Oud-collega kritisch op woorden Roger De Vlaeminck: “Misschien wordt Roger een beetje oud”
foto: Fotopersburo Cor Vos
woensdag 12 november 2025 om 15:17

Oud-collega kritisch op woorden Roger De Vlaeminck: “Misschien wordt Roger een beetje oud”

Oud-renner Riccardo Magrini heeft zich kritisch uitgelaten over Roger De Vlaeminck, die recentelijk in een interview met HLN aangaf ‘dat Tadej Pogacar nog niet aan de tenen van Eddy Merckx komt’. Volgens Magrini zijn de woorden van De Vlaeminck ongepast, vertelt hij bij QuiBiciSport.

Magrini reed in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw met De Vlaeminck en Merckx in het peloton. Hij behaalde drie profzeges in zijn carrière, waaronder een ritzege in de Tour de France én de Giro d’Italia. Tegenwoordig is hij analist bij Eurosport.

De Italiaan vindt de recente woorden van zijn oud-collega over Pogacar ‘ongepast. “Het is absurd om era’s te vergelijken. Er is zoveel veranderd: de kleding, de training, de voeding. Merckx was Merckx, Hinault was Hinault en Pogacar is Pogacar. Punt uit”, is hij duidelijk. “Misschien wordt Roger oud, om het zo maar te zeggen. Als je ouder wordt, heb je de neiging alleen nog maar te denken aan wat jij zelf hebt gepresteerd.”

“Persoonlijk geniet ik enorm van het moderne wielrennen en van Pogacar. Ik begrijp de mensen die zeggen dat hij geen rivalen heeft of dat hij de koersen saai maakt niet. Het huidige wielrennen barst van de fenomenale renners. De mensen vergeten hoe snel, tactisch en veeleisend de sport tegenwoordig is. Het peloton heeft meer diepte dan ooit en het is niet eenvoudig om te domineren zoals Pogacar dat doet.”

“Roger was een kampioen en ik ben ervan overtuigd dat hij dat in elke era zou zijn geweest, maar het heeft geen zin om je af te vragen of hij de wielen van Pogacar had kunnen houden of niet”, eindigt hij. “Ik kies ervoor om te genieten van de kampioenen van nu.”

RIDE Magazine
13 Reacties
12-11-2025 16:06
Ik snap de commotie niet. Elk jaar hetzelfde ritueel: een journalist trekt naar Roger, stelt dezelfde vragen, krijgt dezelfde antwoorden — conclusie: Merckx was de beste ooit, en zijn generatie was de beste ooit. En toch doen we elk jaar alsof dat wereldschokkend nieuws is.
Spoiler: volgend jaar herhalen we dit circus gewoon opnieuw, en dat zal zo doorgaan tot Roger er niet meer is.
12-11-2025 18:02
Roger vindt zichzelf een godsgeschenk op aarde en zijn arrogantie
en onbeschoftheid kan je niet wijten aan zijn leeftijd, want dit is
gewoon de aard van het beestje die het maar moeilijk verteren
kan dat een andere generatie renners fenomenale prestatie's neer zetten.

Hij heeft recht op zijn mening, maar het is not done om die andere renners
als prutsers te bestempelen of nog andere denigrerende verwoordingen.
    12-11-2025 19:20
    als denigrerende verwoordingen not done zijn, dan gaat het hier nog stil worden bij sommige users, want er zijn er die nauwelijks andere termen gebruiken bij renners die op hun persoonlijke shitlist staan.
    13-11-2025 08:42
    Hoewel de post van Badgio waarheid bevat is de aanvulling van Chippen nog mooier en ook helemaal van toepassing op de originele poster.
12-11-2025 17:37
Roger heeft recht van spreken verworven door zijn verdiensten en palmares in een periode waar een nog grotere slokop de zeges aan elkaar reeg.
Hem oud of onrelevant vinden is niet alleen respectloos maar het ook nog uitspreken ronduit beledigend.
Zijn mening is evenveel waard als elke andere, niet mee eens, kan gebeuren maar laat hem, en anderen die het bont kleuren, in zijn waarde...
    12-11-2025 17:54
    Ah neejoh, onzin. Hij respecteert juist niemand met dergelijke uitspraken. Hij heeft het recht van spreken verworven, wordt daar gewoon voor betaald.

    Maar dat je het recht van spreken hebt verworven betekent niet dat je het recht hebt verworven om zonder tegengeluid ongefundeerde (beledigende) bagger te spuwen. Dat je eens hard kon fietsen, geeft je geen gelijk. Dat is hetzelfde als in de kleuterklas: na nanana na nanana ik kan harder schreeuwen dus ik heb gelijk! Daarmee maakt hij zichzelf wel degelijk irrelevant.
12-11-2025 16:13
Want Roger zei dit soort dingen niet toen hij nog jong was? (of tenminste jonge dames trouwde?) oh wacht, hij zegt dit altijd.
    12-11-2025 17:27
    Ik was al in de war Roger is inderdaad al minstens 25-30 jaar zo (voordien volgde ik de sport niet dus daar kan ik niet over oordelen).
    12-11-2025 19:30
    Ik heb de periode Merckx volledig mogen meemaken en dus nu ook Pogacar. Roger heeft wel degelijk gelijk maar overdrijft wel een beetje. Pogacar is wel op weg om als grootste aller tijden naast Eddy te komen maar is da zeker nog niet.
    12-11-2025 20:51
    Puur op palmares natuurlijk van zijn leven niet, er staan nog een paar Monumenten open bij Pogacar die EM bv een zevental keren gewonnen heeft.
    Door zijn manier van rijden en winnen komt hij wel het dichts in de buurt, net als RDV indertijd…
13-11-2025 08:40
Het slaat sowieso nergens op. Ten opzichte van de jaren waarin Merckx rondreed is het wielrennen veel competitiever geworden. Wielrennen is nog steeds niet écht mondiaal, maar mannen uit Slovenie, Australie of de VS hadden in Merckx z'n tijd daadwerkleijk 0 procent kans om prof te worden. Wielrennen was een West-Europese (+Italie) sport en zelfs binnen West-Europa was er een veel kleiner deel van de bevolking bezig met wielrennen. Er zijn nu bijna een miljoen recreanten in Nederland, in die jaren was dat écht een fractie. Binnen die groep recreanten is het kennisniveau ook 100x hoger dan dat het toen was.

Met andere woorden. Merckx was natuurlijk top, en "Nee je kan era's niet vergelijken". Toch kun je echt wel zeggen dat ondanks dat Eddy misschien net een keer vaker dit of dat heeft gewonnen het mathematisch gezien gewoon uitzonderlijker is wat Pogacar nu doet.
    13-11-2025 09:27
    Je hebt helemaal gelijk sprintgeit. Uiteraard was Merckx een fenomeen maar feit is ook dat zijn tegenstand veel beperkter was, simpelweg omdat zij geen full profs waren.
14-11-2025 13:12
Nogmaals, er wordt veel te generaliserend over dit onderwerp gesproken. Er zijn geen meningen vereist, maar analyses. Alleen zijn die veel moeilijker, dus houd het maar bij het feit dat elk tijdvak zijn eigen kampioenen kent en dat het aantal door hen behaalde overwinningen alleen iets zegt over hun regelmatigheid, niet over wie beter is/was. Overigens ben ik van mening dat Fausto Coppi qua betekenis (imago, reputatie, uitstraling, maatschappelijke rol, hoe je het maar wil noemen) de grootste aller tijden is. ;-) Maar die wordt door de huidige generatie niet meer gekend (of genoemd).

Om te reageren moet je ingelogd zijn.