Patrick Lefevere: “Niet noodzakelijk dat João Almeida traject van Remco Evenepoel volgt”

Patrick Lefevere: “Niet noodzakelijk dat João Almeida traject van Remco Evenepoel volgt”

© Cor Vos

vrijdag 9 oktober 2020 om 09:53

João Almeida is voorbestemd om bij Deceuninck-Quick-Step uit te groeien tot luxeknecht van Remco Evenepoel. Maar zie, nu de Vlaams-Brabander forfait moest geven voor de Giro d’Italia, neemt de jonge Portugees zijn rol – voorlopig – over. “Als hij zich op deze manier verder ontwikkelt, hoeft hij niet het traject van Remco te volgen”, zegt Lefevere.

Het is 21 februari dit jaar, bij de start van de derde rit van de Volta ao Algarve, als we met Patrick Lefevere praten over die jonge Portugees die een dag eerder Remco Evenepoel bijzonder lang had bijgestaan op weg naar winst op de Alto da Fóia. “We volgen João Almeida al een paar jaar”, vertelt de manager van Deceuninck-Quick-Step ons. “De voorbije twee jaar ontwikkelde hij zich bij de ploeg van Axel Merckx (Hagens Berman Axeon, red). In 2018 deed hij het uitstekend, maar vorig jaar viel hij tegen.”

“We konden nog een jaartje wachten, maar zijn manager – hij heeft er zelfs twee – dacht er anders over. Ik wilde hem ook niet afrekenen op dat ene mindere jaar, dus heb ik hem toch een contract voor twee jaar gegeven. Hij was gisteren (op de Alta da Fóia) sterk in dienst van Remco, maar hij kan veel meer dan je al gezien hebt. Hij heeft ook een goede tijdrit in de benen”, wist Lefevere toen al.

Persoonlijke ambities
“We werken aan een ploeg rond Evenepoel en daar zal Almeida deel van uitmaken. De Giro (toen nog gepland in mei, red) zal wellicht nog iets te vroeg komen, al presteert hij nu toch boven de verwachtingen. Maar ik wil voorzichtig blijven, want Almeida is een Portugees en dit is de Ronde van de Algarve. Dat geeft natuurlijk extra motivatie, dat mogen we ook niet vergeten.”

Maar João Almeida bleef het goed doen. Nadat hij in de Algarve tweede werd in het jongerenklassement, deed hij dat na de corona-break ook nog eens over in Burgos (telkens na Evenepoel) en was hij de beste jongere in de Tour de l’Ain. En in afwezigheid van Evenepoel grijpt de in augustus 22 geworden klimmer volop zijn kans in de Ronde van Italië. Hij is de jongste renner in 41 jaar tijd die erin slaagt om vier dagen in het roze te rijden.

In die mate dat de vraag zich stelt of Almeida niet té goed is om zich in de toekomst weg te cijferen voor Evenepoel. Lefevere houdt in een gesprek met Het Laatste Nieuws de boot nog even af. En laat de opties open. “We weten nog steeds niet wat zijn uiteindelijke potentieel is”, klinkt het. “En we kennen zijn persoonlijke ambities niet. Hij zat in de ploeg rond Remco, maar het is niet noodzakelijk dat hij daar blijft. Als hij zich op deze manier verder ontwikkelt, hoeft hij dat traject niet te volgen.”

Dit artikel delen:

76 Reacties

lander luypaert 9 oktober 2020 om 09:59

Sterke renner. Al zie ik hem na een paar jaar wel vertrekken waar hij meer kan verdienen. Ineos of Movistar om daar kopman nummer 1 te kunnen zijn. Evenepoel zal altijd de nummer 1 blijven binnen DQS. En als je kijkt wat klimmend talent daar rond rijdt.

Al zal dat bij Ineos wel wat moeilijker zijn. Maar voor geld kiest de wolf. Bora zou ook een leuk team zijn voor hem.

harryjohan71 9 oktober 2020 om 10:38

Welk klimtalenten heeft DQS dan, die bij de profs hebben aangetoond in het hooggebergte mee te kunnen? Evenepoel ja, Masnada kun je gezien zijn leeftijd geen talent noemen. Knox ontwikkelt zich niet bij DQS. Knox is volgende maand ook al 25. Almeida is nu leider in de Giro door zijn tijdrit, niet door zijn sterke rijden in het hooggebergte. Vansevenant moet zich nog bewijzen bij de profs en in het hooggebergte. Op basis van zijn huidige prestaties is Vansevenant geen super talent. Er zijn 21 jarigen die al wat stappen verder zijn. Misschien toont hij in de Vuelta mijn ongelofelijk aan door daar top 10 te rijden.

Rawolf 9 oktober 2020 om 11:42

Cattaneo, Masnada, Knox, Bagioli, Almeida, Evenepoel is opzich een prima klimteam als je maar in 1 grote ronde op het klassement focust. Zeker voor een Giro lijkt me dat prima ondersteuning.

Frank V 9 oktober 2020 om 11:44

Knox 11e of 13e in een Vuelta waar hij alleen mocht gaan en nog eens zwaar viel. Dan zit je toch niet zo ver af van de categorie Oomen of een van die Bora klimmers.

harryjohan71 9 oktober 2020 om 12:14

@Rawolf muv Cattaneo zijn het dezelfde renners als ik noem. Cattaneo is ook al 25 en kan een prima knecht zijn. Op basis van wat hij tot op heden heeft laten zien is klimtalent wel een groot woord. Ik reageer vooral op de opmerking wat een klimmend talent bij DQS rondrijdt. Dit vind ik wel meevallen. Tuurlijk kunnen ze Evenepoel 1 GT ondersteunen.

Stablinksy 9 oktober 2020 om 12:27

@harryjohan71
In de Waalse Pijl slaagde Uran er niet in om het gat te dichten met Vansevenant, die nota bene al de hele dag in de aanval was. Pas nadat die gevallen was, kon de grote ronderenner aansluiten. De feiten spreken je voorlopig tegen.

harryjohan71 9 oktober 2020 om 12:31

@Stablinsky Sinds wanneer zegt een afdaling in de Waals Pijl iets over iemands klimcapaciteit? Welke topklimmers heeft Vansevenant gelost in de Waalse Pijl?

Stablinksy 9 oktober 2020 om 12:56

@harryjohan71
Uran reed probeerde vanuit het peleton de sprong te maken naar vroege vluchter Vansevenant, maar hij kreeg het gat niet dicht. Terwijl die jongen al de hele dag voorop reed. Dat zegt toch genoeg? Geen idee waarom je over een afdaling begint.

harryjohan71 9 oktober 2020 om 13:30

@Stablinsky Uran reed het gat in de beklimming bijna dicht. Na de beklimming nam Vansevenant weer afstand, omdat hij in de afdaling extra risico’s nam. Uran reed de beklimming veel sneller dan Vansevenant. Als de voorsprong genoeg is kan je iedereen voor blijven. Dit zegt niets over het feit of je een betere klimmer bent.

Stablinsky 9 oktober 2020 om 14:21

Harry, je snapt er niks van. Uran kwam fris uit het peloton, Vansevenant was al de hele dag aan het werk. Uran kreeg het gat pas dicht nadat Vansevenant gevallen was. Dat is klasse tonen. Als jij dat niet wil begrijpen, dan heb ik daar vrede mee.

Panache 9 oktober 2020 om 22:01

Harry heeft gelijk. Uran reed 50 seconden dicht in circa 1km en greep Vansevenant bijna op de top. Die ging er als een haas vandoor en miste vervolgens de bocht.
Vansevenant had een geweldige dag, respect, maar je moet er geen overgedreven of verzonnen conclusies aan koppelen.

FDJ 9 oktober 2020 om 10:01

“Voorbestemd om luxeknecht te worden van Evenepoel”

Beetje stellig gesteld dit. Stel je voor die jongen rijdt nu op zijn 22e een goed klassement dan gaat hij zelf ook ambities krijgen en die op zijn 22e nog niet overboord gooien om voor Evenepoel te knechten.

Dan is hij bij einde contract gewoon weg en gaat hij zelf kijken wat er mogelijk is.

Al denk ik dat deze jongen in deze Giro uiteindelijk gewoon ergens tussen plaats 7 en 15 terecht gaat komen en dat is ook prima. We moeten het niet normaal gaan vinden dat jongens van begin 20 gelijk aan de top staan en beseffen dat dat eerder uitzonderingen zijn die extreem getalenteerd zijn dan dat het normaal is.

Panache 9 oktober 2020 om 10:47

Wen maar aan het ‘nieuwe normaal’.

boenk 9 oktober 2020 om 18:04

Heb je het artikel eigenlijk gelezen?

vevie 9 oktober 2020 om 10:08

Ik hoop iig dat hij weg gaat als hij moet knechten voor Evenepoel. Behalve als hij zich zelf in een knechtenrol schikt, dan. Dan mag iedereen voor mij knechten.

Deze jongen kan het echter zelf en moet niet knechten. Er is niks mis met renners die tussen plek 5-10 in een AK kunnen eindigen, met wellicht soms uitschieters. Teveel sterke renners bij dezelfde ploegen is toch een beetje een van pijnpunten van het wielrennen geworden. Ze rijden met en voor elkaar in plaats van tegen elkaar.

Lekker voor jezelf rijden als dat de ambitie is en dan desnoods naar een ploeg waar dat kan.

harryjohan71 9 oktober 2020 om 10:55

Hij kan beter bij DQS blijven als hij een kans wil krijgen in GT. Bij andere ploegen (Bora, UAE, EF, JV en INEOS) zijn meer klimmers die zich al bewezen hebben in GT dan bij DQS.

lander luypaert 9 oktober 2020 om 11:21

Bij Uae tel ik alleen Pogacar.
Voor EF ziet het er zeer slecht uit. 11 renners onder contract en Halvorsen die naar UnoX lijkt te gaan.
Bora: Alleen Buchmann. Kamna wel iemand voor toekomst.

harryjohan71 9 oktober 2020 om 11:59

Kijk eerst even naar de selecties van deze teams voor volgend jaar. Sunweb heb ik nog niet meegenomen, omdat de talenten zich daar ook nog moeten bewijzen muv Hirschi in grote rondes. Bora heeft volgend jaar ook Kelderman en Konrad. UAE heeft volgend jaar ook Majka. EF heeft sowieso Hiquita. Deze selectie wordt nog verder aangevuld, maar ik verwacht dat hier wel jonge klimmers uit Colombia worden toegevoegd.

lander luypaert 9 oktober 2020 om 20:37

Kijk jij eens naar de selecties voor je wilt in discussie gaan. Konrad rijdt nog helemaal nergens want heeft nog nergens getekend. Oke Bora Kelderman,Buchmann en misschien Kamna.
EF vrees ikzelf voor het verder bestaan van dat team. Veel renners vertrekken en geen enkele wordt er gehaald. En oja Majka heeft ook nog nergens getekend trouwens. Beste Harry je slaat alweer overal de bal mis.

harryjohan71 9 oktober 2020 om 23:32

Welke klimmer van DQS heeft zich dan bewezen als klassementsrenner / knecht in een GT? Ga nu niet Knox zeggen, die een keer 11e is geworden in de Vuelta op weet ik niet hoeveel minuten. Veel tijdwinst ook nog geboekt in vroege ontsnapping. De klimmers bij DQS hebben nog niet aangetoond dat ze 3 weken top kunnen rijden in een GT. Dat hebben renners van UAE en Bora wel aangetoond. De huidige renners van EF ook. Het klopt dat nog niet duidelijk is welke renners overblijven bij deze ploeg. Zeker is dat Martinez vertrekt. Van Evenepoel verwachten we dat hij gaat schitteren in een GT, maar heeft dit nog niet kunnen aantonen. Voor Almeida geldt dat hij zich de komende weken kan bewijzen. De echte bergetappes moeten nog komen in de Giro. De renner die het nog het meest bewezen heeft is Alaphilippe.

Murcia 9 oktober 2020 om 23:43

@lander luypaert
Volgens de insiders rond de Emiraten is Majka de beoogde versterking voor de trein rond Pogacar, en heeft hij al getekend. Afwachten maar.

Melkzuur 9 oktober 2020 om 10:08

De komende weken zal veel duidelijk worden. Als hij de top 5 haalt, is het niet onlogisch dat hij volgend jaar opnieuw kopman zal willen zijn. Haalt hij echter met moeite top 10 in dit magere deelnemersveld, dan blijft hij beter (nog even) in de schaduw van Evenepoel.

Chasse_patate 9 oktober 2020 om 10:10

Zo typisch Lefevre. Alles op Evenepoel en gasten van 22 gewoon kapot maken. Hij heeft nog nooit een klimmer kunnen behouden. De enige die blijft is Knox, maar die groeit ook totaal niet in potentie. Dus ik snap wel dat die blijft. Maar Mas en DePlus zijn gewoon weggegaan omdat ze ook wel zien dat DQS geen potentie heeft om te klimmen.

Panache 9 oktober 2020 om 10:53

Wel lezen hè!
“Hij zat in de ploeg rond Remco, maar het is niet noodzakelijk dat hij daar blijft. Als hij zich op deze manier verder ontwikkelt, hoeft hij dat traject niet te volgen.”

bilthoven 9 oktober 2020 om 11:13

Knox heeft de afgelopen 3 jaar één keer voor zichzelf mogen rijden. Dat was vorig jaar in de Vuelta. Toen werd hij 11de na een zware valpartij nog in de laatste week. Anders zou hij 9de zijn geworden. Verder rijdt hij steeds in dienst van Alaphilippe of Evenepoel en nu dus Almeida. Krijgt bij deze ploeg dus nauwelijks de kans om zich te ontwikkelen.

Frank V 9 oktober 2020 om 11:45

Typische reactie van vooringenomen zuurpruimen die niet lezen.

boenk 9 oktober 2020 om 18:07

De enige reden waarom Knox op dit moment voor Almeida rijdt is omdat Almeida voor hem staat in het klassement en roze draagt. Almeida heeft de kans met 2 handen gegrepen nu Evenepoel er niet bij is, Knox voorlopig niet, zo simpel is het. Als Almeida volgende week door het ijs zakt en Knox nog goed staat, zullen de rollen omgekeerd zijn en zal Knox het mogen tonen. Maar die kans is klein, want Knox is gewoon niet zo’n groot talent.

Marik 9 oktober 2020 om 10:13

“We werken aan een ploeg rond Evenepoel.”
Onze Remco zal maar onverhoopt gaan tegenvallen, dan wordt dat toch een dure grap.

Melkzuur 9 oktober 2020 om 10:19

In het wielrennen zijn er geen zekerheden, of toch erg weinig. Evenepoel heeft echter voldoende potentieel om een gokje te wagen, lijkt me.

Michelangelo 9 oktober 2020 om 10:37

Ben het ergens wel met Marik eens.
Om een ploeg te bouwen om een ventje van 20 dat nog altijd zijn eerste grote ronde moet rijden is ergens gewoon “riskant”.
Ja hij heeft al veel laten zien, ja ze noemen hem de nieuwe Eddy, het is “the next big thing”, etc. Maar ik weet niet of ik daar meteen in zou stappen als pakweg “Almeida” zijnde.

Als ik ploegleider was dan zou ik hem gewoon zonder al te veel omkadering een grote ronde in sturen. Gewoon om te kijken waar hij uitkomt. En vanaf daar kun je een goede keuze maken, en heb je ook meer onderbouwing richting potentiele knechten. Nu is het allemaal op basis van verwachtingen, en niet op resultaten in een grote ronde. En om bij het kruisje te tekenen als (jonge) knecht op basis van verwachtingen…

Panache 9 oktober 2020 om 11:00

Zakarin zal normaal gesproken nooit een grote ronde winnen, omdat hij daalt ‘als een geit’. Ondanks dat Remco als eerste onder was (grapje moet kunnen inmiddels), zal hij zijn zwakke punten eerst moeten aanscherpen alvorens het logisch is om met volle steun en investeringen het winnen van een grote ronde (met name de Tour het allergrootste) na te streven. De sterke punten van Evenepoel staan buiten kijf. Maar een grote ronde is andere koek (zie Yates qua duurzaamheid, zie Zakarin qua dalen, zie Pinot qua geschiktheid lichaam).

Frank V 9 oktober 2020 om 11:46

Het is onderhands wel duidelijk dat jullie 2 hopen dat hij zal tegenvallen, tegenslag krijgt, op zn bek gaat.

edit wf: dat laatste mag je achterwege laten

Panache 9 oktober 2020 om 12:13

Als liefhebber en realist zou het juist gek zijn om te hopen dat er een onverslaanbare dominante renner op staat die alle facetten van het wielrennen beheerst en de komende 10-15 jaar de wedstrijden ook administratief af kan vinken. Zo'n renners bestaan m.i. ook helemaal niet, iedereen heeft een achilleshiel. Gelukkig maar.
Dat het niet past binnen de pogingen om een marketing-aura van onoverwinnelijkheid rondom die jongen te creëren "de nieuwe Merckx" dat is niet mijn probleem. Ik prik daar graag doorheen want het is volkomen belachelijk 'rapper sjors' niveau.
Dat mag jij 'vieze mensen' noemen (zegt vooral iets over je 1-dimensionale visie, omdat het grote plaatje je te ingewikkeld is).

Frank V 9 oktober 2020 om 12:33

Mensen die hopen dat een ander een tegenslag krijgt, zijn vieze mensen.

Dat jij dit probeert tegen te spreken lijkt me vooral een beperking van jouw kant.

Waarom hang je zo'n hysterisch verhaal op? Ik zie niemand als "een onverslaanbare dominante renner op staat die alle facetten van het wielrennen beheerst en de komende 10-15 jaar de wedstrijden ook administratief af kan vinken."

Geen idee waarom je het schetst. Wellicht denk je te weten dat ik dat hoop? WELNEE. Ik hoop als liefhebber op spannende koers tot de laatste kilometer. Er is namelijk nog geen enkele zekerheid of Evenepoel een top 10 kan rijden in een grote ronde, laat staan een Dauphiné tegen de allerbesten.

Frank V 9 oktober 2020 om 12:38

"onoverwinnelijk" of "nieuwe merckx" zijn zaken die ik nooit gezegd heb. Je moet mij dat niet aanwrijven. Hij is goed, hij heeft straffe dingen getoond in kleinere rondjes dus hij heeft potentieel.

Maar dat staat voor mij persoonlijk nog heel ver af van: "Onoverwinnelijk in alle facetten en 10 jaar alles domineren." Wrijf me geen dingen aan die ik niet zeg. Ik weet niet waarom sommigen zulke grootspraak willen doen.

Panache 9 oktober 2020 om 13:00

Je leest wederom slecht Frank. Eerst trek je de conclusie dat lieden hier (waaronder ik) Evenepoel tegenslag toewensen (staat nergens, volledig jouw verzinsel) en daarna ga je allerlei zaken op jezelf betrekken (het gaat niet over jou, je leest het goed: het gaat niet over jou). Je hoeft echt geen groot licht te zijn om gewoon inhoudelijk over wielrennen te lullen, maar volg in ieder geval een leescursus en stel vragen wanneer je iets niet snapt of een standpunt niet kan plaatsen. Uiteindelijk is de conclusie dat je twee mensen ‘vieze mensen’ noemt op grond die niet van toepassing is. Waarvan akte.

Frank V 9 oktober 2020 om 13:06

Nee jij trekt zaken op jezelf.

Ik reageer op Marik en Michelangelo het volgende: Het is onderhands wel duidelijk dat jullie 2 hopen dat hij zal tegenvallen, tegenslag krijgt, op zn bek gaat. Vieze mensen.

Verzinsel?
Michelangelo 14 SEPTEMBER 2020 OM 18:27
@vocsnor,
Ik ben geen Evenepoel fan. En enige maanden terug heb ik hem “een tegenslag gewenst” in de vorm van een blessure, materiaalpech op het verkeerde moment of een valpartij.

Michelangelo 9 oktober 2020 om 13:15

Panache,
Spaar je toetsenbord; het gaat niet landen.
Ik heb inmiddels naast termen als “vieze man” nog enkele andere termen voorbij zien komen in persoonlijke berichten van deze Frank V. En daar was “vieze man” nog vriendelijk bij.
Het lijkt een typisch voorbeeld van blinde adoratie, die ervoor zorgt dat iedere kritische noot op zijn favo renner werkt als een rode lap op een stier. Een lap die vervolgens in de weg zit om eens goed te lezen wat er staat, en wat de betreffende poster ermee wil zeggen.
En om zijn gelijk te halen plaatst hij halve quotes (bijvoorbeeld over het toewensen van een valpartij), terwijl er nog een heel stuk achteraan komt. Benieuwd of hij die nuance zometeen nog gaat toevoegen. Maar het zou mij verbazen.

Ik ben zijn scheldpartijen en persoonlijke aanvallen in ieder geval meer dan zat, en ik heb dit ook aan de redactie gemeld. Hopelijk grijpen ze een keer in; ik heb voor minder al een keer een weekje mogen “brommen”…

Frank V 9 oktober 2020 om 13:17

Je wenst toch niemand een valpartij toe? Dit heb je gewoon letterlijk gezegd.

Marik 9 oktober 2020 om 13:25

@Frank, ik heb toch een beetje hulp van je nodig. Waar zeg ik precies dat ik hoop dat Evenepoel tegenslag krijgt of op z’n bek gaat?
Mijn hoop dat hij gaat tegenvallen is overigens absoluut waar. Ook ik hoop niet op een jarenlange dominantie in alle koersen waar hij aan de start staat. Dat is geen aantrekkelijk vooruitzicht. Vertel mij toch maar hoe dat mij dan een vies mens maakt?
Waar heb ik mij persoonlijk gericht tegen Remco? Ben benieuw of het je lukt om een rationeel antwoord te geven zonder irrationele grondslag.

Frank V 9 oktober 2020 om 13:33

@Marik

Marik 9 OKTOBER 2020 OM 13:25
@Frank, ik heb toch een beetje hulp van je nodig. Waar zeg ik precies dat ik hoop dat Evenepoel tegenslag krijgt of op z’n bek gaat?
Mijn hoop dat hij gaat tegenvallen is overigens absoluut waar.

Hopen dat iemand tegenvalt… Normale mensen wensen iedereen het beste.

Marik 9 oktober 2020 om 13:39

@ Frank je zou moeten gaan werken bij een sensatiekrant. Je hebt de absolute kwaliteiten om zaken uit z’n verband te trekken.
Ik ga er verder ook geen energie meer aan verspillen. Veel plezier met je frustraties kerel!

vocsnor 9 oktober 2020 om 14:00

Toen ik dit nieuwsbericht las, was mijn eerste reactie om de forumberichten maar over te slaan. Overtuigd dat er wel weer een hoop smeerlapperij geschreven zou worden.
Kon het uiteindelijk toch niet laten om even te lezen, en ik was aangenaam verrast door het niveau.
Logisch dat er fans zijn die geloven dat Evenepoel een hele grote wordt.
Even logisch dat er mensen zijn die nog twijfelen.
En even logisch dat er mensen zijn die hopen op dominantie, en anderen die dat juist liever niet zien.
Belangrijk is dat dit hele draadje best respectvol is. Dat is weleens anders geweest.

Als fan van Evenepoel snap ik de reactie van Frank wel. Ik voel vaak iets gelijkaardig bij bijdragen van oa Marik, Michelangelo en Panache (en nog enkele anderen).
Maar hier wordt niks anders gezegd dan dat Evenepoel nog geen grote rondes gewonnen heeft, en dat het voor Almeida te vroeg is om zich te schikken in een knechtenrol.
Niks mis mee lijkt me, en dus dit keer niet nodig om Evenepoel-politie te spelen.

leo jansen 9 oktober 2020 om 14:01

Ik kots van dat vlaamse calimero gedrag…..Ook die gele vlaggen met die vlaamse leeuw tijdens de koers vind ik zo kinderachtig.

vocsnor 9 oktober 2020 om 14:17

En de bijdragen van Leo zijn gewoonlijk ook niet de meest verstandige ;-)

leo jansen 9 oktober 2020 om 14:25

Soms wel soms niet.

Michelangelo 9 oktober 2020 om 15:13

@vocsnor,
Om de "evenepoel-politie" kan ik vaak smakelijk lachen hoor. Hoort een beetje bij een babbelbox als WF. We hoeven niet altijd dezelfde favoriet te hebben. En het mag gerust een beetje prikken of schuren over en weer…

Maar soms verandert het verdedigen van een favoriet in een nodeloze scheldpartij. Zoals ook in dit geval. En ik ben het met je eens dat dit harde ingrijpen van de Evenepoel politie hier in deze casus absoluut niet nodig was

Als jij het hoofd bent van de politie, dan hoop ik dat je jouw diender hierop aanspreekt ;-)))

josi 9 oktober 2020 om 10:14

Een goede en complete renner, maar of hij echt tot een klassementstopper uit kan groeien kun je op basis van de eerste Giro-dagen niet voorspellen. Het lijkt me dat hij nu bergop nog wel wat tekort zal komen.

Grobbel 9 oktober 2020 om 10:47

Ik vind het ook nog erg voorbarig allemaal. Vergeet niet dat ie zijn leiderstrui vooral heeft te danken aan een gelukje in de openingstijdrit, want op de Etna kwam ie op achterstand binnen. Persoonlijk zou ik het al heel knap vinden als ie de top 10 haalt, maar ik verwacht eerlijk gezegd dat ie er in de eerstvolgende serieuze krachtsmeting gewoon afwappert.

Wheely 9 oktober 2020 om 10:23

Andere tijden sport dit artikel?

Goed om te beseffen dat het merendeel van de woorden van Lefevere begin dit jaar zijn opgetekend toen de hele situatie nog heel anders was.

john 9 oktober 2020 om 10:23

Zelfde traject , ik hoop voor hem dat hij beter kan sturen ,

Lucas1234 9 oktober 2020 om 10:44

Die Almeida heeft me vooral op de Etna verrast, kon goed meekomen met de favorieten, de vraag is of hij zich niet teveel belast in de eerste paar dagen van de Giro, en daar later de prijs voor betaald. Maar het is een veelbelovende renner en er zijn voldoende wedstrijden per jaar die hij als kopman kan rijden, net als Evenepoel en ook nog Alaphillipe. Ik volg die ploeg altijd graag, altijd goede talenten en laten zich in elke wedstrijd wel van voren zien met een aanvallende manier van koersen.

De Speedies 9 oktober 2020 om 10:44

Deze beste man vinden we over een week al niet meer in de top 8 terug, heeft al aardig aan de rekker gehangen.

Johnny7 9 oktober 2020 om 10:46

Luxeknecht van Evenepoel? Zeker niet. Die gaat naar een ploeg als Movistar of Astana (als ze blijven bestaan) om daar zelf kopman te worden.

Marik 9 oktober 2020 om 10:49

Dat vermoed ik ook Johnny

Michelangelo 9 oktober 2020 om 11:01

Als je als jonge gast met talent en ambitie nu al kiest om in de schaduw te gaan staan van Evenepoel, dan klopt er iets niet. Jonge renners moeten m.i. eerst ontdekken waar hun eigen grenzen liggen, en dan bepalen of ze zichzelf goed genoeg achten voor kopmanschap of zich schikken in een diendend rol.
Want we moeten ook zo reeel zijn dat je niet een heel peloton met kopmannen kunt vullen.
En bij deze gast verwacht ik dat hij gaat vertrekken om zijn eigen kans te gaan. Ik denk ook dat Lefevere er in die zin misschien verstandiger aan doet om knechten te zoeken in de iets oudere leeftijdscategorie, waar je renners hebt die tot de conclusie gekomen zijn dat ze nooit kopman zullen worden.

Mathieu 9 oktober 2020 om 11:00

Die gaat over een jaar of 15 in een W52/FC Porto shirtje drie keer de Volta ao Portugal winnen.

lnnrt 9 oktober 2020 om 11:02

Vind eigenlijk vooral deze zin opvallend: “En we kennen zijn persoonlijke ambities niet.”

Misschien moet je als werkgever eens praten met je werknemers…

Wheely 9 oktober 2020 om 11:13

Lefevere spreekt geen Portugees vermoed ik.

MoveOn 9 oktober 2020 om 11:45

Te lezen als: wat gaat het me kosten / opleveren als hij écht goed wordt.

Frank V 9 oktober 2020 om 11:48

Nee nee hij heeft zeker nog niet met Almeida gepraat.. Zou hij?

Schollekop 9 oktober 2020 om 11:08

Ach, het peloton is nog lief geweest voor hem. Als ze hem echt aanvallen zal hij erdoor zakken.

lathumnees 9 oktober 2020 om 11:11

@ Innrt

Dat viel mij ook het meeste op in dit artikel.

Vreemd dat je de persoonlijke ambities van je eigen renner niet kent.

Wheely 9 oktober 2020 om 11:15

Interessant om te zien wie het uiteindelijk beter gaat doen deze Giro; Almeida of Masnada.

Frank V 9 oktober 2020 om 11:53

Dit zal de tijd wel uitwijzen. Bij de eerst volgende hoogtestage kunnen ze het uitvechten.

Een Belgische sponsor zal altijd Evenepoel willen. Almeida zal nu al opties hebben.

04398 9 oktober 2020 om 12:09

Perfecte toekomstige kopman voor Movistar lijkt mij

klootje kriekeljon 9 oktober 2020 om 12:11

Heb van de week genoten van José de Cauwer naast Patrick Lefevere. Prikte een aantal keer goed door het gebral heen van el Jefe.

Abdoe 9 oktober 2020 om 12:22

Almeida heeft wel wat Valverde-potentie: harde punch, goede klimmer (nog niet top-top, maar zeker potentie) en constant op hoog niveau sinds de Corona-break. Daarbij dus ook een puike tijdrit. Die gaat weg als hij in dienst moet rijden. Movistar lijkt idd een goede kandidaat.

Harm Zijlstra 9 oktober 2020 om 12:24

Almeida staat eerte in een grote ronde, dus die heeft inmiddels al een contract van Ineos op de mat liggen met een blanco cheque.

Ward 9 oktober 2020 om 13:07

Lefevere zegt hier toch echt niks verkeerd. Integendeel, de opties liggen open, afhankelijk van de ontwikkeling van zijn renners. Lijkt me gewoon nuchtere kijk op de zaak. En persoonlijk vind ik wel dat DQS verrassend snel een klimploeg in stelling kan brengen. De namen zijn hier al genoemd. Niet mis voor een klassieke ploeg :)

Gebruikersnaam 9 oktober 2020 om 13:48

Als Almeida een top 10/top 5 kandidaat is, dan is dat alleen maar in zijn eigen voordeel indien hij in een team zit waar andere pionnen voor het eindklassement zitten en waar Jumbo/Ineos-gewijs strategisch kan worden gereden. Het is niet omdat Pogacar heeft kunnen profiteren van tactisch blunders dat de meerdere kopmannen strategie plots niet meer de beste is.

Er lijkt hier vooral veel wishful thinking te leven dat het team rond Evenepoel toch liefst zo zwak mogelijk blijft. Op zich logisch indien men vermoedt dat hij de allersterkste is en niet al te goed omringd moet zijn om het nog wat spannend te houden, maar tegelijk is het ook het ventje dat nog steeds niets heeft bewezen in een grote ronde. Beetje consistentie in de verbittering mag altijd wel.

Romāns Vainšteins 9 oktober 2020 om 23:57

Ik vind het downplayen van Evenepoel als supertalent suf. Dat niet iedereen van zijn blitstheid gediend is snap ik maar dat is gewoon een potentiële Tour de France winnaar, zo’n Almeida zal daar met plezier voor gaan rijden neem ik aan.

Michelangelo 10 oktober 2020 om 01:28

Ja, welke jonge talentvolle renner wil niet zijn carrière in dienst stellen van de grote evenepoel. Er is toch niks mooier dan bidonnen halen voor een knaapje van 20, terwijl je nog volop je eigen mogelijkheden aan het verkennen bent.
Lefevere kan beter wat renners op leeftijd zoeken die al ervaren hebben dat ze beter kunnen knechten voor een jong menneke omdat ze tekort komen om zelf te winnen.

klootje kriekeljon 10 oktober 2020 om 06:27

Zeg maar wat jij met VDP niet hebt.

Romāns Vainšteins 10 oktober 2020 om 12:03

Precies ja. Ik vind MvdP een gave coureur maar dat hele persoonlijkheidsgedoe slaat bij hem niet echt aan voor mij. Overigens zonder er teveel druiklverhalen vol ‘menneke’ en ‘ventje’ aan op te hangen, dat laat ik over aan betuttelende wielerVerlindes.

Panache 10 oktober 2020 om 12:37

Feitelijk is het onmogelijk om prestaties die nog niet geleverd zijn te downplayen.

Het winnen van een grote ronde is een specialisme. Nibali is er erg goed in, terwijl een renner als Pinot steeds iets tegen komt. Is dat disrespectvol tegenover Pinot? Nee, natuurlijk niet. Het is een klasbak met een GT-podium, een monument en weekse ronden op zijn palmares. Maar net die 3e week nekt hem 9 van de 10 keer.
Het is geen vanzelfsprekendheid dat Evenepoel een compleet coureur is, dat is momenteel de hoop van zijn fans en met name de Belgische media.
Dumoulin mist punch, Zakarin mist afdaalkwaliteiten, Yates en Pinot missen duurzaamheid. Kruijswijk is allround maar nergens echt top. We vinden het heel normaal om die dingen te benoemen, maar in geval Evenepoel moet je verantwoording afleggen en ben je anti.
Mag je twijfels zetten bij de daalcapaciteiten en de derde week van Evenepoel (en misschien bij andere zaken)? Natuurlijk, dat is gezond en realistisch.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair