Patrick Lefevere: “Twee Remco-verhalen mogen de vuilbak in”

zaterdag 9 april 2022 om 12:59
Patrick Lefevere: “Twee Remco-verhalen mogen de vuilbak in”

foto: Cor Vos

Remco Evenepoel begint als klassementsleider aan de slotrit van de Ronde van het Baskenland, nadat hij gisteren gele trui overnam van Primoz Roglic. Voor Patrick Lefevere het bewijs dat de eerdere kritiek op zijn poulain onterecht was. “Twee verhaaltjes voor de vuilbak: Remco Evenepoel kan niet dalen en Remco Evenepoel kan niet mee als het stijgingspercentage boven de twintig procent gaat”, schrijft hij in zijn column in Het Nieuwsblad.


“We gaan niet te euforisch doen, maar in de Ronde van het Baskenland zie ik een complete coureur”, vervolgt de grote baas van Quick-Step Alpha Vinyl. “Hij gaat à bloc bergaf en vliegt in de sprintvoorbereiding door de bochten. Niemand die erover geraakt.”

Lefevere uit zelf ook wat kritiek. Op de organisatoren, vanwege de extreem steile helling die de renners in de finale van gisteren te verteren kregen, maar ook op de journalisten. ”Remco draagt de gele trui in wat iedereen de zwaarste ronde in de World Tour noemt. En wat is na de uitzending van Extra Time Koers het grote thema in België? Moet Evenepoel Vlaamse klassiekers rijden? Blijkbaar heb ik iets gemist.”

Evenepoel in de kasseiklassiekers?
“Dat opbod aan meningen begint wel grappig te worden. Vorig jaar sturen we Remco naar de Giro en dat is te vroeg, te veel, te zwaar en wat weet ik allemaal. Nu beslissen we om hem naar de Vuelta te sturen en wat krijg je letterlijk als eerste vraag: ‘Zou de Tour de France hem niet beter liggen?’ Nu moeten we er dus ook een Vlaamse voorjaarsrenner van maken.”

De ploegmanager sluit evenwel niet uit dat Evenepoel ooit de kasseiklassiekers in eigen land gaat rijden. “Ik zeg niet dat hij die koersen nooit gaat rijden en ik zeg zeker niet dat hij het niet kan, maar alles op zijn tijd. Misschien vinden we een firma die Remco kan klonen, ondertussen hebben we een plan en daar houden we aan vast.”

Amstel Gold Race
Terwijl Evenepoel eerste in het klassement staat, wist Julian Alaphilippe al dagsucces te boeken. Volgens Lefevere doet dat de teleurstellende prestaties in de Vlaamse voorjaarskoersen enigszins vergeten. In de Ardennenklassiekers komt het duo weer samen in actie. “Binnen de ploeg is de vraag gesteld of we hen ook in de Amstel zouden opstellen, maar uiteindelijk vond iedereen de Ronde van het Baskenland de beste optie.”

“Ik zie nu ploegen die van twee walletjes eten: opgeven in het Baskenland om te starten in de Amstel, maar dat vind ik quatsch. Als je opgeeft op woensdag moet je je afvragen waarom je bent gestart. En als je opgeeft op donderdag is het kort dag om te herstellen voor zondag.”

Dit artikel delen:

35 Reacties

Piet Lut 9 april 2022 om 13:05

Huilie, huilie

Nee, Muur van Huy is niet steil

Lefevere uit zelf ook wat kritiek. Op de organisatoren, vanwege de extreem steile helling die de renners in de finale van gisteren te verteren kregen

Het is koud en nat vandaag. Benieuwd hoe Remco dat gaat verteren na 5 zware dagen

0
S'mon 9 april 2022 om 13:13

Wie goed de beelden en de rest van de koers heeft bekeken weet dat Evenepoel het grootste deel van het werk heeft opgeknapt in de aanval, en dat “gelost” een groot woord is.
Maar inderdaad, Lefevere moet niet de snel deze dingen zeggen of schrijven want vandaag is nog een zeer zware dag na een zeer zware week.

0
Wheely 9 april 2022 om 13:14

De "Remkloon" daar hadden we het anderhalf jaar geleden al over in de chat! Wie weet het nog?

0
Limal 9 april 2022 om 13:17

Ik was er toen niet bij maar vind het een uitstekend plan – een team dat volledig uit Remclones bestaat en dan een TTT!

0
Jean Dumas 9 april 2022 om 13:46

Die rijden elkaar uit het wiel.

0
Turtlehead 9 april 2022 om 14:04

Maar wie gaat er knechten? Of hebben ze die niet nodig?

0
Wheely 9 april 2022 om 14:17

En wie mag er als eerste over de streep rijden?

0
Turtlehead 9 april 2022 om 14:49

@Wheely: dat is dan weer geen probleem, want ze worden nog steeds slechts 2e,4e of 5e uiteraard. Of liever: 2e, 4e én 5e ;)

0
adelaarvanantwerpen 9 april 2022 om 13:16

Hij daalt inderdaad goed tijdens deze week dus met die stelling ga ik akkoord. Op steile hellingen vond ik hem woensdag nog duidelijk tekort komen. Gisteren was er een hele korte en daar deed hij goed mee. Vandaag is er de grote test op de karbilla.

0
Romāns Vainšteins 9 april 2022 om 13:20

Volgens mij heeft QS achter de schermen het hele spelletje met al die hijgmedia en ontzettende pro&anti aanstellers die elke kwartscheet hun gewenste kant op duiden goed onder controle. Zoveel mogelijk visies en verwarring zaaien zodat alles door zo veel mogelijk elkaar kakelt, maximale aandacht. ondertussen gewoon lekker een van-dag-tot-dag beleid hanterend in goed overleg met de renner zelf.

0
sooike 9 april 2022 om 13:25

En nauwelijks prestaties tot nu toe !

0
klootje kriekeljon 9 april 2022 om 16:05

Geloof je het zelf?

Nee dit heet nou opportunisme.

0
Marik 9 april 2022 om 18:27

Klootje je hebt 100% gelijk. Het is niet alleen opportunisme, het is gewoon totale onzin. QS is geen Russische hacktank, hou eens op zeg.

0
Wim Kruithof 9 april 2022 om 13:31
Quote:
Remco draagt de gele trui in wat iedereen de zwaarste ronde in de World Tour noemt.

Nou, zwaarste koers van een week dan, want er zijn drie meerdaagsen die toch echt iets meer vergen van lichaam en geest.

Quote:
Ik zie nu ploegen die van twee walletjes eten: opgeven in het Baskenland om te starten in de Amstel, maar dat vind ik quatsch. Als je opgeeft op woensdag moet je je afvragen waarom je bent gestart.

100% eens. Dat halverwege afstappen om elders weer te vlammen vind ik er echt te over.

0
Piet Lut 9 april 2022 om 13:35

Ik denk dat er in de diverse uitslagen websites vast wel te vinden is dat QS renners ergens afstapten om elders te starten.

0
Wheely 9 april 2022 om 13:52

Een leiderstrui dragen op dit moment in Baskenland is zeker knap en leuk om mee te maken maar je mag er pas echt mee schermen als je hem na vandaag nog hebt. Als ze dat lukt alle credits en dan mogen zeker wat aannames over Remco de “vuilbak” in.

0
Quincy Adams 9 april 2022 om 13:51

De uitzondering bevestigt de regel, ome pat! Ik houd er desondanks niet van om rev te omkaderen. Ben benieuwd naar hoe het ontwikkeld en waar het eindigt. Voer voor een mooie bio verwacht ik.

0
Zadelsnuffelaar 9 april 2022 om 13:51

Niemand zal ooit zijn prestaties naar hun werkelijke waarde schatten en dat is de schuld van: Remco zelf, de Belgische media, de dolgeslagen nieuwe Merckx fans, Lefevere en team. Hij kan niet winnen, enkel verliezen. Met dank aan de hoge verwachtingen die eerdergenoemde partijen hem hebben aangepraat. En dat vooraleer hij nog maar een trap had gegeven in wedstrijden waar het er toe doet. Cian pakt het heel wat verstandiger aan. Blijft bewust weg uit een Belgisch team.

