Lefevere ‘helemaal anti’ gravelrit: “Alle tijdwinst van Evenepoel kan met een lekke band weg zijn”
Patrick Lefevere heeft felle kritiek geuit tegen de gravelrit. De manager van Soudal Quick-Step vertelt in zijn column in Het Nieuwsblad dat hij vindt dat een gravelrit geen plaats heeft in een grote ronde. “De remedie voor saaie etappes is niet de kermis van een Tourpeloton over gravel.”
Lefevere blikte eerst nog even kort terug op de sterke tijdrit van Remco Evenepoel, al gaat hij snel over naar kritiek op de gravelrit. “Je wil niet weten hoeveel tijd, moeite en manuren er in de voorbereiding op deze tijdrit zijn gekropen. Door Remco en de staf. We kwamen om te winnen en dat is gelukt. Dat neemt niemand ons nog af, maar mijn frustratie is: alle tijdswinst in het klassement, waar zo hard voor is gewerkt, kan je zondag in de gravelrit in veelvoud kwijtspelen met één lekke band.”
‘Helemaal anti’
“Ik kom er met graagte voor uit: ik ben helemaal anti. Ooit was ik tegen de Strade Bianche, maar alleen een idioot verandert nooit van mening. Die koers kan ik ondertussen appreciëren. Maar gravel in de Tour? Onzin, vind ik het. Vermaak voor de massa, brood en spelen. Er staat een beeld op mijn netvlies gebrand van Cadel Evans in de Giro van 2010. Hij won toen de gravelrit, maar kwam over de meet met een aangekoekte grind-brei die zijn hele gezicht bedekte. Is dat hoe we de renners willen zien?”
“De Tour beloont de compleetste renner, maar daar zijn limieten aan. Voor mij: geen gravel, geen col die zo steil is dat je er een mountainbikeverzet voor nodig hebt en ook geen kasseien. Ik moet er niemand van overtuigen dat ik een grote fan ben van Parijs-Roubaix, maar een Tourpeloton moet je daar niet over sturen. k snap dat ASO bezorgd is over te veel ‘overgangsetappes’ en dat de jeugd sprintetappes misschien een beetje saai vindt. Maar de remedie is niet de kermis van een Tourpeloton over gravel.”
Niet de enige
Lefevere is zeker niet de enige die kritiek uit op de gravelrit. Toen het parcours van de Tour werd voorgesteld, was Richard Plugge een van de kritische mensen. “Die gravelrit, dat slaat nergens op, ik snap niet dat ze dat nu weer opzoeken. Daardoor breng je de pechfactor te hard in het parcours. Het gaat om wegwielrennen.”
“Gravel kan zo’n impact hebben op het resultaat, puur door pech. Hetzelfde geldt voor kasseien, maar dat komt niet zo veel voor en en hoort historisch ook meer in die regio. Maar goed, voor de rest is het prachtig. De renners zullen drie weken lang aan de bak moeten”, zei Plugge toen.
1km achtervolging op een piste zou ook nog wel iets van spektakel kunnen hebben.
Of laten we er meteen een downhill tegen aangooien, de redbull etappe.
Feest gegarandeerd!
Soit, voor mij hoeft het niet, voor jou kan het wel. Fair enough!
Ik ben meer voorstander van een punchy, heuvelachtig rondje in een mooie stad de dag na een rustdag. Kan veel attractiever zijn en geluk speelt veel minder een factor.
Dit heeft niets met sportieve zaken te maken, het is pure sensatielust van de ASO. Mond vol van veiligheid maar wel heel bewust gevaar opzoeken.
Onverhard is een discipline die er ‘gewoon’ bij hoort wat mij betreft. Even los nog van dat een goed agressief QS met een scherpe REVKET hier ook tijd winnen kan ipv verliezen.
De wegen waarop de deelnemers in de eerste TdF's op reden zullen niet veel beter zijn dat de paar gravel stroken waar ze nu overheen gaan rijden.
Tegenwoordig staat er een team van mechaniciens klaar als er met de fiets wat mis gaat.
Eugene Christophe en ook Maurice Garin moesten het in hun tijd allemaal zelf opknappen.
In zijn tijd waren de gemiddelde afstanden van de etappes ook zo'n 400km, en een TdF was in totaal ruim 500Km lang.
Ik geef toe, de sport is in zo'n 100 jaar ver door ontwikkeld, maar een TdF met 'Courage' als steekwoord heef took wel wat.
Het verschil werd ook berekend in uren, renners namen de trein en bergen beklom men te voet.
Ik weet niet echt of "vroeger was het ook zo" een argument is voor de gravelwegen persoonlijk. Strade is mooi maar hou het daar. Voelt bijna alsof je in het autoracen met de autos van Le Mans ook opeens een rallycrosscircuit op moet.
De populariteit van de Strade heeft een reden en daarom ook een impact op andere wedstrijden. Ik zie het liever dan weer een sprintetappe.
Maar gelukkig zwaait Remco dan één keer met z'n rechterarm, stuitert een keer met z'n fiets op de weg en alles is weer heel ...
#toveremco
Lefevere is daarin bepaald geen uitzondering.
ze zitten 1000 uren in de windtunnel, maar al die tijd en moeite gaat verloren als je lek rijdt lol.
Niet direct natuurlijk, maar wel indirect. Kijk naar de doorsnee "sprintersrit", de saaiheid ervan, de gecontroleerdheid ook via de oortjes.
Als ploegen en renners zelf niet bereid zijn om spektakel te bieden, dan moet de organisatie gewoon een handje helpen. En ook dit hoort gewoon bij wielrennen.
En ik verheug me al op de reactie van Lefevere als Evenepoel inderdaad op een heel verkeerd moment lek rijdt... die gaat dan helemaal los denk ik!
Naar mijn mening moet het kunnen, mits de stroken veilig te berijden zijn.