Patrick Lefevere haalt hard uit naar juryvoorzitter
Foto WielerFlits (Archief)
dinsdag 7 juli 2015 om 09:07

Patrick Lefevere haalt hard uit naar juryvoorzitter

Tijdens de derde etappe van de Tour de France haalde Patrick Lefevere op twitter al hard uit naar juryvoorzitter Guy Dobbelaere. In een column in Het Nieuwsblad deed de manager van Etixx-Quick-Step dit nog eens lichtjes over. “Iemand die onbekwaam is moet ontslag nemen of ontslagen worden.”

De jury en organisatie van de Ronde van Frankrijk besloot gisteren de wedstrijd tijdelijk te neutraliseren na een zware val. Er waren namelijk niet genoeg artsen en ambulances meer voor handen om de veiligheid van de renners te waarborgen. Lefevere is het niet eens met die beslissing en waarschuwt voor een gevaarlijk precedent.

“Ik heb al veel vreemde dingen gezien in de Tour, maar wat ik gisteren zag sloeg alles”, begint de Belg zijn betoog. Hiermee doelt hij er op dat organisator ASO besloot om de wedstrijd stil te leggen en dat de door de UCI aangeduide juryvoorzitter (Dobbelaere) hier niets aan deed. “Dit is immers hetzelfde als de premier die voor rechter speelt: een overtreding van de scheiding der machten.”

Volgens Lefevere is het de derde grove fout van Dobbelaere. Eerder was hij ook juryvoorzitter in de door Nairo Quintana gewonnen Giro-etappe over de Gavia in de sneeuw en in Parijs Roubaix van dit jaar met het spoorwegincident.

“Hij was de man die moest beslissen wat er gebeurde. Maar waar was hij?” vraagt Lefeverre zich af over Dobbelaere. “Ik heb hem niet gezien. Hij verstopte zich achter de geblindeerde ramen van zijn wagen.”

Hij verstopte zich achter de geblindeerde ramen van zijn wagen

Er moet actie komen, zo zegt de baas van Etixx-Quick-Step. “Pas op, ik ken Guy Dobbelaere en vind hem een sympathieke man. Maar hij is gewoonweg onbekwaam om de functie van juryvoorzitter uit te voeren. En iemand die onbekwaam is moet ontslag nemen of ontslagen worden.”

Lefevere vindt het een drogreden dat een tekort aan ambulances werd opgegeven om de koers stil te leggen. “Terwijl er wel degelijk een noodplan bestaat. Dan moeten er bij de nabijgelegen ziekenhuizen andere ziekenwagens opgevorderd worden.”

Misschien werd de koers wel geneutraliseerd omdat ene monsieur Cancellara erbij betrokken was

De Belg denkt dat er een andere reden is dat er geneutraliseerd werd. “Pas op, ik ben niet rancuneus. Ik had met Rigoberto Uran en Michal Golas zelf twee renners in die zware valpartij. Maar misschien werd de koers wel geneutraliseerd omdat ene monsieur Cancellara erbij betrokken was.”

[poll id=”71″]

RIDE Magazine
89 Reacties
07-07-2015 10:35
Patrick is gewoon een enorme druktemaker sinds wanneer komt daar iets zinnigs uit? Net als bij zijn lookalike Clown Bassie; niet serieus nemen. Volgens mij denken ze daar binnen het peloton en zelfs zijn ploeg ook zo over. Lekker laten lullen.
07-07-2015 10:41
Waarom stapt hij niet op? "Iemand die onbekwaam is moet ontslag nemen of ontslagen worden." Als je telkens zulke teksten uitslaat dan ben je onbekwaam. Hij doet met altijd een beetje denken aan Johan Cruijff. Ze denken alles beter te weten en gaan totaal niet met hun tijd mee.
07-07-2015 10:43
Patrick Lefevre met Johan Cruijff vergelijken.. Foei.
07-07-2015 10:43
Hadden we hem ook gehoord als Cavendish of Stybar erbij lagen? Denk het niet.

In hun gedrag vind ik van wel, LL.
07-07-2015 10:45
[i]edit redactie: hou het netjes[/i]
07-07-2015 10:47
Ik heb totaal geen problemen met het neutraliseren van de koers, alleen had hier vooraf wel een nieuwe standaard regel voor worden opgesteld. Nu is er natuurlijk grote onduidelijkheid wanneer nou wel of niet de koers wordt geneutraliseerd.
Ik zie het wel als een positieve ontwikkeling waarbij de gezondheid van de renners eindelijk eens boven de koers wordt gesteld. Het is natuurlijk onzin om te zeggen dat ze dat vroeger ook nooit deden... Vroeger reden ze ook zonder helm dat bleek ook niet al te snugger.
07-07-2015 10:51
Was er uberhaupt iemand van Etixx-QuickStep betrokken bij de valpartij?
07-07-2015 10:53
@Wheely: was dat laatste maar waar. Het lijkt er echter sterk op dat hij zijn renners beïnvloedt. Hoor een Cavendish, Boonen of Terpstra maar eens klagen na een verloren wedstrijd. Altijd maar excuses zoeken en afgeven op anderen.
Het enige nut van Lefevre is dat je iemand hebt op wie je zonder scrupules kunt blijven afgeven. Wat hij ook zegt, je weet dat het onzinnig is. Alles wat hij zegt komt voort uit eigenbelang.
07-07-2015 11:09
Hij heeft wel een punt vind ik. Binnen 20 seconde de koers neutraliseren was wel verdacht.
07-07-2015 11:13
De jury van het UCI en zeker de organisatie ASO hebben de juiste beslissing genomen.
Wat de uitspraak van Patrick Lefevere betreft zou eens zuur kunnen opbreken voor zijn renners in de komende dagen.
07-07-2015 11:14
@wheely

+1, Geweldige vergelijking. Lach me kapot hier
07-07-2015 11:14
Vertegenwoordiger van het oude wielrennen, onze Patrick. Groot liefhebber van zichzelf. Praat alleen maar vanuit zijn eigen straatje. Persoonlijke issues met een jury-lid moet ie onderling maar uitvechten. Om Oleg kan ik vaak lachen, bij Lefevre is het vaak om te huilen.

Natuurlijk was het een terecht besluit om de koers te neutraliseren. En hoe die beslissing in enkele minuten dan tot stand komt, doet niet ter zake. Als UCI en ASO naderhand maar met één standpunt komen, en dat was hier het geval.

Die 2e valpartij was niet op tv, en tot nu toe heb ik er ook geen goed verslag over gelezen, maar dat was de welbekende druppel.
07-07-2015 11:15
"Ik heb totaal geen problemen met het neutraliseren van de koers, alleen had hier vooraf wel een nieuwe standaard regel voor worden opgesteld. Nu is er natuurlijk grote onduidelijkheid wanneer nou wel of niet de koers wordt geneutraliseerd".

Dat kan natuurlijk niet. Je kunt niet in een 'regel' vermelden dat allereerst het aantal slachtoffers, botbreuken en gescheurde ingewanden opgeteld moeten worden om reglementair de koers te neutraliseren. In principe is dit meer een kwestie van gezond verstand gecombineerd met wat feiten die dan spelen (zoals weinig ambulances, die lantaarnpaal en de snelheid). Kortom: maatwerk.
07-07-2015 11:18
@Mauke
Cav, Boonen en Terpstra willen inderdaad ook nog wel eens gefrustreerd uit de hoek komen maar goed bij coureurs die uit het heetst van de strijd komen heb ik daar meer begrip voor. Maar inderdaad ze hebben het niet van een vreemde. ;)

Ergens vind ik het ook wel mooi, het fanatisme en de soap. Het hoort allemaal bij het spel.
07-07-2015 11:23
Ik snap niet waarom men hier (en overal) roept dat het neutraliseren zo snel was. Als je de etappe terug kijkt duurt het 3 minuten tussen het in beeld brengen van de valpartij en het neutraliseren. En ik gok dat ze de kijker niet 2,5 minuut laten wachten om dat in beeld te brengen.
Waarschijnlijk werd er gevraagd om verzorging bij de 2e valpartij en kon deze niet geleverd worden, waarna besloten werd de boel te neutraliseren. Niet zo'n heel gek besluit als je weet dat er bij een mogelijke nieuwe valpartij er geen medische hulp geleverd kan worden.
Verder was het ook nog niet bekend hoe erg de valpartij precies was. Ze dachten toen nog dat er wat renners tegen die paal geknald waren en dan zouden er waarschijnlijk nog wel ernstigere letsels zijn.(Ook al zijn gebroken ruggenwervels en nekwervels ook wel behoorlijk ernstig.)
07-07-2015 11:24
deze man is precies zo een persoon die altijd zo hard schreeuwt dat iedereen denkt, laat maar lekker schreeuwen. ik weet niet hoe de andere ploegleiders dan wel de renners hierover denken maar door het vele geschreeuw vallen de enkele opmerkingen die wel zinnig zijn niet op. voor mij is het in elk geval een type, het is nooit goed mannetje
07-07-2015 11:24
@heuveltje af
Was het binnen 20 sec? Of binnen 30 of 40 sec of zo misschien?
Ze reden rond de 70km/u? Tankink zei gisterenavond dat er 500m na de eerste valpartij al de 2e valpartij was. Binnen 30 sec dus...misschien dat ze toen gelijk hebben besloten te neutraliseren.
Al blijft het wel een heel snelle beslissing ja.
07-07-2015 11:25
Hij heeft gelijk. Jurybeslissingen zijn al tijden wispelturig. Waarom is niet het halve peloton uit koers gehaald in Parijs-Roubaix, maar neutraliseert men hier wel. Beiden zijn veiligheidsissues, waar willekeurig de regels zijn toegepast. Is de veiligheid zo belangrijk dat je alleen maar wilt rijden als er voldoende ambulances zijn, dan is de veiligheid ook zo belangrijk als er treinen aangestormd komen. Dit lijkt op willekeur te duiden. En, ja dat is suggestief van me, willekeur die te maken heeft met welke renner betrokken is. Arnaud Demare redde de overtreders bij de spoorweg, Cancellara de gevallenen van gisteren.

Lefevre is overigens niet de enige die zich verbaasde. Ook Jonathan Vaughters: https://twitter.com/Vaughters/status/618059983633002496

Overigens claimen dat de man die zijn klassementsrenner erbij had liggen (Uran) in de slachtofferrol zit, is niet zo slim.
07-07-2015 11:30
@Wheely: oh zeker, kunnen we nu weer een aantal pagina's vullen dankzij Patrick ;-)

Die hele ophef over dat stilleggen ook... Vrijwel iedereen zal het erover eens dat je als peleton bij een lekke band van iemand niet hoeft te stoppen. En iedereen zal het erover eens zijn dat je bij een dodelijk ongeval de koers stil moet leggen. Daartussen zit een grijs gebied, en je kunt het alleen maar per geval beoordelen, en omdat het snel moet, zal het op basis van gebrekkige informatie moeten. Het probleem is dat ploegen vaak niet primair kijken naar de ernst van het ongeval, maar alleen vanuit hun eigen belang redeneren. Lefevre is daarvan het meest onbeschaamde voorbeeld.
07-07-2015 11:31
@christidoc:
Spijker + kop.

Ik snap werkelijk niet waar Lefevere het lef vandaan haalt om zulke onzin uit te slaan als de feiten zoals die er nu liggen bekend zijn, op het moment zelf kan ik het wat beter begrijpen.

De regel lijkt me duidelijk: wanneer niet direct medische assistentie verleend kan worden wordt de race geneutraliseerd. En dan uiteraard wel consequent toepassen vanaf nu. Anders zou je (hypothetisch) een koers mogen starten zonder ambulance, dat lijkt me niet de bedoeling want we hebben het ook over mensen met een vrouw en kinderen thuis.
Safety first.
07-07-2015 11:36
Als men de koers neutraliseert, hoe wordt het dan veiliger????? Ze liggen toch al allemaal op de grond.
07-07-2015 11:41
Het neutraliseren van de rit vind ik een uitstekende zaak . Maar de organisatie mag dit niet doen. Ze spelen terug de "baas". Dit is net zoals in de giro. Wat doet de jury daar ? Lekker eten en drinken? Als er problemen zijn, zijn die bobo's nergens te zien. Zij zijn nochtans de enigen die de wedstrijd mogen stilleggen.
07-07-2015 11:41
Ach. Deze man heeft het hart op zijn tong, en spreekt met zijn hart...
Persoonlijk vind ik het stuitend, daar niet van. Maar zie het in perspectief. Waarom zou je Lefevre nog serieus nemen? Waarom reageren op wat hij zegt?

Verbazend dat deze meneer zoveel status en respect geniet in Vlaanderen.
07-07-2015 11:43
[i]edit: waarvan akte[/i]
07-07-2015 11:45
Schandalig gedrag van Lefevere, ik ben ook niet voor neutralisatie, maar gisteren was dit rechtvaardig, ten eerste het peloton was compleet dus
bij neutralisatie was dit niet nadelig voor niemand.
Deze crash was zo enorm, dat er alle man aan doktoteren ingezet moest
worden.
Tom Dumoulin werd pas na een kwartier door een arts bezocht.
Het probleem van Lefevere die man is zo gefrustreerd.
Alle goeie renners van zijn ploeg willen niet meer bijtekenen, en dat kan ik
best begrijpen.
Lefevere zoekt het ook altijd bij anderen, wat een kwal van een kerel.
Gisteren bij de Finisch had hij een grote mond moeten opzetten, daar is
Tony Martin bestolen van de gele trui , want Froome was zeker een seconde
later dan Rodriguez over de Finisch.
Ik snap ook niet dat hij nog altijd aan sponsors komt.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine