Patrick Lefevere haalt uit naar Red Bull-BORA-hansgrohe na geruchten over transfer Remco Evenepoel
Patrick Lefevere is allesbehalve blij met de werkwijze van Red Bull-BORA-hansgrohe. In een interview met Het Nieuwsblad vertelt de manager van Soudal Quick-Step hoe Ralph Denk, de grote man bij de Duitse ploeg, er alles aan deed om Remco Evenepoel binnen te halen. “Denk, I don’t like him.”
Een tijdje geleden vertelde Evenepoel dat hij ‘gewoon’ zal blijven bij Soudal Quick-Step. De olympisch kampioen maakte zo een einde aan de eindeloze geruchten over een mogelijke transfer. Deze keer werd Evenepoel vooral gelinkt aan Red Bull-BORA-hansgrohe, het team van onder meer Primoz Roglic.
Lefevere heeft de geruchten niet met een gerust hart gevolgd. “Ken je mijn vriend Ralph Denk? Die heeft al twee keer hetzelfde gedaan: hij biedt een contract aan met heel hoge bonussen, wat bij renners die onder contract liggen not done is. Vier jaar geleden had hij dat al een keer gedaan en nu opnieuw. Vorige week heb ik gehoord dat hij ook bij Tom Pidcock langsgeweest is. Denk, I don’t like him.”
Lefevere: “We weten dat we Remco nog beter kunnen omringen”
De manager is dus zeker geen vrienden met Denk. Hij kijkt echter ook in eigen boezem. Lefevere vertelt namelijk dat ze er nog steeds niet genoeg in slagen om Evenepoel te omringen. “Absoluut. Je hebt maar zeven ploegmaats. Dit jaar breekt Casper Pedersen zijn sleutelbeen in Tour in de derde etappe. Louis Vervaeke valt ziek uit na de eerste week. Dan wordt het al krap. Dus: we weten dat we Remco nog beter kunnen omringen, maar dat vraagt tijd. We zijn ermee bezig.”
“We bouwen. Ik blijf het herhalen: wij hebben altijd vooropgesteld dat Remco voor het eerst de Tour zou rijden in 2025. En zoals ik ook vaak zeg: l’équipe est toujours à l’hauteur du leader (het team is zo goed als de kopman, red.)”, aldus Lefevere.
was of het gras groener was bij Bora, dan bij SQS, en er gesprekken alsook
een meeting met Remco plaatsvonden, en de final meeting door Remco ofwel
Bora gecanceld werd en de "deal" uiteindelijk afsprong?
Dat zou betekenen dat Remco gewoon staalhard hierover gelogen heeft in de media
toen men hem met die "geruchten" confronteerde en hij dit formeel ontkende.
Dat PATlef hierom met frustratie's zit? tuurlijk wel en begrijpelijk in zijn positie, maar
dan moet hij niet naar Denk met een grote stok slaan, maar wél naar zijn goudhaantje
die hier überhaupt voor openstond, terwijl hij zo loyaal aan SQS was.
Dus volgens jou moet Evenepoel als een willekeurige journalist hem vraagt of hij aan het onderhandelen is met Red Bull meteen aangeven dat dat klopt? Als je vrouw jou vraagt of je erover denkt om vreemd te gaan met die knappe collega, geef je dat ook meteen toe?
Of hoeveel speculatie kan je in één reactie stoppen.
Wat een zwaktebod.. Hij wil gewoon zijn goudhaantje maximaal uitmelken..
Op zich is dat heel logisch, dat soort praktijken zouden ook niet moeten kunnen. Alleen komend van een teambaas die zelf ook al bij herhaling renners met elders doorlopende contracten heeft aangetrokken komt het nogal hypocriet over!
Ook wel bekend als "Calimero-gedrag".
Cavendish 2012 Sky
Kittel 2016 Giant-Alpecin
Viviani 2018 Sky
Masnada 2020 CCC
Van Wilder 2021 DSM
Heb daar ook even de achtergrond rond opgezocht:
Cavendish mocht gratis vertrekken bij Sky, dat hem niets in de weg wou leggen omdat ze zich focusten op eindwinsten en hem niet de ondersteuning konden bieden die hij verdiende.
Kittel wenste zelf te vertrekken bij DSM doordat hij in een dipje zat daar. Heeft zélf beslist om zijn contract af te kopen en zo de overstap naar QS te kunnen maken.
Viviani was gedesillusioneerd toen hij van Sky 'zijn' Giro niet mocht rijden, waarop hij in gesprek ging met Brailsford, maar die kon hem ook naar de toekomst toe niets beloven en daarop werd de afspraak gemaakt dat als hij wou vertrekken, Brailsford/Sky daaraan zou meewerken.
CCC hield op te bestaan, en dus kon Masnada beschikken en nog tijdens het seizoen de overstap maken naar QS. Aan het einde van het seizoen zouden ook alle andere renners zijn voorbeeld volgen en andere oorden opzoeken.
Van Wilder was een grote ronde beloofd, maar mocht die uiteindelijk niet rijden van DSM wegens "nog werk aan de 'cooperation'-factor". Van Wilder was not amused, terwijl ze bij DSM ook graag afscheid nemen van alle renners van zijn manager, met wie ze een moeilijke relatie hadden door eerdere renners die weg wilden.
De hierboven aangehaalde Sam Bennett had enkel een mondeling akkoord met het management en dus geen lopend contract meer. Hij werd gepasseerd voor de Giro en had/kreeg Sagan en Ackermann voor zich, waardoor Bennett zelf andere lucht wou opsnuiven en richting QS trok.
Ik kan dus enkel concluderen dat het om transfers ging waarbij de renner zelf wou vertrekken ondanks een doorlopend contract, omwille van niet nagekomen beloftes van de ploeg, teleurstellende resultaten of het ophouden van het team. Dat kan je mijns inziens dan ook Lefevere niet kwalijk nemen, die ziet gewoon buitenkansjes zichzelf aanbieden en gaat daar, uiteraard, gretig op in om deze toprenners aan zich te binden. Vind ik wel een heel ander gegeven dan een tevreden renner die nog onder contract staat te proberen lospeuteren zonder toestemming van diens werkgever om te onderhandelen.
Hij mag het zo vaak zeggen als hij wilt, maar dat maakt het nog geen correct Frans. De h van hauteur is een h aspiré en dus la hauteur. Zoals ook les Hollandais niet als lèzollandais wordt uitgesproken maar als lè'hollandais.