Lefevere ‘helemaal anti’ gravelrit: “Alle tijdwinst van Evenepoel kan met een lekke band weg zijn”
foto: Cor Vos
zaterdag 6 juli 2024 om 10:27

Lefevere ‘helemaal anti’ gravelrit: “Alle tijdwinst van Evenepoel kan met een lekke band weg zijn”

Patrick Lefevere heeft felle kritiek geuit tegen de gravelrit. De manager van Soudal Quick-Step vertelt in zijn column in Het Nieuwsblad dat hij vindt dat een gravelrit geen plaats heeft in een grote ronde. “De remedie voor saaie etappes is niet de kermis van een Tourpeloton over gravel.”

Lefevere blikte eerst nog even kort terug op de sterke tijdrit van Remco Evenepoel, al gaat hij snel over naar kritiek op de gravelrit. “Je wil niet weten hoeveel tijd, moeite en manuren er in de voorbereiding op deze tijdrit zijn gekropen. Door Remco en de staf. We kwamen om te winnen en dat is gelukt. Dat neemt niemand ons nog af, maar mijn frustratie is: alle tijdswinst in het klassement, waar zo hard voor is gewerkt, kan je zondag in de gravelrit in veelvoud kwijtspelen met één lekke band.”

‘Helemaal anti’
“Ik kom er met graagte voor uit: ik ben helemaal anti. Ooit was ik tegen de Strade Bianche, maar alleen een idioot verandert nooit van mening. Die koers kan ik ondertussen appreciëren. Maar gravel in de Tour? Onzin, vind ik het. Vermaak voor de massa, brood en spelen. Er staat een beeld op mijn netvlies gebrand van Cadel Evans in de Giro van 2010. Hij won toen de gravelrit, maar kwam over de meet met een aangekoekte grind-brei die zijn hele gezicht bedekte. Is dat hoe we de renners willen zien?”

“De Tour beloont de compleetste renner, maar daar zijn limieten aan. Voor mij: geen gravel, geen col die zo steil is dat je er een mountainbikeverzet voor nodig hebt en ook geen kasseien. Ik moet er niemand van overtuigen dat ik een grote fan ben van Parijs-Roubaix, maar een Tourpeloton moet je daar niet over sturen. k snap dat ASO bezorgd is over te veel ‘overgangsetappes’ en dat de jeugd sprintetappes misschien een beetje saai vindt. Maar de remedie is niet de kermis van een Tourpeloton over gravel.”

Niet de enige
Lefevere is zeker niet de enige die kritiek uit op de gravelrit. Toen het parcours van de Tour werd voorgesteld, was Richard Plugge een van de kritische mensen. “Die gravelrit, dat slaat nergens op, ik snap niet dat ze dat nu weer opzoeken. Daardoor breng je de pechfactor te hard in het parcours. Het gaat om wegwielrennen.”

“Gravel kan zo’n impact hebben op het resultaat, puur door pech. Hetzelfde geldt voor kasseien, maar dat komt niet zo veel voor en en hoort historisch ook meer in die regio. Maar goed, voor de rest is het prachtig. De renners zullen drie weken lang aan de bak moeten”, zei Plugge toen.

RIDE Magazine
48 Reacties
06-07-2024 11:51
Voor velen is de naam Patrick Lefevere als een rode lap op de stier, maar Lefevere heeft volledig gelijk. Die uit Amerika overgewaaide gravelhype zo snel mogelijk de Tour uit! In tijden waarin voorbereidingen zo specifiek zijn, mag het geluk of ongeluk van wat grind niet bepalend zijn voor eindwinst of podium. Overal lopen we (terecht) te klagen dat het veiliger moet, maar dan kun je niet in één week een afdaling als finish nemen met volop smeltwater op de weg en gravel. Niets geleerd vanuit het verleden!
    06-07-2024 11:59
    Natuurlijk heeft hij gelijk… is gewoon een fenomeen van de laatste jaren met als enig doel chaos te creëren… hoplijk gaat het een keer grondig mis door bv een langzaam actie of een ondoorwaadbare modderbrij waar hun kekke Skoda’s zich hopeloos in vastrijden…
    06-07-2024 12:32
    Gravel in de Tour is niet nieuw. Een eeuw geleden reden ze al over onverharde cols.
    Bestaan er kekke Skoda's?!
    06-07-2024 13:30
    Zeker.. de Skoda Roomster is een absolute chick-magnet..
    06-07-2024 16:48
    Heel interessante stelling over een eeuw geleden, dan kan je ook stoppen met volgwagens. Slapen in hotels et..., toen was het originele plan om met zo weinig mogelijk renners liefst één zelfs maar dat is nooit gelukt, aan te komen in Parijs dus dat willen jullie dan ook???
    06-07-2024 20:55
    Ik zou lekker de hele Tour gaan zwiften. Veilig en alles onder controle.
06-07-2024 10:47
Die ouwe zeur snapt toch ook wel dat je overal en in elke etappe op het verkeerde moment een lekke band kunt krijgen. Dus omdat direct aan de gravelrit te koppelen is nonsens. Gisteren in de tijdrit had Evenepoel ook zomaar lek kunnen zijn 2km voor de finish. Kortom een onzin argument. Er wordt echt veel te veel gezeurd over zaken die in hun ogen in het nadeel van hun ploeg zijn. Een gravelrit of kasseienrit hoort net zo goed bij de Tour de France als een bergetappe met een afdaling.
    06-07-2024 11:17
    Ik mis juist nog een veldrit en een mountainbike etappe.
    1km achtervolging op een piste zou ook nog wel iets van spektakel kunnen hebben.
    Of laten we er meteen een downhill tegen aangooien, de redbull etappe.
    Feest gegarandeerd!
    06-07-2024 11:21
    @filemon Het is wegwielrennen en gravelwegen zijn wegen.
    06-07-2024 12:49
    "Die ouwe zeur" weet dat natuurlijk inderdaad. Kans is gewoon veel groter in de gravel.
    06-07-2024 13:22
    @mr tornado: bosweg, veldweg, zandweg,…..

    Soit, voor mij hoeft het niet, voor jou kan het wel. Fair enough!
06-07-2024 11:42
Vraag me af hoe den Patrick er over zou denken als Evenepoel wel kon sturen.
06-07-2024 10:57
Zo ken ik er nog wel een paar. Wat een eikel is die man. Iedereen kan lek rijden en tijdverlies op lopen, in elke etappe.. en elke sprinter kan klagen over het feit dat hij nooit de Tour kan winnen, omdat er.bergen in een etappe zitten.
06-07-2024 11:32
Ben het wel eens met PatLef, het is toch een bingo factor wat toegevoegd wordt aan een grote ronde. Als je lek rijdt terwijl een peloton aan het breken is kun je zomaar veel tijd verliezen omdat je volgauto niet kort bij je zit.

Ik ben meer voorstander van een punchy, heuvelachtig rondje in een mooie stad de dag na een rustdag. Kan veel attractiever zijn en geluk speelt veel minder een factor.
06-07-2024 13:04
Ben het niet vaak met die man eens maar nu wel: weg met dat geklooi op die gravelwegen. Gravel is al een aparte discipline, dat is bewust zo gedaan. Ga dan geen gravelritten (of koersen!) bij het wegwielrennen organiseren. Ze rijden toch ook geen wereldbeker mountainbike op het circuit van Zandvoort?

Dit heeft niets met sportieve zaken te maken, het is pure sensatielust van de ASO. Mond vol van veiligheid maar wel heel bewust gevaar opzoeken.
06-07-2024 11:13
Pat is passé.
06-07-2024 11:11
Kan hier makkelijk meer dan een minuut verliezen. Bibberen en beven morgen.
06-07-2024 11:17
Patje blijft een huilerd.
06-07-2024 10:34
Hier kun je ook vanuit de organisatie iets aan doen vind ik: tegenwoordig heb je toch zat banden die weliswaar iets trager gaan maar nagenoeg nooit lek? Verplicht die voor iedereen en haal wat k’s van de afstand af.

Onverhard is een discipline die er ‘gewoon’ bij hoort wat mij betreft. Even los nog van dat een goed agressief QS met een scherpe REVKET hier ook tijd winnen kan ipv verliezen.
    06-07-2024 11:08
    Je hebt hem wel eens eerder over gravel zien gaan wellicht? Het is maar te hopen dat hij enige verbetering heeft opgedaan de afgelopen jaren, anders gaat hij daar geen tijd pakken hoor…
    06-07-2024 11:45
    @Antoin: Je hoeft niet zelf weg te rijden om tijd te winnen. Als Pogacar op een slecht moment lek rijdt, heeft Evenepoel ook tijd gewonnen, is denk ik wat Romans bedoelde :-)
    06-07-2024 14:10
    Ben het wel eens met RV.
    De wegen waarop de deelnemers in de eerste TdF's op reden zullen niet veel beter zijn dat de paar gravel stroken waar ze nu overheen gaan rijden.
    Tegenwoordig staat er een team van mechaniciens klaar als er met de fiets wat mis gaat.
    Eugene Christophe en ook Maurice Garin moesten het in hun tijd allemaal zelf opknappen.
    In zijn tijd waren de gemiddelde afstanden van de etappes ook zo'n 400km, en een TdF was in totaal ruim 500Km lang.

    Ik geef toe, de sport is in zo'n 100 jaar ver door ontwikkeld, maar een TdF met 'Courage' als steekwoord heef took wel wat.
06-07-2024 11:07
Vroeguh deden ze niet anders. Dus die oude Patje moet niet zeuren en zorgen dat het materiaal op orde is om de kans op een lekke band te minimaliseren.
    06-07-2024 13:06
    Vroeger had je geen versnellingen, moest je zelf bij een smid (zonder hulp!) je eigen fiets gaan repareren en vertrokken ze in het donker.

    Het verschil werd ook berekend in uren, renners namen de trein en bergen beklom men te voet.

    Ik weet niet echt of "vroeger was het ook zo" een argument is voor de gravelwegen persoonlijk. Strade is mooi maar hou het daar. Voelt bijna alsof je in het autoracen met de autos van Le Mans ook opeens een rallycrosscircuit op moet.
    06-07-2024 13:36
    Je kan het ook omdraaien: tegenwoordig heeft men beter, sneller materiaal, specifiek voor dit soort werk. En iedereen kan er op trainen net zoals bij een tijdrit.

    De populariteit van de Strade heeft een reden en daarom ook een impact op andere wedstrijden. Ik zie het liever dan weer een sprintetappe.
06-07-2024 11:08
Wat een mens al niet zegt om 12 seconden winst gewichtig te maken.
06-07-2024 11:34
Patje is een klagende dinosaurus. tijd om het stokje door te geven.
06-07-2024 12:12
En zo is het Patrick...

Maar gelukkig zwaait Remco dan één keer met z'n rechterarm, stuitert een keer met z'n fiets op de weg en alles is weer heel ...

#toveremco
06-07-2024 12:49
Mensen hebben altijd de neiging morele oordelen te propageren die toevallig precies in lijn zijn met hun eigen belangen.

Lefevere is daarin bepaald geen uitzondering.
06-07-2024 12:52
We kunnen ook 15 tijdritten opnemen van 25 km. Dan weten we zeker dat Remco wint.
06-07-2024 10:54
...wat kinderachtig allemaal, hoeveel geld gaat hij verliezen hieraan ?
06-07-2024 10:57
pat is helemaal anti. hij zou de materiaalsponsor ook kunnen sommeren anti-lek banden te produceren.

ze zitten 1000 uren in de windtunnel, maar al die tijd en moeite gaat verloren als je lek rijdt lol.
06-07-2024 11:24
Met goed materiaal zou je niet moeten lekrijden, de sectoren liggen er naar 't schijnt zeer goed bij. Hoeveel lekke banden zie je gewoonlijk in Strade Bianche? Niet veel, toch?
    06-07-2024 11:26
    Daarbij, als je lek rijdt in De Ronde of P-R is je volledige wedstrijd om zeep, in de Tour niet. Een renner verliest geen vijf minuten door een lekke band.
06-07-2024 12:10
Als ik het goed begrijp wil Lefevere dus ook waaierritten verbieden? Je kan daarmee namelijk zomaar je tijdwinst en al die uren in de windtunnel weggooien. Misschien moet die man op zijn oude dag nog een carrière switch overwegen en manager van een Zwift-team worden.
    06-07-2024 12:13
    Dan heb je geen idee wat daar allemaal mis kan gaan Karl :)
    06-07-2024 12:48
    Wat een misse vergelijking. De wind kan je niet controleren, de weg waarover je de renners stuurt wel.
06-07-2024 13:02
Ik snap wel dat Patlef Evenepoel af en toe een gemakkelijker pad gunt. Een finish na 20KM afdalen en 32KM gravelstroken is al redelijk extreem en nu geeft Biden ook nog aan dat hij alleen op verzoek van God zal stoppen. Het is op je vierentwintigste allemaal wat veel in 3 weken..
06-07-2024 13:46
Kijk hoe Stuyven in Gent-Wevelgem uitgeteld geraakte voor winst door de overbodige passage over de Plugstreets. Hoeft allemaal niet.
06-07-2024 13:59
Ploegleiders hebben zelf om dit soort etappes gevraagd.

Niet direct natuurlijk, maar wel indirect. Kijk naar de doorsnee "sprintersrit", de saaiheid ervan, de gecontroleerdheid ook via de oortjes.

Als ploegen en renners zelf niet bereid zijn om spektakel te bieden, dan moet de organisatie gewoon een handje helpen. En ook dit hoort gewoon bij wielrennen.

En ik verheug me al op de reactie van Lefevere als Evenepoel inderdaad op een heel verkeerd moment lek rijdt... die gaat dan helemaal los denk ik!
06-07-2024 15:17
Deze discussie slaat vooral op verschillende zienswijzen. Aan de ene kant heerst de gedachte dat de 'sterkste' zou moeten winnen en aan de andere kant het idee om de koers zo attractief mogelijk te maken. In het hedendaagse wielrennen, waar de conditie, vorm, etc. tot in den extreme is uitgekiemd staat dat ondertussen wat haaks. Dat de atleten en de omkadering, die dus zo veel tijd en voorbereiding in de ronde steken, een voorkeur hebben voor dat eerste scenario is dus niet zo verrassend.
Naar mijn mening moet het kunnen, mits de stroken veilig te berijden zijn.
06-07-2024 19:16
Het rittenschema is bekend. Als het je niet aanstaat als renner / ploegleider: niet starten. Heel simpel.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine