Ontketende Evenepoel grijpt de macht in koninginnenrit Tour of Norway

donderdag 26 mei 2022 om 18:12
Ontketende Evenepoel grijpt de macht in koninginnenrit Tour of Norway

foto: Cor Vos

Remco Evenepoel heeft de koninginnenrit van de Tour of Norway op zijn naam geschreven. De renner van Quick-Step-Alpha Vinyl bleek op de slotklim naar Stavsro (12 km aan 8,2%) veruit de sterkste en kwam als eerste over de streep. Evenepoel neemt zo ook weer de leiderstrui over van Tobias Halland Johannessen en lijkt op weg naar de eindzege.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier! Bestel nu jouw exemplaar

Na twee enerverende etappes zou het algemeen klassement vandaag op de schop gaan. Dat was toch de verwachting voor aanvang van de derde rit: er stond namelijk een serieuze bergetappe op de planning. De eerste klim (Høgåsen) was vier kilometer lang aan een gemiddelde van 6,5%. Vervolgens trokken de renners naar de voet van de Immingfjell (6,3 km aan 7,5%), maar echte verschillen werden pas verwacht op de slotklim naar Stavsro. Deze twaalf kilometer lange klim kende een gemiddelde stijgingsgraad van maar liefst 8,2%, met uitschieters tot 16%, wat de pure klimmers in de kaart speelde.

Acht renners kiezen het ruime sop 
Acht sterke renners kregen al snel een vrijgeleide van het peloton. Ben King (Human Powered Health), Floris De Tier (Alpecin-Fenix), Filippo Fiorelli (Bardiani-CSF-Faizanè), Mads Kristensen (Coloquick), André Drege (Team Coop), Joel Nicolau (Caja Rural-Seguros RGA), Vito Braet (Sport Vlaanderen-Baloise) en Lucas Eriksson (Riwal Cycling Team) vormden de vlucht van de dag. Het verschil met het peloton liep op tot ruim drie minuten, maar er in het peloton was er allerminst sprake van paniek, aangezien de renners nog drie lastige beklimmingen moesten verteren richting de finish.

De vlucht van de dag – foto: Cor Vos

Op de eerste van deze drie beklimmingen – Hogåsen – wist Braet met een goed getimede sprint de volle buit te pakken voor het bergklassement, voor Nicolau en Drege. Het peloton kwam goed twee minuten later boven op deze helling. De koplopers begonnen niet veel later ook nog met voorsprong aan de tweede klim van de dag, de lastige Immingfjell. Nicolau kwam dit keer als eerste boven, gevolgd door Fiorelli en Kristensen. Het verschil met het peloton verdween echter als sneeuw voor de zon, zeker omdat er in de groep flink werd doorgetrokken vlak na deze tweede klim.

Heßmann begint als eerste aan slotklim, favorieten roeren zich
De open vlaktes leenden zich namelijk voor waaiervorming en Quick-Step-Alpha Vinyl, Uno-X en INEOS Grenadiers grepen deze mogelijkheid met beide handen aan. Het peloton brak in verschillende delen en een eerste groep van een veertigtal renners wist zich af te scheiden in aanloop naar de slotklim. De vroege vluchters waren inmiddels ingerekend, al wilde Michel Heßmann graag met voorsprong beginnen aan de slotklim. De jonge Duitser van Jumbo-Visma sprong weg uit de eerste groep, reed twee minuten weg en begon met een mooie bonus aan de twaalf kilometer lange scherprechter van de dag.

Michel Heßmann begon als eerste aan de slotklim – foto: Cor Vos

Heßmann bleek echter een vogel voor de kat, zeker omdat er in de favorietengroep flink werd doorgetrokken door de mannen van EF Education-EasyPost. De Amerikaanse formatie had snode plannen met Esteban Chaves, al stak Tao Geoghehan Hart de lont in het kruitvat. De Britse winnaar van de Giro d’Italia 2020 raakte echter niet weg. Chaves was de volgende topper die het probeerde, maar ook de Colombiaan wist het verschil niet te maken. De betere klimmers bleken aan elkaar gewaagd. Ook de bedrijvige Jay Vine, de klassementsman van Alpecin-Fenix, wist zijn tegenstanders niet af te schudden.

Evenepoel rijdt weg van de tegenstand  
En Evenepoel? Die zag het allemaal aan en leek zich niet al te druk te maken. De Belg wachtte zijn moment geduldig af, maar besloot met nog zes kilometer te klimmen voor een eerste keer aan de boom te schudden. Vine en Luke Plapp wisten hun wagonnetje aan te haken, voor leider Tobias Halland Johannessen ging het te snel. De Noor probeerde Evenepoel wel te volgen, maar trapte op zijn adem en viel terug tot in een achtervolgende groep met daarin Chaves en Cian Uijtdebroeks. Een ontketende Evenepoel was niet meer van plan om het tempo te laten zakken en wist zijn overgebleven tegenstanders de adem af te snijden.

Remco Evenepoel maakte indruk op de slotklim – foto: Cor Vos

Een nieuwe versnelling op vijf kilometer van de top bleek te machtig voor eerst Plapp en vervolgens ook Vine. Laatstgenoemde bleef nog wel even hangen op een tiental seconden, maar verloor in de laatste kilometers toch nog veel terrein op Evenepoel. De Belg reed in de slotkilometers alsmaar verder weg en kwam met grote voorsprong over de finish. Vine wist het verlies nog te beperken tot een halve minuut, maar Plapp verloor al meer dan een minuut. Johannessen gaf aan de streep 1m21s toe en moet de leiderstrui afstaan aan Evenepoel. Met Laurens Huys (vijfde) en Uijtdebroeks (zesde) finishten er, naast Evenepoel, nog twee Belgen in de top-10.

Dit artikel delen:

116 Reacties

plattenband 26 mei 2022 om 18:23

Voila se! He’s back!

Zet maar eens een oud Giro-winnaar op meer dan 2 min na 1 deftige berg.

Maar goed, ik ben benieuwd na hoeveel reacties de woorden ‘janneke en mieke’ te mogen lezen…

jimmen 26 mei 2022 om 18:24

Kijkend naar de rest van de top 10 is het verslaan van geoghan hart niet zo’n hele knappe prestatie deze ronde hoor.

Turtlehead 26 mei 2022 om 18:26

@jimmen: dank voor de nette verwoording van ‘Janneke en Mieke’ ;)

Polleke 26 mei 2022 om 18:30

Je was nb de allereerste…

jimmen 26 mei 2022 om 18:35

Dat hele janneke en mieke gedoe ontgaat me een beetje trouwens.

djerkson 26 mei 2022 om 18:43

Plapp, Vine, Johannesen en Uytebroeckx, allemaal toekomstige podiumkandidaten in grote rondes.

Viktrodriguez 26 mei 2022 om 19:46

Ach ja, de zwakste GT-winnaar in mogelijk de complete wielergeschiedenis, maar oké.

wimvl 26 mei 2022 om 19:56

Inderdaad. Niet te veel toppers aanwezig hier. Maar merk ook op dat in de Giro de bezetting ook niet echt de top van de wielerwereld is. Er doen daar maar 18 renners uit de top 100 uci mee.

Mirra 26 mei 2022 om 20:05

Neenee. Remco zorgt er net voor dat iedereen er bij rijdt als Janneke en Mieke

meqadon 26 mei 2022 om 23:03

@ Viktrodriguez, is dat niet Dumoulin?

Romāns Vainšteins 26 mei 2022 om 18:25

Die Cian hè, 19 pas en komt hier gewoon als 6e binnen!

Klimkater 26 mei 2022 om 18:31

Heel indrukwekkend die knaap. Zoals hij zelf al vaker aangaf in interviews houdt hij van erg lange beklimmingen.

Wheely 26 mei 2022 om 18:34

Moet wel Laurens Huys voor zich laten.
Hou deze man ook maar in de gaten!

Romāns Vainšteins 26 mei 2022 om 19:05

Is dat de zoon van Twan?

AdZ 26 mei 2022 om 20:18

En Brenner dan? Zelfde leeftijd, komt 8e binnen en staat zelfs 30 seconden voor Cian in het algemeen klassement …

11 na 11 26 mei 2022 om 20:56

Brenner is van 2002 en moet deze zomer nog verjaren. Uijtdebroeks is van 2003 en verloor tijd in de waaiers gisteren.

AdZ 26 mei 2022 om 21:44

Ok allebei 19, de een wat ouder en beter in t waaieren plus klimmen, dus hoger in t klassement. Check!

Turtlehead 26 mei 2022 om 18:26

‘Losgeslagen’ zou ik in de titel een beter passend bijvoeglijk naamwoord vinden in dit geval.
Overigens was het ook wel tegen de kinderen van Janneke en Mieke zeg, tjonge, ’t leek wel een kleuterschool :)

xistnc 26 mei 2022 om 18:37

Haha precies, of wellicht zelfs de kleinkinderen. Een handvol 19/20-jarigen in de top-10.

Wheely 26 mei 2022 om 18:43

De koers van de klimkoters dus.

Panache 26 mei 2022 om 19:18

Dus eigenlijk is Remco de ouderdomsdeken van deze koers?

Chris1995tjv 26 mei 2022 om 18:26

Van hooydonk 19de in deze etappe is ook zeer knap te noemen

Merzbow 26 mei 2022 om 22:44

@Chris1995tjv

Ja, inderdaad verschoot ik toch wel van. Misschien is Nathan Van Hooydonck wel een soort Van Aert qua klimmen zonder dat hij het weet.

Solkanar 26 mei 2022 om 18:27

Mooie overwinning en verdiend!
Fijn om al dat jonge geweld in de top 10 te zien! 7 van de 10 zijn 23 of jonger!
Brenner en Uijttenbroecks zijn zelf nog tieners (en Sheffield net 20 vorige maand).

Tony 26 mei 2022 om 18:28

Nu nog winnen van de grote renners

NajroKwintana 26 mei 2022 om 18:31

Als ik het me goed herinner, heeft hij een maand geleden een monument gewonnen tegen ‘de grote renners’

Solkanar 26 mei 2022 om 18:36

Inderdaad, na LBL vind ik al die commentaren over de 'tegenstand' achterhaald en zelfs wat beledigend aan het adres van die andere renners alsof zij sukkeltjes zijn. Dat dit niet de sterkst bezette race is, weet hij ook wel. Gezien zijn status is Evenepoel zelfs in deze voorbereidingsrace bijna verplicht te winnen. Dat hij dat dan ook doet met verve is zijn verdienste.

Ivanoviclover 26 mei 2022 om 18:38

tony, je moet beter opletten tijdens het openen van je flessen azijn.

Turtlehead 26 mei 2022 om 19:08

Ja Tony, geen kuilen graven voor jezelf.

legrandbornand 26 mei 2022 om 19:08

Tony de gekke pony

Polleke 26 mei 2022 om 18:32

Ineos krijgt de Movistar-Award, Vine is een groeidiamant en Remco doet wat van hem verwacht werd…

Sjonge Jonge 26 mei 2022 om 18:37

Verwachte overwinning van Evenepoel, maakt het niet minder knap.
Mooi om al dat jonge talent hier tegen elkaar te zien.

Cochise 26 mei 2022 om 18:50

Dat Huys hier 5e wordt vind ik mss wel de meest opvallende Intermarché-uitslag van de week. Ging al belofte wel goed omhoog maar hier toch wat grote namen.

Knap van Remco. Vooral ook goed dat hij zich nog niet heeft laten verrassen door de putches van Ineos, zeker gezien hij hier weer met redelijk weinig steun rijdt van de ploeg. Vraag me ergens wel beetje af wat de reden van deze koers op z’n programma is. Vertrouwen opdoen voor z’n klimwerk? De succesvolle opbouw naar LBL kopiëren richting Zwitserland (na de hoogtestage meteen een koers rijden)? De sleur van het trainen een beetje doorbreken?

Melkzuur 26 mei 2022 om 18:57

Een voldoende voor Evenepoel (maar voor een onderscheiding moet hij toch echt verder wegrijden van dit deelnemersveld), maar een grote onvoldoende voor zijn team. Als Evenepoel de komende jaren moet opboksen tegen blokken zoals Ineos, UAE, Jumbo Visma en Bahrein, zal Lefevre toch echt zijn portemonnee moeten opentrekken. Anders wint hij nooit als die teams met hun beste renners starten.

Gunther Leonhardt 26 mei 2022 om 19:06

@Melkzuur: Ik ergerde me aan z’n pr-praat in z’n interview over de prestatie van Asgreen. De ploeg zakt er dit rondje gewoon doorheen en ze mogen blij zijn dat de komende drie ritten voornamelijk vlak zijn.

Gebruikersnaam 26 mei 2022 om 19:18

Hij heeft inderdaad geen ploeg bij om te kunnen opboksen tegen renners die niet meedoen.

Melkzuur 26 mei 2022 om 19:42

Edit: ik blijf de prestatie van zijn team ondermaats vinden, maar heb me vergist wat de prestatie van Evenepoel zelf betreft. Het was wel degelijk (minstens) een onderscheiding waard. De cijfers: 8,9 [email protected],3% in 27 min 03 sec at ~6,5 w/kg.

Cyclejo Schwanen 26 mei 2022 om 18:58

Chaves en Hart zouden in dit veld toch top 5 moeten rijden.

Viktrodriguez 26 mei 2022 om 22:44

Zo goed is die Hart nu ook weer niet. Niet voor niets nog steeds knecht bij INEOS na al die jaren en ”verbannen” tot het rijden van dit soort rondjes.

NDI22 27 mei 2022 om 00:18

Die pieken niet in dit soort rondes. Als je de Giro al gewonnen hebt dan vind je de ronde van Noorwegen wel best allemaal en rij je een veredelde training. Zou Remko ook eens aan moeten beginnen, straks is hij op als het echte werk weer begint.

Dikke Vrouw 26 mei 2022 om 18:59

Wat een upper cut van rem even de puntjes op de i . Vine en huys ook goed gedaan

Henk Boer 26 mei 2022 om 19:00

Henk Boer keurt deze prestatie zonder bedenkingen goed.

11 na 11 26 mei 2022 om 20:59

Doe Henk de groeten de volgende keer dat je hem ziet.

vevie 26 mei 2022 om 19:03

Evenepoel is gewoon een topper. Na LBL heeft het geen zin meer om alles wat hij doet te bagatelliseren. Hij heeft bewezen dat hij de klasse heeft om grote wedstrijden te winnen. Zie ik in hem een van de Grote Ronde toppers van de toekomst? Nee, dat zeker niet. Hij gaat echter nog genoeg wedstrijden winnen, waaronder ook enkele grote. Ik zie hem ook etappes winnen in Grote Rondes. Ik denk echter wel nog steeds dat hij te licht is voor het echte klassementswerk en verwacht dat ze hem flink pijn gaan doen in de Vuelta, waar toch echt de wereldtop aan AK mannen aanwezig zal zijn. Dat is echter voor later zorg.

