Patrick Lefevere: “Twee Remco-verhalen mogen de vuilbak in”
Remco Evenepoel begint als klassementsleider aan de slotrit van de Ronde van het Baskenland, nadat hij gisteren gele trui overnam van Primoz Roglic. Voor Patrick Lefevere het bewijs dat de eerdere kritiek op zijn poulain onterecht was. “Twee verhaaltjes voor de vuilbak: Remco Evenepoel kan niet dalen en Remco Evenepoel kan niet mee als het stijgingspercentage boven de twintig procent gaat”, schrijft hij in zijn column in Het Nieuwsblad.
“We gaan niet te euforisch doen, maar in de Ronde van het Baskenland zie ik een complete coureur”, vervolgt de grote baas van Quick-Step Alpha Vinyl. “Hij gaat à bloc bergaf en vliegt in de sprintvoorbereiding door de bochten. Niemand die erover geraakt.”
Lefevere uit zelf ook wat kritiek. Op de organisatoren, vanwege de extreem steile helling die de renners in de finale van gisteren te verteren kregen, maar ook op de journalisten. ”Remco draagt de gele trui in wat iedereen de zwaarste ronde in de World Tour noemt. En wat is na de uitzending van Extra Time Koers het grote thema in België? Moet Evenepoel Vlaamse klassiekers rijden? Blijkbaar heb ik iets gemist.”
Evenepoel in de kasseiklassiekers?
“Dat opbod aan meningen begint wel grappig te worden. Vorig jaar sturen we Remco naar de Giro en dat is te vroeg, te veel, te zwaar en wat weet ik allemaal. Nu beslissen we om hem naar de Vuelta te sturen en wat krijg je letterlijk als eerste vraag: ‘Zou de Tour de France hem niet beter liggen?’ Nu moeten we er dus ook een Vlaamse voorjaarsrenner van maken.”
De ploegmanager sluit evenwel niet uit dat Evenepoel ooit de kasseiklassiekers in eigen land gaat rijden. “Ik zeg niet dat hij die koersen nooit gaat rijden en ik zeg zeker niet dat hij het niet kan, maar alles op zijn tijd. Misschien vinden we een firma die Remco kan klonen, ondertussen hebben we een plan en daar houden we aan vast.”
Amstel Gold Race
Terwijl Evenepoel eerste in het klassement staat, wist Julian Alaphilippe al dagsucces te boeken. Volgens Lefevere doet dat de teleurstellende prestaties in de Vlaamse voorjaarskoersen enigszins vergeten. In de Ardennenklassiekers komt het duo weer samen in actie. “Binnen de ploeg is de vraag gesteld of we hen ook in de Amstel zouden opstellen, maar uiteindelijk vond iedereen de Ronde van het Baskenland de beste optie.”
“Ik zie nu ploegen die van twee walletjes eten: opgeven in het Baskenland om te starten in de Amstel, maar dat vind ik quatsch. Als je opgeeft op woensdag moet je je afvragen waarom je bent gestart. En als je opgeeft op donderdag is het kort dag om te herstellen voor zondag.”
Nee, Muur van Huy is niet steil
Lefevere uit zelf ook wat kritiek. Op de organisatoren, vanwege de extreem steile helling die de renners in de finale van gisteren te verteren kregen
Het is koud en nat vandaag. Benieuwd hoe Remco dat gaat verteren na 5 zware dagen
Maar inderdaad, Lefevere moet niet de snel deze dingen zeggen of schrijven want vandaag is nog een zeer zware dag na een zeer zware week.
Nee dit heet nou opportunisme.
Nou, zwaarste koers van een week dan, want er zijn drie meerdaagsen die toch echt iets meer vergen van lichaam en geest.
[quote]Ik zie nu ploegen die van twee walletjes eten: opgeven in het Baskenland om te starten in de Amstel, maar dat vind ik quatsch. Als je opgeeft op woensdag moet je je afvragen waarom je bent gestart. [/quote]
100% eens. Dat halverwege afstappen om elders weer te vlammen vind ik er echt te over.
- dat gegoochel met "Vlaamse klassiekers" is echt tenenkrullend. We hebben een hele hoop overbetaalde vedetten in Vlaanderen die hun vermeende status van "topper" danken aan de aandacht voor die koersen, met als gevolg dat we al jaaaaren geen klimmers kunnen opleiden omdat die niet de moeite zijn om Vlaams sponsorgeld aan op te offeren. Nu hebben we eens een jongen die (een beetje) kan klimmen, gaan we hem ook op de kasseien smijten?
- het daalfabeltje mag inderdaad stilaan uit de wereld. Als zelfs heel wat stemmen uit het peloton zeggen dat zijn stuurvaardigheid goed is, dan hoeven we hier niet het tegendeel te beweren.
- opgeven in Baskenland om te starten in Amstel? Beetje weinig respect voor de organisatoren. Ook de Alpecin-tactiek in grote rondes (toppers een weekje laten meedoen) werd op die manier al kritisch benaderd, goed dat het hier ook in andere koersen wordt aangehaald.
Helaas ook wat gezever:
- een zwaluw maakt de lente niet. Remco werd evenveel gelost op steile hellingen dan niet. Gisteren vond ik hem heel sterk ogen op die slotklim (los van het gezeik hier dat hij zou gelost zijn zonder die val), de dag voordien niet.
Ik ga deels met je oordeel mee.
Dalen is nog steeds geen kernkwaliteit van Evenepoel. Hij daalt niet (meer) als een drol, maar hij heeft nog wel degelijk zijn problemen in bepaalde typen afdalingen. Met name snelle bochten zijn nog niet zijn ding. En ik denk niet dat veel renners graag in zijn wiel dalen.
Ook ik ben met je eens dat Evenepoel eigenlijk te goed is om te verkwanselen op de kasseien. Maar ik zou hem toch graag zien meedoen: niet in PR, maar wel in bijv. E3 of Vlaanderen. Zeker als de rest van de ploeg niet thuis geeft zijn hij en Alaphillipe echt wel meerwaarden. Maar ja, dan moet je inderdaad keuzes maken zolang er geen Remkloon is.
Verder heb ik niet echt in beeld welke renners nu hebben opgegeven om te starten in de Amstel. Aan mij wordt altijd gevraagd om "namen en rugnummers" te noemen. Dat had hij wat mij betreft ook gewoon moeten doen. En Lefevere heeft dat natuurlijk nog nooooooit gedaan, iemand eerder laten stoppen en ergens anders opstellen. Zolang het mag van de UCI, hebben ploegen gewoon het recht om dat te doen. Zeker als je als ploeg wat krapper zit in de goede mannen, en je punten moet halen om niet te degraderen.
Ik weet niet of hij dezelfde koers gezien heeft als ik, maar ik zag hem eergisteren of de dag ervoor lossen op een steil stuk. Ik zag hem dat ook doen in Valencia. Ik zag hem dat ook doen in TA. Maar de dagkoers is veranderd, dus mag het hele verhaal de prullenbak in.
En vwb afdalen. Ik zag Remco op kop gaan, een gaatje trekken, een bocht verkeerd aansnijden en iedereen zat op het wiel. Vraag in het peloton of ze graag in het wiel van Remco dalen, en je weet meteen of het een goede daler is of niet. Met name snelle bochten is gewoon niet zijn ding. En eigenlijk weet ome Pat dit zelf ook...
Wat Lefevere keer op keer doet is die jongen ophemelen. Ja, hij rijdt een dijk van een koers in Baskenland. Maar hij gedraagt zich als de doorsnee fanboy hier op WF: kritiek op Evenepoel kan niet, alle kritiek is onzin. En met N=1 als argumentatie: "sigaretten zijn gezond, want ik ken iemand die rookte als een schoorsteen, en die is 100 geworden". En mocht hij vandaag gelost worden op een steile klim, en vervolgens een bocht missen in de afdaling: zijn we dan weer terug bij af?
Maar blijkbaar heeft Evenepoel dat nodig: een baas die hem zoveel veren in zijn anus propt. De hype moet blijven bestaan, de prestaties moeten worden opgeklopt.
Verder weet ik niet waar hij leest dat Evenepoel de TdF zou moeten rijden. Misschien op de Evenepoel fanpage. Want hier is volgens mij bijna iedereen het erover eens dat hij vooral nog een jaartje weg moet blijven uit de TdF, en stapsgewijs moet ontwikkelen.
Ik zou Evenepoel echt een andere ploegbaas gunnen. Want plan? Welk plan? Eerst gooien we hem in de Giro voor een klassement, en daarna laten we hem klassementen leren rijden in goedbezette rondjes van een week en klaarstomen voor de heuvelklassiekers. Normale ploegleiders bouwen het precies andersom op. Echt, een opportunist (en n.rcist) pur sang...
Oom Patrick zal nog veel werk hebben om zijn 'haantje' op het geschikte spoor te zetten.