Patrick Lefevere: “Soudal én Quickstep blijven tot 2027”
De ploeg van Patrick Lefevere zal vanaf volgend jaar een nieuwe hoofdsponsor krijgen. Lefevere bevestigt in gesprek met Het Laatste Nieuws dat Soudal in 2023 de overstap zal maken naar zijn team, zoals tijdens de Tour de France van vorig jaar al naar buiten kwam. Soudal en Quickstep hebben beide een contract tot eind 2027.
Het initiatief om een deal te sluiten kwam niet van Lefevere, maar van Soudal zelf, dat contact opnam met Quickstep. “Ik dacht: wat gebeurt er nu? Soudal liet weten dat ze heel correct zouden handelen met Lotto, maar dat ze na 2022 niet verder wilden met deze ploeg. Ze wilden wel in het wielrennen blijven. Ik zei dat ik niet zou meedoen als Soudal niet een sponsorovereenkomst voor minstens vijf jaar zou tekenen. In een uur was alles rond”, aldus de teammanager van Quick-Step-Alpha Vinyl.
In 2021 verloor Lefevere ook een sponsor. Deceuninck verliet de ploeg en is nu co-sponsor bij Alpecin-Fenix. Soudal vervangt Deceuninck dus, en blijft aan boord tot en met tenminste 2027. Omdat ook Quickstep dat doet, is er voor lange tijd zekerheid. “Ik heb met mijn sponsors afgesproken dat we maart 2026 gaan samenzitten. Dan wil ik horen hoe de sponsors de toekomst zien. Is iemand niet tevreden, dan kan hij eind 2027 vertrekken. En dan heb ik nog 21 maanden om te beslissen hoe het verder gaat.”
Lefevere ziet zijn opvolger nog niet
Of Lefevere zelf nog doorgaat na 2027, is ook nog ongewis. “Ik zal dan 72 zijn. Doe ik dan nog verder? Of stopt het daar? Heb ik mensen gevonden die bekwaam zijn om de ploeg voort te zetten? Ik weet nu al dat het niet één persoon zal zijn die mij zal opvolgen. Of laat het mij anders zeggen: vandaag zie ik die ene persoon niet.”
En de opvolging van Patje: als Lefevere naar een kloon van zichzelf zoekt, dan zal dat niet mee gaan vallen. Hij is een bijzonder kind, en dat is ie. Maar ik denk dat er best bekwame mensen te vinden zijn, die wat minder uit de fles lurken en toch gewoon zowel zakelijk als emotioneel naar de wielersport kunnen kijken. Maar het gat opvullen dat Lefevere zou laten vallen, dat is onmogelijk. Net als Hilario is hij een unieke dinosaurus in de wielersport...
Dank je. Maar daar zullen de meningen wel over verdeeld zijn...
Visma is bijvoorbeeld specifiek schaatsen en wielrennen gaan sponsoren, omdat ze na een grote overname de dominante speler op de Nederlandse markt werden, maar geen enkele naamsbekendheid hadden. Inmiddels hebben ze een naamsbekendheid die oneindig veel groter is dan het bedrijf dat ze destijds overnamen (Raet - waar ik persoonlijk wel eens van gehoord had, maar dat was dan ook echt alles). Het zou niet raar zijn, als Visma besluit dat het doel bereikt is en de sponsoring niet verlengt.
Maar dan is dat gewoon een succesverhaal dat je als wielerploeg kunt meenemen bij je onderhandelingen met eventuele opvolgers.
Die wordt vaker genoemd voor zoiets ;)
Of een partij die ook voldoende geld kan neerleggen voor zijn ploeg te kopen.
Nee, doe mij dan maar een brommende flamboyante man die al lurkend aan zijn glas wijn iedereen de maat neemt. Inhoudelijk slaat hij soms volledig de plank mis en hij weet je vaak te irriteren, maar van mij mag hij blijven.
je bent onvervangbaar en we zullen je missen.
De enige Belg die kloten genoeg heeft om het te doen is Gert Verhulst.
Brusselmans’ tante Sonja zal daar ongetwijfeld helderheid over kunnen verschaffen.
Ome Pat zegt gewoon tegen een sponsor: ‘je moet vijf jaar lang betalen, een jaar van tevoren mag je aangeven of je wilt blijven en ik ben de baas. Teken op de stippellijn.’
In Nederland lijkt me dat Bison de grootste naamsbekendheid heeft wat betreft lijmen en kitten. Kan me best voorstellen dat dat in Vlaanderen misschien Soudal is, mede met dank aan de wielersponsoring.
Soudal kiest nu dus voor een meer succesvolle, maar minder Vlaamse ploeg. Is dit een bewuste poging om, via Alaphilippe, meer naamsbekendheid op de Franse markt te krijgen? En zo ja, meten ze dat ook?
Ik denk dat je het punt van Olobmov mist. Namelijk dat het interessant zou zijn om van de sponsor zelf te horen waarom ze juist deze keuze gemaakt hebben. Wat ze willen bereiken, hoe ze dat voor zich zien, en wanneer ze tevreden zijn met hun uitgave.
Daar kunnen wij als buitenstaanders van alles van vinden, maar ik zou het ook wel interessant vinden om iets meer te horen van de betreffende sponsor. Zo'n soap zoals met Deceuninck is namelijk best wel interessant en zegt veel over de ploegen zelf.