Oomen over vertrek bij Jumbo-Visma: “Meer speelminuten en eens een mooie goal maken”
foto: Cor Vos (archief)
zondag 23 juli 2023 om 08:57

Oomen over vertrek bij Jumbo-Visma: “Meer speelminuten en eens een mooie goal maken”

Eerder kon u op deze site al lezen dat Sam Oomen op het einde van het seizoen vertrekt bij Jumbo-Visma en op het punt staat om een contract te tekenen bij Lidl-Trek. De Nederlandse klimmer kon de overstap zaterdag in De Avondetappe nog niet bevestigen, maar liet wel wat los over zijn toekomst.

Oomen is momenteel bezig aan zijn derde seizoen in dienst van Jumbo-Visma, maar de 27-jarige klimmer zal aan het einde van dit seizoen andere oorden opzoeken. Meerdere bronnen hebben aan WielerFlits bevestigd dat de Brabander kiest voor een nieuw avontuur bij Lidl-Trek. Bij de Amerikaanse ploeg komt Oomen Bauke Mollema tegen, terwijl in de begeleiding de Nederlanders Steven de Jongh en Koen de Kort een belangrijke rol spelen.

“Het lijkt er inderdaad op dat de wegen gaan scheiden. Ik denk dat ik in mijn beste vorm nog in staat ben om top tien te rijden in een grote ronde of een uitschieter kan hebben in dat soort wedstrijden. Maar bij deze ploeg (doelt op Jumbo-Visma, red.) gaat het niet meer om een top tien of top vijf plek, het gaat om het winnen van alle drie de grote rondes. Als je het met voetballen vergelijkt, wil ik wat meer speelminuten en eens een mooie goal maken”, legt Oomen uit.

Na zijn negende plaats in de Giro d’Italia van 2018, waar hij in dienst reed van zijn toenmalige ploeggenoot Tom Dumoulin, werd Oomen als een toekomstige ronderenner gezien. Door een gebroken heup en een vernauwde liesslagader in het daaropvolgende jaar stagneerde zijn ontwikkeling. Vervolgens kwam de coronastop, waardoor de impact van twee jaar niet op niveau koersen groot werd.

‘Gemiddelde speler’
“Ik ben daarnaast bij misschien wel de beste ploeg ter wereld terecht gekomen, waar ik eerlijk gezegd een gemiddelde speler ben”, aldus Oomen. “Maar ik ben in ieder geval niet achteruit gegaan. Als je afgaat op hoeveel watts ik trap, mijn trainingen en wedstrijden, dan ben ik echt geen mindere renner. Er spelen echter nog zoveel meer dingen die bepalen of je top tien kunt rijden in een grote ronde.”

Bij zijn huidige ploeg ziet Oomen niet de vrijheid om in een drieweekse rittenkoers eens voor eigen rekening te rijden. “Koersen voor Jumbo-Visma heeft heel veel mooie kanten. Ik leer enorm veel en met Primoz Roglic de Giro d’Italia winnen en eerder ook de Vuelta a España is zo mooi om mee te maken. Maar om zelf uitslagen te rijden, moet je echt van enorm goeden huize komen om dat af te dwingen”, is Oomen realistisch.

RIDE Magazine
21 Reacties
23-07-2023 09:11
Wat een mooie kerel is dit! Nuchter, speels en adrem tegelijk. Meer van dit soort mannen graag.
    23-07-2023 12:24
    Was een mooi interview / gesprek bij de Avondetappe.
    Stef Clement zei dat een 'kleurrijk team' bij Oomen zou passen. Lidl-Trek heeft veelkleurige shirtjes?
23-07-2023 09:24
Hopelijk blijven Hoole en Tolhoek ook bij Trek, krijg je een leuk clubje daar.
    23-07-2023 09:26
    Die Tolhoek zit nu in een Thaise boomhut toch?
    Zie die eerder afbuigen richting het Adne van Engelen circuit.
    23-07-2023 09:54
    Mooi clubje zonder enig resultaat.
23-07-2023 09:16
Gelijk heeft hij. Ik vind dit altijd alleen maar mooi. Lekker voor je eigen kansen rijden. Je kunt altijd op latere leeftijd nog een paar jaar knechten. Ik zie zelf liever een Louis Meintjes voor zichzelf rijden (al dan niet voor de winst, maar voor een lage top 10) dan renners die balend knechten. Weet nog dat ik me echt stoorde aan Wout Poels. Die gaf jaren achtereen aan meer eigen kansen te willen, maar bleef toch steeds bijtekenen bij Ineos.
    23-07-2023 09:19
    Ik vind renners die zich wegcijferen voor anderen soms ook geweldig om naar te kijken, maar bij Poels werd het inderdaad een raar verhaal soms. Voor Oomen lijkt me dit een prima keuze. Bij Trek lijkt er altijd ruimte te zijn om je eigen plan te trekken. Ik ben benieuwd!
    23-07-2023 09:25
    Bij poels wellicht ook resultaat van een zwalkend ineos beleid waarin beloftes niet altijd nagekomen werden icm niet altijd thuisgeven van poels zelf op schijnwerper-momenten.
    23-07-2023 09:47
    Ik vind renners die bewust knechten zeker tof om te zien. Het type Reichenbach die zelf aangaf de druk van het kopmanschap niet te willen, maar wel vol overgave wou knechten. Dat is helemaal prima. Dat soort renners heb je nodig als kopman en zijn hard nodig in elk team.

    Je hebt echter ook renners die bijna bij elke gelegenheid laten weten dat ze graag meer eigen kansen zouden willen. Dat is helemaal prima. Dan hoor je dus niet te knechten. Zolang je eigen kansen wilt hebben, moet je niet knechten. Of je doet het als Kwiatkowski, die veelal zijn eigen kans krijgt in het voorjaar en zich daarna graag wegcijfert in de Tour.
23-07-2023 09:09
Het is een boefje!
23-07-2023 11:01
Viel mij juist wat tegen gezien zijn top 10 noteringen in grote rondes voordat hij bij Jumbo kwam.
    23-07-2023 11:12
    Noteringen?
    Zijn enige top-10 notering in een grote ronde was die 9de plek in de Giro van 2018.
23-07-2023 09:13
Gaat hij naar TREK misschien? Daar zou ie kunnen passen.
    23-07-2023 09:19
    Ah, jij leest de artikeltjes ook niet meer zie ik. ;-)
    23-07-2023 09:25
    Nee. Ik ben van de intuïtie.
23-07-2023 09:28
Snap niet waarom ze benoot meenemen ipv Oomen. Zou een limiet moeten staan op aantal buitenlanders in een team.
    23-07-2023 10:05
    Dan gaan ze bij jumbo visma niet veel meer winnen vrees ik
    23-07-2023 10:12
    Dan gaan ze bij UAE niet veel meer winnen vrees ik.
    23-07-2023 10:24
    Heb je gemist Sus, laatste wat ik van je las waren de mokerslagen die Pogacar had uitgedeeld aan Vingegaard (en TJV) toen hij 9 seconde pakte.
    23-07-2023 10:52
    Ja. Maar na twee tikjes te hebben moeten incasseren heeft Pogi gisteren toch weer verwoestend uitgehaald.
    23-07-2023 11:51
    'Limiet op aantal buitenlanders in een team'

    Wat een waanzinnige gedachte. Men moet toch eens af van het idee dat Jumbo de Neerlandsche natie vertegenwoordigt. Dat is niet zo namelijk
    En wat te doen met UAE, Bahrain en Israël dan?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine