Opinie | Johan Bruyneel: “Haal Wout van Aert uit de sprints”
donderdag 10 september 2020 om 20:00

Opinie | Johan Bruyneel: “Haal Wout van Aert uit de sprints”

Opinie De helft van deze Tour de France zit er inmiddels alweer op. Jumbo-Visma is de grote winnaar van het eerste deel. Met de gele trui om de schouders van Primoz Roglic en bergop veruit de sterkste ploeg staan ze er ook goed voor om deze Ronde van Frankrijk te winnen.

Maillot jaune
Ik denk dat het weinig uitmaakt dat ze nu al het ‘maillot-jaune’ in hun gelederen hebben, waardoor ze automatisch ook de verantwoordelijkheid van de wedstrijd dragen. De Nederlandse ploeg was vanaf de start al de grote favoriet, dus iedereen keek sowieso al naar hen.

Op de sleutelmomenten in deze Tour dat er echt gewerkt moest worden, stond Jumbo-Visma er. Kopman Roglic heeft nog geen echt grote inspanningen hoeven te doen. Voor mij is altijd een ijkpunt dat wanneer de kopman een echte aanval plaatst dat ook lonend moet zijn. Roglic heeft die extra grote inspanning nog niet gedaan, waardoor hij die extra krachten ook nog niet verspeeld heeft. Eigenlijk heeft hij vrij eenvoudig dankzij de bonificatieseconden de gele trui gekregen.

Wat wel opvalt is dat Jumbo-Visma maar één tactiek hanteert. In beide Pyreneeënritten zijn ze reeds op de voorlaatste col voluit gaan koersen. In mijn ogen was dat twee keer te vroeg. Een renner als Robert Gesink zou ik liever wat later op kop zien rijden. En Wout van Aert heeft zich zodanig ontwikkeld dat hij de ideale man is om op de slotklim de kopman voor een aanval te lanceren.

Wout van Aert
Als ik ploegleider bij Jumbo-Visma was haalde ik Van Aert vanaf nu, eigenlijk had dit al na zijn tweede ritzege moeten gebeuren, uit het sprintgeweld. Natuurlijk zijn ze helemaal tevreden over hem en is hij op dit moment gewoon de beste renner van de wereld. Dat hoeft hij niet meer te bewijzen. Vanaf nu hebben ze hem volledig, maximaal uitgerust na iedere rit, nodig in de klimtrein voor Roglic. Als de ploeg Wout maximaal wil inzetten om met het team de Tour te winnen dan zullen ze deze beslissing echt moeten nemen.

Ik zou Roglic vrijdag op de Puy Mary of anders zondag op de Grand-Colombier (waar hij in de Tour de l’Ain al de slotrit won) graag eens in de aanval zien gaan en tijd zien pakken op zijn concurrenten. Momenteel heeft de Sloveen 21 seconden voorsprong op Egan Bernal, maar hij heeft de Colombiaan nog nergens op achterstand kunnen rijden. Zijn volledige voorsprong op de titelverdediger is opgebouwd uit bonificatieseconden.

De vraag is of Roglic die extra inspanning wel nodig heeft. Hij heeft het geel om zijn schouders met een leuk verschil, terwijl hij weet dat hij op de voorlaatste dag in de klimtijdrit normaal ook nog tijd op vrijwel alle concurrenten gaat pakken. Als je dat verrekent heeft hij nu al een voorsprong van ruim een minuut op Bernal.

Egan Bernal
Anderzijds heb ik Bernal sterker zien worden in de Pyreneeën. Je ziet dat zijn pedaaltred totaal anders is dan in de eerste Tourritten. Hoe dat kan? Die Corona-break heeft Team Ineos uit het evenwicht gehaald, of zeg maar uit hun comfortzone. Normaal wisten ze precies hoe ze richting de Tour moesten trainen en welke rittenkoersen er nog gedaan moesten worden. Ze zijn nu hun houvast kwijtgeraakt. Zeker toen ze in de Tour de l’Ain en Dauphiné overvleugeld werden door Jumbo-Visma zijn ze geschrokken en misschien zelf gepanikeerd.

Ik heb de afgelopen dagen in de podcast TheMove gezegd dat ik het niet selecteren van Geraint Thomas niet begrijp. Zo’n ervaren kracht heeft Ineos nu gewoon nodig. Ik heb inmiddels begrepen dat Thomas zelf heeft aangegeven dat hij de Tour niet wilde rijden. Hij zag het niet zitten om in dienst van Bernal te rijden. Toch is de absentie van de Welshman een groot gemis.

Als ik bergop kijk dan komt INEOS-Grenadiers tekort tegenover Jumbo-Visma. Richard Carapaz verbetert wel, maar heeft nog lang niet zijn niveau van de Giro d’Italia van vorig jaar. Ik vind Michal Kwiatkowski bergop nu de beste man achter Bernal. Als je dat met de afgelopen jaren vergelijkt, dan is de luxe positie van de sterke Britse ploeg verdwenen. Ze komen nu gewoon tekort.

Bolleke
Bernal is wel een echte specialist in het rondewerk en een van de renners met het beste herstelvermogen. Ik heb in de vlakke waaierritten zijn rijstijl vergeleken met die van Roglic. Bernal is veel handiger op de fiets. Hij verstopt zich de hele dag voorin in het ‘bolleke’ van het peloton, waardoor hij weinig krachten verspeeld maar toch altijd bij de les is wanneer er iets gebeurt.

Roglic daarentegen rijdt veel meer aan de zijkant en moet geregeld door zijn ploeg naar voren worden gebracht. Dat kost veel energie. Bernal was op jonge leeftijd al een begenadigd mountainbiker die de fiets goed onder controle had. Roglic is pas op zijn 21ste wielrenner geworden, daardoor heeft hij qua handigheid op de fiets een achterstand die hij nooit meer goed maakt.

Naast Bernal heeft Tadej Pogacar zich in de Pyreneeën als een van de belangrijkste uitdagers van Roglic laten gelden. Bergop maakt de pas 21-jarige Sloveen tot dusver de sterkste indruk. Het is jammer dat hij in de waaierrit naar Lavaur al 1’21 heeft verloren. In de eerste Pyreneeënrit kon hij wel weer veertig seconden goedmaken.

Qua explosiviteit bergop is Pogacar de enige die Roglic aankan. Daardoor hoeft hij in de strijd om de bonificatieseconden niet veel terrein te verliezen op zijn landgenoot. En hij versloeg Roglic op 28 juni om het Sloveens kampioenschap tijdrijden op een vrij geaccidenteerd terrein.

La Planche des Belles Filles
De klimtijdrit op de voorlaatste dag op La Planche des Belles Filles is dus ook wel in het voordeel van Pogacar.  Misschien moet hij wel op die beproeving wachten, want zijn ploeg is momenteel zijn zwakte. De twee beste klimmers naast hem Fabio Aru en Davide Formolo hebben de strijd al moeten staken, terwijl David de la Cruz dinsdag ook betrokken was bij een van de valpartijen.

Als je nu de balans na rit elf opmaakt, moet je concluderen dat Roglic de beste papieren heeft.

RIDE Magazine
97 Reacties
10-09-2020 10:35
Bijzonder nu deze opinie op te schrijven, de sprinters komen voorlopig niet aan bod. Het lijkt logisch om mannen te sparen maar overwinningen doen veel met team. Niet voor niets stapelen teams overwinningen als er een positieve tendens is. Is ook al vaker gebleken dat het juist mis gaat als je berekenend gaat handelen. Zonder deze ruimte behoud je een Wout niet als ploeg, nu kan hij zelfs een extra trap geven.

Wat je ook ziet aankomen is dat Pogacar en Bernal in vorm zijn en komen. Ook hier lijkt het berekend sparen voorbode derde week weleens een foute keuze te kunnen zijn.

Veel renners rekenen zich nog tot de kanshebbers en de echt gevaarlijke komen beter in vorm. Gevalletje, het ijzer smeden als het heet is....

De opinie van Johan krijgt wel de reacties los
10-09-2020 10:44
@Gelei
De nagel op de kop. Je kan je afvragen wat er zou gebeuren als Van Aert zich hier in de Tour op dezelfde manier op zou stellen als zijn "ploegmaats" tijdens de klassiekers ? Nu het duidelijk is dat Dumoulin, zoals ik diverse malen voorspeld had, niet regelmatig genoeg zou zijn om ook maar enigszins een kans op succes te hebben (sommigen hadden dit niet door tgv hun nationalistische idolatie), kan Dumoulin wel inschuiven in de klimtrein. Al dient "klimtrein" wel gerelativeerd te worden. Zonder Van Aert zou dat eerder een ossewagen zijn. Enkel Gesink doet nog enigszins zijn werk. Bennett en Kuss, als ze al niet gelost worden vooraleer het vooraan versnelt, doen eventjes een kopbeurt vooraleer te ontploffen.
Waar gaat het uiteindelijk over ? Je kan iemand als Van Aert, die voor en na de Tour, de klassiekers, met kans op succes, op zich neemt, zich niet te pletter laten rijden, ook bergop, tijdens de Tour. Want nu zal Van Aert, leeggereden, te kort schieten op het WK en in oktober, voor de RvV en P-R. Wat wel kan, is de combinatie klassiekers, en de jacht op ritwinst en groen in de Tour. Waarbij Van Aert een licht beschermde renner is, die zich tijdens sprintritten en tijdens de de beklimmingen niet moet bezig houden met de kopman. Die zelf een paar renners ter beschikking krijgt om de spurt voor te bereiden. Die twee ploegmaats en Van Aert zelf kunnen dan in (semi)-bergritten, maar enkel op het vlakke, ook wel werken voor de kopman voor het algemeen klassement. Dat is modern wielrennen. Niet zoals het nu gebeurt bij Jumbo-Visma. Maar daarvoor moet de ploeg anders samengesteld worden. En als je renners als Kuss en Bennett meeneemt naar de Tour, moet je ze voordien opsparen. En niet, zoals de voorbije weken, zich laten leegrijden vóór de Tour. Want het zijn renners die wel kunnen klimmen, maar geen grote motor hebben. Nu houdt JV enkel nog Dumoulin over voor de (slot)klim. En Van Aert, zolang die niet volledig als een citroen uitgeperst is.
10-09-2020 10:45
Voor de wielerliefhebber is de koersmentaliteit van Jumbo smullen. Ze geven hun renners veel vrijheid om zelf te schitteren en hun gevoel is dat dit niet botst met het grotere doel: het Geel in Parijs. Dit in schril contrast met Sky/Ineos/Grenadiers waarbij iedereen zich heeft te schikken en absoluut geen vrijheid krijgt voor persoonlijk succes. Op zich zou het een zegen zijn voor de sport wanneer Jumbo laat zien dat dit strakke keurslijf niet langer nodig is. Het kan teams en renners lucht geven en perspectieven bieden wanneer je tekent bij een topteam.

Maar de grote vraag is of het geschetste ideaalplaatje ook uitkomt. Roglic en Dumoulin staan bekend als mannen van de 1e en 2e week, zeker niet van de 3e week (daar is het eerder aanklampen en bijblijven). Roglic heeft ook al een kleine reputatie opgebouwd met verlies aan concentratie in vlakke ritten en ik herinner mij in zowel Giro, Tour als Vuelta een situatie waarin het team alle zeilen heeft moeten bijzetten om op het vlakke tijdsverlies te voorkomen. Alleen al vanwege die reden is het logisch dat Van Aert nu 100% knecht en geen enkel risico meer neemt tot de tijdrit.

Kijk je naar de vormcurve van de concurrenten dan is het ondanks de Jumbo overmacht nog lang geen uitgemaakte zaak. Ik neig er zelfs naar om te stellen dat Jumbo renners té veel hooi op hun vork namen en té gretig subdoelen nastreefden Met name in de waaieretappe kwam dit tot uiting. Dumoulin en Van Aert werkten als grote motoren niet mee om Landa en Pogacar op grotere achterstand te zetten maar zaten toen nog met een eigen agenda te koersen. De matige tijdswinst die is geboekt op Pogacar kan Roglic nog zuur opbreken. De jonge Sloveen lijkt soms te rijden op benzine met hoog octaangehalte en die combinatie van punch en uithoudingsvermogen is in deze tijden uniek. Wat is 44 seconden achterstand? Helemaal niets wanneer je tweemaal finish bergop 12 seconden en boni's verliest aan Pogacar (dan is het al verdampt).

Daarnaast heb je nog Bernal die duidelijk zichtbaar verbetert. Hij oogde zeer roestig aan het begin van de Tour, maar dat heeft er niet toe geleid dat hij eens serieus getest is. Ineos piekt slim en gaat zuinig om met de energie. We weten allemaal nog hoe het in de Giro van 2018 ging met Froome. Na etappe 12 stond Froome 12e in het klassement op 3:20. Tour 2019 stond Bernal na etappe 12 5e op 2:52. Vandaag voor aanvang van de 12e etappe staat Bernal 2e op 21 seconden...

Mijn inschatting is daarom als volgt: Jumbo heeft door conflicterende belangen (persoonlijke subdoelen) niet optimaal voor het Geel in Parijs gekoerst. Roglic als man van de 1e en 2e week heeft wel wat tijd gewonnen, maar dat had meer kunnen en meer moeten zijn. Bernal verbetert rap en is een man van de 3e week, Pogacar beschikt over een ongezien duur/punchvermogen waar Roglic geen antwoord op heeft. Het podium lijkt wel bekend, maar in welke volgorde? Ik vrees voor Roglic dat winst heel moeilijk wordt en dat het voor winst tussen Bernal (mijn favoriet) en Pogacar zal gaan.

Lekker bericht Panache, lekker kort ook.
    10-09-2020 10:53
    Ja heel beknopt geschreven, misschien kun je het nog wat toelichten met wat reacties.
    10-09-2020 14:08
    Waar heeft Pogacar laten zien dat Roglic hem niet kan volgen?????
    10-09-2020 14:33
    "Voor de wielerliefhebber is de koersmentaliteit van Jumbo smullen." "Hun rennerS"?
    Lees ik dat goed? Het is dat Wout Van Aert op zijn alleen 2 ritten wint of het was gewoon een kopietje SKY. Iets wat ze o zo graag willen zijn en zoals je zegt, hen nu misschien zal opbreken. Te gretig gecontroleerd in de eerste week. Dumoulin was geen vrijheid, het was onzekerheid en niet goed genoeg zijn.

    btw. Cav mocht sprinten bij SKY in hun eerste touzege van 2012.
    10-09-2020 14:39
    "De koersmentaliteit van Jumbo" Met welke dubbele fantasie zit jij voor de buis? Het is doordat hun knechten niet zo lang mee konden (tot het eind) in de bergen z(oals ze zouden willen) dat Roglic geïsoleerd zat.

    Vanuit de ploegleiding hoor je: [b]in de eerste plaats controle, zelfbehoud[/b] en dat soort terughoudendheid. Roglic deed er dan ook niets mee.
    Uit onzekerheid, uit paniek 'waar is mijn team?' en bij gebrek aan lef.
    10-09-2020 15:32
    Door zijn klasse en de uitmuntende vorm waarin hij steekt heeft Van Aert twee etappes gewonnen. Alle andere renners van TLJ brengen het ‘we willen met de ploeg het geel pakken in Parijs’- mantra braaf en ijverig in praktijk. Waar zie jij die “vrijheid om zelf te schitteren”?
    Vanuit het TLJ-kamp is er tot heden in de Tour nog geen enkele aanval te noteren geweest. Gezien hun tactische keuze niet onbegrijpelijk maar om als gourmand voldaan uit te buiken nadat je dat voorgeschoteld hebt gekregen vind ik vrij zonderling.
    Een “schril contrast met Sky/Ineos/Grenadiers”? Nee, TJV hanteert dezelfde methoden die de Britse ploeg jarenlang heeft gebruikt. Nick die Simon aflost, zoiets. Andere stem, hetzelfde lied. Dat je een voorkeur hebt voor Nick, uit welke overweging dan ook, ja, dat is verder natuurlijk je goed recht.
10-09-2020 10:46
Voor de 'Johan z'n verleden' azijnzeikers hier: lees zijn column dan niet!! En doe dan ook niet zo hypocriet met het kijken en aanmoedigen van Jumbo Visma waar ene Niermann een belangrijke rol vervult.
    10-09-2020 21:05
    Goed gezegd. Dagelijks azijn zeiken, maar het blijven lezen. Heel opvallend is dat. Soort masochisme.
10-09-2020 10:52
Vandaag zie ik wel kansen voor Gesink of Bennett!
10-09-2020 10:56
Dus ook niemand gelooft Jumbo Visma waar ene Niermann een belangrijke positie vervult binnen het begeleidingsteam?
10-09-2020 11:11
Eens met Johan. De buit is al binnen voor Van Aert. Nog een keer proberen op de Champs. Gisteren was hij ook sterk genoeg om te winnen maar hij zat niet perfect gepositioneerd.

Zou graag Quintana en Landa ten aanval zien trekken in de komende bergetappes en Pogacar kan eigenlijk maar de laatste bergetappe in het geel of er 20 seconden van komen.

Bij JV en Roglic schreeuwen ze uit hoe goed hij is maar ik voel net dat zijn curve al traagjes naar beneden aan het gaan is. Hij was al te goed in de Ain en Dauphiné.
    10-09-2020 12:20
    Zou het ook graag zien en hoop het ook, maar ben bang dat Quintana, en in mindere mate Landa daar de benen niet voor zulen gaan hebben.
10-09-2020 11:14
Johan krijgt zijn zin want tot aan Parijs zal Wout niet mee sprinten. Wout heeft dit jaar een supervorm en het zou wel gek zijn als je als ploeg en renner zelf daar niet van wil profiteren. De ploeg heeft tot nu toe alleen op zaterdag fouten gemaakt en ik ben het volledig eens met wat Lubberding daar gisteren over zei in de Avondetappe.
Gaat hen dat lelijk opbreken in de derde week? Ik weet het niet, morgen is een etappe die qua profiel van de eindklim Roglic en Pogacar op het lijf geschreven is en kunnen we zien of Bernal hen kan volgen. Voor de rest is vrij duidelijk geworden dat behalve TJV en in mindere mate INEOS alle andere kopmannen een chronisch gebrek aan ondersteuning bergop hebben. Het kleine verschil in de top van het klassement is overigens niet verrassend, er was een aankomst bergop en dat was nou niet bepaald een berg waarop je verschillen kon maken.
10-09-2020 11:20
Helemaal eens met de analyse van WvA en TJV - hopelijk lezen de ploegleiders van TJV dit verhaal EN doen er wat mee. :-)
10-09-2020 11:32
De eerstvolgende massasprint is in Parijs, lijkt me een goed idee om Van Aert dan niet mee te laten sprinten.
10-09-2020 11:33
Onzin:

Wout is misschien de beste ter wereld op het moment, waarom moet je dan defensief koersen? laat hem nog 2 etappe's winnen.
Alle ballen op Wout!

Dat Roglic de Tour wint is niet zeker, ik vind Bernal veel beter ogen en zeker in de 3de week poeft een Bernal Roglic uit het wiel.
Daarnaast is er ook nog een vlieg die fladdert tegen de bergen omhoog, Pogacar hij heeft zich voldoende bewezen maar was net als Roglic vroeg in goede vorm. (Het kampioenschap tegen elkaar bewijst dit)
10-09-2020 11:35
Weer een prima analyse Johan.
10-09-2020 12:00
Hoezee. Blijken er toch nog enkel volgers te zijn die een degelijke analyse kunnen maken. Je zal hier blijkbaar twee kampen blijven hebben, zij die wensen dat alles op Roglic moet gezet worden. En zij die denken dat met Van Aert, en door op een ander manier te koersen, er meer succes kan (kon) gehaald worden. Maar steeds vaker lees ik nu de twijfels over Roglic. En terecht. Een geweldige renner, potentieel de sterkste van de huidige top drie. Maar ongetwijfeld met een achilleshiel. Drie weken op topniveau lijkt moeilijk. Daarom is het totaal onbegrijpelijk van Jumbo-Visma, dat ze Roglic geen tijd laten nemen hebben op o.a. Bernal. Terwijl ze hun ploeg ondertussen opgerookt hebben. Hopelijk hebben Kuss en Bennett de voorbije dagen genoeg gerust (hebben ze al veel anders gedaan, deze Tour ?) zodat ze nu eindelijk hun kopman eens op een fatsoenlijke manier tot aan zijn eindjump kunnen lanceren. Als die eindjump er komt, natuurlijk. En dan heb ik het niet over een langgerekte spurt tijdens de laatste honderden meters. Pakt Roglic morgen niet een tiental seconden, en zondag minstens een halve minuut, dan denk ik dat het van niet kunnen is. Dan overleeft hij de derde week misschien niet.
10-09-2020 12:03
Wat Bruyneel nu schrijft is al meerdere keren besproken de afgelopen dagen (weken). De tegenstelling zal blijven tot aan Parijs. Mocht JV de Tour winnen dan zal van Aert de meeste credits krijgen (tot nu toe), maar onderschat het werk van Gesink niet. Die doet qua verrichtte arbeid niet onder.
Mocht JV de Tour niet winnen dan zullen de "ik had het al voorspeld" niet van de lucht zijn.
Gelukkig is het geen PlayStation en zijn er meer factoren van invloed op het wel of niet winnen. Denk maar aan de valpartijen of bijna valpartijen....
10-09-2020 12:14
Voor sommige 'kenners' is de opinie van Bruyneel alleen maar een bevestiging van wat de 'kenners' al wisten. Dat is dan voor hen goed nieuws toch? Wat als hij het niet bevestigt en een andere mening heeft? Dan zet hij zich kennelijk te kijk als 'niet-kenner'? Hier spelen andere motieven een rol, die met (de houding tegenover) de persoon Bruyneel te maken hebben, ben ik bang. Het is gewoon een goed stuk met een onderbouwde mening. Daar doet de persoon die hij verder is niks aan af
Overigens zitten Pogacar en Bernal in een uitstekende uitgangspositie voor de rest van de Tour en heeft JV al heel wat energie verbruikt.
10-09-2020 12:16
Over open deuren intrappen gesproken. Denk niet dat wielerflitsers op dit soort oppervlakkige opiniestukken zitten te wachten.
Gisteren in de reactie van Sagan al aangegeven dat Wout met 2e etappezeges op zak zich beter niet meer kan inlaten met massasprints tot aan Parijs.
Als hij gisteren ten val zou zijn gekomen, waren de rappe gaar geweest.
Helaas heeft TJV nog te vaak van deze tactische missers. Roglic mag dan schijnbaar nog geen trap teveel gedaan hebben, maar elke trap te weinig kan hem in de laatste week nog duur komen te staan. Een zwak moment is genoeg en meestal heeft hij die nog wel ergens.
Het zou mij niet echt verbazen als Bernal aan het eind van deze Tour toch met het geel in Parijs staat, maar dan heeft TJV ondanks een schijnbare overmacht als ploeg ergens onderweg toch steken laten vallen.
    10-09-2020 12:29
    Over open deuren intrappen haha.
10-09-2020 19:43
De stukjes van Bruyneel lezen wel lekker weg, maar is dit nou een unieke kijk in het peloton van iemand die all ins and outs kent?
Inhoudelijk niet oneens mee, maar ik krijg na 3 stukjes wel de indruk dat hij in de eerste plaats bezig is met stroop smeren. Het publiek is hier nou eenmaal grotendeels TJV supporter.
    10-09-2020 21:00
    @Vocsnor,
    Exact ook mijn gevoel. Ik heb het idee dat deze persona non grata op deze manier terug in de gratie wil komen bij het grotere publiek. Wie weet wel weer als opstapje richting de plek waar ik hem in ieder geval niet terug hoef te zien.

    Makkelijk leesbare stukjes, vaak breedgedragen opinie, weinig controversieel, over een populair thema. Iets wat 95% wel pruimt.
    Maar inderdaad niet het verrassend nieuwe inkijkje wat op voorhand gepredikt werd...
    10-09-2020 21:23
    Dat denk ik niet. Bruyneel is echt geen zalvend type. Er is tot op dit moment nog niets bijzonder, controversieel, tactisch, definitief gebeurd in het klassement waar hij zijn licht over kan schijnen en waarvan we zullen zeggen: [i]'Aaah niet aan gedacht'[/i]

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine