Patrick Lefevere over Remco Evenepoel: “Hij wilde eerst zowel de Giro als Tour doen om de druk af te houden”
foto: Cor Vos
donderdag 8 februari 2024 om 16:36

Patrick Lefevere over Remco Evenepoel: “Hij wilde eerst zowel de Giro als Tour doen om de druk af te houden”

Remco Evenepoel zal in 2024 zijn debuut maken in de Tour de France, maar zijn aanvankelijke plan was om óók de Giro d’Italia te rijden. Dat heeft Patrick Lefevere verteld in de podcast De Rode Lantaarn. De teammanager van Soudal Quick-Step ging daar ook nog in op de uiteindelijk afgeketste fusie tussen zijn eigen ploeg en het toenmalige Jumbo-Visma.

Op de mediadag van Soudal Quick-Step, half januari, zei Evenepoel dat hij het al ‘geweldig’ zou vinden als hij een ritzege zou pakken in zijn eerste Tour. Lefevere haalde die voorzichtigheid destijds onderuit door te zeggen dat Evenepoel ook voor een klassement zal gaan. De teammanager begrijpt de behoedzaamheid van zijn renner echter maar al te goed, want de druk is groot. Evenepoels aanvankelijke wens om de Giro te rijden, had ook te maken met het afhouden van die druk, volgens Lefevere.

“Hij (Evenepoel, red.) behoedt zichzelf een beetje voor een te grote mond op te zetten en het dan niet waar kunnen maken”, klinkt het. “Zijn eerste idee was om Giro en Tour te doen. Onze trainer heeft dat uit zijn hoofd gepraat, zelf heb ik wijselijk gezwegen. Of hij de Giro wilde doen vanwege de tijdritten? Ik denk ook vanwege het afhouden van de druk. Het uitgangspunt, podium rijden in de Ronde van Italië, neemt een bepaalde druk weg. Die gaat er nu meer zijn. Als hij de Giro had gereden, was er toch een klein beetje drukvermindering.”

Fusieplannen
Lefevere vertelde ook over de fusieplannen van Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step die vorig jaar een tijdlang het nieuws beheersten. “Twee heel rijke mensen, Robert van der Wallen en Zdenek Bakala (geldschieters van respectievelijk Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step, red.), wilden the dream team for the next ten years creëren. Ze zagen het als een uitdaging om een ploeg te creëren die op alle fronten zou winnen. Ik vond het redelijk onwezenlijk om het voor 2024 al te realiseren, en ook 2025 zou moeilijk geweest zijn. Maar zij zagen geen obstakels. Al verwijt ik hun zeker niet alles, voor de duidelijkheid.”

Het lijkt erop dat Lefevere, die een rol als adviseur zou krijgen, de fusieplannen vanaf het begin al niet zag zitten. “Dat is niet waar, maar ik wist dat het een bloedbad zou worden. En ik ben een mens tussen mijn mensen. Er zouden mensen de dupe van worden, ook renners. De enige oplossing was – en ik bedoel dat niet denigrerend – een B-team in stand houden. Dat heb ik ook geopperd, maar dat was een van de laatste ideeën. Uiteindelijk is het niet doorgegaan. Waarom niet? Dat moet je niet aan mij vragen, maar het is niet geklapt langs Belgische kant.”

RIDE Magazine
6 Reacties
08-02-2024 20:22
Absolute luistertip de rode lantaarn podcast met Patlef..
Hij laat zien een stuk redelijker te zijn dan menigeen hier denkt.
    09-02-2024 07:17
    Wat of wie boeit de roeptoeters hier (altijd dezelfde) die uit jaloezie keer op keer Lefevere in het negatief daglicht willen zetten?
08-02-2024 20:04
Beetje een raar verhaal van ome Pat. Hoezo druk afhouden via de Giro? Evenepoel is grote ronde winnaar met een grote mond, die afgelopen jaar een deuk in zijn ego heeft gekregen. Maar druk gaat er altijd zijn, daar heeft hij zelf voor gezorgd in de voorgaande jaren. En niet enkel door zijn prestaties, maar ook door zijn verbale uitspattingen en gedragingen er omheen.

En als je als ploegleider ECHT de druk zou willen weghouden, dan bouw je niet zo nadrukkelijk the wolfpack om tot een one-man-show. Dan laat je bijvoorbeeld Merlier ook zijn kans gaan in grote rondes. Geef je ook anderen de kans op succes, zie Vuelta. Maar alles is voor Bassie, met goedkeuring van de grote baas.
08-02-2024 16:56
Hat afhouden van de druk kan je natuurlijk ook uitleggen als angst voor de ultieme uitdaging. Niks ms mee, maar uiteraard geen goed verkooppraatje.
08-02-2024 21:10
Druk afhouden met de Giro en Tour. Lees ik hier een steekje naar Pogacar?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine