk vooral iets van de laatste jaren als je het mij vraagt. En vragenstellers blinken niet uit in het stellen van niet-standaard vragen… ‘What do you expect of this race’ en ‘how do you feel after this victory’.

Ik ben te oud om idolen te hebben. Maar Sagan is wel een renner die altijd kleur geeft aan de koers. Vaak van vroeg in het voorjaar tot laat in het najaar, en van klassiekers tot het rondewerk. En in de grote rondes ook nog van sprintetappes tot bergritten.

Hopelijk krijgt hij opnieuw dezelfde honger die hij aan het begin van zijn loopbaan had, en die hij ook in de Giro liet zien.

Monsieur vdS 30 oktober 2020 om 10:14

Ik denk dat de opkomst van Van der Poel en Van Aert hem ook wel goed uitkomt in het voorjaar. Die willen altijd koersen en dus zal er minder naar Sagan worden gekeken, dat wat hij altijd irritant vond.

doorak 30 oktober 2020 om 10:19

+ 1

doorak 30 oktober 2020 om 10:17

Zie Peter de Grote volgend jaar wee graag strijden voor groene truien en vooral in de aanval zoals naar Tortoreto. Hoop dat het hem lukt.

Kannibaal van Schepdaal 30 oktober 2020 om 10:31

Ze zijn concurrenten, maar oefenen ook hetzelfde beroep uit.

SjorsPatate 30 oktober 2020 om 12:15

Sagan heeft dit seizoen 24 top 10 plekken gereden, waarvan 12 top 3. Dat zegt toch genoeg over hoe goed hij is. Met iets meer geluk en zonder een topfitte Démare of Bennett zou niemand twijfelen over zijn toekomst in het wielrennen.

Veloburto 30 oktober 2020 om 12:17

Het blijft een enorme held

Frank V 30 oktober 2020 om 13:09

Goed nieuws :)

Romāns Vainšteins 30 oktober 2020 om 18:12

Wat is concullega toch een verschrikkelijk woord.

Wat Sagan betreft, nooit afschrijven. Even goed pakt hij gewoon weer een top klassieker aankomend voorjaar.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair