Parijs 2024: Voorbeschouwing wegwedstrijd mannen – Mathieu van der Poel tegen de Belgen?
foto: Cor Vos
zaterdag 3 augustus 2024 om 10:55

Parijs 2024: Voorbeschouwing wegwedstrijd mannen – Mathieu van der Poel tegen de Belgen?

In het verleden hadden de Olympische Spelen slechts een beperkt aanzien in de wielrennerij, maar tegenwoordig is dat helemaal anders. Meerdere toppers hebben ditmaal een groot doel gemaakt van de wegrit. Onder die kleppers ook wereldkampioen Mathieu van der Poel. Kan de Nederlander goud pakken in Parijs? Of steekt het sterke Belgische blok daar een stokje voor? WielerFlits blikt vooruit!

Historie


Laatste editie

Uitslag olympische wegrit 2021, Tokyo
1. flag-ec Richard Carapaz in 06u05m26s
2. flag-be Wout van Aert op 1m07s
3. flag-si Tadej Pogacar z.t.
4. flag-nl Bauke Mollema z.t.
5. flag-ca Michael Woods z.t.

Parcours

Zaterdag 3 augustus, olympische wegrit: Parijs  – Parijs (273 km)

Het parcours van de olympische wegrit kent wel wat gelijkenissen met dat van een Vlaamse voorjaarskoers. Er staan de nodige korte hellingen op het menu en de ultieme scherprechter ligt ook nog eens bezaaid met kasseien. De 273 kilometer lange wedstrijd in Parijs heeft wel behoorlijk meer hoogtemeters dan bijvoorbeeld de Ronde van Vlaanderen: 2.800 tegenover ongeveer 2.200. Maar in de Hoogmis zitten al die hoogtemeters samengebald in de laatste 150 kilometer, terwijl het op de Spelen meer verdeeld is.

Het startsein zal klinken in de wijk Trocadéro, nabij de Eiffeltoren. Na een neutralisatie langs de Seine, worden de renners nog in Parijs losgelaten. Hen wacht eerst een lus van goed tweehonderd kilometer, vooral ten zuidwesten van de stad. In deze grote ronde zitten in totaal tien gecategoriseerde klimmetjes. Deze hellingen zijn niet supersteil noch superlang, maar op den duur zullen ze zeker in de benen sluipen.

Vooral tussen kilometer 165 en 205 zal het even alle hens aan dek zijn. In veertig kilometer krijgen de coureurs hier namelijk zes côtes voor de kiezen. Via de Côte de Senlisse (1,3 km aan 5,3%), Côte d’Herbouvilliers (850 meter aan 5,7%), Côte de Saint-Rémy-lès-Chevreuse (1,3 km aan 6,3%), Côte de Châteaufort (900 meter aan 5,7%), Côte de Bièvres (1,2 km aan 6,5%) en Côte du Pavé des Gardes (1,3 km aan 6,5%) rijden de renners terug naar Parijs.

De finale vindt plaats in de wijk Montmartre, waar grote schilders als Henri Matisse, Vincent van Gogh en Pablo Picasso in het verleden woonden en werkten. Nu mogen de renners hun kunsten vertonen op een 18,4 kilometer lang stadcircuit, dat tweeënhalf keer moet worden afgelegd. De ronde bevat meerdere hellinkjes, maar dé plek om aan te vallen, is de Butte Montmartre. Deze kasseiklim richting de Sacré-Cœur is een kilometer lang en heeft een gemiddeld stijgingspercentage van 6,5%.

Als de Butte Montmarte voor de derde en laatste keer beklommen is, hebben de renners nog 9,5 kilometer voor de boeg. Eerst wordt de afdaling ingezet richting de Seine. Vervolgens gaat het langs het water richting de in de schaduw van de Eiffeltoren liggende Pont d’Iéna. Op die brug, vernoemd naar de door Napoleon gewonnen Slag bij Jena in 1806, is de eindstreep getrokken. Wie kroont zichzelf hier tot keizer van de koers?

Start: 11.00 uur
Finish: tussen 17.10 en 17.40 uur


Favorieten

Mathieu van der Poel heeft een teleurstellende Ronde van Frankrijk achter de rug. Natuurlijk, hij deed enkele formidabele lead-outs voor Jasper Philipsen. En ja, hij reed een keertje hard de Col du Tourmalet op. Maar van de wereldkampioen mag je meer verwachten. Veel meer. Een ritzege bijvoorbeeld, of op zijn minst een bijna-ritzege: beide zagen we niet van MVDP.

