Organisator Ronde van Polen verdedigt snelle aankomst in Katowice

Organisator Ronde van Polen verdedigt snelle aankomst in Katowice

foto: Cor Vos

Volgens Czesław Lang, organisator van de Ronde van Polen, is er alles aan gedaan om de finish van de openingsetappe zo veilig mogelijk te laten verlopen. Na de zware val van Fabio Jakobsen kreeg de ronde veel kritiek op met name de aflopende aankomststrook.

Lang ontkent dat de aankomst op de plaatselijke omloop door Katowice lichtzinnig is ontworpen. In een interview met Cyclingnews zei hij: “We beginnen aan de ene kant van de weg, het gaat licht bergop, het peloton strekt zich uit. En dan hebben we de aanloop naar de finish, licht bergaf. Ze gaan daar behoorlijk snel maar heb je ooit een compleet peloton aan de finish gezien? Het is altijd langgerekt, het is geen massale sprint. Het is goed voorbereid, de renners komen drie of vier keer door dit gedeelte zodat ze het van tevoren kunnen zien.”

Volgens de organisator was de valpartij niet het gevolg van een slecht geprepareerde aankomst of omdat er iets ontbrak. “Dit was een fout. Ik weet dat sprinters elkaar in de weg kunnen zitten, dat komt wel eens voor. Maar hier had Dylan Groenewegen een elleboog uitgestoken, wat Jakobsen de hekken in dreef. Sprinters hebben een specifieke mindset. Ze moeten winnen, hebben een tunnelvisie. Zo werkt het. Ze nemen risico’s en accepteren die, anders winnen ze niet. Er is geen manier om de koers volledig te beveiligen.”

Simon Geschke, een van de deelnemende renners in de Ronde van Polen, reageerde vrij snel na de aankomst van de openingsetappe op de crash in de eindsprint, waarbij behalve Jakobsen en Groenewegen nog een ris renners neergingen. Op zijn social media schreef hij: “Elk jaar weer dezelfde dwaze bergafwaartse sprint in de Ronde van Polen. Elk jaar vraag ik me af waarom de organisatie dit een goed idee vindt. Massasprints zijn al gevaarlijk genoeg, je hebt geen bergaf finish nodig aan 80 per uur.”

‘Selectieve, uitgestrekte en snelle finale’
Lang noemt de aankomst in Katowice weliswaar selectief, maar niet slecht ontworpen. “Het is niet dat we ze gewoon bergaf laten sprinten, zoals sommigen, onder wie Geschke, suggereerden. Het is een selectieve, uitgestrekte en snelle finale. En we hebben daar nooit valpartijen gehad. De hekken zijn schuin geplaatst, zodat de poten niet uitsteken. Ze zijn vastgemaakt en aan elkaar geschakeld. We gebruiken ook borden in plaats van spandoeken, omdat die in de wielen kunnen komen en valpartijen kunnen veroorzaken. Alles was zo veilig mogelijk voorbereid.”

De organisator vreesde het ergste toen hij de valpartij zag. Hij denkt dat het nog veel erger had kunnen aflopen met toeschouwers erbij. “Ik denk dat het jurylid, dat aan de finish stond, de val flink heeft verminderd. Jakobsen raakte hem eerst en kwam toen neer. We hadden geluk dat er geen fans waren, want dan had het erger kunnen zijn. De hekken gaven mee en verzachtten de klap een beetje. Als ze dat niet hadden gedaan, had het ernstiger kunnen zijn. Dan zou het zijn alsof je een boom raakt.”

Dit artikel delen:

45 Reacties

xistnc 8 augustus 2020 om 12:40

Lang: “Geschke is stom en de hekken waren fantastisch”. Zo, scheelt jullie weer lezen.

erikvoncken 8 augustus 2020 om 13:24

Wat een totaal gebrek aan verantwoordelijkheid en intelligentie heeft deze man. Hoe krijgt hij het uit zijn strot dat het feit dat de hekken meegaven de klap verzachtte?? Ik hoop dat de UCI eindelijk met strenge eisen komt, zodat dit soort onbekwame figuren geen gevaar meer zijn voor de renners.

Merlinappa 8 augustus 2020 om 12:40

Je zou toch eens je hand in eigen boezem moeten steken…

“..We gebruiken ook borden in plaats van spandoeken, omdat die in de wielen kunnen komen en valpartijen kunnen veroorzaken.”
Die hekken en borden zitten blijkbaar zo los dat ook die in wielen komen en valpartijen veroorzaken.

Kan iemand deze gast ontslaan?

Merlinappa 8 augustus 2020 om 12:45

Uit het originele artikel:

"The barriers gave in and softened the hit a bit, if they didn’t, it could have been worse, it would be like hitting a tree,” stated Lang."

Heeft die gast uberhaupt wel verstand van wielrennen?! Als die hekken gewoon zouden blijven staan (inclusief borden) en er ook niet een hek zou missen vlakbij de crash (zie foto's, er mist een hek een paar meter na de crash), zou Jakobsen 'gewoon' langs het hek glijden en naar de grond gaan, waarbij de kans op dit soort serieuze blessures simpelweg VEEL lager is.

Daarnaast, doordat de hekken los schoten, vlogen ze ook nog eens op het parcours en namen ze nog een tiental andere renners mee.

Ik kan hier echt met m'n hoofd niet bij.

Deo 8 augustus 2020 om 13:01

Ik zelf ben er wel van overtuigd dat als die hekken vaster stonden dat Jakobsen dan een kasplantje was geweest.

erikvoncken 8 augustus 2020 om 13:27

Deo, dan moet je de crash van Cavendish en Sagan terugkijken. Daar zie je welk effect fatsoenlijke hekken op de ernst van de verwondingen hebben. Met goeie hekken zoals in de tour hadden we het hier nu niet meer over gehad.

Lalsacien 8 augustus 2020 om 14:00

Volgens mij is hij een oud-wielrenner.

Krul 8 augustus 2020 om 14:41

Als de hekken vast hadden gezeten dan was Jakobsen super hard langs de hekken gegleden en terug op het parcours gekomen. Ook super gevaarlijk en waarschijnlijk waren er mensen gewond geraakt, maar stukken beter dan wat er nu is gebeurd. Check op youtube de crash van Cavendish – Sagan hoe hekken vast zouden moeten zitten.

En ook een aanrader. Check het youtube filmpje van Gary Fujioka Sr. Fabio draait op het allerlaatste moment in zijn val zijn rug/kont richting de official en pilaar die daar staat. Ik wil niet weten wat er was gebeurd als hij met de voorkant van zijn lichaam hier tegenaan was gevallen.

Panache 8 augustus 2020 om 21:19

Jakobsen vloog over het hek (door zijn snelheid)…

Magician 8 augustus 2020 om 12:42

Bla bla, enkel een lijstje aan excuses opgesomd om het eigen hachje te redden.

pirazzi 8 augustus 2020 om 12:48

Geen toeschouwers aanwezig, dus de hekken waren overbodig. Ze stonden er alleen voor de reclame.

fietsvriend 8 augustus 2020 om 13:02

Er lag een spoorrails direct naast

Emergo 8 augustus 2020 om 12:54

Ik zou die hekken eerder bij Blokker gekochte wasrekjes noemen, enige weerstand bieden ze in ieder geval niet.

Lendilonus 8 augustus 2020 om 13:07

Noemt hij een sprint bergaf op een relatief smalle weg met een spoorrail ernaast nou veilig? Dat de aankomst ook maar enigszins selectief is, is natuurlijk ook onzin want op een selectieve aankomst zouden Groenewegen en Jakobsen niet voorin het peloton zitten. De reactie op het stuk door Ivan Garcia Cortina is ook veelzeggend. Deze sprint is natuurlijk intrinsiek levensgevaarlijk, deze man roept dit alleen maar omdat hij als hij iets anders toegeeft hij meteen enorme claims aan zijn broek heeft.

Wheely 8 augustus 2020 om 13:23

Laat ze volgend jaar gewoon de andere kant op sprinten en anders mogen de ploegen deze ronde simpelweg boycotten.

Joaquim Agostinho 8 augustus 2020 om 13:47

Ach het is nu actueel. Binnenkort is er weer ander hot news en volgend jaar start iedereen weer in Polen en laat Eurosport gewoonte getrouw regelmatig een collage van valpartijen zien.

Sagan=hulk 8 augustus 2020 om 13:25

Over het parcours kan ik hem nog een beetje begrijpen. Het klopt dat het peloton door de hoge snelheid altijd op een heel lang lint zit en dit zeker niet meer kans heeft om valpartijen te veroorzaken. Maar, als er een valpartij gebeurd dan zullen de gevolgen erg zijn omwille van de hoge snelheid.

Verder is het complete nonsens wat hij zegt over die hekken, hoe die helemaal uit elkaar geknald werden, dat is niet normaal.

Murcia 8 augustus 2020 om 13:34

Weer iemand die zijn straatje schoon veegt en zonder ook maar iets grondig te onderzoeken, zoals bijvoorbeeld de hekken aan de finish al bij voorbaat weet dat de organisatie niets te verwijten valt. Wat hij had moeten zeggen is dat de val werd veroorzaakt door Groenewegen maar dat ook zij een onafhankelijk onderzoek laten instellen naar de veiligheidssituatie aan de finish en de etappe in het geheel. Temeer daar er vorig jaar al over het parcours is geklaagd.

Maar nee hoor, Ons valt niets te verwijten en daarmee basta.

Joaquim Agostinho 8 augustus 2020 om 13:41

Het heeft natuurlijk weinig zin om deze meneer iets grondig te laten onderzoeken, gevalletje "slager/eigen vlees."
Hij geeft slechts zijn visie op het geheel en dat is zijn goed recht. Ik heb begrepen dat de Poolse justitie een onderzoek in gaat stellen en het lijkt mij dat dit onderwerp daar ook in meegenomen gaat worden.

Spartacus 8 augustus 2020 om 14:08

De Poolse justitie en een onafhankelijk onderzoek? Daar hoeven we de laatste jaren ook niet meer vanuit te gaan…

Joaquim Agostinho 8 augustus 2020 om 14:18

Ik heb het woord "onafhankelijk" dan ook bewust vermeden.

Jacco van Stierop 8 augustus 2020 om 13:44

Het had nog veel erger af kunnen lopen. Nu heeft die official de klap opgevangen; als Jakobsen een paar meter eerder door het hekwerk was gevlogen en direct naar de grond was gegaan was hij mogelijk op een stuk beton geknald dat naast het spoor ligt.
Dit had nooit goedgekeurd mogen worden.

edit: @fietsvriend, ok, heb het weggehaald.

Glorious 8 augustus 2020 om 13:51

tering, wat een hekjes en die blokken liggen daar inderdaad gewoon. mensen gelijk daarna filmen, dat zie je ook overal, dwazen.

fietsvriend 8 augustus 2020 om 16:28

Beste Jacco, snap dat dit ‘gewoon’ op Youtube te vinden is maar wellicht uit respect voor Jakobsen en zijn familie misschien toch niet naar doorlinken.
Of Wielerflits even modereren hier.

(Niks persoonlijks verder, ik lees normaliter je bijdragen graag)

Jean Dumas 8 augustus 2020 om 13:48

Aankomsten kunnen gemakkelijk op basis van veiligheid worden uitgelegd, maar altijd is er weer een bedrijf dat een finish voor de deur wil, of een colletje dat vlak voor de aankomststrook ligt, of een bezienswaardigheid die in beeld moet worden gebracht. Nooit komt de veiligheid op de eerste plaats

Murcia 8 augustus 2020 om 13:55

+1

Velominatus 8 augustus 2020 om 13:56

Gelul van een dronken aardbei van die Lang. Het is heel simpel. Dat hek stond daar om de renners op het parcours te houden en te voorkomen dat ze op de naastgelegen rails terecht zouden komen. En dat deed het hek niet. Het hek deugde dus niet. Punt.

Joaquim Agostinho 8 augustus 2020 om 14:36

Een dranghek staat er normaliter om opdringerige toeschouwers in toom te houden….vandaar de naam.

“Dranghekken (in België ook nadars genoemd) worden gebruikt om bij grote evenementen grote aantallen mensen te dirigeren naar gewenste plaatsen. Dit kan zijn het openhouden van een vrije baan voor optochten of demonstraties. Ook kunnen ze worden gebruikt om een weg tijdelijk af te sluiten”

Velominatus 8 augustus 2020 om 17:34

Onzin Joaquim. De toeschouwers stonden aan de andere kant van de tramrails. Daar stond een dranghek.
Dit hek stond er dus niet om de toeschouwers van het parcours te houden. Dus als het er niet stond om de renners te beschermen, waarom dan wel?

Glorious 8 augustus 2020 om 13:57

Dat hekwerk is dramatisch zwak, dit is de schuld van de organisatie.

https://www.youtube.com/watch?v=woh0zYAs0zw

Vlinder 8 augustus 2020 om 13:57

Ongelofelijk… nog geen fractie van de (mi terechte) kritiek tot je willen nemen. Dan wil je dus willens en wetens niet reflecteren. Organisaties maken ook fouten want het is mensenwerk. Maar de totale gebrek aan reflectie vind ik stuitend. Hoe kun je beweren dat er alles is gedaan om de finish zo veilig mogelijk te maken terwijl een leek kan zien dat dit niet het geval is. Dat ze niet bereidt zijn tot verbeteringen maakt dat teams deze ronde wat mij betreft voortaan skippen en anders (ivm boetes) de sprint weigeren te sprinten. Dan maar stapvoets de finishlijn over. Ik wil als toeschouwer helemaal geen spectaculaire maar onnodig gevaarlijke sprints zien…

maartensnijders 8 augustus 2020 om 14:08

Als deze organisator van mening is dat dit de meest veilige aankomst is, dan lijkt me de conclusie eenvoudig: nooit meer naar een race van deze organisator

Tripodboom 8 augustus 2020 om 14:09

Zelfde kussens als bij het schaatsen plaatsen aan beide zijden de laatste 200 meter.

nickdt 8 augustus 2020 om 14:22

Nee, dat is lekker veilig. Stuiter je terug het parcours op.

Wheely 8 augustus 2020 om 14:37

Wordt meer een soort wipe out dan, je kunt ook bakken met schuim in de grond plaatsen waar de renners in vallen. ;)

(dit soort grapjes moeten kunnen toch?)

heuvelcolombia 8 augustus 2020 om 14:30

De selectieve verontwaardiging hier is begrijpelijk omdat het een ernstig ongeval betreft.

Vlinder 8 augustus 2020 om 14:41

Mijn verontwaardiging zit hem vooral in het niet willen leren en niet willen verbeteren. Met de nu opgedane ervaring blijven volhouden dat er geen verbeteringen mogelijk of nodig zijn. Dat maakt mij verontwaardigd maar vooral boos.

SprintMaster 8 augustus 2020 om 14:34

Die leren het dus ook nooit. Laat maar ….

Zou een simpele oplossing niet zijn om 2 meter naast de hekken een streep te trekken in de laatste 300 meter. Iedere renner die daar dan over heen gaat meteen diskwalificeren.

O59 8 augustus 2020 om 14:39

De afdalig van de Poggio (een afdaling met kort daarna aankomst) , daar hebben we het nu niet over natuurlijk maar daar gebeuren regelmatig valpartijen (Greipel, Gilbert, …). Wachten tot het daar ook helemaal verkeerd gaat ?

assen 8 augustus 2020 om 15:47

Goeie wielrenner deze gast! Samen met Lech Piasecki geweldige Pools tijdrijdersduo.
Maar een goed paard is nog geen goede ruiter, zou Johan (niet Derksen) hebben gezegd.

Stefan Vis 8 augustus 2020 om 15:53

DG als volledig schuldige aanwijzen..volgens mij heb je dan echt oogkleppen gehad. DG is hoofdverantwoordelijk voor de val ja…maar die Movistar man krijgt een rondvliegend hek op zijn nek, hoe kan je dan nog deze onzin uitkramen?

Sjoerd102 8 augustus 2020 om 16:15

Blijf van mening dat als er mensen hadden gestaan de hekken niet uit elkaar waren gevlogen. Dan is er immers uit van tegengewicht.

Romāns Vainšteins 8 augustus 2020 om 16:33

Mogelijke spurtfinishes heuvelaf afschaffen is iets waar ik wel mee kan leven.

JdS deSlegte 8 augustus 2020 om 19:53

De redenering van deze organisatie is stuitend slecht.

Als je met een maximale finishsnelheid gaat van 70 km/u (in meeste vlakke ritten) naar 80 km/uur (zoals hier) dan is de toename in snelheid ongeveer 14%. De hoeveelheid kinetische energie neemt echter met ruim 30% toe en daarmee is bij een val tegen een stilstaand object de impact ook 30% groter. Door de 10 km/uur hogere topsnelheid neemt het gevaar voor de renners dus onevenredig toe.

Wielrennen is een gevaarlijke sport, daar moet voor de eer en glorie van organisatoren niet extra risico’s bij de renners worden gelegd.

Dus …NOOIT finish bij een dalend wegdek. Zelfs geen 0,5%.
Maar dat zal de UCI wel niet in een reglement willen opnemen..totdat we ze een keer met 80 km/u in een skin suite uit de auto dreigen te zetten.

Rendo 8 augustus 2020 om 21:34

Lijkt me duidelijk, volgend jaar al geen UWT meer… En die finish mag er ook uit, samen met die flut hekken.

Headlines

Materiaalzone

Populair