Ook B-staal Denise Betsema is positief

donderdag 16 mei 2019 om 17:06
Ook B-staal Denise Betsema is positief

foto: Cor Vos

Denise Betsema lijkt te moeten vrezen voor een schorsing. De UCI heeft namelijk bekendgemaakt dat ook het B-staal van de urine van de veldrijdster afwijkende waarden vertoont die kunnen wijzen op het gebruik van anabole steroïden. De 26-jarige renster blijft voorlopig geschorst.


Betsema – de revelatie van de voorbije veldritwinter – kwam begin april negatief in het nieuws. De internationale wielerunie wist toen te melden dat de renster van Marlux-Bingoal positief had getest na de wereldbekermanche van Hoogerheide, die werd verreden op 27 januari.

Het gaat om een Adverse Analytical Finding, ook wel een analyse waaruit de aanwezigheid van verboden stoffen of middelen blijkt. Het aangetroffen middel komt volgens de UCI van buiten het lichaam. Betsema liet meteen weten onschuldig te zijn. “Ik ben echt in schok. Ik heb nooit verboden middelen gebruikt.”

“We gaan nu op zoek naar een oorzaak. Ik wil iedereen bedanken die me nu de kans geeft om mijn onschuld te bewijzen en achter mij staan. Ik zal er alles aan doen om mijn naam zo snel mogelijk weer te zuiveren.” Betsema blijft nu dus op non-actief staan, maar krijgt nog wel de kans om haar onschuld te bewijzen.

Dit artikel delen:

43 Reacties

LB108 16 mei 2019 om 17:13

Oh neen toch.. verassend

Baik-Baik 16 mei 2019 om 17:15

Ik ben benieuwd of we hier ooit het verhaal achter te horen gaan krijgen. Anabole steroïden als wielrenster, hoe dom kan je zijn. De rol van haar vriend zal wel groot zijn geweest.

dikkechaap 16 mei 2019 om 17:47

Even iets langer nadenken voordat je aannames doet. Testosteron wordt ook onder de anabole steroïden gerekend, en is mits juist gebruikt heel lastig op te sporen.

Lord Melchett 16 mei 2019 om 17:18

(D)OEI !

Olly 16 mei 2019 om 17:21

Jammer dit. Wat ligt hieraan ten grondslag (domheid?)

non-believer 16 mei 2019 om 17:22

Die zien we nooit meer…. Terug.

Jean Dumas 16 mei 2019 om 17:25

De postduif van mijn schoonmoeder was doorgevlogen naar Mexico, waar hij besmet rundvlees heeft gegeten. Bij terugkomst hebben we het dier geslacht.

Zjoske 17 mei 2019 om 10:00

Een duif is geen carnivoor

EddyB1958 16 mei 2019 om 17:27

En dat in misschien wel haar minste koers. Onbegrijpelijk.

Kosmonaut 16 mei 2019 om 17:29

Ze heeft nog steeds geen idee zeker hoe het in haar lichaam terecht is gekomen?

mark vv 16 mei 2019 om 17:32

Verrassend.

Tripodboom 16 mei 2019 om 17:44

Was ook wel ineens erg verrassend de manier waarop ze overwinningen ging boeken nadat ze een contract had gekregen bij Marlux-Bingoal.

Pol 16 mei 2019 om 18:16

Voor het tekenen van dat contract had zij ook al meerdere overwinningen, U bent slecht geïnformeerd of je hebt geen kennis van zaken.

de nieuweMerckx 16 mei 2019 om 17:59

Als je goed naar die foto kijkt, zie je dat natuurlijk wel erg goed. Was me al lang opgevallen voordat ze betrapt werd.

HSV 16 mei 2019 om 18:18

Ik zie niks raars aan haar. Ook niet op Instagram en op sporza veldrijden. Wel vind ik het jammer. Het is ook maar 1 keer. Maar ja ook in de b staal

xistnc 16 mei 2019 om 19:09

Schippie! :o

Zjoske 17 mei 2019 om 10:01

LOL

LaurentJalabert 16 mei 2019 om 18:18

Gelukkig ook nog positief nieuws!

Sagan=hulk 16 mei 2019 om 18:35

Vermoedelijk via contact met haar vriend in haar lichaam gekomen, de vriend is alleszins zo’n fitness goeroe met heel wat spieren. Heel spijtig als het zo gebeurd is, maar een sporter blijft natuurlijk verantwoordelijk voor wat er in haar of zijn lichaam aanwezig is.

