‘Patrick Lefevere werkt aan doorstart met slachtoffers van fusie met Jumbo-Visma’
foto: Cor Vos
woensdag 4 oktober 2023 om 17:27

‘Patrick Lefevere werkt aan doorstart met slachtoffers van fusie met Jumbo-Visma’

Patrick Lefevere zou bezig zijn met een doorstart van het huidige Soudal Quick-Step, om zo de ‘slachtoffers’ van de fusie met Jumbo-Visma op te vangen. Dat nieuws brengt Het Laatste Nieuws naar buiten. Om dat te bewerkstelligen, moet nog wel veel gebeuren.

Zeker niet alle renners van Soudal Quick-Step kunnen mee in de fusie. Een simpele rekensom leert dat ongeveer twintig renners ‘slachtoffer’ worden van de fusieploeg. Voor hen wil Lefevere nu een opvangploeg oprichten. Een bron van HLN noemt het ‘een restantteam’ met Lefevere aan het roer. Die ploeg zou doorgaan op de huidige WorldTour-licentie van Soudal Quick-Step. Naar verluidt gaan ‘fusieploeg’ Jumbo-Visma en de ploeg-Lefevere ook ieder een eigen UCI-licentie aanvragen voor 2024.

De sponsoren die niet meegaan naar de fusieploeg zouden dan aansluiten bij de ploeg-Lefevere, waardoor alle contracten gerespecteerd kunnen worden. Het zou gaan om onder meer Kasper Asgreen, Ilan Van Wilder, Julian Alaphilippe en nieuwkomer Mikel Landa. Volgens de krant zijn renners en stafleden ‘niet officieel’ ingelicht over dit plan, maar is wel aangegeven dat zij voorstellen van andere ploegen voorlopig naast zich kunnen neerleggen.

Onder meer de namen van Quick-Step, Latexco, Renson worden genoemd als potentiële sponsoren om voor ten minste een jaar de ploeg in leven te houden.

De fusieplannen tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step krijgen steeds meer vorm. Inmiddels is duidelijk dat het vooral erop lijkt dat Jumbo-Visma de handen ineenslaat met Zdenek Bakala, de grootaandeelhouder achter Soudal Quick-Step. Onder meer hoofdsponsor Soudal en fietsensponsor Specialized zouden mee overstappen, terwijl ook met kopman Remco Evenepoel gesproken is.

Volgens onze informatie zou een zestal renners van Soudal Quick-Step mee kunnen overstappen naar Jumbo-Visma voor 2024. Wout van Aert zou zich hard gemaakt hebben voor de komst van Yves Lampaert.

RIDE Magazine
213 Reacties
04-10-2023 17:39
En dan tegelijkertijd ook in de rvc van Visma-Soudal zeker? Wat een shitshow is dit aan het worden.
04-10-2023 17:51
Nieuws dat je ergens wel wist dat het ging komen.
Patje gaat zijn ploeg echt niet zo achterlaten.

Stel u voor dat Rev blijft en de tour wint of nog beter Landa
    04-10-2023 18:23
    Als je in de ploeg blijft, ga je dan niet extra hard rijden om je enerzijds in de kijker te rijden voor het seizoen erna. En anderzijds omdat je toch ietwat pissig bent door de koehandel van Plugge?
    04-10-2023 20:34
    @Gapenberg - Evenepoel gaat (voorlopig) de Tour helemaal niet winnen. Tenzij hij naar Ineos verkast.
04-10-2023 17:55
We zullen zien, voorlopig is er nog steeds nul komma niks definitief. Het enige wat officieel is bevestigd is dat Roglic vertrekt. De rest is nog steeds volgens bronnen. Een ‘letter of intent’ is exact dat een ‘letter of intent’. De intentie om…….. maar haken ogen etc. Kortom afwachten maar weer.
    04-10-2023 18:50
    Exact. Niets is definitief.
04-10-2023 20:08
Na 'Het Plan' heet het volgende boek 'De Overname'. Dat wordt een Grisham-achtige reeks.
04-10-2023 21:40
Dus in feite zijn het Soudal, Bakala en Evenepoel (en diens sponsoren) die samen met de mensen van Jumbo-Visma zijn gekomen voor een "fusie" wat als snel gewoon een overname bleek te zijn?
    04-10-2023 21:45
    Dat zijn dan degenen die er het meeste baat bij hadden. De ploegen (JV en SQ) lijken er niet direct beter op te worden.
05-10-2023 00:00
Misschien het woordje Fusie vervangen voor "Shuffle Shizzle "
    05-10-2023 16:49
    Deze term nog nooit tegengekomen in ondehandlingen en intentieverklaring en die bij fusie gebruikelijk zijn. Maar gezien de wir war welke nu onstaat lijkt mij jouw idee een goed voorstel.
05-10-2023 07:10
Pfff echt? Patlef gaat uit meelij met de overblijvers zorgen dat ze als verminkt ploegje nog een jaar door kunnen fietsen? Dat het opknippen van de ploeg slecht zou vallen had je niet vooraf kunnen bedenken? De uitkomst van deze hele Rollercoaster is dat je een Soudal-Visma met heel veel geld krijgt en Remco en Jonas (zullen nooit vrienden worden) die intern moeten uitvechten wie de Tour als kopman rijdt, één tevreden miljardair, een ploegmanager die wilde stoppen maar niet stopt, en een verminkte ploeg renners met een flinke kater van dit hele gebeuren. Ik denk dat je geen blije QS of Jumbo fan over dit hele gebeuren gaat vinden.
    05-10-2023 10:20
    Als Asgreen volgend jaar de ronde wint staat iedereen gewoon weer op de banken
    05-10-2023 16:33
    Twee tevreden miljardairs wel te verstaan.
04-10-2023 17:35
Dat moet toch als een flinke vernedering voelen dit voor velen.
04-10-2023 17:40
Tja, maar die sponsoren zijn toch ook ingestapt met het idee dat Evenepoel voor de ploeg rijdt.
04-10-2023 18:19
Maarre als Lefevre verder wil maar dan zonder centjes van Bakala, zonder de centjes van Soudal en zeer waarschijnlijk zonder Evenepoel,wellicht min fietssponsor, waar gaat ie dan de nieuwe centjes om iedereen van te betalen vandaan halen?
Of gaat iedereen verder mogen tegen een aanmerkelijk lager loon. Want of de renners komen vrij en kunnen ze nog steeds zelf kiezen waar ze heen gaat en kan Lefevre ze een nieuwe contract aanbieden (en dan tegen een lager loon) of de renners komen toch niet vrij omdat de deal gewijzigd is maar dan komt Evenepoel ook niet vrij.
    04-10-2023 18:50
    Of Lefevere houdt op verzoek van Bakala en Plugge zijn ploeg nog een jaar in de lucht, teneinde volgend jaar de licentie te kunnen verzilveren. Quik Step en Renson worden titelsponsor en brengen voldoende in om de kosten te kunnen betalen, evt. aangevuld met een afkoopsom vanuit JV. Lefevere kan een relatief stressloos laatste jaar beleven, want hoeft geen sponsors meer te zoeken, en ook geen renners meer te werven. Aan het einde van het jaar wordt de tent verkocht aan een ambitieus proteam dat zich zo verzekert van 4 jaar World Tour.
    04-10-2023 18:58
    Zoals de regels nu zijn kan het personeel (100% aandelen overname is 100% rechten en plichten overname) eisen mee over te gaan met het risico niet opgesteld te worden. Overgedaan worden naar andere ploeg die contract overneemt of minder betaald en Blanco Pro Cycling vult dat dan aan. Waar trouwens extra geld uit techaken valt wanneer nieuwe werkgever en werknemer onder één hoedje spelen maar die afspraken mogen niet op papier en is dan op vertrouwen omdat aanvullend betalende partij Blanco recht af kan dwingen op inzage in de contracten mbt deze werknemer. Gebeurt overigens vaker in meerdere branches.
    Maar risico is nergens opgesteld te worden en wegdeemsteren dus zullen diegene die nog langer verder willen kiezen voor PL. Dit zijn diegene met laagste lonen dus dat kan mogelijk PL wel oplossen. En veel staff heeft zzp contracten.
    04-10-2023 19:02
    Een verademing Zeboe. Een zeer reëel scenario. Gelukkig zijn er hier nog met enig idee waar dit over gaat.
    04-10-2023 19:19
    Ik denk dat als ik Alaphillipe zou heten, zou ik toch niet lijdzaam gaan zitten afwachten… die moet toch een fatsoenlijke deal in de wacht kunnen slepen bij de een of ander Frans team. En voor de renners die met ingang van 1 jan 2024 een contract hebben getekend, die hebben getekend bij een ploeg die op 1 jan 2024 wellicht helemaal niet meer bestaat. Lijkt me voer voor juristen. Zelfs als alles doorgaat dan zullen er toch nog wel wat claimpjes her en der te voorschijn komen. Stel dat Landa niet mee kan en Evenepoel gaat weg, en de overblijfselen van SQ zonder Q hebben veel minder geld, wat doe je daar dan als Landa zijnde, dan maak je toch ook dat je zsm nog ergens anders terecht komt. Dat blijft voor mij de allergrootste maar, dit heeft zoveel implicaties dat er wellicht toch een partij koud watervrees krijgt en het uiteindelijk niet meer ziet zitten. Voor mij is het als buitenstaander hilarisch welke geruchten er elke dag wel weer ergens opduiken en wie wat allemaal zeker weet. Maar ik zou het toch alles behalve hilarisch vinden als ik pak ‘em beet ergens op kantoor werk bij JV of SQ of chauffeur of wat voor baan dan ook en geen idee heb of ik met een paar weken op straat sta. Voor die mensen is al dat gespeculeer een redelijke hel lijkt me zo.
    04-10-2023 23:33
    Dat denk ik dus ook @Zeekoe. En wellicht is dat de deal dat de opbrengsten van die licentie voor Patlev zijn. In ruil voor zijn 20% aandelen en nog een jaar werk. En ze hoeven geen afkoopsommen of loon bij te betalen voor de renners die geen ploeg meer hebben of ergens anders minder gaan verdienen. Daarna wordt licentie verkocht met evt nog overgebleven renners/personeel.
04-10-2023 18:24
Als de ploeg dit jaar opgeheven wordt is de licentie niets waard, en moeten de contracten evengoed doorbetaald worden.

Als er nu nog een aantal renners met redelijk goedkope eenjarige contracten aangeworven worden (bijvoorbeeld Stybar), en er wordt redelijk gepresteerd, dan kan er volgend jaar een licentie met relatief weinig verplichtingen en zo'n 23000 a 25000 UCI punten verkocht worden aan een ploeg die daar een jaar lang op voor kan bereiden.
04-10-2023 18:31
Welke 6 gaan dan naar JV?
Evenepoel, Lampaert, Masnada..... zeg het maar?
    04-10-2023 18:40
    Als Evenepoel komt, dan zeker ook Vervaeke en Cattaneo.
    04-10-2023 19:04
    Een van de namen die JV volgens mij het meeste interesseert is Luke Lamperti.
    Commercieel interessant want Amerikaan, en een groot talent voor de toekomst.
    Mijns inziens op lange termijn vele malen interessanter dan een dertiger als Cattaneo.
04-10-2023 18:40
Bij een zekere Belgische bank heet dit opslorpen en uitkotsen TJV neemt eerst SQS over. Ze halen de krenten uit de pap en vervolgens blijft het restantje SQS over .
04-10-2023 18:47
Kortom TJV neemt gewoon een grote hap uit SQS en gaat door as TVS (of TSV) en de kneusjes van SQS die overblijven gaan door als QS.

Remco krijgt de keus of hij blijft bij de kneusjes van TQS en zal de komende jaren nooit de TdF winnen of hij tekent bij TVS en gaat als schaduwkopman mee naar de TdF achter Vingegaard en als hij het sluw speelt kan hij misschien wel de TdF winnen.

Wie zullen er naast Evenepoel en Lampart meegaan naar TVS, is leuk om hier over te speculeren. Welke andere vier. Ik gok Landa die hebben ze laten tekenen toen er al fusiegesprekken plaatsvonden dus die gaat wel mee. Van Wilder willen ze er denk ik gaat wel bij hebben. Hij had eerder deze week een nogal uitgesproken mening maar ik gok dat hij ook eieren voor zijn geld zal kiezen. Blijven er nog twee plaatsjes over. Cattaneo lijkt mij als tijdrijder die aardig bergop kan ook een nuttige aanvulling. En Vervaeke zal ook nog op een uitnodiging kunnen rekenen gok ik.
    05-10-2023 12:53
    Rationeel is dit helemaal oké. Maar het impliceert wel één en ander. Het uitrangeren van Kelderman en Gesink. Als je zowel Van Wilder, Landa en Cattaneo alvast een plek geeft, gaan deze wel sneuvelen. Is Nederland daar al klaar voor ?
04-10-2023 18:51
Het verhaal wordt vreemder en vreemder. Eerst een fusie, daarna lijkt het steeds meer op een (onvrijwillige) overname. Het is nog wachten op het definitieve verhaal, maar voor mij ligt de sympathie nou niet heel erg bij TJV. Met Amazon en Visma had het volgens mij prima gewoon dezelfde ploeg kunnen blijven en was het niet nodig om te azen op delen van Soudal Quick Step.
    04-10-2023 19:06
    Business wise langere termijn doet Plugge en vd Wallen een strategisch prima zet en Bakala ook. Als wielerkiefhebber vind ik het maar niets. Het tekent echter wederom enerzijds de snel groeiende budgetten nodig om voorin te blijven en anderzijds het slechte business model van de koers zelf tov voetbal en F1 of een andere grote stadionsport.
    04-10-2023 19:07
    Ik denk dat er een bijzonder smeuïg boek in deze hele "fusie" affaire zit. En het zou mij niet verbazen als een klein ventje uit schepdaal de aanstichter van deze enorme aardverschuiving is.

    Daar buiten, heeft Patlef Lotto Dstny niet hetzelfde kunstje geflikt?
    04-10-2023 21:12
    @Apemantus - Zou me niets verbazen als later blijkt dat Evenepoel aan de basis staat van deze tragedie (want het is geen soap). Dat ventje kan kneiterhard fietsen, maar hij manipuleert ook als de beste (de naam Armstrong schiet me te binnen): in twee, drie jaar tijd heeft Evenepoel Quickstep en Lefevere totaal opgebrand en uitgerookt, en ik denk dat hij nog niet klaar is. Goede zet van Roglic om de bui voor te zijn, en niet het risico te lopen met Remco in één ploeg terecht te komen! Zo gezien is Evenepoel niet de nieuwe Merckx, maar eerder de nieuwe Armstrong: die kon ook niet tegen andere sterke persoonlijkheden in zijn omgeving.
    04-10-2023 23:37
    @hj vliet - schrijf jij ook non-fictie?
    05-10-2023 16:45
    Schijnt dat Apemantus er niet zover naast zit ook al klikken lieden die dit niet verdragen kunnen op de minnetjes, duimpjes. In de Belgische pers komt meervoudig naar voren dat voor Bakala het gedoe en gezanik van Patrick Evenepoel de druppel was in de volle emmer. Bakala die destijds een wetenschap center liet bouwen bij KU Leuven https://www.bakala-academy.be/. Voelt zich in zijn hemd gezet door die stukadoor en geldwolf. Althans zo ziet Bakala het naar het schijnt. Geldwolf, niet mijn woorden,mzou niet durven. Hoewel, Pa Evenepoel......mwhaaa...
04-10-2023 21:32
Ehh, denk je niet dat als iemand 'het' allemaal precies wist èn dat in de krant wil teruglezen, 'het' dan niet in de krant zou staan? WF publiceert alle tipjes van alle sluiers, inclusief en exclusief. Wij ouwehoeren daar dan over, totdat de aap helemaal uit de mouw is. Daar gaan nog wel wat artikeltjes overheen.
04-10-2023 21:45
Dit is misschien juist ideaal. Plugge en Quick Step maakt een doorstart met een kleinere ploeg die zich weer vooral op de klassiekers kan richten en Soudal, Bakala en Evenepoel plus wat wielrenners stappen over naar de Jumbo-Visma ploeg.
    04-10-2023 21:48
    Evenepoel en jv? Terwijl hij naar ineos kan? Denk het niet. En Bakala stopt er gewoon mee.
    04-10-2023 23:48
    Dit had ik een week geleden al gezegd, maar velen verklaarden me gek hier. Alles blijft zoals het is, een deel gaat naar Amazon-Visma en een deel maakt de omgekeerde beweging naar Quickstep. En Rev wordt de nieuwe koning van Amazon-Visma.
05-10-2023 11:31
De nieuwe teamnaam wordt 'Patlev and the rejects'
05-10-2023 12:55
Gaat dr van Mol mee naar JV of blijft deze Patlev trou.
Past fitte in de skoda van JV en kan hij door een deur met Eddy Angels?
Zo maar wat vragen die door mijn hoofd gaan.
05-10-2023 14:40
Ik vraag me steeds af wie het meeste baat heeft bij het lekken: jv (plugge), bakala, patlef of evenepoel...?
    05-10-2023 14:41
    Of amazon, dat alles filmt en er uiteindelijk een 6-delige docu uit weet te persen...
06-10-2023 07:08
Dit soort zaken lijkt echter de media en de wielervolger meer te beroeren dan enkele mooie afsluitende koersen en de start van het cross seizoen. Ik kan ik elk geval iedereen hier aanraden om een cross fiets te kopen, lekker klungelen tijdens wedstrijdjes en daarna met een trappist voor de tv naar de tv cross te kijken. En ook zeker naar de wedstrijden waar de grote drie niet aanwezig zijn want daar gaat het de komende maanden hier weer over.
04-10-2023 17:49
Zoals ik vaak aangaf, geen fusie maar overname en REv kan niet weg zonder toestemming volgens gewoon arbeidsrecht en de UCI regels zoals volger Zuller deze gisteren of eergisteren almhier in de comments plaatse.
04-10-2023 18:49
In zee met Ridley als fietssponsor dan? Zonde dat het zo lang duurt vooraleer een deftige communicatie komt. Je kan uiteraard niet te vroeg dingen verklaren, maar renners en dergelijke zo lang zonder antwoorden laten.. Zonde.
04-10-2023 18:53
fascinerend, dat zo velen het als zoete koek slikken, dat met fusie. Is nooit sprake van geweest, hooguit agressieve overname, zoveel is daar niet te halen, wel sponsoren. 1830 all over again!
    04-10-2023 19:05
    Misschien is de aanstichter van deze hele aardverschuiving wel een ventje uit Schepdaal, die geen geduld kan opbrengen met betrekking tot een gooi doen naar een overwinning in de Tour.
    04-10-2023 19:17
    Zou zomaar kunnen ape, zou zomaar kunnen. Bij patteke ga je geen tour winnen, of in een willekeurige belgische ploeg, de gekte van de pers, de sporza ideologie van alleen maar over belgen praten tijdens de koers, teveel vlaamse wielerwonderen die net uit de luiers zijn. Rem, aub, weg daar, volwassen worden in een volwassen ploeg, waar dan ook, desnoods jumbo.
    04-10-2023 19:29
    @kraamvisite ...fascinerend ook jouw interpretatie van 1830, toen Oranje een serieuze tik kreeg, dus ik zie de vergelijking niet... eerlijk gezegd. Back to your history books.
    04-10-2023 19:44
    Laat hem, tramontana, het is niet de eerste keer, en best wel grappig.
    04-10-2023 19:47
    ironie, tramo, ironie. Maar, toen wij protestanten het katholieke zuiden achterlieten, heeft dat een trauma opgeleverd in het zuiden, die je nu nog steeds terugziet. Aan de wegen, aan de taal, in de koers. Daarom natuurlijk geen fusie, maar gewoon pakken wat je pakken kan (not my cup of tea).
    04-10-2023 19:55
    Heeft t ook tot besluiteloosheid geleid? Ik bedoel, als je naar Brussel kijkt met 19 burgemeesters, 685 raadsleden en 200 wethouders, maar ook nog 89 regionale afgevaardigden, vier ministers, drie staatssecretarissen en een minister-president.... Dan zou ik ook lekker in bed blijven liggen.
    04-10-2023 19:59
    Lijkt me duidelijk, Raul
    04-10-2023 21:53
    Wat een onzin. Aggressive overname? Jij weet de details? Lijkt me dat je een fusie niet vaak van dichtbij hebt gezien…

    Sowieso waren er genoeg katholieken die je overhield in NL. We hadden de Vlamingen en zij de Hollanders nooit moeten laten gaan…
    04-10-2023 22:23
    Het komt vrij dom over om te beweren dat de protstaten het katholieke zuiden hebben achter gelaten in 1830, niet enkel omdat België zich natuurlijk heeft afgescheiden (het komt wat over als een kerel die zwaar gedumpt is door zijn lief, maar stellig beweerd dat hij haar heeft laten zitten). Maar ook omdat na de scheiding nog altijd bijna 40% van de Nederlandse bevolking katholiek was, dus waarom heb je die dan niet laten zitten vraag ik me af als het een godsdienstige insteek had?
    05-10-2023 07:28
    @kraamvisite ...als 1830 een breuk was op gebied van godsdienst, moet je écht terug naar de schoolbanken. En inderdaad, er zijn gaan katholieken meer te vinden in Nederland. LOL
    05-10-2023 08:38
    Of hoe een "fusie" in het wielrennen anno 2023 kan leiden tot een discussie over vaderlandse geschiedenis. Grappig wel.
04-10-2023 19:15
Ook de nieuwe ploeg van iemand als Milan Vader bij Jumbo?
    04-10-2023 23:39
    Milan Vader staat onder contract bij Blanco bv (TJV) die kunnen ze niet zomaar naar andere ploeg sturen.
    05-10-2023 13:15
    Bierbrouwer, exact. Het trieste in de reacties is dat veel lieden geen idee hebben hoe de teams in elkaar steken. Denken dat bijvoorbeeld TJV een bedrijf is. Het is de naam van een sportteam die valt onder verantwoordelijkheid van de BV Blanco Pro Cycling. En triest ook dat sommige denken dat contracten geen waarde hebben. Juist en ook zeker in sport omdat contract voor bepaalde tijd in deze door de rechter gezien wordt als een project overeenkomst die je moet uitdienen met mogelijk optie op verlenging etc. Anders zou er geen afkoopsom geëist kunnen worden door werkgever mocht iemand voortijdig vertrekken of moet werkgever betalen beëindigen zij eerder dan in de ovk staat. Het onvoorstelbaar hoe velen er niets van snappen. Hebben die allemaal zelf wel een arbeidsten begrijpen ze wat erin staat....
    05-10-2023 14:04
    Korte antwoord: ze verzinnen wel iets. Natuurlijk hebben ze een contract, maar weet hier iemand wat daarin staat? Ten tweede is ook al door iemand anders geopperd dat het soms toch verstandiger is om eieren voor je geld te kiezen dan het contract af te dwingen... Dat zie je och ook in voetbal? Waar spelers liever vertrekken naar ergens met betere vooruitzichten. Ten slotte zegt Lefevre zelf dat er tig advocaten op zitten.... blijkbaar hadden ze het gewoon aan enkele mensen hier moeten vragen, die weten het schijnbaar veel beter.

Reacties zijn gesloten.