Opinie | Johan Bruyneel: “Vraagtekens over Primoz Roglic”
zondag 6 september 2020 om 06:30

Opinie | Johan Bruyneel: “Vraagtekens over Primoz Roglic”

Opinie Waarom kiest Primoz Roglic niet voor de aanval op de Col de Peyresourde? Dat is de vraag die ik me stel na de eerste rit in de Pyreneeën. Wanneer je je ploeg zo hard laat werken en voor een schifting laat zorgen op de voorlaatste klim, de Port de Balès, dan verwacht je vervolgens op de slotcol een groots offensief van de kopman. Roglic heeft na al het vele werk van zijn al zijn ploegmaten alleen maar defensief gekoerst en moet zelfs toezien dat zijn landgenoot Tadej Pogacar een kleine minuut terugpakt.

Vraagtekens
Dat roept vraagtekens op. Kende Roglic gewoon een slechte dag of is de Sloveen de meest koele kikker en berekende renner van het peloton? Als ik naar de gekozen tactiek van Jumbo-Visma kijk, dan ben ik geneigd het eerste te zeggen.

Anderzijds, als ik zie hoe gemakkelijk Roglic achtereenvolgens op de eerste aanval van Pogacar en later op een felle demarrage van Nairo Quitana reageert, dan krijg ik toch de indruk dat hij gewoon goed is maar het nog te vroeg acht om de gele trui te omarmen.

Maar waarom laat je dan je ploeg zo hard werken? De wijze hoe Jumbo-Visma op de Balès het initiatief in handen neemt, duidt erop dat ze een duidelijk plan voor deze rit hadden. Je kunt echter wel een plan hebben, maar dan moet je er ook zeker van zijn dat de manschappen daar goed genoeg voor zijn. Ik denk dat het verstandiger was geweest wanneer de ploeg de beste krachten had gespaard tot op de Peyresourde en daar pas met Wout van Aert aan haar raid was begonnen.

Exceptioneel
Het werk dat Amund Grondahl Jansen, Tony Martin en Robert Gesink op de Balès deden was goed. Vervolgens neemt de ongelooflijk sterke Van Aert het initiatief over, waarmee duidelijk wordt dat de ploeg een grote schifting in het klassement wil maken. Van Aert bereikt in deze weken een exceptioneel hoog niveau.

Bergop blijkt hij in deze dagen zelfs sterker dan de klimmers in zijn team. Niet alleen George Bennett valt weg, maar ook Sepp Kuss wordt verrassend snel gelost. Als de Amerikaan nog last heeft van zijn val van enkele dagen geleden dan had dit beter ingeschat moeten worden. Je kunt wel een plan hebben, maar je moet ook zeker weten dat je manschappen dit kunnen uitvoeren.

Het moordende tempo van Van Aert breekt ook een van de kopmannen op. Tom Dumoulin zakt op de Balès in de elite-groep naar achteren en je ziet aan zijn houding en gelaat dat hij zich niet meer optimaal voelt. Dit zal de twijfels over zijn vorm, waar hij eerder al op Orcières-Merlette over sprak, verder gevoed hebben.

Dumoulin
Op het eerste deel van de Peyresourde neemt Dumoulin het initiatief over en dunt de eerste groep verder uit. Daarmee wordt ook duidelijk dat de Limburger zich wegcijfert en zijn eigen klassement opoffert. Ik vind dit vreemd. Was het nodig dat Dumoulin hier aan de boom bleef schudden? Wanneer hij beter zijn krachten had verdeeld, had hij waarschijnlijk bij een eerder groepje kunnen finishen en zo wellicht een kleine minuut minder verspeeld. Dan blijft hij een factor in het klassement.

Alles duidt er in de eerste kilometers van de Peyresourde nog op dat Roglic gelanceerd gaat worden. Ik denk ook dat Jumbo-Visma vooral Egan Bernal wilde testen om te kijken of ze de Colombiaan uit het klassement kunnen rijden. Hoewel Bernal nog lang niet aan zijn niveau van 2019 zit, breekt hij niet. Al heeft Roglic het hem op de Peyresourde ook geen moment moeilijk gemaakt.

Nergens heeft de Sloveense kampioen een aanval ingezet. Wanneer je afscheid van zo’n belangrijke concurrent kunt nemen, dan mag je nooit die kans laten liggen. Al verdient Pogacar alle lof. Hij verpulvert met 24 minuten en 35 seconden het record van Aleksandr Vinokourov en Iban Mayo uit 2003 op de Peyresourde met maar liefst 45 seconden (!) . Dat geeft aan hoe hoog het niveau in deze Tour is.

IJzersterk
Liefst acht en een halve dag heeft Jumbo-Visma een ijzersterke indruk in deze Tour de France gemaakt. Maar vanaf het moment dat Dumoulin naar rechts stuurde op de Peyresourde heeft het de dominantie in deze ronde uit handen gegeven. Ik geloof nog altijd in de kracht van Roglic. Al begin ik nu te twijfelen of hij wel zo almachtig sterk is als iedereen hem de afgelopen weken heeft ingeschat.

Het niveau aan de top van het klassement is hoog en iedereen is nog enorm aan elkaar gewaagd. De eerste dertien renners in het klassement komen uit dertien verschillende ploegen. Van de tweestrijd tussen Jumbo-Visma en Ineos – Grenadiers is allang geen sprake meer. Dat betekent dat we een ongekend open Tour de France kennen.

Al verwacht ik nu dat Dumoulin als superknecht een belangrijke sleutelrol voor Roglic in handen heeft. Verlost van de druk van het co-kopmanschap kan hij nu vrijuit gaan koersen. Als ze hem tactisch slim inzetten blijft Roglic (en Jumbo-Visma) dé te kloppen ploeg. Al weten we na een dag in de Pyreneeën ook dat vooral Pogacar en Quintana het vermogen hebben om de Tour op z’n kop te zetten.

RIDE Magazine
102 Reacties
05-09-2020 20:47
Goed verhaal van Bruyneel! De tactiek van Jumbo-Visma was ronduit onzinnig. Mijn indruk is al jaren dat de trainers en de renners daar goed zijn, maar de ploegleiders tactisch onbekwaam. Leuk dat ie subtiel even de vergelijking met 2003 maakt... even suggereren dat er nu misschien wel net zo schoon/vies gereden wordt als toen. Een vos verliest wel zijn haren maar niet zijn streken...
05-09-2020 20:49
Ben het er mee eens. Van de renners die voor vandaag nog meededen voor de tourzege hebben Roglic en Dumoulin de beste tijdrit. Het was dus helemaal niet aan hen om koers te maken.
    06-09-2020 10:02
    Roglic pakte anderhalve minuut op Poga in de tijdrit van de Vuelta 2019 (halverwege), maar moest toch concluderen dat Poga de sterkste was in de slotweek. Na gisteren zou ik zeggen dat Poga in een klimtijdrit in de derde week minstens gelijke tred moet kunnen houden.
05-09-2020 20:53
Wat een onzin. Alles onder controle onze Sloveense vriend
    05-09-2020 20:57
    Ja Roglic nou en , wie is in Nederland in Roglic geïnteresseerd ?
    05-09-2020 21:44
    Wat is dit nou weer voor een onzin Fred?
    06-09-2020 00:38
    @fred

    Zet mij maar op je lijst met wel.
05-09-2020 21:08
Kijk Fred, en dat is nou het probleem van jou en een flink aantal hier. Totaal niet meer objectief kunnen kijken omdat er geen Nederlander voor Jumbo gaat winnen. Gelukkig denken die 8 mannen wel vanuit 1 doel en zit het duidelijk hartstikke goed in dit team.

De reacties op de NOS zeggen veel.
    05-09-2020 21:26
    Terwijl de NOS-interviewer juist behoorlijk overstuur leek, om dezelfde reden als het gros hier.
    05-09-2020 21:32
    Fort , U bent filiaalchef van een Jumbo winkel ?
    05-09-2020 21:35
    I wish Fred, slechts vakkenvuller helaas.
    05-09-2020 21:41
    Vandaar, maar je gelooft wel in de missie zo te zien. Nou vertel je baas maar dat de rest van Nederland niet zo geïnteresseerd is in Roglic en van Aert. Wel in Dumoulin en Groenewegen natuurlijk.
    05-09-2020 21:48
    Och jeej, we hebben iemand die denkt namens heel Nederland te spreken. Bescheidenheid siert de mens Fred
    05-09-2020 21:53
    De werkelijkheid ligt op straat en komt niet uit het koppie van Fred Postma
    05-09-2020 21:57
    Fred, ik ben oprecht geïnteresseerd in jouw mening maar ik kan het niet volgen, kun je even aangeven wat je punt is?
    05-09-2020 21:58
    Serieuze vraag btw
    05-09-2020 22:01
    Nederlanders zijn net als de meeste volken alleen enthousiast van sport als landgenoten winnen. Als dat niet het geval is dan geloven ze het wel of ze nou Menchov Roglic of van Aert heten
    05-09-2020 22:40
    Ah zo ok bedankt, ik snap je punt nu @Fred. Ben ik gedeeltelijk wel met je eens. Gedeeltelijk want dat bijna niemand in NL iets met Roglic heeft ben ik met je eens maar als WVA een etappe wint dan voelt dat toch anders, alsof het je buurjongen is. Dan maakt het niet zoveel uit of je in Amsterdam, Brussel, Parijs of Sydney woont. Charisma en gevoel, zoeits?
    06-09-2020 00:39
    @Fred
    Stop eens met dat voor heel Nederland te spreken. Je zwamt en volgens mij kun je prima voor jezelf spreken.
05-09-2020 21:18
Door de actie van Dumo aan kop hebben de anderen kunnen zien dat Bernal te pakken is. Betekent hopelijk dat die ook zullen aanvallen. Haalt ook wat druk van JV af.
05-09-2020 21:29
Top analyse. Heel Jumbo rijdt zichzelf voor niets de vernieling in. Heel merkwaardig dat Roglic idd niet doorzet, na al dat beulswerk. Precies zoals Bruyneel het zegt hoe gemakkelijk pareert hij de aanval van Pogacar en Quintana. Graag uit het kamp van JV een uitleg!
05-09-2020 21:36
Het feit dat je een mening leest die overeen komt met hetgeen je zelf ook denkt maakt het geen TOP-analyse.

Eigenlijk is het dan misschien zelfs een stukje wat je ook zelf had kunnen schrijven.

En het is in ieder geval zeker geen "uniek inkijkje wat ons allemaal in de kopgroep plaatst".

Ik zou blij zijn als de tour is afgelopen en deze bedrieger weer terug kan in het hol waar kerckhoffs hem heeft opgeduikeld.
05-09-2020 21:53
Slechte dag voor JV. Ze hebben onnodig troeven verloren vandaag doch niet definitief.
Leve Pogacar!
05-09-2020 21:54
het *is* misschien geen TOP analyse, maar ik *vind* het wel een goede analyse.. en er zijn er vele die er zo over denken... dat maak dat het wellicht wel gewoon een goede analyse *is*
05-09-2020 22:23
Geen fan van Roglic na vandaag. Had meer werk moeten maken van het sloperswerk dat er gedaan was.
05-09-2020 22:29
In 1 zin:

‘Het keihard op kop rijden van TJV door al haar renners en de tactiek om Roglic alleen te laten reageren op aanvallen van anderen gaat niet goed samen’

Dus ik het eens met de kritiek op de tactiek vsn TJV.

EF is hier misschien sterkste ploeg hier in de breedte, niet TJV
05-09-2020 22:32
Drie dagen geleden schrijft Bruyneel "Primoz Roglic kan nog beter" en vandaag is het "Vraagtekens over Primoz Roglic".

Geeft maar aan hoe ongelooflijk weinig waarde zo'n sportcolumn eigenlijk heeft, zelfs de schrijver zelf is het een paar dagen later alweer vergeten.
05-09-2020 22:38
Goede analyse.
05-09-2020 23:05
Voor deze teksten heeft WF deze man toch niet nodig? Iedere wielerkenner met een beetje goede inkt in de pen had dit kunnen schrijven !
    05-09-2020 23:14
    Volledig mee eens.

    Ik krijg het gevoel dat veel mensen hier vergeten welke schade deze man heeft toegebracht aan de wielersport. 2 "dertien in een dozijn " stukjes en iedereen lijkt hem weer op het schild te hijsen als de nieuwe messias...
05-09-2020 23:05
Ik snap die kamikaze actie van Dumoulin echt niet. Het is de eerste bergrit en je blaast je hele klassement op omdat je vandaag niet goed genoeg bent. Waarom niet in zijn eigen tempo naar boven rijden en het verlies beperken. De kans bestaat dat je er door komt in het verdere verloop van de Tour en in de derde week wel de topvorm hebt. In het verlengde hiervan denk ik ook dat Jumbo als Nederlandse ploeg wel een behoorlijke inschattingsfout maakt. De gemiddelde Nederlandse wielerfan zal het echt een worst wezen of Roglic de Tour wel of niet gaat winnen. Prima renner, maar hij is een Sloveen die toevallig in de meest aansprekende Nederlandse ploeg rijdt. Moeten 'we' nu allemaal supporter zijn van Roglic omdat hij een shirtje van Jumbo Visma fietst? Alle kudos voor hem als hij erin slaagt de Tour te winnen, maar ik zal er niet voor op de banken staan. Lijkt een beetje op dat verhaal van Denis Menchov in de Giro van 2009. Omdat hij voor Rabobank reed moesten 'we' in Nederland allemaal duimen voor Menchov. Heb ik ook nooit begrepen.
05-09-2020 23:43
Het doet me meer en meer aan de Roglic van de giro denken. Oppermachtig in de voorbereiding, nadien het wit uit de ogen van de tegenstanders kijken om te verbergen dat je eigenlijk geen overschot hebt. Als Pogacar een derde keer gaat, moet je opnieuw mee, zelfs wanneer je defensief rijdt.

En nee... die val in de giro is er nadien bijgesleurd, het verval was al ingezet.
06-09-2020 00:03
Roglic oogt misschien saai of uitdrukkingsloos, maar dat is gewoon een subliem Pokerface.
Hij laat vandaag z'n 'medekopman' zichzelf elimineren, besluit vervolgens nog niet het geel te willen, en houdt alleen degenen in de gaten die hij als de allergrootste concurrenten beschouwt. Z'n vriend/landgenoot mag tijd terugpakken omdat hij weet/denkt die de baas te kunnen o.b.v. Vuelta19 en Sloveens kampioenschap recent. Pokeren.
En poker is altijd saai om naar te kijken ;-)
Maar indien Bernal of Quintana in week 3 betere kaarten blijken te hebben gaatie spijt krijgen van vandaag,
06-09-2020 00:16
Het verschil tussen Pogacar gisteren en vandaag laat zien hoe snel de kansen kunnen keren. Als je door die dagkoersen heen kijkt zie je dat Roglic eigenlijk heel constant is.
De strategie die voor hem is uitgedokterd lijkt om in de etappes met een finish bergop te gaan voor de winst en dus boni's en voor de rest relatief te sparen. Alleen de tijd zal uitwijzen of dit zich gaat uitbetalen. Ook zorgt het voor situaties zoals vandaag waarin hij dreigt geel te veroveren en dan toch maar de benen weer stil houdt. Persoonlijk zie ik liever dat hij net als Froome in zijn beste dagen de voorhamer pakt en ze allemaal een gigantische klap verkoopt, zodat de rest wel twee keer nadenkt voor ze er maar over denken om hem aan te vallen.
06-09-2020 09:05
Roglic zal zichzelf het beste kennen. Hij gaat 1x achter Poga aan en laat de tweede demarrage aan Carapaz over.
Niettemin is dit de manier van koersen van een podiumkandidaat en niet van een Tourwinnaar. De laatste had zich op kop gezet om het verschil met Poga te beperken.
06-09-2020 10:57
Denk vooral bluf van Roglic om zijn landgenoot weg te laten rijden. Je ziet dat Ineos wel meteen reageert door Carapaz er achter te laten rijden. Denk dat Roglic idd het plan heeft om nu nog niet het geel te willen pakken. Daarmee bespaard hij de ploeg een aantal dagen werk en heeft hij zelf op de rustdag niet de hele wereldpers in zijn nek hijgen. Denk dat ie het geel gaat pakken in etappe 13, dat is een hele lastige rit.
06-09-2020 11:36
Mee eens. Vond het erg vreemd dat toen Roglic met 3 man voorop kwam te zitten dat hij niet doortrok. Sommigen noemen het berekenend maar ik vind het toch vooral vreemd hij had er best een hoop tijd kunnen pakken denk ik ook omdat hij afdalend gewoon goed is.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine