Patrick Lefevere over vertrekkers bij Soudal Quick-Step: “Mauro Schmid waren we letterlijk kwijt”
foto: Cor Vos
zaterdag 23 september 2023 om 10:04

Patrick Lefevere over vertrekkers bij Soudal Quick-Step: “Mauro Schmid waren we letterlijk kwijt”

Patrick Lefevere heeft in zijn wekelijkse column in Het Nieuwsblad wat meer informatie gegeven over de uitgaande transfers bij Soudal Quick-Step. De manager bespreekt onder meer het moeilijkere afscheid van Tim Declercq, maar ook een vreemde situatie met Mauro Schmid. “Op het einde van het seizoen maak je aan het afscheid dan al wat minder woorden vuil.”

“Aandachtige wielervolgers zullen het al hebben opgemerkt: er zijn dit jaar veel renners die onze ploeg verlaten. Op dit moment zijn er negen ‘zekere’ vertrekkers, naast Dries Devenyns die stopt met koersen. We hadden ook vijftien renners die einde contract zijn, dus het is logisch dat er veel verloop is”, opent Lefevere zijn column. “Ik zou kunnen zeggen dat afscheid nemen nooit plezant is, maar in de praktijk verschilt dat nogal sterk van geval tot geval.”

Een van die moeilijkere is het afscheid van werkpaard Declercq. “Ja, dat is met pijn in het hart. Ik had hem graag gehouden, hij wilde graag blijven, maar er is een financiële realiteit. Tim zit in een bepaalde loonvork. Hij wilde iets afdoen van zijn prijs, maar dat zag ik niet zitten. In mijn ervaring: een coureur die minder gaat verdienen, is een coureur die minder gaat presteren. We zijn er niet uitgeraakt en hij kreeg een mooi bod van Lidl-Trek, een ploeg die duidelijk wel geld heeft.”

Lefevere: “Achteraf bleek dat hij zes dagen in Las Vegas geweest was”
“We hebben ook vertrekkers die ‘aan een nieuwe uitdaging toe zijn’. Rémi Cavagna heeft dat met zoveel woorden gezegd. Wat ik in zijn geval na zeven seizoenen ook begrijp. Hij staat dicht bij Movistar, waar hij voor zichzelf zou kunnen rijden in de klassiekers van het Noorden. Daar stel ik mij dan al wat meer vragen bij. Ik wil niks slecht zeggen over Rémi die een zeer waardevolle kracht is geweest, maar kasseiklassiekers met zijn stuurmanskunsten? Ik zie het niet direct.”

Tot slot geeft de Belgische manager ook wat meer informatie over de situatie van Schmid. “Renners die een contract tekenen voor een andere ploeg ben je soms kwijt. Letterlijk in het geval van Mauro Schmid, die na dit seizoen naar Jayco-Alula gaat. Na het WK in Glasgow is hij van de radar verdwenen. Toen trainer Koen Pelgrim vroeg waarom zijn data niet in ons trainingsprogramma waren ingeladen, vertelde hij dat zijn Garmin kapot was. Achteraf bleek dat hij in zes dagen op trip was geweest naar Las Vegas. Op het einde van het seizoen maak je aan het afscheid dan al wat minder woorden vuil.”

RIDE Magazine
37 Reacties
23-09-2023 11:21
Is dit een copy-paste-replace- stukje van vorig jaar?

Het is altijd hetzelfde liedje, PatLev wil ze houden en dan is hij een zielige man omdat hij niet zo een groot budget heeft (er zijn volgens mij meer teams met een kleiner budget dan PatLev dan dat er teams zijn met een groter budget) en dan een enkele renner niet kan houden maar in al zijn goedheid en goddelijkheid gunt hij hen een plek in betere oorden (lees meer geld) of je krijgt van Koning Pat een schop onder je hol en dan nog een paar trappen na.

Ik weet hij heeft veel gepresteerd in het verleden maar dit jaar zou het zonder REV toch erg magertjes geweest zijn. En een renner als REV presteert met zijn enorme talent sowieso overal wel, daar doet de ploegmanager weinig aan. Sterker nog ik denk dat REV bij een ploeg als Ineos of TJV enkel en alleen nog maar meer gewonnen zou hebben.
    23-09-2023 11:31
    Dat laatste is waarschijnlijk heel erg waar, er is echter een mits: als die andere ploegen de vervelende maniertjes van rem eruit kunnen halen, het opgroeien als de nieuwe mercx, het voetstuk weghalen, en de deur dichthouden naar al die belgische onzin rondom. Dan ja, dan staat er misschien geen maat op. Het is momenteel beter zo denk ik...ne rem zal vanzelf wakker worden, en dan is ie weg.
23-09-2023 11:26
Mauro schittert binnenkort in The Hangover deel 4, bijrolletjes voor de ongeruste Patje en Koen.
23-09-2023 11:14
Dat verhaal over Tim Declerq is natuurlijk complete BS. Lefevere creëert zelf een situatie waarbinnen het onmogelijk wordt om hem te behouden en zegt dan dat ze er helaas niet uit gekomen zijn. Nee, dat is nogal logisch als je voorwaarden stelt waar niet aan te voldoen is. Er zou geen budget zijn om het huidige contract te handhaven en als de renner je dan tegemoet wil komen verzin je een voorwaarde waarbij er geen lager salaris kan worden getekend omdat de renner dan minder goed zou gaan rijden(?).
    23-09-2023 11:41
    Patlev probeert het diplomatiek te brengen, maar Declerq is gewoon doorgeselecteerd, en heeft geen nieuw contractaanbod gehad.

    Blijkbaar hebben ze hem niet meer nodig.
    23-09-2023 11:43
    Ging het zo ook niet bij Terpstra? Corrigeer mij als ik het mij niet goed herinner. Volgens mij zei Pat toen dat hij het iemand met de status van Terpstra natuurlijk niet aan kon doen om hem minder te betalen, en dus stimuleerde hij Terpstra van harte om zijn heil ergens anders te gaan zoeken. Met andere woorden: kras maar op.
    23-09-2023 11:46
    Patlev en diplomatiek in 1 zin. Knap! Declercq hadden ze prima kunnen gebruiken in grote rondes bij controleren in vlakke etappes. Hij is paar keer ziek geweest en heeft dus niet de gehoopte output geleverd. Wil zelf onderhandelen maar patlev hoeft hem niet meer. Afgedankt
    23-09-2023 12:05
    Lijkt mij ook dat Lefevere een renner niet minder wil betalen dan hij waard is.
23-09-2023 10:17
Scherp commentaar op Cavagna. Je weet van Patje iig dat hij geen blad voor de mond neemt.
    23-09-2023 10:22
    Haha - 'ik wil niks slecht zeggen', maar.

    Dat Mauro Schmid verhaal is wel vaag - moeten ze geen whereabouts invullen? Of is dat ivm privacy een zaak tussen dopingautoriteit en individuele renner?
    23-09-2023 11:30
    @fietsvriend ja dat gaat buiten de ploeg om.
23-09-2023 11:43
@redactie
Overzicht toevoegen wie er weggaan/wrs weggaan? Weet nu nog niet alle namen...
    23-09-2023 12:22
    Op PCS vind je een overzicht: https://www.procyclingstats.com/teams/teams-riders-inout
    23-09-2023 12:25
    @Whyze Katje Pcs lijst is niet compleet. Van Trigt en Declercq staan daar bijvoorbeeld nog niet op.
    23-09-2023 12:28
    Beide staan bij de outs als je op de link ‘view transfers’ klikt beide met een vraagteken onder Goes to, lijkt me correct. Maar of de lijst 100% klopt dat weet ik niet.
23-09-2023 10:14
Een renner als Tim die minder wil verdienen? Vreemd.
23-09-2023 10:47
Zulke woorden val Lefevre komen jaarlijks terug. Ik zie het als een ieder jaar terugkerend gezoem omtrent het doorselecteren van zijn ploeg.
23-09-2023 11:04
Iemand een idee hoe wielertransfers in zijn werk gaan? Ik vind dat allemaal zo mysterieus. Waarom zegt SQS al jaren dat iedereen bij de ploeg zou willen rijden en lijken ze nu niemand te vinden en lijkt iedereen er weg te willen?
Waarom wil een (bijvoorbeeld) Almeida graag naar een ploeg waar er in zijn specialisatie méér concurrentie is dan in de ploeg waar hij vandaan komt om uiteindelijk zeker niet beter te presteren? Waarom zegt een momenteel weggezakte Gaviria destijds bij QS dat hij blij is naar een topploeg te kunnen gaan terwijl hij dan al bij de nr1-ploeg van de wereld rijdt én dan nog in een ploeg met sprinters-DNA.
Waarom vinden zowel Ineos als SQS geen toprenners meer? Zeg niet professionalisme en centen, want als ze het niet bij SQS vinden, dan zeker wel bij Ineos.
    23-09-2023 11:31
    Professionalisme en centen.
    23-09-2023 15:09
    Denk dat almeida op zijn knieën zou terugkomen moest hijde kans krijgen
23-09-2023 11:05
Het interessante aan dit nieuws is dat SQS dus niet in staat is om de loonsverhoging van Tim DQ door te voeren met de plannen die ze nog hebben. Ik leid daar dan uit af dat ze budget vrij maken voor minstens één extra renner met allure. een klassiek type? een extra berggeit?
Ik zou het zelf nooit gedaan hebben, dit toelaten op de vaste kern, en eerder naar een extra sponsor zijn egstapt, speciaal voor Tim ...
23-09-2023 11:19
Schmid lijkt mij logisch. Werd niet altijd opgesteld door Quickstep.
Normaal dat hij een breuk wil forceren en naar een ploeg gaan die wel volop in hem gelooft.
23-09-2023 11:30
Weinig nieuws over Sénéchal ook. Aflopend contract. Er wordt niet gesproken over verlengen, maar ook niks over andere ploegen. Geen verkeerde renner toch. Goede vriend van Jakobsen. Misschien is DSM een optie.
23-09-2023 12:48
Haha, toch elk jaar weer hetzelfde riedeltje. Ik had hem graag gehouden, maar ik heb geen geld. Andere ploegen, die hebben wel geld...dus ja...
23-09-2023 13:08
Niet heel professioneel natuurlijk, maar ik kan wel lachen om zo’n cowboyverhaal als dat van Schmid. Mooi met een pubersmoesje een weekje in Vegas vertoeven, niet slecht bekeken
23-09-2023 13:55
Waarom moet die toch altijd zijn vuile was bij de media ophangen, een job met beroepsgeheim zou zeker niet aan hem besteed zijn.
23-09-2023 13:55
Mauro Schmid waren ze kwijt, dat zei Cavendish ook eens over hem bij een koers.
23-09-2023 15:37
De reactie van Mauro:

https://twitter.com/mauro_schmid/status/1705554904557773078?t=8I1ABWn-tDFb3Wj_Xv0F7w&s=19
23-09-2023 10:32
Het is wel op opvallend dat er weinig renners hun contract verlengd hebben. Daarnaast staat er in iedergeval 1 renner onder contract die Lefevere graag wil lozen. Ook in de ronde van Luxemburg presteert Alaphilippe ver beneden zijn niveau/salaris
23-09-2023 10:33
Ik lees dit bij de kapper.
23-09-2023 10:41
Mijn lieve kereltje, wat een amateurisme bij die ploeg, verziekte sfeer. Dat ne rem daar nog heeft kunnen presteren, zegt alles over zijn klasse. Lieve rem, ga aub weg daar, als je de tour wilt winnen, of überhaupt nog grote koersen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine