Pavel Sivakov: “Movistar gaf extra gas toen Roglic pech had”

maandag 27 mei 2019 om 12:37
Pavel Sivakov: “Movistar gaf extra gas toen Roglic pech had”

foto: Cor Vos

Volgens Pavel Sivakov voerde Movistar gisteren het tempo stevig op, toen Primož Roglič kampte met mechanische pech in de etappe naar Como. Op het moment dat de Sloveen een probleem had met zijn derailleur, schakelden de ploegmaats van leider Richard Carapaz een tandje op.


“Ik hoorde via mijn radio dat hij was gevallen”, vertelde Sivakov na de rit aan de Franse sportkrant L’Équipe. “Maar even daarvoor had hij een mechanisch probleem. Ik zag dat zijn derailleur was gebroken, dus toen Movistar daarna à bloc ging koersen, vond ik dat niet erg fair, eerder wat vreemd.” Volgens de Rus was het absoluut waar dat Movistar versnelde na de problemen van de kopman van Jumbo-Visma.

Sivakov verloor in de rit naar Como 0:28 op Miguel Ángel López, zijn belangrijkste tegenstander in de strijd om het jongerenklassement. “Het was als een klassieker”, blikte de Rus terug op de etappe van zondag. “Iedereen wist dat de rustdag eraan kwam, dus iedereen gaf alles. Het was erg lastig in de finale. Ik heb nooit de Ronde van Lombardije gereden, maar het was moeilijk. Hoewel het mijn zwaarste dag was, is het niet slecht dat ik mijn witte trui wist te behouden.”

Dit artikel delen:

59 Reacties

Jean Dumas 27 mei 2019 om 12:43

Hoop dat ie de trui wint, al zal het moeilijk worden met Lopez op het vinkentouw.

Mystery Rider 27 mei 2019 om 12:44

Pfff…fair…ik stel voor dat hij eens een cyclocross gaat rijden…als er daar mechanische pech is wordt er ook een tandje bijgestoken door de concurrentie. Roglic kwam nochtans mooi terug tussen de auto’s zonder barrage en viel dan onder druk door zijn eigen fout en fiets die hij niet gewoon was…dus even dimmen Sivakov!

Ze hebben ook niet gewacht op MAL toen die mechanische pech had, dus dat is de enige reden waarom je nog op 1 staat in het jongerenklassement!

limburgia 27 mei 2019 om 13:50

Wat een heel flauwe opmerking van Sivakov .

Joachim Agostinho 27 mei 2019 om 12:46

Op de leiderstrui wordt nog wel eens gewacht, maar die heeft Roglic naar verluidt met opzet laten lopen….
Wachten is sowieso onzin, dat leer je al bij de aspiranten.

madeinstars 27 mei 2019 om 12:50

Wachten is natuurlijk onzin, maar er is nogal een verschil tussen niet wachten en ineens tempo gaan rijden. Ik begrijp niet waarom de reacties hierboven dat verschil niet lijken in te zien.

leegloper 27 mei 2019 om 12:59

Precies.

Joachim Agostinho 27 mei 2019 om 13:06

Sommige renners kunnen op wat meer sympathie rekenen dan anderen. Rij je mee zonder over te willen nemen, pakken ze je terug zodra de kans zich voordoet! Dat heet wielrennen.

jooprioolpijp 27 mei 2019 om 13:35

Nibali wacht op niemand (en verwacht ook niet dat anderen op hem wachten). En al had Roglic de hele eerste helft van de Giro in z'n eentje op kop gereden, dan nog had Movistar niet gewacht. En hierin mag 'wachten' als 'niet versnellen' gelezen worden.

Gilberto 27 mei 2019 om 12:51

Word tegenwoordig om zowat alles al geroepen dat men moet wachten of dat het geneutraliseerd moet worden, schei eens uit.
Daarnaast was Movistar al veel langer flink door aan het rijden.
Dit is gewoon gestook en viespeukerij van Sky

ThorHushovd 27 mei 2019 om 13:22

Jij snapt het ook niet echt he. Neutraliseren en wachten, beide woorden worden niet in de mond genomen – behalve door jou.

peervaneynthoven 27 mei 2019 om 20:24

viespeukerij? Toe maar!

leegloper 27 mei 2019 om 12:52

Hier wordt (neem ik aan) Roglic in de achtergrond net door de movistar-wagen voorbij gereden: https://ibin.co/4iWl1nfEifhY.png
Beetje vaag in beeld, maar het moet hem wel zijn. 4:48 achterstand op dat moment volgens tijdsregistratie. Toen Roglic aansloot, was het net boven 4 minuten.

argon18 27 mei 2019 om 12:52

Tour de France 2013 in de waaieretappe reed Jumbo (toenmalig Belkin) ook vol door toen Valverde lek reed

mus van de maasstad 27 mei 2019 om 13:42

Verschil is dat ze toen al volle bak aan het rijden waren

vanSpringel 27 mei 2019 om 14:07

Daar moest ik meteen aan denken.
Zie: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/belkin-glundert-na-spectaculaire-waaieretappe-in-tour~bedc12dd/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Heb toch het idee dat dit voorval in de Tour destijds, nog niet is vergeten.

Jean Dumas 27 mei 2019 om 12:54

Ik dacht het ook te zien, maar zo gaat dat. In dezelfde zondagetappe naar Lombardije wachtte rozetruidrager Dumoulin overigens op Quintana, waarna deze in de sprint achter Jungels nog boni’s pakte.

Joachim Agostinho 27 mei 2019 om 13:03

Toen Dumoulin onlangs viel, werd er – mede door Roglic – ook gas gegeven, normaalste zaak van de wereld wat mij betreft.

jessevdalen 27 mei 2019 om 13:21

Onzin roglic reed toen alleen in de wielen!

Joachim Agostinho 27 mei 2019 om 15:43

@jessevandalen
Elders maakte je het nog bonter door te beweren dat Roglic “niet wilde rijden”…
Wat is je bron? Je duim telt niet mee..

jessevdalen 27 mei 2019 om 15:49

Ik zou zeggen kijk de beelden terug. Zie jij hem overnemen, meesprinten of leezer op kop zetten? Wat moet die dan gaan remmen en langs de kant staan. Wat movistar doet is amador daar vol gas op kop zetten en zich leegrijden, wat sivakov al zegt

Samlambeej 27 mei 2019 om 12:55

Ik zag ook Pozzovivo, die Roglic voor hem zag vallen, meteen iets in zijn oortje roepen.

Erg? Nee, het mes snijdt aan twee kanten.

Veloburto 27 mei 2019 om 12:55

Logisch, dat ze doorreden toch? Al zou Ineos zoiets nooit doen in de Tour. Die hebben sportiviteit hoger in het vaandel staan dan Movistar

koos verrek 27 mei 2019 om 13:25

Waarom wachten.. En verder moest Addy gewoon zeike

peervaneynthoven 27 mei 2019 om 20:42

“zeiken” bedoel je?

iLLan 27 mei 2019 om 13:32

Ik vind het wel mooi dat Sivakov zich uitspreekt. Het leek er ook sterk op dat Movistar op dat moment versnelde.
Wachten hoeft niet, maar ik vind het bij mechanische pech wel chique. Uiteraard kan dit niet in elke situatie, maar nu begonnen ze op een ongewoon punt opeens gas te geven.

Turtlehead 27 mei 2019 om 13:35

Gelukkig wisten die Spanjolen niet dat de ploegleiding was pissen, anders hadden ze nóg harder gereden.

leegloper 27 mei 2019 om 14:01

Ze zullen vast gezien hebben dat de jumbowagen ver van de groep zat.

ghostwriter 27 mei 2019 om 13:39

Een aantal mensen hier begrijpen duidelijk niet het verschil tussen "wachten" en "niet versnellen". Ik ben geen voorstander van "wachten" maar vind het onsportief om "te versnellen".

madeinstars 27 mei 2019 om 13:46

Zeker gezien de situatie. Er zijn koerssituaties voor te stellen dat versnellen of hard op kop rijden wel een logische optie is, maar in dit geval was er eigenlijk niets aan de hand, reed er niemand hard op kop en was er ook geen gevaar (wind/gevaarlijk parcours/gevaarlijke vluchters) en was het versnellen puur om misbruik te maken van de pech van Roglic. Dat is uiteraard niet verboden, maar het is niet bepaald chique.

Joachim Agostinho 27 mei 2019 om 13:47

Aan de auto gaan hangen is ook onsportief, nog een geluk dat hij slechts een boete kreeg.

guyremgabdel 27 mei 2019 om 14:42

Koers is koers en dat is niet voor mietjes. Is Sky of liever Ineos al akkoorden aan het sluiten voor de TDF ? Bang dat ze door Movistar worden geklopt ? Dus lief zijn voor Jumbo-Visma die gewoon te zwak is om een ronde te winnen ?

NDI22 27 mei 2019 om 16:30

Yep, gewoon niet netjes om te versnellen. Op dat punt en met die achterstand op de koplopers ook helemaal geen belang meer anders dan Roglic onder druk zetten.

r_nijman 27 mei 2019 om 13:46

Deze Rus heeft geen belang bij stoken tussen Movistar enerzijds en TJV anderzijds. Zijn grootste tegenstander rijdt bij Astana. Hij zegt dus gewoon wat hem is opgevallen en hoe hij daar tegenaan kijkt. Lijkt me niks mis mee.

Persoonlijk denk ik dat het vooral een kwestie is van verschil in opvatting m.b.t. sportiviteit.
Mijn indruk is dat het in Zuid-Europese landen vooral om de knikkers gaat en dat de manier waarop ondergeschikt is. Dat terwijl in vooral Angelsaksische landen de manier waarop wel degelijk van belang is. Maar langzaam begint de Zuid-Europese manier meer en meer de standaard te worden, iets wat ik erg jammer vindt. Er zijn genoeg voorbeelden dat er in het verleden niet werd doorgereden (mij staan de duels tussen Lance en der Jan het beste bij), maar kennelijk heeft men daar in Spanje geen boodschap aan.

Ik heb er geen moeite mee als je probeert de zwakke momenten van een tegenstander te benutten, of dat nu is door extra aan te zetten als je ziet dat je tegenstander het moeilijk heeft of proberen een waaier op te zetten of een alliantie met meerdere ploegen om de sterkste renner in koers te isoleren, maar om gebruik maken van de pech of zelfs de val van een tegenstander vind ik hoogst onsportief en erg onsympathiek.

Matje VdP 27 mei 2019 om 14:13

Ja, Lance en der Jan, die waren pas sportief! Oh, wacht….

Covadonga 27 mei 2019 om 19:36

Ghostwriter +1

peervaneynthoven 27 mei 2019 om 20:40

@r-nijman+1. Inderdaad totaal verschillende culturen waar “bedrog en doofpot” hoog in het vaandel staan. ( de “totale” Fuentes affaire tot op regeringsniveau getraineerd ). Zo vinden ze b.v. als werknemer geld vragen op hun privé-rekening bij een “deal voor de baas” de normaalste zaak der dingen. Ik noem dat fraude, zij vinden dat “commercieel”. Het is maar hoe je er tegen aan kijkt en ervaart. Ik spreek uit eigen ervaring. Er is inderdaad een groot verschil tussen de Zuidelijk- en Noordelijke (boreale :-) cultuur.

joowii 28 mei 2019 om 13:24

Tja. ‘Verschillen in culturen’.
Vergeet niet dat het belang van de manier waarop je wint ook vooral een luxe is. Dat kun je je veroorloven als je domineert. Zie daar meteen ook een interessante parallel met je Noord-Zuid vergelijking.
(of zoals Peer quasi-gekscherend aangeeft met z’n ‘boreale cultuur’)

Wheely 27 mei 2019 om 13:47

Als ze bang voor je zijn wachten ze niet, Roglič heeft dit seizoen alle rondjes al gewonnen waaraan hij meedeed, logisch dat Movistar hem uit wil schakelen. Fair of sjiek is het niet maar volgens mij is wielrennen dat nooit geweest.

Spinergy 27 mei 2019 om 13:50

tja sinds de lekke band van Bala in de waaieretappe in de Tour zou ik als Movistar ook nooit meer wachten op Jumbo…..

op niemand eigenlijk, het is een wedstrijd en daar hoort dit bij….

leegloper 27 mei 2019 om 13:57

Toen Bala juist op een fiets van een teamgenoot had moeten springen?

goldfinger 27 mei 2019 om 13:55

Lijkt me toch wat stemmingmakerij van onze Russische vriend, hoor.

Laten we wel wezen: als Movistar écht had doorgetrokken, dan had Roglic geen aansluiting meer gemaakt. Ze zaten daar met 4 of 5? We zijn toch niet naïef?

leegloper 27 mei 2019 om 14:00

Waarom zou Sivakov dat doen? En Roglic zat tussen de wagens die in elkaar schoven, dat hielp.

Hollow Knight 27 mei 2019 om 14:01

Fake TUEs zijn ook niet echt fair lijkt me. Mond houden Sivakov.

jooprioolpijp 27 mei 2019 om 15:23

Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen? Waarom zou iets met een eerdere TUE een feitelijke constatering in de weg zitten?

assen 27 mei 2019 om 14:02

Movistar – Rabo/Belkin/TLJ/TJV is nooit een vrolijk duo geweest. Met als dieptepunt die Tour vijf/zes jaar geleden, toen Belkin Valverde op 10 minuten reed in de Tour, toen Valverde mechanische pech had.

nickdt 27 mei 2019 om 14:22

Met het verschil dat Belkin toen al aan kop aan het beuken was.

Jacco van Stierop 27 mei 2019 om 16:48

Volgens mij was dat een afrekening van een akkefietje eerder in dat seizoen tussen Movistar en Belkin, ik dacht in Romandië. Valverde baalde, maar toonde alle begrip voor het koersgedrag van Belkin.

debarreman 28 mei 2019 om 08:42

Zeer waarschijnlijk stamt de anonimiteit tussen beide ploegen uit de 16e eeuw bij het ontzet van Alkmaar, jullie weten: daar begon de victorie.
Greetje uit de Kopermakersteeg had de houten loopfietsen van Spaanse verkenners onklaar gemaakt.

Sindsdien is het motto tussen Nl en Spaanse wielerploegen.

SprintMaster 27 mei 2019 om 15:08

Dat is niet netjes en kost Roglic misschien wel de Giro zege.

Jungle Man 27 mei 2019 om 15:54

Heel vroeger in de tour was het zo dat een renner zelf zijn eigen fiets diende te herstellen als deze stuk was…
Er kan gesteld worden: zorg dat je spullen in orde zijn.
In de Formule 1 wordt er ook niet gewacht als er een auto kapot is.

Romāns Vainšteins 27 mei 2019 om 16:11

Sivakov moet niet zo onnozel doen met zijn fair-gelul, eigenlijk zonder uitzondering gewauwel afkomstig vanuit de Angelsaksische heymate-teams. Vast om nu al het peloton te waarschuwen dat ze beter niet doorrijden wanneer Froome in de tour 1 van zijn vreemde fratsen uithaalt.

jooprioolpijp 27 mei 2019 om 16:50

Ja, want als er ook maar 0.01% kans bestaat dat jouw ‘monster van wielerstein’ of hoe je ‘m ook noemt er van zou kunnen profiteren dan is het uiteraard ‘gelul’ en ‘gewauwel’, en ‘onnozel’ op de koop toe. Ik weet dat het vaak zo werkt (vol gas bij pech) maar ik denk ook dat de wielerwereld mooier zou zijn als beslissingen niet door defecte derailleurs maar door betere benen geforceerd zouden worden.

Random wielerliefhebber. 27 mei 2019 om 16:28

Hahaha dit zei ik na 5 min al alleen toen werd het afgedaan als een valse beschuldiging.

Amador heeft in die 2 kilometer dat Roglic weg was zo hard gereden dat hij daarna gelijk van kop moest.

Polleke 27 mei 2019 om 17:15

Wat een gezeik…oeps…

  • 1
  • 2