Patrick Lefevere kritisch over nabootsing Strade Bianche
woensdag 2 maart 2022 om 12:08

Patrick Lefevere kritisch over nabootsing Strade Bianche

Quick-Step-Alpha Vinyl staat zaterdag met sterkhouders als Julian Alaphilippe en Kasper Asgreen aan de start van de Strade Bianche. De wedstrijd over de ‘witte wegen’ van Toscane bevalt ploegmanager Patrick Lefevere, maar hij stoort zich wel aan het kopieergedrag van andere koersorganisatoren. Zij sturen de renners ook steeds vaker over onverharde paden. “Organiseer dan een mountainbikekoers”, zegt de West-Vlaming in gesprek met VTM.

Lefevere geeft als voorbeeld de gravelstrook in de derde etappe van de Ronde van Valencia, waar Remco Evenepoel de leiderstrui verloor aan Aleksandr Vlasov. “Misschien moest Evenepoel daar door de afstand ook gelost hebben, maar ik vind niet dat dat thuishoort in het wegwielrennen”, oordeelt de West-Vlaming. “Naar omhoog rijden met een versnelling van 32-30, dat is mountainbike. Zoals er maar één Parijs-Roubaix is, moet er maar één Strade zijn. Al de rest is een afkooksel.”

Seizoenstart Evenepoel
Aanvankelijk dacht Lefevere echter ook niet al te positief over de Strade Bianche. “Ik moet eerlijk zeggen, de eerste twee jaar was ik echt tegen de Strade. Maar toen ik hem zelf meemaakte, merkte ik hoe mooi deze koers is”, aldus de grote baas van Quick-Step-Alpha Vinyl, die zich ook nog uitliet over de prestaties van Evenepoel in februari van dit jaar. “Iedereen gaat er van uit dat Remco alles moet winnen, maar dat is niet zo. In Valencia is hij een goede Vlasov tegengekomen. Dat is ook geen gewone smurf, hè. Plus Vlasov is 26, Remco 22. In de Algarve denk ik wel dat hij de sterkste was, vooral in de tijdrit, en heeft hij ook slim gereden.”

RIDE Magazine
55 Reacties
02-03-2022 12:17
Hier gaan we.
    02-03-2022 12:48
    Hoezo? Dit keer zegt hij alleen maar verstandige dingen.
    02-03-2022 13:34
    mooi woord : " afkooksel"
    02-03-2022 17:06
    Als PL niet weet hoe een MTB wedstrijd er uit ziet moet hij deze niet vergelijken met de Strade. MTB is e echt wel wat anders! Verder heeft hij wel een punt. Al vindt ik persoonlijk dat het gravelrijden wel wat extra's toevoegt aan de wegwedstrijden.
02-03-2022 12:17
Hier heeft ie zeker een punt!
02-03-2022 12:18
Zoals Lefevere is er maar één!
    03-03-2022 02:53
    Een opportunist, that is.
02-03-2022 12:24
Er is maar één Parijs Roubaix, maar er zijn toch talloze koersen die over kasseien gaan. Of begrijp ik de vergelijking dan niet goed?
    02-03-2022 12:34
    Exact zijn punt. Die rit/beleving wordt ook al vaak gekopieerd, dat staat nu ook te gebeuren met de Strade voorspelt/ziet hij.
    02-03-2022 12:38
    @Thor
    Dus alle vlaamse klasiekers niet meer ijden omdat die over kasseien gaan?
    02-03-2022 12:42
    @ Mocca, ja waarom zou je over die kasseien gaan als er genoeg mooi asfalt ligt.

    Via via weet ik dat de heer Lefevre, ook geen waarde hecht aan die rare koersen in België.
    02-03-2022 12:42
    Er is maar 1 RVV was dan een betere vergelijking geweest. Dat hele Vlaamse voorjaar is natuurlijk helemaal een slap (of sterk) aftreksel van de Ronde. Ik heb er niet zoveel problemen mee.
    02-03-2022 12:57
    onzinnige vergelijking

    in Valencia lagen er rotsbrokken op het parcours
    02-03-2022 13:57
    Rotsblokken! Arme Remco toch, hoe durven ze! :(
    02-03-2022 15:49
    Grote smurf Vlasov kon erover springen.. kleine smurf Evenepoel niet :)
    02-03-2022 19:35
    Maar die kasseien worden dan niet elke keer aangedaan door anderen
02-03-2022 12:32
Wielrennen hoort op een verharde weg en niet over een zandlad dat ben ik zeker met heens en kasseien dat is voor mij ook gewoon een verharde weg
    03-03-2022 02:57
    Heb je wel eens over slechte kasseien gefietst? Je kunt je koersfiets direct naar de fietsenmaker brengen, want alles zit los. Onzinargument van Lefevere. Koersen als Strade, Tro Bro Leon en Parijs-Tours horen met hun witte wegen thuis in het moderne wielrennen, een publieks- en publiciteitssport pur sang.
    03-03-2022 07:53
    @Jean Dumas: Lefevere heeft geen probleem (meer) met die koersen, maar wijst er terecht op dat het geen goed idee is om maar voor het spektakel overal maar een stuk gravel, kassei of zandpad in te voegen.
02-03-2022 12:37
Weg met de strade dan... volgens mij is tro bro leon de meest originele gravelkoers.
02-03-2022 12:45
juist leuk, op de vam berg hebben ze ook n stukje gemaakt met ""flint""stenen, hoort erbij vind ik, die gene die vlakke wegen, geen regen/wind willen hebben gaan maar op een overdekte baan rijden, kijken of ze volle zalen trekken.
02-03-2022 12:47
Lefevere is een opportunist pur sang. Waarschijnlijk had hij het niet over die aankomst in Valencia gehad als Evenepoel daar iedereen op een hoopje had gereden doordat hij goed is in zittend klimmen.

Gravelwegen horen al langer bij de koers dan Lefevere. Toen hij nog in de poepluiers rondkroop reden renners echt niet enkel over mooi geasfalteerde wegen. Van mij mogen er dus gewoon dat soort elementen in een koers zitten. Niet te veel, maar het voegt wel wat toe.

En ik denk dat de gemiddelde toeschouwer dat ook liever ziet dan bijvoorbeeld een parcours als de Scheldeprijs, of als dat rondje van de week in de Emiraten. Dat waren die mooie brede asfaltbanen die Lefevere blijkbaar associeert met wielrennen. En wat een saaie koers was dat, niet om aan te gluren.

Nee, dan liever af en toe een gravelweg erin.
    02-03-2022 18:52
    Of liever dan al die doodsaaie, biljartvlakke parcoursen in Nederland, behalve die ene dag in de buurt van Maastricht dan...
    02-03-2022 21:42
    Of saaie rechte wegen, maar dan met windkracht 5 of 6 schuin van voren, ook leuk.
    03-03-2022 12:21
    Precies! Opportunisme gekoppeld aan een wel heel bijzonder soort tunnelvisie, die het hem onmogelijk maakt om de wereld van het wielrennen met een andere blik dan die van een Quickstepper te bekijken. Als Evenepoel gezegevierd had op gravel, had hij hier staan pleiten voor meer gravelritten in grote rondes. Quickstep-cataract.
02-03-2022 12:50
Niet zeuren en geschiktere banden erop leggen of fietswissel. Publiek wil spektakel.
    02-03-2022 13:00
    ik vind pech totaal geen spektakel.
    02-03-2022 13:02
    Precies, brood en spelen willen we en ongenuanceerde pulpcolumns van Patje, niet dit soort deugdzame praatjes.
    03-03-2022 03:00
    Pech is spektakel, het hoort bij het leven. Je kunt ook thuisblijven en televisiekijken, vaak de beste keuze als je het spektakel des levens ten volle hebt ervaren.
02-03-2022 12:56
Hier heeft Lefevere gewoon een hartstikke goed punt.
    02-03-2022 13:13
    Dat klopt: zijn goede punt is dat Evenepoel een ijzersterke tijdrit heeft gereden in Portugal...
    02-03-2022 13:59
    Nee mbt tot al die nabootsing.
    02-03-2022 16:21
    Hij heeft geen punt. Hij heeft een mening. Hartstikke leuk om te lezen, maar verder ook niks. Mooie koersen worden gemaakt door de renners. Het parcours schept enkel wat voorwaarden. Net zoals het weer dat doet, of een trein die door de koers snijdt.
02-03-2022 13:19
Parijs-Roubaix bestaat 120 jaar, Strade Bianche 15-25 jaar, afhankelijk of je de Eroica erbij telt.
Tro Bro Léon is veel ouder dan Strade, maar toch een afkooksel? Die man moet z'n mond spoelen. Strade is geboren uit een recente modegril, heeft de toon gezet voor anderen, maar is niet opeens een historisch monument waarvan de rest die meegaat in die modegril een afkooksel is.
    02-03-2022 14:08
    Denk niet dat hij doelt op TBL; dat is trouwens altijd een B-koers geweest waarin hij met z'n team nooit moest presteren.
    Het gaat eerder om recente verschijnselen zoals in Dwars Door Het Hageland, Parijs-Tours, de plugstreets in Gent-Wevelgem, onverharde supersteile geitepaden naar aankomst boven, ... Dat is idd nergens voor nodig.

    In GW, kunnen ze het wel mooi vermarkten wegens WWI, maar ik heb er nog steeds mijn twijfels over. De dag dan Van Aert daar lek rijdt op de plugstreets wil ik nog wel eens zien wat de reacties zullen zijn.
02-03-2022 13:20
Die toegevoegde gravelstoken dienen ook een commercieel belang. Gravelbikes gaan als warme broodjes. Populariteit is mede te danken aan wedstrijden op tv die gravelstroken hebben. Pat kan mopperen wat hij wil, is een blijvertje.
02-03-2022 13:39
Ook ik vind wel dat Lefevre hier wel een punt heeft. Wielerkoersen hopen op meer spektakel door meer hinder toe te voegen. Ik vermoed daarnaast dat Lefevre dit punt aanhaalt omdat zijn poulain hier het rondje verloor. En dan vind ik de argumentatie inderdaad wat opportunistisch zoals Michelangelo hier stelt.
    02-03-2022 17:16
    Dan ben je kort van geheugen. Lefevere hekelt dit al jaren.

    Patrick Lefevere zegt 'non' tegen Parijs-Tours - https://www.nieuwsblad.be
    24 Sept 2019 — Geen Deceuninck-Quick Step dit jaar in Parijs-Tours dat op zondag 13 oktober wordt gehouden. En dat is geen goede zaak, voor de organisator ...
02-03-2022 13:49
Hier heeft de Don volkomen gelijk. Het copycat gedrag loopt de spuigaten uit en het maakt mijn waardering voor de enige echte gravelkoers alleen maar groter.
02-03-2022 13:49
Ik probeer zo neutraal mogelijk te blijven maar had Lefevre voor die etappe niet het zelfde gezegd? Volgens mij was er hier een interview zelf verschenen.
    02-03-2022 14:00
    De Don is opportunisme niet vreemd maar hier is hij al jaren consequent in zijn stellingname, Parijs-Tours doen ze zelfs niet meer aan mee vanwege het nieuwe parcours. Dus heeft Patrick in deze opvatting altijd een strikte lijn aangehouden.
    02-03-2022 21:45
    Ik wacht die strikte lijn even af nadat er een belletje is geweest vanuit Specialized naar Patje over endurance racefietsen en gravelbikes
02-03-2022 14:08
Ik ben het ergens wel eens met Lefevere dat zulke wegen niet in rittenkoersen thuishoren wegens de grote pechfactor die het klassement kan beïnvloeden. Dat heeft echter niks met kopieergedrag te maken, want als dat de reden zou zijn, kun je beter 90% van de koersen afschaffen.
02-03-2022 14:10
Ik snap het probleem niet. Wegwielrennen is ontstaan in een tijd dat alle wegen onverharde stroken waren, het is de basis van deze sport. Dat er vervolgens niches zijn ontstaan geeft het wegwielrennen niet de verplichting om uit al die niches weg te blijven. Wegwielrennen is van A naar B en je hebt te dealen met het parcours dat je voorgeschoteld krijgt.
02-03-2022 14:26
Ditmaal volledig oneens met Lefevere. Onverharde koersen zijn voor zowel coureur als publiek een aanwinst die je koesteren en serieus nemen moet. Spurt-poef-klim-chrono rondjes die overal oppoppen zijn wellicht leuk voor de regio maar gaan geen kijkers trekken, laat staan mislukte stadscriterea zoals de Canadese koersen.
02-03-2022 14:56
Mijn voorkeur gaat uit naar een circuit van 1-dagswedstrijden met onverharde stroken (graag in elk land eentje!) waar teams met speciale uitrusting aan de start kunnen staan, maar geen (of zo beperkt mogelijk) onverharde stroken in meerdaagse wedstrijden. Op dat laatste mag je wat mij betreft quota plakken: om de vijf jaar mag een kleine of grote ronde eens uitpakken met een Strade-rit of een steil onverhard geitenpad. Zo voorkom je een wildgroei aan rondjes waar klassementsmannen hun kansen in rook zien opgaan door materiaalpech en minutenlang wachten tot er een volgwagen bij kan.
02-03-2022 16:03
Heeft hij een punt? Ik vind de Strade Bianche een geweldige aanvulling op de kalender en het zal in de toekomst gaan wringen hoe we deze koers moeten gaan waarderen ten opzichte van de monumenten en de andere grote eendagskoersen. En gezien het succes van deze koers is het niet meer dan logisch dat andere bestaande koersen hier een graantje van mee willen pikken. Dat daar discussie over gaat komen is begrijpelijk.

Maar Patrick Levefre geeft blijk van weinig langdurig historisch besef als het gaat om Parijs-Roubaix.De passage van het bos van Wallers gebeurde de eerste keer in 1968. Het geval wil namelijk dat er in de jaren veertig, vijftig en vroege jaren zestig vrij veel grotere wegen nog een wegdek hadden van kasseien in noord-Frankrijk en ook in Vlaanderen, ik zal me tot deze twee streken beperken, en toen meerdere van deze wegen van een laag asfalt werden voorzien was de organisatie van Parijs-Roubaix bang dat hun koers een sprinterskoers zou gaan worden. Ze zijn toen op zoek gegaan naar mogelijkheden om het parcours zwaarder te maken en na veel ontwikkelingen is Parijs-Roubaix geëvolueerd tot de wedstrijd die het nu is. Organisatoren zullen altijd op zoek gaan naar wegen die volgens iets toe te voegen hebben en daarbij zullen andere wedstrijden altijd als voorbeeld dienen. Vroeger was de enige klim in Milaan-San-Remo de Turchino, recenter was de eerste lus van de Amstel Gold Race nog vlak door midden en noord Limburg en had de Ronde van Spanje nog geen extreem steile aankomsten zoals de Angliru.

De parcoursen van wedstrijden zijn altijd aan verandering onderhevig net zoals vele andere aspecten van het wielrennen.
02-03-2022 16:17
Strade bianchi de mooiste koers van het jaar om te zien! Zin in!
    02-03-2022 20:19
    Wat zal die fietsconstructeur toch blij zijn met al die onbedoelde reclame van wielerfans die de Italiaanse taal niet aanvoelen...
02-03-2022 16:19
Het moderne wielrennen gaat, net zoals zowat alles in de wereld, over centen. Ploegen met meer en meer budget en wedstrijden (die er volgens sommige forumleden) alleen toe doen als ze genoeg sponsorgelden binnen krijgen en zo van de UCI een hoger label ontvangen.

Het nostalgische wielrennen gaat over het kunnen sturen en het compleet zijn van een renner. Daarom ook de verschillende takken in het wielrennen. En al sinds tientallen jaren horen kasseiwedstrijden tot het gamma van de wegwedstrijden omdat die tonen hoe stuurvaardig een renner kan zijn. Parijs-Roubaix is natuurlijk één van de meest historische races maar daarnaast het je het begrip 'Vlaamse kasseiklassiekers' welke ook elk hun eigen lange historie hebben.

Over 2 weken hebben we de reeds lang ondergewaardeerde wedstrijd Nokere Koerse die nu al 76 (!) keer wordt gereden. Vermoedelijk dus een pak ouder dan veel forumleden. Uniek punt; aankomst op een serieus hellende kasseistrook! De enige koers waar de winnaar haast nooit rechtop op de fiets juichend op de foto staat.

Wedstrijden als Strade Bianci mogen wat mij betreft hun plaats hebben op de kalender maar ik zou durven stellen dat dit toch al weer meer naar veldrijden toegaat.
02-03-2022 19:28
Nu begint PL ook al over gravelstroken weren uit etappekoersen. RE was ook al aan het lobbyen in het peloton om stroken zoals in ronde van Valencia uit te bannen.
Volgens PL en RE dienen er etappekoersen te komen met veel, liefst vlakke, kilometers rechtdoor en zeker geen steile beklimmingen en/of lastige afdalingen met daarnaast veel tijdritkilometers. Om een ronde te winnen dien je toch wel over de nodige variabele eigenschappen te beschikken en wat je niet beheerst maak je maar goed met het onderdeel wat je wel beheerst. Iemand die een superklimmer is gaat toch zeker niet klagen dat er een tijdrit in een meerdaagse wedstrijd zit. Verder hoor ik PL niets zeggen over een belachelijke lange tijdrit (30KM+) in een 5 daagse ronde van Algarve. Voor wat betreft Parijs-Tours daar had Quickstep gewoon extreem veel pech met lekke banden waar PL extreem boos over was en beloofde nooit meer mee te doen.
Maar PL: bandenkeuze hoort ook bij wielrennen.
03-03-2022 06:16
Desnoods een ganse graveletappe in een rittenkoers, zodat renners een andere tube kunnen leggen. Maar korte gravelstroken is gewoon vragen om problemen, stel dat een Pogi of Roglic minuten verliest door een lekke band, vinden we dat dan leuk voor de koers? Kan het me niet inbeelden. Bovendien vind ik dat UCI strenger moet toezien op staat van de (2de rangs-)wegen waarover renners soms tegen 60-70km/u over razen. Niks spectaculairs aan, tenzij je het over autoralley hebt.
03-03-2022 07:15
'een ganse graveletappe in een rittenkoers'

Ja da-hààg, gevaarlijk zat al zonder die overwaggelende kl*tebeesten.
    03-03-2022 08:33
    ...met de nadruk op 'desnoods', maar liever niet dus.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine