Patrick Lefevere haalt uit naar Red Bull-BORA-hansgrohe na geruchten over transfer Remco Evenepoel
foto: Cor Vos
zaterdag 2 november 2024 om 08:47

Patrick Lefevere haalt uit naar Red Bull-BORA-hansgrohe na geruchten over transfer Remco Evenepoel

Patrick Lefevere is allesbehalve blij met de werkwijze van Red Bull-BORA-hansgrohe. In een interview met Het Nieuwsblad vertelt de manager van Soudal Quick-Step hoe Ralph Denk, de grote man bij de Duitse ploeg, er alles aan deed om Remco Evenepoel binnen te halen. “Denk, I don’t like him.”

Een tijdje geleden vertelde Evenepoel dat hij ‘gewoon’ zal blijven bij Soudal Quick-Step. De olympisch kampioen maakte zo een einde aan de eindeloze geruchten over een mogelijke transfer. Deze keer werd Evenepoel vooral gelinkt aan Red Bull-BORA-hansgrohe, het team van onder meer Primoz Roglic.

Lefevere heeft de geruchten niet met een gerust hart gevolgd. “Ken je mijn vriend Ralph Denk? Die heeft al twee keer hetzelfde gedaan: hij biedt een contract aan met heel hoge bonussen, wat bij renners die onder contract liggen not done is. Vier jaar geleden had hij dat al een keer gedaan en nu opnieuw. Vorige week heb ik gehoord dat hij ook bij Tom Pidcock langsgeweest is. Denk, I don’t like him.

Lefevere: “We weten dat we Remco nog beter kunnen omringen”
De manager is dus zeker geen vrienden met Denk. Hij kijkt echter ook in eigen boezem. Lefevere vertelt namelijk dat ze er nog steeds niet genoeg in slagen om Evenepoel te omringen. “Absoluut. Je hebt maar zeven ploegmaats. Dit jaar breekt Casper Pedersen zijn sleutelbeen in Tour in de derde etappe. Louis Vervaeke valt ziek uit na de eerste week. Dan wordt het al krap. Dus: we weten dat we Remco nog beter kunnen omringen, maar dat vraagt tijd. We zijn ermee bezig.”

We bouwen. Ik blijf het herhalen: wij hebben altijd vooropgesteld dat Remco voor het eerst de Tour zou rijden in 2025. En zoals ik ook vaak zeg: l’équipe est toujours à l’hauteur du leader (het team is zo goed als de kopman, red.)”, aldus Lefevere

RIDE Magazine
21 Reacties
02-11-2024 09:26
Indien de "geruchten" waar zijn, dat zijn goudhaantje wél degelijk gaan kijken
was of het gras groener was bij Bora, dan bij SQS, en er gesprekken alsook
een meeting met Remco plaatsvonden, en de final meeting door Remco ofwel
Bora gecanceld werd en de "deal" uiteindelijk afsprong?

Dat zou betekenen dat Remco gewoon staalhard hierover gelogen heeft in de media
toen men hem met die "geruchten" confronteerde en hij dit formeel ontkende.
Dat PATlef hierom met frustratie's zit? tuurlijk wel en begrijpelijk in zijn positie, maar
dan moet hij niet naar Denk met een grote stok slaan, maar wél naar zijn goudhaantje
die hier überhaupt voor openstond, terwijl hij zo loyaal aan SQS was.
    02-11-2024 09:49
    Stout hè, dat mensen wel eens jokken over iets wat de rest van de wereld niets aangaat?
    Dus volgens jou moet Evenepoel als een willekeurige journalist hem vraagt of hij aan het onderhandelen is met Red Bull meteen aangeven dat dat klopt? Als je vrouw jou vraagt of je erover denkt om vreemd te gaan met die knappe collega, geef je dat ook meteen toe?
    02-11-2024 10:27
    Je zegt het zelf: indien ... dan ... zou ... geruchten ...
    Of hoeveel speculatie kan je in één reactie stoppen.
    02-11-2024 20:07
    En bij manchester zeiden ze ook vertrouwen in hun coach te hebben, dat was achteraf niet 100 procent waar. Huilie huilie
02-11-2024 08:58
Quickstep heeft het gewoon geweldig gedaan in de Tour. Landa was in de schaduw van Evenepoel in zn beste vorm ooit en het team zat altijd op het voorste plan wanneer het om ging. Niks op aan te merken, dus Evenepoel zal ongetwijfeld tevreden zijn. De enige reden voor Evenepoel om te verkassen, zijn de fouten die gemaakt worden in de ploegleiderswagen. Maar op dat gebied is RBH ook niet al te best
    02-11-2024 09:54
    Eens dat de ploeg in de tour heel goed was. We moeten alleen niet vergeten dat de ploeg niet echt onder druk gezet is gewoon vanwege de vrij aparte koerssituatie afgelopen tour waarin heel sneel duidelijk werd wie eerste, tweede en derde zou worden en de afstand tot nummer 4 enorm groot was terwijl dat ook nog ren een ploeggenoot van nummer 1 was.. Dat was wel anders dan bijvoorbeeld voor Dumoulin in de giro van 2017 waar hij van alle kanten belaagd werd. Maar goed je kan SQS niet verwijten dat ze niet onder druk gezet zijn.
    02-11-2024 10:06
    Je vergeet een hele simpele reden: geld. Heel veel geld.
    02-11-2024 12:21
    @japiejo: ik heb het idee dat men denkt dat evenepoel bij patlef rijdt voor een hongerloontje. Volgens mij is dat een groot misverstand. Geloof niet dat hij minder dan 4 miljoen per jaar verdient.
02-11-2024 10:32
Ach renners opvrijen begint er gewoon bij te horen doordat bij sommige ploegen de budgetten zo groot aan het worden zijn. Lefevre doet dit heus ook wel bij renners, eerder wat belgisch gericht en misschien wat op kleinere schaal, maar toch. Hij is doet het toch ook al jaren bij De Lie
02-11-2024 11:19
"maar dat vraagt tijd. We zijn ermee bezig.”

Wat een zwaktebod.. Hij wil gewoon zijn goudhaantje maximaal uitmelken..
02-11-2024 11:50
Lefevere is boos op Denk omdat die renners die elders nog onder contract liggen wil aantrekken.
Op zich is dat heel logisch, dat soort praktijken zouden ook niet moeten kunnen. Alleen komend van een teambaas die zelf ook al bij herhaling renners met elders doorlopende contracten heeft aangetrokken komt het nogal hypocriet over!
    02-11-2024 12:41
    Hét absolute synoniem van Lefevre is gespeelde hypocrisie, en dat al meer dan 40 jaar.
    Ook wel bekend als "Calimero-gedrag".
    02-11-2024 13:20
    geef eens een opsomming van al die renners met lopende contracten die lefevere toch heeft aangetrokken? gezien de felheid van het statement verwacht ik een episch lange lijst
    02-11-2024 20:12
    Ik hou het graag bij de feiten en heb daarom de zuivere transfers van Lefevere eens op een rijtje gezet:

    Cavendish 2012 Sky
    Kittel 2016 Giant-Alpecin
    Viviani 2018 Sky
    Masnada 2020 CCC
    Van Wilder 2021 DSM

    Heb daar ook even de achtergrond rond opgezocht:

    Cavendish mocht gratis vertrekken bij Sky, dat hem niets in de weg wou leggen omdat ze zich focusten op eindwinsten en hem niet de ondersteuning konden bieden die hij verdiende.

    Kittel wenste zelf te vertrekken bij DSM doordat hij in een dipje zat daar. Heeft zélf beslist om zijn contract af te kopen en zo de overstap naar QS te kunnen maken.

    Viviani was gedesillusioneerd toen hij van Sky 'zijn' Giro niet mocht rijden, waarop hij in gesprek ging met Brailsford, maar die kon hem ook naar de toekomst toe niets beloven en daarop werd de afspraak gemaakt dat als hij wou vertrekken, Brailsford/Sky daaraan zou meewerken.

    CCC hield op te bestaan, en dus kon Masnada beschikken en nog tijdens het seizoen de overstap maken naar QS. Aan het einde van het seizoen zouden ook alle andere renners zijn voorbeeld volgen en andere oorden opzoeken.

    Van Wilder was een grote ronde beloofd, maar mocht die uiteindelijk niet rijden van DSM wegens "nog werk aan de 'cooperation'-factor". Van Wilder was not amused, terwijl ze bij DSM ook graag afscheid nemen van alle renners van zijn manager, met wie ze een moeilijke relatie hadden door eerdere renners die weg wilden.

    De hierboven aangehaalde Sam Bennett had enkel een mondeling akkoord met het management en dus geen lopend contract meer. Hij werd gepasseerd voor de Giro en had/kreeg Sagan en Ackermann voor zich, waardoor Bennett zelf andere lucht wou opsnuiven en richting QS trok.

    Ik kan dus enkel concluderen dat het om transfers ging waarbij de renner zelf wou vertrekken ondanks een doorlopend contract, omwille van niet nagekomen beloftes van de ploeg, teleurstellende resultaten of het ophouden van het team. Dat kan je mijns inziens dan ook Lefevere niet kwalijk nemen, die ziet gewoon buitenkansjes zichzelf aanbieden en gaat daar, uiteraard, gretig op in om deze toprenners aan zich te binden. Vind ik wel een heel ander gegeven dan een tevreden renner die nog onder contract staat te proberen lospeuteren zonder toestemming van diens werkgever om te onderhandelen.
03-11-2024 00:14
l’équipe est toujours à l’hauteur du leader.
Hij mag het zo vaak zeggen als hij wilt, maar dat maakt het nog geen correct Frans. De h van hauteur is een h aspiré en dus la hauteur. Zoals ook les Hollandais niet als lèzollandais wordt uitgesproken maar als lè'hollandais.
    03-11-2024 00:21
    Ah ok...en suu d'oranjsj ? Hoe zeg je dat in het Frans?
    03-11-2024 01:04
    @velosol. Dat is onvertaalbaar! Ik hoorde een tijdje terug iemand een "Suu d'oransj appelsap" bestellen. Tja...
02-11-2024 11:28
En ondertussen zelf personeel weghalen bij de Belgische wielerbond zonder hen eerst te informeren.
02-11-2024 11:32
Natuurlijk was de ploeg niet goed deze tour, alleen een uitmuntende Landa, en verder? Nooit onder druk gezet, niets hoeven te verdedigen, rem heeft alleen gevolgd, en had mazzel dat Roglic pech had en Ayuso ziek werd. Dat gaat volgend jaar niet nog eens gebeuren natuurlijk.
02-11-2024 18:49
@chippen Sam Bennett: Lefevere haalde die ondanks doorlopend contract weg bij notabene Ralph Denks Bora in 2019/2020. De pijn tussen die twee heren is al jaren gaande.
    02-11-2024 19:00
    Mja, volgens de ene had die een contract en volgens anderen werd gesteld dat hij enkel een intentieverklaring had ondertekend

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine