Patrick Lefevere: “Wat ik schreef over terugkeer Bennett was niet gepast”
Patrick Lefevere - foto: Cor Vos
zaterdag 7 augustus 2021 om 08:04

Patrick Lefevere: “Wat ik schreef over terugkeer Bennett was niet gepast”

Patrick Lefevere heeft in zijn wekelijkse column in de Belgische krant Het Nieuwsblad het boetekleed aangetrokken. De teambaas van Deceuninck-Quick-Step komt terug op zijn harde woorden richting Sam Bennett. “Ik ben niet te groot om toe te geven dat ik me vergaloppeerd heb in mijn verklaringen over Sam Bennett”, aldus Lefevere.

Lefevere schreef onder meer dat de terugkeer van de sprinter bij BORA-hansgrohe te vergelijken is met een slachtofffer van huiselijk geweld. “Mijn mening over hem blijft onveranderd, maar wat ik schreef over partnergeweld in de context van zijn terugkeer naar Bora was niet gepast”, klinkt het nu. “Mea culpa. In de hele discussie rond Bennett kies ik voortaan mijn woorden zorgvuldiger en liever nog doe ik er het zwijgen toe.”

Bennett zal dit seizoen niet meer voor zijn ploeg uitkomen. “Uit een recente scan blijkt dat hij een operatie aan de knie nodig heeft, met een revalidatie van drie tot vier maanden. Hij zal dus niet meer koersen voor onze ploeg”, schrijft hij.

RIDE Magazine
75 Reacties
07-08-2021 12:15
Wat hierboven al gemeld bij een aantal. Ik zou als ik Bennet was toch zeker wat stappen ondernemen tegen de medische staf. Klaagt al paar maanden over zijn knie maar wordt als aansteller gezien. Is er dan niemand in de medische ploeg geweest die tegen Patje durfde te zeggen "Misschien moeten we toch even een scan doen ipv Bennet naar beneden te zabelen in de pers?".
Dat geeft misschien wel aan hoe het in die ploeg echt aan toe gaat. Natuurlijk is een ploegleider belangrijk maar bij Patje is het alsof hij echt van alles verstand denk te hebben dus "zijn wil is wet".
Dat kan Bennet best nog wel eens langer parten gaan spelen dan alleen dit jaar want wie weet hoeveel schade hij echt heeft opgelopen.
07-08-2021 12:16
Dat de UCI hem maar voor de rest van het jaar schorst.
    07-08-2021 17:37
    Waarom zou hij geschorst moeten worden? Hij heeft toch niks verkeerd gedaan?
07-08-2021 12:36
Die man krijgt veel te weinig aandacht en daarom zoekt hij het zelf op.
07-08-2021 13:26
Lefevere heeft echt geluk dat hij in een markt werkt waarin de macht grotendeels bij de werkgevers ligt, anders zou hij grote moeite hebben om personeel te werven en te behouden.
07-08-2021 13:36
Dit gaat de sportmarketing schoolboeken in als een klassiek voorbeeld van een pr nachtmerrie. Als sponsoren, teamleiding en renners moet je je toch afvragen hoe je in de toekomst met deze man om gaat. Het wordt een gigantische eierloop actie vanaf nu voor iedereen. Mss wordt het tijd voor Patrick om nog 1 keer te delen in een super seizoen en dan te stoppen. Zou hem sieren.
07-08-2021 13:37
Blijft n mooie mens binnen de sport
    07-08-2021 13:42
    Dat vind ik niet.
    07-08-2021 13:49
    Hij schoffeert zo'n beetje iedereen via een column in de krant, maar het is wel een mooie mens binnen de wielersport....???

    Van mij is hij al lang over zijn houdbaarheidsdatum heen. Heeft alleen teveel Joep B's in zijn entourage zitten; enkel applausmachines om hem heen, waardoor hij denkt dat de dingen die hij doet allemaal fantastisch zijn. Daar krijg je een heel verknipt wereldbeeld van.
    07-08-2021 13:54
    Bennett prachtkerel inderdaad.
07-08-2021 13:40
Ha, mijn favoriete WF bericht op de zaterdag: de column van mijn grote vriend.

Dit is een excuus in de lijn van "ik betreur alle commotie die over mijn uitspraken is ontstaan". Oftewel geen greintje spijt van zijn uitspraken, maar vooral balen van de gevolgen die het heeft gekregen.

Ik mag toch hopen dat er eindelijk een sponsor is geweest die Lefevere even keihard terug de hoek in heeft geschopt. Want dat zijn denk ik de enigen die invloed op hem hebben. Voor de rest heeft Patje zich omringd met jaknikkers en kontenkussers, die of bang van hem zijn, of lekker mee eten uit dezelfde ruif. En durf je tegen hem in te gaan, dan ben je mentaal zwak of word je op een andere manier aangepakt.

Voor mij in ieder geval geen quickstep vloertje. En straks ook een andere lijmbus!

[i]Edit redactie: Niet doen[/i]
    07-08-2021 14:06
    [i]Edit redactie: Niet doen[/i]
    07-08-2021 17:38
    Ach ja, QS zal wel kunnen overleven zonder jouw bestelling ...
    08-08-2021 13:09
    Arme ziel. Ga lekker fietsen joh! ;-)
07-08-2021 13:48
Opmerkelijk dat niemand zich afvraagt hoe recent de scan van de knie van Bennett is..

Uit een recente scan blijkt dat hij een operatie aan de knie nodig heeft, met een revalidatie van drie tot vier maanden..

Moet toch ergens deze week geweest zijn...? !
    07-08-2021 13:56
    @Marco dus?!!
    07-08-2021 14:02
    Ja, of twee weken geleden, of drie.... en wat maakt dat uit?
    07-08-2021 14:03
    @Lalsacien Zou dat nu voor of na zijn handtekening op maandag 2 augustus zijn geweest?

    https://www.wielerflits.nl/nieuws/bora-hansgrohe-bevestigt-terugkeer-sam-bennett/
    07-08-2021 14:05
    Ik zeg al de hele tijd, maanden inmiddels dat dit hele verhaal 1 grote klucht is..

    Het rammelt aan alle kanten.. Lefevere kletst pure onzin en Bennett liegt vrolijk mee... Waarom?
    07-08-2021 14:09
    [i]Edit redactie: Niet doen.[/i]
    07-08-2021 14:28
    [i]Edit redactie: Reactie is aangepast.[/i]
    07-08-2021 16:58
    Volgens mij heeft Bennett al een poosje aangegeven dat hij last heeft. Lefevere vond dat het mentaal was. Nu opeens blijkt dat er fysiek toch iets mis is. Hoezo zou Bennett liegen???
07-08-2021 14:47
Wat ik in veel kwesties rondom Patje niet begrijp is waarom hij altijd de drang heeft om issues via de pers persoonlijk uit te vechten. Hij noemt zichzelf een CEO maar gedraagt zich altijd als een ordinaire straatvechter. Wanneer je eerst schreeuwt en dan pas gaat nadenken kom je niet heel slim over. Dat is bij Patje het geval. Altijd anderen de maat nemen zonder enige zelfreflectie. Het lijkt wel of hij heel krampachtig de stoere bink wil uithangen. “Kijk eens wat ik allemaal wel niet durf te zeggen en te schrijven”. Gedrag van een simpele ziel die dat zelf niet inziet en een fantasiewereld om zich heen heeft gecreëerd waarin hij natuurlijk altijd gelijk heeft en nooit wordt tegengesproken. Ook niet door de slijmpers in België die als makke schapen rechtstreeks de bek inlopen van Patje’s wolfpack en dan nóg geen kritische noot laten horen. In deze column de aandacht afleiden met een verhaaltje over Marc Sergeant zodat hij zo terloops mogelijk een halfbakken excuusje tussen de zinnen kan proppen en dan dat excuusje tóch weer gebruiken om te laten weten dat hij zichzelf zo’n “groot mens” vindt. Onder andere door dit walgelijke gedrag snap ik best dat het lang heeft geduurd voordat hij de sponsoren voor de komende jaren binnen had. Maar daarvoor moest eerst zijn meest veelbelovende talent voor de bus worden gegooid die bijlange na niet klaar was voor de Giro en zijn hele seizoen naar de kloten heeft zien geholpen door zijn eigen CEO..
    07-08-2021 15:18
    @Reiger,
    Ik heb me dan ook verbaasd over Soudal als sponsor. Natuurlijk heb je bij Lefevere meer airtime. Maar je krijgt er straks ook dit soort "PR" bij. En dat had jij bij Lotto in ieder geval niet.
    Ik denk dat Quickstep vooral een ploeg is van "love 'm or hate 'm". Terwijl Lotto toch eigenlijk dat sympathieke kleine broertje is waar niemand een hekel aan heeft.
    07-08-2021 15:32
    @Michelangelo Als ze slim zijn geweest hebben de nieuwe sponsoren van Patje geëist dat hij een stapje terug doet wat betreft het zoeken van (eigen) publiciteit. Dus dat hij bij een VIP tent de getapte, brallende “CEO” uithangt is geen probleem (klein podium) maar dat de grote lijnen én eventuele conflicten uitgesproken worden door een expert op het gebied van PR en marketing zodat Patje geen schade kan aanrichten.
    07-08-2021 16:06
    While some may have questioned my decision at the time, I believe it is the right move for me to return to BORA - hansgrohe. I have enjoyed two great years at Deceuninck - Quick-Step, my boyhood dream team, and have continued my development both on and off the bike whilst making lifelong friendships. However, I feel ready to go back home to be the team leader that I want to be, and know BORA - hansgrohe also wants me to be.

    https://www.bora-hansgrohe.com/en/news/argonnews202108bennett/argonnews202108bennett/564054185
    07-08-2021 16:23
    Sorry Marco. Kun je wellicht dit knip- en plakwerk toelichten of is het niet een reactie op die van mij en hoort hij solo te staan?
    07-08-2021 16:29
    @Reiger nee hij past hier wel.. Ik zou me afvragen waarom Bennett zelfs tot op de Bora site veren in de gat van laten we maar zeggen DQS blijft steken terwijl hij dat helemaal niet hoeft (voordat Michelangelo weer met zijn clausule aan komt)

    Bennett heeft een nieuw contract en overduidelijk de overeenkomst met DQS daar niet meer te rijden... dus einde DQS voor Bennett afgerond geheel..

    Welke clausule dan ook, ze kunnen hem nooit pakken op zwijgen...
    07-08-2021 16:38
    Dan moet hij denk ik toch ergens anders onder staan want het is absoluut geen reactie op die van mij. Je fittie met Michelangelo kun je wellicht beter uitvechten via een stand-alone inzending of een PB.
07-08-2021 15:06
Ik vind deze genante poppenkast echt geen nieuwsartikel waardig. Wat is het volgende nieuwsartikel? "Patrick Lefevre smeert poep uit op behang"?
    07-08-2021 15:57
    Ik sluit niet uit dat we dat artikel ook nog wel ooit zullen lezen..
07-08-2021 15:36
Als je terug gaat in de artikelen, dan lees je in eerste instantie dat Bennett 3 dagen voor de Ronde van België zijn knie aan het stuur heeft gestoten...

Daarna:

Bennett zegt via officiële kanalen teleurgesteld te zijn dat hij zijn groene trui niet kan verdedigen. “De knieblessure is geen slepende blessure, maar het heeft veel impact gehad op mijn training. Er was simpelweg geen tijd genoeg meer om op tijd wedstrijdfit te raken, dat werd de laatste dagen duidelijk. Het zou niet eerlijk zijn naar het team en mezelf om er op mijn huidige niveau te racen. Ik wens The Wolfpack een succesvolle drie weken in Frankrijk toe.”

Bennett had kennelijk zelf niet de ernst van het stoten aan het stuur door. Of zou er al ander fysiek letsel aan z'n knie geweest zijn? Dan wel met het stoten aan het stuur en het doortrainen de blessure hebben verergerd....op aandrang van de ploeg?
    07-08-2021 15:58
    Zo werd Bennett recent vlak voor de Ronde van België naar huis gestuurd door zijn ploeg. Hij bleek nog niet fit, terwijl hij dat wel beweerde. Ook hield hij zich niet aan de adviezen van de medische staf.

    "We hadden hem gevraagd om te rusten. Achter onze rug om blijkt hij in Monaco dan toch naar een kinesist te zijn gegaan, die zei dat hij beter wél kon trainen.
07-08-2021 15:50
Hij neemt zijn totaal ongepaste en van de pot gerukte vergelijking terug - goed zo, zand erover

Hij is nog steeds van mening dat het vreemd is dat Bennett terug wil naar het BORA waar hij met slaande deuren vertrokken is - ok, kan ik volgen

Tussen neus en lippen brengt hij het nieuws van de operatie, en hij gaat compleet voorbij aan zijn insinuaties over de mentale aard van Bennetts blessure - dat is allerminst groot, maar bijzonder klein. Hier waren excuses nog veel meer nodig.
07-08-2021 15:58
Mea Culpa, maar…

Zo kennen we Patrick weer. Vermoeiende man.
08-08-2021 12:36
Ik heb niet alle reacties gelezen maar ik heb het destijds deels anders begrepen.

Een groot deel van het probleem met Bennett gaat niet over de blessure maar over de behandeling ervan.

Bennett heeft zijn werkgever niet of verkeerd geïnformeerd en het protocol overtreden door een eigen arts/fysio aan te zoeken en op eigen houtje te handelen.

Persoonlijk zie ik dit als een démarche. Er zijn andere ploegen die hier minder flexibel in zijn. Al zouden ze anders reageren in de pers.

Laat ons wel wezen, dankzij verschillende omstandigheden pakte de Tour wonderwel uit maar zonder valpartijen had die zaak wel een juridisch staartje gekregen.
    08-08-2021 13:13
    Ooh ja natuurlijk moet je het een en ander los van elkaar zien. Zoals altijd zou het beter zijn geweest als Patrick niet de pers gebruikt om interne problemen 'op te lossen'.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine