Onafhankelijke veiligheidsinstantie SafeR gelanceerd
Ter illustratie - foto: Cor Vos
vrijdag 30 juni 2023 om 16:24

Onafhankelijke veiligheidsinstantie SafeR gelanceerd

Vrijdagmiddag is een nieuw initiatief in de wielersport genaamd SafeR gelanceerd. Dat project moet ervoor zorgen dat de kans op zware valpartijen in het wielrennen drastisch verkleind wordt. Dat staat te lezen in Knack.

Het project kreeg eind 2022 een nieuwe impuls door de CEO van Jumbo-Visma, Richard Plugge. Hij stapte naar zijn operationeel directeur Jaap van Hulten. De Nederlander kon uiteindelijk heel wat belangengroepen bij elkaar te krijgen. Zo gingen de UCI, de rennersvakbond CPA, verschillende organisatoren en de mannen- en vrouwenteams rond de tafel zitten.

SafeR, oftewel Safe Road Cycling, zal alle partijen van het wielrennen vertegenwoordigen. De structuur zelf staat echter nog niet helemaal vast. “Zeker is dat we elk jaar een grote SafeR-conferentie zullen organiseren, en geregeld online meetings zullen beleggen. Daarin zullen we adviezen over veiligheidsproblemen formuleren, onder meer op basis van modellen en de databank van de UGent. Die adviezen, die altijd gebaseerd zullen zijn op feiten, zullen we voorleggen aan de UCI. We kregen al de garantie dat ze telkens feedback zal geven, positief of negatief. Het beslissingsrecht blijft dus bij de UCI, die SafeR vanuit alle geledingen zal steunen.”

Van Hulten: “Systeem met gele en rode kaarten invoeren”
“Naast die adviezen zullen onze experts parcoursen op voorhand inspecteren, in overleg met de safety managers van de betrokken koers”, gaat Van Hulten verder in Knack. “In het begin zal dat om 20 procent van de belangrijkste wedstrijden gaan. Maar met de adviezen die we aan hen geven hopen we de overige 80 procent ook van dienst te zijn. Al wil ik benadrukken dat we ook dan sommige valpartijen niet zullen kunnen vermijden.”

“We willen de UCI-commissarissen helpen om zo consequent en juist mogelijk sancties op te leggen. Bijvoorbeeld door het huidige systeem van geldboetes uit te breiden met gele en rode kaarten, waarop een effectieve schorsing volgt. Dat is een van de ideeën, naast een uniforme bewegwijzering in alle landen, en een betere controle en begeleiding van alle mensen die meerijden in een koers. Dat zullen we de komende maanden bespreken. We zitten nog in pilootfase één. Op 1 januari 2024 starten we echt met SafeR.”

 

 

RIDE Magazine
10 Reacties
30-06-2023 17:07
Misschien is er een training te ontwerpen om renners veiliger koersgedrag bij te brengen. Een beetje zoals een cursus voor mensen die met alcohol op hebben gereden. Ook op dat vlak is er veel te winnen.
    30-06-2023 17:15
    Goed idee, een soort rijbewijs voordat je in het profpeloton mag rijden mogen ze best invoeren. Met theorie en praktijk examen en veel aandacht voor gevaarlijke situaties.
    30-06-2023 17:25
    Om dan alsnog een schreeuwende ploegleider in je oor te horen tetteren dat je moet winnen als je volgend jaar nog een contract wilt hebben.
    30-06-2023 18:25
    Een soort rijbewijs? Op zich geen slecht plan, maar dan blijven er niet zoveel renners meer over. O.a. de laatste winnaars van de Vuelta en Giro kunnen het dan wel vergeten.
30-06-2023 16:53
Een goed initiatief. Over een paar jaar weten we of dit een revolutie in de wielersport is, of de zoveelste 'natte handdoek'.
30-06-2023 17:35
En er zal worden samengewerkt mat Alan Hansen? Of gaan we weer langs elkaar heen werken?
30-06-2023 19:47
Eindelijk zeg de koers moet veiliger vooral na de dood van Gino Mäder
01-07-2023 06:07
Ik verwacht er heel veel van. Naar verluidt hadden ze slechts zes maanden nodig om het eens te worden over de naam … :p
    01-07-2023 10:55
    Nu nog eens 6 maanden om een paar “experts” te vinden… dit gaat het ook niet worden vrees ik…
30-06-2023 18:29
Die Boplans zijn op zich al een hele vooruitgang. Vangnetten in gevaarlijke afdalingen zie ik ook wel zitten. En het moet toch ook mogelijk zijn renners met een stuk of tien mini-airbags uit te rusten?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine