‘Patrick Lefevere werkt aan doorstart met slachtoffers van fusie met Jumbo-Visma’
Patrick Lefevere zou bezig zijn met een doorstart van het huidige Soudal Quick-Step, om zo de ‘slachtoffers’ van de fusie met Jumbo-Visma op te vangen. Dat nieuws brengt Het Laatste Nieuws naar buiten. Om dat te bewerkstelligen, moet nog wel veel gebeuren.
Zeker niet alle renners van Soudal Quick-Step kunnen mee in de fusie. Een simpele rekensom leert dat ongeveer twintig renners ‘slachtoffer’ worden van de fusieploeg. Voor hen wil Lefevere nu een opvangploeg oprichten. Een bron van HLN noemt het ‘een restantteam’ met Lefevere aan het roer. Die ploeg zou doorgaan op de huidige WorldTour-licentie van Soudal Quick-Step. Naar verluidt gaan ‘fusieploeg’ Jumbo-Visma en de ploeg-Lefevere ook ieder een eigen UCI-licentie aanvragen voor 2024.
De sponsoren die niet meegaan naar de fusieploeg zouden dan aansluiten bij de ploeg-Lefevere, waardoor alle contracten gerespecteerd kunnen worden. Het zou gaan om onder meer Kasper Asgreen, Ilan Van Wilder, Julian Alaphilippe en nieuwkomer Mikel Landa. Volgens de krant zijn renners en stafleden ‘niet officieel’ ingelicht over dit plan, maar is wel aangegeven dat zij voorstellen van andere ploegen voorlopig naast zich kunnen neerleggen.
Onder meer de namen van Quick-Step, Latexco, Renson worden genoemd als potentiële sponsoren om voor ten minste een jaar de ploeg in leven te houden.
De fusieplannen tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step krijgen steeds meer vorm. Inmiddels is duidelijk dat het vooral erop lijkt dat Jumbo-Visma de handen ineenslaat met Zdenek Bakala, de grootaandeelhouder achter Soudal Quick-Step. Onder meer hoofdsponsor Soudal en fietsensponsor Specialized zouden mee overstappen, terwijl ook met kopman Remco Evenepoel gesproken is.
Volgens onze informatie zou een zestal renners van Soudal Quick-Step mee kunnen overstappen naar Jumbo-Visma voor 2024. Wout van Aert zou zich hard gemaakt hebben voor de komst van Yves Lampaert.
[i]Edit redactie: Fusie was de intentie van alle betrokkenen. Letter of intent is hiervoor door alle personen getekend. Het is nog altijd de bedoeling dat de groot aandeelhouder van Soudal Quick-Step, de hoofdsponsor, de materiaalsponsor en diverse toprenners mee overstappen. Daarom gebruiken nog altijd het woord fusieploeg.[/i]
Wanneer 'de groot aandeelhouder van Soudal Quick-Step, de hoofdsponsor, de materiaalsponsor en diverse toprenners' van de ene naar de andere ploeg overstappen heeft dat he-le-maal niks met de term fusie te maken. Er gaat niks of niemand samen met een ander..
Dat een fusie de intentie was, daar geloof ik jullie wel op. Alleen het feit is dat er op dit moment geen sprake meer is van een fusie, dus het oogt nogal raar om die term te blijven gebruiken.
Er stapt dus geen hoofdsponsor over of renner, ze worden overgenomen waarbij de sponsor bevestigde erachter te staan met een langetermijnvisie. Anders zouden ze of einde contract ermee kunnen stoppen of nu al tenzij iemand zo slim geweest is voor deze situatie een clausule te maken. Ik ben maandelijks bezig met dergelijke zaken vandaar. Het jaar wat roeptoeten uit je eigen kleine wereld zonder de werkelijkheid te kennen er er weet van te hebben komt veel overeen met wappie gedrag.
Het bedrijf/de paying agent achter Jumbo-Visma heet trouwens helemaal geen Blanco maar Team Oranje, ter info...
(Grappig trouwens hoe mijn vorige post eerst 7 likes had, maar daarna binnen een paar minuten in de min vloog. Iets met een minnetjesleger? ;) )
Vreemd dat de redactie uit deze zin niet opmaakt dat het geen fusie meer is.
Wat is dit wel? Dit lijkt (immers nog niet definitief) een verkoop van sponsoren, staf, renners + Bakala aan TJV en iedereen die niet mee wil + Lefevere die blijft op de bestaande licentie onder de hoede van Lefevere zelf doorfietsen. Probleem voor Remco Evenepoel indien hij er op hoopte gratis te kunnen vertrekken naar een team van zijn keuze.
En verder grappig dat allerlei Belgen met hun 17e account nu iemand die ongeveer op de helft daarvan zit de les gaan lopen lezen.
Dat mijn beste is informatie zoals dit heet die openbaar is op oa internet of wat je verneemt van lieden dichtbij het proces. Dat jij geen onderscheid kent tussen algemeen praktische kennis en informatie omtrent het verloop van een proces daarmee deklasseer jijzelf jouw zelf. Wat je feitenlijk al veel eerder gedaan hebt zoals Ernstige Appel en MaGarin die evenzo totaal onjuiste dingen hier spuien..
Iig, de intentie betekent nog niet dat het resultaat dezelfde is.
Niettemin, het komt voor dat er mogelijk sprake is van een aandelenfusie. En niet van een fusie onder algemene titel of een bedrijfsfusie. In dit geval brengt wellicht Bakala zijn 80% grootaandeelhouders belang in Decolef, welke onderneming kennelijk Quick step Soudal bedrijft, in het nieuwe WorldTeam Visma Soudal dan in. Dat gaat dan via een bepaalde waardeverhouding per aandeel. Ook kan een deel van die 80% in contanten worden voldaan. De 20% die PL kennelijk heeft in Decolef kan hij pas 'verzilveren' als hem die contant worden afgekocht. Met aandelen in het nieuwe WorldTeam a la Bakala schiet hij niets op. Hij wil naar verluidt van zelf aandelen af en een post in de nieuwe RvC. Nu blijkt dat hij met Quick-Step en blijvende en evt nieuwe sponsors een doorstart op z'n bestaande licentie wil maken. Ergens logisch als het huidige Quick step nog zoveel arbeids en sponsorcontracten dient na te komen. Het lijkt een coupe van Bakala, Van der Walle en Plugge. Gedupeerden: PL, veel personeel, inklusief renners en sommige sponsors. Het eea ivm met de continuïteit cq het voortbestaan van het huidige Quick step. Deze situatie wordt nu via de registratieperiode beoordeeld.
'Pietspeed, het is niet dat het "huidige Quickstep" maar DecoLef wat de werkgever is deze verplichtingen heeft. Deze zouden overgaan naar Blanco want die kopen 100% vd aandelen DecoLef.'
Degene die arbeids en sponsorcontracten hebben 'afgesloten' hebben dit idd met hoogstwaarschijnlijk Decolef gedaan, een Luxemburgse S. a R.L. Geenszins stel ik dat dat met Soudal Quickstep is. Dat is slechts de naam van het UCI World Team dat door decolef gevoerd wordt. Hoe je erbij komt dat 100% van de aandelen Decolef overgaan naar Blanco, is een raadsel. Deze info is mi nooit naar buiten gebracht. Graag anders een bron. De intentie kan een juridisch fusie zijn geweest, iig geen joint venture of vijandige overname wat je hier en daar leest. Een juridische fusie is in het BW geregeld, een aandelen en bedrijfsfusie als zodanig niet. Als PL uiteindelijk niet zijn aandelen overdraagt / levert, kan hij evt afgeslankt en of via doorstart verder. Dan komt hij wrs wel als 'slachtoffer' eruit want oa de Evenepoel situatie is geldelijk gezien lastig dan.
Zowel Jumbo als Quick Step zijn via voorgangers als Rabobank en Mapei gewoon ploegen met een grote historie in de sport en hebben beiden bestaansrecht.
Er is aangegeven dat Blanco DecoLef koopt. Immers letterlijk, men neemt alle aandelen over. Een overname is dit. Dat hierna de afrekening met Bakala plaatsvind dmv uitkering in aandelen naar een vastgesteld equivalent in waarde tbv Bakala. Dat is niet hetzelfde als eerst alle wat jij noemt vermogensrechten inbrengen omdat dit ook andere zaken kunnen zijn dan aandelen. Er is geen nieuwe BV (wat jij noemt trade company? of legal company) want het blijft Blanco en dat is de rechtspersoon, meer niet.
Er zitten ook fiscale aspecten aan waarom het zo gaat of moets gaan. Omdat PL van zijn aandelen af wil is er eerst die verkoop, aankoop door Blanco. Hoe men daarna op papier wat dus nu besproken wordt het restant terug overdoet aan PL blijft een verrassing. Zoals zojuist onder jouw bericht hierboven beantwoord wordt dit restant op één of andere manier ondergebracht onder een BV waar ADVIPAT aan factureert en waar dadelijk ADVIPAT de aandelen van heeft tenzij PL medeinvesteerder erbij krijgt dan worden die naar rato verdeeld. In feite in deze situatie neemt nog altijd Blanco ook het restant over wat niet anders kan omdat nu eenmaal de aandelen op die aankoop overgaan en wordt tegelijk besproken en vastgelegd hoe dat restant onder verantwoordelijkheid komt van de doorstart BV van PL zijn Holding ADVIPAT. Ofwel die neemt direct die verplichtingen over en tevens de sponsorcontracten die er van de blijvende sponsoren liepen met Decolef. Tenzij er sponsoren zijn die zeggen dat ze er geen zin in hebben. De arbeidscontracten zijn namelijk anders beschermd dan een sponsor overeenkomst waar allerlei ontbindende clausules in kunnen zitten. Dat kan in een arbeidscontract ook maar lang niet in die mate omdat in het arbeidsrecht en UCI regels die niet veel verschillen uiteindelijk de werknemer zodanig beschermt is dat je niet elke clausule maar op kunt nemen. Dan kan wel maar haalt de rechter een streep doorheen wanneer dit het recht vd medewerker schaad.
Dus in spreekwoordelijke taal, schrijven ook, zeggen ze wie niet mee overganpan etc maar om dit juridisch en fiscaal goed corrrect rond te maken is een heel karwei en moet zoals ik aangeef, dat zijn nl de fiscale en juridische regels. Dat maakt men er later een verkort verslag van maakt wat voor lezers direct duidelijk maakt dat x en y bij PL blijven en DecoLef nog bestaat daar zit een hele procedure aan vast die een journalist uiteraard niet gaat omschrijven.
Op zich zat jij duidelijk op het goede spoor, met uitzondering van bovenstaande wat nuances zijn.
Afgezien van het labeltje is de uitkomst wat mij betreft al quasi van het begin af aan duidelijk: sponsor zoekt topploeg, topploeg heeft nieuwe sponsor nodig, toprenner zoekt team om op termijn de TdF te winnen -> resultaat -> Soudal gaat naar Plugge & co, Evenpoel en andere krenten uit de Wolfpap gaan mee. Overtollige kopman mag als dank voor bewezen diensten de concurrent gaan versterken. De overgebleven licentie is het parkeervehikel voor alles wat overblijft. Hard? Ja. Logisch? Ook.
Alleen die grap met Amazon kan ik nog niet helemaal plaatsen, dat lijkt op een onverwachte bonus gezien de geruchten over wat Soudal en Visma kennelijk al willen lappen.
Tot nu toe lijkt het allemaal een brevet van onvermogen voor zowel Plugge als PatLef, de eerst voor het niet vinden van een nieuwe sponsor voor verreweg de meest succesvolle ploeg van dit jaar (en dus maar die van de buurman wil pikken) en de laatste omdat hij in 50 jaar nog geen kroonprins goed heeft voorbereid op dag D dat hij er de brui aan wou geven.
Heel slim van Roglic om weg te gaan.
Die doorstart van het restant lijkt ook niet uit de lucht komen te vallen: beide ploegen samen hebben veel te veel renners onder contract. En ondanks dat die letter of intent al maanden geleden getekend zou zijn zijn beide ploegen renners blijven aantrekken. Waarschijnlijk is een uitgeklede Quick Step ploeg op de been houden goedkoper dan alle doorlopende contracten af te kopen EN ook PR technisch handiger.
Toen Landa tekende PL en Bakala al in gesprek waren met Blanco. Dergelijke informatie mag je niet achterhouden en doe je dat wel dan wel je de indruk dat Landa komt te rijden bij DecoLef zoals de ploeg dan bestaat en daarvan weet de verantwoordelijkheide, aansprakelijke, juist dat er grote kans veel veranderd. Laat je een nieuwe werknemer (betreft sport waar lieden in paar jaar hun geld moeten verdienen en het hier een totaal andere bedrijf betreft uiteidelijk dan waar Landa voormdenkt te tekenen) waardoor rechter daarom een Landa vrijsteld van zijn verplichting om de prestatie na te komen.
Kan allemaal nog erg lollig worden. Ook voor de vinnige van Wilder.
Dus deze ploeg zou door willen gaan met de WT licentie van Soudal.
Dus dat zou dan betekenen dat de 'paying agent' blijft. Denk ik?
Dus dat zou dan betekenen dat er geen renners gratis de overstap kunnen maken, en dan zou Jumbo een transfer prijs moeten betalen voor de overstappers.
Dus dan heeft een 'fusie' echt helemaal geen zin. Voor niemand niet. Behalve misschien voor Bakala?
"Die ploeg zou doorgaan op de huidige WorldTour-licentie van Soudal Quick-Step."
En daar refereerde ik naar.
Wat dus nu niet duidelijk is uit dit artikel is hoe het dan zou zitten met de paying agent, die volgens mij de licentie en de contracten bezit.
Als Lefevere een nieuwe ploeg start dan kan deze niet zomaar de licentie overnemen lijkt me, tenzij die 20% van Lefevere zelf genoeg is.
Als Lefevere de licentie 'van Soudal' wel kan overnemen, dan zou de paying agent hetzelfde blijven, en de contracten blijven dan dus ook bij Lefevere (ook die van Evenepoel dus).
Of zijn de licentie en contracten weer twee totaal los staande dingen?
Ik weet het allemaal niet meer.
SQS bestaat niet eens als entiteit of rechtspersoon. Wielerflits noemt of beter bedoeld het bedrijf welke de eigenaar van het team is. Een paying agent is nooit een naam die een ploeg heeft. Dat kan per jaar veranderen. Datbis zoiets als een handelsnaam die je kunt veranderen wanneer je wil bij oa de KvK. De contracten zijn onder recht en regelgeving onderhavige ofwel moeten onder een rechtspersoon vallen in dit geval een BV. DecoLef en Blanco Pro Cycling. Omdat DecoLef het bedrijf verkoopt maar de licentie volgens UCI niet perse hoeft mee over te gaan en in dit geval mocht alles in Blanco verdwijnen zonder doorstart van een nieuwe ploeg door PL dan is die licentie niets waard. Echter hangt er een ploeg onder wat PL nu wil regelen dan wel. Verder is dat maar net hoe de onderhandelingen lopen. Mogelijk een bonus voor PL wanneer hij de zorgen bij Blanco weg houdt door iedereen erbij te nemen die volgens Blanco overbodig is.
Verder is er geen afkoopsom voor REV, immers die heeft een arbeidscontract met DecoLef waarvan Blanco alle rechten en plichten op zich neemt door 100% koop aandelen. PL casht nominaal 20%, an die waarde en wat verder wordt uitonderhandeld. Blanco koopt nl alle aandelen ook van Bakala. Dat is ondertussen in diverse media duidelijk geworden.Hij heeft nog voldoende sponsoren kennelijk die mogelijk wat erbij doen omdat titelsponsor vrij komt en war resteert aan personeel zijn niet de hoogste salarisse. Wanneer Bakala akkoord is dat de liventie bij PL achterblijft kan PL wanneer de ploeg er weer staat alsnog deze verkopen en levert dat geld op tenzij niemand wil betalen. Kan ook zijn dat een bedrijf de ploeg over wil nemen met licentie uiteraard en aangeeft : wij garanderen in contract voor minstens 3 jaar de lonen etc wat werkgarantie isnvoor allen en meer niet. PL heeft hardop aangegeven dat als doel te hebben en dat is gelijk een zwakte mbt onderhandelingen. Maar hij cashst al zij 20%, heeft elk jaar normaal gezien zijn management vergoeding verzilverd dus dat zit wel goed. Maar wie weet komt een partij die wel wil betalen. En ook dat risico moet hij weer uitspelen in de huidige onderhandelingen.
""Lefevere neemt de aandelen van Bakala over, wordt volledig eigenaar, en financiert dat met de afkoopsom van Soudal en Evenepoel.""
Je hebt dan nog steeds een beter team dan bijvoorbeeld EF, Movistar of Jayco, om over Astana en Arkéa maar te zwijgen.
Ik vraag me alleen af of de UCI dit gaat accepteren. 2 teams met dezelfde mede-eigenaar?
Neemt niet weg dat ik deze (toch min of meer) sterfhuisconstructie weinig sympathiek vindt... Ik hoop er eigenlijk stiekem op dat een en ander niet door gaat en dat TJV met Amazon er een stevige sponsor bij vindt. Dat betekent waarschijnlijk alsnog dat SQS er mee op gaat houden, want over een jaar is Evenepoel out of contract en is de ploeg weinig tot niets meer waard. Dat is dan wel de schuld van Bakkala en Patlef en niet van Plugge.
Benieuwd of dit dan betekent dat de renners nog steeds "vrij" zijn, aangezien beide paying agents dan blijven bestaan? Moet Ineos dan toch een afkoopsom betalen voor een bepaald renner en kan daar dan een levenslijn liggen voor het Quickstep-restant?
De grote fout die ze gemaakt hebben dat ze dachten dat ze met Evenpoel de wereld gingen veroveren. Dat kan wel, maar dan moet je iets andere sponsors hebben. Niks te nadelen van Quickstep and Friends want die hebben jaren dit team gesteund maar met zulke sponsors kan niet tegen teams als UAE en Ineos op.
Het lot van de minderheidsaandeelhouder, niets meer te zeggen over z'n eigen ploeg.