Patrick Lefevere blikt terug op pijnlijk afscheid van Alaphilippe: “Er is wel iets gebroken”
foto: Cor Vos (archief)
maandag 17 maart 2025 om 16:44

Patrick Lefevere blikt terug op pijnlijk afscheid van Alaphilippe: “Er is wel iets gebroken”

Julian Alaphilippe komt tegenwoordig uit voor Tudor Pro Cycling, maar reed daarvoor liefst elf seizoenen voor Soudal Quick-Step. Onder de vleugels van teammanager Patrick Levere groeide de Fransman uit tot een wereldtopper en publiekslieveling, maar zijn laatste jaren bij de ploeg waren minder succesvol. Lefevere blikt nog eens terug op deze periode.

Dit doet de inmiddels voormalige CEO van Soudal Quick-Step in Speed On Wheels, een podcast van Rob van Gameren en oud-renner Niki Terpstra. Alaphilippe was lange tijd de superster in de ploeg van Lefevere. Zo won de Fransman in 2019 bijna de Tour de France voor de Belgische WorldTour-ploeg, werd hij twee jaar op rij wereldkampioen in 2020 en 2021 en won hij grote klassiekers.

Eerlijkheid 
De afgelopen jaren waren de prestaties van Alaphilippe niet om over naar huis te schrijven en was Lefevere in de media regelmatig hard voor de Fransman. “Daar ben ik misschien iets te ver in gegaan, maar het was wel de waarheid”, kijkt hij er nu op terug. “Maar je mag de waarheid niet zeggen. Julian werd heel dik betaald, echt heel dik. Dan vind ik – als je twee jaar echt niet presteert en je weet wat er speelt buiten de koers – dat je er iets van moet zeggen.”

“Ik heb toen geëist dat zijn vrouw (oud-wielrenner en huidig Tour de France Femmes-directrice Marion Rousse, red.) en manager kwamen. Ik heb gezegd: als dit nog een keer gaat gebeuren, plak ik u gewoon aan de muur. Die heeft daarna wel zijn best gedaan, maar het kwam er niet meer uit. Ik heb destijds tegen zijn manager aangegeven: ik ben geen onmens, laten we om tafel zitten. Ik geef hem nog een contract voor één jaar, maar dan moet er wat van de prijs af.  Dat wilde hij niet en dan stopt het.”

Alaphilippe won veel grote wedstrijden voor Quick-Step, zo ook Milaan-San Remo – foto: Cor Vos

Zo kwam er een einde aan een lange en over het algemeen succesvolle samenwerking. “Pas op he, ik was ook fan van Julian. Ik heb hem ontdekt met Molly (meesterscout Johan Molly, red.) en hem zien groeien als renner. Dan geef je hem een driejarig contract voor veel geld. Toen was hij dat, op basis van zijn prestaties, ook waard. Alleen, het is er niet meer uitgekomen. Dan word ik wel lastig.”

Pijnlijk afscheid 
“Deed het pijn? Ja, omdat je weet: ik betaal zoveel, maar het komt er niet uit. Met een deel van het geld had ik ook een andere renner kunnen aantrekken. Je moet toch duidelijk zijn. Als je zoveel kwijt bent aan een renner, kun je een andere coureur niet kopen.”

Hoe kijkt Lefevere nu terug op de laatste maanden van Alaphilippe in dienst van Soudal Quick-Step? “Op een bepaald moment zit je toch wel af te tellen. Dat je denkt: pfoe, oké, ik ben er vanaf. We hebben nog wel met elkaar gesproken, maar ja… Je voelt wel dat er iets gebroken is.”

RIDE Magazine
13 Reacties
17-03-2025 17:52
Grappig hoe er van 1 Speed On Wheels podcast verschillende artikels gemaakt worden, gespreid over enkele dagen.
17-03-2025 17:55
“Daar ben ik misschien iets te ver in gegaan"
Om het vervolgens nog eens dunnetjes over te doen.
    18-03-2025 07:51
    Wat baat kaars en bril als den uil niet zien wil
    Als ze na enkele goede gesprekken nog niet gaan presteren (en dubbeldik betaald worden) ...
    Een wielerploeg is geen OCMW.... tenzij het natuurlijk is van niet beter meer kunnen , ze opgebrand zijn , ze andere prioriteiten hebben of geen zin meer hebben....dan is uitbrander (en zelfs twee) terecht , maar brengt dan ook geen aarde meer aan de dijk .
    En dan moet je als renner een (of meerdere) stappen terug zetten.
    Nog een Froome zoals die de laatste jaren een schim is van wat hij ooit was , hoeven we niet nog een keer te zien in het peloton. Ik kan er zo nog wel een paar opnoemen die beter de eer aan zichzelf zouden houden en stoppen nu we hun nog kennen van hun prestaties.
    Laat ze profiteren van hun verdiende centen en zich vanaf nu instellen op hun familie welke hun vader/man veelvuldig moesten missen.
    Een Froome begin ik nu vooral te aanzien aan het zielig rennertje die massa's geld schept en afgaat als een gieter dan dat ik zijn prestaties onthou in de verschillende Tour's
    Er is een tijd van komen en een tijd van gaan.

    Ten slotte ....hoe zou jij reageren als je huishoudhulp of je tuinman niks doet voor de factuur welke ze voorleggen?
    Toedekken met de mantel der liefde ?

    Have fun.
    18-03-2025 08:38
    Froome heeft het gewoon handig gedaan, had ik ook gedaan als ik de kans had gehad.
17-03-2025 17:35
Tuurlijk mag en moet je er wat van zeggen, maar NIET in de media. Daar heb je functioneringsgesprekken voor. In het openbaar affakkelen, waarbij Alaphilippe niet tot nauwelijks de mogelijkheid heeft om zich te verdedigen, is not done, als manager.
17-03-2025 18:07
Ik ben wel benieuwd wat daar precies allemaal gebeurd is. Ik las onlangs in een groot interview met Boonen: “Ik weet één ding: wat Patrick van hem door de vingers heeft gezien, zou nergens anders getolereerd zijn geworden. Hij heeft Julian vooral nooit laten vallen, en zijn carrière gerekt.”
17-03-2025 21:40
“Er is wel iets gebroken”. Goh? Echt? Wat zou je denken als je iemand publiekelijk aan de schandpaal nagelt…. Hoeveel je iemand ook betaald…….
17-03-2025 17:40
Eenzijdig verhaal, waarin WEER het geld-aspect zo expliciet wordt genoemd.
    17-03-2025 18:51
    Ja dat geld een rok kan spelen is ok, maar dat hij op een vraag over of het pijn doet nota bene niet over zijn gevoel maar over geld begint is toch wel een dieptepunt
    17-03-2025 22:11
    Juist. Het gaat uiteraard over verwachtingen. Zegt veel over deze man dat geld voor hem als referentie fungeert.
17-03-2025 21:17
Dan is hij toch ook een paar jaar onderbetaald voor zijn prestaties?
18-03-2025 09:15
Nog zo'n figuur die alle ruimte krijgt om zijn mening te geven en vervolgens roept dat hij de waarheid niet mag zeggen. Die slachtofferrol staat hem slecht.

Reacties zijn gesloten.