Parijs 2024: Starttijden tijdrit Olympische Spelen voor mannen – Remco Evenepoel als laatste van start
Foto: Cor Vos
zaterdag 27 juli 2024 om 13:15

Parijs 2024: Starttijden tijdrit Olympische Spelen voor mannen – Remco Evenepoel als laatste van start

De eerste wieleronderdelen van de Olympische Spelen in Parijs staan al op de eerste dag na de openingsceremonie, namelijk op zaterdag 27 juli, op de planning. Uit de officiële starttijden blijkt dat Amir Ansari de debatten mag openen, snel gevolgd door de Sloveen Jan Tratnik als eerste grote naam. Topfavorieten Filippo Ganna en Remco Evenepoel beginnen als laatste aan hun tijdrit, na de klok van 17 uur.

Starttijden mannen

16:32:00: Amir Ansari
16:33:30: flag-si Jan Tratnik
16:35:00: Gleb Syritsa
16:36:30: flag-it Alberto Bettiol
16:38:00: flag-nz Laurence Pithie
16:39:30: flag-ma Achraf El Doghmy
16:41:00: flag-pt Rui Costa
16:42:30: flag-es Oier Lazkano
16:44:00: flag-ie Ryan Mullen
16:45:30: flag-cz Mathias Vacek
16:47:00: flag-pl Michal Kwiatkowski
16:48:30: flag-at Felix Großschartner
16:50:00: flag-hu Attila Valter
16:51:30: flag-mn Jambaljamts Sainbayar
16:53:00: flag-er Biniam Girmay
16:54:30: flag-fr Kevin Vauquelin
16:56:00: flag-dk Mattias Skjelmose
16:57:30: flag-no Søren Wærenskjold
16:59:00: flag-ca Derek Gee

17:00:30: flag-nl Daan Hoole
17:02:00: flag-ch Stefan Bissegger
17:03:30: flag-us Magnus Sheffield
17:05:00: flag-de Maximilian Schachmann
17:06:30: flag-be Wout van Aert
17:08:00: flag-kz Yevgeniy Fedorov
17:09:30: flag-au Lucas Plapp
17:11:00: flag-no Tobias Foss
17:12:30: flag-dk Mikkel Bjerg
17:14:00: flag-pt Nelson Oliveira
17:15:30: flag-gb Joshua Tarling
17:17:00: flag-ch Stefan Küng
17:18:30: flag-us Brandon McNulty
17:20:00: flag-it Filippo Ganna
17:21:30: flag-be Remco Evenepoel

RIDE Magazine
17 Reacties
26-07-2024 13:05
Het blijft belachelijk dat er maar zo weinig deelnemers worden toegelaten. Zeker als daar dan ook nog een peloton kanslozen bij zit. Enerzijds misschien logisch dat ze het aantal deelnemers willen beperken vanwege de logistiek maar anderzijds zou dat voor "het grootste sportevenement ter wereld" niet uit moeten maken. Het is ook weer niet zo dat alle wielrenners 3 weken in het olympisch dorp bivakkeren. De beste sporters op alle disciplines zouden hier mee moeten kunnen doen. En dan zonder die rare verplichte combinaties zoals wegrit en tijdrit.
    27-07-2024 08:00
    OS heeft gewoon schijt aan wielrennen, de sport en het event passen elkaar niet.
26-07-2024 09:16
Toch altijd weer verbaasd hoe klein het peloton is bij de OS, zowel wegwedstrijd als ITT. Zijn toch behoorlijk wat CQ/UCI punten op te rapen. Bij de ITT zijn er uiteraard een vijftal toppers die meedoen om het podium (250/150/130 punten), daarachter kan nog een verrassing doorzetten, maar met een serieuze top 10 houdt het wel op. Vanaf plek 11 liggen er 43 CQ punten op te rapen. Op plek 21 nog 15. Dus elke renner uit een kleine ploeg die daar tussen eindigt, pakt toch nog wat mee voor de punten.
    26-07-2024 09:28
    Ik ben dan weer verbaasd om tussen al die grote namen figuren als Amir Ansari, Achraf El Doghmy en Jambaljamts Sainbayar te zien staan. Wie zijn deze jongens en waarom doen ze hieraan mee? Gaan ze niet in de weg rijden of voor oneerlijke concurrentie zorgen als mikpunten? Ik zie de meerwaarde niet.
    26-07-2024 09:33
    En ook : waar komt Amir vandaan eigenlijk? Staat er ook niet bij. Bestaat hij wel?

    Even zelf opgezocht, ik denk dat WF het zelf niet helemaal weet. Geboren in Iran, opgegroeid in Afghanistan, gevlucht naar Zweden. Lijkt me uitstekend interviewmateriaal. Eens wat anders dan een usual suspect die ergens op het juiste moment een knallende scheet laat.
    26-07-2024 10:07
    Het is niet dat er niet méér renners willen meedoen of geïnteresseerd zijn hé.
    Het peloton is zo klein omdat dat zo opgelegd wordt door de IOC. Elke discipline heeft een quotum voor een aantal atleten die ze mogen selecteren, voor het wielrennen moet de UCI die dan verdelen over weg, baan, mtb...
    Zorgt voor een atypsiche wedstrijd natuurlijk, en je kan het stom en belachelijk vinden, maar het is ergens ook wel begrijpelijk dat op een evenement met zoveel sporten bijeen beperkingen worden opgelegd om het logistiek ook allemaal behapbaar te houden.

    Wat betreft exoten: op een WK tijdrijden rijden er elk jaar veel meer mee...
    26-07-2024 10:15
    Klopt, maar ook op het WK tijdrijden hebben die toch geen enkele meerwaarde? Is er geen nood aan bepaalde minimumvereisten over de landen heen? Erg vreemd dat er op dé 2 grootste tijdrit-afspraken op de wielerkalender ineens renners opduiken die zelfs niet in de buurt komen van World Tour-niveau.
    26-07-2024 10:32
    Ik heb daar persoonlijk geen probleem mee.
    De meerwaarde ligt in de ontwikkeling van het wielrennen in niet-wielerlanden, een deelnemer uit het eigen land kan jonge mensen inspireren om te koersen. Bovendien zijn al die nationale bonden aangesloten betalende leden bij de UCI, dus ergens moet de UCI die ook een vorm van erkenning geven.

    In deze Olympische tijdrit valt het trouwens erg mee. Sainbayar is weliswaar absoluut geen tijdrijder, maar die rijdt wel voor een ProTeam (Burgos-BH) en nam o.a. deel aan de Ronde van Catalonië, die heeft dus echt wel een zeker niveau. Dus eigenlijk maar twee deelnemers die nooit op dit niveau rijden.
    26-07-2024 11:08
    Amir Ansari is gewoon op te zoeken op PCS, woont blijkbaar in Zweden want is daar lid van Svealand Cycling Team. Rijdt ook alleen wedstrijden in Zweden. Komt blijkbaar uit Afghanistan en doet mee als onderdeel van het Refugee Olympic Team. Dat hij niet zal winnen zal duidelijk zijn, maar het zou zeker interessant zijn om ook eens te schrijven over een renner met een heel ander verhaal in plaats van het 845ste verhaal over Evenepoel, Pogacar of van de Poel.
    26-07-2024 11:26
    Ja, bij de meeste olympische sporten is er een kwalificatie of norm die gehaald moet worden. Bij wielrennen blijkbaar niet. En dan is een tijdrit nog enigszins onschuldig, maar in een peloton bij de wegrit is het allicht sneller gevaarlijk met onervaren peloton-rijders. Klein geluk dat de praktijk dit probleem waarschijnlijk wel tackled, omdat de renners in spe het peloton niet kunnen bijhouden - maar theoretisch maakt dit de sport niet veiliger.

    En dan mbt de tijdrit, ik vermoed dat er heel veel renners heel graag willen starten maar niet mogen. Dan zou je als norm best kunnen aanhouden dat elk land conform UCI een x-aantal renners mag afvaardigen zoals nu, maar wel met de eis dat ze bij de eerste 1.000 moeten staan. En als je als UCI zegt dat je bijv. een gemaximaliseerd aantal van 40 startende renners wenst, dan vul je dat aantal aan met de beste renners uit de ranking bijvoorbeeld - ongeacht uit welk land. Dan heb je gewoon de beste renners bij de OS - daar zijn de OS voor bedoeld. Bij de roadrace gaat dat niet op, omdat je daar in teamtactiek te veel voordeel hebt bij meer teammaats, dus daar moeten we wat anders verzinnen.
    26-07-2024 12:05
    De eerste 1000?
    Afgezien van Amir Ansari staan alle deelnemers ruim binnen de top-1000 op de UCI ranking hoor. Ook in de wegrit zijn er maar een paar te vinden die niet aan die voorwaarde zouden voldoen. De meesten rijden voor continentale ploegen in het Aziatische, Zuid-Amerikaans of Afrikaanse circuit, daar wordt ook in een peloton gereden, zeker in eentje van maar 90 renners.
    Natuurlijk zouden er veel renners graag deelnemen die nu niet kunnen deelnemen, maar uiteindelijk: welke toptijdrijders met reële kans op top-10 mis je, die niet uit eigen keuze afwezig zijn? Campenaerts of Lampaert misschien, dat zal het zo ongeveer zijn.
    Op de weg wel wat meer, maar daar zit je met het feit dat je een evenwicht nodig hebt tussen de groottes van de landenploegen.
    26-07-2024 12:48
    Voor elke sport is er een maximum aantal deelnemers per land, dus ook voor het wielrennen. Als een land veel potentiële kanshebbers, heeft is dat altijd een probleem (zie nl schaatsers op de winterspelen). Er doen nu eenmaal landen teams mee aan OS-en en WK’s en EK’s. En het is een keuze om het zo internationaal mogelijk te maken en dan is dan weer de charme van de OS.
26-07-2024 10:37
Waarom slechts1,5 min tussen de renners. Kan weleens een grote loterij worden ivm het weer.
    26-07-2024 11:38
    Loterij inclusief enorme chaos en wereldvreemde uitslag is alleen maar goed, past ook veel beter bij dit evenement. Hier worden gelegenheidshelden geboren. Alleen Amrani die in lekker zomerzonnetje en meedraaiende rugwind rijdt waarna het gehele door brute waterhozen de Seine ingespoeld worden? Waar teken ik?
    26-07-2024 13:23
    De loterij wegens het weer wordt alleen maar groter bij 3-5 minuten tussen de deelnemers. Nu start iedereen binnen een uur en maak je daar 2 of 3 uur van dan ga je juist externe veranderende factoren als warmte, wind en regen een grotere impact op de uitslag geven.
    26-07-2024 21:35
    Eens met panache: er zit slechts 50 min tussen de start van de eerste en de start van de laatste. Zeker de kanshebbers zullen dus dezelfde omstandigheden hebben normaal.
    Mijn telefoon zegt dat het droog blijft en ik hoop dat hij gelijk krijgt.
27-07-2024 20:03
Het was buitenaards

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine