maandag 7 april 2025 om 09:34

Pauline Ferrand-Prévot (2de) legt opmerkelijke tactiek uit in Ronde van Vlaanderen

Video Pauline Ferrand-Prévot besloot de Ronde van Vlaanderen zondag op de tweede plaats, maar na afloop ging het vooral over de opmerkelijke tactiek die Katarzyna Niewiadoma, Liane Lippert en Ferrand-Prévot toepasten in de finale: zij vielen topfavoriete Lotte Kopecky niet aan, waarna zij naar de zege sprintte in Oudenaarde.

Na afloop zegt Ferrand-Prévot dat er geen andere mogelijkheid was. “Iedereen zat helemaal kapot. Er was tegenwind, dus als iemand had aangevallen had die niet veel kans gehad. En de rensters waren toch ook bezig met een podiumplaats in hun hoofd. Ikzelf had misschien iets kunnen proberen als Marianne Vos nog in een groepje achter me zat, maar dat was door een mechanisch probleem niet het geval.”

Een tweede plaats was voor de Française uiteindelijk het hoogst haalbare. “Ik houd niet van verliezen”, gaat ze verder. “Ik ben teleurgesteld voor mijn ploeg, die vandaag geweldig werk heeft geleverd. In de finale miste ik nog wat frisheid, maar ja, een tweede plek is nog steeds goed.”

“Hopelijk kunnen we binnenkort een keertje winnen”, eindigt ze. “Pas dan zijn we echt blij. Het voorjaar is nog lang.”

RIDE Magazine
16 Reacties
07-04-2025 10:11
Wat Kubus zegt, vrij logisch met de tegenwind dus niet zo opmerkelijk.
    07-04-2025 10:21
    Niet mee eens.

    Tegenwind is er voor iedereen. Dus ook voor diegene die achter een demarrage aan rijdt. Want iedereen daarachter zit lachend in het wiel.

    Het is vooral de angst om een podiumplaats te verliezen die het wint van de wil om de koers te winnen. Dat valt me tegen van een voormalig wereldkampioene in alle disciplines, of de winnares van de de TdF. Die hadden wat mij betreft eerder all-in mogen gaan voor winst (met het risico van een 4e plek) ipv sprinten voor een zekere tweede of derde plek.
    07-04-2025 10:33
    Naja, je kan het er niet mee eens zijn, maar praktisch alle betrokkenen hebben dit al aangegeven. Het is geen dikke bandenrace waarbij je zomaar wegdemarreerd hè? Het is een van de langste en zwaarste koersen in het vrouwenwielrennen. Ik was er niet bij, maar kan je wel vertellen dat als je dan demarreert (incl. de tegenwind) je 1 direct iemand in je wiel hebt zitten en 2 jezelf opblaast, blokkeert en zo al helemaal geen sprint meer hebt. De grootste kans op winst voor relatief snelle dames als PFP of Lippert is dan durven gokken dat je meer over hebt dan Kopecky.
    07-04-2025 10:55
    Tegenwind is zeker niet voor iedereen hetzelfde. Precies dezelfde fietsgenoot die me pijn doet op de Tecklenburger heuvels klapt bijna achterover bij de stukken NO4 op de toppen. Je moet wel erg veel verbeeldingskracht hebben om die mini-Prevot Kopecky uit het wiel zien te rijden op die gruwelijke Oudenaarde-baan. In de keiharde tegenwind.

    Neuh, dan vind ik het eerder verbazingwekkend, opmerkelijk, bizar! en OMG hoe de 4 Flandriens een 10 K lichtere coureur nog zijn voorsprong laten verbubbelen op exact diezelfde lillijke strook.
    07-04-2025 10:57
    Als alle betrokkenen hebben aangegeven kapot te zitten, waarom rij je dan kop over kop mee? Dan ben je blijkbaar niet helemaal kapot. Want als je kapot zit, dan hang je met moeite in het wiel.

    En als iedereen kapot zit, dan weet ik ook zeker dat iedereen als eerste naar een ander kijkt om een gaatje dicht te fietsen. En ze kijken zeker als eerste naar Kopecky als snelste sprinter. Maar gaat die in de laatste 5 km overal achteraan springen? Ja, in de laatste km laat ze niemand meer rijden, maar de kansen liggen in de kilometers daarvoor.

    En Kopecky is juist iemand die op zulke momenten nog wel eens verkeerd durft te gokken. Denk aan de Olympische spelen, waar ze vooral bezig was met Vos waardoor Faulkner er vandoor kon gaan.

    In mijn ogen waren de kansen op winst van de andere drie groter als ze iets geprobeerd hadden. De kans dat je daarmee naast het podium zou belanden ook. Maar ik zou die gok genomen hebben; wie herinnert zich de nummers 2 en 3 van vorig jaar nog?
    07-04-2025 11:32
    Oke Michel, ze zijn niet allemaal dom (of moet ik DOM zeggen), ze liegen ook nog eens allemaal. Ze waren helemaal niet stuk, ze konden nog aanvallen, ze hebben het gewoon niet gedaan om jóu te pesten.

    Doe nu toch eens vijf minuten serieus man. Je hebt nooit in een wedstrijd gezeten, dat is onderhand wel duidelijk, doe dus niet alsof je weet hoe het voelt om in die situatie te zitten en stop met dat vreselijk pretentieuze gedoe alsof de keuzes die jij vanop de sofa zou maken de enige juiste zijn.
    Je voelt in zo'n wedstrijdsituatie wel echt wat je plaats is in zo'n groep. En je voelt wel dat ronddraaien nog net lukt maar dat op je eentje 5km/h rapper rijden na een kilometer voor een gigantische inzinking zou zorgen waardoor je kans op een podium vergooid is en je misschien zelfs gewoon voorbij wordt gereden door de andere drie. Jij bent echt niét geplaatst om dan de afwegingen van die geweldige atleten, die dingen doen waar jij alleen maar van kan dromen, als dom of laf te beschouwen.
    Dat je in de eerste momenten gefrustreerd bent dat Kopecky wint, oke. Maar dat je een dag nadien nog steeds halstarrig jouw respectloze waanidee wil blijven verkondigen als het hosannah is het bewijs dat je het niet waard bent om jezelf een supporter, laat staan liefhebber te noemen van deze sport.
    07-04-2025 11:54
    Daar is ie weer. "Je hebt nooit zelf in een wedstrijd gezeten... dus je hebt geen recht van spreken".

    We zagen gisteren zowel bij Marijn de Vries, Ine Beyen en Annemiek van Vleuten exact dezelfde verbazing. Ik neem aan dat die dan in jouw ogen WEL recht van spreken hebben, want die hebben alle 3 in hetzelfde peloton gezeten.

    Bovendien is er duidelijk sprake van een patroon als het gaat om koerstactiek. Ook dat mag ik natuurlijk niet verkondigen omdat ik nooit in een peloton gereden heb. Toch Cochise? Maar we hebben allemaal MSR kunnen zien, de Omloop, GW; met de meest bizarre tactieken.

    Overigens, vertel me eens Cochise: onder welke echte naam heb jij dan in het peloton gereden, wat maakt dat jij hier wel recht van spreken hebt? Of probeer je vooral anderen de maat te nemen met dit "argument"?
    07-04-2025 13:03
    Waar zeg ik dat je geen recht van "spreken" hebt, ieder volger mag een mening hebben. Maar je hebt niet het recht om hen dom of laf te noemen, laat staan om na een tactische uitleg te zeggen dat ze liegen. En als je aangeeft dat als je mee kan ronddraaien dat je dan ook kan aanvallen, dan is dat omdat je nog nooit in zo'n situatie op een fiets hebt gezeten. Daar zit ook het verschil met die analisten die wel in het peloton hebben gezeten, die vonden het vreemd (niet dom, niet laf). Ik ook trouwens. Na wat redeneren en de omstandigheden in acht nemen (die tegenwind oa) vond ik het al minder gek. Maar vanaf het moment dat bv PFP zegt dat ze niet beter kon zullen die analisten ook gewoon berusten. Vanmarcke gaf dat bv ook al gewoon toe dat hij in zo'n situatie ook voor een podium had gekozen.

    Dat ik op een totaal ander niveau in soortgelijke situaties heb gezeten doet ook totaal niet terzake. Ik heb namelijk niet de pretentie om anderen dom te noemen, je moet het dus niet proberen om te draaien. Ik kan me vragen stellen bij tactische keuzes, die worden soms bevestigd door de atleten zelf (bv waarom vielen de Visma's niet aan in DDV), soms worden die verklaard waarop ik m'n mening bijstel (bv waarom reed Powless nog de hele tijd mee met die Visma's), soms blijf ik in het ongewisse (bv waarom wacht Pedersen niet op Ganna in de E3).
    Maar dat is een heel andere insteek dan pertinent blijven roepen dat alleen jij gelijk hebt en tientallen renners en ploegleiders de afgelopen weken collectief dom waren en blijven.
    07-04-2025 13:47
    Bergen zijn er ook voor iedereen, en toch komt niet iedereen daar gelijk boven. Misschien is het niet zo zwartwit als je denkt, schilder?
    07-04-2025 15:46
    @Cochise
    We kijken allemaal toch al jaren wielrennen. Ik kijk iig al 30 jaar. En wielrennen ben ikzelf met een groepje zo'n 10 jaar geleden begonnen.
    Met al deze ervaringen vind ik het vreemd dat ze meedraaien met Kopecky. Als ze alledrie niet meer op kop komen dan wordt Kopecky leeggezogen door de tegenwind en wordt de kans groter dat ze winnen. Maar misschien hebben ze allemaal naar de dwars door Vlaanderen gekeken en hadden ze daardoor meer hoop op een sprintje. Of ze geven meer om het podium dan de buitenwereld dat doet.
    08-04-2025 20:52
    Je ziet zo vaak dat de achtervolgers nauwelijks samenwerken. Als je een gaatje hebt moeten degene achter je door dezelfde tegenwind. Als die niet heel goed samenwerken heb je als solist echt wel enige kans tegen een groepje dat kopecky niet wil terug brengen.
07-04-2025 09:46
Volgens mij is het allang duidelijk dat deze tactiek niet zo opmerkelijk was, dus dat op die manier blijven benoemen voedt alleen maar de volgende stroom negatieve reacties.
    07-04-2025 11:47
    Opmerkelijk is het nog steeds. Dat je niet aanvalt omdat je kapot bent dat kan. Maar dat je dan kop over kop braaf de sprinter naar de streep rijdt…
    07-04-2025 13:07
    Een beetje rouleren is niet zo gek als je vooraan wilt blijven. PFP en Lippert hebben over het algemeen best een goede sprint. Het blijft altijd gokken, of je nu aanvalt of voor de sprint kiest, maar het is toch wel duidelijk dat daar aanvallen bijna gelijk staat aan verliezen? Misschien is Kopecky wel moegestreden, is in het verleden ook wel eens gebeurd, en dan wint bijv. een Lippert de Ronde juist door mee te rijden.
    08-04-2025 20:51
    Ja van lippert was het wel een logische keus maar pfp had toch wel iets meer kunnen slepen zonder direct terug gehaald te worden?
07-04-2025 14:57
volledig eens met @stukhout.
Het kan zijn dat ze lamgeslagen waren van vermoeidheid, maar tegen Kopecky sprinten is gelijk aan als een lammetje naar de slachtbank laten leiden.
Je hoeft ook niet maximaal te demarreren om meteen al je kaarten op tafel te gooien en dat het een alles of niets gevalletje gaat worden. Ervan tussenuit muizen was ook een optie geweest. Zeker als je stuk bent kan dat nog interessant worden om eens te zien hoe de anderen gaan reageren.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine