Parijs 2024: Grandioze Evenepoel pakt ook goud in de wegrit, Van der Poel botst op Belgisch blok
foto: Cor Vos
zaterdag 3 augustus 2024 om 17:28

Parijs 2024: Grandioze Evenepoel pakt ook goud in de wegrit, Van der Poel botst op Belgisch blok

Remco Evenepoel heeft zijn tweede gouden medaille gepakt op de Olympische Spelen in Parijs. Nadat hij vorig weekend de tijdrit won, soleerde de Belg nu naar de titel in de wegrit. Mathieu van der Poel plaatste meerdere demarrages, maar die aanvallen werden telkens geneutraliseerd door Wout van Aert. Valentin Madous pakte het zilver, zijn landgenoot Christophe Laporte het brons.

De olympische wegrit in Parijs beloofde een ware slijtageslag te worden. Het parcours was 273 kilometer lang, bevatte 2.800 hoogtemeters en kende met de Côte de la Butte Montmartre (1 km aan 6,5%) een venijnige scherprechter. Deze kasseiklim was onderdeel van de lokale, 18,4 kilometer lange finaleronde. Nadat dit stadscircuit tweeënhalve keer was afgelegd, moesten de renners nog negen kilometer afleggen naar de finish, in de schaduw van de Eiffeltoren. Mathieu van der Poel gold als een van de topfavorieten, maar de concurrentie was met onder meer Mads Pedersen, Wout van Aert en olympisch tijdritkampioen Remco Evenepoel groot.

Mathieu van der Poel voor de start – foto: Cor Vos

Kopgroep krijgt veel ruimte
In de openingsfase hielden deze mannen hun kruit logischerwijs nog droog. Het waren renners uit de kleinere wielerlanden die hun moment van glorie grepen. Eric Manizabayo uit Rwanda ging in de eerste kilometers in de aanval en kreeg Christopher Rouger-Lagane (Mauritius) en Thanakhan Chaiysombat (Thailand) mee. Even later sloten ook Charles Kagimu (Oeganda) en Achraf Ed Doghmy (Marokko) aan. We kregen zo vijf vroege vluchters.

In het peloton verrichten Daan Hoole en Mikkel Bjerg aanvankelijk wat controlerend werk voor respectievelijk Nederland en Denemarken, maar zij besloten de benen op een gegeven moment weer stil te houden. Op tweehonderd kilometer van de finish was de voorsprong van de vluchters daardoor opgelopen tot meer dan dertien minuten. Juist op dit moment kwam er een nieuwe aanval, van Santiago Buitrago. De Colombiaan kreeg geen ruimte, maar Elia Viviani (Italië), Ryan Mullen (Ierland), Georgios Bouglas (Griekenland) en Gleb Syritsa – een Rus, koersend onder de neutrale vlag – mochten wel wegrijden.

Hoole, Benoot en Bjerg verdelen het werk – foto: Cor Vos

Verschil slinkt
Toen het verschil tussen de eerste groep en het peloton veertien minuten was geworden, kwam de gang er in het pak toch weer wat in. Opnieuw door Hoole en Berg, die nu hulp kregen van Tiesj Benoot. Ook de Belgen zetten dus een mannetje mee op kop. De minuten vlogen er vervolgens af, terwijl ook het groepje Viviani (waar Syritsa al snel loste) dichter en dichter bij de vijf koplopers kwam. Met nog 122 kilometer te gaan, smolten de twee groepen samen. Het verschil met het peloton was toen drie minuten.

De kopgroep dunde in de kilometers daarna direct uit. Enkel Rouger-Lagane en Kagimu konden de drie overgestoken mannen volgen, de rest ging overboord. Het peloton bleef voorlopig bij elkaar, ondanks een speldenprikje van Domen Novak op 105 kilometer van de streep. De Sloveen trok even door op een klein klimmetje, maar kwam niet weg. Een goede tien kilometer later kwam de volgende poging.

Van der Poel in de openingsfase – foto: Cor Vos

Spel op de wagen
Het was Valentin Madouas die er een lap op gaf. Hoewel de Fransman geen gat wist te slaan, zorgde hij er met zijn actie wel voor dat het spel op de wagen kwam. Onder meer Alexey Lutsenko en Ben Healy roerden zich nu. De Kazach en de Ier reden samen weg en probeerden over te steken naar Viviani en Mullen, de twee laatst overgebleven vluchters. Uiteindelijk kwamen Lutsenko en Healy bij Mullen, die net daarvoor Viviani had achtergelaten. Mullen reed zich vervolgens leeg voor zijn landgenoot Healy.

Net daarvoor, op ongeveer 77 kilometer van de streep, was er ook een versnelling geweest in het peloton. Benoot gaf gas op de Côte de Bièvres (1,2 km aan 6,5%), met Remco Evenepoel in zijn wiel. De olympisch tijdritkampioen begon niet veel later zelf aan te boom te schudden. Maar het was slechts een eerste prik, nog geen all-out demarrage. Omdat het daarna wat stilviel, behield het koptrio een kleine voorsprong. Toen Mullen na een laatste lange beurt op was, gingen Healy en Lutsenko samen door.

Gevaarlijke groep rijdt weg
Er volgde een fase met uitvalspogingen van onder meer Stefan Küng (Zwitserland), Jambaljamts Sainbayar (Mongolië) en… nog maar eens Remco Evenepoel. Wegkomen bleek echter o zo moeilijk Totdat Nils Politt (Duitsland), Valentin Madouas (Frankrijk) en Michael Woods (Canada) zich af wisten te scheiden. Zij kregen enkele kilometers later het gezelschap van Fred Wright (Groot-Britannië), Marco Haller (Oostenrijk) en de eerdergenoemde Küng en Sainbayar. In het peloton keek men even naar elkaar, totdat Benoot en Bjerg begonnen te rijden.

Veel publiek in Parijs – foto: Cor Vos

Bjerg moest ook weer niet te hard op kop boren, want bij het binnenrijden van Parijs reed zijn kopman Mads Pedersen lek. De Deen kon voor de Butte Montmartre weer terugkeren bij de meute. Op dit moment zat alles nog op een zakdoek. De twee koplopers hadden zeventien seconden op de zeven achtervolgers, het peloton volgde vijftig seconden verder. Durfde iemand op de eerste beklimming van de Butte Montmartre al de sprong te wagen?

Eerst Van der Poel, dan Evenepoel 
Ja, was het antwoord. Met een enorme krachtsexplosie knalde Mathieu van der Poel weg uit het peloton. Slechts één renner kon bergop volgen: Wout van Aert. De twee eeuwige rivalen kregen na de top nog het gezelschap van Julian Alaphilippe (Frankrijk), Toms Skujiņš (Letland) en Matteo Jorgenson (Verenigde Staten). De vijf kregen het gat met het tweede groepje niet meteen dicht, waarna vanuit de achterhoede enkele andere favorieten terug konden keren. Daarbij ook Remco Evenepoel, die er meteen een klap op gaf.

Van der Poel en Van Aert – foto: Cor Vos

Evenepoel reed wél in één ruk naar Küng en co. Ook Lutsenko zat hier inmiddels bij, want hij had Healy moeten laten gaan. De solerende Ier had 35 kilometer voor de finish nog een kleine halve minuut voorsprong op de eerste achtervolgers, waar Evenepoel het leeuwendeel van het werk deed. Het peloton volgde al op driekwart minuut. Hier was het Dylan van Baarle die zich opofferde voor Mathieu van der Poel. De Nederlander reed zich helemaal leeg, maar verloor toch wat terrein. Evenepoel was namelijk ontketend.

Van der Poel krijgt Van Aert er niet af
De Belg reed enkele metgezellen uit het wiel en dichtte de bres met Healy binnen enkele kilometers. Aan de voet van de tweede keer Montmartre was het verschil met het peloton opgelopen tot driekwart minuut. Van der Poel nam nu over van Van Baarle. Eerst bleef hij in het zadel zitten, daarna ging hij op de pedalen staan. Van Aert moest een gaatje dichten, maar daar slaagde hij wel in. Een vervelende situatie voor Van der Poel, aangezien Van Aert natuurlijk niet ging helpen om de bres met Evenepoel te dichten.

Evenepoel en Madous – foto: Cor Vos

Diezelfde Evenepoel had op de Butte Montmartre iedereen achtergelaten, behalve Madous. De Fransman beet zich vast in het wiel. Ondertussen had Van der Poel de benen stil gehouden, waardoor een tros renners kon terugkeren. Christophe Laporte en Matteo Jorgenson hadden nog wel wat in de tank en reden naar Haller, Küng en Healy toe. Op vijftien kilometer van de finish reden zij echter al op meer dan een minuut van Evenepoel en Madouas. Het peloton volgde nog twintig seconden verder.

Historische zege Evenepoel
Op ditzelfde moment reed Evenepoel zijn vluchtmakker Madouas glad uit het wiel. Vervolgens hoefde hij ‘enkel’ nog een tijdrit te rijden naar de streep. En dat deed hij, op indrukwekkende wijze. Hij liep alsmaar verder uit op Madouas en de overige achtervolgers. Toch werd het nog even een klein beetje spannend. Op zo’n vier kilometer van de streep reed Evenepoel namelijk lek. Hij kreeg echter snel een nieuwe fiets en omdat zijn voorsprong gigantisch was, kon hij uiteindelijk toch nog uitgebreid zegevieren op de Pont d’Iéna.

De prestatie van Evenepoel is historisch te noemen. Nog nooit eerder won iemand de olympische tijdrit én wegrit. Ook is het pas de derde keer dat een Belg goud pakt in de olympische wegrit: enkel André Noyelle (Helsinki, 1952) en Greg Van Avermaet (Rio, 2016) gingen hem voor.

Strijd om overige medailles
Achter Evenepoel wist Madous stand te houden in de strijd om het zilver. Voor het brons zou gesprint worden door een klein groepje. Laporte was veruit de snelste en bezorgde Frankrijk naast het zilver dus ook het brons. Mathieu van der Poel kwam uiteindelijk als twaalfde over de streep. Wout van Aert, die in de slotfase nog viel, werd 37ste.

Shirt for ODRC EENDAG
RIDE Magazine
176 Reacties
03-08-2024 17:33
Ik vind het gewoon kut.
    03-08-2024 17:35
    En dat mag ook gezegd worden. Het is knap en verdiend, maar ook enorm kut.

    Echt de laatste renner waarvan ik hoopte dat hij zou winnen. Jammer dat dat nu net de sterkste renner is ;)
    03-08-2024 17:40
    Ik vind een winnaar die er voor gereden heeft nooit köt. Het koersverloop voor de tv-kijkers, dat is wel köt. En dat is al een tijdje zo in de grote wedstrijden helaas.
    03-08-2024 17:41
    Mijn gedachte ook, maar helaas hij is de beste, proficiat.
    03-08-2024 17:45
    Precies dit. België had de sterkste ploeg, maar als van Aert niet bij vd Poel in het wiel zit kan Evenepoel dit nooit doen. Remco mag van Aert danken en heeft daarna zelf getoond een fenomeen te zijn. Maar ik blijf het een lul vinden.
    03-08-2024 17:46
    Buitengewoon triest dat deze reactie het meest geliked wordt. Zijn we dan allemaal van die simpele chauvinisten? Kan daar echt niet inkomen eerlijk gezegd
    03-08-2024 17:53
    DC , dan druk je je nog heel bescheiden uit.
    03-08-2024 17:56
    [quote]Buitengewoon triest dat deze reactie het meest geliked wordt. Zijn we dan allemaal van die simpele chauvinisten? Kan daar echt niet inkomen eerlijk gezegd[/quote]

    Dit is het type reactie dat ook wel 40 minnetjes zou krijgen, het schrappen van de duimpjes omlaag zorgt er in praktijk vooral voor dat de zure trollen (schijnbaar) veel lof krijgen.
    03-08-2024 17:58
    bswinkelss, in de chat zag ik reacties voorbij komen van mensen die meteen begonnen te roepen dat Vingegaard nog altijd een betere renner is, en dat Evenepoel niet de sterkste renner in de wedstrijd was, en dat Evenepoel een dopingboy zou zijn. Dat is natuurlijk echt toxische bullshit van slechte verliezers, maar je mag het toch wel kut vinden als iemand met zoveel overmacht jouw favoriet/land overklast? En met zoveel overmacht dat het een beetje saai is?

    Beetje meeleven met je favoriete sporters maakt de sport toch mooi?
    03-08-2024 17:59
    @DC: Hahahaha wtf. Het gebrek aan analyserend vermogen en kennis over de dynamiek in een wedstrijd is werkelijk verbijsterend. Er was werkelijk niks te doen aan deze Evenepoel. Als je hem eenmaal 50 meter geeft zie je hem nooit meer terug (zoals vrijwel altijd). Van der Poel kan bergop een paar seconden dichter komen, maar op het vlakke verlies je de tijd die je hebt gewonnen terug + nog een paar seconden extra achterstand. De aerokogel is zodra hij een gaatje heeft vrijwel onverslaanbaar op relatief vlakke klassieke parcoursen als deze
    03-08-2024 18:02
    @Zuller: ja ik kan het me gewoon niet voorstellen. Heb zelf nooit echt dat ik voor mn eigen land juich ofzo. Het maakt voor mij eigenlijk niks uit of VDP of Evenepoel wint.
    03-08-2024 18:04
    Vond vooral de "ontdek je plekje" regie weer helemaal kut, mooie plaatjes maar veel van de koers gemist
    03-08-2024 18:11
    @Zuller in het ronde werk is Vingegaard toch gewoon beter als Evenepoel. In het tijdrijden en klassiekers/ 1 dags wedstrijden is Evenepoel sterker. Als er wielerflitsers zijn die meer waarde hechten aan het ronde werk, kan ik me voorstellen dat ze Vingegaard beter vinden.
    03-08-2024 18:12
    @DC. Niemand heeft ook maar 1 mallemoer geeft over wat jij van Evenepoel vindt. Niemand jongen. En nu hup, naar de Walmart wat cleenex'jes halen...
    03-08-2024 18:13
    Is toch geweldig voor ons België.
    Hoeveel medailles had nederland dan willen winnen met dezeOS? 10? 15?
    03-08-2024 18:14
    @Cycling, dat is misschien zo (al geef ik geen garanties voor de toekomst), maar het is toch behoorlijk zuur om die discussie te beginnen op het moment dat Evenepoel deze wedstrijd pakt.
    03-08-2024 18:14
    *geeft natuurlijk, maar ach whatever....Remco is de ALLERBESTE !!! Hup Remco !
    03-08-2024 18:33
    Treurig dat deze reactie de meeste duimpjes krijgt, voer de minnetjes maar weer in, zou ik zo zeggen.
    @bswinkelss de enige juiste analyse!
    03-08-2024 18:33
    @Zuller: Wanneer je er bij hoort te zijn dat het gebeurt, wanneer iedereen weet dat het kan gebeuren, je zit onderaan in de buurt bij VdP en je bent niet mee ben je niet de sterkste. Als hij daar achter als zeg even 5de/6de zou boven zijn gekomen en later met Flip zou aansluiten dan zou ik zeggen dat hij wel de sterkste is. Zoals je dat bij een Pedersen zou zeggen dat als die niet weggereden wordt op de klimmetjes in een sprint zou winnen.

    Natuurlijk voor Van der Poel pech dat Pedersen niet mee was vanwege die lekke band (die rijdt uiteindelijk gat groep 3 naar groep 2 dicht, zou anders waarschijnlijk wel mee van voren zijn geweest als extra motor), Flip nog even wat lang de kaart Madouas trekt en Van Aert de angel er natuurlijk al meteen uit trekt. Van Aert offert daar zelf een medaille op, wat ik toch ook vreemd vind gezien zijn statuur en de kracht die hij toont. Hij kan 2x de versnelling van VdP volgen op Montmartre als enige. Dan moet je toch ook sterk zijn (en winskansen hebben). Vandaag was Van Aert dan misschien ook wel sterker dan VdP daar die zelf niet volledig kon schiften zoals we van hem kennen.
    03-08-2024 18:47
    Zit ik me toch wel in het vuistje te lachen met die zure reacties van die Hollanders hier.
    03-08-2024 19:10
    Ik snap dit nooit. Ben zelf Nederlander, maar juich ook altijd voor de Belgen. Al van jongs af aan.
    03-08-2024 19:11
    Des dat te leuker ik dat vind, hoop dat je een klote avond hebt!
    03-08-2024 19:20
    Ik vind Remco een hele mooie winnaar, maar dit hele gebeuren op de Olympische spelen is wel raar, want de sterkste ploegen starten ook met meer renners, dit is alsof Frankrijk, Argentinië of Spanje bij voetbal met 12 man mogen gaan spelen.
    03-08-2024 19:55
    Ik ben het met je eens,Efnet maar M van de Poel was jammer genoeg óók ik zal het netjes zeggen in slaap gevallen toen die Belg er van tussen ging.. En had niet de benen om deze wedstrijd te winnen, héél jammer hoop morgen op Marianne Vos..............
    03-08-2024 20:21
    Bende jankends. Alles zelf afgedwongen...
    03-08-2024 21:05
    Wat zijn de Nederlanders slechte verliezers joh. Laat toch gaan.
    04-08-2024 08:28
    Ach ja Evenepoel is de beste momenteel. Verdiend gewonnen.
    Ik moest vooral lachen om zijn agressieve drive tijdens de koers, nijdig was hij na de lekke band, hoe hij om de tijd vroeg vind ik licht gestoord.

    Maar dat hij na de overwinning als een kleine gorilla bij zijn fiets ging staan, het mannetje te staan wezen vond ik lachwekkend.
    Je zag gewoon hoe zijn kloppende piemel over zijn schouder heen groeide. Ja sorry hoor.
    Deze energie maakt hem wel een winnaar maar dit kan hij wat mij betreft achterwege laten, ja zelfs na een dubbel op de os.
03-08-2024 17:37
We zijn als kijker wederom niet echt verwend vandaag. Dat past wel in het rijtje van afgelopen anderhalf jaar waarin vrijwel alle grote koersen beslist zijn op 30+ kilometer van de finish. Vandaag leken Mathieu van der Poel en Wout van Aert de twee sterkste renners, maar zij neutraliseerden elkaar. Evenepoel, die de koers goed leest en op intuïtie vaak het juiste moment aanvoelt, had het wederom goed door en één demarrage was genoeg. Voor van der Poel en van Aert was de wedstrijd direct gedaan, want Mads Pedersen was te zwak, Laporte had een ploegmakker vooraan en van Baarle was niet bij machte om het verschil binnen de 20 seconden te houden. Gevolg: de topfavorieten schaakmat. Evenepoel spekt zijn palmares flink in een week tijd en dat is hem na al het harde werk gegund. Maar als kijker hoop ik op minder dominantie in de toekomstige monumenten en fatsoenlijke startvelden op een volgend Olympisch toernooi. Maar wat dat betreft zie je de bui al hangen: Pogacar (wk en Lombardije) gaat de sloophamer op 40+ km van de finish boven halen en de tegenstand declasseren. Alle hoop gevestigd op de Vuelta waar de topfavorieten niet starten en we vanuit de tweede lijn misschien weer als vanouds kunnen genieten van echte strijd.
    03-08-2024 17:42
    Ik vond het een leuk kijkspel.
    03-08-2024 17:43
    De Vuelta kan de mooiste koers van het jaar worden, zonder uitgesproken favoriet aan de start. Ik kijk er zwaar naar uit. Wielrennen, (nee, sport in het algemeen) heeft gewoon spanning en strijd nodig. Dat maken de laatste jaren steeds meer duidelijk. Maar goed, dominantie in het wielrennen is van alle tijden. De hoop is gevestigd op de koersen waar de alleenheersers niet starten.
    03-08-2024 17:44
    De sterkste man in koers was Evenepoel, punt aan de lijn.
    03-08-2024 17:46
    Niks aan toe te voegen. Knap gewonnen maar hiervoor kijk ik geen koers.
    03-08-2024 17:47
    Djerkson heeft een keer of 3 zijn onderbroekje moeten verschonen vandaag
    03-08-2024 17:52
    Heb je de koers gezien eigenlijk?
    03-08-2024 18:00
    Zure namiddag huize DC. Het worden nog lange jaren, vriend.
    03-08-2024 18:05
    Oh als Remco wint mag dat wel? Doen alsof de 12e en 37e de beste in koers waren en de winnaar door een gelukkige samenloop van omstandigheden anderhalve minuut wegrijdt?
    Waarom bleven die twee dan zelf niet voorop?
03-08-2024 17:30
HEERLIJK REMCO!! Een groot kampioen. De man van het jaar na Pogacar. Er mag nooit meer getwijfeld worden aan Evenepoel. Deze man kan alles winnen. Alles.

Wat een palmares heeft deze man al. De grootste renner na Pogacar. Dat blijkt nu wel. Niet de beste, maar qua veelzijdigheid volgt alleen Evenepoel.
    03-08-2024 20:50
    Na Pogacar...ok, nu nog wel. Maar wat als er nog een wereldtitel bovenop komt ? Laat staan een dubbele wereldtitel. Dan kan Pogi het toch schudden op de vélo d'or. Maar goed, zover zijn we nog lang niet...Maar wie durft nu nog zeggen dat het niét kan ?
    03-08-2024 20:59
    @Velosol Tour, Giro, LBL, Strade en tal van kleinere rondes. Die Velo d’Or is en blijft binnen voor Pogacar. Heel misschien als Evenepoel er de dubbel op het WK bovenop doet… maar in Zürich is het tegen de grote afwezige van vandaag te doen: Pogacar
    03-08-2024 22:07
    @kopinkas, ja dat schreef ik toch: "wat als er nog een dubbele wereldtitel bovenop komt"? Dan gaat ie toch naar Rev hoor... Uiteraard zoals de situatie nu is, is Pogi zijn seizoen nóg grootser.
    03-08-2024 22:11
    Vélo d'or is voor Pogacar natuurlijk. Dat staat nu al vast. Giro/Tour + 12 ritten + LBL + Strade + Catalonië (zware ronde) en 4 ritten... Haha.

    Pogi is dit jaar de koning, Evenepoel de kroonprins.
03-08-2024 17:31
Hoe hard kan een mens met een fiets rijden?
Dit is gewoon genieten.
Sterke belgische ploeg, enkel Stuyven misschien iets te afwezig.

verwachte reacties:
- "ze laten hem zomaar rijden"
-"bij zijn lekke band kwam de voetballer weer boven, zo respectloos"
-"wat een arrogante viering"
    03-08-2024 17:33
    "Als Pogacar hier had....."
    03-08-2024 19:08
    Ja maar.. ja maar..... ja maar......
03-08-2024 17:55
'zE gAaN hEm NiEt MeEr LaTeN rIjDeN'
03-08-2024 17:30
Kan je alleen maar bewondering voor hebben. Wat een fenomeen. Petit roi du Montmartre.
    03-08-2024 17:42
    Neehoor. Ik voel geen bewondering. Gewoon teleurstelling. Blijft vervelend als dat mannetje wint.
03-08-2024 17:52
De sterkste heeft gewonnen, proficiat! Met Madouas in zijn wiel rijdt hij meer dan een minuut weg van alles en iedereen, om dan Madouas er nog af te kletsen, lek te rijden, met nog steeds een minuut op nummer 2. Grote klasse, er was vandaag niemand beter.
03-08-2024 18:06
Evenepoel, wat een fenomeen. En wie hier kritiek heeft op / geen begrip heeft voor de koerswijze van Van Aert begrijpt er toch echt helemaal niets van.
03-08-2024 17:35
Wollongong achterna: collectieve sterkte maximaal uitgebuit, vooral omdat Evenepoel zelf de koers naar zijn hand heeft gezet.

Van Aert als modelploegmaat, binnen de dynamiek met Evenepoel zit hij eigenlijk altijd in de tang. Maar wel van levensbelang vandaag. Zonder hem kan Evenepoel dit spelletje niet spelen.

Nog even spannend met de lekke band maar net zoals Van der Poel vorig jaar genoeg voorsprong. Maakte het wel nog even enerverend.

Van der Poel met een fantastische versnelling op Montmartre maar doordat Van Aert er kon bijblijven, werd het tactisch moeilijker. Evenepoel rook daarna wel het juiste moment natuurlijk. En is sterk genoeg om ze daarna fijn te malen.

Dubbel Olympisch kampioen, dubbel tijdritkampioen. Wat een fenomeen. Komt stilaan in het rijtje van de allerbeste Belgische coureurs en bij uitbreiding sporters.

Fransen ook weer sterk overigens.
    03-08-2024 18:10
    Goh ja, mocht Van Aert niet Belgisch zijn komt die tweede groep met Evenepoel ook gewoon terug en plaatst hij daar zijn aanval.
    03-08-2024 18:40
    Waarom zou je MVDP zijnde niet doorrijden met WVA in je wiel. Kan je zomaar op weg naar een medaille zetten, zilver of brons …
03-08-2024 17:36
Olympisch kampioen tijdrijden/weg en wereldkampioen tijdrijden/weg. Uniek nooit eerder vertoond lijstje van een superkampioen.
    04-08-2024 07:16
    Dit dus!

    En ook BK weg/tijdrit.
    En EK tijdrit + zonder Colbrelli ook EK weg.

    Wát een palmares al..
03-08-2024 17:37
Wat een masterclass van Evenepoel! Op het juiste moment verschroeiend hard vertrokken en vervolgens de andere koplopers doen verkwijnen in zijn wiel. Fenomenale zege in een prachtige entourage.
03-08-2024 17:38
Wat een geweldige aankomst - wow! Wat een coureur - schrijft nieuw wielergeschiedenis-hoofdstuk op hoofdstuk. Zo knap - gefeliciteerd Belgie!
03-08-2024 17:33
Die rijdt gewoon iedereen glad uit het wiel?
De kleine kan meer dan de vakjes waar iedereen hem wil insteken. Hulde!
    03-08-2024 17:34
    Hoe bedoel je? Dit werk is toch altijd al zijn specialiteit geweest?
03-08-2024 17:41
Wat een coureur, die Remco! Van Aert had zoals steeds enkel oog voor het achterwiel van MVDP. Wat een zielige, passieve renner toch.
    03-08-2024 17:49
    Snap je echt zo weinig van tactiek, of ben je misschien per ongeluk aan het trollen?
    03-08-2024 17:57
    Is gewoon een objectief vaststaand feit: Wout van Aert wacht ALTIJD totdat Van der Poel aanvalt, om dan te proberen volgen. Vandaag was niet anders.

    Als Wout ooit nog een groot kampioenschap wil winnen, zal hij dringend eens bij zichzelf te rade moeten gaan. Hoe werd Alaphilippe wereldkampioen in Imola? Door zelf aan te vallen. Hoe werd Alaphilippe wereldkampioen in Leuven? Door zelf aan te vallen. Hoe werd Evenepoel wereldkampioen in Wollongong? Door zelf aan te vallen. Hoe werd Van der Poel wereldkampioen in Glasgow? Door zelf aan te vallen. Hoe werd Evenepoel Olympisch kampioen? Uiteraard, door zelf...

    De tijd dat grote koersen gewonnen werden door passief te koersen en vervolgens de sprint te winnen, ligt intussen ver achter ons.
    03-08-2024 17:59
    Jij beseft dat de enige rede dat Remco hier wint komt door Wout? Het team wint vandaag en niet de renner. Remco heeft het goed afgemaakt, zoals het hoort, maar de superlatieven als ‘grandioos’ mogen echt achterwege blijven. Als ploeg heeft België het uitstekend gedaan en Remco het keurig afgemaakt. Niet meer niet minder.
    03-08-2024 17:59
    Dat was gewoon de perfecte tactiek
    03-08-2024 18:08
    Voor Remco was dit inderdaad de perfecte tactiek. Voor Wout allesbehalve.
    Zo gaat het steeds: Wout en Remco starten op gelijke hoogte als kopman en toch weet Remco de situatie steeds in zijn voordeel te doen kantelen. Reden? Zijn aanvallend koersgedrag, waarmee hij de koers vaak in een definitieve plooi legt. Als je zoals Wout steeds blijft pokeren en wachten op een eventuele sprint, tja...
    03-08-2024 18:37
    @blix

    In klassiekers mag Wout offensiever gaan rijden, maar in kampioenschappen is 't volstrekt logisch dat je bij de combo Van Aert/Evenepoel voor tijdrijder Evenepoel kiest als de aanvaller en sprinter Van Aert als blok aan het been.

    En Van Aert is en blijft een renner die het ploegbelang altijd voorop zal blijven zetten.
    03-08-2024 19:16
    @Blix Lees nog even het interview met de belgische bondscoach over het plan vooraf.
    03-08-2024 19:26
    @jooprioolpijp

    Als dat het plan was - Wout die Mathieu neutraliseert zodat Remco vervolgens zijn kans kan gaan - dan moet je eerlijk zijn en stoppen met Wout als medekopman naar voren te schuiven.

    In essentie is hij niets meer of minder dan 1e luitenant van Z.M. Evenepoel.
    03-08-2024 21:12
    blix je begrijpt er geen jota van jongeuh
    04-08-2024 09:35
    @ blix als er iets zielig is ben jij het wel met deze reactie.
03-08-2024 17:54
Wat een rare reacties hier…Schitterend parcours; fantastische winnaar en Nederland tactisch heel zwak…
    03-08-2024 21:56
    Inderdaad. Iedereen weet dat Remco zou gaan.
03-08-2024 18:08
Ongelooflijk dat er nog zo veel respectloze reacties zijn, voor Remco, voor Wout, voor het werk vd Belgische ploeg...ik hoor hier nrt de ouders van Evenepoel de PLOEG loven, zeggen dat de voeten op de grond moeten worden gehouden...bescheiden dus, iets dat Nederland soms ook eens zou moeten overwegen. Mathieu laat tenminste respect blijken..groots.
03-08-2024 17:37
Groot kampioen. Heel knap dit.

VDP net niet goed genoeg. Baarle voortaan thuislaten.

Van Aert is voorbij en we kunnen ook wel stellen dat z’n erelijst zeer teleurstellend is. Maar mooi knechten is ook eervol.
    03-08-2024 17:41
    Van Aert voorbij? Hij zorgt ervoor dat Evenepoel kan winnen. Anders was hij na 1x Montmartre al kansloos geweest.
    03-08-2024 17:47
    Wat ik zeg, mooi knechten is ook eervol inderdaad. De winnaar die we in hem zagen, blijkt het niet te zijn. Geen schande!
    03-08-2024 17:47
    van Aert was weer schijterig. Bang om met v.d.Poel aan te komen.
    03-08-2024 17:48
    @Giovinazzi Nou fantastisch. Nu heeft Wout weer niks maar hij is wel de perfecte ploegmaat! Ondertussen alweer 2 seizoenen zonder grote overwinning.
    03-08-2024 18:15
    @giovinazzi: Wanneer gaat iedereen hier in de reacties dat het vrijwel onmogelijk is om Evenepoel terug te pakken wanneer hij solo is? Evenepoel rijdt de laatste 45 minuten waarschijnlijk rond op 6,5 w/kg of iets dergelijks. de combinatie van de meest aero renner uit het peloton + deze bizarre wattages is dodelijk.
    03-08-2024 18:19
    heb wel het idee dat Van Aert hier een olympische medaille heeft vergooid. Als je 2x op Montmartre de versnelling kan volgen als enige dan was je rijp voor de medailles.

    Beetje doorrijden en dan ben je weg of na dat korte inhouden met dat groepje van 5. Binnen paar kilometer zou Flip dan ook meedraaien wanneer Madouas is bijgehaald.
    04-08-2024 09:43
    @ Mister Nice Guy je reactie getuigt niet van weinig maar van géén respect voor Van Aert , toen Mathieu ging en Van Aert (als enige) kon antwoorden draaide die laatste mee....Helaas (voor hen) konden ze, ondanks steun van 3 anderen niet wegblijven, blijven ze weg wint Van Aert misschien wel in de sprint. Iets wat we nooit zullen weten, Van Aert zo gratuit afschrijven als jij nu doet is heel respectloos, zeker na wat hij dit seizoen al meemaakt.
03-08-2024 17:35
Dames en heren we zijn hier getuige van een mooi stukje wielergeschiedenis
    03-08-2024 17:36
    In principe is elke koers wielergeschiedenis.
    03-08-2024 17:39
    Dus als ik de plaatselijke kermiskoers win kom ik dan ook in de boeken?
    03-08-2024 17:44
    In de boeken van de plaatselijke kermiskoers zeker.
03-08-2024 17:45
Remco heeft het trouwens wel getroffen met zo'n domme werkezel als Wout in zijn ploeg.
Die knapt elke keer het vuile werk op waarvan Evenepoel profiteert.
En vergeet dan zelf te koersen.
    03-08-2024 18:01
    Heel respectloze reactie, zou geband moeten worden. Je valt namelijk persoonlijk een renner, op basis van niks dan ook nog. Het is een koers met ploegen, dus iedereen moet zijn werk doen naar gelang de omstandigheden.
    03-08-2024 18:05
    Is het dan niet zo dat hij telkens het vuile werk opknapt?

    Zo'n Evenepoel lacht toch de ballen uit zijn broek.
    Wout rijdt het gat wel dicht en stopt dan met koersen en dan kan hij zelf gaan en weer een grote vis aan zijn palmares toevoegen.
    03-08-2024 20:06
    Zonder Wout reed Remco hier een vrijwel anonieme koers. Hij kon die ene demarrage maken omdat Wout, Mathieu heeft gehaald. Het is de prestatie van de gehele Belgische ploeg met een renner, die als tijdrijder, zoals het hoort, dan afmaakt.

    Evenepoel is ‘de winnaar’ vandaag maar er is niet goed vast te stellen of hij ook echt ‘de beste’ in koers was vanwege het a typische koersverloop en ploegen samenstelling. Er waren tal van kandidaten die hadden kunnen winnen als ze op hetzelfde moment konden demarreren.

    In de tijdrit was het duidelijk wie de beste was, niet in de wegrit vandaag. Ik vind het vandaag meer een gelukkige samenkomst van omstandigheden.
03-08-2024 17:55
Hopelijk heeft Van der Poel niet in zijn contract staan dat hij elk jaar de Tour moet rijden. Achteraf makkelijk praten, maar nu reed hij op het oog als een natte spons zonder plezier in de Tour, schoof ie bewust zijn ware liefde MTB aan de kant en levert het niets op. Ondanks de vele mooie en vooral belangrijke koersen die hij gewonnen heeft door serieuzer en planmatiger te werk te gaan, hoop ik dat ook weer een vleugje van de Van der Poel uit de meer speelse jaren terug mag komen.
    03-08-2024 18:07
    Inderdaad, hij moet nu gewoon gaan doen wat hij leuk vindt.
    Dus misschien wel gewoon de rest van het jaar op de mountainbike.
03-08-2024 17:38
Geweldige overwinning. Chapeau! Jammer dat Nederland maar 3 renners had. Fransen sterk. Onbegrijpelijk dat van Baarle niet bij Remko in het wiel zat. Was het enige wat hij moest doen.
    03-08-2024 17:40
    Alsof iedereen daar zomaar had kunnen volgen als ze wat alerter waren geweest, ging gewoon erg hard weg op het perfecte moment
03-08-2024 17:42
Met afstand de beste, evenals zijn ploeg. Maar ik had toch graag gezien dat Wout had overgenomen van VdP toen die een eerste keer ging op Montmartre. Want dat je als mede kopman alleen op het wiel gaat zitten zak je er voor mij toch een beetje door. Evenals die andere toppers die niet mee reden, een beetje teleurstellend. Draaien die met zn allen rond krijg je een andere wedstrijd. Maar hulde aan Remco.
    03-08-2024 18:11
    van aert nam daar over
03-08-2024 17:32
Belgie en Frankrijk hebben het perfect gespeeld. VDP heeft het geprobeerd, maar van Baarle was niet goed genoeg om Evenepoel enigszins kort te houden. Geen al te grote verrassingen vandaag. Al vond ik het wel redelijk bizar hoe slecht Karsten en Jeroen waren in het herkennen van de renners in de landen tricots. Je zou zeggen dat het veel makkelijker is om de renners te herkennen dan normaal, met weinig renners per land die zich onderling onderscheiden door helm en fiets. Pedersen aanzien voor Skjelmose, van der poel voor van Baarle, Williams voor Pidock en Vallter voor Waerenskjold kan echt niet!
    03-08-2024 23:02
    Gewoon België kijken, ned commentaar is zo bizar slecht en kennisloos
03-08-2024 17:36
Afgetekend de sterkste in koers en met Wout als waakhond in de ploeg is er dan niks meer aan te doen, stel je voor dat die het hele jaar samen zouden rijden.
03-08-2024 17:46
Als een paar landen 25% meer renners mogen opstellen, begin je natuurlijk al op achterstand. Desondanks heeft Nederland hier gefaald, inclusief Moerenhout. Van der Poel kon het niet alleen. Van Baarle was duidelijk niet in zijn normale doen (de KNWU doet hier een nieuw Ellen van Dijkje). En waarom Hoole zo snel oproken als je maar met z'n drieën bent?
    03-08-2024 17:49
    Benieuwd wat Van der Poel nu gaat doen de rest van het seizoen, want in Zürich heeft hij niks te zoeken. En sinds april droogstaan, hoort niet bij zijn status.
    03-08-2024 17:49
    Wie moet hij dan meenemen. We zijn als NLers niet echt verwend met veel renners die zo'n parcours en lengte aan kunnen.
    03-08-2024 17:51
    Ja dat is wel echt een raar en oneerlijk systeem in een sport waarin het team zo belangrijk is. Het zou beter zijn de eerste 10 of nog beter 15 landen een even groot team te geven en dan de rest als eenlingen mee te laten rijden.
    03-08-2024 17:52
    [quote]Benieuwd wat Van der Poel nu gaat doen de rest van het seizoen, want in Zürich heeft hij niks te zoeken. En sinds april droogstaan, hoort niet bij zijn status.[/quote]

    na winst in vlaanderen en roubaix in de regenboog, was zijn seizoen blijkbaar wel klaar

    waardoor hij eigenlijk tegelijkertijd een prachtige en toch ook een bleke wereldkampioen was
    03-08-2024 17:58
    Hij zal wel naar de Vuelta gaan.
    03-08-2024 18:17
    Vond het ook onbegrijpelijk dat Hoole zo vaak op kop ging rijden dat was totaal onnodig en van Baarle Monaco, Helicopter, Vliegtuig dan gaat het lastig worden:).
    03-08-2024 18:43
    Holle heeft z'n ding gedaan op het moment in de koers dat je nog iets van 'm kan verwachten. Die sparen zou niks hebben geholpen, die kan hier echte niet op 30km van de meet Evenepoel kort houden. Van Baarle had het niet wat je van te voren wel aan kon zien komen maar nog niet eens doorslaggeven hoeft te zijn, het was toch Van der Poel die niet oplette zelf en minder duidelijk verschil kon maken dan hij had gewild.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine