Organisator Tour de Pyrénées gaat door het stof, maar: “Onze koers zal verdwijnen”
foto: Cor Vos (archief)
zaterdag 17 juni 2023 om 13:09

Organisator Tour de Pyrénées gaat door het stof, maar: “Onze koers zal verdwijnen”

Pascal Baudron, de koersdirecteur van de Tour de Pyrénées, heeft zijn excuses aangeboden voor zijn eerdere uitspraken. De Fransman was not amused met de klachten van de rensters over de veiligheid van zijn wedstrijd. Deze leidden ertoe dat de UCI de ronde vroegtijdig stopzette. “Mijn uitspraken waren disproportioneel”, klinkt het nu in gesprek met Sporza.

Baudron was vorige week nog witheet, nadat de vrouwenkoers na twee dagen werd gestaakt. “De rensters hebben eisen die niet passen bij hun niveau. Ze denken dat ze de Tour rijden en dat alle wegen dicht moeten zijn, dat alles afgesloten moet zijn. Maar in Frankrijk is dat onmogelijk. Ik heb tegen mezelf gezegd dat het niet de moeite waard is om maanden energie te steken in een wedstrijd die vervolgens wordt geannuleerd door de grillen van een stel verwende kinderen.”

De koersdirecteur hield zich duidelijk niet in, maar komt nu terug op zijn eerdere uitspraken. “Ik wil graag mijn excuses aanbieden bij alle rensters die ik gekwetst heb. Ik heb me verkeerd uitgedrukt op een moment dat ik ontgoocheld, gefrustreerd en tegelijk in woede was. De passage in Lourdes was heel slecht geregeld en dat was onze fout. Het was pure chaos. Als de rittenkoers die dag definitief stopgezet was, had ik daar geen problemen mee gehad”, steekt Baudron de hand ook deels in eigen boezem.

Dat de UCI besliste om de slotetappe van de Franse koers te annuleren, zit Baudron wel nog altijd hoog. “Vooral omdat de voorzitter van de wedstrijdjury zelf eerst zei dat de koersomstandigheden perfect waren. Ook de UCI-commissaris was van mening dat de veiligheid verzekerd was.”

Een volledig verkeersvrije Tour de Pyrénées is volgens Baudron een utopie. “De rensters willen een parcours dat volledig is afgesloten. Maar dat is in Frankrijk onmogelijk. In de Franse wetgeving staat dat we het parcours tijdelijk mogen privatiseren. Lees: we kunnen de route blokkeren vanaf de auto van de koersdirecteur tot de bezemwagen. De rensters willen dat het parcours 100 procent van hen is. Maar enkel wedstrijden zoals de Tour en Parijs-Roubaix krijgen daar in Frankrijk de toelating voor.”

“Er zal in de toekomst geen Tour des Pyrénées meer plaatsvinden”
Door alle chaos gooit een ontgoochelde Baudron de handdoek in de ring. “Er zal in de toekomst geen Tour des Pyrénées meer plaatsvinden. Als je iets organiseert, wil je er plezier uit halen. Maar nu was het één en al ellende. Een grote catastrofe. En bovendien kunnen we de koers niet veiliger maken dan ze nu was. Onze koers zal verdwijnen en op den duur zullen er geen wedstrijden meer overblijven. Wielrennen is wondermooi, maar het is een heel fragiele sport.”

RIDE Magazine
11 Reacties
17-06-2023 14:17
Deze man klinkt bij mij als een boze plaatselijke ondernemer die de internetwinkel zwartmaken omdat ze klanten wegnemen. Totaal ongeschikt als organisator met zijn houding.

Ondernemer zijn (wat een organisator mijns inziens ook is) betekent dat je inventief moet zijn en met je tijd mee moet. Steeds zeggen dat iets niet kan gaat je nooit vooruit helpen. Dan staat binnen no-time je winkel leeg en heb je niks te eten. Denk in oplossingen niet in problemen. Als je het parcours kunt privatiseren tussen de rode en groene vlag kun je gewoon de veiligheid waarborgen enkel heb je hier misschien wat meer motoren voor nodig en vrijwilligers op sommige plaatsen. Wanneer je dan desnoods met plaatselijke ronden werkt in de finale die je wel beter kunt afzetten is het al een stuk makkelijker.

Nee alle respect voor organisaties want zonder hun geen koers, maar deze organisatie ga ik niet missen.
17-06-2023 15:12
Je kunt je afvragen hoe oprecht de "excuses" van deze man zijn als hij daarna weer gewoon doorgaat met zijn eigen gelijk te verdedigen. Ze kunnen volgens hem alleen de weg afsluiten tussen de eerste en de laatste wagen, het feit dat er auto's op het parcours reden terwijl de rensters passeerden geeft dus aan dat ze hun zaakjes niet op orde hadden. Hij doet het nu voorkomen dat de rensters verwachten dat de hele weg de hele dag afgezet is, dat lijkt mij de eis helemaal niet. Maar in gemeenten is het vast wel te regelen dat er op bepaalde momenten een tijdelijk parkeerverbod langs het parcours geldt.

Normaal vind ik het jammer als er koersen verdwijnen, maar in dit geval denk ik dat het een zegen voor het wielrennen is. Laat die man aub nooit meer in de buurt van een koers komen!
17-06-2023 13:16
Als deze man in plaats daarvan dan maar niet een andere koers gaat "organiseren"...
17-06-2023 13:29
Uiteindelijk gaan motorrijders de boel formeel afzetten maar je hebt in veel gebieden toch echt vrijwilligers nodig die de boel dan weer vrij geven.

In ieder geval bij amateurkoersen gebeurt vaak dat de weg wordt afgesloten maar zodra de eerste groep voorbij is, denken de automobilisten "we kunnen wel weer". Dat geeft vaak levensgevaarlijke situaties.

Als daar een vrijwilliger staat die netjes wacht op de 'Fin de la Course' auto, is het al opgelost.
17-06-2023 15:32
Het is grote onzin dat er geen wegen afgezet kunnen worden voor vrouwenwielrennen. Zelfs voor het amateurwielrennen kan dat. En kijk naar alle kleine Franse koersen op 'prof'-niveau. Daar doen een handje vol renners van niveau mee, en de rest is peletonvulling. Daar kijkt geen hond naar en wordt wel gezien als volwaardig wielrennen. Als je vrouwenwielrennen niet als volwaardig ziet kun je beter geen vrouwenwedstrijden organiseren en je aanmelden bij een cursus 'stoppen met discrimineren'
17-06-2023 18:21
Ik zeg niet dat hij 100% gelijk heeft, maar het is wel vrij gemakkelijk om aan de kant te roepen hoe het moet. Als het zo gemakkelijk is om iets te organiseren en horden vrijwilligers te vinden, Nederland heeft te weinig wielerwedstrijden dus organiseer dan zelf iets zou ik zeggen... Zelf ben ik zo dom geweest om het te doen tot enkele jaren terug, krijg je een onbetaalde job voor maanden erbij en voor de dag zelf krijg je amper vrijwilligers op de been want iedereen heeft wel wat beters te doen. Zelfs de grootste klassiekers vinden lastiger en lastiger vrijwilligers dus laat staan al de rest...
    17-06-2023 21:59
    Volgens mij ging het hier niet om een gebrek aan vrijwilligers maar om een gebrek aan organisatorisch talent. Hij geeft immers niet aan dat hij te weinig mensen heeft maar dat het "in Frankrijk wettelijk niet mogelijk is het parcours af te sluiten".
    Organisatoren zijn in veel gevallen (bij ASO en enkele anderen niet allicht) vrijwilligers, die doen dat dus uit eigen wil. Maar vrijwillig wil niet zeggen vrijblijvend: als je iets organiseert moet je het goed doen of je moet er niet aan beginnen. En dat zeg ik als iemand die er zelf ook een "onbetaalde baan" bij heeft op vrijwillig organisatorisch gebied.
18-06-2023 06:47
Typisch UCI: het ligt altijd aan de organisatoren, maar ze doen er ook niets aan.
18-06-2023 08:08
Inderdaad alleen Roubaix en de Tour. In de Dauphine en Parijs-Nice heb je altijd gewoon verkeer dwars door het peloton heen....
17-06-2023 13:25
Wereldvreemde reactie . Ik lees nergens iets over het garanderen van veiligheid. Dat is na wat er gisteren is gebeurd toch wel weer een thema in de wegwielrennerij. Vreemd dat in een nabijgelegen koers als Route d'Occitane wel toegangswegen kunnen worden afgesloten door de organisatie. Een wegwedstrijd kan niet veilig plaatsvinden als je in volle inspanning rekening moet houden met andere verkeersdeelnemers.
    17-06-2023 14:12
    Ze denken : zijn meer vrouwen

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine