Patrick Lefevere waardeert het geduld van Remco Evenepoel: “Het is geen domme jongen”
maandag 14 oktober 2024 om 09:15

Patrick Lefevere waardeert het geduld van Remco Evenepoel: “Het is geen domme jongen”

Het seizoen 2024 zit er zo goed als op. Patrick Lefevere maakte daarom de tijd voor CyclingNews om het jaar van Soudal-Quick-Step te reflecteren, waar vooral Remco Evenepoel zeer succesvol was. Toch was er altijd die sluimerende interesse van andere teams dat als een deken van onzekerheid boven de ploeg hing. “We hebben het zevende of achtste budget in de WorldTour, dan is derde eindigen op de UCI Team Ranking best heel goed”, oordeelt de ploegbaas.

Het ging echter vooral over de transfer die Evenepoel zou maken, maar die vlak voor het WK op de weg strandde. De Belg bevestigde aldaar dat hij bij Soudal-Quick-Step blijft en dus zijn geduld bewaard met zijn ambities. “Hij is geen domme jongen”, zegt Lefevere. “Zijn doel was om in 2025 de Tour de France te rijden, maar dat is afgelopen zomer al gebeurd. Men moet ons de tijd geven om ons aan te passen naar de mogelijkheden die we hebben. Ik kan geen Sheikh bellen en vragen om een extra vijf miljoen euro. Zo werkt het niet. Remco begrijpt dat.”

Lang leek de transfer naar Red Bull-BORA-hansgrohe wel in de maak. Het kwam er uiteindelijk niet van. “Er is een drie-partijen-akkoord nodig om over de toekomst van een renner te beslissen: zijn huidige ploeg, het team waar diegene dan naartoe gaat en de renner zelf. Er is niemand die een aanbieding heeft gedaan, dus voor mij heeft die zaak nooit bestaan”, zegt Lefevere. “Het leefde alleen in het hoofd van sommige mensen en journalisten. Er werd veel geluid gemaakt, maar er gebeurde niets.” Toch heeft de zaak wel degelijk gespeeld. Op meerdere moment in het jaar hebben bronnen dat ook aan WielerFlits bevestigd.

Evenepoel werd tweede in Il Lombardia – foto: Cor Vos

RIDE Magazine
31 Reacties
14-10-2024 09:55
Ik denk dat het voor Evenepoel ook een pragmatische keuze is. Hij heeft geduld met de ploeg, maar de ploeg heeft evengoed geduld met hem. Hij wil volgend jaar een stap dichter komen bij Pogacar maar het doel blijft "ooit de Tour winnen". En iedereen (Remco maar zeker ook de staff en bazen van de ploeg) beseft dat dat doel de eerste jaren erg moeilijk te behalen is, Lodewyck zei tussen de lijnen zelf dat ze moeten hopen op een editie zonder Pogacar en een parcours op maat, maar dat ze er wel naar blijven streven. Dat kan bij Quickstep, al duurt het nog jaren.
Als ze bij Red Bull de geldbuidel opentrekken voor hun grote doel en Remco slaagt daar twee seizoenen niet in (en die kans is een pak groter dan dat het wel lukt) dan zoeken ze daar een ander en jonger paard om op te wedden en kan Remco in de klimtrein.
    14-10-2024 10:40
    Zo had ik het nog niet bekeken, je zit inderdaad soms het best waar je door wederzijdse loyaliteit fouten kan en mag maken (in beide richtingen). En het is niet dat SQS qua omkadering en ploeg een hoop prutsers is dus het is ook niet zo dat hij kansloos zijn tijd aan het verdoen is. Ze hebben ondertussen tot al een bergje kleine rondjes en één GT met hem gewonnen dus het is niet dat het niet lukt of zo.

    En over de transfergeruchten, gaat er niet altijd interesse zijn van andere ploegen voor de betere renners, dat hoeft volgens mij dus niets speciaals te betekenen. Idem voor de lopende 'gespreken', als je elke vraag om eens informeel samen te zitten botweg afwijst sluit je ook misschien deuren voor de toekomst. Dus het leeft waarschijnlijk eerder bij de pers, fans en vooral anti-fans dan het daadwerkelijk iets reëels is.
14-10-2024 11:37
Logisch dat ie alle drie de gr-s wil winnen. Als ie maar eerlijk is en beseft dat de winst vuelta toch echt door de pech van roglic kwam (en derde tour door pech van roglic en ziekte van ayuso, oa). Kan zeker zijn dat het allemaal nog eens zijn kant uitvalt, maar die kans acht ik echt klein. Kans wordt wel groter door die pinokkio ploeg te verlaten, en liefs zsm. Waarheen dan wel? Moet een team zijn met veel armkracht, en zijn maniertjes trekt, want vooralsnog heeft ie ie gewoon nog.
    14-10-2024 11:55
    Denk eerder dat Roglic geluk had toen Evenepoel als leider uit de Giro 2023 ging met corona, toen al met bijna een minuut voor op Rogla.

    In de Vuelta stond Roglic, voor dat die zichzelf eruit slingerde, op 1,5 minuut van Evenepoel en in de Tour dit jaar ook al op meer dan een minuut en in zijn laatste etappe zelfs 3,5 min op Evenepoel.

    Dat net Evenepoel dan zo veel geluk had in deze scenario’s kan alleen een verblinde fangirl concluderen vrees ik. Op enige feiten is het immers niet gebaseerd.
    14-10-2024 12:18
    Velen blijven de valpartij van Roglic aanhalen bij zijn Vuelta-zege.
    Maar punt blijft dat Evenepoel enkel (beetje) tijd verloor in de etappes na zijn valpartij.
    Bij deze etappes maakte Roglic wat tijdswinst, maar loste hij bijvoorbeeld Mas niet (die mogelijks de beste klimmer was in die ronde).
    Na de opgave van Roglic verloor Evenepoel ook geen tijd meer op Mas. Dus lijkt het me ook wat onwaarschijnlijk dat Roglic die achterstand nog zomaar eventjes zou dichten. Ook al omdat 'vroeg' aanvallen niet zijn manier van rijden is.

    Voor deze tour kan je het niet weten, maar leek Evenepoel zeker evengoed (of miss licht beter) dan Roglic. Ayuso heeft nooit teken getoond (ook al was het omwille van zijn rol in dienst van Pogacar) dat hij beter was dan Evenepoel.

    Roglic is al 2 jaar lichtjes beter dan de toppers (genre Yates, Mas, Almeida ...) maar heeft echt niet veel overschot tegenover deze renners. Evenepoel heeft toch al paar keer aangetoond dat hij wel klasse beter is dan deze renners (maar nog serieuze stap onder Pogi/Vingegaard)
    14-10-2024 12:58
    Feit blijft dat rem door te volgen derde tour werd, en zonder pech en ziekte van ro en ayuso waarschijnlijk 5de. Z'n ploeg is nergens echt getest, en de meeste kwikkies lagen al vrij snel op apegapen als het effe tempo bergop ging. Dus we gaan gewoon wachten op de eerste echte test, het zal in de giro zijn (pofree).
    En feit blijft gewoon dat het lastig voor rem en patje is om effe flink in de spiegel te kijken.

    En ja, ik denk ook dat Jorg hem al aardig aan het voorbij streven is.
    14-10-2024 13:04
    ‘Feit blijft…’

    Feit blijft dat jij de betekenis van het woord ‘feit’ duidelijk niet kent.
    14-10-2024 13:39
    @santakraam Je hebt ofwel een hele aparte kijk op het wielrennen of haat richting Evenepoel/QS. Jorgensen mag net aan de veters van Evenepoel strikken. Verder komt die nog niet in de buurt. Wat betreft de Vuelta is misschien bijna net zo lachwekkend. Roglic was niet beter, opmerkelijk om dan te zeggen dat hij de Vuelta had gewonnen..
    14-10-2024 14:27
    In de laatste bergritten was SQS naast UAE steevast het best vertegenwoordigd in het uitgedunde peloton. Feit.
    14-10-2024 14:50
    Feit is dat Santakraam graag trolt.
    14-10-2024 15:54
    Dat is geen feit maar gissen en een mening. Een mening die ik niet deel. Remco werd met 10 minuten voorsprong op de nummer 4 derde in de tour. Zowel Roglic als Ayuso hebben in mijn ogen niet aangetoond, dit jaar, beter te zijn dan Remco. Ook in de tour stonden zij ten tijden van het uitvallen achter. Dat hadden ze ergens moeten goedmaken en gezien de behoorlijke achterstand van Almeida en de rest betwijfel ik of ze dat hadden gekund. Remco was best wel op niveau gebaseerd op (feit) de voorsprong op de rest.
    14-10-2024 17:49
    @Groupama

    Remco liet knechten als Yates, Almeida, Landa en Jorgensson achter zich, renners die hun kopman gediend hebben.
    14-10-2024 17:51
    @Massimo Bataille: Vorig seizoen kon Remco nog niet lossen in Catalonië. In de Giro werd Evenepoel later ok gelost door Roglic in de eerste etappe van betekenis (buiten de TT). De Dauphiné dit jaar is moeilijk goed in te schatten, gezien dat Evenepoel wellicht zwaarder geblesseerd raakte in Baskenland. Dat beide last hadden van een beperkte opbouw was wel duidelijk.

    In de Tour was het niveau tussen Roglic en Evenepoel ongeveer gelijkwaardig. Evenepoel maakte het gat in de TT, of Roglic dat kon repareren zal voor altijd onduidelijk zijn. Wel kon Roglic langer het tempo van Vingegaard aan. Misschien omdat Evenepoel zelf eens slimmer reed dan in het verleden of omdat Roglic misschien toch ietwat meer overschot had? Er zal vast een strijd om plek 3 zijn geweest.

    De vergelijking dat Evenepoel een pak beter is dan het genre Mas en Roglic nog maar een stukje beter is kolderriek. Zoveel heeft Evenepoel helemaal nog niet bewezen in ronderijden, een Vuelta winst en een UAE Tour. Wel een stijgende lijn zichtbaar. Het is nu afwachten of hij koersen van het prestige niveau PN, Baskenland, Tirreno, Zwitserland, Dauphiné, Catalonië eens naar zijn hand kan zetten. Roglic kan op z'n ouwe dag ondanks wederom malheur toch nog thuiskomen met twee vette vissen in rondeland anno 2024.
14-10-2024 11:05
"Er is niemand die een aanbieding heeft gedaan, dus voor mij heeft die zaak nooit bestaan".

Top, weten we ook meteen dat al die verhalen gewoon zijn verzonnen door egotrippende journalisten.
    14-10-2024 11:31
    Tenzij Patlev direct of indirect stiekem toch een soort van aan het leuren is met REV, bijvoorbeeld om zijn pensioen nog wat aan te dikken en vervolgens uit te stappen.
    14-10-2024 12:07
    Kan altijd, maar zoals ik het nu lees zijn er hoogstens wat vrijblijvende gesprekken geweest (wat de meeste mensen wel eens doen), maar was er van beide kanten geen interesse.
    14-10-2024 17:28
    Dat Red Bull test centrum is ook gewoon een interessante plek om "vrijblijvend" eens te gaan testen. Win-win want de atleet komt meer te weten over z'n lichaam, de ploeg die verbonden is aan het testcentrum heeft een streepje voor als de atleet toch eens van ploeg wil veranderen. Ik denk dat er daar meer atleten gepasseerd zijn dan wij denken, de een al meer vrijblijvend dan de ander.

    Zie je in het elitevoetbal bv ook op heel jonge leeftijd gebeuren.
14-10-2024 09:54
Lefevere gaat een beetje alle kanten op als het gaat over het programma van Evenepoel. Vlaanderen en San Remo, oh nee de Giro én de Tour... Ik stel mij de vraag of Patrick nog veel te zeggen heeft over Evenepoel zijn keuzes.

Ik ben wel zeer benieuwd naar het programma van Evenepoel voor 2025. De Giro is zeker nog een groot doel, maar dat is dan weer niet echt combineerbaar met de klassiekers in het voorjaar. En ook na de Giro zit hij dan eigenlijk met een zomer waarin niet echt doelen zijn en is het wachten op het najaar met WK-Lombardije.

Giro + Tour kan ook, eventueel als rittenkaper in Frankrijk. Maar ik vind het beste voor Evenepoel eigenlijk een wat beter gevuld voorjaar omdat daar toch ook op korte tijd veel mooie zeges zijn te behalen en dan een lange voorbereiding richting Tour. Rust pakken en dan nog het najaar. Dat is meer in balans dan als hij de Giro rijdt. Al heeft hij daar meer kansen op eindwinst uiteraard.

Wat het contract betreft: gewoon nog 2 jaar uitdoen en dan de opties overwegen. Wellicht een financiële slag slaan waarmee hij binnen is voor de rest van zijn leven. Zit voorlopig goed waar hij is. Had wellicht Parijs-Nice kunnen winnen dit jaar met een betere ploeg, maar voor de rest nog niet veel verloren vanwege zijn team.
    14-10-2024 10:13
    Off-season breekt aan. Lefevere moet toch iets zeggen om de media in draai te houden. Neem het allemaal maar met een korrel zout.
    14-10-2024 10:26
    Die is al binnen voor de rest van zijn leven hoor.
    14-10-2024 10:46
    Er zijn er toch veel bij wie het er snel is doorgejaagd na hun carrière. Jaartje of 20 op dezelfde voet blijven leven als toen het met koffers tegelijk binnenkwam, en het fortuin is er snel door. Het is geen toeval dat er nog wel een paar graag lang blijven doorgaan aan een vorstelijk salaris als de benen al een tijdje niet meer mee willen.

    Al komt Evenepoel op mij niet echt over als iemand die overdreven graag pronkt met snelle auto's of ander peperduur spul.
14-10-2024 10:02
Belangrijkste vraag voor keuzes welke koersen te rijden is: wat gaat Pogacar doen?
    14-10-2024 17:56
    Hij kreeg dit seizoen al een uitgelezen kans in Parijs -Nice, maar kon het niet bolwerken. Liet het begaan waar hij zelf mee had moeten zitten. Waarschijnlijk geen overschot bij de start van de ronde.
14-10-2024 10:30
Het zal komende jaren heel druk gaan worden in de wedstrijden die Pogacar niet gaat rijden. Als Pogacar zoals verwacht in 2025 gaat voor de dubbel Tour-Vuelta zal het deelnemersveld in de Giro bol staan van toppers. Zo’n programma geeft hem ook ruimte om een heel uitgebreid klassiek voorjaar te gaan rijden. Dus misschien al Parijs-Roubaix volgend jaar tegen Mathieu en een weer herstelde Wout!
14-10-2024 12:08
Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar welke Remco we volgend jaar gaan zien. Hij wil meer focussen op het klimmen. Dus gewichtsverlies. Dus ook verlies aan tijdritcapaciteit? Dus ook verlies aan explosiviteit, waar hij juist aan heeft gewerkt om te kunnen wedijveren met types als Roglic in sprintjes bergop?

Ik vraag me af of hij gewicht kan verliezen zonder in te boeten op de rest. Hij is een hele goede tijdrijder van nature, dus daar gaat hij niet zoveel inleveren verwacht ik. Maar misschien wel zoveel dat de echte specialisten (Ganna, Tarling) hem weer gaan kloppen. En qua explosiviteit zat hij eindelijk in de situatie dat ie niet bij voorbaat verloren had bij een aankomst bergop tegen types als Roglic: gaat hij dat straks niet kwijt zijn? En compenseert ie dat met de winst die hij kan pakken bergop doordat ie de rest er af kan rijden? En wat gaat dit betekenen voor zijn kansen in de eendagswedstrijden?

Het is in ieder geval duidelijk dat, wil hij iets doen tegen een Pogi en Vingegaard in vorm, er wat moet veranderen in zijn capaciteiten bergop. Of heel bewust de wedstrijden uitkiezen waar deze twee niet starten, en/of hopen dat ze uitvallen. Dat lijkt me in de huidige situatie de enige manier om zijn droom van 3 grote rondes te verwezenlijken.
    15-10-2024 07:36
    Toch grappig dat jij Vingegaard nog steeds op de hoogte van Pogacar plaatst , die werd in de afgelopen Tour buiten dat ene prestige spurtje toch maar overal naar huis gereden door hem.
    15-10-2024 09:16
    Nee, ik plaats vooral deze twee BOVEN Evenepoel als het gaat om het rijden van grote rondes. Lezen is blijkbaar niet aan SUS besteed.
    En degene die door deze twee overal naar huis gereden werd zodra het bergop ging, was toch echt Evenepoel.
    15-10-2024 12:31
    Ook in die bergetappe toen Wout en Tiesj vingegaard moesten komen redden ? Of heb je toen toevallig weer niet gekeken zoals we van je gewend zijn. Jij en santakraam zijn toch echt wel de steeds maar van naam veranderende clowns van dit forum. Jullie accounts zijn al bijna niet meer bij te houden
14-10-2024 10:18
" “Er is een drie-partijen-akkoord nodig om over de toekomst van een renner te beslissen: zijn huidige ploeg, het team waar diegene dan naartoe gaat en de renner zelf."

Dat lijkt me een beetje achterhaald, gezien de recente uitspraak van het Europese Hof over transfers.
    14-10-2024 10:35
    Dan lijkt me niet de juiste conclusie. Dat blijft namelijk de regel, dat je met die drie partijen een overeenkomst vindt. Lukt dat niet en zeg je eenzijdig een contract op dan betaal je een boete. De recente uitspraak bestempelt die "boete" bij de FIFA als disproportioneel maar gaf wel aan dat een compensatie/boete moet blijven bestaan om de werking van clubs te kunnen garanderen. Je zal dus als voetballer ook nog steeds je contract moeten naleven, alleen zullen de boetes bij verbreking waarschijnlijk kleiner worden. Spelers gaan echt niet vrij zijn om elders gratis te tekenen als ze nog een contract hebben.
    Bij het wielrennen ligt dit nog anders omdat de UCI zelf voorlopig geen buitensporige straffen lijkt op te leggen aan wielrenners die hun contract eenzijdig verbreken, tot nu toe kwamen de ploegen er zelf uit (zie Uijtdebroeks), in een uitzonderlijk geval gaat het naar de arbeidsrechtbank (zie Van Aert).
14-10-2024 10:29
Na enkele jaren het duel Pogacar-Vingegaard in de media uitgespeeld te hebben, zullen de organisatoren van de Tour dit jaar wellicht een parcours op maat van Evenepoel maken.
Is het ècht zo dat Evenepoel pas in 2025 de Tour zou rijden? Dan heeft de Tsjechische sponsor wel héél veel geduld.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine