Organisatie Parijs-Roubaix wil met chicanes valpartijen bij Bos van Wallers voorkomen
Komende zondag staat de 121ste editie van Parijs-Roubaix voor mannen op het programma. Dit is een koers met de nodige gevaarlijke passages. Eén daarvan is het gevreesde Bos van Wallers, waar jaarlijks heel wat valpartijen plaatsvinden. Maar als het aan rennersvakbond CPA ligt, is dat verleden tijd.
De rennersvakbond heeft een verzoek ingediend bij de organisatie van Parijs-Roubaix: het idee is om in de aanloop naar het Bos van Wallers enkele chicanes toe te voegen, een soort bochtennetwerk, om zo de snelheid van de renners in aanloop naar de gevreesde kasseienstrook van goed twee kilometer te verminderen.
Parcoursbouwer Thierry Gouvenou begrijpt de wens. “Het idee is om bochten te vinden in aanloop naar het Bos van Wallers, om zo het peloton te vertragen en op een lint te trekken”, liet hij dinsdag tijdens de officiële presentatie van de wedstrijd weten aan de Franse sportkrant L’Équipe. “Het is een beetje te vergelijken met het chicane-systeem op autocircuits.”
Minder risico?
“Momenteel komen ze aan met een snelheid van ongeveer 60 km/u. Als we de renners zouden kunnen vertragen tot 30 á 35 km/u, zou dat minder riskant zijn. En dat zou de zwaarte van de strook nog eens extra onderstrepen, omdat de coureurs er dan zonder snelheid en momentum aan moeten beginnen.”
Het is nog afwachten of een dergelijk chicane-systeem er ook daadwerkelijk komt: Gouvenou is namelijk nog in gesprek met de lokale autoriteiten. Het voorstel roept wel vragen op bij de autoriteiten. Zij denken dat het gevaar zo wordt verschoven van op, naar voor de bekende kasseistrook.
“Ik heb dit ook aan de renners voorgelegd en ze gaven de voorkeur aan hard remmen met het risico om op het asfalt te vallen, dan met 60 km/u het Bos in te rijden”, countert Gouvenou.
Eigenlijk zouden ze haast vanuit het zuiden aan moeten komen over de D40 om dan rechtsaf te draaien, het Bos in. Dan zal de aanvangssnelheid op die strook in ieder geval niet keihoog (hihi) zijn.
Je zou ook kunnen zeggen: draai vanaf de D40A de D40 op en vervolgens 'linksaf' het Bos in, maar dat zal qua snelheid in vergelijk met nu niet al te veel uitmaken.
Er staat overigens wel wat straatmeubilair op dat weggetje, maar met een paar dranghekken en "verboden voor publiek" kun je daar denk ik prima door als alternatief.
Maar tot het zo ver is, chicanes, strak plan..
Het alternatief is namelijk nog treuriger: dat over een paar jaar de hele weg uit de race gehaald moet worden.
Reken maar dat als Wout volgend jaar moet afstappen op de Koppenberg, of zijn benen breekt in het Bos, een groot leger Vlaamse zedenpredikers, onder aanvoering van korporaal Wuyts, anti-campagnes gaat voeren. Dat moeten we voor zijn.
Vervang Wout trouwens door Mathieu en Wuyts door Zonneveld en je hebt volgens mij exact dezelfde uitkomst, of door Jorgenson-Armstrong, of Pedersen-Rasmussen, of ... Denk dat niemand graag zijn favorieten ziet sneuvelen op het slagveld van eer, en bij uitbreiding zelfs eender welke wielrenner. We zien allemaal graag spektakel en een epische koers, maar ik denk dat niemand erop zit te wachten dat bepaalde renners maanden niet (of zelfs nooit) meer kunnen koersen, puur en alleen door de enorme snelheid waarmee ze aan komen vliegen. Er zal altijd gevallen/geschoven worden in het bos, maar als je het aantal langdurige afwezigheden kan halveren door gewoon de snelheid eruit te halen vlak voor het opdraaien, is volgens mij niemand daar rouwig om, welk kaderplaatje die gevallenen ook dragen, en zeker de koersgekke Vlamingen niet.
Volgens mij zou dat gevaar sowieso ook stukken minder zijn zonder in oortjes blerende ploegleiders, dus wellicht toch die ontvangers gewoon afstemmen op een uitgebreidere versie van de wedstrijdradio, die dan ook waarschuwen voor obstakels.
Bij de cyclosportive rijd je inderdaad door het dorp heen langs een verzorgings post, paar keer het dorp in voor het op draaien kan helpen om het meer op een lint te krijgen…
Zo'n eerste keer is wel link natuurlijk, de renners gaan het beter wel even verkennen.
Maar het peloton heeft meermaals bewezen prima door een chicane te kunnen zonder brokken. Maar vollegaz het bos in gaat eigenlijk bijna altijd ergens fout.
Ik juich dit toe. Met de wetenschap dat renners hoe dan ook bereid zijn om veel risico's te pakken om als eerste door een cruciaal punt te draaien (met blerende ploegleiders in hun oor).
Of wie weet wel een balkenpartij zoals bij de cyclocross...