‘Patrick Lefevere werkt aan doorstart met slachtoffers van fusie met Jumbo-Visma’
Patrick Lefevere zou bezig zijn met een doorstart van het huidige Soudal Quick-Step, om zo de ‘slachtoffers’ van de fusie met Jumbo-Visma op te vangen. Dat nieuws brengt Het Laatste Nieuws naar buiten. Om dat te bewerkstelligen, moet nog wel veel gebeuren.
Zeker niet alle renners van Soudal Quick-Step kunnen mee in de fusie. Een simpele rekensom leert dat ongeveer twintig renners ‘slachtoffer’ worden van de fusieploeg. Voor hen wil Lefevere nu een opvangploeg oprichten. Een bron van HLN noemt het ‘een restantteam’ met Lefevere aan het roer. Die ploeg zou doorgaan op de huidige WorldTour-licentie van Soudal Quick-Step. Naar verluidt gaan ‘fusieploeg’ Jumbo-Visma en de ploeg-Lefevere ook ieder een eigen UCI-licentie aanvragen voor 2024.
De sponsoren die niet meegaan naar de fusieploeg zouden dan aansluiten bij de ploeg-Lefevere, waardoor alle contracten gerespecteerd kunnen worden. Het zou gaan om onder meer Kasper Asgreen, Ilan Van Wilder, Julian Alaphilippe en nieuwkomer Mikel Landa. Volgens de krant zijn renners en stafleden ‘niet officieel’ ingelicht over dit plan, maar is wel aangegeven dat zij voorstellen van andere ploegen voorlopig naast zich kunnen neerleggen.
Onder meer de namen van Quick-Step, Latexco, Renson worden genoemd als potentiële sponsoren om voor ten minste een jaar de ploeg in leven te houden.
De fusieplannen tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step krijgen steeds meer vorm. Inmiddels is duidelijk dat het vooral erop lijkt dat Jumbo-Visma de handen ineenslaat met Zdenek Bakala, de grootaandeelhouder achter Soudal Quick-Step. Onder meer hoofdsponsor Soudal en fietsensponsor Specialized zouden mee overstappen, terwijl ook met kopman Remco Evenepoel gesproken is.
Volgens onze informatie zou een zestal renners van Soudal Quick-Step mee kunnen overstappen naar Jumbo-Visma voor 2024. Wout van Aert zou zich hard gemaakt hebben voor de komst van Yves Lampaert.
Patje gaat zijn ploeg echt niet zo achterlaten.
Stel u voor dat Rev blijft en de tour wint of nog beter Landa
Of gaat iedereen verder mogen tegen een aanmerkelijk lager loon. Want of de renners komen vrij en kunnen ze nog steeds zelf kiezen waar ze heen gaat en kan Lefevre ze een nieuwe contract aanbieden (en dan tegen een lager loon) of de renners komen toch niet vrij omdat de deal gewijzigd is maar dan komt Evenepoel ook niet vrij.
Maar risico is nergens opgesteld te worden en wegdeemsteren dus zullen diegene die nog langer verder willen kiezen voor PL. Dit zijn diegene met laagste lonen dus dat kan mogelijk PL wel oplossen. En veel staff heeft zzp contracten.
Als er nu nog een aantal renners met redelijk goedkope eenjarige contracten aangeworven worden (bijvoorbeeld Stybar), en er wordt redelijk gepresteerd, dan kan er volgend jaar een licentie met relatief weinig verplichtingen en zo'n 23000 a 25000 UCI punten verkocht worden aan een ploeg die daar een jaar lang op voor kan bereiden.
Evenepoel, Lampaert, Masnada..... zeg het maar?
Commercieel interessant want Amerikaan, en een groot talent voor de toekomst.
Mijns inziens op lange termijn vele malen interessanter dan een dertiger als Cattaneo.
Remco krijgt de keus of hij blijft bij de kneusjes van TQS en zal de komende jaren nooit de TdF winnen of hij tekent bij TVS en gaat als schaduwkopman mee naar de TdF achter Vingegaard en als hij het sluw speelt kan hij misschien wel de TdF winnen.
Wie zullen er naast Evenepoel en Lampart meegaan naar TVS, is leuk om hier over te speculeren. Welke andere vier. Ik gok Landa die hebben ze laten tekenen toen er al fusiegesprekken plaatsvonden dus die gaat wel mee. Van Wilder willen ze er denk ik gaat wel bij hebben. Hij had eerder deze week een nogal uitgesproken mening maar ik gok dat hij ook eieren voor zijn geld zal kiezen. Blijven er nog twee plaatsjes over. Cattaneo lijkt mij als tijdrijder die aardig bergop kan ook een nuttige aanvulling. En Vervaeke zal ook nog op een uitnodiging kunnen rekenen gok ik.
Daar buiten, heeft Patlef Lotto Dstny niet hetzelfde kunstje geflikt?
Past fitte in de skoda van JV en kan hij door een deur met Eddy Angels?
Zo maar wat vragen die door mijn hoofd gaan.
Sowieso waren er genoeg katholieken die je overhield in NL. We hadden de Vlamingen en zij de Hollanders nooit moeten laten gaan…