Patrick Lefevere: “Overtuigd dat Jakobsen in maart weer een nummer opspeldt”

woensdag 9 september 2020 om 15:04
Patrick Lefevere: “Overtuigd dat Jakobsen in maart weer een nummer opspeldt”

Fabio Jakobsen - foto: Cor Vos

Teammanager Patrick Lefevere van Deceuninck-Quick Step is optimistisch over het herstel van zijn renner Fabio Jakobsen. Hij verwacht dat de sprinter in maart volgend jaar zijn comeback in het peloton maakt.

Jakobsen kwam vorige maand zwaar ten val tijdens de eerste etappe van de Ronde van Polen in een sprintduel met Dylan Groenewegen. Met levensbedreigende verwondingen werd hij naar het ziekenhuis afgevoerd. Lefevere zegt nu, vijf weken later, in een interview met het Waalse dagblad La Capitale: “Ik zal me tot mijn dood het telefoontje van ploegdokter Yvan Vanmol herinneren. Hij was in Polen, hij huilde en vertelde me dat Fabio zou sterven.”

Bij de valpartij liep Jakobsen onder meer een zware hersenschudding en verwondingen in zijn gezicht op. Na een kunstmatige coma van een paar dagen kon de Nederlander weer zelfstandig ademen. Sinds enkele weken is hij terug in zijn thuisland om verder te herstellen. Lefevere kijkt intussen weer vooruit en is optimistisch over zijn snelle man. “Ik ben ervan overtuigd dat hij rond maart weer een rugnummer opspeldt.”

Dit artikel delen:

24 Reacties

Wim Kruithof 9 september 2020 om 15:09

Voelt als zeer ongepast druk leggen op een zwaar beschadigde jongen. Eerst weer leven(svreugde) vinden, koersen is van zo weinig belang.

Mischa 9 september 2020 om 17:32

Kunnen koersen is misschien ook levensvreugde, misschien zelfs van groot belang.

Romāns Vainšteins 9 september 2020 om 15:10

Deze rentree lijkt me er geen om er te hard op vooruit te lopen. Of zijn er reuzensprongen gemaakt? Ik hoop dat WF hier niet selectief heeft zitten shoppen om er maar iets uit te blaffen.

Had dan liever de ballen gehad om gisteren even te polsen wat Mathieu precies van zijn lead out in de Tirreno vond.

thorsen 9 september 2020 om 15:24

Eensch.

Zeker op de manier waarop het nu beschreven staat, wat niet meer is dan de ‘mening’ van Lefevere zonder verder enige argumentatie (die er misschien wel is, maar hier iig niet wordt vermeld). Heeft een arts hier iets over gezegd? Of is het puur een gevoel/hoop?

Caravaggio 9 september 2020 om 15:26

Lefevere zal dit wel niet zonder redenen zeggen. Hij zal de medische en mentale situatie van Fabio wel goed op de voet volgen.

Panache 9 september 2020 om 15:36

Van gisteren: Berkhout geeft aan dat de tijd moet leren of hij kan terugkeren. 'Op dit moment is het afwachten of hij weer topsporter en topsprinter kan worden.' Daarbij refereert hij ook aan de schade aan de stembanden, die van belang zijn voor inspanning op topniveau. 'Die zijn heel belangrijk om een topsportprestatie te leveren. Er zit zoveel vuur in Fabio en dat moet eruit komen in koers. Het is rusten, afwachten en focus op herstel.’

Lefevere doet weer bedenkelijke uitspraken (los van het zogenaamde overlijden). Een verschrikkelijke val: focus op Jakobsen, laten we van bijrol Lefevere geen hoofdrol maken.

debarreman 9 september 2020 om 15:59

Dit artikel gaat niet over Jacobson, dit artikel gaat over Lefevre.

wielerman 9 september 2020 om 15:15

Zou mooi zijn voor Fabio maar ook voor Dylan.

FDJ 9 september 2020 om 15:18

Gisteren bleek overigens dat Dylan en Fabio intussen wel wat contact hebben gehad uit de Avondetappe. En ook dat Dylan nog steeds bedreigd wordt naar aanleiding van het incident. Daar is o.a. deze Lefevre (en ook de inmiddels verwijderde tweet van Evenepoel) wel verantwoordelijk voor met zijn geschreeuw op Twitter en in de media. Door het gigantische vuurtje opstoken van deze mensen vrees ik voor het moment dat Dylan ooit weer eens in België moet koersen en de drank in enkele ‘liefhebbers’ is.

boenk 9 september 2020 om 15:52

De "inmiddels" verwijderde twee, is al 3 weken verwijderd, ik denk een uur of twee nadat hij de tweet gestuurd had. In die tweet stond overigens enkel dat Groenewegen zich moest schamen en levenslang geschorst mocht worden. Maar leuk dat je hier Evenepoel een beetje de schuld gaat voor geven. Groenewegen zelf heeft met heel de zaak natuurlijk niks te maken, en mensen die die doodsbedreigingen sturen hebben geen eigen wil.

Jij doet daar met jouw berichten natuurlijk niet aan mee, aan het spelletje van mensen de schuld te geven via sociale media. Oh wacht, dat deed je net.

Panache 9 september 2020 om 16:19

De Evenepoel politie neemt nooit verlof FDJ.

Ik herinner mij overigens 'Dit was een moordaanslag van Groenewegen' en ‘crimineel’ en ‘opzettelijk’. Staat iedereen vrij te vinden wat hij/zij vindt Boenk.

platteprijs 9 september 2020 om 16:24

Staat haatzaaien niet in het wetboek?

KimJungPoels 9 september 2020 om 16:31

Evenepoel maakt een klein foutje met die tweet. Groenewegen zijn fout kost iemand bijna een leven. Toch opvallend dat er dan mensen zijn die weken later het foutje van Evenepoel nog terug moeten halen, om het foutje van Groenewegen te bagatelliseren.

Er zijn maar een aantal mensen schuldig aan de bedreigingen aan het adres van Groenewegen, en dat zijn de mensen die ze uitten. Niet Lefevre en al helemaal niet Evenepoel. En ook Groenewegen niet, al is hij wel zelf de aanleiding. De mensen die Groenewegen bedreigen zijn totaal niet wijs.

harryjohan71 9 september 2020 om 16:45

@Boenk een tweet verwijderen is in de huidige tijd helaas niet meer mogelijk. Je bedoelt hij heeft de tweet van zijn eigen account verwijderd. Dit is ook de reden dat je voorzichtig moet zijn om uit emotie te tweeten. Hoewel ik het wel kan begrijpen dat hij uit emotie heeft gereageerd. Dit hadden veel mensen gedaan ook al is het niet verstandig.

vocsnor 9 september 2020 om 16:56

Dit soort inbreng op dit forum draagt meer bij aan het giftige klimaat dan de tweets van Lefevere en REV

boenk 9 september 2020 om 18:31

AUB niet liegen Panache. Evenepoel heeft niks gezegd van moordaanslag of crimineel.

Panache 9 september 2020 om 19:09

Ik onderstreep deze quote van FDJ Boenkie: "Daar is o.a. deze Lefevre (en ook de inmiddels verwijderde tweet van Evenepoel) wel verantwoordelijk voor met zijn geschreeuw op Twitter en in de media." Zoals je ziet bestond mijn reactie uit twee alinea's en dat heeft een reden.

Hier staan de quotes: https://www.wielerflits.nl/nieuws/lefevere-woest-op-groenewegen-zet-hem-in-de-gevangenis/

Sephiroth 9 september 2020 om 19:50

mensen nemen publieke figuren als voorbeeld @boenk en daar heb je verantwoordelijkheid te dragen, zie die minster in NL met zn bruiloft onlangs. Lefevre is een van de stokers van de hetzte richting Dylan geweest. Dylan reed een foute sprint, dat staat buiten kijf, hij verdient een schorsing. Echter verdient hij het niet om bedreigt te worden doordat de meute tegen hem opgestookt is. Hiervoor is lefevre een van de verantwoordelijke (en de UCI voor het niet durven toegeven dat de finish onveilig was en daardoor de grote schade bij Fabio heeft veroorzaakt mijns inziens). De mensen die bedreigen mogen wat mij betreft ook vervolgt worden.

nog kort wbt de sprint: die deur dicht doen en zoveel afwijken heb ik al meerdere keren geobserveerd bij sprints sind ze weer zijn gaan koersen. Echter doet de UCI daar niks. Dat neem ik ze erg kwalijk. Ook lefevre zn renners halen met enige regelmaat rare fratsen uit.

Wat betreft evenpoel zijn tweet: die was onhandig en deels opstokend door hoe populair hij was. Echter heeft hij hem vrij snel (binnen 24 uur dacht ik?) verwijderd en neem ik hem wat dat betreft minder kwalijk.

Het zou lefevre sieren om ook nog eens te reflecteren op zijn gedrag en de consequenties daarvan. Om de haverklap bedreigingen krijgen is geen geintje. Je loopt niet meer lekker over straat (net zoals dat je niet meer lekker slaapt als er eenmaal is ingebroken bij je)

vocsnor 9 september 2020 om 20:33

We gaan het uiteindelijk hier nog zo draaien dat Groenewegen het slachtoffer is, en Lefevere en Evenepoel de daders.

horsm 9 september 2020 om 15:39

Het zou natuurlijk fantastisch zijn als dit waar zou zijn.

Ik begreep dat de onzekere factor eerder de stembanden waren. Hopelijk duidt de uitspraak van Lefevere erop dat er daar een positieve ontwikkeling in is.

Wat mij betreft komt de UCI ook snel met een uitspraak over Groenewegen.

S-Works87 9 september 2020 om 17:51

Fabio is gelukkig al weer vrij mobiel. In zijn aangezicht is er eigenlijk niks tot weinig te zien. Die jongen komt er weer, let maar op.

Murcia 9 september 2020 om 18:07

Het grote nieuws wat over het hoofd wordt gezien is dat Patrick er mee ophoudt eind 2021 als er niet een aanzienlijke stijging van het budget voor zijn ploeg komt. Hij heeft voor de plannen met Evenepoel een aanzienlijke verhoging nodig in de komende vijf jaar maar er heeft zich nog geen sponsor gemeld. (bron: HLN)

debarreman 9 september 2020 om 20:29

Patje gaat ermee ophouden?
Lachen man. Dreigt ie iedere keer mee. Dit zal de twintigste keer zijn.

Sephiroth 9 september 2020 om 19:50

Fijn voor Fabio dat er zoveel positieve geluiden zijn, ik hoop hem snel weer terug te zien.

Headlines

Materiaalzone

Populair