Olympische Spelen: Nederlandse baanrenners winnen goud op teamsprint
foto: Cor Vos
dinsdag 3 augustus 2021 om 10:54

Olympische Spelen: Nederlandse baanrenners winnen goud op teamsprint

De Nederlandse baansprinters hebben hun favorietenrol waargemaakt op de Olympische Spelen van Tokio. Op de teamsprint veroverde ’the Bullet Train’ van bondscoach Hugo Haak in de finale tegen de Britten goud. Het is voor het eerst dat Nederland olympisch goud wint op dit nummer.

Groot-Brittannië opende sneller dan Nederland in de finale, maar toen Harrie Lavreysen eenmaal in de baan kwam werden de rollen omgedraaid. Met Jeffrey Hoogland als derde man liep de ’the Bullet Train’, zoals de oranjeploeg werd omgedoopt, meer dan drie seconden uit op de Britten, die vijf jaar geleden in Rio nog de beste ploeg waren. In de bronzen finale versloeg Frankrijk de ploeg van Australië, die net naast het podium greep.

De Nederlandse sprintploeg is al drie wereldkampioenschappen op rij ongeslagen op het nummer teamsprint. De verwachtingen waren dan ook hooggespannen voor de Spelen van Tokio. Hoewel vanwege de coronapandemie nauwelijks werd gekoerst, wisten de Nederlandse baansprinters de hoogvorm vast te houden door onderling wedstrijden tegen elkaar te rijden. Of dat voldoende was voor goud in de Izu Velodrome moest blijken.

foto: Cor Vos

Nederland klokte vandaag in de kwalificatie de snelste tijd, al was het verschil met nummer twee Groot-Brittannië ‘maar’ een tiende. Voor de eerste ronde wisselde bondscoach Haak zijn derde man Matthijs Büchli voor Jeffrey Hoogland. Met Hoogland op positie 3 werd Polen verslagen en plaatste de oranjeploeg zich voor de finale. Daarin werden de Britten, de olympische kampioen van zowel 2008, 2012 als 2016, met duidelijk verschil naar het zilver verwezen.

RIDE Magazine
62 Reacties
03-08-2021 10:56
Zowel Australie als GB moeite om tempo te volgen. Gefeliciteerd heren!
03-08-2021 10:57
Fantastische prestatie! Het vierde mannetje betaalt zich meteen dik uit. GBR en ook AUS stonden versleten aan de start van hun derde race.
    03-08-2021 11:06
    Klopt, ook al werd daar lacherig over gedaan. Fantastisch besluit van NL om voor een extra baanrenner te kiezen.
    03-08-2021 11:12
    @harry wie deed daar lacherig over, buiten de mensen die weinig met baanwielrennen hebben en liever een extra knecht voor Bauke zagen?
    03-08-2021 11:12
    Helemaal eens. Bijzonder knap om het te doen als je zo favoriet bent. En extra man betaalt zich ook dubbel en dwars uit.
03-08-2021 10:58
Wat een explosie! De Britten totaal kapot in de finale.
17.255-11.964-12.150
03-08-2021 10:58
2 van de andere 3 topploegen geen goede timing en los gereden. Betekent ook dat het slim was om een wegrenner op te offeren. Er was wat kritiek op, maar goede zet.
03-08-2021 10:59
En dan verwacht je een spannende finale........ GB was geen partij.
    03-08-2021 11:00
    Bij Australie en GB reden volgens mij steeds dezelfde renners 3 rondjes en die moesten de 3de keer in 2 uur lossen.
03-08-2021 11:02
Mooi man, oppermachtig
03-08-2021 11:05
Kan toch moeilijk anders dan concluderen dat 4e man nuttig was. benieuwd of de heren daar zelf ook zo over denken.
    03-08-2021 11:09
    Benieuwd of de wielerflitsers die niet achter een 4e baansprinter stonden, nu ook van gedachte veranderd zijn. Goed besluit van de coaches in ieder geval. Zeker als Buchli straks ook nog scoort op de Keirin.
    03-08-2021 11:26
    Ik weet niet meer zeker wat ik er over heb gezegd. Ik ben in ieder geval nu overtuigd (maar begreep het geloof ik eerder ook wel)
    03-08-2021 11:55
    Ik was kritisch, maar ben nu wel overtuigd.
    03-08-2021 11:59
    Maar is dat niet oneerlijk dat NL als enige een extra man had? Of hadden andere landen ook die keuze?
    03-08-2021 12:39
    Nee, alleen NL had de officials omgekocht, dus de andere landen mochten dat niet
03-08-2021 11:06
Blijf me verbazen over de fysieke verschijning van deze mannen. Absurd!
    03-08-2021 11:11
    Dit onderdeel heeft dan ook vrijwel niets met wielrennen te maken. Het is vooral gewichtheffen met de benen.
    03-08-2021 11:15
    De Chippendales zouden er huilend van met pensioen gaan ja.

    En wat Panache zegt, als je er 21KG bonen malen (7-7-7) door een loden hamsterradje aandrijven van maakt is het nog exact hetzelfde. Ik vind het kneuterig, doe mij maar een BMX kleuterfietsje.
    03-08-2021 11:15
    Dat geldt toch vooral voor de starter. De laatste in het rijtje moet wel serieus fietsen. Dat maakt dit onderdeel voor mij dan ook mooi, al snap ik dat de meningen daarover verschillen.
    03-08-2021 11:18
    Ach mannen, geniet toch gewoon van mooie en indrukwekkende sport. Dat naar beneden halen van onderdelen én dat vergelijken tussen andere onderdelen snap ik nooit zo. Alles staat toch op zichzelf.
    03-08-2021 11:19
    Groot voordeel is ook dat je niet verplicht bent om te kijken
    03-08-2021 11:21
    "Vrijwel niets" is wel schromelijk overdreven Panache. Zit vol met allerlei fundamentele aspecten van wielrennen, soort hypergeconcentreerde leadout.
    03-08-2021 11:27
    En hier is alles van planken en bij mountainbiken heb je geen plank
    03-08-2021 12:14
    Ik vind het prachtig om te zien. Gewichtheffen op de fiets. Zeker die start en de power die daar geleverd wordt, fenomenaal!

    En dan na afloop de complete verzuring. Soms niet eens meer in staat om op de benen te staan. Ik vind het een mooi stukje sport, van freaks die zich in een hele bijzondere niche van de wielersport bewegen. Met bijpassende materiaalontwikkeling...
    03-08-2021 12:51
    [i]Edit redactie: Niet doen![/i]
    03-08-2021 13:21
    Is toch prachtige sport. De starter doet een demarrage uit stilstand, de 2e man een sprint leadout en de laatste een eindsprint. Dan nog het technische aspect er bij want rijden op een baan is niet makkelijk.
03-08-2021 11:10
Ook erg bijzonder dat de commentator het totaal ontging dat de 3e man van Australië al vroeg moest lossen.... En daarna verbaasd zijn dat hij in de laatste ronde er niet overheen kwam.
    03-08-2021 11:11
    Ja dat was bijzonder slecht becommentarieerd. Gewoon blind je van tevoren voorbereide verhaal doen en niet kijken naar de wedstrijd
03-08-2021 11:15
Lekker gereden, keurig afgemaakt.
03-08-2021 11:20
Jaren samen trainen, en dan toch elkaars wiel niet kunnen houden. Hoe kregen de Britten dat nou voor elkaar? (Ze hadden anders toch wel verloren van dit supersterke Oranje-kwartet.)
    03-08-2021 11:20
    Heel simpel: geen vierde man en de manches zaten heel dicht op elkaar. Normaal heb je echt veel meer tijd om te herstellen tussendoor.
    03-08-2021 11:22
    Het kan ook vermoeidheid zijn bij de renners. Iedereen gaat vol en een fractie langzamer dan normaal zorgt direct voor een gat.
    03-08-2021 11:27
    Het leek er gewoon op dat de tweede ronde van Australie/GB de rit voor Zilver was; dat op voorhand zeggen is tikkeltje arrogant maar je kan geen andere conclusie trekken toch?
    03-08-2021 11:27
    Lijkt me ook, als je ziet hoe GB in de kwalificaties reden. Alles gegeven om niet voor brons te hoeven strijden en vervolgens niet meer om goud kunnen strijden.
    03-08-2021 12:28
    Tja zo had ik er eigenlijk nog niet eens naar gekeken... Wellicht hielden we hier in NL dan nog meer rekening met de Britten dan de Britten zelf ;)
03-08-2021 11:20
Dik verdiend dit. Geweldige race. Nu op naar de rest van de onderdelen en meer plakken!
03-08-2021 11:23
Mooi dat ze winnen!

Zou toch zuur zijn geweest dat ze de voorbije jaren alles domineren en dan dat op de OS GB er weer even overheen knalt, om zich vervolgens vier jaar niet meer te laten zien.
    03-08-2021 11:57
    Ik heb daar ook altijd een hekel aan, toernooien overslaan of in relatief matige vorm aan de start verschijnen terwijl er ook titels en prijzen verdeeld worden. Dat geeft altijd te denken. Is er sprake van speciale preparatie in de negatieve zin voor maar 1 belangrijk toernooi, of is het gewoon hautain. Het is daarom dat ik ook niks heb met renners als Froome, die ook maar beperkt zijn gezicht liet zien en al bijna helemaal nooit in een eendaagse wedstrijd. Een zegen dat Pogacar en Roglic wel nog eens een paar eendagskoersen willen meepakken. Gelukkig is dat bij Ineos met Bernal al wat anders. Hoop dat die zoals dit jaar in Strade en eerder in het Italiaanse najaar mag blijven strijden.
    03-08-2021 12:08
    Het lijkt nu wel gedaan met de Britse overheersing. Dat werd ook wel tijd. Vorige keer nog die dubieuze winst van Kenny op de keirin toen ie eigenlijk DQ had moeten worden.
03-08-2021 11:24
Mag koos nu weer blijven?
    03-08-2021 13:11
    Nee, de zeilsters hebben vannacht het goud verloren.
03-08-2021 11:36
Op naar nog meer Gouden Glorie!
03-08-2021 12:14
Indrukwekkende overwinning - en inderdaad erg slim om daar een wegrenner voor op te offeren.
03-08-2021 12:20
Ik vond het commentaar echt heel slecht, alsof hij gewoon niet naar de wedstrijd keek. Hij had gewoon niet door dat zowel de Britten als de Australiërs na een half rondje al uit elkaar lagen, hoe kan je dat nu missen?
    03-08-2021 12:27
    Misschien heeft hij het wel waargenomen, maar zich de impact ervan helemaal niet gerealiseerd. Tussen de eerste en de tweede zit immers ook altijd een gat.

    Of hij wilde het spannend houden, kan ook. Maar dat lijkt me voor een race van een halve minuut om goud niet per se nodig.

    Hoe dan ook erg matig. Sluit prima aan bij het gemiddelde niveau dat de NOS haalt deze Spelen.
    03-08-2021 12:42
    Ik vind juist veel analisten 'in de studio' wel erg goed, zeker vergeleken bij het EK voetbal. Uiteraard Sedoc, maar ook een aantal van wat meer niche sporten weten mij te enthousiasmeren.
    03-08-2021 12:48
    Dat is een terechte nuancering. De uitgenodigde deskundigen zijn prima. Maar de commentatoren, interviewers en gastheren zijn abominabel met een enkele uitzondering.
    03-08-2021 12:52
    Ik had ook het idee dat de verslaggever op het middenterrein stond en met zijn gezicht naar de Nederlanders (en met zijn rug naar de Britten). Want je zag het fout gaan op TV...

    Ik moet zeggen dat de NOS het wel heel erg prima doet met de analisten (en ook door her en der deskundigheid in het commentaarhokje te zetten, denk aan het MTB (met Brentjes) en turnen).
    03-08-2021 13:19
    Hierboven in het verslag wordt het ook niet genoemd. Als je het zo leest dan was Nederland gewoon zo ontzettend goed dat ze meer dan 3 sec. uitliepen op de Britten.
    03-08-2021 13:28
    Ben er erg voor om een analist / co-commentator die recent uit de sport is gekomen naast de commentator te zetten (zie bijvoorbeeld bij het turnen). Dus niet alleen als analist achteraf. Begrijp dat er (deze spelen) haken en ogen aan zitten omdat er weinig mensen naar Tokio mogen, maar ook daarvoor zouden toch technische oplossingen moeten bestaan.
    03-08-2021 14:54
    @xistnc
    Al was Ligtlee dan weer een negatieve uitzondering; hoewel uiteraard deskundig blijkt ze ongeschikt voor tv. Ook totaal geen chemie met Egbers, die zichtbaar worstelde het gesprek gaande te houden.
    03-08-2021 15:09
    Ik vind die Sedoc een kanjer hoor met zijn uitleg over de atletiek. Maar die Ligtlee
    03-08-2021 15:41
    Aanrader: als je via de Eurosport Player kijkt heb je commentaar van Nick Stöpler, die vuistdiep in het baanwielrennen zit. IJzersterke analyses en commentaar.
    03-08-2021 15:43
    Wat Ligtlee daarentegen wel kan is een zwaar stuk ijzer zo hups de lucht intillen.
    03-08-2021 15:49
    Elis kan ook heel goed Iserbeyt-werpen.
    03-08-2021 15:50
    Dan is het inderdaad wel belangrijk dat je via de Player kijkt, want op TV schakelt Eurosport af en toe op vreemde momenten naar bijvoorbeeld pingpong of badminton, omdat het daar 'spannend' is.
    03-08-2021 16:21
    Inderdaad. Het is alsof zij niet goed kijken of niet weten waarop zij moeten letten. En bij het turnen wist de commentator qua techniek alleen te melden dat een turner een hupje maakte. Ja, dat niveau heb ik ook. Gelukkig zat er een kenner naast.
03-08-2021 13:24
Ook al werd Goud verwacht, het dan waarmaken is vers twee. Zeer overtuigend optreden waarbij het kunnen inzetten van de vierde man volgens mij wel degelijk doorslaggevend was. Bij GB zag je al dat na de kwalificatie en de eerste heat nu de koek op was. Kenny kon niks meer in de finale. Een wedstrijd minder voor Hoogland scheelt dan een slok op de borrel.

De Britse overheersing op de baan lijkt zowel bij de mannen als de vrouwen voorbij. Nog steeds medailles maar geen versmachting van de rest zoals bij de eerdere spelen.
03-08-2021 13:41
Mooi, prachtige prestatie. Jaar extra wachten en toch als gedoodverfde favorieten er staan. Gefeliciteerd.
03-08-2021 16:24
Overigens briljant gedaan van het team! Een mooi baannummer.
03-08-2021 16:36
Die 3 seconden in de finale kwam omdat de laatste renner het liet lopen volgens mij, maar meer dan een seconde was het wel geworden

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine