Organisatie WK wielrennen kijkt na dood Muriel Furrer naar UCI: “Zij maken de regels”
foto: Cor Vos
donderdag 3 oktober 2024 om 11:32

Organisatie WK wielrennen kijkt na dood Muriel Furrer naar UCI: “Zij maken de regels”

De dood van Muriel Furrer heeft veel losgemaakt in de wielerwereld. De 18-jarige Zwitserse overleed vorige week na een val tijdens de juniorenkoers op het WK wielrennen in Zürich. Na haar tragische overlijden is de discussie over veiligheid in wielerkoersen weer volop aangezwengeld, maar bij wie ligt nu de verantwoordelijkheid? De WK-organisatie kijkt vooral naar de UCI.

Op een persconferentie stonden projectmanager Daniel Rupf en sportdirecteur Olivier Senn uitgebreid stil bij het tragische ongeval van Furrer. Een belangrijke vraag die werd gesteld: wie is nu verantwoordelijk voor de veiligheid van renners en toeschouwers? Hoe had de valpartij van Furrer voorkomen kunnen worden? En hoe kan het dat de renster pas na ‘enige tijd’ werd opgemerkt?

Veiligheidsvoorschriften
De organisatie wijst vooral op een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Ze voldeden naar eigen zeggen aan de veiligheidsvoorschriften van de internationale wielerunie UCI. Zo werd er onder meer voldaan aan het ‘Bad Weather Protocol’, ondanks het feit dat het parcours er nat en glad bijlag, zo meldt Het Nieuwsblad.

“Duizenden renners en rensters hebben die afdaling genomen zonder te vallen. Er was slechts één val, jammer genoeg met een tragische afloop. Als uit het onderzoek van de autoriteiten zou blijken dat wij verantwoordelijk zijn, zullen we die verantwoordelijkheid nemen”, citeert dagblad Blick Senn.

“Ik hoop dat dit iets zal veranderen”
Een mogelijke oplossing is live toegang tot de GPS-trackers van de rensters. Alhoewel in alle wedstrijden gebruik wordt gemaakt van transponders, worden er niet altijd GPS-trackers gebruikt. Er is een wezenlijk verschil: Transponders zijn in feite een soort chips die registreren wanneer iemand een specifiek punt passeert (in de praktijk de finishstreep of een specifiek tussenpunt), terwijl van GPS-apparaten constant de locatie te volgen is.

“Maar er zijn vanuit de UCI geen voorwaarden opgelegd wat betreft GPS-tracking”, reageert Senn. “Het is de UCI die de regels maakt. We hebben hen al laten weten dat we hier toch nog eens goed over moeten praten. Ik hoop dat dit iets zal veranderen in de wielersport. Er zijn al te veel renners omgekomen.”

RIDE Magazine
11 Reacties
03-10-2024 12:03
Heel pijnlijk voor de nabestaanden hoe de media en organisatoren hierin alles openbaar flikkeren voor er een slotconclusie is van politie, justitie en er eventueel een veroordeling voor (ernstig) nalatig handelen ligt. Wat een verdriet.
    03-10-2024 12:04
    Ik denk dat de nabestaanden andere zorgen hebben ..
    En dat de organisatie meedenkt, om soortgelijke incidenten in de toekomst te vermijden, lijkt me overigens eerder bemoedigend. Het er zo bij laten en helemaal niets doen/zeggen zou een stuk pijnlijker zijn.

    Ik kan mij dus alleen maar aansluiten bij de “Ik hoop dat dit iets zal veranderen”
03-10-2024 11:47
Als dat betekent dat we opschuiven van "de transponder zal wel kapot zijn" naar "de GPS-tracker zal wel kapot zijn" schieten niemand er niets mee op.
    03-10-2024 11:58
    Ik veronderstel dat een bijkomende voorwaarde (behalve het voorzien van de trackers), ook in de opvolging ervan zal liggen. Geen idee of dit dan iemand uit de organisatie of iemand uit de entourage moet zijn, maar het kan alleszins al een verbetering zijn.

    Ik deel zelf meestal ook mijn live locatie als ik ga fietsen. Wil dat zeggen dat er daar permanent iemand op zit te kijken? Natuurlijk niet, maar als het ooit nodig zou zijn, kan men mij tenminste makkelijk opsporen.
    03-10-2024 13:16
    Voor Steven de Jongh is die tracker ooit wel heel belangrijk geweest tijdens een Spaans trainingstochtje.
03-10-2024 13:27
"Ik hoop dat dit iets zal veranderen in de wielersport."

Dat hoop ik ook, maar van de organisator zou ik toch liever horen hoe ze dit gaan voorkomen. Zolang men deze houding heeft, vrees ik dat Muriel niet de laatste gaat zijn.
    03-10-2024 13:51
    Niet helemaal mee eens. Het is zeker toe te juichen als de organisator meedenkt en/of maatregelen neemt om dit te voorkomen. Maar uiteindelijk hoop je dat er duidelijke eisen vanuit de UCI komen en dat de UCI ook de parcoursen controleert en vervolgens afkeurt indien er niet aan de eisen is voldaan.

    De organisator beweert dat zij netjes alle regels van de UCI hebben opgevolgd. Stel dat dat klopt dan is hun weinig kwalijk te nemen. Het gaat hier om de organisatie van een WK. Dat is een eenmalig iets. Volgend jaar in Rwanda is er weer een andere organisatie en (ook) die zullen ten eerste kijken of ze voldoen aan de eisen die zijn gesteld door de UCI.
03-10-2024 15:20
Hoe vervelend ook: wielrennen is zo reactief als de pest, en heeft dit soort ongelukken nodig om stappen te zetten. Zo moest eerst Kivilev sterven voordat er een helmplicht kwam in het peloton; laten we hopen dat de dood van Muriel Furrer leidt tot bijvoorbeeld live GPS tracking inclusief bewaking hierop als trackers ineens stoppen met bewegen. Misschien zelfs wel gecombineerd met omvaldetectie erop. Dus als een chip in een fiets ineens horizontaal ligt en/of niet meer beweegt, dat de alarmbellen dan af moeten gaan.

En in die zin is wielrennen niet anders dan welke bedrijfstak ook. Of je nu praat over de chemische industrie of de luchtvaart: er moeten ernstige dingen gebeuren, waarna er weer stappen worden gezet. En eigenlijk zou ik vooral hopen dat bij de UCI juist beter wordt nagedacht over hoe men het leren van ongevallen kan verbeteren. Want als ik me niet vergis lag er een paar weken geleden ook al een renner in de berm, die pas later werd ontdekt. Gelukkig buiten levensgevaar, maar ook daar hadden ze exact dezelfde les van kunnen trekken als nu bij Muriel.
03-10-2024 16:00
Als ik met mijn smartwatch val dan stuurt deze meteen een bericht naar mijn vrouw. Het lijkt me dat deze techniek ook toegepast kan worden, maar dan moet de ploegleider inderdaad een bericht krijgen.
04-10-2024 14:04
Wel of geen GPS, en wel of niet die gegevens live gebruiken, zal niet leiden tot minder valpartijen.
Hoogstens het eerder vinden van de slachtoffers.
Maar als iedere keer dat de GPS een happering heeft er paniek uitbreekt...
05-10-2024 07:57
Ocharme, begint het zwartepieten weer?

Je kunt nog miljoenen regeltjes gaan bedenken, en de organisator kan ze allemaal nauwkeurig naleven, maar toch zullen er nog steeds rensters/renners vallen. Dat vallen kun je alleen stoppen door binnen te ‘rijden’.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine