Patrick Lefevere gefrustreerd na tijdverlies Mikel Landa: “In het wielrennen duwen we technologie weg”
Patrick Lefevere zag afgelopen donderdag hoe zijn kopman Mikel Landa erg veel tijd verloor in de Vuelta. De Spaanse klimmer werd op ruime afstand gelost van de finish en kreeg pas erg laat hulp van zijn ploeggenoten. Een pijnlijke situatie, al legt Lefevere nu de schuld bij ‘het wielrennen’. “De bevoegde instanties hebben graag dat onze ploegleiders blind moeten varen”, vertelt de manager in zijn column in Het Nieuwsblad.
Het zat zo donderdag: Soudal Quick-Step had met Mattia Cattaneo, Mauri Vansevenant en Casper Pedersen drie renners mee in de vroege vlucht. Op het moment dat zij vooraan zaten, moest Landa onverwachts lossen in het peloton. Landa kwam alleen te zitten, waarna het wachten was op steun van de jongens uit de vlucht. Alleen duurde dat wel érg lang voordat die bij hun kopman waren.
“Ik keek donderdag naar de Vuelta en zag hoe het tactisch compleet in de soep draaide voor onze ploeg”, zegt Lefevere over het voorval. “We hadden drie man mee vooraan, terwijl achteraan Mikel Landa een offday had. De logische gang van zaken is dan om de mannen vooraan te laten uitzakken om achteraan het klassement van de kopman te redden, maar dat heeft veel te lang geduurd.”
Shit show
“Oorzaak? De rit ging door het Parque Natural de Izki, waar er geen netwerk is. Ploegleider Wilfried Peeters had vooraan achter de kopgroep geen beelden in de auto en kon zelfs niet bellen naar Iljo Keisse en Geert Van Bondt. Bovendien reden de kopgroep en het peloton te ver uit elkaar waardoor ook de radiootjes niet werkten. Het resultaat was een ‘shit show’.”

Landa verloor uiteindelijk meer dan drie minuten – foto: Cor Vos
“Mattia Cattaneo maakte kans om vooraan de rit te winnen, maar werd opgedragen om te wachten. Hij stond acht minuten letterlijk stil en had bij wijze van spreken twee sigaretten kunnen roken. Om uiteindelijk bij Landa te komen op een moment dat het kalf al verdronken was”, analyseert de manager van Soudal Quick-Step.
‘Pijnlijk om te zien hoe wij technologie wegduwen’
Lefevere gebruikt het moment om kritiek te uiten op ‘het wielrennen’: “Iljo Keisse belt niet vaak, maar nu deed hij het wel. ‘Het zag er belachelijk uit, Patrick. Ik heb er niet van geslapen.’ Ik heb Iljo gerustgesteld: het probleem ligt niet bij de ploegleiders. Het probleem is het wielrennen, waar de bevoegde instanties graag hebben dat onze ploegleiders blind moeten varen. Hoe Formule 1 de technologie omarmt en hoe wij ze wegduwen: pijnlijk om te zien.”
De technologische variant van het wielrennen noemen we MotoGP. Wielrennen is een conservatieve sport, dat is juist haar charme en kracht. Deelnemers willen graag overal controle op houden, maar het wielrennen gedijt juist bij een klein beetje chaos (minder oortjes, meer waaiers, onverwachte slechte dagen, profiteurs in het wiel, het tactisch vernuft van Movistar…).
Ik vraag mij af of dit in de maatschappij tot een verbod komt om koptelefoons en dergelijke te mogen dragen in het verkeer. Want dit soort onderwerpen worden uiteindelijk altijd doorgtrokken naar het leven in de "gewone" wereld.
Maar net zoals heel vaak met de columns van Pat hebben ze maar de helft gekopieerd hier. Hij is zelf op bezoek gegaan in de F1 en trekt algemene parallellen met het wielrennen (over technologie maar ook over budget cap), om het in dat opzicht ook over hun shit show met Landa te hebben.
In dit geval had PatLev’s team gewoon aan risicoanalyse moeten doen en mitigerende maatregelen moeten nemen. Je weet dat een bepaald gebied zeer dunbevolkt gebied is en geen bereik heeft, neem dan vooraf je maatregelen om bij tegenslag de impact te verkleinen.
Het komt hem weer eens niet goed uit doordat de wielrenners nu geen contact zouden hebben gehad met de niet slimme ploegleiders.
Andere ploegen namen wel direct hun maatregelen waarbij de knechten zoveel als mogelijk bij hun kopman zaten.
Landa was gewoonweg niet goed genoeg in deze etappe en dat overkwam hem wel vaker in de afgelopen jaren.
Er hadden sowieso geen 3 renners van SQS in de kopgroep moeten zitten.
Alleen Cattaneo was voldoende geweest maar die stuur je , hoe dom ook, nog eens heel laat naar achteren wat niets toevoegt en je ontloopt daarmee ook nog eens kans voor een eventuele etappeoverwinning.
- De meesterknecht blijft bij de kopman en gaat niet in ontsnappingen mee.
- Geloste renners uit de kopgroep zorgen dat ze na de enige klim van belang klaar staan voor hun kopman
- Zorg voor bereik (sateliettelefoon, trust me... dat werkt) als je vooraf al weet dat je door een gebied gaat met slecht bereik
En als het kalf verdronken is, hoef je de put niet te dempen dus Cattaneo laat je niet alsnog wachten.
Pedersen komt bij de groep, ziet Landa daar niet, ziet dat de rest zijn knechten volle bak laat rijden.
Dan is de som wat er aan de hand is toch snel gemaakt?
Narcistisch figuur met feodale trekken.......
Als ie succes heeft, dan ligt het aan hemzelf. Als het niet goed gaat, dan ligt het aan anderen. Aan vertrekkende renners (die een trap na krijgen, vaak in combinatie met een opmerking over het veel te hoge salaris), of in dit geval aan de Vuelta organsiatie, die zo brutaal waren om de koers te laten passeren door een gebied zonder GSM bereik.
Natuurlijk is het altijd vermakelijk, en goed voor wielertabloids. Altijd clicks, altijd rumoer als Patlef wat zegt. Maar als renner zou ik toch liever voor een andere ploegbaas rijden. En ik verwacht eerlijk gezegd dat Evenepoel aan het eind van dit seizoen ook exact dat gaat doen...
Ik begrijp ook wel dat je niet voor SQS wil werken, zou ik ook niet doen, dus je het ook wel veel geluk dat je ondanks al je kennis niet bij eender welke WT-ploeg hoeft te werken en daardoor niet echt moet omgaan met mensen van SQS...
Ik loop in ieder geval niet alle bijdrages van een bepaalde flitser op te sporen om daarop te reageren. Ik heb het over wielrenners, jij praat over medeflitsers.
Het is me in ieder geval al vaker opgevallen dat je wel een mening hebt over de mening van een ander, maar zelf eigenlijk nooit je eigen mening over de koers neer zet.
Natuurlijk heb jij de inside info van de chauffeur die je kent bij sqs dus zal je bewerking over Remco wel gebaseerd zijn op feiten zeker. Zo slecht zal het bij sqs ook niet zijn als hij er blijft, want ploegen genoeg en Belgen vinden in alle ploegen wel een plekje in ondersteunende diensten.
Als die communicatie daar heel lastig of niet werkend is. Kan de organisatie dan wel de dokters/ambulances bereiken?
Als dat niet zo is, lijkt me dat toch wel zorgwekkend.
Als dat wel zo is, dan kan Patlev toch ook werken met deze technieken.