‘Patrick Lefevere werkt aan doorstart met slachtoffers van fusie met Jumbo-Visma’
Patrick Lefevere zou bezig zijn met een doorstart van het huidige Soudal Quick-Step, om zo de ‘slachtoffers’ van de fusie met Jumbo-Visma op te vangen. Dat nieuws brengt Het Laatste Nieuws naar buiten. Om dat te bewerkstelligen, moet nog wel veel gebeuren.
Zeker niet alle renners van Soudal Quick-Step kunnen mee in de fusie. Een simpele rekensom leert dat ongeveer twintig renners ‘slachtoffer’ worden van de fusieploeg. Voor hen wil Lefevere nu een opvangploeg oprichten. Een bron van HLN noemt het ‘een restantteam’ met Lefevere aan het roer. Die ploeg zou doorgaan op de huidige WorldTour-licentie van Soudal Quick-Step. Naar verluidt gaan ‘fusieploeg’ Jumbo-Visma en de ploeg-Lefevere ook ieder een eigen UCI-licentie aanvragen voor 2024.
De sponsoren die niet meegaan naar de fusieploeg zouden dan aansluiten bij de ploeg-Lefevere, waardoor alle contracten gerespecteerd kunnen worden. Het zou gaan om onder meer Kasper Asgreen, Ilan Van Wilder, Julian Alaphilippe en nieuwkomer Mikel Landa. Volgens de krant zijn renners en stafleden ‘niet officieel’ ingelicht over dit plan, maar is wel aangegeven dat zij voorstellen van andere ploegen voorlopig naast zich kunnen neerleggen.
Onder meer de namen van Quick-Step, Latexco, Renson worden genoemd als potentiële sponsoren om voor ten minste een jaar de ploeg in leven te houden.
De fusieplannen tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step krijgen steeds meer vorm. Inmiddels is duidelijk dat het vooral erop lijkt dat Jumbo-Visma de handen ineenslaat met Zdenek Bakala, de grootaandeelhouder achter Soudal Quick-Step. Onder meer hoofdsponsor Soudal en fietsensponsor Specialized zouden mee overstappen, terwijl ook met kopman Remco Evenepoel gesproken is.
Volgens onze informatie zou een zestal renners van Soudal Quick-Step mee kunnen overstappen naar Jumbo-Visma voor 2024. Wout van Aert zou zich hard gemaakt hebben voor de komst van Yves Lampaert.
Wat mezelf betreft begin ik steeds meer de logica te zien. Het bericht van vanavond lijkt mij een redelijk cruciaal stuk.
A: Lefevere/Bakala willen van SQS af. De grootste waarde zit in 1-de contracten met de hoofdsponsoren 2-het contract met Evenepoel 3-de licentie. Die drie moeten ze dus te gelde maken. De eerste twee worden volgens plan verkocht aan JV.
B. Evenepoel is op zoek naar een betere omkadering. Hij heeft er geen vertrouwen meer in dat dit bij SQS gaat lukken.
C. Plugge is op zoek naar financiers, en omdat Roglic weg wil, ook naar een nieuwe kopman.
D. Als SQS op zou gaan in JV heeft dat een aantal grote nadelen. 1-de licentie mag niet verkocht worden, en wordt dus waardeloos. 2-renners zijn vrij om te gaan, dus kan men niet zeker zijn van Evenepoel. 3-alle renners en personeel die onder contract staan moeten worden doorbetaald of afgekocht. 4- Sponsoren die niet mee willen of kunnen stoppen met hun inleg.
E. Lefevere gaat nog 1 jaar door. Voordelen: 1-De sponsoren blijven binnen, en omdat Soudal verdwijnt verbetert hun positie, Renson bijvoorbeeld wordt opeens naamsponsor. 2-de ploeg gaat zo goedkoop mogelijk door, dus trekt nog een aantal niet te dure renners aan voor 1 jaar. Omdat ze nog steeds de kwaliteit van een middenmoter hebben scoren ze nog behoorlijk punten. Aan het einde van het jaar kan het de licentie met relatief weinig verplichtingen en veel punten worden verkocht aan een ambitieuze partij. 3- omdat de paying agent niet veranderd, zijn renners dus niet vrij van hun contract. Zo kan Evenepoel niet tekenen bij Ineos. De ploeg die hem wil overnemen zal een akkoord moeten bereiken met zijn oude ploeg. Feitelijk heeft hij dus twee keuzes: overstappen naar JV of blijven bij (de restanten van) SQS
Visma-Soudal: 45 miljoen
Quickstep Light: 15 miljoen
Totaal 60 miljoen
HLN gelooft in sprookjes
Op zich is er meer dan genoeg plek om alle renners van het huidige Soudal-Quickstep onder te brengen in de WT, aangezien veel ploegen dit alles aan zagen komen en expres wat plekjes vrij lieten.
Trouwens, als dit lukt zullen ze de WT-licentie overnemen en dus minimaal 27 renners moeten hebben. Dan krijg je de rare situatie dat ze juist weer veel te weinig renners hebben.
Deze beledigingen post hij dag en nacht (wel letterlijk) en zijn bijdragen zijn bovendien meestal een grote woordenbrij waar zelden iemand op ingaat, waarschijnlijk omdat iedereen te vermoeid is om verder te lezen of er geen touw aan valt vast te knopen.