Pedersen of Milan? Lidl-Trek zit met luxeprobleem voor Tour de France 2026
Lidl-Trek kende een buitengewoon succesvol 2025. De Amerikaanse formatie was bijvoorbeeld zeer dominant in de grote rondes. Mads Pedersen won het puntenklassement in de Giro d’Italia en Vuelta a España, Jonathan Milan nam na de Tour de France dan weer de groene trui mee naar huis. Maar hoe zien de plannen voor het nieuwe wielerseizoen eruit?
De Amerikaanse formatie moet met twee sprintkapiteins op één schip moeilijke knopen doorhakken, zo ook dit jaar. Jonathan Milan mocht zich uiteindelijk opmaken voor zijn allereerste Tour, terwijl Pedersen ‘genoegen’ moest nemen met het kopmanschap in de Giro en Vuelta. Dit wil echter niet zeggen dat de Deen zijn droom om ooit de groene trui te winnen, heeft losgelaten.
De voormalig wereldkampioen zal in 2026 graag weer aan de start verschijnen van de Ronde van Frankrijk, maar Milan zal ongetwijfeld ook een gooi willen doen naar een tweede opeenvolgende groene trui. Met andere woorden: Lidl-Trek kampt met een luxeprobleem voor de aankomende Tour.

Jonathan Milan in de groene puntentrui – foto: Fotopersburo Cor Vos
Dat ziet ook Kim Andersen, oud-renner en tegenwoordig ploegleider bij de Amerikaanse formatie. “Het is geen geheim dat Mads graag de groene trui wil winnen”, vertelt de Deen aan Feltet. “Maar hij is ook al een paar jaar ouder dan Milan. Ze kunnen niet samen koersen als Mads ook mikt op de groene trui.”
Tour voor Pedersen
Andersen stuurt de twee toppers het liefst samen naar de Ronde van Frankrijk, maar is ook realistisch. “In de vlakke sprintritten kan Mads de beste lead-out zijn voor Johnny, maar dan zal hij zelf weinig tot geen punten sprokkelen. Op dit moment werkt het niet.”
Volgens ploegleider Andersen is de komende Tour wel op maat van zijn jongere landgenoot. “Hij kan geweldig uit de startblokken schieten, als hij deelneemt aan de Tour. We hebben ook al laten zien dat we goede ploegentijdritten (doelt op de openingsrit in Barcelona, red.) kunnen afwerken. Er zijn verder vier pure sprintritten, maar ook twee etappes die ook kunnen uitdraaien op een ontsnapping. En de laatste rit zie ik niet eindigen in een sprint.”
Etappes Tour de France
| Datum | Rit | Van | Naar | Afstand |
|---|---|---|---|---|
| 04.07 | 1 |
Barcelona
|
Barcelona
|
19.70 km |
| 05.07 | 2 |
Tarragona
|
Barcelona
|
178.40 km |
| 06.07 | 3 |
Granollers
|
Les Angles
|
196.00 km |
| 07.07 | 4 |
Carcassonne
|
Foix
|
182.00 km |
| 08.07 | 5 |
Lannemezan
|
Pau
|
158.00 km |
| 09.07 | 6 |
Pau
|
Gavarnie-Gèdre
|
186.00 km |
| 10.07 | 7 |
Hagetmau
|
Bordeaux
|
175.00 km |
| 11.07 | 8 |
Périgueux
|
Bergerac
|
182.00 km |
| 12.07 | 9 |
Malemort
|
Ussel
|
185.00 km |
| 13.07 | 10 |
Aurillac
|
Le Lioran
|
167.00 km |
| 15.07 | 11 |
Vichy
|
Nevers
|
161.00 km |
| 16.07 | 12 |
Circuit Nevers Magny-Cours
|
Châlon-sur-Saône
|
181.00 km |
| 17.07 | 13 |
Dole
|
Belfort
|
205.00 km |
| 18.07 | 14 |
Mulhouse
|
Le Markstein
|
155.00 km |
| 19.07 | 15 |
Champagnole
|
Plateau de Solaison
|
184.00 km |
| 21.07 | 16 |
Évian-les-Bains
|
Thonon-les-Bains
|
26.00 km |
| 22.07 | 17 |
Chambéry
|
Voiron
|
175.00 km |
| 23.07 | 18 |
Voiron
|
Orcières-Merlette
|
185.00 km |
| 24.07 | 19 |
Gap
|
L'Alpe-d'Huez
|
128.00 km |
| 25.07 | 20 |
Bourg-d'Oisans
|
L'Alpe-d'Huez
|
171.00 km |
| 26.07 | 21 |
Thorny
|
Paris
|
130.00 km |
Heb jij RIDE Magazine al besteld?
In de RIDE Magazine Najaarsgids 2025 lees je een uitgebreid interview met Jonathan Milan! De sprinter van Lidl-Trek veroverde niet alleen de groene trui in de Tour de France, ook veroverde hij de harten van Italië. Wie is de 'Reus van de Sprint' die dit jaar zijn status als topsprinter bevestigde? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
Lijkt me trouwens niet de enige bom die onder Lidl-Trek ligt, want Ciccone, Skjelmose en Ayuso hebben ook elk hun klassementsambities, dan hebben ze ook nog Nys (Giro en Vuelta zijn moeilijk te combineren met veldrijden) en Vacek die op soortgelijke aankomsten mikken. En ook Philipsen klopt al nadrukkelijk op de deur, die kan je voor nu nog wel zoethouden met een Giro of Vuelta, maar dat gaat wss ook geen jaren meer lukken. En als Hart weer z'n oude vorm zou terug vinden heb je er nog een kandidaat bij. Komt er nog eens bij dat Milan bij uitstek een sprinter is die een trein nodig heeft, en dat Ayuso ook omringd zou moeten worden als hij GC-ambities heeft.
Lijkt mij bijna onvermijdelijk dat ze daar ook soortgelijke problemen als bij UAE zullen beginnen krijgen, met mannen als Hirschi, Ayuso en Covi die 'vluchten' of zoals Christen en Ayuso die beetje als ongeleid projectiel voor zichzelf rondrijden.
als philipsen niet uitvalt, was milan kansloos geweest. dat was echt de matigste groen trui sinds baden cooke, amper 4 keer top 20 gereden
milan heeft vermoedelijk de beste trein en die heeft blijkbaar ook toelating van de uci om bij elke sprint iedereen ongestraft uit de weg te beuken, maar qua pure snelheid zijn er toch 3 sneller
in 2025 had milan gewoon geluk dat kooij niet meedeed, dat merlier (en van der poel en vooruit.. ook van aert) niet de minste interesse hadden in groen, dat philipsen meteen onderuit ging en dat girmay volledig uit vorm was. al vanaf rit 3 was milan in zijn eentje aan het sprinten bij tussensprints, kreeg dagelijks 20 punten zonder enige tegenstand cadeau, de strijd voor groen was nooit triester.
er werd hem echt geen haarbreed in de weg gelegd... en gelukkig voor hem, want anders was hij pogacar zonder die dagelijkse gratis punten nooit voor gebleven.
Kooij won nog niet eens de puntentrui in de Giro, waar hij 2 ritten won. Ik zet de 2 ritoverwinningen + puntentrui van Milan in de Tour daar toch boven. Buiten de Tour won Milan ook nog 2 ritten in de UAE Tour en 2 ritten in Tirreno-Adriatico. Hij heeft in de 3 grote rondes die hij heeft gereden al elke keer het puntenklassement gewonnen. Die maakt dus zeker kans om volgend jaar opnieuw dat klassement te winnen.
Philipsen kon vorig jaar het puntenklassement al niet winnen tegen Girmay, toen deden Milan, Merlier en Kooij ook niet mee, net als in 2023. In de UAE Tour kon hij dit jaar niet winnen en in de Vuelta had hij geen concurrentie in de sprints.
Girmay reed vorig jaar een geweldige Tour, maar hij hoort niet bij de betere sprinters en dat Merlier geen interesse heeft in die trui is niet Milan z'n probleem.
Merlier is inderdaad de snelste sprinter, maar er is geen enkele reden om te denken dat Philipsen en Kooij sneller zijn dan Milan. Alleen lijk jij iets persoonlijks te hebben tegen Milan, waardoor je zijn kwaliteiten miskent.
Zijn 2 puntentruien in de Giro erbij slepen als argument lijkt me ook niet wenselijk, als je weet dat Derek Gee 2de was in dat klassement, en dat de 2de keer ook niemand mee deed voor de tussensprints. Enkel Groves plaatste zich af en toe nog wel eens.
Als ze Milan al zouden meenemen naar de Tour, zie ik ze Pedersen meesturen als 1 op 1 vervanger voor Stuyven. Consonni lanceren in de vlakkere sprints, en zelf eigen kans gaan in de lastigere etappes. Is bovendien ook nog eens perfect inzetbaar om Ayuso te ondersteunen, terwijl je aan Milan, Consonni, Theuns,... niets hebt als klassementsman. Veel kansen liggen er voor Milan toch niet volgend jaar. Als de Giro volgend jaar 7 vlakke etappes telt, veronderstel ik dat Trek hem gewoon daarheen stuurt. Ze hebben ook altijd Teutenberg nog achter de hand als 3de sprinter.
Ik zou gokken:
Giro: Milan / Consonni / Theuns / Ciccone / Sobrero / Mosca / Bagioli / Ghebreigzabhier
Tour: Milan / Pedersen / Vacek / Ayuso / Skjelmose / Ciccone / Simmons / Konrad
Vuelta: Skjelmose / Pedersen / Teutenberg / Kämna / Hart / Vergaerde / ...
Milan hoeft ook niet een dominante sprinter te zijn om de groene trui te winnen. Hij heeft de laatste 2 jaar meer gewonnen dan verloren tegen Kooij en Philipsen en is de enige die het Merlier wat moeilijk kan maken.
Hij hoeft Ayuso ook niet te ondersteunen, want Ayuso is geen kandidaat om de Tour te winnen. Die moet gewoon de treinen van UAE en Visma zo lang mogelijk proberen te volgen om dan zijn eigen tempo te rijden.
Milan moet sowieso mee naar de Tour, want hij heeft de meeste kans op ritwinst, meer dan Pedersen. Enkel Pedersen meenemen omdat hij een kans wil om het puntenklassement te winnen, is imo een domme keuze. Pedersen zal in massasprints veel punten verliezen tegenover Kooij en Philipsen en de tussensprints zullen opnieuw vaak voor de lastige hellingen zitten, dus daar zal hij niet veel kunnen goedmaken. Als Lidl-Trek voor het puntenklassement wil gaan, zullen ze dat met Milan moeten doen. Ik zeg niet dat Milan de topfavoriet is en dat Kooij en Philipsen geen kans maken, maar Milan maakt meer kans dan Pedersen.
Plus, er zijn volgend jaar gewoon 6-7 sprintritten, dat lijkt me genoeg voor Milan.
Denk dat er heel veel van af zal hangen wat de doelstellingen van Lidl-Trek zijn met de ploeg. Als ze voor ritzeges gaan, kunnen ze inderdaad ervoor kiezen om meer dan een halve ploeg in steun van Milan mee te sturen, en Pedersen/Ciccone/Skjelmose/Ayuso te laten vrijbuiten of thuis te houden. Maar als ze mikken op een Tourpodium dan kunnen ze niet zoals ze dit jaar gedaan hebben met Skjelmose de kopman volledig aan zijn lot overlaten.
Als ze die podiumambities koesteren denk ik dat Pedersen trouwens nog een extra troef heeft voor een selectie boven Milan, met zijn sterke tijdrijderscapaciteiten met het oog op de ploegentijdrit, bovenop zijn veel betere klimvermogen en veel kleinere trein.