Ackermann volgt zichzelf op in Clásica de Almería, Van Poppel vierde

zondag 16 februari 2020 om 18:06
Ackermann volgt zichzelf op in Clásica de Almería, Van Poppel vierde

foto: Cor Vos

De Clásica de Almería is voor de tweede opeenvolgende keer gewonnen door Pascal Ackermann. De Duitse sprinter van BORA-hansgrohe ging vroeg aan in de straten van Roquetas de Mar, maar Ackermann wist met machtige pedaalslagen Alexander Kristoff en Elia Viviani achter zich te houden. Danny van Poppel werd vierde.

Daags na de Vuelta a Murcia was het tijd voor een andere Spaanse wedstrijd: de Clásica de Almería. In het verleden zagen we renners als Michael Matthews, Mark Cavendish en Caleb Ewan zegevieren in kustplaats Almería, maar start en finish lagen ditmaal in het centrum van vakantieoord Roquetas de Mar. De grote vraag was of we in de nieuwe finishplaats ook een nieuwe winnaar kregen van deze sprintersvriendelijke eendagskoers.

Titelverdediger Pascal Ackermann was namelijk gebrand op een nieuwe zege in het zuiden van Spanje, zeker na zijn recente nederlagen in de Challenge Mallorca. Gelukkig voor Ackermann was zijn grote plaaggeest Matteo Moschetti er niet bij, maar de sprinter van BORA-hansgrohe moest echter wel afrekenen met onder meer Eli Viviani, Alexander Kristoff en Luka Mezgec. Bovendien moesten de ploeggenoten van Ackermann eerst nog enkele vroege vluchters inrekenen.

Vluchters redden het niet, zware val De Kleijn 
Joan Bou, Ricardo Vilela, Sergio Martín, Rasmus Quaade en Daniel Viegas reden lange tijd voor het peloton uit, maar de vijf koplopers kwamen nooit in aanmerking voor de zege. De mannen van BORA-hansgrohe, Cofidis en UAE Emirates zorgden er namelijk voor dat de voorsprong beperkt bleef tot enkele minuten. Op goed vijftig kilometer van de streep waren de vluchters eraan voor de moeite. Vlak daarna werd het peloton opgeschrikt door een valpartij.

Het peloton onderweg naar Roquetas de Mar – foto: Cor Vos

Het Deense Riwal Readynez zag plots meerdere renners op de grond liggen, waaronder sprintkopman Arvid de Kleijn. De Nederlander bleef lange tijd op de grond liggen en kon een sprint in de straten van Roquetas de Mar vergeten. Het peloton keek niet achterom en reed in volle vaart én gegroepeerd naar de laatste kilometers. Op vier kilometer van de streep zagen we de mannen van Israel Start-Up Nation naar voren schieten.

Ackermann zegeviert na machtige sprint 
De Israëlische ploeg kon met Rudy Barbier en Davide Cimolai twee rappe mannen uitspelen, maar de formatie moest alle zeilen bijzetten om het treintje van Mitchelton-Scott achter zich te houden. Dat lukte niet, waardoor de Australische ploeg het commando wist over te nemen. Geen enkele formatie slaagde er echter in om zijn sprinter in een zetel naar de laatste tweehonderd meter te brengen.

De laatste kilometer verliep behoorlijk chaotisch, maar Ackermann profiteerde optimaal van de lead-out van Attilio Viviani, die zijn broer Elia naar de zege wilde piloteren. De Duitser ging de sprint van ver aan, zag Kristoff nog wel naderen, maar de Noor kwam te laat om Ackermann van zijn tweede opeenvolgende zege in de Clásica de Almería te houden.

foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

20 Reacties

ChefSpijker 16 februari 2020 om 18:09

Nette sprint van Danny. Zat goed op wiel Kristoff tot ie ingesloten raakte tussen een Movi en Viviani. Had anders zeker podium ingezeten.

KimJungPoels 16 februari 2020 om 18:20

Echt zonde voor Danny ja, als hij niet wordt ingesloten door die zwieper van die Movistar man kan hij zich hier meten met de drie aanwezige toppers in ieder geval. En gezien de snelheid van Viviani en Van Poppel had ie die waarschijnlijk gewoon gepakt.

tvm 16 februari 2020 om 18:11

Het is duidelijk waarom Bennett niet wilde blijven en Ackermann bij Bora hoger in de pikorde stond.
Hij wint hier op bestelling.

Hollow Knight 16 februari 2020 om 18:14

Bennett heeft dit seizoen al tweemaal gewonnen hoor. Zal meer winnen als Ackermann dit jaar.

Ligthning 16 februari 2020 om 18:15

… en waarom QuickStep Viviani liet vertrekken voor Benett.

Brabander 16 februari 2020 om 18:41

Ackermann en Bennett zijn mijns inziens beide sprinttoppers. Zal niet veel verschil inzitten. Ewan, Groenewegen en toch ook Jakobsen tegenwoordig vervolledigen dat rijtje.
Viviani lijkt het tegenwoordig toch van wat zwaardere koersen te moeten hebben en Gaviria is te wisselvallig

Panache 16 februari 2020 om 19:19

Zal mij verrassen indien Bennett een WT eendagskoers, of een Touretappe wint. Op snelheid is hij kansloos, dus het kan enkel op de manier waarop Trentin het driemaal in de Tour deed.

adelaarvanantwerpen 16 februari 2020 om 21:54

hij heeft vorig jaar letterlijk elke topsprinter al geklopt en heeft nu een perfecte lead-out. Bennett had vorig jaar ook de meeste WT sprints gewonnen.

Brabander 16 februari 2020 om 22:07

@adelaar +1

tvm 16 februari 2020 om 18:17

Inderdaad:

Ackermann>Bennett>Viviani

Ardoisier 16 februari 2020 om 18:20

Geweldig hoe ze daar de prijzen/bekers verzinnen, zodat alle toppers op het podium mogen komen. ACKERMANN als winnaar, KRISTOFF als? en VIVIANI als?

Franco Ballerini 16 februari 2020 om 18:21

Samen met KBK misschien wel de saaiste race van het jaar.

Ardoisier 16 februari 2020 om 18:24

Zijn er nog die saaier zijn, de meeste Tour-etappes namelijk….

En toch, deze koers wil je toch wel op je palmares hebben staan (net als KBK).

Hollow Knight 16 februari 2020 om 18:51

KBK is zelden een saaie koers. Je hebt maar weinig verstand van wielrennen zo te zien.

Rawolf 16 februari 2020 om 18:54

KBK saai? Volop spanning laatste jaren.

Scheldeprijs is een van de saaiere koersen in t voorjaar misschien bedoel je die.

Franco Ballerini 16 februari 2020 om 19:44

@Rawolf: ja, je hebt gelijk. KBK is meestal wat tegenvallend in vergelijking met de Omloop de dag ervoor, maar inderdaad 100 keer beter dan de Scheldeprijs of Almeria.

Mhoman 16 februari 2020 om 21:59

Kbk is meestal niet saai vind ik. Wel vraag me af of het koersverloop kop groepje weg, kop groepje terugpakken en dan massasprint nog lang houdbaar is commercieel gezien. Ik hou van wielrennen, heb bewondering dat ze zulke lange afstanden kunnen fietsen, maar meestal is alleen de laatste 5 km. van vlakke etappes spannend. Máar de aanloop is vaak enorm saai. In grote rondes is het nodig om genoeg wedstrijdkilometers te rijden, heeft het misschien logistieke redenen en speelt geld een rol voor de vertrek en aankomstplaatsen. Toch moet er denk ik iets op worden bedacht. Ik snap ook niet dat Eurósport van dergelijke etappes zoveel uren uitzendt. Natuurlijk hoef je er niet naar te kijken. Ik vraag me alleen af wat er leúk aan is (buiten de laatste 5 km. of een eventuéle waaieretappe).

Baik-Baik 16 februari 2020 om 18:41

Tellen de punten die Van Poppel en Capiot hier pakken (en Meurisse pakte in Murcia) mee voor UCI punten? Wellicht interessant voor de redactie om dat dit seizoen maandelijks bij te houden zoals in het najaar vorige jaar? Geeft hoog finishen toch een extra dimensie.

Rawolf 16 februari 2020 om 19:00

Capiot is eigenlijk niet interessant, Sport Vlaanderen rijd niet genoeg koersen van niveau om een serieuze gooi te doen.

Het gaat tussen Wanty, Corendon en de fransen

DrJ 16 februari 2020 om 23:22

En Androni denk ik.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair