‘Patrick Lefevere werkt aan doorstart met slachtoffers van fusie met Jumbo-Visma’
foto: Cor Vos
woensdag 4 oktober 2023 om 17:27

‘Patrick Lefevere werkt aan doorstart met slachtoffers van fusie met Jumbo-Visma’

Patrick Lefevere zou bezig zijn met een doorstart van het huidige Soudal Quick-Step, om zo de ‘slachtoffers’ van de fusie met Jumbo-Visma op te vangen. Dat nieuws brengt Het Laatste Nieuws naar buiten. Om dat te bewerkstelligen, moet nog wel veel gebeuren.

Zeker niet alle renners van Soudal Quick-Step kunnen mee in de fusie. Een simpele rekensom leert dat ongeveer twintig renners ‘slachtoffer’ worden van de fusieploeg. Voor hen wil Lefevere nu een opvangploeg oprichten. Een bron van HLN noemt het ‘een restantteam’ met Lefevere aan het roer. Die ploeg zou doorgaan op de huidige WorldTour-licentie van Soudal Quick-Step. Naar verluidt gaan ‘fusieploeg’ Jumbo-Visma en de ploeg-Lefevere ook ieder een eigen UCI-licentie aanvragen voor 2024.

De sponsoren die niet meegaan naar de fusieploeg zouden dan aansluiten bij de ploeg-Lefevere, waardoor alle contracten gerespecteerd kunnen worden. Het zou gaan om onder meer Kasper Asgreen, Ilan Van Wilder, Julian Alaphilippe en nieuwkomer Mikel Landa. Volgens de krant zijn renners en stafleden ‘niet officieel’ ingelicht over dit plan, maar is wel aangegeven dat zij voorstellen van andere ploegen voorlopig naast zich kunnen neerleggen.

Onder meer de namen van Quick-Step, Latexco, Renson worden genoemd als potentiële sponsoren om voor ten minste een jaar de ploeg in leven te houden.

De fusieplannen tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step krijgen steeds meer vorm. Inmiddels is duidelijk dat het vooral erop lijkt dat Jumbo-Visma de handen ineenslaat met Zdenek Bakala, de grootaandeelhouder achter Soudal Quick-Step. Onder meer hoofdsponsor Soudal en fietsensponsor Specialized zouden mee overstappen, terwijl ook met kopman Remco Evenepoel gesproken is.

Volgens onze informatie zou een zestal renners van Soudal Quick-Step mee kunnen overstappen naar Jumbo-Visma voor 2024. Wout van Aert zou zich hard gemaakt hebben voor de komst van Yves Lampaert.

RIDE Magazine
213 Reacties
04-10-2023 17:28
Hou dan nou eens op met 'fusie' er wordt niks gefuseerd de sponsors stappen over en nemen mogelijk een paar renners mee.


[i]Edit redactie: Fusie was de intentie van alle betrokkenen. Letter of intent is hiervoor door alle personen getekend. Het is nog altijd de bedoeling dat de groot aandeelhouder van Soudal Quick-Step, de hoofdsponsor, de materiaalsponsor en diverse toprenners mee overstappen. Daarom gebruiken nog altijd het woord fusieploeg.[/i]
    04-10-2023 17:48
    Maar een contract is een contract dus als quick step blijf bestaan blijft remco
    04-10-2023 17:53
    Wanneer Blanco alle aandelen overneemt en bepaald wie in het team komen en wie niet ondanks dat men iedereen met contract moet betalen tot einde contract dan is het een overname. Blijkbaar hebben de om het hardst woldroeper nog nooit een fusie of overname met due diligence meegemaakt. Dat Bakale tbv verkoop van zijn aandelen nieuwe aandelen in Blanco krijgt doet daar niets aan af.
    04-10-2023 18:00
    Dikke vrouw, nee hier juist niet. Om meerdere redenen die op zich al eerder duidelijk ook door WT en andere media zijn omschreven. Letter of intent is enerzijds een start naar nietnpersé de uitkomst en Blanco geeft hier als betalende aan hoe en wat in overleg met PL en Bakala. PL heeft dan zijn aandelen verzilverd. Staat er de restant ploeg is deze met de licentie van hem en kan hij direct weer doorverkopen wat zijn bonus is voor zijn inspanningen. Omdat de licentie so wie so niet over kan en wanneer voortbestaan gegarandeerd is dus de jobs van zijn mensen hij eindelijk eruit kan stappen. Tenminste als hij dat nog wil. Ik denk van wel want dat jaarlijks geld zoeken is hij kotsbeu en aandelen DecoLef staan mooi uitbetaald op zijn rekening mocht het allemaal lukken.
    04-10-2023 18:01
    Remco is al lang achter de schermen geregeld. Denk je nu werkelijk dat ze gaan gokken met deze deal dat Remco wel of niet blijft.
    04-10-2023 18:06
    Leuke edit van de redactie, maar jullie(en velen met jullie) lijken maar niet de betekenis van het woord fusie te begrijpen. Pijnlijk.

    Wanneer 'de groot aandeelhouder van Soudal Quick-Step, de hoofdsponsor, de materiaalsponsor en diverse toprenners' van de ene naar de andere ploeg overstappen heeft dat he-le-maal niks met de term fusie te maken. Er gaat niks of niemand samen met een ander..
    04-10-2023 18:09
    Nou en
    04-10-2023 18:15
    Leuk verzonnen weer om toch maar het gelijk te kunnen halen, maar als het echt een fusie zou zijn, dan zijn er helemaal geen 'restanten' en 'contracten die gerespecteerd kunnen worden' , dan is iedereen in dienst van de nieuwe partij en moet die nieuwe partij maar zien hoe ze er weer vanaf komen.
    04-10-2023 18:16
    @Redactie

    Dat een fusie de intentie was, daar geloof ik jullie wel op. Alleen het feit is dat er op dit moment geen sprake meer is van een fusie, dus het oogt nogal raar om die term te blijven gebruiken.
    04-10-2023 18:21
    MacGarin klok klepel. Nee duidelijk geen fusie wat jij eerder volop beweerde. Windvaan. Verder alles weer onjuist. De hoofdsponsor stapt mee over omdat zij een overeenkomst hebben met DecoLef en Blanco deze rechten en plichten overkoopt, neemt. De renners staan daar onder contract dus moeten, ook volgens UCI artikel staat: 2.15.123 In no case may a rider move to another team before the expiry of the term with his current paying agent as stipulated in the contract - even if that contract does not run its full term - unless he has prior authorisation from the president of the Professional Cycling Council. In the case of a merger between UCI WorldTeams or between a UCI WorldTeam and a UCI ProTeam, the present provision shall apply to riders of the merged entity who have changed paying agent. A rider in breach of this article shall be liable to a fine of between CHF 300 and 100,000. If this breach occurs outside the transfer period, the rider will additionally be suspended for a minimum of one month and a maximum of four months. (text modified on 1.07.11; 1.01.15). https://assets.ctfassets.net/761l7gh5x5an/3zdJc5antr1dA3GYeDKdBu/bef82a9d7336e9b798c364066db92581/2-ROA-20230613-E.pdf. bijdrage van Zuller. - - - -
    Er stapt dus geen hoofdsponsor over of renner, ze worden overgenomen waarbij de sponsor bevestigde erachter te staan met een langetermijnvisie. Anders zouden ze of einde contract ermee kunnen stoppen of nu al tenzij iemand zo slim geweest is voor deze situatie een clausule te maken. Ik ben maandelijks bezig met dergelijke zaken vandaar. Het jaar wat roeptoeten uit je eigen kleine wereld zonder de werkelijkheid te kennen er er weet van te hebben komt veel overeen met wappie gedrag.
    04-10-2023 18:38
    'Blanco' koopt helemaal niks over en heeft ook helemaal niks te maken met eventuele rechten en plichten die DecoLef heeft richting zijn werknemers. Dat is puur het probleem van Bakala en Lefevere.

    Het bedrijf/de paying agent achter Jumbo-Visma heet trouwens helemaal geen Blanco maar Team Oranje, ter info...

    (Grappig trouwens hoe mijn vorige post eerst 7 likes had, maar daarna binnen een paar minuten in de min vloog. Iets met een minnetjesleger? ;) )
    04-10-2023 18:57
    klopt margarine, er zijn een aantal multiaccounters actief, dan gaat het snel met die minnetjes. Zolang wf niet ingrijpt, gaat dat niet veranderen.
    04-10-2023 19:28
    Fusieflits
    04-10-2023 19:30
    Woutertje, Woutertje, piepklein kaboutertje
    04-10-2023 19:40
    dokter, je bent beter dan dit, hou je in!
    04-10-2023 19:40
    @MaGarin ...duidelijk dat je niet meer weet Van welk Hout pijlen te maken, het wielerflitst je van alle kanten voor de ogen en je losse flodders vliegen alle kanten uit. Ga even zitten, het komt allemaal goed.
    04-10-2023 19:42
    "Die ploeg zou doorgaan op de huidige WorldTour-licentie van Soudal Quick-Step."

    Vreemd dat de redactie uit deze zin niet opmaakt dat het geen fusie meer is.
    Wat is dit wel? Dit lijkt (immers nog niet definitief) een verkoop van sponsoren, staf, renners + Bakala aan TJV en iedereen die niet mee wil + Lefevere die blijft op de bestaande licentie onder de hoede van Lefevere zelf doorfietsen. Probleem voor Remco Evenepoel indien hij er op hoopte gratis te kunnen vertrekken naar een team van zijn keuze.
    04-10-2023 19:53
    Vroeger kon ik fuseren en fusilleren ook nooit uit elkaar houden.

    En verder grappig dat allerlei Belgen met hun 17e account nu iemand die ongeveer op de helft daarvan zit de les gaan lopen lezen.
    04-10-2023 19:56
    KopOverKop jij lijkt me echt zo iemand die achteraf roept dat ie gelijk had maar het toch niet heeft gekregen. Je weet niet meer dan wij neem ik aan. Is gewoon pure speculatie met wat pseudo-legal gezwam.
    04-10-2023 20:08
    beste opmerking van de avond, xis!!!
    04-10-2023 20:23
    Het Jumbo PR-tea... euhm ik bedoel "de redactie" lijkt behoorlijk toondoof in deze discusie.
    04-10-2023 20:50
    Er is hier maar ene met 17 accounts, die bovendien ook nog eens reageert op zijn eigen posts, zichzelf lof geeft (helemaal eens met Wouter, of nog erger: hoe durfde die redacteur die arme Van Hout aanspreken, daar moest Magarin echt een punt van maken). Meervoudige persoonlijkheidsstoornis, zegt je dat iets?
    04-10-2023 21:19
    Geef Djerkson zoveel minnetjes als je wil, maar hij slaat wel de nagel op de narcistische kop. Ik geef het je op een briefje: gewoon gestoord is het.
    04-10-2023 22:45
    Eroba, ik weet het dat er hier lieden zijn zoals jij die totaal geen weet dan wel ervaring hebben met bijvoorbeeld een due diligence. En ja ik heb gelijk. Alleen niemand, ook ik weet niet wat de punten zijn in de ondehandlingen. Wat ik w l weet en jij blijkbaar niet velen kunt als rechts en wetskenniswappie is hoe de wet in elkaar steekt. Wat overname van aandelen betekent mbt rechten en plichten en visa versa en dat ik inderdaad daarin gelijk heb wat overigens elke dag duidelijker wordt. Een MacGarin nog een dwaallicht met zijn team Oranje. Iemand die niet weet dat een bv Blanco Pro Cycling meerdere "handelsnamen" en of werkmaatschappijen kan hebben. Team Oranje. Bovendien het staat overal wie de RECHTSPERSOON is. https://nl.wikipedia.org/wiki/Team_Jumbo-Visma_(wielerploeg)
    04-10-2023 22:52
    Zo MacGarin en Eroba. Zie hier oa jullie geraaskaal als wielrwappie praat. Rechtspersoon boven TJV is dus diegene die ik telkens al aanhaal. Bovendien is de laatste opmerking van de MaGare belachelijk ..."Blanco' koopt helemaal niks over en heeft ook helemaal niks te maken met eventuele rechten en plichten die DecoLef heeft richting zijn werknemers. Dat is puur het probleem van Bakala en Lefevere." ---- Het is juist Blanco welke alle aandelen overneemt ofwel koopt van DecoLef en betaling kan om meerdere wijzen plaatsvinden wat dus niet altijd met geld gebeurt, wel naar PL maar niet naar Bakala. Maar goed uitleggen is zinloos voor wappies.
    05-10-2023 01:36
    Nog een mooie aanvulling hoe structuren in elkaar zitten. Onderstaande tekst uit een Belgische website over rijke Belgen. Ofwel SQS is een Luxemburgs team want Decolef paying agent en tot nu nog licentiehouder is daar formeel gehuisvest. Ofwel Advipat is de persoonlijke BV van PL die de eigenaar is van die 20% DecoLef welke uitkeerde aan Advipat. > > > > > > > Patrick Lefevere van zijn kant werkt momenteel centraal met zijn Luxemburgse holding Decolef en de Belgische vennootschap Advipat. Met die laatste bouwde hij een vermogen op van bijna 4 miljoen euro en keerde hij het voorbije decennium 2 miljoen euro dividenden uit. Decolef staat dan weer in 2021 voor een omzet van 23 miljoen euro en draait break even. In 2017 bereikte Lefevere een akkoord met de Belgische fiscus omtrent domiciliefraude in Luxemburg waarbij hij fondsen voor wielrenners waaronder Tom Boonen uitbetaalde via Luxemburg, vrij van belastingen in België terwijl de Luxemburgse vennootschap vanuit België werd geleid. Recent werd Lefevere ook bestuurder in de voetbalploeg Anderlecht van Marc Coucke.
    05-10-2023 06:48
    Als Specialized meegaat naar Visma is dat een signaal dat Remco daar naartoe gaat.
    05-10-2023 07:07
    Ik kan de neutrale lezer mijn eerdere bewering bevestigen: KopOverKop is een Googlejurist, die al zijn wijsheid ter plekke opzoekt en hier neerbraakt naar believen. Skippen, die handel.
    05-10-2023 07:41
    @djerkson exact, er is maar één kameleon, het feit dat hij op zijn eigen posts commentaar heeft is nieuw voor mij. Interessant. Meervoudige persoonlijkheidsstoornis: schilder, houtbewerker, dorpspastoor en momenteel een pakje boter. En soms lijken ze allemaal tegelijk te roepen: herrie in het hoofd.
    05-10-2023 08:23
    De edit van de redactie verraadt alleen maar dat het een grote leegkoop is van de assets van Quickstep. Lefevere blijft over met de nabestaanden.
    05-10-2023 13:02
    Ernstige Appel. Wanneer je niet eens het onderscheid kunt herkennen of begrijpen tussen enerzijds rechts en wetskennis en wat een fusie of overeenkomst is en een due diligence, allemaal kennis waarvan je kunt weten door opleiding en of ervaring. Dat dit niets te maken heeft met Google. Het feit dat ondertussen bekend is dat Bakale afscheid wilde nemen van DecoLef en oren had na investeren bij Blanco is nu duidelijk. Ook dat PL onderzoekt om deels verder te gaan onder een nieuwe licentie aanvraag vanuit de licentie die overblijft uit DecoLef wat gekocht wordt door Blanco en alles en iedereen overnemen te duur blijkt te zijn. Maar dat Bakala door wilde zetten als ook Soudal resteert er voor PL niets anders om zijn belofte gestand te doen om in werk te voorzien van het restant als dat lukt.

    Dat mijn beste is informatie zoals dit heet die openbaar is op oa internet of wat je verneemt van lieden dichtbij het proces. Dat jij geen onderscheid kent tussen algemeen praktische kennis en informatie omtrent het verloop van een proces daarmee deklasseer jijzelf jouw zelf. Wat je feitenlijk al veel eerder gedaan hebt zoals Ernstige Appel en MaGarin die evenzo totaal onjuiste dingen hier spuien..
    05-10-2023 13:30
    Heeft WF de letter of intent zelf gezien, en welke betrokkenen die ondertekend hebben. Of is het van horen zeggen?
    Iig, de intentie betekent nog niet dat het resultaat dezelfde is.
    Niettemin, het komt voor dat er mogelijk sprake is van een aandelenfusie. En niet van een fusie onder algemene titel of een bedrijfsfusie. In dit geval brengt wellicht Bakala zijn 80% grootaandeelhouders belang in Decolef, welke onderneming kennelijk Quick step Soudal bedrijft, in het nieuwe WorldTeam Visma Soudal dan in. Dat gaat dan via een bepaalde waardeverhouding per aandeel. Ook kan een deel van die 80% in contanten worden voldaan. De 20% die PL kennelijk heeft in Decolef kan hij pas 'verzilveren' als hem die contant worden afgekocht. Met aandelen in het nieuwe WorldTeam a la Bakala schiet hij niets op. Hij wil naar verluidt van zelf aandelen af en een post in de nieuwe RvC. Nu blijkt dat hij met Quick-Step en blijvende en evt nieuwe sponsors een doorstart op z'n bestaande licentie wil maken. Ergens logisch als het huidige Quick step nog zoveel arbeids en sponsorcontracten dient na te komen. Het lijkt een coupe van Bakala, Van der Walle en Plugge. Gedupeerden: PL, veel personeel, inklusief renners en sommige sponsors. Het eea ivm met de continuïteit cq het voortbestaan van het huidige Quick step. Deze situatie wordt nu via de registratieperiode beoordeeld.
    05-10-2023 15:43
    Pietspeed, het is niet dat het "huidige Quickstep" maar DecoLef wat de werkgever is deze verplichtingen heeft. Deze zouden overgaan naar Blanco want die kopen 100% vd aandelen DecoLef. Inderdaad via herschikking wordt Bakala aandeelhouder Blanco en PL casht zijn deel in eerste instantie. De licentie is er nog en daar was de UCI duidelijk over, die kan mee maar heeft Blanco niets aan en beide moeten de nieuwe deze maand aanvragen voor 2024. Omdat nu blijkt dat gehele overname wat het plan was te duur is vanwege de lopende contracten met al het personeel incl ZZP'ers die een opzegtermijn hebben en of vastgestelde einddatum met optie op verlenging. Omdat nu blijkt dat alles wat overbodig een dure en complexe operatie wordt moet PL door vanwege zijn belofte en mogelijk ook omdat Black gezegd heeft dat wat de intentie was niet haalbaar blijkt. Ofwel DecoLef wordt een lege BV die Blanco over doet aan PL en wordt dat de bv entiteit in Luxemburg nu nog waaronder PL de ploeg gaat herstarten. Waarbij hij vanuit zijn eigen bv ADVIPAT een rekening stuurt voor zijn management vergoeding. Die kan ook €0,00 euro zijn , maar net wat hij wil. Dan kan hij DecoLef of wanneer DecoLef verdwijnt een nieuwe bv, werkmaatschappij, oprichten waarin hij de ploeg juridisch onderbrengt. Ofwel het huidige DecoLef want is nog niets rond en een huidig Quickstep bestaat niet, die naam is alleen een sponsor (misschien dadelijk wel mede eigenaar wie weet) heeft de verplichtingen en de verplichtingen gaan dan weer over van Blanco direct naar de BV waarmee PL gaat werken. Zo gaat dit en niet anders of de accountant zit te slapen. In dit geval neemt die BV de verplichtingen tbv een doorstart over als een restant boedel uit DecoLef wat kort onder Blanco valt en direct naar PL zijn BV gaat, niet ADVIPAT want zijn persoonlijke BV, holding zeg maar waar zijn vermogen, pensioen, van momenteel een 4 miljoen in zit en mogelijk deel tbv aandelen bijkomt tenzij men hier deels een verrekening wil maken wanneer men acht dat hij waarde krijgt met een nieuwe ploeg omdat hij die met licentie verkopen kan. Hoewel hij krijgt meer risico, immers wie zegt dat iemand die ploeg over een tijd wil kopen voor veel geld. Dus neem ik aan dat hij gewoon zijn,aandelen 100% verzilverd wil hebben. Paar kleine verschillen maar jij geeft hier eea goed weer.
    05-10-2023 15:48
    Excuses dat de materie voor enkele lieden te moeilijk is ( maGarin ernstige appel eroba) of niet voldoet aan de eigen wetten die men meent dat die bestaan. Derhalve uitvoerig eea toegelicht. Dat dit u niet zint en daarom overal de minnetjes aanklikt bevestigd het beeld van verongelijkte lieden.
    05-10-2023 16:24
    Helemaal met je eens. HET IS GEEN FUSIE. Deze site gaat steeds meer lijken op RTL Boulebard. Ook leuk, maar vaak vermoeiend, pffff
    05-10-2023 22:00
    Kopoverkop, ik citeer:

    'Pietspeed, het is niet dat het "huidige Quickstep" maar DecoLef wat de werkgever is deze verplichtingen heeft. Deze zouden overgaan naar Blanco want die kopen 100% vd aandelen DecoLef.'

    Degene die arbeids en sponsorcontracten hebben 'afgesloten' hebben dit idd met hoogstwaarschijnlijk Decolef gedaan, een Luxemburgse S. a R.L. Geenszins stel ik dat dat met Soudal Quickstep is. Dat is slechts de naam van het UCI World Team dat door decolef gevoerd wordt. Hoe je erbij komt dat 100% van de aandelen Decolef overgaan naar Blanco, is een raadsel. Deze info is mi nooit naar buiten gebracht. Graag anders een bron. De intentie kan een juridisch fusie zijn geweest, iig geen joint venture of vijandige overname wat je hier en daar leest. Een juridische fusie is in het BW geregeld, een aandelen en bedrijfsfusie als zodanig niet. Als PL uiteindelijk niet zijn aandelen overdraagt / levert, kan hij evt afgeslankt en of via doorstart verder. Dan komt hij wrs wel als 'slachtoffer' eruit want oa de Evenepoel situatie is geldelijk gezien lastig dan.
04-10-2023 17:46
Dan is dus van een fusie geen sprake meer, maar enkel van een sponsorovername. Ik hoop vooral dat de Quick Step groep massaal Lefevere steunt in deze en bij deze ploeg blijft. De overname is het slechtste wat het wielrennen kan overkomen. Wat dat betreft was het statement van Ilan van wilder formidabel en subliem. Geen politiek, mediagetraind geneuzel. Gewoon de waarheid zeggen zo je het voelt.

Zowel Jumbo als Quick Step zijn via voorgangers als Rabobank en Mapei gewoon ploegen met een grote historie in de sport en hebben beiden bestaansrecht.
    04-10-2023 18:25
    Nee overname van de bv Decolef door Blanco waarbij men alle rechten en plichten overneemt door koop van alle aandelen. Bakala krijgt equivalent in waarde aantal aandelen terug uit Blanco. Onder de rechten en plichten valt ook een sponsorcontract wat men dus overneemt waarvoor ook voor die sponsor verplichtingen gelden aan DecoLef en in dit geval de nieuwe eigenaar van die aandelen. Elders hier uitvoeriger toegelicht.
    05-10-2023 13:50
    Kopoverkop, jij hebt het dan eigenlijk over een fusie onder algemene titel waarbij alle op geld waardeerbare vermogensrechten van beide ondernemingen ingebracht worden in de nieuwe trade company of legal person dat het nieuwe WorldTeam gaat runnen. Daar lijkt hier geen sprake van nu bepaalde sponsors, werknemers en renners niet mee 'overgaan'.
    05-10-2023 16:13
    Piet,
    Er is aangegeven dat Blanco DecoLef koopt. Immers letterlijk, men neemt alle aandelen over. Een overname is dit. Dat hierna de afrekening met Bakala plaatsvind dmv uitkering in aandelen naar een vastgesteld equivalent in waarde tbv Bakala. Dat is niet hetzelfde als eerst alle wat jij noemt vermogensrechten inbrengen omdat dit ook andere zaken kunnen zijn dan aandelen. Er is geen nieuwe BV (wat jij noemt trade company? of legal company) want het blijft Blanco en dat is de rechtspersoon, meer niet.
    Er zitten ook fiscale aspecten aan waarom het zo gaat of moets gaan. Omdat PL van zijn aandelen af wil is er eerst die verkoop, aankoop door Blanco. Hoe men daarna op papier wat dus nu besproken wordt het restant terug overdoet aan PL blijft een verrassing. Zoals zojuist onder jouw bericht hierboven beantwoord wordt dit restant op één of andere manier ondergebracht onder een BV waar ADVIPAT aan factureert en waar dadelijk ADVIPAT de aandelen van heeft tenzij PL medeinvesteerder erbij krijgt dan worden die naar rato verdeeld. In feite in deze situatie neemt nog altijd Blanco ook het restant over wat niet anders kan omdat nu eenmaal de aandelen op die aankoop overgaan en wordt tegelijk besproken en vastgelegd hoe dat restant onder verantwoordelijkheid komt van de doorstart BV van PL zijn Holding ADVIPAT. Ofwel die neemt direct die verplichtingen over en tevens de sponsorcontracten die er van de blijvende sponsoren liepen met Decolef. Tenzij er sponsoren zijn die zeggen dat ze er geen zin in hebben. De arbeidscontracten zijn namelijk anders beschermd dan een sponsor overeenkomst waar allerlei ontbindende clausules in kunnen zitten. Dat kan in een arbeidscontract ook maar lang niet in die mate omdat in het arbeidsrecht en UCI regels die niet veel verschillen uiteindelijk de werknemer zodanig beschermt is dat je niet elke clausule maar op kunt nemen. Dan kan wel maar haalt de rechter een streep doorheen wanneer dit het recht vd medewerker schaad.
    Dus in spreekwoordelijke taal, schrijven ook, zeggen ze wie niet mee overganpan etc maar om dit juridisch en fiscaal goed corrrect rond te maken is een heel karwei en moet zoals ik aangeef, dat zijn nl de fiscale en juridische regels. Dat maakt men er later een verkort verslag van maakt wat voor lezers direct duidelijk maakt dat x en y bij PL blijven en DecoLef nog bestaat daar zit een hele procedure aan vast die een journalist uiteraard niet gaat omschrijven.

    Op zich zat jij duidelijk op het goede spoor, met uitzondering van bovenstaande wat nuances zijn.
04-10-2023 17:59
Als dit klopt kunnen we vrijwel zeker zijn dat Remco naar Soudal-Visma gaat. Mooi dat er wellicht een doorstart komt, maar ik denk ook dat Patlef niet veel keuze heeft, anders gaat hij het schip in met enorme kapitaalsvernietiging als gevolg. Denk ook dat dit betekend dat Lefevere niet in de commissie van Soudal-Visma gaat zitten. Een breuk tussen hem en Bakala zo lijkt het.

    04-10-2023 18:29
    Je bedoelt waarschijnlijk raad van toezicht ofwel commissarissen zoals Robert van der Wallen. Verder mooi een keer een analyse te lezen van iemand die het begrijpt ipv wilde fantasten zoals MacGarin of die Ernstige Appel etc.
    04-10-2023 18:40
    Hij kan volgend jaar alsnog in die RVC als hij zijn handen vrij heeft.
    04-10-2023 20:16
    Laat REV alsjeblieft vertrekken! Niet in 1 ploeg met Vingegaard en Van Aert, daar komt alleen maar ruzie uit voort, REV manipuleert het helemaal kapot. Laat hij dat talent maar bij Ineos uitspelen.
    04-10-2023 22:54
    Jazeker Zeboe, dat kan zeker. Mooi te zien dat er nog lieden zijn die na kunnen denken wanneer je in al deze pagina's leest de meest idiote opmerkingen leest.
    05-10-2023 08:24
    Daar lijkt het wel op.
04-10-2023 17:30
Weer een nieuwe wending.. fusieflits zit er boven op!
04-10-2023 17:52
Oké, maar wat moet er dan wel gebeuren voor jullie de term 'fusie' eindelijk laten vallen?
04-10-2023 23:21
veel specialisten hier op vlak van fusies en/of overnames, laatste keer dat ik zoveel deskundigen samen zag op het internet, ging het over vaccins. toevalligerwijs ook de laatste keer dat ik dermate veel onzin heb samen gezien
    05-10-2023 07:39
    Tijd om weer te beginnen met filteren op welke websites je/ik rondhang(t) haha
04-10-2023 17:32
"Fusie"
    04-10-2023 21:41
    "slachtoffers"
04-10-2023 17:45
Normaal gezien ben ik zeer, zeer (hoe omschrijf je iets negatief op een positieve manier) <- dat dus op Quick Step en Lefevere. Maar dit vind ik heel netjes, goed en klasse. Als TJV supporter en Visma medewerker kijk ik met wantrouwen, afschuw en vrees naar de ontwikkelingen. Dit nieuws verergert dat eigenlijk maar zet wel (zie boven) in een goed daglicht.
    04-10-2023 18:40
    Sport waar veel geld in omgaat is eerst en vooral business, Verder geheel eens dat dit een aderlating voor de WT niveau sport in de breedte is. Mooier ware het dat PL voor nu nog 3 jaar voldoende sponsoring klaar had staan voor groei ploeg omdat op dit niveau continue verbeteren een must is. En hij zijn aandelen gewoon nunhad kunnen verkopen. Maar Bakala daar was in kleine kring sonwie so bekend dat hij ontevreden was omdat hij zijn investering de laatste 2 jaar zag verdampen. Slimme Plugge en vd Wallen horen dat en werpen een visje uit enzovoort . . . . . . . . En zo verdwijnt een roemrijke ploeg. Tenzij er een investeerder komt die de licentie en dus ploeg die overblijft straks overneemt en dan flink gaat investeren met aantal relaties als sponsor. Euh, wie hebben we nog niet. UAE staten sponsoren, Bahrein, Saudi Arabië (Stad Alula) hé Qatar heeft nog geen ploeg en liggen beetje overhoop met de Golfstaten en MBS (Saudi Arabië) komt dat mooi uit. Of Koeweit, Brunei, Nigeria, stikt van de oliemiljarden. .... LOL
    04-10-2023 20:27
    @Kop over Kop: Toch wel *innoverend* als tijdens de energietransitie de (in beginsel) fossielvrije wielersport wordt overgenomen door het olie- en gaskapitaal, omdat schonere bedrijfstakken het geld er niet voor (over) hebben.
    04-10-2023 22:59
    Innoveren mbt hoe de sport uitgeoefend wordt is wat anders dan hun logistieke proces. En verder interesseert het mij geen biet of het klimaatneutraal is of niet. Uiteraard is mijn opmerking lubdiek zoals ik afsluit, LOL. Omdat blijkbaar de trend is dat vooral dergelijke bedrijven of landen rijk van fossiele energie nog wel bereid zijn te betalen.
    05-10-2023 07:28
    Wielersport ww
04-10-2023 20:33
Deze 'fusie' heeft meer van een 'proces' zoals in het boek van Kafka: er gaat iets met iemand gebeuren, maar niks is zeker, tot het gebeurt.
Afgezien van het labeltje is de uitkomst wat mij betreft al quasi van het begin af aan duidelijk: sponsor zoekt topploeg, topploeg heeft nieuwe sponsor nodig, toprenner zoekt team om op termijn de TdF te winnen -> resultaat -> Soudal gaat naar Plugge & co, Evenpoel en andere krenten uit de Wolfpap gaan mee. Overtollige kopman mag als dank voor bewezen diensten de concurrent gaan versterken. De overgebleven licentie is het parkeervehikel voor alles wat overblijft. Hard? Ja. Logisch? Ook.
Alleen die grap met Amazon kan ik nog niet helemaal plaatsen, dat lijkt op een onverwachte bonus gezien de geruchten over wat Soudal en Visma kennelijk al willen lappen.
    04-10-2023 20:51
    De vraag is natuurlijk, snappen ze het zelf nog wel….. En waarschijnlijk worden we nog een tijdje in spanning gehouden en komt er tegen half oktober een of andere giga cliffhanger en gebeurd er volgend seizoen nog niet veel, maar het jaar daarna daarentegen…. En bleek het allemaal een fantastisch nieuwe serie op Amazon te zijn over de schimmige wereld van sport sponsoring gemixt met wat duistere olie dollar deals, scheutje sex en alchohol erbij, en klaar is errrmmm wie zou er het meest bij winnen?
    04-10-2023 20:55
    Oh, man... ik kan nu al niet meer wachten op seizoen 2
    04-10-2023 20:56
    Amazon is een subsponsor en zal dat ook wel blijven. Slechts 1 iemand heeft gezegd dat er "met Amazon gepraat" wordt of zoiets en dat ging een heel leven leiden.
    Tot nu toe lijkt het allemaal een brevet van onvermogen voor zowel Plugge als PatLef, de eerst voor het niet vinden van een nieuwe sponsor voor verreweg de meest succesvolle ploeg van dit jaar (en dus maar die van de buurman wil pikken) en de laatste omdat hij in 50 jaar nog geen kroonprins goed heeft voorbereid op dag D dat hij er de brui aan wou geven.

    Heel slim van Roglic om weg te gaan.
    04-10-2023 21:40
    @Whyze Ja, ik denk dat ze heel goed weten wat ze willen en daar gewoon aan werken. Dingen als onderhandelingen met het UCI, renners(vakbonden), (sub)sponsoren, juristen en wat dies meer zij kosten een beetje tijd. Zo af en toe komt er een brokstuk in de media ('fusie!', 'doorstart!'), maar het meeste gebeurt onder de radar. Ik betwijfel of betrokkenen heel blij zijn met alle media-aandacht, want bij alle speculaties blijven er maar weinig goeden en veel slechten over.
04-10-2023 18:44
Wat er dus in feite gewoon gaat gebeuren is dat sponsor Soudal ALWEER naar een andere ploeg gaat overstappen. Alleen nu zouden er onder het mom van "fusie" een aantal renners mee gaan.
Die doorstart van het restant lijkt ook niet uit de lucht komen te vallen: beide ploegen samen hebben veel te veel renners onder contract. En ondanks dat die letter of intent al maanden geleden getekend zou zijn zijn beide ploegen renners blijven aantrekken. Waarschijnlijk is een uitgeklede Quick Step ploeg op de been houden goedkoper dan alle doorlopende contracten af te kopen EN ook PR technisch handiger.
    04-10-2023 19:57
    Soudal en Bakala hebben ondertussen wel een erg lage gunfactor.
04-10-2023 21:21
Wat moeilijk allemaal ik begrijp er niet veel van eigenlijk .. ik wacht maar even af ..
04-10-2023 17:36
Mooie koehandel met de wolven. Beetje handjeklap links en rechts. Misschien nog wat psychische nazorg voor Van Wilder en co die in deze shitzooi zijn beland. Hans Klok praat het zsm aan elkaar met magische shirtwisselingen, die zelfs Balotelli niet aan krijgt, en renners die in de verdwijnact gaan maar uiteindelijk in de juiste ploeg belanden. Patlev die door de midden wordt gezaagd. Laat de rookwolken maar opstijgen.
    05-10-2023 16:23
    Raul, van Wilder wordt nu kopman tenzij Landa geen plekje krijgt bij Blanco. Of wanneer hij dus naar team "restant" moet en zegt dikke vinger ermee, ik zoek een andere ploeg wat hij kan doen. In dat geval,...is van Wilder dan blij, kopman? Landa kan weg mocht hij naar het restant moeten omdat de rechter hem altijd gelijk geeft omdat; . . .
    Toen Landa tekende PL en Bakala al in gesprek waren met Blanco. Dergelijke informatie mag je niet achterhouden en doe je dat wel dan wel je de indruk dat Landa komt te rijden bij DecoLef zoals de ploeg dan bestaat en daarvan weet de verantwoordelijkheide, aansprakelijke, juist dat er grote kans veel veranderd. Laat je een nieuwe werknemer (betreft sport waar lieden in paar jaar hun geld moeten verdienen en het hier een totaal andere bedrijf betreft uiteidelijk dan waar Landa voormdenkt te tekenen) waardoor rechter daarom een Landa vrijsteld van zijn verplichting om de prestatie na te komen.

    Kan allemaal nog erg lollig worden. Ook voor de vinnige van Wilder.
    05-10-2023 16:52
    Kopoverkop. De moraal van je verhaal is nooit een blanco cheque tekenen?
    05-10-2023 17:20
    Kan ook nog zijn dat meerdere renners weggekocht gaan worden tegen een vriendelijke prijs, omdat de verkopende er vanaf moet (en mogelijk moet gaan meebetalen)
04-10-2023 19:52
Misschien is dit weer een nieuw plan nu alles niet loopt zoals hij had verwacht en de controle / regie kwijt is. Als Patlev ook het “fusie-nieuws” lek is, reageert hij al veel langer impulsief op ontwikkelingen. Dagkoersen zijn het momenteel. Hopelijk uiteindelijk wel met een goede afloop voor de direct betrokkenen en vele wielerliefhebbers.
    05-10-2023 16:28
    Vanuit Blanco na doorrekenen alle contracten (lijkt politiek wel) is geconcludeerd dat alles overnemen kan maar blijven betalen niet. Het restant zogezegd. Daar vallen trucjes voor op te zetten maar PL wil zijn belofte gestand doen en omdat Blanco en vooral de baas van DecoLef 80% Bakala verder wil is er voor PL geen andere optie dan een doorstart met restant en daarna verkopen en wellicht daar in raad van toezicht komen. Nu dit zo loopt wordt hij geen commissaris bij Blanco, althans dat lijkt mij sterk.
04-10-2023 17:36
Respect voor Patlev als hij dit gaat doen. Al is het voor 1 jaar. Ik neem al mijn negatieve woorden uit het verleden terug. Als het gebeurt
    04-10-2023 17:42
    In basis verander ik niet van gedachten over PL, maar een dergelijke move verdient absoluut respect.
    04-10-2023 17:53
    Respect? Hij casht eerst voor zijn 20% aandeel. Komt onder zijn verplichtingen uit en kan zich voordoen als de grote redder. Meneer zei een week geleden nog niets te weten, maar blijkt al lang op de hoogte. Hou je dan gewoon stil in plaats van al dat zelfverheerlijkende schijnheilige gedoe.
    04-10-2023 17:59
    Of is het part of the deal?
    04-10-2023 18:06
    Zeker bierbrouwer. Hij komt dan echt zijn belofte na terwijl hij ook gewoon alles had kunnen overdoen naar Plugge en klaar is PL. Uiteraard ontvangt hij nu meer linksom of rechtsom omdat wanneer zoals volgens UCI regels bij een fusie of overname de werknemers van de oude naar de nieuwe paying agent gaan deze de contracten moet uitdienen. Ook al zitten ze thuis. Ofwel wat PL nu probeert is veel en veel minder gedoe voor Blanco en mogelijk levert dat extra op tbv zijn aandelen en of een aparte vergoeding omdat hij met de zooi (oneerbiedig gesteld) blijft zitten en niet Blanco. Ook al zijn er resterende sponsoren wat niets zegt mbt de dekking en risico's daarmee gepaard gaande. Bijvoorbeeld sponsor die de betalingen staakt om wat voor reden dan ook. Allemaal zaken met een weging, waarde, in de onderhandelingen.
    04-10-2023 18:11
    Yogibear, jij toont typische supporter emotie terwijl zakenlijk juist een zakelijke intentie die nog onderzocht moet worden vrijwel altijd in de verkennende periode geheim wordt gehouden om meerdere logische redenen. Bovendien heeft hij altijd gezegd dat ook de schoonmaakster niet ineens haar job mag verliezen en duidelijk dat hij alles doet om het ook zo te regelen. Bovendien is dit zelfs beter voor alle overtollige dan overgaan en niets hebben te doen, wegdeemsteren tot einde contract dus. Ook nu komen er kansen om over te stappen of een partij die de licentie overcwil nemen met potentieel meerjaren werk voor die overtollige.
    04-10-2023 18:37
    Over een jaar is de licentie trouwens vrij te verkopen. Daar zal het ook wel weer mee te maken hebben. We zitten inmiddels op dag 11 in deze soap en elke dag komt er weer een nieuw konijn uit de hoge hoed. Als deze film ooit in de bioscoop komt te draaien ben ik de eerste die een kaartje koopt. Wat zou ik graag het echte verhaal willen weten. Dit is zakelijk echt helemaal uitgedacht, petje af.
    04-10-2023 19:42
    Ik ook
    04-10-2023 23:36
    Goed opgemerkt Bierbrouwer. Alles mbt hoe meer of minder lasten Blanco krijgt uit de overname bepaalt wat PL uit kan onderhandelen. Op zich allemaal een normaal standaard verhaal behalve dat je de risico's en kansen in deze wereld moet kunnen inschatten zoals ik. Hier aan Thorsen uitleg. Stel PL maakt doorstart met een nieuw bedrijf want DecoLef bestaat niet meer of het lukt om een lege BV achter te laten. Dan is de vraag zodra de ploeg staat of deze wel iets opbrengt ook al is er een licentie. Immers PL wil een contract, werk garantie voor paar jaar zodat hij iedereen met gerust hart achter kan laten. Komt er een rijke investeerder en zegt ik garandeer contractueel minstens 3 jaar voortgang vd ploeg maar betaal geen overname. Wat dan. Dat is dus puur afwachten want een glazen bol heeft niemand in deze wereld die zo conjunctuur gevoelig is. Tenzij PL al mogelijk deze investeerder gevonden heeft maar dat fijn voor zichzelf houdt voorlopig om Blanco niet wakker te maken. Immers hoe minder risico PL resteert hoe minder hij kan uitonderhandelen bij Plugge & Co.
04-10-2023 17:44
Dat wordt dan pas echt een wolfpack..
    04-10-2023 22:11
    Altijd al een 'wij tegen de rest'-mentaliteit gehad, maar dat sentiment zal nu nog sterker zijn..
04-10-2023 18:03
Ok, we missen nu echt wat vitale informatie.

Dus deze ploeg zou door willen gaan met de WT licentie van Soudal.
Dus dat zou dan betekenen dat de 'paying agent' blijft. Denk ik?
Dus dat zou dan betekenen dat er geen renners gratis de overstap kunnen maken, en dan zou Jumbo een transfer prijs moeten betalen voor de overstappers.

Dus dan heeft een 'fusie' echt helemaal geen zin. Voor niemand niet. Behalve misschien voor Bakala?
    04-10-2023 18:42
    Soudal heeft geen licentie. DecoLef, maar DecoLef wordt verkocht maar de licebtie kan en mag bij PL blijven die 20% licebtiehouder was.
    04-10-2023 18:44
    Paying agent was DecoLef dus dat kan niet. Tenzij in de nieuwe licentie aanvraag PL een nieuwe bv opricht en van Bakala en Co die naam mag gebruiken of een nieuwe verzint, HetRestant bv Wolfpack bv. PatjeL bv.....
    04-10-2023 18:49
    In het artikel staat dit:
    "Die ploeg zou doorgaan op de huidige WorldTour-licentie van Soudal Quick-Step."

    En daar refereerde ik naar.

    Wat dus nu niet duidelijk is uit dit artikel is hoe het dan zou zitten met de paying agent, die volgens mij de licentie en de contracten bezit.

    Als Lefevere een nieuwe ploeg start dan kan deze niet zomaar de licentie overnemen lijkt me, tenzij die 20% van Lefevere zelf genoeg is.
    Als Lefevere de licentie 'van Soudal' wel kan overnemen, dan zou de paying agent hetzelfde blijven, en de contracten blijven dan dus ook bij Lefevere (ook die van Evenepoel dus).

    Of zijn de licentie en contracten weer twee totaal los staande dingen?
    Ik weet het allemaal niet meer.
    04-10-2023 18:53
    Of Lefevere neemt de aandelen van Bakala over, wordt volledig eigenaar, en financiert dat met de afkoopsom van Soudal en Evenepoel.
    04-10-2023 23:25
    Thorsen zo moeilijk is het allemaal niet.
    SQS bestaat niet eens als entiteit of rechtspersoon. Wielerflits noemt of beter bedoeld het bedrijf welke de eigenaar van het team is. Een paying agent is nooit een naam die een ploeg heeft. Dat kan per jaar veranderen. Datbis zoiets als een handelsnaam die je kunt veranderen wanneer je wil bij oa de KvK. De contracten zijn onder recht en regelgeving onderhavige ofwel moeten onder een rechtspersoon vallen in dit geval een BV. DecoLef en Blanco Pro Cycling. Omdat DecoLef het bedrijf verkoopt maar de licentie volgens UCI niet perse hoeft mee over te gaan en in dit geval mocht alles in Blanco verdwijnen zonder doorstart van een nieuwe ploeg door PL dan is die licentie niets waard. Echter hangt er een ploeg onder wat PL nu wil regelen dan wel. Verder is dat maar net hoe de onderhandelingen lopen. Mogelijk een bonus voor PL wanneer hij de zorgen bij Blanco weg houdt door iedereen erbij te nemen die volgens Blanco overbodig is.

    Verder is er geen afkoopsom voor REV, immers die heeft een arbeidscontract met DecoLef waarvan Blanco alle rechten en plichten op zich neemt door 100% koop aandelen. PL casht nominaal 20%, an die waarde en wat verder wordt uitonderhandeld. Blanco koopt nl alle aandelen ook van Bakala. Dat is ondertussen in diverse media duidelijk geworden.Hij heeft nog voldoende sponsoren kennelijk die mogelijk wat erbij doen omdat titelsponsor vrij komt en war resteert aan personeel zijn niet de hoogste salarisse. Wanneer Bakala akkoord is dat de liventie bij PL achterblijft kan PL wanneer de ploeg er weer staat alsnog deze verkopen en levert dat geld op tenzij niemand wil betalen. Kan ook zijn dat een bedrijf de ploeg over wil nemen met licentie uiteraard en aangeeft : wij garanderen in contract voor minstens 3 jaar de lonen etc wat werkgarantie isnvoor allen en meer niet. PL heeft hardop aangegeven dat als doel te hebben en dat is gelijk een zwakte mbt onderhandelingen. Maar hij cashst al zij 20%, heeft elk jaar normaal gezien zijn management vergoeding verzilverd dus dat zit wel goed. Maar wie weet komt een partij die wel wil betalen. En ook dat risico moet hij weer uitspelen in de huidige onderhandelingen.

    ""Lefevere neemt de aandelen van Bakala over, wordt volledig eigenaar, en financiert dat met de afkoopsom van Soudal en Evenepoel.""
    05-10-2023 01:24
    Zo moeilijk is het allemaal niet, en dan met zo'n lang verhaal moeten komen om het uit te kunnen leggen is dan wel weer grappig natuurlijk. :)
    05-10-2023 13:07
    Tja wanneer jij met stellingen begint die niet kunnen of volgens de onderhandelingen niet aan de orde zijn en er dus een rommeltje van maakt omdat zaken gehouden zijn aan wetten en regels en of afspraken dan vergt dat een uitleg. Dat het boven je pet gaat is wat anders. Duidelijk is dat de slimmeriken alhier het wel zelf begrijpen.
04-10-2023 18:34
Ik snap heel goed dat van aert yves erbij wil hebben. Is 1 van de betere om Nathan te vervangen. Wat betreft de andere renners die nu zeggen tegen de fusie/overname te zijn bij genoeg geld gaat bijna iedereen overstag. Is in het normale bedrijfsleven ook. Bij sporters helemaal die moeten in 12 jaar hun pensioen bij elkaar fietsen
04-10-2023 18:50
Kan het niet zo zijn dat dit een nieuwe truc is van Patlev om nieuwe sponsoren aan zich te verbinden? Dat hij klaar met Bakala is, een eventuele fusie als bom onder “zijn” “Belgische” ploeg legt zodat daardoor dus andere Belgische sponsoren gaan instappen?
    04-10-2023 20:59
    Als minderheidsaandeelhouder moeilijk voor elkaar te krijgen. Ik denk eerder dat het andersom is gegaan.
05-10-2023 04:14
Toch te aansprekende namen om dit een restantenploegje te noemen. Kijk naar t palmares van Alaphilipe en Asgreen en hoe Van Wilder zeer recent nog won. Ondanks dat Alaphilippe niet zijn beste periode heeft schat ik die ploeg toch wat hoger in dan Chocolade Jacques , Tarteletto of Wanty (Terwijl Wanty t met Girmay, van der Hoorn, Meintjes en Theunissen al best een leuke stap vooruit hebben gedaan)
    05-10-2023 06:36
    Inderdaad, gesteld dat Evenepoel en Lampaert vertrekken, dan blijven er nog 3 renners uit de top-40 van de PCS ranking over.

    Je hebt dan nog steeds een beter team dan bijvoorbeeld EF, Movistar of Jayco, om over Astana en Arkéa maar te zwijgen.
    05-10-2023 10:22
    Flip is te duur voor deze ploeg. Die zal denk ik wel richting FR gestuurd worden. Maar stel Flip gaat wel mee naar Visma , kunnen ze hem dan weer aan het fietsen krijgen zoals op het WK in Italië ?
05-10-2023 07:37
Ik weet niet goed wat ik treuriger vind, deze "fusie" of dat een stel het hier extreem belangrijk vindt het hun gelijk te halen, zonder zelf ook maar in enige mate betrokken te zijn bij dit proces. Wat doet het er toe?
05-10-2023 10:48
Of misschien hebben ze al berekend dat de ontslagvergoedingen voor de 75-100 personeelsleden met een doorlopend contract) die bij een "fusie" op straat komen te straat dermate hoog worden dat een bescheiden satelietploeg nog te overwegen is.

Ik vraag me alleen af of de UCI dit gaat accepteren. 2 teams met dezelfde mede-eigenaar?
    05-10-2023 12:01
    Van UCI kant zou ik niet al te veel verwachten, tandenloze tijger die zich er al mee verzoend hebben dat er vanaf volgend seizoen nog 17 WT ploegen bestaan terwijl ze in hun positie eerder met het mes tussen de tanden zouden moeten vechten om die 18’ niet te laten verschrompelen…
    05-10-2023 12:44
    ze zouden toch niet dezelfde eigenaar hebben?
05-10-2023 11:04
Dus eigenlijk zijn het gewoon wat transfers.
05-10-2023 11:45
Is er ook opvang voorzien bij Lefevre voor de overtollige pannekoeken bij Jumbo ?
    05-10-2023 16:39
    LOL, hoewel wanneer Blanco er geld bijgeeft, tenzij die pannekoeken eind contract zijn anders kunnen die pannenkoeken als ze willen Blanco aan het contract houden. Maar misschien is het ook een kans voor de aflopende pannenkoeken en ook enkele die nog wel een contract hebben maar te horen krijgen "stap maar over dat is beter want kun je meer koersen en stijgt je waarde en je krijgt loongarantie van ons mee tot einde contract zoals dat nu bij ons loopt". Dan kan altijd PL hun een contract geven, moet dan, tot die periode of langer waarbij na de periode de aanvulling van Blanco stopt natuurlijk. Tenzij PL hetzelfde loon betaald (denk ik niet) en Blanco een afkoopsom aan pannenkoek meegeeft. Wat een spel, je zult maar pannenkoek zijn. Hoewel, meer koersen, meer toekomst.
    05-10-2023 17:33
    KopOverKop eerst beledig je me dat ik er niets van snap (zonder daarvoor een argument te gebruiken) en nu zeg je in veel meer woorden wat ik ook al eerder heb gezegd. Moet niet gekker worden
05-10-2023 13:25
Door het lekkende vergiet raken we ondertussen goed het beeld kwijt over wat het plan was en wat het plan nu is. Als de regel is dat bij het verdwijnen van de paying agent, renners vrij zijn om weg te gaan, dan was een fusie tussen SQS en TJV nooit een optie, want dan zou Evenepoel vrij zijn om weg te gaan. Evenepoel is echter de belangrijkste asset van de ploeg. Als die vrij zou zijn om weg te gaan, dan zou (t veel) macht hebben over de fusie. Ik vermoed dat het dus altijd het plan is geweest om hetzij de holding waar SQS onder hing te verkopen aan een ProTeam, of SQS in stand te houden. In beide gevallen zou Evenepoel gehouden kunnen worden aan zijn contract en zou hij daarmee in feite de keuze hebben tussen meegaan naar een B-team of "vrijwillig" overstappen naar TJV...

Neemt niet weg dat ik deze (toch min of meer) sterfhuisconstructie weinig sympathiek vindt... Ik hoop er eigenlijk stiekem op dat een en ander niet door gaat en dat TJV met Amazon er een stevige sponsor bij vindt. Dat betekent waarschijnlijk alsnog dat SQS er mee op gaat houden, want over een jaar is Evenepoel out of contract en is de ploeg weinig tot niets meer waard. Dat is dan wel de schuld van Bakkala en Patlef en niet van Plugge.
    05-10-2023 16:31
    Sorry maar hier is vooralsnog geen sprake van een sterfhuisconstructie. Zoek maar op hoe dat gaat, hier niet aan de orde. Tenzij de nieuwe ploeg van PL dadelijk de rekeningen, lonen niet meer kan betalen en failleerd, dan wel.
04-10-2023 17:39
Benieuwd of alle PatLef-haters hun woorden nu terug zullen intrekken nu het overduidelijk is dat het Bakala is die ploeg/staff/renners in de steek laat.

Benieuwd of dit dan betekent dat de renners nog steeds "vrij" zijn, aangezien beide paying agents dan blijven bestaan? Moet Ineos dan toch een afkoopsom betalen voor een bepaald renner en kan daar dan een levenslijn liggen voor het Quickstep-restant?
    04-10-2023 17:56
    Je bedoelt diezelfde Patlef die een week geleden nog van niets zei te weten en al lang op de hoogte blijkt te zijn?
    04-10-2023 18:06
    Kan wel eens zo zijn dat Lefevere geen andere keus heeft dan om door te gaan. Dit komt op mij over als een breuk tussen Lefevere en Bakala.
    04-10-2023 18:09
    Ik denk dat we de helft maar weten. Zonder deze move was SQS over 1-2 jaar helemaal over en out. Er moest elk jaar geld bij ( gelapt door Bakala prive) daar is hij gewoon klaar mee en wil een gezonde toekomst voor een wielerploeg dat gaat nu gebeuren.

    De grote fout die ze gemaakt hebben dat ze dachten dat ze met Evenpoel de wereld gingen veroveren. Dat kan wel, maar dan moet je iets andere sponsors hebben. Niks te nadelen van Quickstep and Friends want die hebben jaren dit team gesteund maar met zulke sponsors kan niet tegen teams als UAE en Ineos op.
    04-10-2023 18:17
    @yogibear: de "geen concrete plannen"-mail? Omdat hij wist dat er in juli boven zijn hoofd een letter of intent was getekend waar de weken daarna radiostilte over heerste?
    Het lot van de minderheidsaandeelhouder, niets meer te zeggen over z'n eigen ploeg.
    04-10-2023 18:42
    Precies: het behoud van de paying agent zou wel eens een tactische meesterzet kunnen zijn omdat het de ontbinding van de contacten verhindert. Voor zover ik er iets van begrepen heb...
    04-10-2023 20:45
    @Conchise. Misschien is Bakala de grote boze wolf, maar PL is de CEO, en hij maakt er een potje van. Zoals hij de laatste tijd opereert ga je niet met je personeel om. De emoties van Alaphilipe en Van Wilder zijn terecht gericht tegen hun baas, en dat is Patrick Lefevere.
    04-10-2023 21:53
    Alap & Van Wilder willlen blijven, en Lefevere dus eigenlijk ook. De woede is dus gericht tegen Bakkala (en Soudal) die ervoor zorgen dat de ploeg moet ontbinden. Soudal zit 5 jaar in de wielersport en wisselt alwéér van team. Terwijl Lefevere al jaren trouw is aan renners, sponsors & personeel. Dus je zit er naast met je analyse. Doorstart met QS, op fietsen van Ridley.

Reacties zijn gesloten.