En toch is Van der Poel een van de grote favorieten voor de olympische wegrit. Allereerst omdat hij een groot doel heeft gemaakt van de Olympische Spelen. Hoewel hijzelf ook graag beter had gedaan in de Tour, was deze grote ronde in de eerste plaats een voorbereiding op Parijs. De Nederlander koos enkele dagen uit om zichzelf te pijnigen en probeerde voor de rest zo fris mogelijk te blijven. Zo deed hij het in 2023 ook en toen werd hij, veertien dagen na afloop van een eveneens teleurstellende Tour, wereldkampioen in Glasgow. Op onnavolgbare wijze.

Mathieu van der Poel – foto: Cor Vos

De wereldprestatie van vorig jaar is geen garantie voor superbenen – laat staan olympisch goud dit jaar. Maar het laat wel zien dat Van der Poel tegenwoordig als geen ander kan pieken. Dat bewees hij dit voorjaar nog maar eens. De wedstrijden waar hij zijn zitten op had gezet, de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix, won hij alle twee op overtuigende wijze. In de Ronde was het trouwens al zijn derde zege. En laat net dat parcours wat weghebben van dat van de olympische wegrit. Het maakt de explosieve én taaie Van der Poel een gevaarlijke klant in Parijs.

Maar is hij ook dé te kloppen man? Daar lijkt het niet op. Dat heeft vooral te maken met het sterke Belgische blok. Bondscoach Sven Vanthourenhout heeft namelijk twee kopmannen geselecteerd die elk op hun eigen manier kunnen winnen: Remco Evenepoel en Wout van Aert.

Evenepoel zal het willen, moeten en wellicht kunnen afmaken via een verre aanval. Zo deed de Aerokogel van Schepdaal het ook op het WK in Wollongong, waar hij al vroeg ten strijde trok en na een solo van 25 kilometer de regenboogtrui ophaalde. Tot iets soortgelijks moet hij nu weer in staat geacht worden. Hij is immers beter dan ooit, getuige zijn derde plaats in de Tour én zijn olympische tijdrittitel. We geven hem daarom een goede kans op een tweede gouden medaille.

Wat ook in Evenepoels kaart kan spelen, is dat de ploegen op de Spelen klein zijn. Dat maakt de controle gering. Dylan van Baarle en Daan Hoole, de enige ploeggenoten van Van der Poel, gaan hem niet (keer op keer) kunnen gaan halen. Wel weten we van het WK in Schotland dat een stadscircuit niet per se Evenepoels ding is, al lijkt het in Parijs toch wat minder technisch dan in Glasgow.

Remco Evenepoel – foto: Cor Vos

Terwijl Evenepoel ongetwijfeld offensief gaat koersen, kan Van Aert wachten op zijn sprint. De renner van Visma | Lease a Bike kent een moeizaam jaar door een zware val in Dwars door Vlaanderen, maar kan zijn seizoen in één klap goedmaken met goud op de Spelen. Het parcours is alleszins op zijn maat. En de vorm? Die wordt beter en beter. In de Tour was Van Aert ondanks enkele bemoedigende resultaten duidelijk nog niet de oude, maar in de olympische tijdrit van afgelopen zaterdag pakte hij knap brons. Dan ben je in orde.

België heeft het voordeel dat het niet drie, maar vier renners mag selecteren. Evenepoel en Van Aert hebben met Tiesj Benoot en Jasper Stuyven bovendien niet de minsten bij zich. Vooral laatstgenoemde is in bloedvorm en kan van onschatbare waarde zijn. In de Tour greep de Leuvenaar net naast een ritzege, maar hij reed wel als een brommer rond. Als de Belgen besluiten dat de aanval de beste verdediging is, krijgt hij wellicht ook zelf de kans om te anticiperen. In dat geval kan hij zomaar toeslaan.

Wout van Aert – foto: Cor Vos

Stuyven mocht in de Tour zijn eigen gang gaan, omdat zijn ploeggenoot Mads Pedersen al vroeg uitviel. De Deen van Lidl-Trek ging onderuit in rit vijf en gaf enkele dagen later op met, zo bleek later, een breukje in zijn schouderblad. Pedersen zat echter niet bij de pakken neer. Hij liet meteen weten zich te gaan focussen op de Olympische Spelen. Ook hij treft in Parijs immers een parcours aan dat hem goed moet liggen. De winnaar van de laatste Gent-Wevelgem – Pedersen versloeg daar Van der Poel – komt het beste tot zijn recht na lange, zware wedstrijden. En zaterdag zal het ongetwijfeld een slijtageslag worden.

Pedersen heeft zijn sterke sprint als extra wapen, maar hij is zeker niet de enige kanshebber met een sterk eindschot. We noemden Wout van Aert al en daarnaast is er ook nog ene Biniam Girmay. De Eritreeër won in de Tour de France maar liefst drie etappes, telkens in een massasprint. Hij kan echter meer dan rap aankomen. Dat weten we al sinds zijn zege in Gent-Wevelgem 2022, toen hij de snelste was vanuit een kopgroep van vier. Het parcours in Parijs is nog wel wat pittiger, maar Girmay blinkt in zijn vel. In deze conditie moet hij ook dit aankunnen.

Mads Pedersen – foto: Cor Vos

Als hij goed is, is dit parcours ook spek naar de bek van Michael Matthews. Maar hoe goed is de Australiër? Net als Van der Poel reed hij een wat onzichtbare Tour de France. Toch schrijven we Matthews op. Met drie podiumplaatsen op het WK (twee keer derde, één keer tweede) presteert hij vaak uitstekend op grote kampioenschappen.

Daar komt bij dat hij dit voorjaar wél in orde was in de Monumenten. Zo eindigde Matthews als tweede in Milaan-San Remo en kwam hij in de Ronde van Vlaanderen als derde over de streep. In die laatste koers werd Bling weliswaar teruggezet naar plaats elf vanwege een onreglementaire sprint, maar met zijn prestatie bewees hij wel – voor de zoveelste keer in zijn carrière – over snelle benen te beschikken na een zware koers. Dat kan in Parijs zeker van pas komen.

Michael Matthews – foto: Cor Vos

Frankrijk heeft eveneens enkele coureurs die boven zichzelf uit kunnen stijgen als ze koersen in de nationale kleuren. We denken dan in de eerste plaats natuurlijk aan Julian Alaphilippe, de tweevoudig wereldkampioen. De 32-jarige renner heeft enkele mindere jaren achter de rug, maar in de Giro d’Italia haalde hij weer een heel behoorlijk niveau. En bovendien was de grinta terug. Loulou vloog er weer als vanouds in en dat leverde hem in Fano een straffe ritzege op.

Winnen op de Spelen is uiteraard nog wel andere koek. Alaphilippe zal echter wel tot op het bot gemotiveerd zijn om in eigen land te schitteren. Niet voor niets sloeg hij de Tour de France over om in topvorm aan de start te verschijnen van de wegrit in Parijs. In de Czech Tour, zijn laatste voorbereidingskoers, plukte hij daar al de vruchten van. Hoewel hij in het algemeen klassement geen rol van betekenis speelde, won Alaphilippe op overtuigende wijze de slotrit.

Julian Alaphilippe – foto: Cor Vos

Naast Alaphilippe starten voor Frankrijk ook nog Valentin Madouas, Kévin Vauquelin en Christophe Laporte. Laatstgenoemde kroonde zich vorig jaar tot Europees kampioen op de VAM-berg en werd een jaar eerder tweede op het WK in Wollongong. Nog een kampioenschapsrenner dus. Dit seizoen loopt het echter nog niet allemaal van een leien dakje bij Laporte. Dat was vooral te wijten aan pech. Als de tegenslagen nu voorbij zijn en hij goed uit de Tour is gekomen, moet hij tot mooie dingen in staat zijn in Parijs.

De laatste ster geven we aan Tom Pidcock. De 24-jarige Brit eindigde in de gravelrit van de Tour als tweede, maar kon voor de rest geen potten breken in La Grande Boucle. En dan viel hij na twee weken ook nog eens uit met corona. Geen ideale voorbereiding dus voor de Spelen, die voor Pidcock maandag begonnen met de mountainbikewedstrijd. Daar liet de alleskunner zien dat de ziekte weinig tot geen invloed heeft gehad op zijn conditie. Na een sensationele race prolongeerde hij zijn titel. Pakt hij in de wegrit een tweede gouden medaille? De winnaar van de Amstel Gold Race 2024 behoort met zijn krachtige punch zeker tot de kanshebbers.

Tom Pidcock – foto: Cor Vos

Voordat we nog enkele dark horses benoemen, moeten we het ook nog even hebben over de renners die er niet zijn. Dat is in de eerste plaats natuurlijk Tadej Pogacar. De Sloveen meldde zich af met als reden dat hij te vermoeid was na de dubbel Giro-Tour. Of was toch de liefde? Volgens sommige geruchten gaf Pogacar verstek omdat zijn verloofde Urska Zigart – Sloveen kampioen op de weg en in het tijdrijden – niet geselecteerd was voor de vrouwenwedstrijden. Zij niet naar Parijs, dan ik ook niet.

