Patrick Lefevere verrast door Vuelta-deelname Vingegaard: “Schrok er wel wat van”
Titelverdediger Remco Evenepoel krijgt er een concurrent van wereldformaat bij in de komende Vuelta a España. Tweevoudig Tourwinnaar Jonas Vingegaard zal namelijk aan de start staan in Barcelona, zo werd zondagochtend bekend. Patrick Lefevere, de ploegmanager van Soudal Quick-Step, was verrast door dit nieuws.
“Ik schrok er wel wat van, ik had dit niet verwacht”, zei Patrick Lefevere tegen Het Laatste Nieuws. “Jumbo-Visma gaat met een mastodont van een ploeg, maar het moet nog altijd gereden worden. Misschien kan het een voordeel zijn dat wij volledig voor Remco rijden en zij twee kopmannen hebben. Dat kan soms een beetje voor verwarring zorgen.” Naast Jonas Vingegaard, neemt Jumbo-Visma ook Primoz Roglic mee naar de Vuelta. De Sloveen gaat op jacht naar zijn vierde eindzege in de Ronde van Spanje. Hij won die ronde al in 2019, 2020 en 2021.
Tour de France
Lefevere blikte vanaf de Champs-Élysées uiteraard ook nog terug op de Tour de France. Voor zijn ploeg verliep die niet helemaal zoals gehoopt. “Julian (Alaphilippe, red.) was na zijn ritzege in de Dauphiné met hoge verwachtingen naar de Tour gekomen, maar het werd nog maar eens duidelijk dat de Tour de Dauphiné niet is. Hijzelf en wij waren ontgoocheld.”
Voor de sprints had Soudal Quick-Step Fabio Jakobsen meegenomen, maar na een vierde plaats in de derde rit kon hij geen korte uitslagen meer noteren. Dat had alles te maken met een valpartij in etappe vier. “In de eerste spurt raakte Kasper (Asgreen, red.) Rickaert en was het omzeep. De dag erna ging Fabio tegen de grond. Als je hele ploeg rond één coureur gebouwd is en die valt dan weg, duurt het tergend lang voor je een rit kan winnen.”
Redde Asgreen de Tour van Soudal Quick-Step?
Uiteindelijk kwam er dan toch nog een ritzege, met dank aan Kasper Asgreen. Vanuit de vroege vlucht won de Deen in Bourg-en-Bresse. Was de Tour van Soudal Quick-Step daarmee geslaagd? “Voor een stuk, maar we hadden meer verwacht”, aldus Lefevere.
"Misschien kan het een voordeel zijn dat wij volledig voor Remco rijden en zij twee kopmannen hebben."
"Als je hele ploeg rond één coureur gebouwd is en die valt dan weg, duurt het tergend lang voor je een rit kan winnen.”
En vwb de prestaties in de TdF: Asgreen leek er pas in de derde week doorheen te komen. Alaphillipe was geen schim van de renner die hij ooit was, zelfs op "zijn" terrein werd hij gelost. Zo jammer dat deze ooit heel veelzijdige ploeg alle eieren steeds meer in 1 mandje legt (het sprintmandje in de TdF, en het klassementsmandje in Giro en Vuelta). Als dan het eitje breekt heb je ineens verdomd weinig meer over.
* waren het bij succesvolle QuickStep van vroeger dan wél meerdere mandjes?
De ploeg is in het verleden ook heel erg vaak rond een sprinter gebouwd
* was het nu echt één mandje? Het sprintersmandje was het belangrijkste, maar zeker met de start in Baskenland die we kenden mag Alaphilippe toch ook wel als mandje beschouwd worden. Alleen bleken beide mandjes niet aan de verwachtingen te voldoen
En kijk naar de Giro: alles op Evenepoel. Net als nu de Vuelta (ze laten bijv. Merlier thuis, en die weet ook al dat hij niet hoeft te rekenen op een tour-deelname volgend jaar).
Een Evenepoel ZONDER klassementsambities zou naar mijn mening perfect in the wolfpack passen. Nu moet het hele DNA van de ploeg veranderen vanwege 1 renner. Dat vind ik een gewaagde keuze.
En daar kan je natuurlijk ook verwijzen naar hoe ze het daar in het verleden zo geweldig voor mekaar hadden. Dat verandert gewoon om de zoveel jaar, en maar goed ook.
Wat Ineos betreft: als straks Hart naar TREK en (volgens Spaanse bron op forum) Rodriguez naar Movistar zou het me zeer verbazen als die overkoepelende kreeftvreetmiljardair niet zijn wallet zwaait met het binnenhalen van Evenepoel of Roglic.
Op zich geen slecht seizoen tot dusver. 33 WT-zeges, een monument, 3 ritzeges in de grote rondes tot dusver. Een paar nationale titels erbij. En nog een belangrijk luik van het seizoen dat er aankomt. Maar een deel van het team is aan verjonging toe, en ik ben benieuwd hoe ze dat gaan aanpakken. Zowel in de klassiekers als in de Tour willen zij als 1 van de grote ploegen toch dominanter rijden.
Voor 2025 gaat er wellicht toch nog iemand moeten bij komen die naast Evenepoel voor grote zeges kan zorgen, lijkt het. Om zo een succesvolle toekomst van de ploeg te blijven verzekeren.
Als je sec kijkt naar de aantallen overwinningen dan doet QS het niet slecht. Maar als je iets verder kijkt, dan is er genoeg om je zorgen over te maken. De ploeg drijft steeds meer op 1 kurk om het in Lefevere-termen te houden. En als die kurk wegvalt of zijn drijfvermogen verliest, wat blijft er dan over?
Lefevere neemt met Evenepoel een enorme gok. Die kan heel goed uitpakken mocht hij inderdaad kunnen wedijveren met Pogacar en Vingegaard in de TdF. Als dat niet lukt, dan heeft hij met zijn gok een heel succesvolle wolfpack vakkundig de nek omgedraaid.
De tijd zal het leren. En mogelijk krijgen we in de Vuelta de eerste antwoorden.
De enige grootverdiener die vertrekt is Jakobsen, maar dat vrijgekomen budget lijkt amper toereikend om de gewenste meesterknecht voor Evenepoel te halen.
De salarissen van de kopmannen (naar verluidt ong. 10 miljoen voor Evenepoel, Merlier, Alaphilippe en Asgreen) wegen zwaar door in deze selectie, zeker omdat er twee daarvan zeer matig renderen, ondanks een fraaie tourzege van Asgreen.
Want als je daadwerkelijk 33 overwinningen op WT niveau had gewonnen tot nu toe, dan mocht je spreken van een succesvol seizoen, want de beste ploeg tot nu heeft er maar 27.
Wat zou het betekenen als Vingegaard in post-tour-vorm uiteindelijk Evenepoel op 106% van zijn kunnen op een minuut of 5 zou fietsen? Ik heb daar eigenlijk nog nooit zo naar gekeken, maar het lijkt me inderdaad bijna de doodsteek voor project "Evenepoel wint de Tour"
Ook als REVKET het deze punchvuelta niet redt zijn er genoeg bedenkbare parcours waar hij alsnog de tour winnen kan. Nog even los van dat tegenstanders überhaupt de start moeten halen in de juiste vorm.
De enige doodsteek zou het door Ineos of Bahrein wegkopen van Evenepoel zijn. Trouwens de 2 teams waar je voor de beste tour 24 Remco en Primoz, ongeacht wie waar naar toe, graag zou zien uitvliegen. Toch de teams met de juiste omkadering maar zonder de absolute kopman.
Ik zou toch maar best wat voorzichtiger zijn in mijn uitspraken zijn al begrijp ik wel dat de jumbo visma fans nu heel euforisch zijn maar het kan snel keren in het wielrennen .
Voorbeelden genoeg dus wacht maar af
ik weet OF het gaat gebeuren. Maar ik probeer me wel voor te stellen wat dan de gevolgen zijn voor het geloof dat er is in "Project Evenepoel". Bij fans, sponsoren, journalisten, beoogde knechten en bij Remco zelf...
Sus, wat zou het doen met jóuw geloof in de TdF-kansen van Evenepoel als Remco met een vlekkeloze aanloop en zonder valpartijen in de aankomende Vuelta op een hoopje wordt gereden door Vingegaard? Dat moet toch ook voor een echte fan als jij een keiharde mokerslag zijn...
Op een hoopje gereden ?
Eerst zien en daarna geloven.
Elke koers moet gereden worden en een ongeluk zit in een klein hoekje en kan iedereen overkomen .afwachten maar hoe de conditie van vingegaard gaat zijn zo kort op de tour
Remco was topfit toen hij aan de giro begon wat zijn tijdrit waar hij zelfs Gana op 22 sec zette bewees.
Nadien is hij door COVID tot opgave gedwongen geweest.
In Zwitserland was hij nog niet topfit maar reed deze toch in voorbereiding op het BK tijdrijden en de weg .
In de tijdrit kwam hij dan al vlug ten val met alle gevolgen vandien maar op de weg won hij weer op de Remco manier.
Nu na zijn hoogtestage verwacht ik hem weer zeer sterk in san Sebastián en op het wk en in de vuelta gaat hij wel meedoen voor het podium en de jongerentrui .
Zou toch wel een verrassing zijn mocht Kwikstèp dit jaar de stok in de spaak gaat worden.
Ik schat Evenepoel hoger in dan Roglic in de Vuelta, omdat het toch vaak relatief kortere ritten zijn met alleen een enorme puist op het eind. Evenepoel heeft veel van de stijl van Pogacar dan Vingegaard... wat dat betreft. Dus ik vrees voor mijn Sloveense vrind dat de koersstijl vooral op Vingegaard afgestemd zal zijn. En Roglic op de bagagedrager van Evenepoel springt.