‘Patrick Lefevere werkt aan doorstart met slachtoffers van fusie met Jumbo-Visma’
foto: Cor Vos
woensdag 4 oktober 2023 om 17:27

‘Patrick Lefevere werkt aan doorstart met slachtoffers van fusie met Jumbo-Visma’

Patrick Lefevere zou bezig zijn met een doorstart van het huidige Soudal Quick-Step, om zo de ‘slachtoffers’ van de fusie met Jumbo-Visma op te vangen. Dat nieuws brengt Het Laatste Nieuws naar buiten. Om dat te bewerkstelligen, moet nog wel veel gebeuren.

Zeker niet alle renners van Soudal Quick-Step kunnen mee in de fusie. Een simpele rekensom leert dat ongeveer twintig renners ‘slachtoffer’ worden van de fusieploeg. Voor hen wil Lefevere nu een opvangploeg oprichten. Een bron van HLN noemt het ‘een restantteam’ met Lefevere aan het roer. Die ploeg zou doorgaan op de huidige WorldTour-licentie van Soudal Quick-Step. Naar verluidt gaan ‘fusieploeg’ Jumbo-Visma en de ploeg-Lefevere ook ieder een eigen UCI-licentie aanvragen voor 2024.

De sponsoren die niet meegaan naar de fusieploeg zouden dan aansluiten bij de ploeg-Lefevere, waardoor alle contracten gerespecteerd kunnen worden. Het zou gaan om onder meer Kasper Asgreen, Ilan Van Wilder, Julian Alaphilippe en nieuwkomer Mikel Landa. Volgens de krant zijn renners en stafleden ‘niet officieel’ ingelicht over dit plan, maar is wel aangegeven dat zij voorstellen van andere ploegen voorlopig naast zich kunnen neerleggen.

Onder meer de namen van Quick-Step, Latexco, Renson worden genoemd als potentiële sponsoren om voor ten minste een jaar de ploeg in leven te houden.

De fusieplannen tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step krijgen steeds meer vorm. Inmiddels is duidelijk dat het vooral erop lijkt dat Jumbo-Visma de handen ineenslaat met Zdenek Bakala, de grootaandeelhouder achter Soudal Quick-Step. Onder meer hoofdsponsor Soudal en fietsensponsor Specialized zouden mee overstappen, terwijl ook met kopman Remco Evenepoel gesproken is.

Volgens onze informatie zou een zestal renners van Soudal Quick-Step mee kunnen overstappen naar Jumbo-Visma voor 2024. Wout van Aert zou zich hard gemaakt hebben voor de komst van Yves Lampaert.

RIDE Magazine
213 Reacties
04-10-2023 20:50
Ik begrijp er niets meer van. Welke sponsor wil met deze rotzooi geassocieerd worden?
    04-10-2023 21:15
    Geld stinkt niet, a.k.a. voorwiel: er kan verdiend worden!
    04-10-2023 21:21
    Hoe dan? Als ik als belg in de gamma kan kiezen tussen bison en soudal, wat zou ik dan voor plaksel kopen...?
    04-10-2023 21:41
    Het plaksel wat ik zou kopen is een spijker dan blijft het tenminste zeker vastzitten. Soudal komt wat makkelijk los, zelfs voor het einde van de opgegeven ‘vast-zit-periode’.
    04-10-2023 21:42
    Haha. Nieuwe sponsor wordt naar het schijnt Bison. Bison - Quick Step volgend jaar met Van Wilder en Landa tegen Soudal - Visma met Vinegaard en Evenepoel.
    04-10-2023 22:40
    De betrokken sponsoren weten natuurlijk veel meer dan wij. Zij zitten aan een tafel en zijn druk een puzzel aan het leggen, wij zien hier en daar losse stukken. De hoofdpersonen in het verhaal zullen de puzzel pas tonen als alle stukken gelegd zijn, of men er minstens zeker van is dat alle stukken gelegd kunnen worden.

    Wat mezelf betreft begin ik steeds meer de logica te zien. Het bericht van vanavond lijkt mij een redelijk cruciaal stuk.

    A: Lefevere/Bakala willen van SQS af. De grootste waarde zit in 1-de contracten met de hoofdsponsoren 2-het contract met Evenepoel 3-de licentie. Die drie moeten ze dus te gelde maken. De eerste twee worden volgens plan verkocht aan JV.

    B. Evenepoel is op zoek naar een betere omkadering. Hij heeft er geen vertrouwen meer in dat dit bij SQS gaat lukken.

    C. Plugge is op zoek naar financiers, en omdat Roglic weg wil, ook naar een nieuwe kopman.

    D. Als SQS op zou gaan in JV heeft dat een aantal grote nadelen. 1-de licentie mag niet verkocht worden, en wordt dus waardeloos. 2-renners zijn vrij om te gaan, dus kan men niet zeker zijn van Evenepoel. 3-alle renners en personeel die onder contract staan moeten worden doorbetaald of afgekocht. 4- Sponsoren die niet mee willen of kunnen stoppen met hun inleg.
    E. Lefevere gaat nog 1 jaar door. Voordelen: 1-De sponsoren blijven binnen, en omdat Soudal verdwijnt verbetert hun positie, Renson bijvoorbeeld wordt opeens naamsponsor. 2-de ploeg gaat zo goedkoop mogelijk door, dus trekt nog een aantal niet te dure renners aan voor 1 jaar. Omdat ze nog steeds de kwaliteit van een middenmoter hebben scoren ze nog behoorlijk punten. Aan het einde van het jaar kan het de licentie met relatief weinig verplichtingen en veel punten worden verkocht aan een ambitieuze partij. 3- omdat de paying agent niet veranderd, zijn renners dus niet vrij van hun contract. Zo kan Evenepoel niet tekenen bij Ineos. De ploeg die hem wil overnemen zal een akkoord moeten bereiken met zijn oude ploeg. Feitelijk heeft hij dus twee keuzes: overstappen naar JV of blijven bij (de restanten van) SQS
    04-10-2023 23:39
    Pecunia non olet
    04-10-2023 23:42
    Klopt helemaal @zeekoe , althans dat zeg ik nu. Morgen dag 12 in deze soap kan een ander bericht het weer helemaal overhoop gooien
    05-10-2023 00:17
    Soudal alleszins blijft niet in zo'n restant scenario. Die zijn juist binnengehaald om Evenepoel te bekostigen. Wat moet je met Jumbo ? Je kan ze moeilijk doorsturen naar een restantploeg terwijl ze nu gewoon nog een jaar de hoofdschotel hebben. Of er moeten serieuze compromissen gesloten worden. Zowel JV als QS zit met wat dure contracten die niet zullen verlengd worden in de toekomst. Een mooie klassieke ploeg, noem het maar restant, maar met Kooij, Van Baarle en Van Aert erbij zou het er al heel leuk uit zien voor het voorjaar ! Van Wilder, Vervaeke, Evenepoel, etc ... maken de omgekeerde beweging. Iedereen tevreden voor het komende jaar. Zo hou je Jumbo nog een jaar aan boord, Soudal ook content. Patje verliest zijn licentie niet. En Amazon kan volgend jaar hun portefeuille bovenhalen.
    05-10-2023 16:54
    Interessante hersenspinsels Marcus Aurelius. Alleen wil van Wilder niet naar Blanco, hoewel zoals het nu gaat heeft hij contractueel daar weinig over te zeggen behalve dat hij deckont in de kribbkan goooien wat alleen hemzelf dan schade doet. Maar een van Baarle en andere klassieker toppers willen echt niet naar team "restant" en die hoeven contractueel ook niet. Maar buiten dat is jouw brainstorm mogelijk zo gek niet ; )
04-10-2023 21:23
Wordt hier niet allemaal een beetje overdreven gereageerd? Laat het een weekje rusten en dan zien we wel.
    04-10-2023 21:47
    Het doet allemaal teveel een ernstig appel op ons wielerhart (en sensatiezucht) om er niet boven op te zitten...
04-10-2023 23:51
Precies wat ik als enige vanaf dag 1 verkondig heb, Soudal wil bij de grote jongens blijven, familie Evenepoel wil sterkere ploeg hebben wat sqs niet wil/kan betalen en er moet voor een jaar geld blijven voor overtollige renners.
04-10-2023 23:58
Dat Soudal niet wil verder sponsoren nog een jaar in die overgangsploeg lijkt me logisch. Dat men suggereert dat Jumbo dan die taak zou overnemen voor een jaar, is wel heel ver gezocht. Waarom zouden ze dat doen ? Plugge heeft natuurlijk ook wel een serieus probleem. Zijn Nederlandse ouderdomsdekens zijn duur en niet einde contract. Aan de andere kant wil men natuurlijk ook geen renners als Van Wilder verliezen. Welke witte konijnen gaan we nog zien ? Van Aert voor een jaar naar de 'klassiek' getinte 'restantploeg' en Evenepoel naar Plugge, zou alvast de sponsors voor een jaar kunnen sussen. Denk dat Lefevere er op gerekend had om zijn WT licentie ten gelde te kunnen maken, en dat dit al even sterk meespeelt als een deel renners die zonder ploeg komen te zitten. Na de opruiming eind 2024 in de ploeg van Plugge is er meer ruimte, geld en ondertussen is er vooral veel tijd gekocht.
05-10-2023 00:34
Schatting:

Visma-Soudal: 45 miljoen
Quickstep Light: 15 miljoen

Totaal 60 miljoen

HLN gelooft in sprookjes
05-10-2023 07:37
Volgens mij draait het allemaal om één renner, nl. Remco Evenepoel. Plugge liet enkele weken geleden al doorschemeren - gelezen op deze site - dat hij heel graag met Remco zou "samenwerken". Nadien nog meer, nadat duidelijk werd dat Roglic zou vertrekken. Maar Remco ligt nog onder contract bij SQS. Dan maar een ander vehikel op poten zetten om de overstap te forceren. Met de restanten van SQS een nieuw ploegje opzetten is in deze marginaal.
05-10-2023 13:08
De grootste rotzooi fusie in de geschiedenis van de wielersport . Wat een apentheather. Wielersport onwaardig , ik zou er niet als sponsor mee willen geassocieerd worden
05-10-2023 18:16
Wat een fixatie op SQS hebben jullie toch. +200 reacties. Totaal onbegrijpelijk.
    05-10-2023 18:39
    Ik kan niet zo goed tellen, maar er zitten toch aardig wat stukken fruit tussen, in die reacties. Doen jullie mee met tellen?
04-10-2023 18:09
Lefevre wordt even in zn onderbroek gezet
    04-10-2023 18:24
    Inderdaad. Het siert hem echter dat hij bereid is om door het slijk te gaan voor zijn personeel, en een "luxe job" binnen Soudal-Visma inruilt voor het oprichten van een (deels) nieuwe ploeg. En dat op zijn leeftijd. Chapeau dus.
    04-10-2023 21:02
    Hij gaat niet door het slijk; hij speelt de held.
04-10-2023 18:40
Dit is een ronduit belachelijke optie
04-10-2023 17:39
Er zitten echt prachtige renners onder de achterblijvers! Eentje kan niet helemaal rekenen op het enthousiasme van Patlef. Eentje met een best jaarloon van een echte toprenner, maar die qua prestaties niet levert: J.A. Dixit: Patlef zelf.
    05-10-2023 08:49
    Dat eentje heeft wel al veel betekend voor ploeg waaronder 2x wereldkampioen.
04-10-2023 17:38
Waarom zou je dit als renner doen en gaan wachten? Als dit plan lukt zit je bij een totaal uitgeklede en zeer zwakke ploeg. En als het niet lukt ben je de sjaak en ben te laat met het vinden van een nieuwe ploeg. Kies lekker eieren voor je geld joh.

Op zich is er meer dan genoeg plek om alle renners van het huidige Soudal-Quickstep onder te brengen in de WT, aangezien veel ploegen dit alles aan zagen komen en expres wat plekjes vrij lieten.

Trouwens, als dit lukt zullen ze de WT-licentie overnemen en dus minimaal 27 renners moeten hebben. Dan krijg je de rare situatie dat ze juist weer veel te weinig renners hebben.
    04-10-2023 17:41
    "Een zeer zwakke ploeg", gaat het een beetje? De koers is meer dan alleen het kransje van de rijkste ploegen hé.
    04-10-2023 18:16
    Eerst is Lefevere een klootzak die iedereen in de steek laat, doet hij het niet en wil hij met de 'overschot van de renners' verder zodat iedereen meer tijd heeft (een heel seizoen) is hij ook weer de klootzak. Eerst is het ocharme de arme chauffeur waar Lefevere niets mee inzit, kan die arme chauffeur toch nog een jaar mee verder is het toch ook weer niet goed. Je draait wel met de snelheid van de wind dat alles je uitkomt, of hoe zeg je het nu weer juist?
    04-10-2023 18:20
    Zo zwak zal die ploeg niet zijn. Als je Alaphilippe, Asgreen, Van Wilder en Merlier hebt dan ben je intrinsiek al sterker dan een Arkea of Total Energies.
    04-10-2023 18:20
    Stel je het huidige Soudal-Quickstep voor waarin een flink aantal renners, waaronder de grote ster Evenepoel, vertrekken. Dan blijft er dus automatisch een zeer zwakke ploeg over waar van Wilder, Landa, Asgreen en Alaphilliphe de enige noemenswaardige renners zijn.
    04-10-2023 18:37
    Andere nick, net zoveel minnetjes. Wat was dan het punt om van nick te veranderen?
    04-10-2023 18:49
    Hersenspinsels van een dronken aardbei, Tjonge jonge totaal geen kennis laat staan ervaring met zaken en al dagen terwijl eea toegelicht is en ook nog eens zo h als zodanig voltrekt en als algemene kennis op te zoeken is zo blijven brabbelen. Werkelijk onvoorstelbaar en duidelijk waarom velen met een fulltime job binnen deze wereld zich hier niet durven laten zien.
    04-10-2023 19:09
    Dronken aardbei??? Okay, soort van grappig, maar ik richt me even tot wf met hoofdletters: WF, IS HET NIET EENS TIJD IN TE GRIJPEN BIJ DAT OP DE MAN SPELEN?????????
    04-10-2023 19:55
    De eerste keer was ik niet mee, maar de 2de keer toen je exact hetzelfde herhaalde, was ik plots wel overtuigd dat ze zeer zwak waren. Als je ‘t nog eens doet, ga ik ze misschien wel zeer zeer zwak vinden.
    04-10-2023 20:16
    Eens met Kraamvisite, heb ook recent zo'n semi-belediging van KopOverKop gehad, omdat hij niet snapt als iets 'bij wijze van spreken' is, want dat neemt hij dan letterlijk. Misschien zegt dat al genoeg.
    Deze beledigingen post hij dag en nacht (wel letterlijk) en zijn bijdragen zijn bovendien meestal een grote woordenbrij waar zelden iemand op ingaat, waarschijnlijk omdat iedereen te vermoeid is om verder te lezen of er geen touw aan valt vast te knopen.
    04-10-2023 23:46
    Nee makkerds, omdat enkelen hier ridicule nonsens verkopen. Eroba oa en Ernstige Aardbei en MaGarin. Mensen die eenvoudig weg doen alsof een naam, handelsnaam ofwel hier teamnaam een entiteit is wat niet zo is. Die geen idee hebben dat aan 100% aandelen overname rechten en plichten zitten. STERKER nog, één lezer bracht het UCI regelement hierover naar voren wat eea bevestigd. Dat kan dan een ieder lezen maar doen ze niet of begrijpen ze niet en komen daarna met nog meer onzin en beledigingen. Immes wanneer anderen het clip en klaar uitleggen en slechts wappie achtige reacties volgen kan ik dan niet anders dan, vooruit deze keer, uitermate dom beschouwen.
    05-10-2023 08:45
    Een "zeer zwakke ploeg" met renners als Asgreen, Alaphilippe, Landa (en wellicht vergeet ik nog enkele toppers). Veel teamleiders zouden blij zijn om met een dergelijke ploeg te kunnen werken.

Reacties zijn gesloten.