Pedersen of Milan? Lidl-Trek zit met luxeprobleem voor Tour de France 2026
foto: Fotopersburo Cor Vos
donderdag 30 oktober 2025 om 09:07

Pedersen of Milan? Lidl-Trek zit met luxeprobleem voor Tour de France 2026

Lidl-Trek kende een buitengewoon succesvol 2025. De Amerikaanse formatie was bijvoorbeeld zeer dominant in de grote rondes. Mads Pedersen won het puntenklassement in de Giro d’Italia en Vuelta a España, Jonathan Milan nam na de Tour de France dan weer de groene trui mee naar huis. Maar hoe zien de plannen voor het nieuwe wielerseizoen eruit?

De Amerikaanse formatie moet met twee sprintkapiteins op één schip moeilijke knopen doorhakken, zo ook dit jaar. Jonathan Milan mocht zich uiteindelijk opmaken voor zijn allereerste Tour, terwijl Pedersen ‘genoegen’ moest nemen met het kopmanschap in de Giro en Vuelta. Dit wil echter niet zeggen dat de Deen zijn droom om ooit de groene trui te winnen, heeft losgelaten.

De voormalig wereldkampioen zal in 2026 graag weer aan de start verschijnen van de Ronde van Frankrijk, maar Milan zal ongetwijfeld ook een gooi willen doen naar een tweede opeenvolgende groene trui. Met andere woorden: Lidl-Trek kampt met een luxeprobleem voor de aankomende Tour.

Jonathan Milan in de groene puntentrui – foto: Fotopersburo Cor Vos

Dat ziet ook Kim Andersen, oud-renner en tegenwoordig ploegleider bij de Amerikaanse formatie. “Het is geen geheim dat Mads graag de groene trui wil winnen”, vertelt de Deen aan Feltet. “Maar hij is ook al een paar jaar ouder dan Milan. Ze kunnen niet samen koersen als Mads ook mikt op de groene trui.”

Tour voor Pedersen
Andersen stuurt de twee toppers het liefst samen naar de Ronde van Frankrijk, maar is ook realistisch. “In de vlakke sprintritten kan Mads de beste lead-out zijn voor Johnny, maar dan zal hij zelf weinig tot geen punten sprokkelen. Op dit moment werkt het niet.”

Volgens ploegleider Andersen is de komende Tour wel op maat van zijn jongere landgenoot. “Hij kan geweldig uit de startblokken schieten, als hij deelneemt aan de Tour. We hebben ook al laten zien dat we goede ploegentijdritten (doelt op de openingsrit in Barcelona, red.) kunnen afwerken. Er zijn verder vier pure sprintritten, maar ook twee etappes die ook kunnen uitdraaien op een ontsnapping. En de laatste rit zie ik niet eindigen in een sprint.”


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

In de RIDE Magazine Najaarsgids 2025 lees je een uitgebreid interview met Jonathan Milan! De sprinter van Lidl-Trek veroverde niet alleen de groene trui in de Tour de France, ook veroverde hij de harten van Italië. Wie is de 'Reus van de Sprint' die dit jaar zijn status als topsprinter bevestigde? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
12 Reacties
30-10-2025 10:29
Het is oktober
30-10-2025 10:43
Als het een luxeprobleem is moeten ze gewoon afwisselen he, volgend seizoen Pedersen dus naar de tdf anders komt er toch wrevel op den duur en dan mag Milan naar de giro en/of de vuelta. Ik hoop vooral Pedersen die man maakt koers!
30-10-2025 10:49
Eh dat ‘probleem’ hadden ze dit jaar toch ook al. Is dit echt nieuws?
    30-10-2025 11:33
    1x wil je dat als Pedersen zijnde nog wel door de vingers zien, zeker omdat hij de puntentrui in de Giro nog nooit gewonnen had, maar structureel de Tour niet mogen rijden terwijl je een contract voor het leven hebt bij Trek lijkt me gedoemd om te ontploffen.

    Lijkt me trouwens niet de enige bom die onder Lidl-Trek ligt, want Ciccone, Skjelmose en Ayuso hebben ook elk hun klassementsambities, dan hebben ze ook nog Nys (Giro en Vuelta zijn moeilijk te combineren met veldrijden) en Vacek die op soortgelijke aankomsten mikken. En ook Philipsen klopt al nadrukkelijk op de deur, die kan je voor nu nog wel zoethouden met een Giro of Vuelta, maar dat gaat wss ook geen jaren meer lukken. En als Hart weer z'n oude vorm zou terug vinden heb je er nog een kandidaat bij. Komt er nog eens bij dat Milan bij uitstek een sprinter is die een trein nodig heeft, en dat Ayuso ook omringd zou moeten worden als hij GC-ambities heeft.

    Lijkt mij bijna onvermijdelijk dat ze daar ook soortgelijke problemen als bij UAE zullen beginnen krijgen, met mannen als Hirschi, Ayuso en Covi die 'vluchten' of zoals Christen en Ayuso die beetje als ongeleid projectiel voor zichzelf rondrijden.
30-10-2025 12:02
Tegen Philipsen en Kooij zal het zeer moeilijk worden voor Pedersen om de puntentrui te veroveren, want die gaan in de vlakke ritten veel meer punten pakken. Milan daarentegen heeft dit jaar de puntentrui gewonnen en zou dat volgend jaar nog eens over kunnen doen. Hij won daarnaast nog 2 ritten, dus ik zou Milan sowieso meenemen volgend jaar. De vraag is dan, neem je Pedersen ook mee of laat je hem opnieuw de Giro en Vuelta rijden? Mij lijkt de beste keuze te zijn om ze allebei mee te nemen naar de Tour en daarnaast Milan nog de Giro en Pedersen de Vuelta te laten rijden. Het valt natuurlijk af te wachten hoe de routes van de Giro en Vuelta er gaan uitzien.
    30-10-2025 12:42
    als pedersen het moeilijk heeft tegen philipsen en kooij, dan geldt dat ook voor milan.

    als philipsen niet uitvalt, was milan kansloos geweest. dat was echt de matigste groen trui sinds baden cooke, amper 4 keer top 20 gereden
    30-10-2025 13:37
    Milan kan massasprints winnen, Pedersen niet, dat is het verschil. Met 2 overwinningen heb je al evenveel punten als met het winnen van 5 tussensprints. Milan kan een voorsprong pakken op Philipsen en Kooij in de sprints en schade beperken in tussensprints terwijl Pedersen moet gaan aanvallen om te proberen punten te pakken op de anderen. Milan haalt deze Tour bijna evenveel punten als Girmay vorig jaar en Philipsen in 2023, met minder overwinningen. Dat betekent dat hij veel punten onderweg ook heeft gepakt. Milan heeft dus wel degelijk meer kans om de puntentrui te winnen dan Pedersen.
    30-10-2025 14:18
    milan kan een voorsprong nemen in de sprints? ik denk dat kooij en philipsen meer voor dan achter milan zouden eindigen in sprints. merlier staat momenteel eerst in de sprintpikorde, maar daarna komt dat duo, milan zou ik maar op 4 zetten.

    milan heeft vermoedelijk de beste trein en die heeft blijkbaar ook toelating van de uci om bij elke sprint iedereen ongestraft uit de weg te beuken, maar qua pure snelheid zijn er toch 3 sneller

    in 2025 had milan gewoon geluk dat kooij niet meedeed, dat merlier (en van der poel en vooruit.. ook van aert) niet de minste interesse hadden in groen, dat philipsen meteen onderuit ging en dat girmay volledig uit vorm was. al vanaf rit 3 was milan in zijn eentje aan het sprinten bij tussensprints, kreeg dagelijks 20 punten zonder enige tegenstand cadeau, de strijd voor groen was nooit triester.

    er werd hem echt geen haarbreed in de weg gelegd... en gelukkig voor hem, want anders was hij pogacar zonder die dagelijkse gratis punten nooit voor gebleven.
    30-10-2025 18:44
    "in 2025 had milan gewoon geluk dat kooij niet meedeed"
    Kooij won nog niet eens de puntentrui in de Giro, waar hij 2 ritten won. Ik zet de 2 ritoverwinningen + puntentrui van Milan in de Tour daar toch boven. Buiten de Tour won Milan ook nog 2 ritten in de UAE Tour en 2 ritten in Tirreno-Adriatico. Hij heeft in de 3 grote rondes die hij heeft gereden al elke keer het puntenklassement gewonnen. Die maakt dus zeker kans om volgend jaar opnieuw dat klassement te winnen.
    Philipsen kon vorig jaar het puntenklassement al niet winnen tegen Girmay, toen deden Milan, Merlier en Kooij ook niet mee, net als in 2023. In de UAE Tour kon hij dit jaar niet winnen en in de Vuelta had hij geen concurrentie in de sprints.
    Girmay reed vorig jaar een geweldige Tour, maar hij hoort niet bij de betere sprinters en dat Merlier geen interesse heeft in die trui is niet Milan z'n probleem.
    Merlier is inderdaad de snelste sprinter, maar er is geen enkele reden om te denken dat Philipsen en Kooij sneller zijn dan Milan. Alleen lijk jij iets persoonlijks te hebben tegen Milan, waardoor je zijn kwaliteiten miskent.
    31-10-2025 12:36
    @Tornado: En vergeet niet dat Milan ook nog eens enorm gediend werd door het parcours. Ik heb nog nooit zo vaak tussensprints weten liggen vlak na het vertrek, en nog voor een noemenswaardige hindernis in de etappe. Lidl-Trek moest gewoon 20km op kop rijden en ze kregen steeds gratis 20 punten cadeau. In een normale Tour-editie waar de tussensprints halverwege of zelfs naar het eind van de etappe liggen, komt hij volgens mij zelfs niet in de buurt van types als Pedersen, Sagan, Girmay, Zabel,... Ben het met Chippen ook eens dat Milan zeker geen dominante sprinter is zoals bv een Cavendish of Kittel dat waren. Die wonnen quasi elke massasprint zodat de tussensprints er niet eens toe deden. In het huidige veld is in mijn ogen Merlier sneller, en met Kooij en Philipsen in het beste geval 50/50 zou ik zeggen afhankelijk van het parcours en de leadout.

    Zijn 2 puntentruien in de Giro erbij slepen als argument lijkt me ook niet wenselijk, als je weet dat Derek Gee 2de was in dat klassement, en dat de 2de keer ook niemand mee deed voor de tussensprints. Enkel Groves plaatste zich af en toe nog wel eens.

    Als ze Milan al zouden meenemen naar de Tour, zie ik ze Pedersen meesturen als 1 op 1 vervanger voor Stuyven. Consonni lanceren in de vlakkere sprints, en zelf eigen kans gaan in de lastigere etappes. Is bovendien ook nog eens perfect inzetbaar om Ayuso te ondersteunen, terwijl je aan Milan, Consonni, Theuns,... niets hebt als klassementsman. Veel kansen liggen er voor Milan toch niet volgend jaar. Als de Giro volgend jaar 7 vlakke etappes telt, veronderstel ik dat Trek hem gewoon daarheen stuurt. Ze hebben ook altijd Teutenberg nog achter de hand als 3de sprinter.

    Ik zou gokken:
    Giro: Milan / Consonni / Theuns / Ciccone / Sobrero / Mosca / Bagioli / Ghebreigzabhier
    Tour: Milan / Pedersen / Vacek / Ayuso / Skjelmose / Ciccone / Simmons / Konrad
    Vuelta: Skjelmose / Pedersen / Teutenberg / Kämna / Hart / Vergaerde / ...
    31-10-2025 13:09
    @jappe666 Het is al jaren zo dat tussensprints in lastige ritten voor de echte beklimmingen liggen.
    Milan hoeft ook niet een dominante sprinter te zijn om de groene trui te winnen. Hij heeft de laatste 2 jaar meer gewonnen dan verloren tegen Kooij en Philipsen en is de enige die het Merlier wat moeilijk kan maken.
    Hij hoeft Ayuso ook niet te ondersteunen, want Ayuso is geen kandidaat om de Tour te winnen. Die moet gewoon de treinen van UAE en Visma zo lang mogelijk proberen te volgen om dan zijn eigen tempo te rijden.
    Milan moet sowieso mee naar de Tour, want hij heeft de meeste kans op ritwinst, meer dan Pedersen. Enkel Pedersen meenemen omdat hij een kans wil om het puntenklassement te winnen, is imo een domme keuze. Pedersen zal in massasprints veel punten verliezen tegenover Kooij en Philipsen en de tussensprints zullen opnieuw vaak voor de lastige hellingen zitten, dus daar zal hij niet veel kunnen goedmaken. Als Lidl-Trek voor het puntenklassement wil gaan, zullen ze dat met Milan moeten doen. Ik zeg niet dat Milan de topfavoriet is en dat Kooij en Philipsen geen kans maken, maar Milan maakt meer kans dan Pedersen.
    Plus, er zijn volgend jaar gewoon 6-7 sprintritten, dat lijkt me genoeg voor Milan.
    31-10-2025 21:21
    Tot een aantal jaar geleden zou ik je 100% gelijk hebben gegeven, maar tegenwoordig liggen de zaken toch wel wat anders. Vingegaard en Pogacar zijn zoveel beter dan de rest en vallen vaak al zó vroeg, dat er eigenlijk al meteen een koers in de koers begint, namelijk eentje voor al de rest voor het resterende podiumplekje, waar Ayuso wél voor in aanmerking komt en waar Lidl blind voor zou tekenen. UAE en VLAB hebben hun kopman al lang gelanceerd, dus die geven geen trap meer. Dan kan je maar beter zorgen dat je nog een paar deftige klimknechten rond Ayuso hebt zitten.

    Denk dat er heel veel van af zal hangen wat de doelstellingen van Lidl-Trek zijn met de ploeg. Als ze voor ritzeges gaan, kunnen ze inderdaad ervoor kiezen om meer dan een halve ploeg in steun van Milan mee te sturen, en Pedersen/Ciccone/Skjelmose/Ayuso te laten vrijbuiten of thuis te houden. Maar als ze mikken op een Tourpodium dan kunnen ze niet zoals ze dit jaar gedaan hebben met Skjelmose de kopman volledig aan zijn lot overlaten.

    Als ze die podiumambities koesteren denk ik dat Pedersen trouwens nog een extra troef heeft voor een selectie boven Milan, met zijn sterke tijdrijderscapaciteiten met het oog op de ploegentijdrit, bovenop zijn veel betere klimvermogen en veel kleinere trein.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.