Naast Pogacar, zijn ook toppers als Jonas Vingegaard, Jasper Philipsen, Arnaud De Lie, Primoz Roglic en regerend kampioen Richard Carapaz er om uiteenlopende redenen niet bij. Aanvankelijk stond Marc Hirschi eveneens op dit lijstje. De Zwitser zal nu echter toch afreizen naar Parijs, als vervanger van de overbelaste Stefan Bissegger. Hirschi won onlangs de Czech Tour en moet dus zeker niet worden uitgevlakt.

De renner van UAE Emirates is een van de vele outsiders. Andere renners die we tot deze categorie rekenen, zijn Jonathan Narvaéz (Ecuador), Mattias Skjelmose (Denemarken), Toms Skujiņš (Letland), Matej Mohorič (Slovenië), Matteo Jorgenson (Verenigde Staten), Alberto Bettiol (Italië), Oier Lazkano (Spanje), Ben Healy (Ierland) en Rui Costa (Portugal).

Marc Hirschi – foto: Cor Vos


Favorieten volgens WielerFlits
**** Remco Evenepoel
*** Mathieu van der Poel, Wout van Aert
** Mads Pedersen, Biniam Girmay, Jasper Stuyven
* Julian Alaphilippe, Michael Matthews, Christophe Laporte, Tom Pidcock

Website organisatie
Deelnemerslijst (CyclingFlash)


Weer en TV

Terwijl de regen tijdens de tijdrit met bakken uit de lucht viel, houden de heren renners het gedurende de wegrit zo goed als zeker droog. Het wordt zaterdag namelijk prachtig weer in Parijs. ’s Middags is er nauwelijks bewolking en stijgt het kwik tot 27 graden Celsius. De wind (2 Beaufort uit het westzuidwesten) zal waarschijnlijk geen grote rol spelen.

De olympische wegwedstrijd is op alle openbare, Nederlandstalige zenders te zien. Eurosport 1 zendt de titelstrijd vanaf 11.00 uur live uit, de NOS en Sporza zijn erbij vanaf 11.30 uur. Online zijn er vanaf 10.45 beelden bij HBO Max en Discovery+. Uiteraard kun je het verloop van de koers ook bespreken in het liveblog van WielerFlits. Bekijk alle tv-zenders en uitzendtijden in onze tv-gids Wielrennen op TV.



Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Mathieu van der Poel siert de cover van de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! Het najaar is de ideale periode om te gaan gravelen, dus als wereldkampioen gravel van Leuven is hij de ideale persoon om uit te lichten. In de Najaarsgids lees je verhalen over het WK Gravel in Zuid-Limburg, maar ook interviews met Pauline Ferrand-Prévot, Jonathan Milan, Quinn Simmons en Pascal Eenkhoorn en veel meer!
RIDE Magazine
168 Reacties
30-07-2024 08:09
[i]Edit redactie: Bedankt, het is aangepast![/i]
30-07-2024 09:18
Het wordt weer goud voor de familie van Baarle. Hup Dylan!
30-07-2024 09:23
Taktiek lijkt me niet zo ingewikkeld. Als Stuyven gaat moet Van Baarle mee en als Evenepoel of Van Aert gaan moet Van der Poel zelf mee. In theorie is hij zaterdag de beste op dit parcours, maar het zal niet zo gemakkelijk zijn als velen denken.
    30-07-2024 10:05
    Van Aert zal nooit gaan, die wacht tot Van der Poel gaat. Alle andere Belgen zullen daarvoor proberen hem uit de tent te lokken. Zie vooral Pedersen als de grote favoriet.
    30-07-2024 10:41
    Allez, zo te horen kan Mathieu hier enkel diens downfall meemaken, als
    het dreamteam van de Belgjes zijn sloopwerken op hem zal loslaten hé?

    Als believer van Matje vind ik het alvast geweldig dat men haast in extase
    en verheerlijking gaat over hét sterke blok van mijn landgenoten, waarbij
    men schijnbaar vergeet dat Remco, Wout en Jasper tevens elkaars grootste
    concurrenten zullen zijn, want ik geloof helemaal niet in het 'verhaaltje' van
    elkaar te helpen in de eindzege......net zoals het geval is tussen Mathieu
    en Dylan, waarbij die laatste ook verkondigd van zélf te willen winnen.
    30-07-2024 12:35
    Van Baarle en Van Aert zullen niet op
    30-07-2024 12:37
    Van Baarle en Van Aert Zullen niet op elkaars wiel rijden. Landenteams geeft altijd een ander element aan een race.
30-07-2024 09:36
Om te winnen moet je niet alleen uitstekende benen hebben, maar het moet ook flink meezitten. Een type renner als Girmay of Laporte zou zo maar eens van de wedstrijdsituatie kunnen profiteren.
30-07-2024 09:37
Van Aert
30-07-2024 09:44
Parcours lijkt me toch zwaarder dan ik had gedacht. Het gaat vanaf de start constant op en af. Het zijn geen duizelingwekkende stijgingspercentages, maar ik zie de kansen voor Mathieu niet zo positief in.
    30-07-2024 09:47
    Edit: het profielkaartje hier is toch wel een beetje vertekend en lijkt daarom wat extremer. Als ik naar andere bronnen kijk, dan valt het al bij wel mee qua klimwerk. Hup Mathieu!
    30-07-2024 10:01
    Parcours is minder zwaar dan Glasgow. Beklimmingen gaan nergens over de 10 procent heen. Dit is gewoon vergelijkbaar met het zwaardere Vlaamse werk hoor. Afstand en draaien en keren maken het wel pittig, maar dat lijkt me ook in het voordeel van MvdP en WvA.
    30-07-2024 10:43
    Allemaal klimmetjes van 1km met een gemiddeld stijgingspercentage van om en bij de 6% ... veredelde Tiegembergen dus. Je moet al Oliver heten om hierop te lossen.
30-07-2024 10:23
Stuyven kan hier wel eens handig gebruik gaan maken van de kopmannen. Is in bloedvorm, heeft een sprint en dit parcours lijkt ook op zijn maat gesneden . Wij Belgen hebben veruit de sterkste ploeg maar dat geeft 0 garantie op eremetaal uiteraard. En Narvaez schat ik ook heel hoog in. Nog op stage geweest , rijdt een sterk seizoen en drijft op de vleugels van het vaderschap
    30-07-2024 11:26
    Stuyven heeft geen sprint waar hij/het team op kan vertrouwen. Het is een mythe die de Sporza verslaggevers om een of andere reden in stand houden. Ja, in het begin van zijn carriere kon hij zich plaatsen in een groepsspurt na heuvelachtig terein, maar als Stuyven de laatste jaren met 5 man naar de meet, dan is er gegarandeerd minstens 1 sneller. Iemand met een sprint had heus al meer dan 8 ritten in lijn gewonnen over een periode van 10 jaar.
    30-07-2024 13:13
    Stuyvens sprintproblemen zitten volgens mij tussen de oren. WK Leuven en GW 2022 hebben hem geen deugd gedaan…
Gaat Ganna door naar de baan? Die had hier toch mooi mee kunnen doen, wat je van Viaviani met geen mogelijkheid kan zeggen (en moet die niet de baan op?)
    30-07-2024 12:09
    Ja, Ganna gaat alleen nog naar de baan. Viviani gaat voor de vorm bidons halen en afstappen. Begrijpelijk dat Trentin hier niet zo blij mee was. Echte kampioenschapsrenner die Bettiol goed had kunnen gebruiken. Maar ja, de aantallen mogen niet overschreden worden.
30-07-2024 11:03
Als het MvdP tegen de Belgen wordt om het gouden 'been', gaat een derde ermee heen.
30-07-2024 11:05
Ik geef Narvaez wel een goede kans. Hoe hij de 1e etappe in de Giro pakte was toch wel indrukwekkend.
30-07-2024 12:26
Toch bijzonder dat men denkt dat Stuyven, Evenepoel en van Aert als één ploeg gaan rijden...
    30-07-2024 13:51
    Stuyven is wel echt een wildcard. Kan voor zichzelf rijden, kan voor van Aert knechten (heeft ie al wel eens gedaan in internationale wedstrijden) of kan voor Lidl-Trek -> Pedersen rijden. Leuk om hen vooraf eens diepgaand te interviewen
    30-07-2024 13:52
    Denk dat Van Aert toch wel de absolute kopman is met Benoot in het bijzonder in de ondersteuning. Evenepoel heeft WK in Wollongong niet cadeau gekregen maar Van Aert had daar ook willen winnen. Heeft z'n benen daar stil gehouden, terwijl hij ze daar wel had. Mocht Van Aert zich niet top voelen in koers dan Evenepoel of Stuyven.
    30-07-2024 16:43
    toch bijzonder dat de belgen op bijna elk kampioenschap netjes als blok rijden en dat er bij de voorspellingen van een nieuw kampioenschap telkens iemand komt vertellen dat ze dit zelden tot nooit doen
    30-07-2024 17:41
    @Chippen
    Dat heeft historische wortels.
    Neem er bijvoorbeeld het koersverloop op de WK’s van 1963, 1973 en 1975 eens bij… (losse greep)
    Verhalen die blijven doorwerken in het collectieve geheugen en de hedendaagse blik vertroebelen…
30-07-2024 16:04
Chauvinistisch der Lage Landen? Wordt eerder een MvdP tegen Pedersen gevecht.
    30-07-2024 16:05
    Chauvinisme der..
    31-07-2024 07:06
    Je kan eerder zeggen dat dit stuk het treurige niveau van de huidige WF redactie weergeeft. Veel vaste bezoekers vinden het NL vs BE spel dat regelmatig in de reacties plaatsvindt enorm irritant en / of infantiel. Wat doet WF zelf olie op het vuur gooien om clicks en reacties uit te lokken. Ikzelf kom dicht bij het punt om hun artikelen zoveel mogelijk te negeren en ze geen inkomsten te gunnen vanwege dit soort gedrag.

    Het wordt echt tijd dat kwaliteit weer de boventoon gaat voeren, hoewel dat voor lui als RK waarschijnlijk een brug te ver is.
30-07-2024 17:45
Hopelijk rijden de belgen deze keer slim zoals in wollongong. En niet zoals in glascow en leuven. Met zo’n ploeg met verschillende speerpunten moet je aanvallend koersen en niet alles willen controleren. Het is aan de nederlanders om te controleren.
    30-07-2024 21:06
    Nu Van Aert volgens bepaalde bronnen op weg is naar Soudal-Quickstep-dstny (dat laatste ook volgens bepaalde hardnekkige geruchten) zal Van Aert wellicht iets "meewerkender" zijn tov Evenepoel.
    31-07-2024 06:56
    Die geruchten zeggen wel dat Van Aert wordt gehaald met budget dat beschikbaar wordt omdat Evenepoel wordt weggekocht. Als ze al ergens samen zouden rijden, zal het eerder bij Red Bull zijn.
    31-07-2024 19:09
    @Steven. Ja initieel was dat zo, maar dat was vóór dstny in de Geruchtenmolen opdook. Met die 7 miljoen van hun erbij is er budgettaire ruimte voor beiden, én voor nog wat eventuele versterking... afwachten maar zou ik zeggen.
    01-08-2024 20:42
    Ik ben zeer benieuwd wat dan voor Van Aert een reden zou zijn om te verkassen. Buiten een eventuele financiële zie ik die niet.

    En eerlijk gezegd zie ik Lefevere ook niet direct die volle 7 miljoen naar Plugge overmaken.
    01-08-2024 23:03
    @de zeboe. 7 miljoen voor de transfer van Van Aert? Goed gek jij...
    01-08-2024 23:30
    Van Aert zijn salaris zou 3,5 miljoen per jaar bedragen:

    https://wielerrevue.nl/artikel/589645/lonen-in-het-peloton-van-aert-en-van-der-poel-krijgen-fikse-opslag-pidcock-1-3-miljoen-armer

    Aangezien zijn contract nog 2 jaar doorloopt, en de afkoopsom van een contract gewoonlijk de resterende waarde van het contract bedraagt, zal de initiële som ongeveer 7 miljoen bedragen.

    En ik geloof nooit dat Lefevere dat soort bedragen gaat betalen, zeker niet als hij daarbij ook het contract van Van Aert moet opwaarderen.

    De enige reden dat het door zou gaan is als Van Aert dermate ontevreden zou zijn, of een dermate groot sportief voordeel kan behalen, dat hij bereid is daar financieel fors bij in te schieten.

    Voor beide zie ik vooralsnog geen aanwijzingen.
30-07-2024 22:24
Start om 11u, 270km koers dus 6u30 rijden als ze 42km/u halen (lukt tegenwoordig makkelijk in klassiekers). Hoe komen jullie dan uit op een aankomstuur van 18u30?
    31-07-2024 10:42
    Uur neutralisatie omdat er weer een paar kneuzen op 't asfalt geplakt zitten.
    31-07-2024 22:57
    Hahahaha Pizzi
    01-08-2024 21:30
    Klopt wat Steven E zegt, en Pizzi ook. Gegarandeerd dat er weer klimaatkleefkinderen ergens plakken. Tenslotte heb je het Klimaatverdrag van Parijs. Betere bühne niet denkbaar.
31-07-2024 11:47
Tja, de belgen hebben een heel sterk blok. Ik denk dat het heel dicht bij elkaar zit. Toch geef ook ik mijn 4 sterren aan vdP. Hij heeft zoveel ervaring en nog veel meer koersinzicht. Hij kan zo lang wachten en zijn moment uitkiezen. En met Hoole en v Baarle 2 prima knechten.

Ben ook benieuwd of Koos misschien niet even contact heeft opgenomen met het hypermoderne informatiecentrum van VLAB en daar wat vernuftige tactische inzichten heeft verkregen.. Als Nederlanders onder elkaar.
01-08-2024 11:27
Beetje naïef de reacties hier. Er gaat niet veel te doen zijn aan Remco zaterdag. Als hij 100% is, kan Mathieu hem ook niet volgen. Met alle respect maar de allerbesten rijden niet de RVV... (Mozzato en Politt waren de nr 2 en 3 van de RVV) Zonder pech wordt het zaterdag 2 minuten voorsprong op de rest, net als volgend jaar in de RVV.
30-07-2024 11:03
Laten we hopen dat Wout zo goed is als iedereen denkt en dan krijgen we een zalige koers. Revket geef ik toch niet al te veel kans op winst op dit parcours (maar zeg nooit nooit want hij rijdt momenteel met vleugels), als het een Belg wordt dan zal het Wout of Jasper moeten zijn die Mathieu de loef afsteekt
30-07-2024 11:59
Bijzonder om Remco als topfavoriet neer te zetten.
    30-07-2024 12:29
    Lijkt mij vooral bedoeld om reacties uit te lokken, want bij bv. de bookies is Van der Poel huizenhoog favoriet en staan er nog wel andere namen boven Evenepoel.
    30-07-2024 13:44
    Van Aert en Pedersen mi de topfavorieten. Voor Bini te lang de koers.
30-07-2024 13:41
Bijna een onmogelijke opgave voor Thieu om OK te worden. Niet zo zeer vanwege z'n vormpeil na de Tour en zijn wrs maniakale voorbereiding ri wegrit, maar eerder de waanzinnig 4 man sterke Belgische en Deense blokken. Enige scenario lijkt me zoveel mogelijk als NL team zich wegsteken tot de finale. Niet de koers dragen maar de underdog spelen. Pas in finale kaarten op tafel met een megapoef.
30-07-2024 15:54
Aranbaruuuuuuuuuu. Dat van Baarle meegenomen wordt zegt meer over de bondscoach dan over hem ….
30-07-2024 17:35
Grappig om te lezen hoe er weer velen zijn die twijfelen aan Remco. Remco is in bloedvorm, rijdt rond met vleugels en 0 druk. Die gaat vliegen zondag. De reden dat hij hier als topfavoriet wordt aangeduid, een beetje een Wollongong verhaal. Wie gaat Remco terughalen als hij gaat? De 1, 2 of 3-mansploegen?
    30-07-2024 18:07
    Hij kan wel hard rijden, maar mag aannemen dat de tactiek Colbrelli door een aantal grotere namen als alternatieve strategie ook prima uitgevoerd kan worden. Der zijn er namelijk wel een paar die wat uit de wind hem prima kunnen volgen. In de Wollongong strategie met veel mannen (ondersteuning) mee van gemiddeld niet al te hoog niveau dan is het bekeken uiteraard. Alhoewel ik vermoed dat er al strategische stappen door anderen ondernomen zijn die het scenario van een eventuele first move voor België niet laat doorgaan.
    30-07-2024 18:17
    Wollongong was ook wel een zwaarder parcours met wat langere hellingen (bijna 4.200 hm) en minder draaien en keren. Dit lijkt op het eerste zicht meer op Glasgow.

    Het voordeel voor Evenepoel op dit parcours zou 'm eerder zitten in het compactere peloton en misschien een onorthodox koersverloop. Want ook op het vlakke geldt uiteraard: geef hem 100 meter en je ziet hem niet meer terug. En met de sterke Belgische ploeg kunnen ze wel schaken.

    Als het echt draaien en keren is en explosieve inspanningen op korte hellingen en na bochten, zijn er op papier nog betere in dit peloton.
    30-07-2024 20:42
    Dus als je niet verwacht dat Evenepoel olympisch kampioen wordt, betekent dat meteen dat je twijfelt zijn klasse/vorm? Alsof hij de enige is die een beetje met de fiets kan rijden op dit kampioenschap. Wie gaat Remco halen als hij gaat? Nou 1 van de andere renners die hier gaat starten met ambitie.
    31-07-2024 08:30
    Dat WK was gewoon raar omdat mvdp uitgeschakeld was door tienermeisjes en Pogacar gewoon niet goed genoeg was en geen deftige ploeg had. De enige die Evenepoel kon terughalen en dan ook een deftige winstkans hebben was België met wva, gelukkig ‘ploeggenoten’. Had NL daar voor mvdp kunnen werken (of vdp gewoon meespringen) krijg je daar een ander verhaal, ook mits wat betere communicatie want ze wisten in het peloton blijkbaar helemaal niet de Remco al 10 km solo aan het rijden was.

    Op de OS met kleinere ploegen is een Evenepoel type wel in het voordeel, maar een mvdp gaat elke aanval van hem gewoon meteen neutraliseren. Een Stuyven mag dan weer wel vertrekken lijkt mij. Wva kan overigens ook enkel op zijn sprint rekenen want iedereen gaat meteen op zijn wiel zitten en hij heeft geen splijtende versnelling zoals vdp om iedereen te kunnen lossen.

    Ik denk dus mvdp als hij iedereen er definitief kan afgooien, ofwel een outsider als de favorieten wat liggen loeren naar elkaar, ofwel een snel type moest er toch een compacte groep naar de meet trekken (dan kunnen er wel 5-10 winnen). Door de aanwezigheid van vdp heeft Evenepoel minder kans imo.
    31-07-2024 20:29
    Ik zou als Evenepoel zijnde geen schrik hebben om Van der Poel mee te nemen in een hele lange ontsnapping. Hoegenaamd niet. Stel dat die met 2 op pad gaan op 80km van de meet, dan wint Evenepoel. Als hij echter wacht tot de laatste 20km van de meet, dan wint Van der Poel. Indien hij Van der Poel in dat geval dan toch niet zou kunnen achterlaten, kan hij ook gewoon de laatste 30km in diens wiel gaan hangen, en dan moet de wereldkampioen de keuze maken, om nog 30km met zijn voorganger in het wiel naar de meet te trekken, of de achtervolgers terug te laten keren, en dan zijn zijn inspanningen voor niets geweest.

    Evenpoel is niet enkel de beste rouleur ter wereld, daar komt bij, dat wie bij hem in het wiel zit daar amper voordeel van heeft. Zelf heeft hij anderzijds een enorm voordeel van bij anderen in het wiel te zitten.
30-07-2024 20:01
Mathieu moet zo snel mogelijk man tegen man kunnen koersen. Zodra er een Belg, Fransoos en Deen mee voorop zitten, moeten ze daarachter eigenlijk de benen stilhouden.

Zonder communicatie, een gebrek aan grote teams, een klein peloton met heel veel niveauverschil gaat het een heel bijzondere koers worden.

En zou er bij de Belgen niet stiekem toch een interne strijd gaande zijn? Uiteindelijk willen ze allemaal zelf olympisch kampioen worden, m.u.v. Benoot die geen echte afmaker is. Wie is er als eerste weg, wie zit straks gevangen in de ploegtactiek? Ik ben heel benieuwd.
30-07-2024 23:12
Bizar hoeveel mensen hier denken dat Evenepoel geen enkele kans maakt op dit parcours. Vermoedelijk dezelfden die voorspelden dat Ganna en Tarling vorige zaterdag even met plek 1/2 zouden gaan lopen :-) In Glasgow was het Remco z’n ding niet, dit parcours in Parijs bevat veel langere rechte stukken en is minder continue draaien en keren waardoor ie met z’n turbodiesel zeker een grote kans maakt. Gezien vanwege de kleine teams dit eerder een juniorenkoers is lijkt Evenepoel me de topfavoriet, te meer ook omdat ie ‘naast hem ook nog 3 man heeft die alle 3 goed genoeg zijn om ook op het podium te staan. Zolang Remco en Wout goed met elkaar communiceren in de koers zie ik niet in wie de Belgen van het goud zal houden zaterdag.
31-07-2024 08:26
Ben benieuwd of belangen van een ploeg gaan meespelen. Kan nog leuk gaan zijn, er doen nogal wat geel-zwartjes mee.

Vanuit nationalistisch perspectief, ik snap niet zo goed waarom volgens zowat iedereen hier, WF incluis, Van Baarle 0 kans maakt, aangezien Van der Poel de afgelopen maanden net zoveel herft bereikt met wedstrijden rijden als Van Baarle die veelal aan de kant stond.
    01-08-2024 20:08
    Van Baarle als Olympisch kampioen is onwaardig.
31-07-2024 10:01
Het parcours is heus niet vergelijkbaar met Glasgow, daar had je 150 km op het locaal parcours met immens veel bochten en korte klimmetjes, continu draaien en keren, op en af. Hier in Parijs is dat pas in de laatste 50 km en is het aantal bochten een stuk minder, alhoewel nog steeds een respectabel aantal.

Reacties zijn gesloten.