Peter Sagan (5e): “Ik had meegekund met de voorste renners”

zondag 29 september 2019 om 19:49
Peter Sagan (5e): “Ik had meegekund met de voorste renners”

foto: Cor Vos

Peter Sagan hoopte vandaag geschiedenis te schrijven met een vierde wereldtitel, maar de Slowaak gokte naar eigen zeggen verkeerd in de finale. “Ik voelde me goed, maar ik besloot om te wachten. Ik dacht namelijk dat we een sprint kregen”, zo tekent Cyclingnews op uit de mond van Sagan.


Sagan hield zich lange tijd gedeisd, maar in de finale zagen we dan toch een versnelling van de drievoudig wereldkampioen. De 29-jarige renner wist samen met Michael Valgren weg te rijden uit de achtervolgende groep, op weg naar een vijfde plaats. “Ik ben niet teleurgesteld, dit hoort nu eenmaal bij wielrennen”, reageert Sagan laconiek.

“Ik had meegekund met de voorste renners, maar ik besloot te blijven zitten. Ik hield namelijk rekening met een hergroepering. Uiteindelijk bleek de koers anders te lopen. Ik probeerde het nog in de finale, aangezien ik wilde weten hoe goed de tegenstand was. Ik voelde me goed, maar ik miste de gelegenheid om vooraan te zitten.”

“Ik had meer sterke landen verwacht, maar ik denk dat veel renners werden uitgeschakeld door het weer. Maar ik moet de winnaar feliciteren”, zo doelt hij op Mads Pedersen.

Dit artikel delen:

41 Reacties

Simon1 29 september 2019 om 19:56

DEKSEL –> NEUS

hupske 29 september 2019 om 20:00

En waarom ga je dan pas vanaf 3km voor het eind? Of wist die niet dat ze al meer dan 1 minuut achter zaten?

Krul 29 september 2019 om 20:17

Hij wist niet dat ze een minuut voor hem zaten. Koersen zonder oortjes maakt het leuk.

ChefSpijker 29 september 2019 om 23:40

Zonder oortjes kun je toch ook de doorkomsttijden aan de finishlijn lezen op het bord.

freire93 29 september 2019 om 20:06

Een Sagan van een paar jaar terug had er bij gezeten. gegokt en verloren.

ParijsTours2004 29 september 2019 om 20:06

Dit soort teksten zijn we op zich wel van ‘m gewend, alleen worden ze langzamerhand een beetje potsierlijk nu hij lang niet meer zo dominant is als de afgelopen jaren.

de winnaars 29 september 2019 om 20:15

Als je mee had gekund , tja dan had ik dat toch écht moeten doen. En vooral op een WK , het is geen etappe in een ronde!!

josi 29 september 2019 om 20:19

Als Van der Poel en Trentin gaan, dan weet je dat het om het echie is. Als hij echt mee had gekund, begrijp ik niet dat hij blijft zitten en erop speculeert dat de uitgepierde helpers van zijn overgebleven concurrenten het wel voor hem zullen oplossen. Waarom hij dan nog wel wegspringt als het kalf al lang verdronken is, begrijp ik ook niet echt.

xistnc 29 september 2019 om 20:21

Ik denk dat hij had verwacht dat de Fransen en de Belgen het wel dicht zouden rijden.

Rawolf 29 september 2019 om 20:49

@xistnc

Teuns reed nog vooruit toen MvdP aanviel dus daar hoefde hij niet op te rekenen

Mystery Rider 30 september 2019 om 05:14

Puur verkeerde gok, meer niet, hij zal wel goed geweest zijn, maar heeft de situatie verkeerd ingeschat en zich verkeken op de Belgen en de Fransen. Want 100% akkoord, als er twee TOPfavorieten vertrekken en Denemarken zat ook vooraan (en die hadden met Fuglsang, Valgren en Pedersen drie sterke jongens in de finale) – dan moet je gewoon mee als je kan.

De Belgen en Fransen waren opgesoupeerd en Spanje ging het niet meer doen want zowel kopman Valverde als schaduwkopman Cortina waren er al uit.

Maar zoals hij zelf al bij de start aangaf, in 2020 heb ik nog een kans :)

Rico. 29 september 2019 om 20:21

Ik snap hem wel, hij heeft geen ploeg, dus hij moet gokken. Dit keer zat hij fout en kon hij niet meedoen voor de overwinning. Als het weer bij elkaar komt, is hij de grootste kanshebber voor de wereldtitel.

EddyB1958 29 september 2019 om 20:24

Hij is drie keer wereldkampioen geworden zonder ploeg. Ik denk dat hij zijn vriendje Greg niet wou achter laten

$kedel 29 september 2019 om 20:29

In het tijdperk vd Poel op de sprint gokken doet me toch sterk denken dat Sagan niet meer zo met de koers bezig is..
Het was gewoon hèt moment om te gaan en als je klasbakken als Trentin en vd Poel hebt zien vertrekken is dit echt een heel slecht excuus.

Titaantje 29 september 2019 om 20:34

Je kunt niet zegen dat je zeker mee kon als je niet mee ging. Wanneer twee van de grote topfavorieten gaan, dan moet je mee zijn. En Sagan is zeker nooit het type renner geweest om niet aanvallend te koersen, wat mij toch doet vermoeden dat hij echt niet zo makkelijk mee kon. Het kan wel dat hij te ver zat, en dacht “het zal wel goedkomen”, en denkt dat hij had meegekund mocht hij beter geplaatst zijn geweest. Maar dat telt allemaal niet.

Panache 29 september 2019 om 20:39

Toch gewoon een faire reactie? Vrij vertaald: ik gokte op een sprint, ik gokte verkeerd. In een koers kan je wanneer Trentin/MvdP gaan maar één keer gokken, zeker met dit weer. Alles draait om zuinig rijden om kans te houden.

Theo H 29 september 2019 om 22:48

Inderdaad. Ik geloof hem, zeker sterk genoeg om mee te zijn, maar gegokt en verloren. In Bergen (en iets mindere mate Qatar) viel het met een zelfde koerswijze wel zijn kant op, kan niet altijd raak zijn.

Romāns Vainšteins 29 september 2019 om 23:36

Eens, Sagan moet net als iedereen kiezen en keuzes kunnen fout uitpakken. Of ie meegekund had zullen we daar om niet weten, die uitval zag er nog best goed uit eigenlijk.

Scott Sunderland 29 september 2019 om 20:43

Ondanks dat Sagan gewoon nog steeds een hele goede renner is, lijkt hij veel van zijn glans te hebben verloren. Hij was een aantal jaren geleden echt uitzonderlijk sterk. Met veel bravoure. Dat is een beetje weg.

Panache 29 september 2019 om 20:55

Die ketonen zijn niet meer zo exclusief natuurlijk (speculatie).

SprintMaster 29 september 2019 om 21:01

Alaphilippe had het niet vandaag waardoor Frankrijk niet ging rijden. België kon het niet alleen.

hanjovdberg 29 september 2019 om 21:02

Peter lijkt vooral het plezier in het wielrennen verloren te zijn. Fietst zo nu en dan wel even een poosje hard door maar niet meer de glans en overtuiging van een aantal jaren terug. Als je zag dat hij in die korte tijd toch ruim 25 sec van de achterstand afrijdt had hij nog zeker wel wat over.

Scott Sunderland 29 september 2019 om 21:19

Minder passie, meer broodrenner geworden ? De echtscheiding / priveproblemen hebben hem zeker geen goed gedaan als wielrenner.

joowii 30 september 2019 om 08:58

Die 25 sec terugpakken is wel betrekkelijk natuurlijk, omdat Trentin toen al had besloten om geen trap meer te doen en ook Pedersen zich koest hield. De enige die vooraan nog reed was een stervende Küng (wat een prachtig gezicht overigens!).
Het laat uiteraard wel zien dat Sagan nog iets in de tank had, maar volledig verkeerd heeft ingeschat hoe gesloopt het peloton op dat moment was.

Hollow Knight 29 september 2019 om 21:04

Altijd al een domme renner geweest. Heeft twee keer het WK cadeau gekregen.

Rico. 29 september 2019 om 22:00

Lekker trollen weer?

john 30 september 2019 om 09:17

Ja en al de anderen overwinningen ook

Ligthning 29 september 2019 om 21:43

Sagan is net iets minder dan tijdens zijn beste jaren. Fysiek en mentaal. Daarnaast heeft hij zich zijn hele leven lang laten meedrijven en vaak geprofiteerd van anderen. Het is opvallend hoe steeds minder renners en ploegen nog voor hem de kastanjes uit het vuur willen halen. Wetende dat hij dan uitgerust kan uitpakken met een sterke spurt (wel iets minder de laatste paar jaren). Als Sagan dan in de finale noodgedwongen toch eens zelf moet rijden, zoals onlangs in Montreal, komt hij er in de sprint niet meer aan te pas.
Of hij zou mee gekunnen hebben met Trentin en VDP zullen we nooit weten. Feit is dat hij het vertikte nadien ook maar een handje de Belgen en een paar anderen mee te helpen in de achtervolging.

Theo H 29 september 2019 om 22:58

Gewoon een fabeltje dat Sagan zich leven lang liet meedrijven. Anderen hebben in grote wedstrijden vaker geprofiteerd van Sagan dan andersom. Hoeveel Monumenten heeft Sagan gewonnen? Slechts 2, en die won hij beide keren na een relatief lange aanval die hij zelf in gang zette. In meerdere andere Monumenten was hij beste man in koers en deed het meeste werk in de finale, maar profiteerden renners als Ciolek en Kwiatkowski. En dan heb ik het nog niet over wedstrijden als de Omloop '17 en Montreal '19 waarin iemand als Van Avermaet profiteert omdat Sagan als een dolle rond rijdt zonder met de overwinning bezig te zijn.

Ultras100 29 september 2019 om 21:47

Als figurant mee gereden, ook niet even meegeholpen het gat op vdp en co kleiner te maken

RodyTur10 29 september 2019 om 21:53

Ik geloof echt dat zonder Van der Poel in koers, Sagan wereldkampioen zou zijn geworden. Dan had vermoedelijk Trentin nooit zo snel de oversteek kunnen maken naar de kopgroep (Küng, Pedersen, Moscon) en hadden ze voorin minstens een figuurlijke motor minder gehad (Vd Poel en mogelijk Trentin) om de voorsprong uit te breiden op het peloton.

Als je ziet hoe sterk o.a. Sagan, Valgren en Van Avermaet finishen, dan denk ik zeker dat zij bij een klein verschil met de kopgroep naar Pedersen en Küng hadden kunnen toespringen en dan had was Sagan de snelste geweest van hen. Dus ondanks de totale inzinking heeft Van der Poel toch mede bepaald wie vandaag wereldkampioen is geworden.

EricV 29 september 2019 om 22:01

Rijdt in 3km nog wel in zijn eentje een halve minuut weg maar helaas gegokt en verloren.

Pietspeed 29 september 2019 om 22:37

Sagan is nog steeds een klasbak, een fenomeen. Aan de top komen als zeer getalenteerde gast is lastig maar blijven nog moeilijker. En idd zijn privé situatie vorig en wellicht ook dit jaar hakt erin. Intussen wordt hij wel verwacht zijn topsalaris waar te maken en het publiek en media te bedienen. Het niveau van het mondiale wielrennen evolueert nog steeds. Dat wordt ook wel ns vergeten.

Doordrijver 30 september 2019 om 08:17

Als VdP en Trentin vertrekken is dat donkerrood alarm…die rijden niet om zich weer te laten inlopen, Peter. Dom.

Ultras100 30 september 2019 om 08:53

Als je echt een hele grote bent (wat sagan ook wel is :-) ) maar dan NOG groter… een patron zeg maar..
Dan ga je meedraaien met de anderhalve Belg die nog op kop rijdt en proberen te zorgen dat er een serieuze achtervolging op gang komt…

BW52 30 september 2019 om 10:09

we kunnen zeggen jaja achteraf is mooi praten of hem op zijn blauwe ogen geloven
Feit is dat we het gewoon niet weten. Alleen de resultaten tellen

SoloSlim 30 september 2019 om 10:12

In Canada probeerde hij 2x de sprint te ontlopen en worden ze nog bijgehaald en haalt hij geen uitslag.. nu speculeert hij en blijven ze vooruit. Zekere zonder team moet je gokken en dat kan verkeerd uitvallen zoals dit keer.. op vorige wk's was het telkens goed uitgevallen.
Maar best dat het nu anders liep. Geeft de aanvallers moed!

Chris Van Uden 30 september 2019 om 11:24

Gelet op zijn demarrage op het eind had hij nog wel wat over, maar zoals anderen hierboven ook aangeven moet je mee zijn als Trentin en Van der Poel wegrijden. Inderdaad gegokt en verloren van Sagan.

ThorHushovd 30 september 2019 om 12:51

Alles is gezegd. Gegokt en verloren. Wel in uitstekende vorm zo te zien. Still love this bastard.

  • 1
  • 2