Kelder is de Man 16 mei 2019 om 18:46

Is het mogelijk via die weg??

Kirsipuu 16 mei 2019 om 18:51

Marco Borriello heeft ooit een positieve test geweten aan orale seks.

mark vv 16 mei 2019 om 18:53

Haha geloof je het zelf sagan=hulk.

Joachim Agostinho 16 mei 2019 om 19:03

69?

EddyB1958 16 mei 2019 om 19:43

Een broodje aap met groene Hulk saus.

chasse patat 16 mei 2019 om 22:25

Vast en zeker kan het via orale seks omdat je genitale lichaamssappen tot je neemt. Lijkt mij een mogelijke theorie. Is alleen nogal vervelend aantoonbaar te maken lijkt mij. Mogelijk kan ze nog wat tips navragen bij Ineos.

jan jansen 16 mei 2019 om 23:38

Pak gewoon de Froome methode erbij;
Je komt gewoon met deze 69 theorie en dan moet de uci aantonen dat het niet zo is.
Als ze dat niet kunnen dan gaat ze vrijuit. Punt.

Veloburto 16 mei 2019 om 18:43

Schijnt in de Texelse Skuumkoppes te zitten

steven2743 16 mei 2019 om 19:11

Jammer. Eind carrière verwacht ik.

FondriestTF3 16 mei 2019 om 20:00

Dat spul komt niet zomaar uit de lucht aanwaaien. Mooi dat ze gepakt is, het is ook niet zo dat het in elke test naar boven komt.

Als het in een supplement zat (kan), dan is het altijd een hele kleine hoeveelheid. We weten niet hoeveel er is aangetroffen maar bij twijfel wordt er vaak al geen formele melding gemaakt. De kans is dus groot dat het een grote hoeveelheid was.

Anabole steroide werken bij vrouwen beter dan bij mannen, vandaar vaak de verbazing in dopingkringen dat er relatief meer mannen op worden gepakt dan vrouwen. De grootste verklaring is dat er bij vrouwen minder op wordt getest. Het werkt enorm goed op de spieropbouw en bij explosievere inspanningen heb je daar heel veel profijt van.

Al met al past het bijzonder goed in het plaatje van Betsema en de grote vooruitgang die ze heeft geboekt. Ik ben benieuwd of er nog een serieus verweer komt.

dikkechaap 17 mei 2019 om 10:20

De negatieve effecten bij vrouwen zijn groter, dat speelt ook mee. Niet iedere vrouw zit te wachten op overmatig borsthaar, een snor en een zware stem.

wulu 16 mei 2019 om 21:22

Mooi idd dat ze gepakt is, beetje de vermoorde onschuld spelen… ga lekker bodybuilding doen ofzo

jibi verboort 16 mei 2019 om 22:15

Heel spijtig nieuws voor Denise Betsema.

Al vanaf de eerste positieve uitslag kon het logischerwijs niet anders dan dat de B staal dat ook zou zijn.. Medische testen moeten namelijk voldoen aan de criteria van validiteit,betrouwbaarheid,replicatie. Dat laatste betekent dat bij herhaalde meting van hetzelfde verschijnsel er een gelijke uitslag uit moet komen. Als de B test een andere uitslag naar boven had gebracht dan zou zeer gerede twijfel over de testprocedure gerechtvaardigd zijn.

Ik vind het zeer jammer en pijnlijk als Denise haar sport voorlopig niet op het haar gewenste niveau kan beoefenen. Het is een hele kleurrijke jonge vrouw die -op grond wat ik allemaal las op haar blog-ook fantastisch als moeder in het leven staat. Ze had nog maar net een langdurig contract gekregen, waardoor ze ook financieel nog wat extra’s voor haar kinderen kon doen.

Samenvattend vind ik het heel spijtig-wat de achterliggende redenen ook zijn- dat we Denise vermoedelijk de komende seizoenen niet kunnen zien. Tegelijkertijd vertrouw ik erop dat ze na een periode van verwarring,pijn en verdriet opnieuw inhoud kan gaan geven aan haar leven. Van alle veldrijders…mannen en vrouwen……was zij voor mij..als persoon de absolute nummer 1.
Alle goeds gewenst voor Denise Betsema!

Sunrider 16 mei 2019 om 22:47

+1, kan mij meer vinden in deze reactie dan al dat veroordelen van voorgaanden.

opdekant1 16 mei 2019 om 22:58

U bent haar priester?

Romāns Vainšteins 16 mei 2019 om 23:24

Ook als ze daadwerkelijk testosteron heeft genomen om daar (kei)harder van te fietsen moeten we daar niet al te moeilijk doen en haar gewoon het beste verder toewensen.

jan jansen 16 mei 2019 om 23:41

+1
Het beste voor Betsema gewenst

jibi verboort 16 mei 2019 om 22:56

Onschuld bewijzen is een onmogelijke opgave!

De dopingautoriteit legt bij vermeend dopinggebruik de bewijslast volledig bij de sporter. Die moet dan bewijzen dat die niet gebruikt heeft. Dat is een aperte onmogelijkheid. De dopingautoriteit kan zelf ook niet bewijzen dat als het van buitenaf in het lichaam is gekomen; wie daarvoor dan onweerlegbaar verantwoordelijk is..Het is te gemakkelijk en eigenlijk ook onvoldoende rechtsstatelijk om dan maar het volle gewicht op de sporter zelf te leggen. Ik vind bij deze vast te stellen onmogelijkheden in bewijsvoering de te verwachten sanctie buitenproportioneel. Regels zijn er om ordening aan te brengen. het laat onverlet dat er ook zoiets bestaat als rekening houden met de menselijke waardigheid; vooral ook omdat er onvoldoende objectivering is voor impliciet aangenomen aannames.

boenk 17 mei 2019 om 05:12

Er zijn verboden middelen in haar bloed gevonden. Daar is niks “vermeends” aan, dat zijn de feiten en die zijn bewezen. Als er dan verzachtende omstandigheden of andere verklaringen zijn, is het inderdaad aan haar om dat te bewijzen.

Als de politie jouw wagen flitst omdat die 120 rijdt waar je maar 50 mag, en dat staat op camera, dan stopt het verhaal daar ook, krijg je’n leuke boete of wordt je rijbewijs ingetrokken. Als er dan een verklaring voor is, of er iemand anders met jouw wagen reed, dat hij gestolen was of dat je in een holywood verhaal beland bent, waar iemand je vrouw (of man) gijzelde en je binnen een bepaalde tijd op een locatie moest zijn… maakt niet uit, dan is het aan jou om dat te bewijzen. Zo simpel is het.

kielabokki 17 mei 2019 om 05:48

Nou dat is niet helemaal zo. De snelheidsboete die je ontvangt is een schikkingsvoorstel. Je mag altijd voorkomen om bezwaar te maken. Op het moment van betalen geef je eigenlijk je schuld toe. Maar betaal je niet dan blijf je onschuldig tot een eventuele uitspraak van de rechter, toch?

boenk 17 mei 2019 om 11:35

En wat verandert dat aan de zaak? Het enige verschil is dat je daar al van bij het begin de kans krijgt ZELF bewijsstukken aan te dragen om aan te tonen dat je onschuldig bent. Kan je dat niet, dan is de uitkomst gekend. Maar de bewijslast ligt nog steeds bij jou. En daar gaat het hier net om, of heb je zijn opmerking niet goed gelezen?

koos verrek 16 mei 2019 om 22:58

Deruit!

west 17 mei 2019 om 11:08

Ik begon het verdacht te vinden toen ze wilde dat iedereen haar “de pofadder” ging noemen…

amador 20 mei 2019 om 17:49

Geen enkele vrouw zit zo dartel op haar fiets en komt zo natuurlijk over. Zij is ongetwijfeld ergens in de val gelopen maar hoe? En waarom zou haar vriend hier een rol in spelen? Dan zal hij toch ook wel ondoordacht en uit onwetendheid gehandeld hebben. Maar sporters hebben een hoog libido. En als de oorzaak daar ligt is dat er toch dik over. Voor mij is dit een akkefietje met zware gevolgen; maar als de oorzaak ligt bij contact met de partner dan is dat er toch dik over en dan is een lange schorsing niet verantwoord. Maar dan zou ik mij in haar plaats ook niet schamen om dat in de openbaarheid te brengen. Seks is toch al lang geen taboe meer.