0
tramontana 9 april 2022 om 13:59

Cian’s debuut stak alvast uitgebreid in het middagjournaal. Ze weten hem heus te vinden, maar inderdaad goed dat hij bij Bora zit.

0
Shinzawai 9 april 2022 om 13:53

Misschien is het beter om de rit van vandaag even af te wachten voordat er straffe uitspraken worden gedaan.

0
Zadelsnuffelaar 9 april 2022 om 13:57

Het mag een mirakel heten als Evenepoel na de rit van vandaag nog in de top-5 van het AK staat.

0
Romāns Vainšteins 9 april 2022 om 13:57

Net het profiel bekeken, inderdaad ontzettend pittig maar daarentegen niet bizar lang.

0
tramontana 9 april 2022 om 13:55

Ik zag gisteren maar 1 klassementsrenner gelost worden, eentje met een gele trui aan, op een vals plat stuk 15 km van de finish. Die aankomst was er voor alle renners over, vraag maar aan Rodriguez, Vingegaard en Vlasov.

0
Turtlehead 9 april 2022 om 14:05

De aanname dat d’n Remco altijd 2e, 4e of 5e wordt kan er uiteraard als derde bij genoemd worden na zijn 3e plek gisteren.

0
Limal 9 april 2022 om 14:52

Scherp :-D

0
Cochise 9 april 2022 om 14:06

Heel veel waarheden:
– dat gegoochel met “Vlaamse klassiekers” is echt tenenkrullend. We hebben een hele hoop overbetaalde vedetten in Vlaanderen die hun vermeende status van “topper” danken aan de aandacht voor die koersen, met als gevolg dat we al jaaaaren geen klimmers kunnen opleiden omdat die niet de moeite zijn om Vlaams sponsorgeld aan op te offeren. Nu hebben we eens een jongen die (een beetje) kan klimmen, gaan we hem ook op de kasseien smijten?
– het daalfabeltje mag inderdaad stilaan uit de wereld. Als zelfs heel wat stemmen uit het peloton zeggen dat zijn stuurvaardigheid goed is, dan hoeven we hier niet het tegendeel te beweren.
– opgeven in Baskenland om te starten in Amstel? Beetje weinig respect voor de organisatoren. Ook de Alpecin-tactiek in grote rondes (toppers een weekje laten meedoen) werd op die manier al kritisch benaderd, goed dat het hier ook in andere koersen wordt aangehaald.

Helaas ook wat gezever:
– een zwaluw maakt de lente niet. Remco werd evenveel gelost op steile hellingen dan niet. Gisteren vond ik hem heel sterk ogen op die slotklim (los van het gezeik hier dat hij zou gelost zijn zonder die val), de dag voordien niet.

0
Limal 9 april 2022 om 14:53

Goede analyse

0
Michelangelo 9 april 2022 om 16:33

Cochise,
Ik ga deels met je oordeel mee.
Dalen is nog steeds geen kernkwaliteit van Evenepoel. Hij daalt niet (meer) als een drol, maar hij heeft nog wel degelijk zijn problemen in bepaalde typen afdalingen. Met name snelle bochten zijn nog niet zijn ding. En ik denk niet dat veel renners graag in zijn wiel dalen.
Ook ik ben met je eens dat Evenepoel eigenlijk te goed is om te verkwanselen op de kasseien. Maar ik zou hem toch graag zien meedoen: niet in PR, maar wel in bijv. E3 of Vlaanderen. Zeker als de rest van de ploeg niet thuis geeft zijn hij en Alaphillipe echt wel meerwaarden. Maar ja, dan moet je inderdaad keuzes maken zolang er geen Remkloon is.
Verder heb ik niet echt in beeld welke renners nu hebben opgegeven om te starten in de Amstel. Aan mij wordt altijd gevraagd om “namen en rugnummers” te noemen. Dat had hij wat mij betreft ook gewoon moeten doen. En Lefevere heeft dat natuurlijk nog nooooooit gedaan, iemand eerder laten stoppen en ergens anders opstellen. Zolang het mag van de UCI, hebben ploegen gewoon het recht om dat te doen. Zeker als je als ploeg wat krapper zit in de goede mannen, en je punten moet halen om niet te degraderen.

0
hjjanssen1973 9 april 2022 om 14:10

REV is in uitstekende vorm. Even afwachten wat hij vandaag nog kan. Als hij meekan, dan heeft hij echt een stap voorwaarts gezet. Lukt dat niet, dan lijken de echte bergetappes vooralsnog te zwaar voor hem. Wat geen schande is. Ik zie hem wel graag die kasseien klassiekers rijden.

0
Ivanoviclover 9 april 2022 om 14:12

lefevere had beter gesproken na de rit vandaag.

0
Limal 9 april 2022 om 14:55

Zijn column verschijnt altijd op zaterdag. Onbegrijpbaar natuurlijk dat de UCI-kalender daar niet naar wordt aangepast…

0
Mechanieker 9 april 2022 om 15:23

De zwaarste ronde in de World Tour……???

0
Michelangelo 9 april 2022 om 16:24

Hij bekeek de dagkoersen, doopte zijn pen in de wijn, en schreef zijn column…

Ik weet niet of hij dezelfde koers gezien heeft als ik, maar ik zag hem eergisteren of de dag ervoor lossen op een steil stuk. Ik zag hem dat ook doen in Valencia. Ik zag hem dat ook doen in TA. Maar de dagkoers is veranderd, dus mag het hele verhaal de prullenbak in.
En vwb afdalen. Ik zag Remco op kop gaan, een gaatje trekken, een bocht verkeerd aansnijden en iedereen zat op het wiel. Vraag in het peloton of ze graag in het wiel van Remco dalen, en je weet meteen of het een goede daler is of niet. Met name snelle bochten is gewoon niet zijn ding. En eigenlijk weet ome Pat dit zelf ook…

Wat Lefevere keer op keer doet is die jongen ophemelen. Ja, hij rijdt een dijk van een koers in Baskenland. Maar hij gedraagt zich als de doorsnee fanboy hier op WF: kritiek op Evenepoel kan niet, alle kritiek is onzin. En met N=1 als argumentatie: “sigaretten zijn gezond, want ik ken iemand die rookte als een schoorsteen, en die is 100 geworden”. En mocht hij vandaag gelost worden op een steile klim, en vervolgens een bocht missen in de afdaling: zijn we dan weer terug bij af?

Maar blijkbaar heeft Evenepoel dat nodig: een baas die hem zoveel veren in zijn anus propt. De hype moet blijven bestaan, de prestaties moeten worden opgeklopt.

Verder weet ik niet waar hij leest dat Evenepoel de TdF zou moeten rijden. Misschien op de Evenepoel fanpage. Want hier is volgens mij bijna iedereen het erover eens dat hij vooral nog een jaartje weg moet blijven uit de TdF, en stapsgewijs moet ontwikkelen.

Ik zou Evenepoel echt een andere ploegbaas gunnen. Want plan? Welk plan? Eerst gooien we hem in de Giro voor een klassement, en daarna laten we hem klassementen leren rijden in goedbezette rondjes van een week en klaarstomen voor de heuvelklassiekers. Normale ploegleiders bouwen het precies andersom op. Echt, een opportunist (en n.rcist) pur sang…

0
Romāns Vainšteins 9 april 2022 om 17:53

Ja, het doet je wat kennelijk.

0
Tollpatscher 10 april 2022 om 08:13

Remco rijdt als een kip zonder kop.
Oom Patrick zal nog veel werk hebben om zijn ‘haantje’ op het geschikte spoor te zetten.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone