Organisatie Parijs-Roubaix wil met chicanes valpartijen bij Bos van Wallers voorkomen
Mathieu van der Poel op de kasseien, in het Bos van Wallers - foto: Cor Vos
dinsdag 2 april 2024 om 17:05

Organisatie Parijs-Roubaix wil met chicanes valpartijen bij Bos van Wallers voorkomen

Komende zondag staat de 121ste editie van Parijs-Roubaix voor mannen op het programma. Dit is een koers met de nodige gevaarlijke passages. Eén daarvan is het gevreesde Bos van Wallers, waar jaarlijks heel wat valpartijen plaatsvinden. Maar als het aan rennersvakbond CPA ligt, is dat verleden tijd.

De rennersvakbond heeft een verzoek ingediend bij de organisatie van Parijs-Roubaix: het idee is om in de aanloop naar het Bos van Wallers enkele chicanes toe te voegen, een soort bochtennetwerk, om zo de snelheid van de renners in aanloop naar de gevreesde kasseienstrook van goed twee kilometer te verminderen.

Parcoursbouwer Thierry Gouvenou begrijpt de wens. “Het idee is om bochten te vinden in aanloop naar het Bos van Wallers, om zo het peloton te vertragen en op een lint te trekken”, liet hij dinsdag tijdens de officiële presentatie van de wedstrijd weten aan de Franse sportkrant L’Équipe. “Het is een beetje te vergelijken met het chicane-systeem op autocircuits.”

Minder risico?
“Momenteel komen ze aan met een snelheid van ongeveer 60 km/u. Als we de renners zouden kunnen vertragen tot 30 á 35 km/u, zou dat minder riskant zijn. En dat zou de zwaarte van de strook nog eens extra onderstrepen, omdat de coureurs er dan zonder snelheid en momentum aan moeten beginnen.”

Het is nog afwachten of een dergelijk chicane-systeem er ook daadwerkelijk komt: Gouvenou is namelijk nog in gesprek met de lokale autoriteiten. Het voorstel roept wel vragen op bij de autoriteiten. Zij denken dat het gevaar zo wordt verschoven van op, naar voor de bekende kasseistrook.

“Ik heb dit ook aan de renners voorgelegd en ze gaven de voorkeur aan hard remmen met het risico om op het asfalt te vallen, dan met 60 km/u het Bos in te rijden”, countert Gouvenou.

RIDE Magazine
39 Reacties
02-04-2024 17:12
Ik vrees dat je dan juist valpartijen krijgt in de aanloop naar de chicanes, omdat iedereen daar per se van voren wil zitten.
    02-04-2024 17:38
    Ik weet zeker dat chicanes, of een paar haakse bochten direct voor de entree te prefereren zijn, alleen is de vraag of er ter plekke ruimte is voor een dergelijk maatregel.
02-04-2024 17:50
Waarom rijden ze niet op alfabetische volgorde door het Bos van Wallers, met tussenpozen van 10 seconden?
02-04-2024 17:56
Goed dat ze hiermee bezig zijn.

Eigenlijk zouden ze haast vanuit het zuiden aan moeten komen over de D40 om dan rechtsaf te draaien, het Bos in. Dan zal de aanvangssnelheid op die strook in ieder geval niet keihoog (hihi) zijn.
Je zou ook kunnen zeggen: draai vanaf de D40A de D40 op en vervolgens 'linksaf' het Bos in, maar dat zal qua snelheid in vergelijk met nu niet al te veel uitmaken.
    02-04-2024 18:21
    Lijkt me ook het beste plan. Nu, alles beter dan de huidige duik in het bos. Die is eigenlijk echt waanzin.
    02-04-2024 18:23
    Gewoon even het terrein van de mijn op en afdraaien is volgens mij het gemakkelijkste. Er ligt daar een weggetje evenwijdig aan de weg die ze altijd nemen.
    02-04-2024 21:38
    Gebruik maken van het weggetje langs de mijn lijkt mij ook een prima optie. Het is daar smal en na een paar scherpe bochten zal het tempo er echt wel flink uit zijn. Uiteraard blijf je altijd de sprint naar het begin van de chicane houden, maar ook dat is wielrennen. Met 60km per uur het bos in duiden is meer een loterij dan iets anders en bovendien levensgevaarlijk.
    02-04-2024 21:50
    Inderdaad: of dat weggetje aan de andere kant, langs de garageboxen. Rechts, links, links rechts, en je rijdt gegarandeerd op 1 lint het bos in.

    Er staat overigens wel wat straatmeubilair op dat weggetje, maar met een paar dranghekken en "verboden voor publiek" kun je daar denk ik prima door als alternatief.
    04-04-2024 11:42
    Haha, handige ik zat aan de verkeerde kant van het Bos te kijken naar opties. Ok, de zuidkant dus. Zoals reeds door meerdere mensen geopperd genoeg opties om zijweggetjes te pakken. Superlaagdrempelig. Een oplossing? Goh ja, het valt te proberen! Klinkt sowieso beter dan 't dranghekkenchicaneding wat ze nu hebben geknutseld.
02-04-2024 17:55
Ze kunnen in de zone ervoor ook gigantische ventilatoren zetten, zijwind achter, om het op de kant te zetten?
    03-04-2024 08:45
    En niemand die de mop maakt “daar ben ik wel FAN van”?
02-04-2024 19:54
Chicanes in afdalingen (ruim voor ravijn in buitenbocht) of chicanes voor gevaarlijke passage heb ik al verschillende keren geopperd in veiligheidsartikelen op Wielerflits. Met veel minnetjes tot gevolg, wat aangeeft dat veel wielerfans het niet zien zitten. Ik denk dat het wel degelijk werkt (mits goed toegepast). Het is geen koersvervalsing en het vermindert blessures en/of de ernst van blessures. Om het m.i. goed toe te passen zet je de eerste chicane al op paar honderd meter van het dorp waar vanuit die sprint in gang trekt richting het bos. De chicanes komen dan niet op de rand van het bos, maar al op circa 2 km waardoor je voorkomt dat je een sprint krijgt richting de chicanes. Eén chicane zal niet genoeg zijn, je hebt er in die 2 kilometer een stuk of 8 nodig. De plaatselijke ziekenhuizen danken u voor de medewerking.
    02-04-2024 20:46
    Een week geleden was jouw mening over chicanes nog heel anders…maar goed dat je tot inzicht gekomen bent, goeie oplossing én toepasbaar op meerdere heikele passages…
    02-04-2024 21:17
    Waarom binden ze niet gelijk hun skilatten onder? Hoe meer wegmeubilair, hoe gevaarlijker het wordt.
    02-04-2024 21:32
    Geen idee waar je op doelt Polleke. Haal je circuits en chicanes door elkaar?
    02-04-2024 22:32
    Oei Panache, zou zo maar kunnen, was zo veel te doen rond het thema de laatste tijd… Maar circuits, ja… weg van de openbare weg, dat is stilaan onmogelijk geworden.
    Maar tot het zo ver is, chicanes, strak plan..
02-04-2024 17:09
Hadden ze daar niet wat eerder mee kunnen komen???
02-04-2024 17:56
Asfalteren en je bent van het probleem verlost. En hier en daar wat spijkers strooien, zodat het effect van het bos nog steeds bestaat, maar er minder wordt gevallen.
    02-04-2024 20:33
    Dan val ik liever op een kassei dan op een spijker.
    02-04-2024 21:30
    Ik doe het beide liever niet.
02-04-2024 18:19
Zeker het proberen waard. Creatieve ideeën om de risico's te verminderen zijn gewoon broodnodig.

Het alternatief is namelijk nog treuriger: dat over een paar jaar de hele weg uit de race gehaald moet worden.

Reken maar dat als Wout volgend jaar moet afstappen op de Koppenberg, of zijn benen breekt in het Bos, een groot leger Vlaamse zedenpredikers, onder aanvoering van korporaal Wuyts, anti-campagnes gaat voeren. Dat moeten we voor zijn.
    02-04-2024 19:40
    Bij de toenmalige Vlaamse volksheld Museeuw werd er ernstig overwogen om zijn onderbeen te amputeren, na zijn val in het Bos. Desondanks zit het Bos er nog steeds in, in exact dezelfde vorm als destijds. Dus ik zie de relevantie van die steek naar de Vlamingen en bij uitbreiding Wuyts niet echt, want anders had het Bos al lang geschrapt geweest.

    Vervang Wout trouwens door Mathieu en Wuyts door Zonneveld en je hebt volgens mij exact dezelfde uitkomst, of door Jorgenson-Armstrong, of Pedersen-Rasmussen, of ... Denk dat niemand graag zijn favorieten ziet sneuvelen op het slagveld van eer, en bij uitbreiding zelfs eender welke wielrenner. We zien allemaal graag spektakel en een epische koers, maar ik denk dat niemand erop zit te wachten dat bepaalde renners maanden niet (of zelfs nooit) meer kunnen koersen, puur en alleen door de enorme snelheid waarmee ze aan komen vliegen. Er zal altijd gevallen/geschoven worden in het bos, maar als je het aantal langdurige afwezigheden kan halveren door gewoon de snelheid eruit te halen vlak voor het opdraaien, is volgens mij niemand daar rouwig om, welk kaderplaatje die gevallenen ook dragen, en zeker de koersgekke Vlamingen niet.
02-04-2024 18:44
Er is ooit geopperd om het bos andersom te rijden. Dan loopt het op en zijn de snelheden veel en veel lager. Routetechnisch prima te doen via de wegen rond het bos. Maar men ziet blijkbaar meer in nog meer gekunstelde oplossingen.

Volgens mij zou dat gevaar sowieso ook stukken minder zijn zonder in oortjes blerende ploegleiders, dus wellicht toch die ontvangers gewoon afstemmen op een uitgebreidere versie van de wedstrijdradio, die dan ook waarschuwen voor obstakels.
    02-04-2024 19:18
    Bos omgekeerd is gewoon een prima idee. het wordt er niet minder selectief om. bovendien kun je de renners dan in Arenberg één voor één zien in plaats van in een flits en een hoop lawaai meteen erna
02-04-2024 17:22
Net als niki terpstra bij egmond-pier-egmond 'ze moeten dr gewoon een cycane in leggen'
02-04-2024 17:28
Dan ga je dus een rat race in de hand werken waarin ze precies zo gaan rijden als tijdens ddv om als eerste dat bochtenvlechtwerk in te komen. Ze kunnen wel omleggen en er haaks op aankomen maar dan ga je niet door het dorp, langs de oude mijn, waar je wel mooi bier en worst neerzetten kan.
    02-04-2024 17:42
    Hey we hebben het ontwerp nog niet gezien, nu is het defacto net zo erg of erger dan de situatie in DDV dus, waarom niet?
    Bij de cyclosportive rijd je inderdaad door het dorp heen langs een verzorgings post, paar keer het dorp in voor het op draaien kan helpen om het meer op een lint te krijgen…
    02-04-2024 19:07
    Ik ben iig wel nieuwsgierig, misschien lukt het ze wel.

    Zo'n eerste keer is wel link natuurlijk, de renners gaan het beter wel even verkennen.
02-04-2024 19:07
It will be chaos in Bos van Wallers. Fight like hell to be in front at the chicanes....
02-04-2024 17:13
Dan verplaats je het probleem naar de aanloop van de chicanes?
    02-04-2024 17:25
    Het is altijd het probleem verplaatsen maar er is nu minder kans dat ze vallen want het is op asfalt en als ze vallen zijn er waarschijnlijk minder erge blessures aangezien het niet op kasseien is
02-04-2024 17:23
verlaatte 1 april grap? Man man man
02-04-2024 18:10
Natuurlijk verleg je het gevaar.

Maar het peloton heeft meermaals bewezen prima door een chicane te kunnen zonder brokken. Maar vollegaz het bos in gaat eigenlijk bijna altijd ergens fout.

Ik juich dit toe. Met de wetenschap dat renners hoe dan ook bereid zijn om veel risico's te pakken om als eerste door een cruciaal punt te draaien (met blerende ploegleiders in hun oor).

Of wie weet wel een balkenpartij zoals bij de cyclocross...
02-04-2024 19:07
Schijnt dat Thijs Zonneveld heeft geopperd om een berg te bouwen voor het bos.
    02-04-2024 19:12
    dan ga je er met een afdaling in, wat niet zo snugger is.
    02-04-2024 21:24
    Dat idee krijg ik wel vaker bij ideeën van Thijs.
02-04-2024 19:28
Wordt allemaal steeds gekker, wat een onzin. Dan sprinten ze weer massaal tot daar. De renners maken de koers stop toch eens met al die onzin aanpassingen. Het is wachten tot de renners verplicht van de fiets moeten voor het Bos en dan 10 keer een rondje moeten draaien en 8 keer de helm op en af moeten zetten. Als dat de koers nou nog niet veilig maakt!!
02-04-2024 19:53
"Ce n’est pas encore validé mais on devrait avoir des réponses rapidement , a indiqué le directeur de la course, Thierry Gouvenou, lors de la reconnaissance du parcours mardi." (Ouest-France : het is nog niet zeker maar we zullen snel de antwoorden hebben zegt Thierry Gouvenou, de koersdirecteur, tijdens de verkennig vandaag).
03-04-2024 07:14
Het idee komt van de renners zelf. Lijkt me dat die het beter weten dan wij. Verzoek van de rennersvakbond honoreren zou ik zeggen. Slechter kan het niet worden.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine