Opinie | Jumbo-Visma kent Tour-dilemma met Dylan Groenewegen
Opinie Een conservatieve, traditionele Tour de France, zo mag het parcours van de Ronde van Frankrijk 2021 worden genoemd. Acht ritten op papier voor de sprinters, zes bergetappes, waarvan er slechts drie met aankomst bergop en liefst 58 vlakke, individuele tijdritkilometers.
Veruit het beste parcours dat Tom Dumoulin de afgelopen jaren in Frankrijk kreeg voorgeschoteld, al zal zijn rol niet de kernvraag zijn waar de technische staf van Team Jumbo-Visma zich de komende maanden over moet buigen.
Moet Dylan Groenewegen komende zomer worden mee genomen naar de Tour de France? Dat is het grote dilemma waar de Nederlandse ploeg mee gaat worstelen. Wanneer je het parcours bekijkt met liefst acht ritten die op het lijf van de rappe mannen zijn geschreven, kun je de geboren Amsterdammer eigenlijk niet thuislaten. In 2017 hielp hij zijn ploeg uit een diep dal door op de Champs Elysées de koninklijke sprint op de slotdag van de Tour te winnen. Het was het begin van de grote ommekeer voor de Nederlandse ploeg.

foto: Cor Vos
Naast Groenewegen ontwikkelde ook Primoz Roglic zich in de daaropvolgende jaren naar de absolute wereldtop. Met zijn zege in de Vuelta a España 2019 sloeg de balans in de ploeg om ten voordele van de klassementsrenners. Zeker na de komst van Tom Dumoulin werd er nog maar één ambitie uitgesproken: de komende jaren wil het team in alle grote rondes voor de eindzeges meestrijden. Met Primoz Roglic, Tom Dumoulin en Steven Kruijswijk heeft de geel-zwarte formatie in dat streven liefst drie ijzers in het vuur.
Heilige graal
De heilige graal voor Jumbo-Visma is de gele trui naar Parijs brengen. Afgelopen zomer mislukte die missie op de voorlaatste dag door een ongekend sterke tijdrit van Tadej Pogacar. Een bijna al gevierde Tourzege van Roglic ging alsnog in rook op. Het maakte de ambitie om de Tour te winnen bij het team van Richard Plugge en Merijn Zeeman alleen maar groter.

foto: Cor Vos
Past binnen die ambitie van Jumbo-Visma Groenewegen nog in het Tour-achttal? De laatste keer dat een ploeg de dubbele ambitie om voor het klassement en voor de sprinter kon waarmaken was in 2012. Mark Cavendish won bij Team Sky drie sprintritten, terwijl Bradley Wiggins en Chris Froome de ronde als eerste en tweede afsloten. In dat jaar mocht de ploegen echter nog negen renners opstellen.
Jumbo-Visma startte in 2018 en 2019 ook met deze dubbele ambitie. In 2018 werd er nog voor een sprinttrein voor Groenewegen gekozen. Een jaar later moesten allrounders als Robert Gesink, Wout van Aert en Tony Martin een dubbele taak verrichten, terwijl de mannen van Groenewegen, Amund Grøndahl Jansen en Mike Teunissen, ook bepaalde dagen voor Steven Kruijswijk in touw waren. Dit jaar werd de sprinter al thuisgelaten, met het excuus dat er op papier te weinig sprintritten waren. Toch werden deze zomer liefst zeven etappes in een massasprint beslist.
Sprinttrein
De technische staf zal de komende periode een aantal moeten teleurstellen. Kan het team de Tour de France winnen met een sprinter erbij? Kan Dylan Groenewegen ritten winnen zonder sprinttrein? In hoeveel sprintritten loert het gevaar van waaiers? Al zal Groenewegen straks eerst moeten beantwoorden hoe hij zowel fysiek als mentaal uit het incident met Fabio Jakobsen in de Ronde van Polen komt. Nog altijd heeft de disciplinaire commissie van de UCI geen straf uitgesproken, maar de verwachting is dat hij in de loop van het voorjaar weer in actie gaat komen.

Een finishfoto om trots op te zijn voor Van Aert.
Een veel vlakkere ronde gaan we de komende jaren echt niet meer krijgen. Daarom heeft het nu eventueel thuislaten van Groenewegen (die een doorlopend contract tot en met 2023 heeft) ook gevolgen voor zijn toekomst bij de ploeg. En dan rijst nog eens de vraag hoe de verhouding tussen Van Aert en Groenewegen zal zijn nu de Belg ook heeft bewezen dat hij massasprints in de Tour kan winnen. Al twijfelt Van Aert of de dubbel Tour/Olympische Spelen in 2021 realiseerbaar is.
Centraal
Duidelijk is dat bij Jumbo-Visma de komende zomer de jacht naar de Tourzege opnieuw centraal zal staan. Het parcours lijkt op het eerste oog vooral mogelijkheden voor hun twee beste tijdrijders Primoz Roglic en Tom Dumoulin te bieden. Voor het eerst sinds 2008 is er weer eens een vlakke, langere tijdrit in de eerste week. De 27 kilometer lange beproeving tegen de klok op de vijfde dag tussen Changé en Laval zal de eerste echte graadmeter in het klassement zijn.
Ruim twee weken verder is de 31 kilometer lange tijdrit (ook nagenoeg vlak) naar het wijnheiligdom Saint Emilion op de voorlaatste dag de laatste kans om iets recht te zetten. De afgelopen jaren waren de individuele kilometers tegen de klok veel beperkter: 2020 (36,2 km), 2019 (27,2 km), 2018 (31 km), 2017 (36,5 km) en 2016 (54,5 km).
Zes bergritten waarvan er drie met aankomst bergop is een minimum. Vier cols boven de 2000 meter (Tignes 2113 meter, Port d’Envalira 2408 meter, Col du Portet 2215 meter en Tourmalet 2215 meter) is zeker niet exceptioneel.
Dit parcours staat voor een open Ronde van Frankrijk. Een Tour waar de tijdrijders een voordeel hebben. We hebben echter de laatste jaren in vooral de Giro d’Italia gezien dat meer kilometers tegen de klok de klimmers eerder uit hun ‘hok’ drijft. Dit zorgt dus voor meer strijd en grotere tijdsverschillen in de bergen. Met de opkomst van een ongekend sterke generatie en een oudere lichting die voorlopig weigert te capituleren zullen er straks in Brest tien à vijftien renners van start gaan die in staat zijn om deze 108e Tour de France te winnen.

Ook dan denk ik dat hij weg moet, dit is geen team voor een wat onhandige massaspurter met geldingsdrang meer, dit is een ronde ploeg.
Wie vult aan?
Evenepoel en Thomas zullen misschien wel starten met dit aantal tijdritkilometers. En bij Bernal, Pinot en vooral Froome is het afwachten hoe goed die herstellen van de ellende. Porte en Martinez als ze niet in dienst moeten rijden.
Schrijf Yates en Superman er nog maar bij op. Mas als hij dat laatste stapje kan zetten.
Sivakov en Hart.. alhoewel Ineos dus zal moeten gaan kiezen.
4-5: de Ineos beschermde renner, de TJV beschermde renner
6: een absoluut toptalent (Evenepoel?)
Veel meer echte kanshebbers op wInst zijn er niet.
Roglic, Dumoulin
Froome
Pogacar
Evenepoel
Buchmann
Mas
Dat zijn er al 11.
Dan heb je ook nog een serie pure klimmers, Lopez, Quintana, S. Yates, Landa en Carapaz etc.
Noem ik express niet ivm het parcours.
*** Thomas, Pogacar
** Dumoulin, Roglic, Evenepoel
* Froome, Bernal, Hart, Sivakov, Buchmann, Mas
Tourploeg: Dumoulin, van Aert, Groenenwegen, Martin, Gesink, Oomen, Teunissen, Hofstede.
Dit parcours lijkt me ook heel goed op het lijf geschreven van Roglic.
Die laat deze Tour echt niet schieten voor de Giro.
Momenteel hebben ze bij JBV maar één ronde kopman en dat is Roglic.
Oftewel gaat JBV voor het geel en enkele ritten met WVA ,die geen train behoeft, of ze gaan terug zoals vroeger met Groenewegen met een sprint train, en dat laatste geloof ik niet, ik zie ze bv bij Ineos ook niet alleen voor ritoverwinningen gaan zonder ambitie voor geel.
Het parcours van de Tour 2021 is perfect voor Roglic en Dumoulin, dus TJV zal optimaal gebruik willen maken van die kans en de ploeg daarvoor samenstellen.
Los van de vraag of Groenewegen tegen de start van de Tour 2021 weer in topvorm is, zal TJV geen enkel risico met hem willen nemen. Zijn gedrag in de Ronde van Polen ging tegen alles in waar TJV voor wil staan. Hij zal eerst een seizoen zijn goed gedrag moeten tonen voordat ze hem überhaupt mee willen nemen naar de Tour met alle media aandacht die daar is.
Roglic, Dumoulin, Gesink, Bouwman, Kuss, Groenewegen, Teunissen/Pfingsten, Martin
Dan heeft Groenewegen dus een minimale trein, zal TJV veel minder dominant in de bergen moeten rijden. Voordeel is dat Teunissen in de wat moeilijkere aankomsten ook voor Roglic een lead out kan doen. Als Gesink het niveau haalt van dit jaar kan hij lang mee in ieder geval.
om op RV zijn terechte vraagstuk terug te komen: TJV kan Groenwegen enkel behouden als ze èèn van de drie rondes enkel voor etappes gaan, cq Op sprints inzetten met enkele losse renners voor de bergen.
we praten over het scenario dat beiden doorgaan. Dan is de legitieme reden uitgerust zijn zoals WvA zelf ook al aangaf. het zit dicht op elkaar, Jetlag + klimaatverandering maakt het kort na de Tour op zijn best zijn toch moeilijker dan dit jaar het WK.
Ik ga enkel af op wat WvA zelf als balletje opgooide, de twijfel, dus dat is mijn reden om ermee te speculeren.
2: Roglic was toch degene die altijd 'in de zak van WVA' zat, nu met al die waaier ritten? Roglic moet maar ene hebben en dat zal WVA zijn.
3: Als TJV de keuze moet maken tss Groenewegen, Theunissen of Van Aert dan zal de keuze snel gemaakt zijn denk ik , waarschijnlijk is die keuze op het einde van de laatste TDF al gemaakt.
Van Aert kan je overal inzetten, waaiers, bergen of tijdrijden en hij kan ook nog enkel ritten winnen zonder sprinttrain.
Ik ben het dit keer eens met de opinie van Kerckhoffs. Je kunt eigenlijk een sprinter als Groenewegen, met deze Tour, en met de rol die Groenewegen gespeeld heeft in de opbouw van dit team, niet thuislaten. Mits terug in vorm uiteraard.
Team met twee speerpunten lijkt me prima mogelijk, maar dan wel met de wetenschap dat je ergens toegevingen gaat doen.
- Neem je Wout en Dylan mee, dan is groen voor Wout uitgesloten
- Neem je Dylan niet mee, dan laat je kansen op ritzeges liggen (Wout is minder snel dan Dylan in de echte massasprints)
- Ga je voor etappes en klassement, dan kun je niet de perfecte leadouttrein maken.
- Je mist met je pure sprinter een extra mannetje als knecht in de bergetappes / overgangsritten.
Afhankelijk van de parcoursen van Giro en Vuelta (en natuurlijk de vorm en ambities) zou ik denk ik de volgende samenstelling maken voor de Tour.
1 Roglic (voor eindzege)
2 Gesink (voor het betere boorwerk op kop zowel vlak als bergop)
3 Martin (idem+voorlaatste man voor DG)
4 Van Aert (voor kopwerk, leadouts voor DG en voor lastige sprints)
5 Groenewegen (pure massasprints)
6 Kuss (laatste klimknecht voor Roglic)
7 Dumoulin of Kruijswijk (als schaduwkopman / luxeknecht voor Roglic)
8 Type Bennett / Vingegaard (voor Roglic) of type Roozen/Teunissen (voor DG)
En dat betekent inderdaad dat Groenewegen meer op zichzelf is aangewezen in de laatste km.
En een tweede plaats in de Tour is een goede verliezer, daar is publicitair niks mis mee hoor.
Hadden Wout van Aert of een Sagan in hoogtijdagen een trein?
Karretje inhaken en gaan.
En met een Teunissen, Martin en Wout heb je 3 wagonnetjes die je de rest van de week ook kan gebruiken.
Imago van Alaphizwiep is beschadigd
Imago van Evenepoel de twitteraar is beschadigd
Imago van KwAckermann is beschadigd
Imago van Sagan de wringer is beschadigd
En zo kun je nog wel even doorgaan.
Maar van mij mogen ze allemaal lekker naar de tour komen. Want ze voegen allemaal wat toe aan het niveau van de wedstrijd. En dat geldt ook voor DG als hij terug op niveau is.
Daarnaast ben ik ook benieuwd welk effect dit op hemzelf gaat hebben. Je moet wel erg sterk zijn, en misschien zelfs wat beperkt in je denken zijn, wil dit mentaal niet op jezelf doorwerken
Ik zou kiezen voor Roglic, Dumoulin, Gesink, Groenewegen, Bennett, Kuss, Martin en Van Aert/Teunissen.
Het parcours lijkt niet echt geschikt voor Kruijswijk, dus die zou ik naar de Giro laten gaan. Met dan als ondersteuning Vingegaard, Oomen en Tolhoek, kan hij daar ver komen.
Op basis van de laatste aankomsten bergop en het tijdritverleden van beide renners zou 1 minuut voorsprong toereikend zijn voor Roglic. Als ik vooraf al mijn spaarcenten op 1 van beide had moeten zetten, dan had ik het wel geweten. En was ik nu mijn centen kwijt geweest.
edit: Marco ik wil niet goedpraten wat Dylan uitvrat, maar in de tour, giro, vuelta, klassiekers hebben we al genoeg bewuste zwiepers/kopstoten gezien en ook regelmatig in gevaarlijke situaties. Enkel gelukkigere aflopen door overige factoren.
Vraag jezelf mss ook eens af, als jij Fabio was, wanneer je dan geremd zou hebben??
Groenewegen zijn leven blijven straffen hoeft ook niet.. maar wel een beetje serieus blijven ipv de onzin van andere napraten.
Laten we de man alle ruimte geven om zichzelf terug (uit) te vinden, dat is al lastig genoeg.
Gaat die Trek-renner op zijn plaat, dan heb je misschien ook "einde-carriere-blessures". Want ook daar ging het met 60 per uur, met een volledig peloton. Daar was gegarandeerd nog een mannetje of 20 overheen gegaan.
Verder ben ik benieuwd naar wat de UCI gaat doen met straffen. Kun je als UCI zijnde straffen uitspreken een half jaar na het voorval? Of is het een straf met aftrek van voorarrest?
Dit vraag ik me ook af.. en heeft hij iets van een status "voorarrest" of zit hij nu "vrijwillig" thuis en krijgt hij straks een jaar wat op dat moment pas in gaat... mag hopen dat Jumbo hier iets op voorzien heeft...
Wat mij betreft zit hij tot de ronde van Polen thuis en heeft hij dan genoeg gezeten
Ik denk dat Roglic, Dumoulin en Van Aert de dilemma’s zullen zijn.
Nog een keer alles op het klassement zetten met een kopman zonder uitstraling als Roglic levert totaal geen sponsorwaarde op. Van Aert zal tegen die tijd wel duidelijk hebben gemaakt dat hij ergens anders een jackpot-contract gaat tekenen en zal, als je desondanks toch zou overwegen hem mee te nemen, waarschijnlijk niet de hele Tour willen rijden i.v.m. Tokyo. Dumoulin nog een keer laten spartelen en knechten zoals dit seizoen is een heel dure pr-ramp. Die moet zichzelf eerst zien te hervinden, desnoods als de rittenkaper en tijdritspecialist van 2016.
Het lijkt me ook wel mooi om ze met Groenewegen, Van Aert, Roglič, Dumoulin en Kuss als kopmannen te zien starten en dan zoveel mogelijk ritten proberen te winnen met het klassement als bonus, dus minder treintje rijden en koersen. (utopie)
Denk dat ook af zal hangen wat de tactiek zal worden. Dit jaar veel verantwoording genomen ook omdat de rest van de ploegen daar niet toe in staat waren (anders had Poga echt meer energie moeten verspelen). Gaan ze minder op kop rijden als de trui niet in handen is. Gaan ze wel proberen wat mannen af en toe mee te laten in ontsnappingen in de bergen (hadden ze wat mij betreft de huidige Vuelta wat meer mee kunnen experimenteren). Als bijv. Thomas/Ganna na de 1e tijdrit in geel komt hoeven ze niet alles te controleren en ligt de druk elders.
Denk overigens wel dat ze zeker niet alles op de massasprints gaan zetten dus als DG mee kan hij waarschijnlijk veel alleen zal moeten doen als het massasprint wordt maar dat kan hij ook wel eigenlijk. Dat heeft hij al paar keer bewezen in verleden. Dus zet hem af op 3 km van de meet bij een ploeg in het wiel dan maakt hij zeker kansen. Zal hij heus niet alle sprints winnen maar zal er zo maar 2 of 3 kunnen zijn.
Roglic
Kuss
Gesink
Teunissen
Van Aert
Kruijswijk
Bennet
Een Kruijswijk of Bennett mag wat mij betreft ook vervangen worden door Vingegaard. Ideale knecht die één van de twee de ruimte geeft voor kopmanschap in de Giro.
Groenewegen lekker in de luwte naar de Giro laten gaan. Veel minder mediagedoe eromheen en weer renner worden na de mentale tik die hij gekregen heeft.
Dat plekje zou je kunnen invullen door Dylan mee te nemen. Maar extra mannetjes voor hem meenemen is echt geen optie als de Tourzege het hoofddoel is voor Visma. Wat dat betreft is Dylan een renner waar je vrij weinig aan hebt. Enkel in de pure vlakke ritten kan hij mee sprinten en het kost je dan ook nog enkele renners om hem daarin bij te staan.
Ik zou niet veel veranderen aan de Tour ploeg van 2020. Van Aert vervangen door Kruijsraketje, en onze Noorse vriend Jansen door onze Deense vriend Vingegaard.
Kan Woutje in 2021 alle vrijheid krijgen om zich te richten op al de eendagswedstrijden die hem na aan het hart liggen, en de Tour ploeg is qua klimvermogen nog sterker als in 2020.
Dumoulin
Kuss
Bennett
Gesink
Vingegaard
Van Aert
Martin
Van Aert vrije rol in het openingsweekend, sprints en tijdritten, en in de trein in de bergen. Daarna hopen dat je net als dit jaar nog iets in de tank hebt om een week later te knallen tegen renners die wellicht ook wel de Tour hebben gereden.
Kruijswijk en Oomen (en Groenewegen als hij mentaal en fysiek fit is) naar de Giro.
+ je houdt die extra man vd klassementsondersteuning.
Als pure massasprinter moeten we Wout (met alle respect voor wat hij heeft laten zien dit seizoen) niet overschatten.
Groenewegen: 4 deelnames, 4 ritten.
Van Aert: 2 deelnames, 3 ritten.
Dit jaar zijn er daarbij nog een handvol winstkansen voor van Aert waar Groenewegen geen kans maakt. Sprint bovenop een korte klim, 2 tijdritten, overgangsetappes... Dus zet die chauvinistische bril maar af, Frank. Die zet Michel wel op. lol
Heb je eens een Tour die zowel Dumoulin als Roglic zouden kunnen winnen. Strak plan.
De Tour van 2020 had eigenlijk geen biljartvlakke ritten tot Parijs en dat hield in dat de snelste mannen van het peloton niet eens naar de Tour gingen (denk vooral aan Demare en Ackermann, maar ook Groenewegen [qua plan dan]). Ewan deed wel een poging en kon redelijk makkelijk wat ritten scoren (makkelijk vanwege zijn overschot aan snelheid, de vraag was of hij er in de finale nog bij zou zitten).
Van Aert zie ik qua type renners als een type Degenkolb (de 2014-2015 versie) en goed tot zijn recht komen in zwaardere etappes. Ga je naar biljartvlak en gaat het puur om topsnelheid/positionering/lef dan zit Van Aert niet meer bij de 3 besten (zie de sprint in Parijs). Hou je de punchaankomsten over tegen Yates, vd Poel, Roglic, Hirschi, Ewan, Alaphilippe, Sagan en Carapaz en dan zijn dat ook echt geen zekerheidjes op winst.
Deze tour was mbt sprinters matig bezet. En daar hebben de aanwezige sprinters goed van geprofiteerd.
Voordeel van Wout is dat hij zo’n sprint er eventueel kan bijnemen als het uitkomt (naast loods op het vlakke en klimknecht tot halfweg laatste col), verder hoef je er als team geen werk in te stoppen. Voor de rest alle ballen op de klassementsman (lees: Roglic).