Romāns Vainšteins 26 mei 2022 om 19:11

Ik ben daar minder absoluut in, eergisteren was het nog van kenniepunchen.

Fenno de Groot 26 mei 2022 om 19:15

Wie gaan er allemaal naar de Vuelta? Als echte wereldtop voor klassementen kom ik eigenlijk maar op 4 mensen uit. Bernal gaat zeer waarschijnlijk niet. Pog en Rog waren al bevestigd toch? En gaat Carapaz? Dat zijn in mijn ogen de enige 4 die altijd meedoen voor het podium als ze voor een ak gaan. Andere grote namen (denk aan mas/landa) vallen toch net te vaak buiten het podium en mensen als Mal en Yates zijn erg wisselvallig. Allemaal erg sterke renners, maar niet zo constant als deze 4 (zonder valpartijen) Ik denk ook dat Evenenpoel niet gemaakt is voor een ak in een grote ronde, zie hem niet veel verder komen dan een top 10 en hoop dat hij zich op kleine rondes en klassiekers enzo gaat richten. Want daar is hij erg goed in.
Ps wat vind jij de wereldtop van de ak mannen? (Puur uit nieuwsgierigheid)

djerkson 26 mei 2022 om 19:33

Wees er maar zeker van dat hij er alles aan zal doen om te bewijzen dat hij het wel kan.

Romāns Vainšteins 26 mei 2022 om 19:35

Pog&Rog is natuurlijk totaal onzeker, als die elkaar naar de maximale vaantjes rijden in Frankrijk gaan die gewoon niet.

Solkanar 26 mei 2022 om 20:19

Om echt een GR te winnen moet hij nog beter worden in het hooggebergte. Dit jaar zie ik hem niet meedoen voor de eindzege, maar top 10 in de Vuelta en/of een paar ritten kunnen zeker wel. Nu al beweren op zijn 22 dat hij nooit zal meekunnen met de toppers is onzin.

Fenno de Groot 26 mei 2022 om 20:21

Roglic dubbelt al een paar jaar. Eerst giro-vuelta daarna 2x tour-vuelta. 1e x na de tour (waar hij de laatste dag echt duidelijk op was, zie de tijdrit) won hij alsnog de vuelta. 2e x, uitgevallen in de tour en toch succes in de vuelta. Roglic staat er wel hoor. Pogacar heeft het nog niet gedaan, maar die zie ik het dit jaar wel doen. Maar verder gaan vgm Landa, Mal en Valverde ook naar de vuelta. Verwacht ik een MAL of een van de Yates wel. Zal er vast iemand in de tour tegenvallen die toch gaat. Grote vraag ook wat Martinez gaat doen. Nog steeds genoeg namen die ik voor Remco zie eindigen over 3 weken. Ik zie het best gebeuren dat Valverde even in stijl afscheid neemt in zijn eigen land en het nog beter doet dan in de giro nu. (En dat is al goed)

vevie 26 mei 2022 om 20:21

Ik ben er op dit moment nog stellig over omdat Evenepoel bergop nog nooit heeft laten zien echt mee te kunnen met de besten. Kan dat veranderen? Zeker, kijk naar een Thomas of de renners die Sky/Ineos altijd weer om te turnen naar AK-mannen. Maar voor nu, zeg ik nog nee.

De wereldtop? Ik denk dat de beste 15 a 20 AK mannen de volgende namen zijn.

Pogacar
Roglic
Bernal
Carapaz
Mas
Bardet
Landa
Lopez
Vingegaard
Martinez
S. Yates
A. Yates
Haig
Almeida
Caruso
Hindley
Kelderman
Gaudu
Buchmann

Dat zijn allemaal namen die ik beter zie in een GT dan Evenepoel op dit moment. In dezelfde vorm zie ik Evenepoel nog niet voor deze namen eindigen en ook niet voor een renner als Ayuso, waar het een kwestie van tijd lijkt voordat hij zich ook bij de wereldtop AK gaat voegen.

Fenno de Groot 26 mei 2022 om 20:27

@solkanar nergens beweer ik dat het niet gaat gebeuren. Ik zeg alleen voor mijn gevoel is hij geen ak man voor grote rondes. Ik heb het gevoel dat hij gwn net dat stukje extra mist wat je moet hebben. Kijk bv naar Simon Yates kan een gt winnen, maar net zo goed door het ijs zakken. Puur omdat je 1 van de beste klimmers bent (of gaat worden) betekent het niet dat je gemaakt bent voor het ak werk in een grote ronde. Hij mag echt het tegendeel bewijzen, maar ik zie niet z’n renner in hem. Hij is pas 22e, maar heeft nog nooit een gt uitgereden. (Komt ook door pech en blessures, dat snap ik) Maar Pogacar heeft alle 3 zijn gt’s top 3 gereden, Vingegaard heeft al podium erop zitten en Bernal heeft al elke ronde top 10 en 2 van de 3 gewonnen. Dat zijn ook nog jonge gasten. WIl Evenenpoel dat halen voor zijn 25ste, moet hij toch een beetje op schieten imo.

Fenno de Groot 26 mei 2022 om 20:58

Leuke lijst, grote afwezige (ben je wrs vergeten) is Vlasov. Verder vind ik G Martin niet onder doen voor Gaudu (heeft ook betere resultaten in gt’s) en Pinot mss? Maar die is natuurlijk wel geblesseerd geweest. Verder prima lijsje en zeker de grote(re) namen in de klassementen in gt’s. Niballi, Pozzovivo, Valverde en Porte gaan wrs toch allemaal stoppen en Hart en Sivakov moeten toch knechten. Vanuit NL perspectief, heb ik nog een beetje hoop dat Kruijswijk nog een keer knalt komende 2-3 jaar, maar lijkt iig door 2 man voorbijgestreefd in de pikorde qua ak mannen bij Jumbo helaas.

vevie 26 mei 2022 om 21:10

Idd, Vlasov! Helemaal vergeten. Lijkt een kwestie van tijd voordat hij ergens podium rijdt. Dat is zeker iemand die in de de toekomst een GT kan winnen!

Fenno de Groot 26 mei 2022 om 21:41

Trouwens vind ik Quintana, Uran en Bilbao ook nog wel decent ak mannen.

Turtlehead 26 mei 2022 om 21:44

Ik sluit me aan bij RV. Ik zeg niet ‘gaat ‘m niet lukken’. Hij is niet alleen sterk, maar er zit duidelijk ontwikkeling in dit jaar (wat vorig jaar erg ontbrak). Dus waar ‘t eindigt….
Dat het een rare kwibus is en dat dat níet gaat veranderen, daar ben ik dan weer een stuk zekerder van.

Flurk1982 26 mei 2022 om 21:51

Hij is nu al beter dan 75 % van de namen op je lijst. Je zal her zien in zwitserland en spanje.

Baroudeur Baroudeur 26 mei 2022 om 22:30

Die lijst slaat helemaal nergens op. Er staan 3 renners in die meerdere rondes hebben gewonnen (Roglic, Pogacar en Bernal) en 2 renners die 1 ronde hebben gewonnen (Yates en Carapaz). Al de rest kan nu al in de verste verte niet tippen aan de erelijst van Evenepoel. Als klassementsrijder moet je af en toe ook eens een ronde winnen, al is dat een kleine ronde… Evenepoel wint aan de lopende band in tegenstelling tot 3/4 de van die lijst.

legrandbornand 26 mei 2022 om 22:51

Heeeerlijk toch hoe die non-believers steeds meer uit de kast moeten halen om hun gram te halen

Fenno de Groot 26 mei 2022 om 23:32

Valt reuze mee hoor. Het is toch een feit dat hij in gt’s nog niet heeft laten zien? Ook een feit dat hij in de kleinere rondes die hij won niet zo vaak (eigenlijk bijna nooit) tegen mensen uit dit rijtje heeft moeten fietsen. En dit lijstje is redelijk accuraat met namen die de laatste jaren structureel top 10 rijden in een gt, Verder geeft iemand hier gwn een lijstje met namen die hij beter vind. Wat haalt die daarmee uit de kast? Want alles wordt uit de kast gehaald toch? Lopen mensen te zeuren dat hij nu al een grotere prijzenkast heeft, maar niemand hier zegt dat hij een slechte renner is. Alleen kan hij zich mijns inzien (en andere delen die mening) beter op klassiekers en kleinere rondes richten. Verder vind LBL winnen of meerdere keren top 10 in de tour gelijkwaardig. Quintana heeft mss niet superveel gewonnen, maar dan wel wel weer mega veel top 10 in gts gereden. Dat is net zo knap.

chiller87 26 mei 2022 om 23:51

Remco is 22, het is te vroeg om nu al te zeggen dat hij nooit een grote ronde gaat winnen. Ik geloof dat het kan.

NDI22 27 mei 2022 om 00:30

@Baroudeur
Remko heeft een keer Polen gewonnen in het corona jaar, toen de Giro kandidaten mee reden, maar verder? Dit jaar heeft hij voor het eerst meegedaan in 2 WT rondes waar klassementsmannen in vorm meededen en werd hij 4e en 11e? Vooral de Tirreno was sterk bezet met een aantal namen op die lijst die voor hem eindigden.

Baroudeur Baroudeur 27 mei 2022 om 01:19

Topsport draait om winnen, een top10 vergelijken met het winnen van een monument is in mijn ogen prietpraat. Laten we de vergelijking maken met een actuele renner in je lijstje: Landa. Landa wist in zijn hele carrière maar 2 rittenwedstrijden te winnen: 2 keer de ronde van Burgos. Bovendien haalde hij maar 1/3de van de overwinningen die Evenepoel tot nu toe haalde. Prietpraat dus…Ook versloeg Evenepoel hem al geregeld in onderliggende duels (bv de Ronde van Burgos die Evenepoel won). Carapaz, Vlasov, de gebroeders Yates, Kelderman, Gaudu, Buchmann,… ze hebben al allemaal in het stof gebeten in de rondjes dat ze uitvochten met Evenepoel.
Ook over Quintana ga je volledig de mist in. “Hij wint niet zoveel…” Meen je dat nu? 2 grote rondes, Tirreno, Baskenland,… een erelijst om U tegen te zeggen. In die hele lijst van jou staan maar 2 renners die betere klassementsrijders zijn dan Quintana. Ik heb de indruk dat je nieuw bent op het forum, even wat opzoekwerk verrichten voordat je met ongefundeerde stellingen komt zwaaien kan geen kwaad….

vevie 27 mei 2022 om 07:24

We hebben het nu uitsluitend over een klassement rijden in Grote Rondes, hé! De beste AK-mannen. Dat Remco meer gaat winnen dat veel mannen die ik noem, dat snap ik ook wel. Dat is in veel gevallen al het geval. Maar, dit zijn wel de mannen die nu toonaangevend zijn in het AK-werk. Waar heeft Evenepoel bergop laten zien dat hij deze mannen gaat kloppen in een Grote Ronde? Dat heeft hij nog niet laten zien. Kan dat veranderen in de toekomst? Ja, dat heb ik ook aangegeven. Echter zit hij momenteel nog achter deze mannen. Daarom zeg ik ook nadrukkelijk dit zijn mannen die ik beter zie in een GT, momenteel. Nergens zeg ik dat het ‘betere renners’ zijn of dat ze meer hebben gewonnen dan Evenepoel. Het zijn echter wel renners die (op dit moment) bergop meer hebben bewezen dan Evenepoel. Dat kan na deze Vuelta anders zijn. Echter acht ik de kans op dit moment groter dat Pogacar, Roglic, Carapaz, Mas, Landa en MAL (die zouden al meedoen aan de Vuelta) Remco in de Vuelta naar huis rijden. Het zou mooi zijn als het tegendeel wordt bewezen, want de Lage Landen kunnen wel weer een AK-topper gebruiken.

Panache 27 mei 2022 om 09:04

"Quintana heeft mss niet superveel gewonnen, maar"

51 profzeges waarvan 20 (!) klassementen.

Ik denk dat er inmiddels wel een consensus is over het feit dat Evenepoel wereldtop is en gewoon bij de groten hoort in het tijdrijden, heuvelwerk en rondjes van een week. Bij de grote ronden is dat inderdaad nog niet het geval, maar ook daar leert hij (zie de quote: "Ik denk niet dat je mij ooit nog in de eerste week zult zien meespurten voor bonificaties. Ik zal dat voortaan vanuit het midden van het peloton bekijken en eens goed lachen met degenen die wel meespurten." ) Een zuinige Evenepoel, in vorm, zonder pech, zal prima top-10 kunnen rijden deze Vuelta. Meedoen voor winst is natuurlijk andere koek, daar zijn dieselkwaliteiten voor nodig en een heel goed herstelvermogen. Op dat vlak raden we allemaal een beetje, of dat er in zit of niet. Laat de benen maar spreken in Spanje en wij volgers zien wel op welke toon dat is.

Fenno de Groot 27 mei 2022 om 15:25

@baroudeur baroudeur Allereerst haal je 2 mensen door de war. Degene die de lijst heeft gemaakt was een andere dan ik die over Quintana begon. Ten 2e ben ik totaal niet nieuw op dit forum en zit ik er al minstens 2 jaar op. De vergelijking met Quintana was idd slecht (maar dat komt denk ik vooral omdat hij de laatste jaren minder presteert) Ik was drm vergeten dat hij het vroeger nog beter deed. Verder heeft Quintana zover ik weet maar 1 gt gewonnen. (Sommige op dit forum praten over 2 overwinningen) Maar 2x tireno en 1x de vuelta in 10 jaar als prof is ook niet superveel. (dan heb ik het over de grote kleine rondes, de gt's en de klassiekers) Niet over die franse koersen van 2/3 dagen die hij wel eens wint de laatsteb tijd.

Ps ik heb het nu niet over etappe zeges. Want daar heeft hij er uiteraard ontzettend veel van.
Nog een ps, ik denk dat als Remco het goed aanpakt hij meer prijzen (die er toe doen) kan pakken dan Nairo, maar ik vind Nairo geen mindere renner, want die heeft absurd veel top 10s gereden. En dat was hij mijn hele punt.

Alfons Haavers 27 mei 2022 om 15:33

Quintana heeft naast de Vuelta overigens ook de Giro gewonnen.

Angelo Pauwels 26 mei 2022 om 19:11

Van wat ik gelezen heb op cyclingnews deed hij de klim met een VAM van 1723, ik heb er wel geen kennis van hoe dit in te schatten.

Cochise 26 mei 2022 om 19:54

Dat aantal hoogtemeters per uur is niet zo’n geweldige graadmeter aangezien die per definitie geen rekening houdt met windrichting, staat van het wegdek en aantal bochten in de klim. Beter wachten op z’n (gemeten of geschat door bv Naichaca) wattages, want enkel die zijn vormen degelijk vergelijkingsmateriaal (W/kg). Zou me verbazen als hij aan de 6,20W/kg komt die Landa, Carapaz en Hindley op Santa Cristina reden over een vergelijkbare duur.

Maar 1700+/h is op zich wel een redelijk hoog cijfer ja. Zou hij in een grote ronde zeker niet mee in de vernieling worden gereden. Maar weinig bochten in de klim vandaag, proper wegdek dus als de wind ook nog voornamelijk in de rug zat (geen idee) zou je dat cijfer wel moeten relativeren.

adelaarvanantwerpen 26 mei 2022 om 19:56

Volgens Naichaca heeft Remco de klimprestatie van het jaar geleverd.

unionwagtmans 26 mei 2022 om 21:48

volgens de probable demasque : Flistjønnskaret Gaustatoppen: 26’43” -8.74 km à 9.42%. 449 watts etalon, 6.5 w/kg !

geen flauw idee in hoeverre dat ook waar is

Eljorro 26 mei 2022 om 19:20

Hij wordt de grote uitdager van Pogacar.

Fenno de Groot 26 mei 2022 om 19:27

Die is er al met roglic en Bernal als hij eens fit tegen Pogacar rijdt. Verder komt Carapaz dicht in de buurt. Evenenpoel gaat qua ak in grote rondes niet kunnen tippen aan Pog. Voor mijn gevoel komt hij daar gwn te kort voor.

Pannenkoek 26 mei 2022 om 19:52

Ik vind er oprecht geen zak aan, hij koerst attractief, valt aan, heeft een leuke gedurfde babbel maar ik houd gewoon niet van dit soort winnaars. Ik ben meer voor de underdog en ik vind zijn attitude nog steeds ietwat lastig. Desondanks knap dat die het weer flikt, het is sportief gezien ronduit indrukwekkend natuurlijk

plattenband 26 mei 2022 om 19:59

ieder z’n ding!

Dan was jouw sportieve orgasme vandaag vast Dries De Bondt!

Machtig voor die kerel. Maar de kans is groot dat dit de hoofdtrofee in zn carrière blijft.

AdZ 26 mei 2022 om 20:25

Heeft Remco eigenlijk al een etappe in de Giro gewonnen?

Ik kan me alleen dat sprintje herinneren waar hij 2 seconden pakte en vond dat ie toen kopman was…

Maar ik zal wel last hebben van selectieve verdringing :-)

11 na 11 26 mei 2022 om 21:10

Je bekijkt het verkeerd. Evenepoel is de ultieme underdog. Lees de reacties er maar op na. Ondanks hij op zijn 22ste (waarvan hij bijna 1 jaar aan de kant stond) al 28 zeges heeft, maakt hij geen schijn van kans om ooit een grote ronde te winnen.

Turtlehead 26 mei 2022 om 21:45

@AdZ: zijn kompaan van toen die t wel even zou maken heeft inmiddels de fiets in de camion. Het kan verkeren.

AdZ 26 mei 2022 om 21:47

@11na11 Haha we bekijken t allebei vanuit verschillende invalshoeken. Dan is t nogal arrogant om te stellen dat de andere kijk dan de jouwe verkeerd is. Een 6 is ook een 9 he ;-)

AdZ 26 mei 2022 om 21:48

@Schildpadhoofd Yep en de ster shined in een B rondje… geniet van m man. Mij lukt dat niet meer… en dat op zn 22e …

Marcus Aurelius 26 mei 2022 om 19:58

We schrijven 2014. Een 25-jarige Sloveen wint zijn eerste rit bij de profs, de 2e etappe Ronde van Azerbeidzjan. Denk dat niemand kon zeggen wat een grote wielerloopbaan deze jongen nog wist uit te bouwen. Het is dan ook moeilijk, de toekomst voorspellen. Nochtans zijn er toch een heel deel mensen die nu al weten dat een 22-jarige, die al enkele klassiekers en een hoop kleinere rondjes op zijn naam schreef nooit een grote ronde zal winnen. Koerskenners of trollen ?

Angelo Pauwels 26 mei 2022 om 19:58

8,9 km aan 9,3% in 27m 03 sec. aan 6,5 w/kg.

devlo 26 mei 2022 om 19:59

dit manneke moet er in de grote rondes staan giro tour vuelta helaas is hij daar niet sterk genoeg voor roglic pogacar en woutje zijn 6 klassen beter hij rijdt alleen maar mickey mouse rondes daar zijn de grote heren niet

Melkzuur 26 mei 2022 om 20:04

wat gaan we doen?

plattenband 26 mei 2022 om 20:07

*ZUCHT*

hij moet zich toch ergens voorbereiden he!
En hij heeft groot gelijk als ie zegt ‘alles wat ik win nemen ze me niet meer af’.

Hij heeft nog geen enkele GR gereden met gefundeerde, degelijke voorbereiding! Dus we weten nog steeds niet wat ie vermag. Ja, er zijn indicaties in zijn nadeel, maar dat betekent vandaag nog steeds niet dat ie er al helemaal voor afschreven is!

En nogmaals… 22j 4m, 28 wins met 1 monument, 1 klassieker en straks waarschijnlijk zijn 9de rondje. Doe maar na…

Gebruikersnaam 26 mei 2022 om 20:09

Zullen we een Kickstarter lanceren om deze WF-er wat leestekens te bezorgen?

djerkson 26 mei 2022 om 20:12

41 woorden zonder een punt.

Ivanoviclover 26 mei 2022 om 20:55

devlo wou even zijn punt maken

Mystery Rider 27 mei 2022 om 05:43

Wat is een Mickey Mouse ronde???

Zwarte Panter 26 mei 2022 om 20:06

Devio ik denk jij het wielrennen niet snapt deze klasbak wint alleen maar solo

Txirrindularitza 26 mei 2022 om 20:11

"Acht renners kiezen het ruime sop"

Amai, ik dacht dat acht renners een fjord afgereden waren en in zee waren beland! "Het ruime sop" betekent de zee of open water, mensen.

adelaarvanantwerpen 26 mei 2022 om 21:19

Remco’s performance vandaag is een van de beste klimprestaties van de laatste jaren. Laat zien dat hij geen limieten heeft als klimmer met het oog voor de toekomst.

6.5 w/kg voor 30 minuten.

https://twitter.com/NaichacaCycling/status/1529900964009889794?s=20&t=eK2orV2w369yGHfNBmGUiQ

https://twitter.com/CyclingGraphs/status/1529902242999975937?s=20&t=eK2orV2w369yGHfNBmGUiQ

Cochise 26 mei 2022 om 21:31

Zotte waardes… 6,85W/kg over 15′. Ook Vine nog ruim 6,30W/kg over 30 minuten.

Limal 26 mei 2022 om 21:37

Het was zeker een sterke prestatie, maar ik neem zulke berekeningen met een héééle grote korrel zout. Zeker wanneer er vergeleken wordt met andere beklimmingen door andere renners in andere koersen met een verschillend koers/klimverloop.

Bijvoorbeeld, de berekende waarde vandaag voor Jay Vine (6.34 w/kg gedurende 30:49 min) valt knal op de curve van Pogacar en het is natuurlijk totaal ongeloofwaardig dat zowel Evenepoel als Vine nu plots Pogiboy zouden kunnen volgen of zelfs verslaan…

Cochise 26 mei 2022 om 21:48

Zou ik ook denken maar die van Vine is (itt die van Evenepoel) geen berekende waarde maar een gemeten waarde (Vine deelt zijn wattages wel op strava)

Baroudeur Baroudeur 26 mei 2022 om 22:21

Klinkt allemaal wondermooi, maar ik kan het ook moeilijk geloven….
Veel hangt ook af van wanneer je dit nog kunt trappen. Is het in een relatief gemakkelijke ronde of op het einde van zware drieweekse…

Klimkater 27 mei 2022 om 06:41

@adelaarvanantwerpen
Volgens mij onderschatten ze Remco’s gewicht zoals wel vaker.

Jean Dumas 26 mei 2022 om 21:21

Blijft wel een feit dat slechts 3 ploegen, EF, Ineos en Uno-X, hier serieuze weerstand kunnen bieden, met relatieve subtoppers als Chaves, Plapp, Hart en Johannesen.

Etika 26 mei 2022 om 21:49

Blijft ook een feit dat hij ze allemaal naar huis gereden heeft, Jean.

Deel Koeper 26 mei 2022 om 21:32

Ik vind dat we een Remco-equivalent van Godwin’s Law moeten hebben. Remco’s Law.

Als Evenepoel iets presteert, zal de discussie, als je lang genoeg wacht, altijd evolueren naar een opsomming van koersen die hij niet kan winnen, renners die hij niet kan verslaan en manieren waarop hij niet kan winnen.

Mystery Rider 27 mei 2022 om 05:50

Haha, dat is wel correct.

Je kan het ook omdraaien, als hij tweede wordt na Vine dan gaat de hele discussie over het feit dat hij zelfs niet in een B-garnituur kan winnen en is dat koren op de molen van de ‘haters’. De comments zullen desalniettemin in dezelfde richting evolueren!

Gelukkig heeft hij toch maar mooi weer een overwinning erbij en staat Quickstep weeral aan de leiding met het aantal overwinningen – allemaal dankzij Remco en Fabio en in mindere mate Cav!

Panache 27 mei 2022 om 09:27

Mwoah… ik geef je een voorbeeldje. Evenepoel bracht zelf in de pers, terwijl hij thuis aan het revalideren was, een uitspraak over de befaamde Stelvio rit waar Rohan Dennis alles aan gort reed: “mijn hartslag ging omhoog toen ik dat zag. Ik zag mezelf in zijn wiel zitten op weg om de Giro te winnen”. Een redelijk belachelijke uitspraak terwijl je op dat moment zelfs nog niets eens aan de start van een grote ronde hebt gestaan. Dat er vervolgens op sites als Wielerflits discussies komen of zo’n uitspraak realistisch is (onbewijsbare discussies want er is geen data) is niet de schuld van de zogenaamde criticasters. In feite zijn veel discussies een afterburn van die tijden.

  • 1
  • 2