Patrick Lefevere: “Zonder Tour kan het hele wielersportmodel in elkaar klappen”
Teammanager Patrick Lefevere van Deceuninck-Quick Step maakt zich zorgen om zijn renners en stafleden vanwege het coronavirus. Maar volgens hem staat ook de toekomst van de wielersport op de helling als de Tour de France niet doorgaat.
Lefevere zag zijn renners in de eerste maanden van het seizoen naar vijftien zeges rijden, tot de hele karavaan tot stilstand kwam door het coronavirus. “Wat ik lees, maakt me ongerust”, schrijft de teammanager in zijn column in Het Nieuwsblad. “Elke dag ben ik bang dat een renner of iemand uit de staf me belt om te zeggen dat ze ziek geworden zijn. Met Davide Bramati en Davide Ballerini hebben we twee mensen die in Bergamo wonen, de zwaarst getroffen stad in Europa.”
“Ik besef dat wielrennen in dat grote verhaal maar een voetnoot is, maar ik ben manager van een wielerteam en dus maak ik mij ook zorgen”, vervolgt Lefevere, die ook het verontrustende nieuws over bezuinigingen in het bedrijfsleven leest. “Alle bedrijven die exporteren, zien hun omzet terugvallen. En dan wordt er al snel bespaard op de marketing. Het zou naïef zijn te denken dat de economische impact van de coronacrisis zich niet vertaalt naar het wielrennen.”
‘De belangrijkste etalage valt weg’
Dat hij geen enkel signaal heeft dat zijn sponsors compensatie zouden willen voor de gemiste koersen, gaat hij verder. “Maar het voorjaar, de belangrijkste etalage voor mijn ploeg, valt compleet weg. Bij Quick Step hebben we zeker historisch krediet opgebouwd, maar Deceuninck sponsort pas voor het tweede jaar. Daarin hebben we tot nu toe drieëntachtig koersen gewonnen, dus ik hoop dat ze daar ook aan zullen denken.”
Maar wat als straks ook de Tour de France zou wegvallen? “Dan spreken we over een totale ramp, maar het zou ronduit dom zijn om daar geen rekening mee te houden. Mijn stelregel is om altijd uit te gaan van een best case en een worst case. In het eerste geval koersen we weer in juni, in het slechtste geval zit het seizoen erop. Ik zal wel een pessimist zijn, maar wie had drie weken geleden durven voorspellen dat half Europa ineens huisarrest zou hebben?”
Model van het wielrennen
Voor de goodwill van de sponsors zou wel of geen Tour een groot verschil kunnen maken, denkt Lefevere. “En dan hou ik mijn hart vast. Organisator ASO kan tegen een stootje, de ploegen niet. Als er geen Tour de France is, kan het hele model van het wielrennen in elkaar klappen.”
Coureurs en teams die voor een habbekrats races komen rijden, terwijl organisators (lees ASO en RCS) miljoenen aan sponsorgeld, geld voor uitzendrechten en andere inkomsten opstrijken.
Tijd dat het hele systeem binnen de wielrennerij eens op de schop gaat. Dus laat maar lekker ontploffen die boel.
BEAT en Cycle Capital willen dat ook anders doen. Wie weet krijgt dat nu meer kans...
En dat Corona leidt tot een economische ramp... daar ontkomt t wielrennen waarschijnlijk ook niet aan... helaas!
Soms is het helemaal niet verkeerd dat de boel instort als de fundering rot is. Er is genoeg voer om kanttekeningen te zetten bij hoe de wielerwereld momenteel georganiseerd is.
Daarnaast hoeven we nou niet meteen zielig doen voor een hoop mensen in deze sport. Zat wielrenners die een zeer dikke boterham verdienen die kunnen wel een stootje hebben, ploegleiders die dat ook doen of in hun sportcarrière al hebben gedaan, mecaniciens die altijd zo als fietsenmaker aan de slag kunnen, verzorgers en begeleidend personeel dat de kwalificaties heeft om elders onderdak te vinden.
Ik heb het hier enkel en alleen over het huidige wielersysteem dat verrot is. Dus laat insinuaties over wat ik wel of niet denk achterwegen AUB. (Tenzij je in staat bent gedachten te lezen uiteraard.)
Ik heb het hele woord virus nergens gebruikt in mijn vorige antwoord, dus bijzonder knap dat jij kan concluderen dat ik het daarover heb.
Het enige wat ik in mijn vorige bericht heb gezegd is dat het huidige systeem al jaren verrot is, en daar is niets nieuws aan. Of ben je misschien vergeten hoe UCI en ASO enkele jaren geleden nog rollebollend over straat gingen ?
Persoonlijk ben ik al meer dan tien jaar van mening dat er meer geld naar de ploegen en renners moet, en dat organisatoren zoals RCS en ASO veel teveel geld achterover drukken voor eigen gewin.
Dat ik dit hier neerplemp op mijn gebruikelijke nogal botte manier, tsja dat is aan ieder voor zich hoe je dat wilt interpreteren. Zachte heelmeesters maken diepe wonden heb ik nu eenmaal geleerd.
Ter verdere uitleg zal ik er dan als uitzondering voor die ene keer bij vermelden dat je de manier waarop ik mij formuleer in 99% van de gevallen met een korrel zout moet nemen. (Dit om verdere verkeerde opvattingen in de toekomst te voorkomen.)
Tevens heb je het over de jobs van duizenden mensen die op de schop komen. Dit is wel het laatste wat ik zou willen uiteraard. Al ben ik wel van mening dat de vele nu onderbetaalde medewerkers en vrijwilligers in de wielersport beter verdienen.
Daarom dus ook mijn mededeling dat ik er persoonlijk geen seconde van zou wakker liggen als het huidige systeem volledig in elkaar klapt.
Het kan zijn dat jij de heren en dames groot verdieners bij de ASO graag nog rijker ziet worden, terwijl bijvoorbeeld de winst van een bollentrui in de Giro of Vuelta je nog geen drieduizend Euro oplevert. Maar ik zie het persoonlijk liever andersom.
Het verleden heeft al heel duidelijk aangewezen dat een organisatie als de ASO, (die overigens ook in de organisatie van atletiek, golf, paardensport en motor en autosport en tal van andere festiviteiten zitten.), geenszins van plan is ook maar een cent meer te betalen.
Dus dan is de enige manier die blijkbaar wel werkt, door het te laten klappen.
Ik hoop dat ik uw vragen verder tot tevredenheid heb kunnen beantwoorden, en hoop dat je het in het vervolg nalaat voor anderen te denken.
Bij voorbaat dank !
Het artikel gaat over de gevolgen van het virus voor de wielerwereld. En u gebruikt in dit kader het woord “ontploffen”. 1+1=2 (meestal).
Misschien had ik er expliciet bij moeten vermelden dat dit losstaat van het bovenstaande artikel. Dus daar heb je een punt.
Maar dat heeft Ajax ook ten opzichte van Cambuur bijvoorbeeld.
Waarom er meer geld naar ploegen zou moeten is mij een raadsel.
Prima. Blijkbaar kwam het op mij anders over dan je bedoelde. Dat zal vast ook aan mij liggen.
UCI moet veel meer doen voor de ploegen en altijd open zijn en er voor de ploegen zijn.
Maar Lefevere blijft een boef.
Het wielrennen gaat zeker weer herbeginnen als alles achter de rug is.
Het virus en ons aangepaste gedrag leidt in de tussentijd wel tot een economische ramp. Veel bedrijven moeten op zn minst de broekriem stevig aantrekken (of erger).
Bij drastische bezuinigingen op korte termijn wordt meestal t sponsorgeld als eerste weggesneden. Kan ethisch ook niet anders als eigen medewerkers ontslaan het alternatief is. Dus eerst maar eens kijken welke ploegen / sponsoren volgend jaar nog bestaan.
Dat bedoel ik dus met een niet duurzaam model. Ds ploegen zijn teveel afhankelijk van sponsoren. De andere grote inkomende geldstromen komen met name bij de grote organisatoren terecht.
Ik zie -in mijn glazen rioolpijp- wel mogelijke systeemveranderingen t.g.v. deze crisis in de bredere maatschappij, maar hoe de COVID19 pandemie het beroerde financieringsmodel van profploegen gaat verbeteren ontgaat mij.
Macron c ' est a vouz!!!