Parijs 2024: Starttijden tijdrit Olympische Spelen voor mannen – Remco Evenepoel als laatste van start
De eerste wieleronderdelen van de Olympische Spelen in Parijs staan al op de eerste dag na de openingsceremonie, namelijk op zaterdag 27 juli, op de planning. Uit de officiële starttijden blijkt dat Amir Ansari de debatten mag openen, snel gevolgd door de Sloveen Jan Tratnik als eerste grote naam. Topfavorieten Filippo Ganna en Remco Evenepoel beginnen als laatste aan hun tijdrit, na de klok van 17 uur.
Starttijden mannen
16:32:00: Amir Ansari
16:33:30: Jan Tratnik
16:35:00: Gleb Syritsa
16:36:30: Alberto Bettiol
16:38:00: Laurence Pithie
16:39:30: Achraf El Doghmy
16:41:00: Rui Costa
16:42:30: Oier Lazkano
16:44:00: Ryan Mullen
16:45:30: Mathias Vacek
16:47:00: Michal Kwiatkowski
16:48:30: Felix Großschartner
16:50:00: Attila Valter
16:51:30: Jambaljamts Sainbayar
16:53:00: Biniam Girmay
16:54:30: Kevin Vauquelin
16:56:00: Mattias Skjelmose
16:57:30: Søren Wærenskjold
16:59:00: Derek Gee
17:00:30: Daan Hoole
17:02:00: Stefan Bissegger
17:03:30: Magnus Sheffield
17:05:00: Maximilian Schachmann
17:06:30: Wout van Aert
17:08:00: Yevgeniy Fedorov
17:09:30: Lucas Plapp
17:11:00: Tobias Foss
17:12:30: Mikkel Bjerg
17:14:00: Nelson Oliveira
17:15:30: Joshua Tarling
17:17:00: Stefan Küng
17:18:30: Brandon McNulty
17:20:00: Filippo Ganna
17:21:30: Remco Evenepoel
Even zelf opgezocht, ik denk dat WF het zelf niet helemaal weet. Geboren in Iran, opgegroeid in Afghanistan, gevlucht naar Zweden. Lijkt me uitstekend interviewmateriaal. Eens wat anders dan een usual suspect die ergens op het juiste moment een knallende scheet laat.
Het peloton is zo klein omdat dat zo opgelegd wordt door de IOC. Elke discipline heeft een quotum voor een aantal atleten die ze mogen selecteren, voor het wielrennen moet de UCI die dan verdelen over weg, baan, mtb...
Zorgt voor een atypsiche wedstrijd natuurlijk, en je kan het stom en belachelijk vinden, maar het is ergens ook wel begrijpelijk dat op een evenement met zoveel sporten bijeen beperkingen worden opgelegd om het logistiek ook allemaal behapbaar te houden.
Wat betreft exoten: op een WK tijdrijden rijden er elk jaar veel meer mee...
De meerwaarde ligt in de ontwikkeling van het wielrennen in niet-wielerlanden, een deelnemer uit het eigen land kan jonge mensen inspireren om te koersen. Bovendien zijn al die nationale bonden aangesloten betalende leden bij de UCI, dus ergens moet de UCI die ook een vorm van erkenning geven.
In deze Olympische tijdrit valt het trouwens erg mee. Sainbayar is weliswaar absoluut geen tijdrijder, maar die rijdt wel voor een ProTeam (Burgos-BH) en nam o.a. deel aan de Ronde van Catalonië, die heeft dus echt wel een zeker niveau. Dus eigenlijk maar twee deelnemers die nooit op dit niveau rijden.
En dan mbt de tijdrit, ik vermoed dat er heel veel renners heel graag willen starten maar niet mogen. Dan zou je als norm best kunnen aanhouden dat elk land conform UCI een x-aantal renners mag afvaardigen zoals nu, maar wel met de eis dat ze bij de eerste 1.000 moeten staan. En als je als UCI zegt dat je bijv. een gemaximaliseerd aantal van 40 startende renners wenst, dan vul je dat aantal aan met de beste renners uit de ranking bijvoorbeeld - ongeacht uit welk land. Dan heb je gewoon de beste renners bij de OS - daar zijn de OS voor bedoeld. Bij de roadrace gaat dat niet op, omdat je daar in teamtactiek te veel voordeel hebt bij meer teammaats, dus daar moeten we wat anders verzinnen.
Afgezien van Amir Ansari staan alle deelnemers ruim binnen de top-1000 op de UCI ranking hoor. Ook in de wegrit zijn er maar een paar te vinden die niet aan die voorwaarde zouden voldoen. De meesten rijden voor continentale ploegen in het Aziatische, Zuid-Amerikaans of Afrikaanse circuit, daar wordt ook in een peloton gereden, zeker in eentje van maar 90 renners.
Natuurlijk zouden er veel renners graag deelnemen die nu niet kunnen deelnemen, maar uiteindelijk: welke toptijdrijders met reële kans op top-10 mis je, die niet uit eigen keuze afwezig zijn? Campenaerts of Lampaert misschien, dat zal het zo ongeveer zijn.
Op de weg wel wat meer, maar daar zit je met het feit dat je een evenwicht nodig hebt tussen de groottes van de landenploegen.
Mijn telefoon zegt dat het droog blijft en ik hoop dat hij gelijk krijgt.