Patrick Lefevere gefrustreerd na tijdverlies Mikel Landa: “In het wielrennen duwen we technologie weg”
foto: Cor Vos
zaterdag 7 september 2024 om 08:26

Patrick Lefevere gefrustreerd na tijdverlies Mikel Landa: “In het wielrennen duwen we technologie weg”

Patrick Lefevere zag afgelopen donderdag hoe zijn kopman Mikel Landa erg veel tijd verloor in de Vuelta. De Spaanse klimmer werd op ruime afstand gelost van de finish en kreeg pas erg laat hulp van zijn ploeggenoten. Een pijnlijke situatie, al legt Lefevere nu de schuld bij ‘het wielrennen’. “De bevoegde instanties hebben graag dat onze ploegleiders blind moeten varen”, vertelt de manager in zijn column in Het Nieuwsblad.

Het zat zo donderdag: Soudal Quick-Step had met Mattia Cattaneo, Mauri Vansevenant en Casper Pedersen drie renners mee in de vroege vlucht. Op het moment dat zij vooraan zaten, moest Landa onverwachts lossen in het peloton. Landa kwam alleen te zitten, waarna het wachten was op steun van de jongens uit de vlucht. Alleen duurde dat wel érg lang voordat die bij hun kopman waren.

“Ik keek donderdag naar de Vuelta en zag hoe het tactisch compleet in de soep draaide voor onze ploeg”, zegt Lefevere over het voorval. “We hadden drie man mee vooraan, terwijl achteraan Mikel Landa een offday had. De logische gang van zaken is dan om de mannen vooraan te laten uitzakken om achteraan het klassement van de kopman te redden, maar dat heeft veel te lang geduurd.”

Shit show
“Oorzaak? De rit ging door het Parque Natural de Izki, waar er geen netwerk is. Ploegleider Wilfried Peeters had vooraan achter de kopgroep geen beelden in de auto en kon zelfs niet bellen naar Iljo Keisse en Geert Van Bondt. Bovendien reden de kopgroep en het peloton te ver uit elkaar waardoor ook de radiootjes niet werkten. Het resultaat was een ‘shit show’.”

Landa verloor uiteindelijk meer dan drie minuten – foto: Cor Vos

Mattia Cattaneo maakte kans om vooraan de rit te winnen, maar werd opgedragen om te wachten. Hij stond acht minuten letterlijk stil en had bij wijze van spreken twee sigaretten kunnen roken. Om uiteindelijk bij Landa te komen op een moment dat het kalf al verdronken was”, analyseert de manager van Soudal Quick-Step.

‘Pijnlijk om te zien hoe wij technologie wegduwen’
Lefevere gebruikt het moment om kritiek te uiten op ‘het wielrennen’: “Iljo Keisse belt niet vaak, maar nu deed hij het wel. ‘Het zag er belachelijk uit, Patrick. Ik heb er niet van geslapen.’ Ik heb Iljo gerustgesteld: het probleem ligt niet bij de ploegleiders. Het probleem is het wielrennen, waar de bevoegde instanties graag hebben dat onze ploegleiders blind moeten varen. Hoe Formule 1 de technologie omarmt en hoe wij ze wegduwen: pijnlijk om te zien.”

RIDE Magazine
46 Reacties
07-09-2024 09:33
“In het wielrennen duwen we technologie weg”
De technologische variant van het wielrennen noemen we MotoGP. Wielrennen is een conservatieve sport, dat is juist haar charme en kracht. Deelnemers willen graag overal controle op houden, maar het wielrennen gedijt juist bij een klein beetje chaos (minder oortjes, meer waaiers, onverwachte slechte dagen, profiteurs in het wiel, het tactisch vernuft van Movistar…).
07-09-2024 08:38
Grappig dat de hele wielerwereld het zag gebeuren, alle volgers, alleen kwik wist het niet. Yeah, rem, als je een tour wilt gaan winnen, weg bij die kleuterklas!
    07-09-2024 10:22
    Heb je het niet gelezen, of begrijp je het niet? Ze wisten het namelijk wel, alleen kregen ze de info niet bij de renners. Want je weet het misschien niet, maar renners hebben géén tv-scherm op hun stuur gemonteerd.
07-09-2024 09:04
Hoe toevallig toch elke keer, dat wanneer een bepaald topic hot is, er plots altijd bizarre voorbeelden in de praktijk voorkomen. De poppenkast van Jan Klaassen was beter opgevoerd toneel. Voor of tegen communicatiemiddelen, het is mijns inziens allemaal politieke nonsens. Want communicatie zou de veiligheid van renners bevorderen, maar het is dezelfde communicatie die renners afleidt van wat er direct om hun heen gebeurt. Verder zijn al dit soort dingen niet meer dan voer voor allerlei off- en online verhitte discussies waar iedereen iets van zou moeten vinden en leidt dan weer tot veel geschreeuw, maar weinig wol. En in dit geval is het de alfa-wolf die weer eens in het wilde weg blaat als een schaap met zijn wolvengehuil, omdat de wolfpack zonder gedegen leiding rond leek te rijden als makke, verdwaalde lammetjes. En wat gaat communicatie helpen als de benen toch niet zouden willen?
Ik vraag mij af of dit in de maatschappij tot een verbod komt om koptelefoons en dergelijke te mogen dragen in het verkeer. Want dit soort onderwerpen worden uiteindelijk altijd doorgtrokken naar het leven in de "gewone" wereld.
07-09-2024 09:55
Ik ben geen techneut, dus vraag het maar gewoon: welke technologie wordt er precies weggeduwd in het wielrennen die deze shit show had kunnen voorkomen?
    07-09-2024 10:45
    Klopt, dat mis ik ook in z'n verhaal.

    Maar net zoals heel vaak met de columns van Pat hebben ze maar de helft gekopieerd hier. Hij is zelf op bezoek gegaan in de F1 en trekt algemene parallellen met het wielrennen (over technologie maar ook over budget cap), om het in dat opzicht ook over hun shit show met Landa te hebben.
    07-09-2024 13:06
    Patrick had een abonnement op Starlink of satelliettelefoon kunnen nemen, dat werkt wel in een natuurreservaat.
07-09-2024 09:56
@Panache: helemaal mee eens. Er is niks mis met techniek/ ICT middelen gebruiken maar ook ik ben er op tegen wanneer ICT de wielrenners in grote mate “robotisseert”. Wielrenners moeten zelf beslissingen nemen en ik walg van wielerkoers die gedomineerd wordt door de oortjes, door pace-planes en door analyses of schermpjes waarin getoonde x # wattverbruik per kg gewicht als leidraad gebruikt worden om de koers te bepalen. De emotie is dan volledig gekilled in onze prachtige sport

In dit geval had PatLev’s team gewoon aan risicoanalyse moeten doen en mitigerende maatregelen moeten nemen. Je weet dat een bepaald gebied zeer dunbevolkt gebied is en geen bereik heeft, neem dan vooraf je maatregelen om bij tegenslag de impact te verkleinen.
07-09-2024 08:40
Satelliet telefoon als backup en opgelost. Neem aan dat 'het wielrennen' daar geen verbod op heeft
    07-09-2024 10:12
    Was ook mijn gedachte. Het was toch geen geheim dat ze door dat park gingen fietsen? En stukken zonder telefoon/internet bestaan nog gewoon, zelfs in Duitsland. Dat je dan in de auto geen beeld hebt valt te ondervangen door die 'control room' waar Vlab mee experimenteert. Het kan allemaal gewoon, mag ook, je moet het alleen wel doen
    07-09-2024 10:31
    Zo'n control room vindt onze Patrick dan weer marketing.
    07-09-2024 16:28
    Zonder control room reden ze wél af en toe eens een prijs, dus nee… ook dat is geen oplossing…
07-09-2024 09:37
Op het vlak van klassementen loopt deze ploeg lichtjaren achter.
    07-09-2024 09:47
    Hoezo ? 2 renners in top 5 van laatste tour
    07-09-2024 11:33
    Ik vind juist dat ze er in slagen om zowel Evenepoel als Landa in topconditie aan de start van de grote rondes te krijgen. Ook Hirt reed eigenlijk op zijn top klik de giro. Ze doen het qua begeleiding echt beter dan ik verwacht had.
    07-09-2024 12:25
    En alsnog hebben ze het in iedere grote ronde qua klassement beter gedaan dan het gróte visma.
    07-09-2024 18:19
    @Anoniem wie werd er ook weer tweede in de Tour?
07-09-2024 10:34
Wat een enorme huilwolf die Lefevere.

Het komt hem weer eens niet goed uit doordat de wielrenners nu geen contact zouden hebben gehad met de niet slimme ploegleiders.
Andere ploegen namen wel direct hun maatregelen waarbij de knechten zoveel als mogelijk bij hun kopman zaten.
Landa was gewoonweg niet goed genoeg in deze etappe en dat overkwam hem wel vaker in de afgelopen jaren.
Er hadden sowieso geen 3 renners van SQS in de kopgroep moeten zitten.
Alleen Cattaneo was voldoende geweest maar die stuur je , hoe dom ook, nog eens heel laat naar achteren wat niets toevoegt en je ontloopt daarmee ook nog eens kans voor een eventuele etappeoverwinning.
    07-09-2024 10:37
    Pedersen en Mauri ook vooruit was voor Landa juist beter, aangezien hij ze anders sowieso kwijt was geweest op die klim en alles helemaal alleen had moeten doen. Nu konden ze zich nog uit laten zakken om iets te betekenen.
    07-09-2024 11:09
    Inderdaad ja S. Visma had bvb ook geluk dat Valter mee zat. Want Kuss zat nog 15-20sec achter Landa op de top, helemaal alleen in niemandsland, en Valter bracht hem terug. Anders had die misschien ook nog 2-3min extra aan zijn broek gehad.
    07-09-2024 11:13
    Dat had me in het geval van Kuss dan weer prima geleken. Begrijp weinig van hun drang naar de toptien. Had lekker een kwartier gepakt daar om meer ruimte te hebben in de laatste bergrit. Wordt je vijftiende in plaats van tiende, lekker belangrijk.
07-09-2024 13:02
Tip voor PatLev:

- De meesterknecht blijft bij de kopman en gaat niet in ontsnappingen mee.

- Geloste renners uit de kopgroep zorgen dat ze na de enige klim van belang klaar staan voor hun kopman

- Zorg voor bereik (sateliettelefoon, trust me... dat werkt) als je vooraf al weet dat je door een gebied gaat met slecht bereik

En als het kalf verdronken is, hoef je de put niet te dempen dus Cattaneo laat je niet alsnog wachten.
07-09-2024 08:48
Mooi dat Patlev een keer niet één van zijn eigen renners afbrand. Deze variant is ook wel creatief, hij blijft innoveren
    07-09-2024 09:58
    Hij wel :)
    07-09-2024 10:32
    Hij brandt alsnog wat af natuurlijk maar beschermt hier eens z'n mensen. De geloofwaardig valt echter over te twisten.
07-09-2024 09:49
Mattia Cattaneo maakte inderdaad kans om vooraan de rit te winnen. Het moment dat hem werd opgedragen om te wachten, was het kalf al een half uur verdronken. Dat moet wel een hele slechte verbinding zijn geweest daar bij deze ploeg. Vreemd dat al die andere ploegen wel direct renners paraat hadden vlak na de top. Zou je zo'n moment wellicht voor kunnen bereiden in de bespreking vooraf? 'Zodra je vooraan lost op die klim, dan wacht je op de top voor het geval je nog iets kunt betekenen voor de kopman.'
    07-09-2024 10:24
    Pedersen wachtte wel, maar vond Landa niet in de eerste groep & wist niet wat er aan de hand was. Voor de anderen was de situatie veel helderder, die zagen hun kopman rijden & gaven gas.
    07-09-2024 10:29
    Hè? Pedersen had dan een halve minuut later wel duidelijkheid toch? Dan had hij Landa in de volgende groep zien zitten, op kop zelfs, lekker zichtbaar.
    07-09-2024 11:02
    Ja, lijkt mij ook niet zo moeilijk.

    Pedersen komt bij de groep, ziet Landa daar niet, ziet dat de rest zijn knechten volle bak laat rijden.

    Dan is de som wat er aan de hand is toch snel gemaakt?
    07-09-2024 11:04
    Landa zat toen al 1min verder, in een bochtige afdaling, ik denk niet dat hij dat kon zien. Zelfs al was de baan recht, herken jij iemand die 700-800m verder gebogen op z’n fiets zit?
    07-09-2024 11:06
    Maar (uiteraard) akkoord dat ie best kon wachten toen hij hem niet vond. Enige wat ik nog dacht: na de afdaling lagen er meteen 2 korte maar steile puistjes. Hij was misschien bang om te wachten & meteen gelost te worden? En dacht dat het beter was om pas na die 2e steile pukkel bij Landa te komen?
    07-09-2024 11:07
    Dan wacht hij toch nog net even langer tot hij Landa wel ziet? Ik snap het probleem niet. Wanneer je zodra je gelost bent op de top wacht op je kopman, dan wordt je opdracht niet opeens mega verwarrend wanneer je de andere kopmannen eerst voorbij hebt zien komen.
    07-09-2024 11:11
    Zie 2e bericht, dat is nog de enige “logische” verklaring. Want anders inderdaad ongelooflijk dat hij zolang bleef aanhaken. Maar de uitleg “hij had hem al gezien en toch bleef hij zitten in de groep ervoor” kan ik gewoon niet volgen.
    07-09-2024 11:20
    Zit wellicht iets in inderdaad dat hij daar op wachtte, al denk ik dat Landa meer aan het had gehad in die afdaling.
    07-09-2024 11:40
    Ja daarmee ben ik ook deels akkoord, al was er na die 2e pukkel wel een langer vlak stuk. Maar idealiter waren Vansevenant & Cattaneo er dan.
07-09-2024 12:05
Ik heb het artikel in het nieuwsblad nog niet gelezen maar geen ontvangst hebben in een natuurgebied lijkt me nogal normaal en iets waar je op kan anticiperen toch? Schuld leggen bij en een ander lekker makkelijk.
    07-09-2024 12:33
    De schuld bij een ander leggen doet Zijne Grijze Eminentie al sinds zijn debuut in 1980.
    Narcistisch figuur met feodale trekken.......
08-09-2024 11:40
Dus omdat er in een natuurgebied geen bereik is duwt het wielrennen technologie weg.... Deze komt in aanmerking voor de top 10 van achterlijkste Lefevere uitspraken!
07-09-2024 12:39
Lefevere heeft alle kenmerken die zijn oranjegespoten soortgenoot van de andere kant van de oceaan ook heeft.
Als ie succes heeft, dan ligt het aan hemzelf. Als het niet goed gaat, dan ligt het aan anderen. Aan vertrekkende renners (die een trap na krijgen, vaak in combinatie met een opmerking over het veel te hoge salaris), of in dit geval aan de Vuelta organsiatie, die zo brutaal waren om de koers te laten passeren door een gebied zonder GSM bereik.

Natuurlijk is het altijd vermakelijk, en goed voor wielertabloids. Altijd clicks, altijd rumoer als Patlef wat zegt. Maar als renner zou ik toch liever voor een andere ploegbaas rijden. En ik verwacht eerlijk gezegd dat Evenepoel aan het eind van dit seizoen ook exact dat gaat doen...
    07-09-2024 22:47
    Je poste onlangs dat je niet echt fan bent van Evenepoel, dat kan en dat mag natuurlijk, langs de andere kant kan je precies ook niet over hem zwijgen. Te pas en te onpas sleur je hem er constant bij om het over hem te kunnen hebben, is dat niet wat vreemd en ietwat zielig wijsgeer??

    Ik begrijp ook wel dat je niet voor SQS wil werken, zou ik ook niet doen, dus je het ook wel veel geluk dat je ondanks al je kennis niet bij eender welke WT-ploeg hoeft te werken en daardoor niet echt moet omgaan met mensen van SQS...
    08-09-2024 11:52
    @Kennie,
    Ik loop in ieder geval niet alle bijdrages van een bepaalde flitser op te sporen om daarop te reageren. Ik heb het over wielrenners, jij praat over medeflitsers.

    Het is me in ieder geval al vaker opgevallen dat je wel een mening hebt over de mening van een ander, maar zelf eigenlijk nooit je eigen mening over de koers neer zet.
    08-09-2024 12:42
    Je zit natuurlijk nog in je fatsoenlijke fase na je zoveelste cyclus dus zijn je posts nog acceptabel en niet echt op de man. Ik ga natuurlijk niet mee in je cyclussen want ik grossier niet in bans en nieuwe aliassen dus ik blijf je een zaag vinden die niet over evenepoel kan zwijgen.

    Natuurlijk heb jij de inside info van de chauffeur die je kent bij sqs dus zal je bewerking over Remco wel gebaseerd zijn op feiten zeker. Zo slecht zal het bij sqs ook niet zijn als hij er blijft, want ploegen genoeg en Belgen vinden in alle ploegen wel een plekje in ondersteunende diensten.
07-09-2024 13:17
Het ligt altijd aan iedereen behalve aan hun, waarom laat je als ploegleider 3 man in de aanval gaan en heb je niemand bij je kopman, dat kun je je ook afvragen.
07-09-2024 13:36
Misschien is dit een rare hersenkronkel van mijn kant:
Als die communicatie daar heel lastig of niet werkend is. Kan de organisatie dan wel de dokters/ambulances bereiken?
Als dat niet zo is, lijkt me dat toch wel zorgwekkend.
Als dat wel zo is, dan kan Patlev toch ook werken met deze technieken.
08-09-2024 13:18
Ik heb het artikel in het nieuwsblad ook nog maar eens gelezen en heb hartelijk gelachen. Lefevre maakt een vergelijking tussen F1 en wielrennen. Tussen een sport die in hoge mate computer gestuurd is met maar een beperkte in breng van de (f1) coureur in een volledig gecontroleerde omgeving van een circuit met een sport die niet computer gestuurd is waar de coureurs nagenoeg alles zelf doen (op een enkele beslissing na) in een niet gecontroleerde omgeving, een omgeving die je ook niet controleren. Kortom appels met peren vergelijken. Ook heeft hij het over een budget cut die in de f1 zou werken, hoezo de teams met het meeste budget winnen in de f1 nog steeds zoals het altijd geweest is. Lefevre geeft zelf in het artikel aan dat hij geen verstand heeft van f1, dat heeft hij met deze column bewezen. En volgens mij heeft hij van technologie ook weinig kaas gegeten. Ik zou zeggen schoenmaker blijf bij je leest, dat je een dagje verwent bent op de paddock zegt niet dat je deze twee sporten ook maar enigszins met elkaar kunt vergelijken. Een column geschreven vanuit frustratie die kant noch wal raakt.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine