Patrick Lefevere betaalt Vlaamse rekening voor Remco Evenepoel
Raymond Kerckhoffs
zaterdag 2 april 2022 om 09:50

Patrick Lefevere betaalt Vlaamse rekening voor Remco Evenepoel

Analyse Voor het eerst sinds vele jaren is het wolvengehuil op de Vlaamse wegen nauwelijks angstaanjagend. Wanneer de Wolfpack van Patrick Lefevere in Vlaanderen acteert, is het een roedel die steevast de koersen in hun achterland als een prooi aanvalt. Tenminste dat was tot het voorjaar 2022 zo… Wilde je voorheen de Ronde van Vlaanderen of Parijs-Roubaix winnen, dan moest je met de manschappen van Quick-Step afrekenen. Dit jaar lijkt de hegemonie van de wolven doorbroken.

“Real Madrid wint ook niet elk jaar de Champions League”, gaf Yves Lampaert na Gent-Wevelgem reeds aan. Om er vier dagen later na Dwars door Vlaanderen aan toe te voegen: “Het is ons voorjaar niet.”

Natuurlijk kan er gewezen worden naar het aantal zieke renners in de afgelopen weken. Er zijn liefst elf renners ziek geweest. Sommigen zijn intussen weer gezond, maar zijn fysiek nog altijd niet voor de volle honderd procent hersteld. De helft van de vaste klassieke kern zat de afgelopen weken in de ziekenboeg. Wanneer je het juist van het collectief moet hebben, dan zijn de gevolgen desastreus. En als je in de hoek zit waar de klappen vallen, dan krijg je ook net iets meer te maken met tegenslagen in de koers.

“We kunnen niet met gelijke wapens strijden”, concludeerde ploegleider Wilfried Peeters al na de E3 Saxo Bank Classic op de dominantie van Jumbo-Visma. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het ‘Nederlandse’ geel-zwart momenteel ook voor het Vlaamse werk een surplus aan kwaliteit heeft tegenover de Belgische formatie.

Achter de feiten
De laatste generale voor de Ronde strooide afgelopen woensdag nog extra zout in de wonden bij Lefevere. Bij afwezigheid van kopman Kasper Asgreen faalde de hele ploeg. Alleen de Duitser Jannik Steimle zat namens Quick-Step Alpha Vinyl in een van de eerste drie groepen van in totaal 24 renners. Uitgerekend in Waregem, ongeveer het thuis van hun sponsoren Quick-Step en Renson, was het blauw-wit onzichtbaar. Voor de zoveelste keer dit voorjaar holde de ploeg achter de feiten aan.

foto: Cor Vos

In 2003 stapte Quick-Step als hoofdsponsor in de wielerploeg van Patrick Lefevere. In die 20 jaar wist het team liefst 37 Vlaamse voorjaarsklassiekers te winnen. En in Parijs-Roubaix stond er liefst 13 maal een renner uit het collectief op het podium. Niet voor niets moest Lefevere zelf diep in zijn geheugen graven voordat hij zich een voorjaar kon herinneren waarbij zijn ploeg ook tegenvallend presteerde in het Vlaamse voorjaar. Dat was 2001 toen Domo-Farm Frites nog de sponsoren waren, maar zijn renners in Parijs-Roubaix alsnog de rug rechtten met (in deze volgorde) Servais Knaven, Johan Museeuw en Romans Vainsteins op het podium.

Ziektes en tegenslagen lijken echter niet de enige reden voor de mindere prestaties dit voorjaar. Misschien zijn de dagen dat Quick-Step het enige en dominante blok in het voorjaar was wel definitief voorbij. Bewust heeft Lefevere de afgelopen jaren immers andere keuzes gemaakt. Er werd minder dan voorheen in de voorjaarskern geïnvesteerd.

Nieuw in 2020: Davide Ballerini, Bert Van Lerberghe, Jannik Steimle en Stijn Steels. Nieuw in 2021: Josef Černý. Nieuw in 2022: Stan Van Tricht. Al de rest van de aanwinsten van de laatste jaren heeft geen betrekking op de voorjaarskern. Logischerwijs komt de vraag naar voren of er niet te laat is doorgeselecteerd?

Nee, het is een bewuste keuze van Lefevere geweest. Sinds hij ‘wonderkind’ Remco Evenepoel in 2019 heeft aangetrokken is er juist meer geïnvesteerd in een ploeg voor het rondewerk. Nieuw in 2020: Mauri Vansevenant, Andrea Bagioli, Fausto Masnada en João Almeida (in 2022 alweer vertrokken). Nieuw in 2021: Ilan Van Wilder. Nieuw in 2022: Louis Vervaeke en Mauro Schmid.

Julian Alaphilippe en Remco Evenepoel – foto: Cor Vos

Daarmee heeft Lefevere zijn strategie veranderd. Bij Quick-Step was het rondewerk altijd ondergeschikt aan de eendagskoersen. Juist ook omdat het team in het tijdperk van epo en bloeddoping wist dat er in de rondewerk de grootste risico’s werden genomen. Verstandig speelde Lefevere in die jaren op safe. De nadruk lag op het eendagswerk in het voorjaar, terwijl de ploeg in de grote rondes met een sprinttrein en met vrijbuiters op jacht ging naar dagsuccessen.

Klassementstrein
Met de komst van Evenepoel heeft QuickStep echter een derde doelstelling binnen de ploeg. Naast de voorjaarskern en de sprintersgroep is er nu een zogenaamde klassementstrein samengesteld. Niet alleen voor de grote rondes, waarin de ploeg toch ooit hoopt te scoren met Evenepoel, maar nu ook al in de kleinere rittenkoersen waarin de pas 22-jarige Belg heeft bewezen tot de wereldtop te behoren. Een keuze die Lefevere geen windeieren heeft gelegd. Juist dankzij de contractverlenging van Evenepoel tot eind 2026 wist hij vorig jaar mei ook zijn hoofdsponsor Quick-Step te overtuigen om het contract te verlengen tot 2027.

Met het veiligstellen van de toekomst van zijn ploeg lijkt de Quick-Step-Alpha Vinyl ploeg echter een deel van de focus op het voorjaar te hebben verloren. Het betaalt nu ook de rekening van de mindere investeringen in de Vlaamse kern. De twee belangrijkste uithangborden van de ploeg Julian Alaphilippe en Remco Evenepoel komen door een bewuste programmakeuze dit jaar niet uit in het Vlaamse werk.

Daardoor mist het team ook het sexappeal dat het al die voorgaande jaren wel had met kopmannen als Tom Boonen, Johan Museeuw, Paolo Bettini en Julian Alaphilippe. Met Kasper Asgreen heeft het een steengoede renner, maar de Deen geeft de ‘Wolfpack’ niet de uitstraling waarmee het de afgelopen jaren zo’n onaantastbare reputatie heeft opgebouwd.

Toch mag je de ploeg van Patrick Lefevere nooit afschrijven. Ook met mindere kwaliteit in huis kunnen ze nog altijd terugvallen op hun ervaring. Het blijven wolven die door de sluwste vos van het peloton worden geleid…

RIDE Magazine
55 Reacties
01-04-2022 17:22
Goed stuk. Evenepoel gaat natuurlijk nooit de uitstraling en vooral niet de personality krijgen gelijkwaardig aan al die topper die voor Lefevre hebben gereden.
    01-04-2022 17:42
    Volgens mij heeft Evenepoel die uitstraling al.

    Verder vind ik dit stuk niet zo sterk eerlijk gezegd. Ballerini en Masnada als sterkste aankoop voor respectievelijk klassiekers en rondewerk; dat komt toch op hetzelfde niveau neer? De stelling is dat de focus verlegd wordt, maar onderbouwing van die stelling lees ik niet echt.

    Volgens mij is het minder presteren dit voorjaar het gevolg van verschillende factoren. De kern is nog steeds dezelfde, enkel marcheert het dit jaar niet met als belangrijkste redenen de ziektegolf, het verschuiven van Alaphillipe en het afglijden van Stybar. Krijg echt het gevoel dat dit stuk geschreven werd louter om weer wat stemming rond Evenepoel te creëren.
    01-04-2022 18:05
    @Beer spijkers en laag water.
    01-04-2022 18:31
    De nieuwe Merckx, je moet er wat voor over hebben nietwaar?
    02-04-2022 20:05
    @beer

    Bij de voorjaarskern wordt niet vernieuwd en/of doorgeselecteerd. Lampaert, Stybar, Senechal zijn goed, maar gaan niet beter worden. Welke jonge renners hebben ze aangetrokken en zetten ze in in de bijv Exterioo cup om te laten wennen en winnen? Ik zie ze niet.
    En het gaat hier toch niet om stemming maken over Evenepoel zelf? Het gaat om de keuzes die de ploeg maakt. Zoals Evenepoel het afgelopen jaar presteert in het rondewerk op World Tour niveau is het tot nu toe niet de juiste keuze geweest, maar goed, hij is pas 22 (net als Pogi).

    Maar goed, afgaande op het niveau van jouw reacties komt het op mij over alsof jij achter elke boom een vijand van de heiligverklaarden Wout en Remco ziet.
01-04-2022 17:36
Hebben gewoon ook heel veel pech en houden wat hard vast aan de vaste kliek van renners die stilaan over de piek zijn of het net niet kunnen waarmaken (Stybar, Lampaert). Investeren in Evenepoel valt wel mee want het is niet dat hij echt goede knechten bergrop heeft. Het zijn vooral jonge renners die zelf hun eigen kansen (terecht) krijgen. Beter een twee-tal ervaren klimmers aantrekken om hem serieus te ondersteunen want dit is vlees noch vis
    01-04-2022 18:07
    Ik denk dat het een combinatie is. Als evenepoel die grote ronde podium kandidaat was gebleken, waren Honore vansevenant baioli hele nuttige knechten. En soms zullen ze voor hem rijden in heuvels van een week ronde zonder hooggebergte. Maar inderdaad ze zijn minstens zo nuttig in de terreinen en wedstrijden als alaphilippe er niet bij is, of als schaduw kopman in periodes van het jaar dat Alaphilippe minder is. Vervaeke natuurlijk wel heel duidelijk puur knecht
01-04-2022 17:37
Wie 'R.K.' als initialen heeft, zou toch moeten weten dat Patrick Lefevere niet roomser, laat staan heiliger is dan de paus. "Juist ook omdat het team in het tijdperk van epo en bloeddoping wist dat er in de rondewerk de grootste risico’s werden genomen. Verstandig speelde Lefevere in die jaren op safe."
Nou moe. Say no more, say no more.
Zou er echt iemand zijn bij wie dit verhaaltje erin gaat als gesneden wesp?
    02-04-2022 09:29
    Je kunt dat stukje op meerdere manier interpreteren. Ik lees het als: buiten competitie doping nemen is minder risicovol dan tijdens een grote ronde (zoals Quickstep in 2011 nog ondervond toen hun ploegbus werd doorzocht door de Franse politie). Dus kun je je beter focussen op eendaagse wedstrijden, waar je in de tussenliggende dagen veel makkelijker je gang kunt gaan.
01-04-2022 17:43
Analyse is hier al meermaals gemaakt door meerdere mensen. Lijkt erop alsof Raymond wat commentaren verzameld heeft en heeft gebundeld.

Enkel de opmerking over "Juist ook omdat het team in het tijdperk van epo en bloeddoping wist dat er in de rondewerk de grootste risico’s werden genomen. Verstandig speelde Lefevere in die jaren op safe." heb ik nog niet eerder gehoord. Ik vraag me af hoe ik die moet interpreteren. Dat Raymond denkt dat de ploeg "clean" was en denkt dat ze "clean" in staat waren om wel in eendagswedstrijden te winnen? Of dat ze minder doping hoefden te pakken voor goede resultaten in eendagswedstrijden?
@Raymond Kerckhoffs, daar ben ik wel benieuwd naar. Dit is een beetje een vage mening. Als je het mij vraagt was het in die tijd onmogelijk om "clean" een "clean sweep" te pakken in een wielerwedstrijd, ook niet in de eendagskoersen.

Verder valt er ook wel wat te zeggen over de versterkingen voor Team Evenepoel. Een type als Vervaeke lijkt me daar prima in te passen, maar met renners als Schmidt of Vansevenant zie ik toch ergens hetzelfde probleem opdoemen als bij Ameida: jonge knapen die zelf nog vanalles te bewijzen hebben. Ik denk dat ze daar naast nog 1 of 2 types als Vervaeke vooral ook nood hebben aan een betere omkadering: stafleden die wat minder uitbundig communiceren over de trainingsresultaten, en ook Evenepoel wat meer uit de wind houden. Het is erg goed dat ze zijn naam niet hebben toegevoegd aan de Vlaamse klassieke kern, hoewel hij denk ik geen modderfiguur zou slaan. Maar gewoon om hem in rust te laten toewerken naar Baskenland.
    01-04-2022 17:56
    Inderdaad, deze discussie hadden we al gehad.
    01-04-2022 17:58
    Strikt genomen moet je bij die jonge renners, van wie Evenepoel er slechts één is, maar afwachten welk niveau zij in feite gaan bereiken, bergop en in grote etappekoersen. Ik zou er maar niet op gokken dat dat per se Evenepoel is of wordt. Bij Pogacar is dat al duidelijk, maar er zijn meer potentiële kandidaten.
    01-04-2022 18:04
    Hij is tamelijk duidelijk volgens mij. Er werden geen gekke risico's genomen zoals bij riis die snachts wakker gehouden moest worden omdat ie als ie zou liggen mogelijk zou overlijden door te stroperig bloed. Lopen op de gang zorgde voor circulatie. Zegt niets over wel of geen doping, en hij zegt heel duidelijk niet dat quick step en voorlopers clean waren. Niet heel moeilijk tussen de regels te lezen dat ze dsat dus waarschijnlijk niet waren, maar wel geen bizarre risico's wilde nemen a la riis, ricco en zo velen anderen
    01-04-2022 19:05
    Het is toch al lang bekend dat Museeuw een slikker is. Aranesp. En hij reed voor Lefevre. Waarmee ik niet zeg dat Patrick die wespen uitdeelde.
01-04-2022 17:52
Op zich mee eens, maar als Asgreen zondag voor de tweede keer de Ronde wint, dan is er al weer veel goedgemaakt. Bij Jumbo heeft men weliswaar Laporte en Benoot nog, maar ook zij hadden met Van Aert maar één echte topfavoriet.
01-04-2022 17:57
Tja, Stybar wordt gewoon te oud en Alaphilippe doet niet mee. Dan hou je van je top 3 alleen nog Asgreen over. Lampaert kan waarschijnlijk wel iets betekenen in Roubaix, maar valt te licht uit voor de kasseiklimmetjes. En Ballerini, Senechal, Steimle en co kunnen wel lekker meedoen als de flow goed zit, maar gaan zelf het tij niet keren als de kopmannen er niet staan.

Op zich nog wel positief dat ze niet te veel aan paniekvoetbal doen en de planning van hun Ardennen-ploeg niet overhoop gaan gooien.
01-04-2022 17:58
@Cheetah,

Dat is de omerta op Wielerflits... als je dit suggereert, dan wordt dat weggezapt als zijnde niet onderbouwde dopingbeschuldiging.

Maar ook ik vind het opvallend. Enerzijds vanwege de resultaten, maar anderzijds ook gewoon dat er blijkbaar zo weinig mensen zijn die openlijk vragen durven te stellen over de aanwezigheid van deze dokter: bij Quickstep, maar eigenlijk in de wielersport als geheel.
01-04-2022 17:58
Ik vind het vingerwijzen naar Evenepoel voor het mindere presteren dit voorjaar van QS een beetje gratuit. Integendeel, Remco is naast de sprinttrein 1 van de weinigen die al voor een paar mooie overwinningen heeft gezorgd.

Met ditzelfde voorjaarsteam hebben ze vorig jaar gewoon E3 en Vlaanderen gewonnen. Als Alaphilippe volgend jaar weer aansluit voor de Vlaamse klassiekers, heb je met Flip/Asgreen (in vorm) een geweldige tandem waarmee je op bepaalde dagen zelfs van Aert en vdP kan slopen. Paar sterke mannen erbij in de breedte zoals Sénéchal, Lampaert en Ballerini en dat is echt wel een sterk blok voor de Vlaamse voorjaarswedstrijden. En waarom niet, misschien kan Evenepoel ook wel een paar van die koersen meedoen? Stybar is stilaan over en vraagt een sterke vervanger, maar verder kan je nog wel even door met dit team. TJV is zeker versterkt, maar QS blijft normaliter gewoon ook een topteam hebben voor de klassiekers.

En Lefevere heeft nog helemaal geen rondeploeg uitgebouwd. Bij het team hebben overigens altijd ook klassementsrenners gezeten. Je kan als ploeg van die grootte niet overal enkel aantreden met sprinters. Almeida, maar daarvoor ook Mas, Dan Martin, Uran, etc.

Hier wordt soms gesproken van miljoenen en miljoenen die naar het 'project Evenepoel' gaan, maar waar komt dat vandaan? Remco is voor zover geweten nog niet 1 van de grootverdieners van het peloton, en buiten het aantrekken van vooral een paar jonge (Belgische!) talenten zoals Vansevenant en Van Wilder (die sowieso interessant zijn voor QS) hebben ze helemaal geen hele ploeg rond hem gebouwd.

Beter zou zijn: Patrick Lefevere betaalt rekening voor pech, ziekte en LBL-focus Alaphilippe. Haal van Aert weg bij TJV en het voorjaarsteam komt ook in de problemen. Bovendien moeten er nog 3 monumenten verreden worden, dus voor conclusies over dit voorjaar vind ik het sowieso vrij vroeg.
    01-04-2022 18:20
    @Alfons,
    Een aantal toevoegingen:
    Evenepoel is wel degelijk 1 van de grootverdieners in het peloton. Misschien niet van het niveau Sagan/Froome, maar hij heeft een uitstekend contract. Mogelijk zelfs te goed, aangezien bij Froome en Sagan de salarissen zijn gebaseerd op geleverde prestaties, en bij Evenepoel eigenlijk vooral gebaseerd op de prestaties die hij nog moet gaan leveren. Dit levert naast een dikke portemonnee overigens ook extra druk op bij een renner als Evenepoel.
    Verder zijn er weinig ploegen die 3 doelen (massasprints, klassementsploegen en klassiekers) goed weten te verenigen. 2 van de 3 is haalbaar voor de grote ploegen, maar het is niet voor niets dat Groenewegen is vertrokken en bij Ineos al jaren geen sprints meer worden gewonnen.

    Waar het verder aan ontbreekt is het "doorselecteren". Waar je 2 jaar terug met Lampaert en Stybar goede schaduwkopmannen hebt, lijkt het met Stybar een beetje op zijn retour, en Lampaert lijkt steeds meer op het verhaal Vanmarcke: een eeuwige kasseienbelofte die uiteindelijk steeds tekort komt vanwege pech (of gewoon de benen niet).

    Ik denk persoonlijk dat ze misschien helemaal af moeten stappen van het idee "klassementen in grote ronden". Ik weet niet wat de sponsoren ervan vinden, en ook niet wat de renner in kwestie zelf denkt. Maar ik denk dat ze met Evenepoel, Alaphillipe en Asgreen een hele mooie voorjaarskern zouden hebben. Daaromheen wat mannen als Ballerini, Senechal, Jakobsen voor wedstrijden als KBK, en Tim Declercq als lokomotief, en je hebt weer een ouderwets wolfpack. En voor de Waalse klassiekers ruil je pakweg Senechal in voor Vansevenant.
    En dan in de rondes lekker gaan voor ritzeges, of eventueel (als alles op zijn plek valt) wie weet nog een klassement voor Evenepoel, maar dan op zijn Pogacars. Karretje aanhaken, zonder een hele ploeg eromheen.

    Maar nogmaals, dat vraagt wel keuzes. Het is te makkelijk om dit allemaal af te doen als "pech en ziekte". Er zit wel degelijk een structureel probleem/dilemma achter deze pech (en dat is niet het ontbreken van een orgie in december....)
    01-04-2022 18:25
    Volgens mij is over het salaris van Evenepoel niks bekend, alleen dat hij niet in de top-20 staat van best betaalde wielrenners?

    En er zijn toch nog geen keuzes gemaakt over het soort renner dat hij is? Hij is momenteel wereldtop in het tijdrijden, probeert het nu in rondes en eendagswerk. Wie weet is het geen ronderenner, maar dan kan hij toch perfect in het huidige team blijven functioneren?

    Er is nog geen volledige ploeg samengesteld om hem aan GT-winst te helpen, hij heeft eigenlijk zelfs niet één échte knecht voor dat werk. Terecht dat Patje wacht tot hij een beter zicht heeft op wat Remco waard is als ronderenner. Eerst maar eens een grote ronde uitrijden en daarna zien of een mooi klassement erin zit en het team een andere richting uit moet.
    01-04-2022 18:43
    @Alfons,
    Ik denk dat je te mild bent over "jouw" ploeg. Er zijn door Patrick sponsoren binnengehaald met als argument "de eerste Belgische Tourwinnaar sinds weetikwie". En ook Evenepoel zelf heeft niet onder stoelen of banken geschoven dat hij wil uitblinken in de grote rondes. Ze weten dus wel degelijk welke kant ze met Evenepoel op willen: enige probleem is dat nu steeds meer vraagtekens te plaatsen zijn of Evenepoel wel over die capaciteiten beschikt, aangezien hij keer op keer door de mand lijkt te vallen in de grote wedstrijden. En nu zie je gaandeweg ook vanuit de ploeg toch steeds meer vraagtekens (lees: terugtrekkende bewegingen) over wat voor renner Evenepoel zou moeten worden.

    En intussen heeft die jongen gewoon een heel dik contract. Of hij daarmee in de top 20 staat weet ik niet, en ook weet ik niet of dat met of zonder sponsoren als Pizzahut is. Maar uit betrouwbare bron heb ik dat deze knaap heel veel verdient. Ook kan ik in het huidige peloton zo 20 renners opnoemen die een grotere erelijst hebben dan Evenepoel, en dus een groter salaris waard zijn obv hun prestaties. Evenepoel wordt vooral betaald op basis van zijn belofte (en publicitaire waarde).

    Veel aankopen worden verder gepresenteerd als onderdeel van de de klassementsploeg / klimploeg van Evenepoel. Niet alleen door de media, maar ook gewoon door de ploeg zelf. Vervelende is dat ze enerzijds renners halen die te goed, te jong en te ambitieus zijn om neer te zetten in de evenepoel-trein. en anderzijds dat Evenepoels prestaties bij de jeugd en in de kleinere rondjes helaas nog geen garantie gebleken zijn voor succes in het grotere werk.

    Ik ben dus een stuk harder voor Lefevere en zijn keuzes dan jij. En bij jou zie ik dezelfde terugtrekkende beweging als bij heel veel fans en de ploegleiding zelf: eerst meesurfen op de golf van euforie en enthousiasme (en daarmee binnen halen van sponsoren), en vervolgens 2 octaven lager zingen als het ineens niet "boyke wonder" blijkt te zijn.
    01-04-2022 18:50
    Raar dat er bij 1 matig voorjaar al gesproken wordt van een structureel probleem, wanneer de vorige jaren nog wel allemaal prima waren.

    Je zou bij een structureel probleem verwachten dat er ergens iets terugkerend in zou zitten, iets wat in de verste verte lijkt op structuur.

    -edit-

    En uiteraard is 't weer geëvolueerd naar een fantasieloos en voorspelbaar Evenepoel-afzeik-festijn. Part 126. Weer een bericht gekaapt om door te drammen over de eigen stokpaardjes.
    01-04-2022 18:59
    Deel = verbitterde en verblinde fanboy.

    Ik heb hier weinig afzeiken gezien, maar vooral een fatsoenlijke discussie op argumenten en tegenargumenten. Maar blijkbaar wil je dat als verblinde fan allemaal niet zien, en ga je met je calimero-ei op je hoofd alles benoemen als "afzeiken" omdat je dan jezelf niet open hoeft te stellen voor de feiten, meningen en argumenten die niet in je straatje passen.

    Misschien kun je dan beter gaan rondsurfen op de fansite van Remco, daar vind je mensen die kritiekloos met alles meejuichen, en daar is een tegengeluid niet welkom.
    01-04-2022 19:06
    Ik vind dat steeds maar mensen die niet blind meegaan in jouw overtrokken kritiek wegzetten als fanboy een zwaktebod, hou het bij argumenten. Ik zie liever van Aert winnen dan welke QS'er dan ook. Alaphilippe en Evenepoel zijn leuke renners maar ik ben echt geen hardcore supporter die het kritiekloos opneemt voor alles wat met QS te maken. Ik heb hier bij mijn weten ook nooit grote uitspraken gedaan dat Evenepoel alles aan gort zou rijden of deze of gene koers ging winnen?

    Ik vind het gewoon een beetje oneerlijk om de mindere prestaties van QS in koersen waarin hij niet eens meedoet in het bakje van een 22-jarige renner te schuiven. Evenepoel is een talent dat nog moet ontdekken waar zijn limieten liggen, maar presteert dit seizoen best aardig, beter dan een paar andere dik betaalde mannen binnen het team. Dat is alsof je de verantwoordelijkheid voor het falen van Ineos in de Tour bij Pidcock zou leggen.

    Waar je zeker kritiek over mag geven, is dat het er als ronderenner voorlopig niet echt uitkomt. Dat heb ik ook gedaan na de Tirreno. Daar zei ik letterlijk: gewogen en te licht bevonden.

    En Evenepoel zal vast een aardig stuivertje verdienen, daar maak ik mij weinig illusies over. Maar ik geloof niet dat het dermate impact heeft op het teambudget dat zijn loonkost of ondersteuning dé reden is voor de mindere resultaten tot dusver in de kasseikoersen. Evenepoel is ook gewoon een renner die op ander terrein moet scoren en daar publiciteit en overwinningen moet pakken voor de ploeg. Tijdritten, rittenkoersen (en misschien ooit grote rondes) en zware eendagswedstrijden. Wie weet ook de Vlaamse koersen?

    Dat je voor het geld van Evenepoel vast nog een schaduwkopman à la Laporte of Benoot aan boord kan hijsen, zal best. Maar of ze daarmee zeker wel al een klassieker hadden gewonnen? Zoals gezegd hebben ze op papier nog voldoende kwaliteit in huis om in het voorjaar te scoren met Alaphilippe, Asgreen, Lampaert, Ballerini, Sénéchal... Dat het er dit jaar niet uitkomt, is een combinatie van factoren maar niet de grote schuld van Evenepoel wat mij betreft.

    En we hebben 1 monument gehad, nog 3 te gaan. Kan er straks weer anders uitzien.
    01-04-2022 19:27
    @Alfons,
    Ook ik vind het niet "de schuld" van Evenepoel. Maar vooral van de ploegleiding.

    Maar eigenlijk is de combinatie niet gezond: een heel ambitieus en talentrijk rennertje met hele duidelijke eigen wil, hele grote dromen en weinig zelfreflectie, gekoppeld aan een oude, door de wol geverfde, opportunistische ploegbaas die op zoek is naar geld en sponsoren. Alles is daarmee gericht op de hele korte termijn en het binnenhalen van aandacht en sponsoren, en niet op het stap voor stap uitbouwen van een gezonde loopbaan.

    Voor mij ligt 70% bij de ploegleiding, en 30% bij Remco en zijn eigen omkadering. Want die omkadering van Evenepoel bestaat te veel uit meedromers en jaknikkers, en te weinig uit mensen die hem af en toe weer met zijn beentjes op de grond zetten of nee tegen hem zeggen. En nu moet de realiteitszin te vaak komen uit duikelingen in een ravijn of tegenvallende prestaties (met de bijbehorende hoon die hoort bij hoogmoed en hoge bomen).

    Ik zou die jongen een andere omkadering en een andere ploegbaas gunnen.

    Laatst sprak ik Cian Uijtdenbroeks voor de start van de slotetappe in Coppi&Bartali. Een compleet ander verhaal als je het mij vraagt. Misschien net zoveel talent, maar die jongen wil in de luwte groeien achter de "mannen" in zijn ploeg: Keldermann, Buchmann, Schachmann, etc. Met het besef dat op zijn leeftijd nog alles mag maar niks moet. Heerlijke bescheiden jongen. Ik ben heel blij dat deze knaap bij Bora zit en niet in een Belgische ploeg (en daarmee wat uit de spotlights blijft).
    02-04-2022 17:26
    Er wordt inderdaad gigantisch veel verbloemd afgezeikt onder het mom van argumenten en blah blah blah. Get a life.
01-04-2022 18:00
De aankopen voor het voorjaar van 2020 zijn er allemaal nog steeds, dus dat wijst denk ik niet op de noodzaak om te investeren. Boonen is ook al jaren weg en alaphilippe is niet jaarlijks overal bij. Ik snap het punt wel, maar de onderbouwing is tamelijk dun. Er zijn mi drie oorzaken: pech met ziekte, een nieuw dominant team waardoor het minder sterk zijn opvalt, en dat inderdaad mogelijk dat renners geen stapjes meer maken, vooral omdat door de uitdaging van jumbo wel nodig is. Er zijn eerder jaren geweest dat het team niet super sterk was. Maes, wijnants, Kevin van impe, keisse voor ie zo'n ervaren man was, Guillaume van keirsbulck, Devolder die na 2009 maar enkele goede dagen heeft gehad op de fiets.
    02-04-2022 09:34
    Als de focus op het voorjaar vergelijkbaar zou zijn geweest met vroeger, dan was er gewoon een grote naam bijgekomen dit jaar. Bijvoorbeeld een Laporte zou normaal een typische Quickstep aanwinst zijn geweest.
01-04-2022 18:27
[i]edit wf: niet doen[/i]
01-04-2022 18:38
Rare omerta, want ik zie het erg regelmatig. Alleen bij Bahrain is het nog frequenter.
01-04-2022 19:37
Al jaren doen ook de renners waar op papier wat minder van verwacht moet worden het super bij QS. Dit jaar opeens niet, ik wacht nog een paar jaar alvorens een andere conclusie te trekken.
01-04-2022 20:08
Ai ai, die passage over de epo-jaren en de voorzichtige aanpak van QS… Als wielerjournalist nb. zou ik dat onderwerp niet eens aanraken want zelfs de meest gematigde liefhebber wert dat “in die jaren” iedereen nat was,
met een kleine duik in Wikipedia of Dopology zou de auteur van deze quote zich minder belachelijk gemaakt hebben…
    01-04-2022 21:18
    En dan ook nog alle reacties over de voormalige ploegdokter aka "Hij die niet genoemd mag worden" verwijderen, lol.
    01-04-2022 21:37
    Movistar is anders nog niet echt beter gaan rijden door die transfer.
    01-04-2022 21:41
    En dan vonden ze het vreemd dat ik het had over de WF-omerta over dit onderwerp...
01-04-2022 23:01
Voor mij ontbreekt hier nog een punt: de visie op trainingsgebied. Ik heb de indruk dat voor de klassiekerploeg van QS vastgehouden wordt aan de klassieke opvattingen zoals ze het al 20 jaar doen.
De klassieke kern van Jumbo heeft geen 10 overwinningen in voorbereidingswedstrijden, maar heeft zich voorbereid op hoogte op de wedstrijden die voor hun tellen.
Nog een reeks andere renners zijn op hoogte geweest of in het hotel van Kolobnev. Tim De Clercq gaf dat onlangs ook aan, dat de ploeg de trainingsvisie moet herbekijken voor de toekomst.
01-04-2022 23:06
Halverwege de eerste alinea kon ik het wolvengekwijl niet meer aan en gestopt met lezen. Stop alsjeblieft eens met die zelf gefabriceerde puberbijnaam.
01-04-2022 23:50
Vreemd dat de prestaties van The Wolfpack zo laag worden ingeschat m.b.t. dit voorjaar. De teller staat op dit moment op 17 overwinningen. Onder deze overwinningen bevinden zich o.a. Kuurne-Brussel-Kuurne, Milaan-Turijn, een etappe in Parijs-Nice, twee etappes in Catalonië en nog eentje in de UAE Tour. Een prachtig resultaat. Alleen UAE Team Emirates heeft meer overwinningen behaald.

En de altijd weer neergesabelde Evenepoel (een ongelooflijk goeie renner, maar zolang hij niet Merckx evenaart, trekt iedereen hier met veel plezier zijn teennagels uit) heeft in elk geval de Algarve op zijn naam geschreven. Ik zeg: goed bezig Wolfpack!

En voor wie het nog niet weet: Wolfpack heeft nu al meer gewonnen dan Team DSM in de komende vijf jaar gaat winnen.
    02-04-2022 00:16
    Met het voorjaar wordt uiteraard de eendagskoersen bedoeld. In de Omloop waren ze niet te zien, Kuurne wonnen ze, maar in zowel Milaan San Remo, E3, Gent Wevelgem en Dwars door Vlaanderen schoten ze tekort.

    Dit zag je enigszins aankomen. Enerzijds zijn de afgelopen jaren de grote mannen vertrokken (waar er veel niet meer hun niveau hebben) zoals Jungels, Gilbert, Terpstra. Stybar wordt te oud en is over de top. Senechal en Lampaert hebben vooral geprofiteerd van de sterkte van het blok Quick Step. Die 2 hadden bij andere ploegen minder gepresteerd.

    Als je dan een beetje pech hebt dat Asgreen net ietsje minder is dan vorig jaar heb je een heel matig voorjaar zoals ze dat nu draaien. Die conclusie lijkt mij terecht.

    Of dat 1 op 1 te maken heeft met alles rondom Evenepoel weet ik niet. Feit is wel dat die massahysterie veel te ver is gegaan. Vorig jaar hoefde hij voor een aantal enkel het roze nog maar op te halen. Ik durf de stelling wel aan dat Evenepoel nooit een podiumplaats in een grote ronde gaat halen. Toch is in die omkadering wel geld en aandacht gaan zitten. Of dat nu indirect uitwerkt in de klassiekers omdat die kern niet vernieuwd is, is een lastige. Het doorselecteren gebeurt wel vaker een jaar te laat.
    02-04-2022 07:41
    @Dikke Kleuter overal wordt gezegd dat QSA uitstekende sprinters heeft. Dit is ook de reden dat ze veel overwinningen hebben. Als team, muv sprinttrein, overtuigen ze dit jaar niet.
02-04-2022 00:07
Niet mijn ploeg. Verre van dat zelfs...

Het punt is dat er een stijlbreuk heeft plaatsgevonden qua lange termijn denken en qua contractverlengingen en dan met name voor Flip en REV en in mindere mate Asgreen.

Het verdere verloop is namelijk zeer groot. En iedereen wordt ogenschijnlijk slechter die de ploeg verlaat...

Onze grote boze wolf die naar eigen zeggen altijd op zoek is naar sponsors heeft simpelweg een megadeal gemaakt met Quickstep en anderen op de achtergrond, zoals de Tsjech Kabala, ook voor Stybar.

Ik sluit stiekem zelfs Coucke niet uit...

https://sporza.be/nl/2020/09/17/interview-met-zdenek-bakala/

Je kunt niet alles winnen.

Correct me if I am wrong.
02-04-2022 06:55
''Sja, de hele voorjaarsploeg is natuurlijk pas ziek geweest, zat ofwel met hartkwalen, ofwel met covid of met blessures. En bovendien doen noch Alaphilippe, noch Evenepoel (die wel degelijk potentieel heeft in een aantal Vlaamse klassiekers) niet mee. Maar als we nu even doen alsof dat allemaal helemaal niet belangrijk is, dan kan ik mijn theorietje mooi doordrukken'' moet Raymond gedacht hebben.

Indien de ploeg wel succesvol is in pakweg Luik en Lombardije, mede net dankzij die versterkte kern wat betreft renners die wat beter bergop kunnen dan Boonen of Declerq, gaat Raymond dan ook een artikel schrijven ''Lefevere met return-on-investment rond Remco Evenepoel''? Was bvb enkele maanden geleden de nr 2 van Lombardije zo niet gehaald in teken van die ondersteuning voor Evenepoel? Als ik moet gokken, denk ik niet dat er dan zo'n artikel zal komen gesteld dat er in klimklassiekers of bergetappes geoogst wordt.

Of gaan we een soortgelijk artikel krijgen over Jumbo nu ook zij beginnen kampen met Covid en blessures? Wat als Benoot, Laporte en Van Hooydonck niet verder komen dan een bijrol in de grote klassiekers bij afwezigheid van Van Aert, krijgen we dan ook een artikel dat Jumbo opnieuw te kort schiet ondanks een enorme financiële injectie? ''Jumbo betaalt gelag voor Primoz Roglic, want dat Van Aert Covid heeft, negeer ik lekker!''

Eerstegraads analyse. Tenenkrommend dat dit door een professionele sportjournalist op de grootste Nederlandstalige wielersite als dusdanig wordt geponeerd. Maar de namen ''Lefevere'' en ''Evenepoel'' in de titel zal het wel de moeite waard gemaakt hebben. Ook klasse om op die manier nog even over 'wonderkind' Evenepoel te spreken. Niemand die je verplicht om Evenepoel een fenomeen te vinden, je hoeft hem ook zeker zo niet voor te stellen in je artikel, maar laat het dan gewoon achterwege. Vanaf nu zal ik het dan ook over 'journalist' Kerckhoffs hebben.

Bovendien lijkt het alsof ik bijna woord voor woord dit artikel al eens gelezen heb op een Engelstalig forum, gepost door een Nederlandse user. Benieuwd of onze 'journalist' daar de mosterd heeft gehaald, of hij zelf deze duivelse user is.
    02-04-2022 09:11
    Je bent echt een ster om overal het negatieve achter te zoeken, een grootse kwaliteit wanneer je ambieert om bijv. belastinginspecteur te worden 11 na 11.
    De stelling van Raymond Kerckhoffs, die hier op het forum al eerder voorbij is gekomen, wordt wel degelijk sterker door het transferbeleid erbij te halen.
    Buiten dat is er geen sprake van enige polemiek tegenover Evenepoel of hem de schuld geven, er wordt slechts een hele logische budgettaire verklaring gegeven over het uitblijven van succes in het Vlaamse voorjaar. Lefevere gaf zijn geld altijd al uit aan sprinten, Vlaams voorjaar en een heuvelkern, maar de verhouding tussen die drie is wel degelijk veranderd. Lefevere is een groter percentage van zijn jaarlijkse kosten gaan uitgeven aan het klimdeel van zijn ploeg, ingewikkelder dan dit is het eigenlijk niet. Aangezien de sprinttrein intact is gebleven is dat geld dus gehaald uit de ploeg/omkadering van het Vlaams voorjaar. En deze keuze van Lefevere heeft een consequentie, zoals keuzes altijd consequenties hebben. Wat zijn die consequenties? Vrijwel volledige afhankelijkheid van Asgreen voor de winst in het Vlaamse voorjaar (in de niet sprinterskoersen), een andere consequentie is méér succes in de heuvels en de ronden. En dat laatste zien we ook. Jouw tweede alinea "Indien de ploeg wel succesvol is in pakweg Luik en Lombardije..." die suggereert dat er een mea culpa moet komen bij goede resultaten in de heuvelklassiekers en ronden is geen argument tegen de stelling van Raymond Kerckhoffs, het is juist een bewijs dat hij goed zit.
    02-04-2022 10:44
    Ik vind niet dat het transferbeleid al zoveel veranderd is. Evenepoel is een renner zoals Dan Martin, Uran, Schachmann, Mas… er eentje was. Waar haal jij je info over jaarlijkse kosten?

    QS heeft nooit enkel uit sprinters en klassieke types bestaan. Er is altijd wel iets van klimmend vermogen aanwezig geweest in de ploeg, kwestie van toch iets te presteren als het wat bergop gaat.

    Hoeveel renners fungeren er nu concreet als rondeknecht voor Evenepoel? Jonge Belgische talenten als Vansevenant en Van Wilder zijn voor QS ook zonder Evenepoel interessante renners die zelf iets kunnen presteren (en daar ook gewoon de ruimte toe krijgen nu). En denk je nu echt dat dat de grootverdieners zijn? Wie hebben we daarnaast nog die niet in het team zouden zitten zonder Evenepoel? Miljoenenvanger James Knox?

    Wie mist er trouwens in de klassieke kern om van Omloop over Italiaanse voorjaarskoersen en kasseimonumenten tot het Ardennenwerk te scoren? Welke kwaliteitsinjectie is er nodig? Van Aert of MvdP gaan niet zomaar komen naar een team waar Asgreen en Alaphilippe al zitten en kosten ook wel een stukkie meer dan Evenepoel. Pogacar? Wie wil je voor het budget van Evenepoel concreet halen om gegarandeerd klassiekers te winnen dit voorjaar, dat momenteel 1/4 monumenten ver is?

    Stybar (die zijn niveau niet meer haalt) vervangen door een goeie pion van het niveau Benoot/Laporte en je hebt volgend jaar gewoon weer een ijzersterke ploeg voor het (Vlaamse) voorjaar.

    Het team is helemaal nog niet omgegooid en Evenepoel zelf is geen renner van 2 miljoen/jaar.
    02-04-2022 11:13
    Als kanshebber/talent in het klassieke Vlaamse voorjaar zijn gehaald:
    2016 Jungels (werd volgens mij later pas een heuvelrenner, maar kan mij vergissen)
    2017 Gilbert
    2018 Asgreen, Senechal, Viviani
    2019 --
    2020 Ballerini
    2021 --
    2022 --

    Als kanshebber/talent voor het Waalse werk en ronden zijn gehaald:
    2016 Dan Martin, De Plus
    2017 Gilbert, Mas, Schachmann
    2018 Narvaez
    2019 Evenepoel
    2020 Almeida, Masnada, Cattaneo, Bagioli, Vansevenant
    2021 --
    2022 Van Wilder

    Leg je er ook nog naast wie er vertrokken zijn dan kan je toch niet anders dan concluderen dat de terugval in het Vlaamse voorjaar logisch is? Ik zie het ook niet als kritiek, het is een logisch gevolg van ingezet beleid.
    Van het salaris van Evenepoel heb ik geen weet, maar een educated guess doet mij wel vermoeden dat het niet minder dan 1,5 miljoen per jaar zal zijn.
    02-04-2022 11:30
    Het verschil t.o.v. enkele jaren terug zit er ‘m wat mij betreft in dat hun beste renner en dé grootverdiener Alaphilippe minder een pure kasseivreter is maar meer allround classicus.

    Dit jaar doet hij niet eens mee in de Vlaamse koersen, maar dat kan hij ook. Dat (en zijn val in Strade/afwezigheid in MSR) speelt voor mij meer mee in de voorlopig tegenvallende resultaten in de klassiekers dan Evenepoel zijn aanwezigheid in de ploeg.

    En vorig jaar hebben ze met dezelfde kern Vlaanderen, E3, Waalse Pijl gewonnen, en hadden ze de wereldkampioen in hun rangen.

    De shift t.o.v. paar jaar geleden is meer van kasseiklassiekers naar ruimer genomen de klassiekers, maar voor mij niet van eendagswerk naar rondes vanwege Evenepoel.
    02-04-2022 12:04
    @Alfons,
    Ik denk dat de "educated guess" van Panache er niet ver naast zal zitten. Uit betrouwbare bron heb ik ook dat Evenepoel echt wel een heel dik contract heeft.

    Ik denk dat het echte probleem bij QS het "hinken op 3 of 4 gedachten" is. Met Evenepoel wilde Lefevere de TdF winnen, dat mag duidelijk zijn. En daar is meer voor nodig dan enkel een kopman, ook dat weet Lefevere. Dus er is duidelijk een koerswijziging nodig, aangezien Lefevere geen onbeperkt budget heeft (ook dat schreeuwt hij graag van de daken). Zie dus ook de aankopen.

    Maar er is eigenlijk geen enkele ploeg die overal in uitblinkt; alle ploegen moeten concessies doen, of falen in hun poging om alles samen te willen. TJV heeft afscheid genomen van Groenewegen omdat sprinten niet past met het klassementsdoel, Ineos laat sprints al jaren links liggen, etc. AF laat klassementen links liggen. En dat keuzes moeten maken geldt dus ook voor QS.

    Als je het mij vraagt zouden ze moeten blijven doen waar ze goed in zijn, namelijk ritzeges pakken in grote rondes, sprinten en grote eendagswedstrijden winnen. Met daarbij af en toe een leuke top 10 plaats in een grote ronde, zonder daar echt een ploeg voor op te offeren. Als je met die keuze ook Evenepoel zou opstellen, dan heb je met speerpunten Asgreen, Alaphillipe, Evenepoel en daaromheen types als Senechal, Lampaert, Bagioli, Ballerini en Vansevenant een hele mooie brede klassieke kern voor nagenoeg alle voorjaarsklassiekers. En als het sprinten wordt, dan heb je Morkov en Jakobsen.

    Maar vanwege de keuzes (Evenepoel voor de rondjes en het Ardennenwerk en Flip die gaat voor de TdF en de klimklassiekers) blijft alleen Asgreen als speerpunt over. Waarbij nog moet blijken hoe scherp die punt dit jaar is.

    Ik denk dan ook dat QS prima dominant had kunnen zijn in de Vlaamse klassiekers als ze andere keuzes gemaakt hadden met hun huidige renners. Zonder het ziekte-excuus. Ik verwacht ze met Evenepoel, Vansevenant en Alaphillipe overigens wel "gewoon" op oorlogssterkte in het Waalse werk.
    02-04-2022 12:06
    Zelden een lijstje gezien dat zo weinig bewijst Panache. De kern van QS is dezelfde als de succeskern van de afgelopen seizoenen. Er zijn 4 duidelijke redenen waarom het met die kern dit jaar niet werkt:

    1. Alaphillipe, samen met Asgreen de man die er boven uitsteekt in de klassiekers, wordt dit jaar niet ingezet op de kasseien.
    2. Door blessures heeft QS zijn beproefde tactiek om het overtal uit te spelen dit jaar niet kunnen ontplooien. Declerq, Lampaert, Ballerini, Senechal... één voor één moesten ze een keertje aan de kant. Geen enkele keer kwam de wolvenroedel op volle sterkte aan de start.
    3. Met Jumbo-Visma is er dit jaar een team opgestaan dat zich naast QS kan zetten en mogelijk zelfs sterker is door de aanwezigheid van een superspits.
    4. Stybar, na Alaphillipe misschien wel de meest explosieve bij QS op de hellingen, lijkt dit jaar de rol vooraan te moeten lossen. Zo missen ze een sterke man om prikken mee op te vangen.

    Die 4 redenen verklaren de mindere prestaties van QS. Van enige verschuiving van budgetten in deze is totaal geen sprake, laat staan bewijs.

    Door Alaphillipe terug in te zetten in Vlaanderen en Stybar/Ballerini te vervangen door een Turgis of Girmay kunnen ze volgend seizoen gezond en wel de koershandschoen terug opnemen Jumbo-Visma.
02-04-2022 07:33
Voorjaar kun je pas na Roubaix beoordelen.
02-04-2022 08:55
Ik vind remco ' toxic' voor Quick step. Te hoge verwachtingen voor een jonge knaap in een belgisch team dat alles om hem heen bouwt voor een grote ronde. Terwijl hij niet gemaakt is voor de grote ronde, te kleine motor. Wel voor een ronde van een week en klassiekers. Ik zie hem wel winnen op de mur van hoei.
Over de persoon remco kan ik niks zeggen, want ik ken hem niet.
Ik zie hem eigenlijk beter floreren bij Trek, Bora of EF.
02-04-2022 09:08
Wat een onzin. Flipje geblesseerd, Asgreen is gewoon kandidaat winnaar en de rest is zelfde kaliber dan de knechten van Jumbo. Hij had het beter over de veranderende omstandigheden kunnen hebben. Er zijn meer ploegen/renners enthousiast geworden om in het voorjaar te presteren door Wout en Matje dus zo domineren kan niet meer. En je moet dus ook een beetje geluk hebben. Enkel heel goed zijn is niet genoeg.Mss dat alleen bij Stybar het beste af is. Ben echt geen fan van Lefevre maar het zit nu gewoon tegen.
    02-04-2022 09:29
    @Pedalo sinds wanneer is Alaphilippe geblesseerd? Hij heeft van zijn geplande wedstrijden alleen San Remo niet gereden. Ook in de semi klassiekers in België is Quick Step door het ijs gezakt. Er is geen 1 renner die zich heeft getoond in de Belgische (semi)-klassiekers. Voor een ploeg als QSA is dat toch zorgwekkend en dit komt echt niet alleen door ziekte waar de fans zich achter verschuilen.
    02-04-2022 09:43
    Hij is in de winter geblesseerd geweest aan zijn pols , maar dat heeft niets met zijn afwezigheid nu te maken. Dat zijn programma keuzes van de ploeg en flip zelf.
    02-04-2022 10:00
    @harryjohan71

    Het zijn dezelfde renners als de kern die vorig jaar wel een sterk voorjaar reed, met als verschil dat er een hoop ziek zijn geweest. Lijkt me toch allemaal duidelijk. Je zou verwachten dat fundamentele issues in het beleid geleidelijk opdoken en niet met een vingerknip verschenen zoals, ik zeg maar wat, ziektes en blessures. Je kan hoogstens stellen dat ze meer hadden moeten vernieuwen/verjongen, maar je gaat een ploeg die resultaten halen niet in één jaar volledig omgooien terwijl ze het eigenlijk allemaal nog goed deden.

    Lijkt eerder een compulsie bij sommigen om alle mindere resultaten bij Quickstep te verkopen als een falen van het beleid/Lefevere en dat pech bij die ploeg onmogelijk is. Al zal ik nu wel een verblinde fanboy zijn, omdat mijn afkeer van het team niet groot genoeg is en iedereen die niet dicht genoeg bij de ene extreme kant van het spectrum zit, dan aan de andere extreme kant moet zitten, waarbij ik de nuance kwijt ben.
02-04-2022 10:09
Goede analyse.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine