Patrick Lefevere met klare taal in column: “Excuses zijn opgebruikt”
foto: Cor Vos
zaterdag 16 april 2022 om 09:37

Patrick Lefevere met klare taal in column: “Excuses zijn opgebruikt”

Patrick Lefevere heeft stevig doorgesproken in zijn wekelijkse column in Het Nieuwsblad. De manager van Quick-Step-Alpha Vinyl had het onder meer over het incident met Remco Evenepoel in de Brabantse Pijl en de aflopende contracten van Zdenek Stybar en Yves Lampaert. “Er staat veel op het spel”, aldus Lefevere.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

De Belg begint zijn column met te zeggen dat zijn ploeg er zondag in Parijs-Roubaix moet staan. “Alles wat de voorbije weken niet gelukt is, kunnen Asgreen, Sénéchal, Lampaert en Stybar zondag recht zetten. Zeker voor die laatste twee staat er veel op het spel, want zij zijn na dit seizoen einde contract. Ondertussen staat iedereen fit aan de start en dan zijn ook de excuses opgebruikt. Dat is geen dreigende taal, geen waarschuwing en ook geen donderspeech”, aldus een duidelijke Lefevere.

“We doen aan profsport, wat rechts beneden op de loonstrook staat, is rechtstreeks gelinkt aan de prestaties. Ik bewonder en waarder mijn renners, maar bij de contractbespreking gaat het om business.Een seizoen zonder resultaten leg je niet uit met een valpartij, twee lekke banden en een slecht getimede valling (verkoudheid, red.).”

“Evenepoel heeft zich niet van zijn fraaiste kant laten zien”
Tijdens de Brabantse Pijl van afgelopen woensdag was er een opvallend moment waarop Evenepoel de Brit Ben Turner een duw gaf. De Belg ergerde zich aan het afstopwerk van de renner van INEOS Grenadiers. “Hij had Ben Turner nooit mogen duwen. Ik begrijp de context en Remco was enthousiast voor eigen volk, maar dan nog was zijn gedrag niet gepermitteerd.”

“Ik hoor vaak dat Evenepoel te weinig tegenspraak krijgt binnen de ploeg, maar woensdag was dat het eerste wat ik tegen hem heb gezegd na de koers. Niet oké, Remco. Ook vanuit de volgwagen heeft hij dat onmiddellijk gehoord. We moeten het niet groter maken dan het was en Remco heeft zich ondertussen ook geëxcuseerd, maar dat gedrag is niet waarvoor wij als ploeg staan.”

Over Julian Alaphilippe: “De excuses zijn opgebruikt. Ook voor de wereldkampioen”
Fransman Alaphilippe speelde in de Brabantse Pijl geen rol van betekenis. De wereldkampioen zat niet mee in de voorste groep en kwam ten slotte ook nog ten val. “In normale omstandigheden moet hij in de Brabantse Pijl altijd mee vooraan zitten, maar kennelijk is hij op dit moment niet goed genoeg.”

“De beste Julian wint in de Ronde van het Baskenland niet een, maar drie ritten. Hij verliest er twee sprints die hij nooit mag verliezen. Dat wil niet zeggen dat hij niet gaat meespelen in de Waalse Pijl en Luik. Iedereen weet hoe hij zich voorbereidt op de grote afspraken: old fashioned, op gevoel.”

“Het seizoen stopt gelukkig niet in Luik, maar ik herhaal waarmee ik ben begonnen: de excuses zijn opgebruikt. Ook voor de wereldkampioen”, aldus Lefevere.

RIDE Magazine
53 Reacties
Sorteer op:
16 april 2022 09:43
Tja ,je kunt zeggen van Patlef wat je wilt ,maar hij doet iig niet aan pappen en nathouden
    16 april 2022 09:52
    Inderdaad. Zo schrijf je nou een column!
    Ik hoop voor hem dat hij een vrachtwagen meeneemt naar de finish van PR en van LBL.
16 april 2022 09:51
Krijg het gevoel dat QSA dit jaar echt te maken heeft gekregen met de wet van de remmende voorsprong. Dat wil niet zeggen dat ze niks meer gaan winnen, maar ze zullen toch een tijdje moeten herbronnen en met een nieuw strijdplan/nieuwe renners komen.
16 april 2022 09:59
Flip hield zich agressief afzijdig in de Brabantse pijl en zat qua ijver redelijk onder die van zijn bloedbroeder. Dat gezegd hebbende reed evenepoel zelf nou ook niet op een manier die toegespitst was op het achter de hand houden van zijn teamgenoot.

Dat ging kortom niet helemaal goed.
    16 april 2022 10:12
    Ik vermoed dat de moraal ook een beetje weg is binnen de ploeg, voorheen voelden ze zich natuurlijk onoverwinnelijk en dan ga je er vol in. Nu gaat het ruk, krijg je een donderpreek en dat werkt bij flierefluiters als Flip enkel demotiverend, zo iemand haalt zijn kracht uit andere zaken. Daarnaast betwijfel ik of het kopmanschap delen met REVKET wel bij hem past (en of het wel leuk is...).
    16 april 2022 10:16
    Klinkt aannemelijk. Waarschijnlijk zat revket al vanaf het begin tegen hem te tetteren van ‘en dan dit, en dan dat, en dan ga ik zus, en demarreer ik van zo, en dan…’. Hij zal blij zijn geweest toen ie wegreed en wat over de pijl en Luik hebben zitten mijmeren.

    In die laatste zou ik ook Evenepoel toestaan om ergens op de Levee of Rosier al te vertrekken. Anders dan vele andere koersen krijg je ze daar 9 vd 10 x wel terug.
16 april 2022 10:07
Doet mij deugd om te lezen hoe hij het incident met Remco oppakt, precies hoe ik er ook over denk, totaal niet oké en verdient een berisping maar ook niet groter maken dan het is.
    16 april 2022 10:14
    Eens, maar het moet nu wel een keer klaar zijn. Ook al die andere incidenten met bijvoorbeeld de mechanicien in de BinckBank Tour. Als hij zich zo blijft gedragen mag het van mij in het vervolg ook wel een keer groter gemaakt worden dan het individuele incident verdient.
    16 april 2022 13:27
    @Wheely,
    Het is het structurele karakter, niet zozeer het duwtje op zich. En nu ligt ook de focus van ome Pat op het duwtje ("Foei Remco, niet meer doen, ook al was het niet heel erg") maar het achterliggende divagedrag en patroon blijft onbenoemd. Net als het effect dat dit heeft op populariteit en winstkansen.
16 april 2022 10:07
Toch gemakkelijke clicks, elke week zijn column uit Het Nieuwsblad kopiëren.
    16 april 2022 10:25
    Haha beetje vreemd inderdaad, want op de site van Het Nieuwsblad zit die column achter de betaalmuur.
    16 april 2022 10:50
    @Alfons - toch mooi dat WF betaald aan Nieuwsblad zodat we de column 4 uur later kunnen lezen :)
    16 april 2022 12:12
    Ik verwacht er minstens een link naar de bron bij.
16 april 2022 10:23
Hier kan de firma Plugge/Zeeman nog wel iets van opsteken.
    16 april 2022 10:40
    Hoezo? Binnen je eigen team houden is veel netter, dan media bespelen, zoals Patje doet!
    16 april 2022 10:54
    @Bunchspinter, leg uit?
    16 april 2022 12:14
    Wat moet je leren? Je voorjaarsploeg verwaarlozen qua sterkte en zonder absolute top-kopman laten koersen (en zonder versterkingen in de breedte), terwijl de jaren gaan tellen?
    Omdat je een jonge gast hypen die je ploeg financieel moet redden? En omdat je een Franse WK en topper overbelast hebt zien worden en deze niet tot absolute kopman durft te benoemen?
16 april 2022 10:32
Personele zaken bespreek je niet in krant. Daarbij vergeet hij zichzelf te evalueren.
16 april 2022 10:37
Ben benieuwd naar het (verhulde) excuus na Roubaix.
16 april 2022 10:38
Die poging om Lampaert en Stybar onder druk te zetten, want einde contract is wel wat armoedig maar voor de rest levert hij een column af waar je het alleen maar mee eens kunt zijn. De voorjaarsploeg heeft tot nu toe een dikke onvoldoende achter haar naam staan. Het probleem is alleen dat Patrick altijd bij succes alles naar zichzelf trekt en bij tegenvallers naar iedereen behalve de grote baas. Niet vreemd dus, maar een kritische analyse naar zijn eigen handelen zou ook een keer mogen wat mij betreft.
    16 april 2022 10:54
    De renners worden betaald om te presteren - dat het dit jaar niet naar behoren gaat is omwille van verschillende omstandigheden! Dat je PatLev verwijt een kritische analyse te maken over zichzelf begrijp ik niet goed, hij is al decennia uitermate goed in het uitbouwen van het team met de meeste overwinningen...1 slecht jaar gaat daar niet veel aan veranderen!

    Even doorselecteren zoals velen hier op de website zeggen en dan kunnen we weer verder voor een nieuw decennium!
    16 april 2022 11:17
    Simpel, als je bij succes alles claimt als gevolg van jouw beslissingen en instinct dan lijkt me het niet raar dat je bij tegenvallers ook eens in de spiegel kijkt. Dat kon hij vorig jaar al doen toen hij Remco de Giro liet rijden terwijl die niet klaar was voor die opgave maar het startgeld te aantrekkelijk en als je de veteraan Stybar langer aan boord houdt terwijl diens prestaties opdrogen kun je daar nu onmogelijk teleurgesteld over zijn. Bij Lefevere is het vermogen om kritisch naar zichzelf te kijken niet echt aanwezig.
    16 april 2022 13:58
    Geheel eens met Murcia. Lefevere staat vooraan als de gelukskaravaan voorbijkomt, maar als het minder gaat, ligt het steevast aan de ander. De gehele casus Bennett is hier uitmuntend voorbeeld van. Natuurlijk gaat de ander niet vrijuit, maar hij neemt als boegbeeld van de wielerploeg toch ook steeds zichzelf mee... en onderaan de streep geldt

    Quote:
    wat rechts beneden op de loonstrook staat, is rechtstreeks gelinkt aan de prestaties... Een seizoen zonder resultaten leg je niet uit met een valpartij, twee lekke banden en een slecht getimede valling (verkoudheid, red.)


    net zo goed voor Lefevere. Uiteindelijk is hij eindverantwoordelijk. De boot van 'dienend leiderschap' was al van de kade vertrokken, toen hij zijn laatste slok La Chouffe naar binnen goot.
16 april 2022 10:58
De sneer naar Flip is onterecht. Die moest de koers ondergaan, na het olifanten in de porseleinkast van Le Petit Prince.
    16 april 2022 12:03
    Alaphilippe is natuurlijk wel de absolute kopman van het team en toch wel een specialist van het eendagswerk. MSR heeft hij gemist vanwege ziekte en in Strade is hij stevig gevallen. Dat zijn uiteraard verzachtende omstandigheden, maar feit blijft wel dat hij weinig rijdt dit voorjaar als beste klassieke renner van de ploeg.

    Door alles in te zetten op Luik is het voor hem daar nu ook wel echt van moetens geworden.
16 april 2022 11:06
Als dit Lefevere is, welke Lefevere was het dan in het interview van gisteren?
    16 april 2022 11:11
    Hij had het toen over na zes maanden. Jij hebt het over na 1 dag. Dat zijn wel twee heel verschillende periodes. ;)
    16 april 2022 11:14
    Ik lees eigenlijk niet zo veel tegenstrijdigheden. Ook in het artikel van gisteren zegt hij dat er geen excuses meer zijn.
16 april 2022 11:11
Het vervelende van Lefevre is dat hij bijna altijd gelijk heeft of gelijk krijgt.
    16 april 2022 13:30
    Dat komt omdat hij altijd twee kanten op lult. Als je linksom lult en rechtsom, dan heb je het altijd bij het juiste eind.

    Het is gewoon een opportunist pur sang. Waarbij ik weinig bewondering heb voor de contractonderhandelingen via de media.
16 april 2022 11:15
Heerlijke man toch, duidelijk en recht voor de raap. Als ik dan andere managers hoor met hun niets zeggende ingestudeerde slogantaal, net politiekers.
16 april 2022 11:17
Lefevre heeft natuurlijk voor 100% gelijk. Ik vind alleen dat hij dit binnenskamers moet houden. Je ploeg onder druk zetten via de media vind ik een vreemd verschijnsel.
    16 april 2022 12:15
    Maar natuurlijk wel weer typisch Lefevere. En over een paar maanden vertelt hij de media dat hij helaas geen geld meer heeft.
16 april 2022 11:17
Een Stybar presteert gewoon naar verwachting (leeftijd, hartproblemen). Als er dan rechtsonder zijn loonstrook een te hoog bedrag staat, dan heb je een verkeerde inschatting gemaakt in de onderhandelingen Patrick Lefevere. Dat juist inschatten en goed omgaan met de centen is gedeeltelijk jouw verantwoordelijkheid. Die zelfkritiek is volledig afwezig in de column. Renners die niet beter kunnen opjagen levert enkel misère op.
Volgende punt: slechts één zege in Baskenland voor Alaphilippe. Mede jouw verantwoordelijkheid dat je jullie rondetalent die podium wil rijden en zuinig moet zijn op zijn krachten laat knechten voor een wereldkampioen die zich naar eigen zeggen richt op de grote afspraken. Ga dan vol voor het klassement na die eerste zege.
Lefevere is een opportunist en slechts vandaag (en een beetje morgen) telt. De rust bewaren, balans opmaken na Luik, lange termijndoelstellingen van je toptalent bewaken… ik zie daar grote missers. Lefevere heeft in zijn loopbaan op momenten achten, negens en tienen gescoord, maar dit seizoen is het ook bij hem een heel mager vijfje.
    16 april 2022 11:21
    Eens, vooral de kritiek op Stybar is idioot omdat die gewoon een prestatie curve heeft die past bij zijn leeftijd en andere gebeurtenissen. Als je nu vindt dat die teveel verdient heb je zelf niet opgelet bij het verlengen. Bij Julian weet je ook als ploegbaas dat die de laatste seizoenen minder en minder wint maar wel de grote krenten uit de pap weet te halen. Dan ga je toch niet zeuren over Baskenland.
    16 april 2022 13:30
    Er staat toch nergens dat hij vindt dat ze dit jaar niet naar verloning presteren? Er staat dat ze einde contract zijn en dat het cijfer dat in hun (eventuele) volgende contract staat afhangt van hun prestaties in de voorjaarsklassiekers dit jaar (lees Parijs-Roubaix want de rest is al gepasseerd).
    Verder altijd leuk om lezen hoe volgers hier even aan Lefevere willen vertellen hoe hij een ploeg moet runnen, nog maar 30 jaar ervaring bij een van de beste ploegen ooit, maar "Nee, Patrick, zo werkt het niet hoor".
    Daarnaast ook grappig hoe de ene keer wordt gezegd dat Lefevere heeft nagelaten om z'n klassieke kern een update te geven (ten voordele van Evenepoel) en nu kritiek wordt gegeven als hij suggereert dat hij renners van z'n klassieke kern zou willen vervangen.
16 april 2022 11:26
Volgend jaar Stybar naar Alpecin en Lampaert naar Lotto Soudal. U heeft het eerst hier gelezen!!
    16 april 2022 11:36
    Stybar eerder naar Israël. Daar mogen ze niemand onder de 30 jaar aantrekken
    16 april 2022 13:11
    Lampaert naar Wanty zou ik een betere move vinden…maar er lijkt wel een vertrek in de lucht te hangen
16 april 2022 11:27
Tim Declercq was een hele 'grote' steunpilaar voor de wolfjes van Patrick.
Toch opvallend dat sinds die weg is, ze geen hoofdrol meer spelen. Of Qst z'n beste tijd heeft gehad?
    16 april 2022 11:31
    Geen slecht woord over TDC, maar dit kan toch geen verklaring zjin. Een ploeg kan toch niet afhankelijk zijn op de renner van de eerste 3/4 koersuren.
    16 april 2022 11:35
    Heet die dokter zo?
    16 april 2022 12:14
    De tegenvallende resultaten lijken mij eerder te verklaren door:
    - Alaphilippe rijdt weinig klassiekers dit jaar, deels door omstandigheden, deels door eigen keuzes
    - Asgreen is goed maar iets minder dan vorig jaar en heeft het numerieke overwicht nodig om te winnen
    - De schaduwkopmannen (Lampaert, Sénéchal, Ballerini) zijn ziek geweest of hebben pech gekend
    - Stybar heeft zijn beste tijd gehad en volgend jaar moet een volwaardige vervanger komen

    Tuurlijk is Declercq een waardevolle pion, maar zijn afwezigheid lijkt me niet dé hoofdreden waarom het nu minder is.

    Bovendien is het ook niet onlogisch dat het na al die supersuccesvolle voorjaren een keertje allemaal wat tegenvalt.

    Dat er hier op deze site meteen en masse met vingers wordt gewezen en gehoond wordt, lijkt me overigens eerder het gevolg van een jarenlange onderhuidse frustratie dan dat het ineens allemaal zo verschrikkelijk verkeerd loopt bij de ploeg.
    16 april 2022 13:31
    Het zit inderdaad allemaal wat tegen dit jaar, maar ik heb ook het idee dat de resultaten van afgelopen jaar de teruggang wat verbloemd hebben, dat ze vorig jaar behoorlijk overgepresteerd hebben ten opzichte van de aanwezige kwaliteit. Vooral door Asgreen die uitblonk.

    Asgreen is een zeer goede renner, maar geen Van Aert of VdP. Stybar hoorde ook bij de besten in dit werk, maar wordt logischerwijs minder, en de anderen hebben het niveau niet om het op te vangen.

    Dan heb je Alaphilippe nog, die heeft zowel de kwaliteit als de leeftijd, maar ik twijfel de laatste tijd wel aan zijn motivatie. Lijkt zich alleen nog maar te kunnen motiveren voor de echte grote doelen.
    16 april 2022 15:12
    Nou ja, zonder renner van het kaliber van Aert - van der Poel - Pogacar is het ook niet evident om zomaar het tij te keren. Met een sterke schaduwkopman erbij zouden ze niet ineens wél de Ronde van Vlaanderen hebben gewonnen.

    Nu hebben ze wel hun eigen fenomeen in huis met 2-voudig wereldkampioen Alaphilippe, maar die rijdt dus minder klassiekers dit voorjaar.

    Het hangt dus ook af van de sterkte van de kopman, wat je in de grote rondes ook ziet bij Ineos (die dan nog eens een veel groter budget hebben).

    Los van winst is het gewoon ook echt niet goed geweest in de Vlaamse koersen. Maar dat ligt voor mij dus ook meer aan de omstandigheden dan dat het een structureel probleem is en deze kern aan renners in se gewoon kansloos is.

    Blijft wel de vraag hoelang Alaphilippe op het niveau blijft van de afgelopen jaren. Wordt dit jaar 30 en de laatste tijd lijkt de macht aan de twintigers. Heeft sinds pakweg 2018 ook al 4 absolute topseizoenen achter de rug en zo heel veel langer duren de echte topjaren meestal niet.
16 april 2022 12:04
Een dergelijk artikel werkt alleen maar averechts. Geeft veel vertrouwen aan de renners, niet dus. Daarnaast moet hij dit soort zaken binnenkamers houden. Maar hij gedraagt zich als een tirannieke werkgever. Daardoor gaan de heren echt niet beter fietsen.
16 april 2022 12:08
Kijk maar eens naar oude interviews over Parijs Roubaix met Peter Post en Eddy Merckx. Je moet in vorm zijn anders wordt het niets in deze koers. Lampaert gaat hem niet worden deze keer dus.
16 april 2022 12:41
https://www.procyclingstats.com/team/deceuninck-quick-step-2021/transfers
Lefevere haalde vroeger wat meer mannen voor het voorjaar. In 2011 bijvoorbeeld zelfs Terpstra, Trentin en Stybar. In 2020 zitten er ook nog een paar bij, maar de blik lijkt toch meer en meer gericht op het kronen van de kleine prins. Ook goed.

En als Asgreen RVV gewonnen had, maakte ik deze analyse nu niet. Dat is ook zo.
    16 april 2022 13:20
    Stel dat Asgreen P-R wint dan is hun voorjaar in principe alsnog geslaagd, alleen je kunt ook niet ontkennen dat er iets niet goed gaat met de ploeg. Het zou zelfs heel dom zijn om dat te doen omdat je dan je kop in het zand steekt.
16 april 2022 13:37
Ik denk dat Lefevere juist niet de vinger op deze plek legt. Hij wijst namelijk naar anderen ipv naar zichzelf. Terwijl hij het contract heeft afgesloten met Stybar / Lampaert (en bepaalt heeft welk bedrag daar onder aan de streep staat).

Verder kun je ook heel veel zeggen over de keuzes van de ploeg. Het niet opstellen van Alaphillipe in het Vlaamse voorjaar bijvoorbeeld (en wie weet ook Evenepoel) als je weet hoe belangrijk het voorjaar is.
De tactische keuzes in de Brabantse Pijl, waar door de geldingsdrang van die kleine sjotter de hele ploeg met vedetten buitenspel wordt gezet. Die mogen achter afstoppen terwijl ze de mogelijkheid hebben om het ploegenspel te spelen.
De keuzes in Baskenland: ga je voor het eindklassement, waarom laat je dan in hemelsnaam Evenepoel alle energie steken in leadouts?

Kortom, ik heb niks met het gezever van deze n.rcist. Het ligt altijd aan anderen, het is opportunistisch en inconsequent gel.l van de bovenste plank. Maar naar zichzelf wijzen, ho maar.
    16 april 2022 18:05
    @Michelangelo: We weten niet wat er allemaal gezegd is. Misschien heeft Evenepoel wel de wind van voren gekregen, maar verschijnt dat niet in de media. Je hebt natuurlijk gelijk met je kritiek over zijn tactisch onvermogen. Vooral in de Brabantse pijl sloeg het helemaal nergens op. Als junior was hard op de pedalen staan misschien genoeg om te winnen, maar drie jaar later zou hij moeten weten dat dat bij de profs niet meer het geval is.
16 april 2022 13:49
Ploegen als Jumbo en Ineos hebben geinvesteerd in hun klassieke ploegen en wat heeft Quick Step gedaan? Juist, helemaal niets de afgelopen twee jaar. Die focus op het voorjaar was altijd de kracht van de ploeg, maar die is wat verwaterd. Natuurlijk is Asgreen een prima kopman en zijn Senechal en Lampaert normaliter mannen die in de finales ook nog wat kunnen betekenen, maar de rest heeft dat niveau niet (meer) en de dominantie uit het verleden is ver te zoeken. Terecht dus dat Lefevere gaat doorselecteren, maar het is wat zwak om de verantwoordelijkheid volledig bij de renners neer te leggen.
16 april 2022 13:50
De Gordon Ramsey van de wielerkeuken.

Reacties zijn gesloten.