Patrick Lefevere waardeert het geduld van Remco Evenepoel: “Het is geen domme jongen”
Het seizoen 2024 zit er zo goed als op. Patrick Lefevere maakte daarom de tijd voor CyclingNews om het jaar van Soudal-Quick-Step te reflecteren, waar vooral Remco Evenepoel zeer succesvol was. Toch was er altijd die sluimerende interesse van andere teams dat als een deken van onzekerheid boven de ploeg hing. “We hebben het zevende of achtste budget in de WorldTour, dan is derde eindigen op de UCI Team Ranking best heel goed”, oordeelt de ploegbaas.
Het ging echter vooral over de transfer die Evenepoel zou maken, maar die vlak voor het WK op de weg strandde. De Belg bevestigde aldaar dat hij bij Soudal-Quick-Step blijft en dus zijn geduld bewaard met zijn ambities. “Hij is geen domme jongen”, zegt Lefevere. “Zijn doel was om in 2025 de Tour de France te rijden, maar dat is afgelopen zomer al gebeurd. Men moet ons de tijd geven om ons aan te passen naar de mogelijkheden die we hebben. Ik kan geen Sheikh bellen en vragen om een extra vijf miljoen euro. Zo werkt het niet. Remco begrijpt dat.”
Lang leek de transfer naar Red Bull-BORA-hansgrohe wel in de maak. Het kwam er uiteindelijk niet van. “Er is een drie-partijen-akkoord nodig om over de toekomst van een renner te beslissen: zijn huidige ploeg, het team waar diegene dan naartoe gaat en de renner zelf. Er is niemand die een aanbieding heeft gedaan, dus voor mij heeft die zaak nooit bestaan”, zegt Lefevere. “Het leefde alleen in het hoofd van sommige mensen en journalisten. Er werd veel geluid gemaakt, maar er gebeurde niets.” Toch heeft de zaak wel degelijk gespeeld. Op meerdere moment in het jaar hebben bronnen dat ook aan WielerFlits bevestigd.

Evenepoel werd tweede in Il Lombardia – foto: Cor Vos
Als ze bij Red Bull de geldbuidel opentrekken voor hun grote doel en Remco slaagt daar twee seizoenen niet in (en die kans is een pak groter dan dat het wel lukt) dan zoeken ze daar een ander en jonger paard om op te wedden en kan Remco in de klimtrein.
En over de transfergeruchten, gaat er niet altijd interesse zijn van andere ploegen voor de betere renners, dat hoeft volgens mij dus niets speciaals te betekenen. Idem voor de lopende 'gespreken', als je elke vraag om eens informeel samen te zitten botweg afwijst sluit je ook misschien deuren voor de toekomst. Dus het leeft waarschijnlijk eerder bij de pers, fans en vooral anti-fans dan het daadwerkelijk iets reëels is.
In de Vuelta stond Roglic, voor dat die zichzelf eruit slingerde, op 1,5 minuut van Evenepoel en in de Tour dit jaar ook al op meer dan een minuut en in zijn laatste etappe zelfs 3,5 min op Evenepoel.
Dat net Evenepoel dan zo veel geluk had in deze scenario’s kan alleen een verblinde fangirl concluderen vrees ik. Op enige feiten is het immers niet gebaseerd.
Maar punt blijft dat Evenepoel enkel (beetje) tijd verloor in de etappes na zijn valpartij.
Bij deze etappes maakte Roglic wat tijdswinst, maar loste hij bijvoorbeeld Mas niet (die mogelijks de beste klimmer was in die ronde).
Na de opgave van Roglic verloor Evenepoel ook geen tijd meer op Mas. Dus lijkt het me ook wat onwaarschijnlijk dat Roglic die achterstand nog zomaar eventjes zou dichten. Ook al omdat 'vroeg' aanvallen niet zijn manier van rijden is.
Voor deze tour kan je het niet weten, maar leek Evenepoel zeker evengoed (of miss licht beter) dan Roglic. Ayuso heeft nooit teken getoond (ook al was het omwille van zijn rol in dienst van Pogacar) dat hij beter was dan Evenepoel.
Roglic is al 2 jaar lichtjes beter dan de toppers (genre Yates, Mas, Almeida ...) maar heeft echt niet veel overschot tegenover deze renners. Evenepoel heeft toch al paar keer aangetoond dat hij wel klasse beter is dan deze renners (maar nog serieuze stap onder Pogi/Vingegaard)
En feit blijft gewoon dat het lastig voor rem en patje is om effe flink in de spiegel te kijken.
En ja, ik denk ook dat Jorg hem al aardig aan het voorbij streven is.
Feit blijft dat jij de betekenis van het woord ‘feit’ duidelijk niet kent.
Remco liet knechten als Yates, Almeida, Landa en Jorgensson achter zich, renners die hun kopman gediend hebben.
In de Tour was het niveau tussen Roglic en Evenepoel ongeveer gelijkwaardig. Evenepoel maakte het gat in de TT, of Roglic dat kon repareren zal voor altijd onduidelijk zijn. Wel kon Roglic langer het tempo van Vingegaard aan. Misschien omdat Evenepoel zelf eens slimmer reed dan in het verleden of omdat Roglic misschien toch ietwat meer overschot had? Er zal vast een strijd om plek 3 zijn geweest.
De vergelijking dat Evenepoel een pak beter is dan het genre Mas en Roglic nog maar een stukje beter is kolderriek. Zoveel heeft Evenepoel helemaal nog niet bewezen in ronderijden, een Vuelta winst en een UAE Tour. Wel een stijgende lijn zichtbaar. Het is nu afwachten of hij koersen van het prestige niveau PN, Baskenland, Tirreno, Zwitserland, Dauphiné, Catalonië eens naar zijn hand kan zetten. Roglic kan op z'n ouwe dag ondanks wederom malheur toch nog thuiskomen met twee vette vissen in rondeland anno 2024.
Top, weten we ook meteen dat al die verhalen gewoon zijn verzonnen door egotrippende journalisten.
Zie je in het elitevoetbal bv ook op heel jonge leeftijd gebeuren.
Ik ben wel zeer benieuwd naar het programma van Evenepoel voor 2025. De Giro is zeker nog een groot doel, maar dat is dan weer niet echt combineerbaar met de klassiekers in het voorjaar. En ook na de Giro zit hij dan eigenlijk met een zomer waarin niet echt doelen zijn en is het wachten op het najaar met WK-Lombardije.
Giro + Tour kan ook, eventueel als rittenkaper in Frankrijk. Maar ik vind het beste voor Evenepoel eigenlijk een wat beter gevuld voorjaar omdat daar toch ook op korte tijd veel mooie zeges zijn te behalen en dan een lange voorbereiding richting Tour. Rust pakken en dan nog het najaar. Dat is meer in balans dan als hij de Giro rijdt. Al heeft hij daar meer kansen op eindwinst uiteraard.
Wat het contract betreft: gewoon nog 2 jaar uitdoen en dan de opties overwegen. Wellicht een financiële slag slaan waarmee hij binnen is voor de rest van zijn leven. Zit voorlopig goed waar hij is. Had wellicht Parijs-Nice kunnen winnen dit jaar met een betere ploeg, maar voor de rest nog niet veel verloren vanwege zijn team.
Al komt Evenepoel op mij niet echt over als iemand die overdreven graag pronkt met snelle auto's of ander peperduur spul.
Ik vraag me af of hij gewicht kan verliezen zonder in te boeten op de rest. Hij is een hele goede tijdrijder van nature, dus daar gaat hij niet zoveel inleveren verwacht ik. Maar misschien wel zoveel dat de echte specialisten (Ganna, Tarling) hem weer gaan kloppen. En qua explosiviteit zat hij eindelijk in de situatie dat ie niet bij voorbaat verloren had bij een aankomst bergop tegen types als Roglic: gaat hij dat straks niet kwijt zijn? En compenseert ie dat met de winst die hij kan pakken bergop doordat ie de rest er af kan rijden? En wat gaat dit betekenen voor zijn kansen in de eendagswedstrijden?
Het is in ieder geval duidelijk dat, wil hij iets doen tegen een Pogi en Vingegaard in vorm, er wat moet veranderen in zijn capaciteiten bergop. Of heel bewust de wedstrijden uitkiezen waar deze twee niet starten, en/of hopen dat ze uitvallen. Dat lijkt me in de huidige situatie de enige manier om zijn droom van 3 grote rondes te verwezenlijken.
En degene die door deze twee overal naar huis gereden werd zodra het bergop ging, was toch echt Evenepoel.
Dat lijkt me een beetje achterhaald, gezien de recente uitspraak van het Europese Hof over transfers.
Bij het wielrennen ligt dit nog anders omdat de UCI zelf voorlopig geen buitensporige straffen lijkt op te leggen aan wielrenners die hun contract eenzijdig verbreken, tot nu toe kwamen de ploegen er zelf uit (zie Uijtdebroeks), in een uitzonderlijk geval gaat het naar de arbeidsrechtbank (zie Van Aert).
Is het ècht zo dat Evenepoel pas in 2025 de Tour zou rijden? Dan heeft de Tsjechische sponsor wel héél veel geduld.