Opinie | Johan Bruyneel: “Kansje voor kroonprins Tadej Pogacar”
Opinie Het tikje dat Primož Roglič woensdag op de Col de la Loze vooral aan zijn directe belager Tadej Pogačar heeft uitgedeeld, heeft hem mentaal nog een stuk sterker gemaakt. Ik vond hem in de laatste Alpenrit heel dominant en overtuigend rijden. Hij oogde nog sterker dan in alle voorgaande ritten. Je zag aan zijn houding op de fiets dat hij nu enorm overtuigd van zichzelf is.
Met een kleine minuut voorsprong en met de Pyreneeën en Alpen achter ons, is Roglič een stuk dichter bij zijn eerste Tour-zege. Al weet je het nooit. Er hoeft zaterdag in de tijdrit maar iets mis te gaan en dan stelt een minuut niet veel voor. Zeker in zo’n beproeving als nu naar La Planche des Belles Filles, waar Roglič ook van plan is om voor de klim nog van fiets te wisselen. Dit gaat meestal goed, maar in zo’n fietswissel schuilt altijd een gevaar.
Ik hoor dat sommigen deze Tour vrij saai vinden, omdat er weinig gebeurt. Dat de grote mannen pas vlak voor de finish echt gaan koersen. Ik vind het echter een mooie Tour, waar in ieder geval de spanning tot de voorlaatste dag is gegarandeerd. Hoe vaak hebben we niet een ronde gekend waarin de leider bij het ingaan van de slotweek al enkele minuten voorsprong heeft. Is dat dan spannender?
INEOS–Grenadiers
Zo heb ik ook genoten van de ontsnapping van Michal Kwiatkowski en Richard Carapaz naar La Roche-sur-Foron. Ik vind het heel knap hoe INEOS–Grenadiers de knop heeft omgezet nadat hun kopman en titelverdediger Egan Bernal uit de Tour de France is gestapt. Die veerkracht is prijzenswaardig.
Wat ik totaal niet begrijp is dat de renners op drie dagen van Parijs op een uiterst cruciaal moment een gravelzone van 1800 meter voor de kiezen krijgen. Het mag dan wel heroïsche plaatsjes opleveren, maar komaan; we leven in 2020. De super steile en smalle klim van de Montée du Plateau des Glières met een stijgingspercentage van 11,2% gedurende zes kilometer was de laatste beproeving van de rit. Na die top krijgen de renners direct deze zone. Daar zou je door brute pech alles kunnen verliezen wat je in bijna drie weken hebt opgebouwd.
Als de organisatie het heroïsch wil maken, dan stel ik voor dat de koersdirectie een volgende keer in auto’s van rond 1910 met een open dak gaat rijden. En dat de bazen dan rechtop in die wagens gaan staan met van die ouderwetse stofbrillen op hun hoofd. Dat zou pas mooie plaatjes opleveren.
Gecomputeriseerd
Nee, we leven in 2020. Er zijn totaal andere fietsen waarbij alles eraan gedaan wordt om die zo licht mogelijk voor de bergritten te maken. En de wielersport is voor een groot deel gecomputeriseerd. Die professionaliteit moet je niet weghalen met zo’n zone onverhard wegdek. Ik vind dit een beetje het opzoeken van het noodlot.
Waar Roglič de koning van deze Tour is, is Tadej Pogačar de kroonprins. Ongelooflijk hoe hij als 21-jarige jongen in deze ronde heeft gereden. Je kunt het je nauwelijks voorstellen dat hij nog zo jong is. Niet alleen hoe hij fysiek koerst, maar hij toont ook al enorm veel koersintelligentie. Je ziet hem altijd heel geraffineerd op de belangrijke momenten naar voren schuiven. Hij schat de wedstrijdsituaties bijzonder goed in. En dat zonder ploeg, want veel steun heeft UAE–Emirates hem in deze hele ronde niet kunnen geven.
De eerste keer dat Pogačar me opviel was in de Tour de l’Avenir in 2018. Ik keek de laatste rit met aankomst op de Col du Glandon op de televisie. Pogačar kwam uit voor de Sloveense ploeg, maar die kon hem nauwelijks bijstaan. Aan de slotrit begon hij in de gele leiderstrui. Op zo’n dertig kilometer voor de finish reed hij lek, waarna hij in zijn eentje de achterstand goed moest maken op zo’n twintig concurrenten die kop over kop reden.
Bijna twintig kilometer reed hij in de achtervolging om aan de voet van de klim weer aan te sluiten. Vervolgens kreeg hij te maken met een spervuur aan demarrages waar vooral de Colombiaan Ivan Ramiro Sosa heel actief was. In zijn eentje haalde Pogačar kilometerslang iedereen terug en stelde zo zijn eindzege veilig. Toen wist ik al dat dit geen gewone was. Als 19-jarige zo koersen tussen de wereldtop van de beloften is maar voor weinigen weggelegd.
Vorig jaar debuteerde ‘Poga’ op WorldTour-niveau bij UAE–Emirates. In zijn tweede rittenkoers, de Ronde van Algarve, wist hij direct een rit en het eindklassement te winnen. Vervolgens zag ik hem in de Ronde van het Baskenland een interview voor televisie geven. Hij benadrukte dat hij dat jaar alles zou zetten op de Ronde van Californië. Dat was zijn grote doel, daar wilde hij uithalen. In de States hield Pogačar zich aan zijn woord. Hij wint de bergrit naar Mount Baldy en weet daardoor ook de ronde te winnen.
Ongekend herstelvermogen
Pas daarna kwam de Vuelta a España in beeld. Met drie ritzeges en de derde plaats in het eindklassement was hij in Spanje de grote revelatie. Hij bewees daar een grote ronde van drie weken goed aan te kunnen. Waarmee hij als 20-jarige renner een ongekend herstelvermogen demonstreerde.
In deze Tour heeft hij opnieuw iedereen verbaasd. En ook nu zie je dat hij in de laatste week niet minder wordt. Pogačar kan deze Tour nog winnen, maar dat zal alleen gebeuren wanneer er bij Roglič nog iets misgaat. Denk bijvoorbeeld aan hoe Steven Kruijswijk in 2016 de Giro d’Italia nog verloor en Vincenzo Nibali de eindzege pakte.
Ook de bolletjestrui is nog een mogelijkheid voor de jonge Sloveen. Hij staat nu twee punten achter op Carapaz. Op bijvoorbeeld La Planche des Belles Filles, waar punten zijn te verdienen door de tijdsopnames van de klim, kan hij die achterstand nog goed maken. De bergtrui zou nog een extra beloning zijn voor zijn formidabele optreden in deze ronde.

Ook dit zijn wegen waar verkeer overheen kan rijden, dus waarom niet de tour.
Mijn inziens heeft de zwaarte van de Glières er ook voor gezorgd dat de favorieten daar te veel op inzetten en te weinig deden vooraf.
Go Bruyneel!!
Maar Chasse als jij het commentaar vervelend vind, dan hoef je het niet te lezen/te reageren ;)
Gaat hij ook de vuelta en giro verslaan? Dat zou wel fijn zijn.
Het waren mooie beelden en met het nog wat langer maken van dit soort zones zijn er verschillen te maken tussen de klassementsrenners. Liever dat de roulerende, zwaardere klassementsmannen hierop wat voordeel kunnen behalen dan op die introverte boring vlakke tijdritten. De meerkans op pech & lek gewoon op de koop toenemen, laat de materiaalbouwers daar maar iets op verzinnen ipv die maffe tijdritfietsen knutselen.
Per ronde 3 van dit type passages, grind, keien etc. Zeg maar het omgekeerde van saaie criterea waar de omgeving zo stomvervelend is dat het alleen nog leuk is voor zij die zien dat Ventoso een nieuwe zonnebril heeft. Dit gaat juist meer kijkers trekken, Bruyneel doet zogenaamd leuk met een slappe 1910 opmerking die ook veel lezers hier instant paraat hebben maar het is juist hij die hier de navelstaarder en conservatief is. Wielrennen is halfdood gemaakt door de wetenschap dus hoe meer oncontroleerbare elementen er nieuw ingebouwd worden des te beter.
Voor de rest best ok.
in de tijd van Hinault zaten er gewoon ook 3 kassei ritten in.
in de tijd van Jan Jansen was de tour stukken langer, en dus ook zwaarder.
Nu is de effectiviteit 0,0 vanwege een veel te lange, risicoloze afdaling en levert het strookje weinig meerwaarde afgezien van de mooie plaatjes.
Roglic had hier veel heroïscher de Tour kunnen beslissen. Nu wordt het weer een Indurain/Armstrong nummertje met ‘puntjes op de i’ tijdrit..
Roglic had hier zijn genadeslag moeten uitdelen, en het had er alle schijn van dat hem dit ook was gelukt.
Ware het niet dat er nog even een tergend lange en saaie afdaling in moest worden gepropt.
Wat ging die jongen genadeloos hard op het grind. Reed ze fluitend uit het wiel.
Wout heeft er een puike meesterknecht bij voor de Strade..
Kritiek is altijd welkom, maar keer op keer dezelfde berichten blijven herhalen heeft geen zin. Als je het niet eens bent dat WielerFlits opinies van Bruyneel plaats, dan vraag ik je vriendelijk zijn artikelen over te slaan.
Het verwijderen van dat soort berichten is schandalig. Jullie willen serieus worden genomen als journalisiek medium en dan moeten jullie je ook gedragen als journalistiek medium. Het is trouwens belachelijk dat jullie mee doen aan het rehabiliteren van iemand als Bruyneel. Alles voor clicks he jongens? Maak het A.U.B. niet erger door ook nog een kritische berichten te verwijderen.
juist, dat onophoudelijke WvADumoulin getroll (van nog geen handjevol forumdeelnemers), en natuurlijk al diegenen die er maar op blijven reageren en argumenteren terwijl inmiddels toch wel duidelijk moet zijn dat het alleen maar olie op het vuur is, heeft voor mij inmiddels het plezier in het volgen van de topics flink verpest. En daar ben nu wel een beetje klaar mee.
Wielerflits gaat commercieel, daar heb ik geen probleem mee, dus ook niet met bijdrages van Kerckhoffs en Bruyneel. Maar als het aantal clicks voor jullie belangrijk is dan beter eens hierop (getroll) te censureren. Hier zijn jullie mij als 'eyeball/clicker' iig aan het verliezen.
Ik zocht al even naar een goede gelegenheid om dit te ventileren, dus bij deze
En je kunt zeggen wat je wilt over Bruyneel, maar hij heeft meer inside wielerkennis en ervaring dan iedereen die hier reageert op deze site X 100.
De ander zegt, die eeuwige discussie (WvA, knecht/eigen kans/verkeerd gebruikt etc) doe er wat aan...
Dit lijkt mij nu net het smalle bergpaadje waar de moderators over moeten wandelen...
Geheel persoonlijk, een keertje vaker ingrijpen in die WvA discussie mag van mij wel. Heb de argumenten nu wel vaak genoeg gelezen.
Ivm de inhoud van het stuk, waarom zou je dat nog eens plaatsen als een opinie? De (korte) geschiedenis van Pogacar in het profwielrennen is al zoveel herhaald de laatste tijd.
De enige die ons niet serieus nemen zijn de leden wiens berichten zo nu en dan verwijderd worden omdat ze hun emoties niet kunnen beheersen. Ik moet bekennen dat ik weinig waarde hecht aan wat zij van WielerFlits vinden.
De reactiefunctie is niet bedoeld als stortbak voor onderbuikgevoelens. Af en toe grijpen wij in als dat wel zo dreigt te worden. Niet om mensen de mond te snoeren, maar om een gezond leefklimaat op dit platform te beschermen.
Wij zijn blij en dankbaar dat je deze site vaak bezoekt, maar ik wil je er wel aan herinneren dat je uiteindelijk bij ons te gast bent. Wij luisteren naar onze bezoekers, zijn zeer benaderbaar, maar uiteindelijk bepalen wij de koers van dit platform. Kan je je daar niet in vinden, dan is WielerFlits waarschijnlijk niet de plek voor jou om wielernieuws te lezen.
"De enige die ons niet serieus nemen zijn de leden wiens berichten zo nu en dan verwijderd worden omdat ze hun emoties niet kunnen beheersen. Ik moet bekennen dat ik weinig waarde hecht aan wat zij van WielerFlits vinden."
Waarom nog een reactie op je eerdere reactie? Je eerste reactie is duidelijk en helder. Door dit nog weer te doen geef je de zeikerds teveel aandacht die ze niet verdienen en weer discussie komt. Jullie kiezen Bruyneel en dat is prima, maar op een gegeven moment is optreden zoals je in je eerste reactie doet genoeg. Daar moeten ze het maar mee doen. Dit soort dingen blijven de stroom aan reacties voeden. Ik vind, op een uitzondering na, de stukken van Bruyneel prima en de zeurende moraalridders kunnen beter helemaal stoppen met wielrennen volgen als dit zo gevoelig ligt. Heel veel oud gebruikers zijn nog onderdeel van een medium/tv zender/ploeg. De geschiedenis kun je ook niet uitwissen en dat ze wielerkennis hebben is het belangrijkste. Kortom prima dat jullie Bruyneel erbij halen en sta daar vooral achter, maar negeer op een gegeven moment ook dit soort zeurpieten. Ze verdienen die aandacht niet.
Maar inderdaad niet als laatste maar gewoon dit als 1e rit van het Alpen drieluik zou best mooi geweest kunnen zijn. Of had in dit geval de etappe op de top van die laatste klim laten eindigen. Was ook prima geweest want rit was nu al 170km. Dan was het 130 km geweest en is ook een mooie afstand met al die klimmen erin. (en met 25km neutralisatie zaten ze nu al op 200 km trouwens).
Als de organisatie het heroïsch wil maken, dan stel ik voor dat de koersdirectie een volgende keer in auto’s van rond 1910 met een open dak gaat rijden. En dat de bazen dan rechtop in die wagens gaan staan met van die ouderwetse stofbrillen op hun hoofd. Dat zou pas mooie plaatjes opleveren.[/quote]
Wat een onzin, ze wilden gewoon graag die klim in het parcours hebben. En om daar weer af te komen moet je dan een stukje gravel over. Dus dan is de keus om die klim te skippen of een stukje gravel te doen. Het is het laatste geworden, maar dat stukje is er echt niet ingestopt voor de heroïek of zo.
[quote]Gecomputeriseerd
Nee, we leven in 2020. Er zijn totaal andere fietsen waarbij alles eraan gedaan wordt om die zo licht mogelijk voor de bergritten te maken. [/quote]
En dit is al helemaal klinkklare nonsens. Fietsen in de bergritten zijn absoluut niet lichter dan fietsen in de vlakkere ritten, namelijk het minimumgewicht. Omdat ook in de vlakkere ritten elke gram telt. Een minimum dat ook nog eens vaak bereikt moet worden door de fietsen zelfs te verzwaren...
[quote]Pogačar kan deze Tour nog winnen, maar dat zal alleen gebeuren wanneer er bij Roglič nog iets misgaat. [/quote]
Thank you Captain Obvious.
Dat is natuurlijk onzin. Ze kunnen er ook voor kiezen dat geitenkaas te asfalteren. Iets wat in de bergen en voor grote rondes vaker gebeurt. Ze wilden die gravelstrook hebben vanwege de heroïek en de mooie plaatjes.
Voor de rest ben ik het wel eens met het stukje van Bruyneel.
En inderdaad, de "tussenkomsten" van de vuilspuiters die steeds hetzelfde haatverhaaltje rond Bruyneel brengen, mogen gerust verwijderd worden. Het zijn dezelfde personen die op dit forum steeds op de man spelen, en inhoudelijk niets te brengen hebben.
@Madeinstars
De terechte opmerkingen over de rol van Van Aert, hoe vaak die ook herhaald worden, hebben niets te maken met de haatberichten van sommigen over andere onderwerpen.
Roglic heeft het voordeel dat hij op twee paarden kan wedden. Hij kan zijn keuze om te wisselen desgewenst laten afhangen van wat Pogacar doet. In zijn situatie is dan overigens dezelfde keuze het meest waarschijnlijk.
Die worden bij het voetbal, F1 etc. ook al grootgebracht met ‘marginal gains’ en de monocultuur van vermogende topploegen die hun ijzeren wil opleggen. Actie creëren ze zelf wel op hun PlayStations. Echte sport bekijken ze meer zoals winkelend publiek naar muzak ‘luistert’..