Olympische Spelen: Anna Kiesenhofer stunt in wegkoers, zilver voor Van Vleuten
Wie had voorspeld dat Anna Kiesenhofer de olympische wegwedstrijd van Tokio zou winnen, was misschien wel voor gek verklaard. Toch verraste de Oostenrijkse vriend en vijand door het goud te pakken. Ze was de beste van een lange vlucht met vijf vrouwen die een royale voorsprong mocht pakken. Omdat de achtervolging niet op gang kwam, kon ze vooruit blijven en solo winnen.
De wegkoers voor vrouwen ging over 137 kilometer, waarin 2692 meter hoogteverschil moest worden overbrugd. Net als bij de mannen was de start in het Musashinonomori Park en lag de finish op de Fuji International Speedway. De vrouwen kregen twee loodzware beklimmingen voor de wielen geschoven, waarvan de klim op Doushi Road de zwaarste was. Deze col was op papier slechts 5,9 kilometer lang, maar al veel eerder begon de weg omhoog te lopen. Daarna bleef het op en af gaan tot aan de finish. Anders dan bij de mannen ontbrak de Mikuni Pass.
De grootste favorieten? Dat waren vooral de vrouwen in het oranje met titelverdedigster Anna van der Breggen, Annemiek van Vleuten, Marianne Vos en next big thing Demi Vollering. Nederland had dus vier kanshebsters op goud, en dat was ook meteen het nadeel. Er waren geen knechten in de ploeg en dat betekende dat er weleens een ‘derde hond’ met het goud kon gaan lopen. Het waren namen als Lizzie Deignan, Lotte Kopecky, Elisa Longo Borgini, Maví García, Katarzyna Niewiadoma en Marta Cavalli die daarvoor in aanmerking kwamen. Maar Anna Kiesenhofer?
Vijf vluchters pakken royale minuten voorsprong
Om een uur lokale tijd werd de wedstrijd op gang gebracht en al vroeg kwam een kopgroep tot stand. Anna Plichta, Carla Oberholzer, Anna Kiesenhofer, Vera Looser en Omer Shapira sloegen de handen ineen. Enkele rensters probeerden nog de aansluiting te maken, maar het bleef bij vijf aanvalsters. Zij wisten vervolgens maar liefst tien minuten voorsprong bij elkaar te rijden. Op de lange klim van Doushi Road dunde de kopgroep uit; eerst ging het voor Looser te snel, daarna moest ook Oberholzer passen.

foto: Cor Vos
Daarachter kwam de achtervolging maar moeizaam op gang, waardoor de voorsprong van de drie overgebleven vluchtsters met nog zeventig kilometer te gaan nog altijd ruim negen minuten was. Op 64 kilometer van de streep was ook een val te noteren van enkele grote namen. Emma Norsgaard, winnares van een etappe in de Giro Donne, ging lelijk tegen de grond en Annemiek van Vleuten buitelde ongelukkig over de Deense heen. Nadat de fietsen uit de knoop waren gehaald, konden beide vrouwen hun weg weer vervolgen.
Met nog 61 kilometer te gaan opende Demi Vollering de koers in het peloton. Dat de winnares van Luik-Bastenaken-Luik en La Course een gat pakte, kon de concurrentie niet onbeantwoord laten en de Amerikaanse Leah Thomas bracht de anderen terug. Vervolgens waren het Van Vleuten, die even daarvoor nog was gevallen, en Thomas’ landgenote Ruth Winder die het probeerden. Het spel was op de wagen. Door de schermutselingen was het verschil met de drie koploopsters verder teruggebracht naar acht en een halve minuut.
Van Vleuten solo in de tegenaanval
Op 57,7 kilometer van de streep gaf ook Anna van der Breggen er een snok aan, waardoor achter in het peloton steeds meer vrouwen overboord gingen. Na Van der Breggen schudde Van Vleuten nog een keer aan de boom. Drie kilometer later probeerde de renster van Movistar het nog eens, en deze keer pakte ze een serieus gat. Daarachter in het peloton wordt haar aanval door Marianne Vos gecoverd. In tien kilometer had ze al een minuut te pakken, maar vijf minuten voor haar was het nog altijd de kopgroep die op medaillekoers lag.

foto: Cor Vos
De vluchters hadden aanvankelijk een numerieke meerderheid tegen Van Vleuten, maar met nog 41 kilometer te gaan loste Kiesenhofer haar medevluchters Plichta en Shapira waardoor het niet langer drie tegen één maar en vrouw-tegen-vrouwgevecht werd. Desondanks leek Van Vleuten vandaag niet sterk genoeg om het gat naar voren te dichten, want ze bleef op vijf minuten van de eenzame koploopster hangen. De Oostenrijkse op kop was ook niet de eerste de beste met drie nationale titels in het tijdrijden achter haar naam.
Nadat Lotte Kopecky, Katarzyna Niewiadoma, Christine Majerus en Olga Zabelinskaya samen in de tegenaanval probeerden te gaan, werd Van Vleuten op 25 kilometer van de streep bijgehaald door Kopecky, met de sterksten van peloton om haar wiel. Kiesenhofer begon met twee minuten voorsprong op haar voormalige medevluchtsters Plichta en Shapira en meer dan vier minuten op het peloton aan de laatste lus van 17,7 kilometer op en rond de Fuji Speedway. Plichta en Shapira werden op vier kilometer van de streep ingelopen.
Dat gebeurde ver achter Kiesenhofer, die na 137 kilometer en een lange aanval voor een enorme verrassing zorgde met goud. Voor de 30-jarige Oostenrijkse was het met afstand het hoogtepunt uit haar wielercarrière. Annemiek van Vleuten legde beslag op het zilver na een late aanval, Elisa Longo Borghini pakte het brons. Lotte Kopecky pakte met de vierde plek net naast de medailles.

Vandevelde is nog even kunnen terugkeren, maar was er na die laatste helling ook niet meer bij.
Kan je over die eerste 40 km van elk land zeggen.
Er was helemaal geen zekerheid dat Kopecky de finale ging overleven. België was dus zeker niet de eerste die aan de bak moest
Zoals ik elders al zei, was het bij de Belgen vooral zaak dat Kopecky zo fris mogelijk bleef en er niet af gereden werd bij de verwachte aanvallen van de klimmers. Dan wíl je geen harde koers, dat wil je juist vermijden! Na de lastige stukken zat Kopecky geïsoleerd maar werkte ze wel mee. Dan hoefde ze zich geen zorgen meer te maken dat ze eraf zou worden gereden.
Als je de Belgische tactiek wil beoordelen, moet je wel een Belgische bril opzetten. De Belgen gaan niet rijden om Nederland aan de medailles te helpen!
En zoals ik óók elders al zei, kan je de koerstactiek niet gaan bepalen aan de meet. Een Belgische renster laten meerijden, met hun beperkte ploegje en de kwaliteiten van hun kopvrouw (een sprintster), dat was gewoon dom geweest. Niemand met ook maar een greintje verstand in zijn of haar hoofd had dat gedaan. Of Kopecky nu toevallig op het einde als tweede of als derde of helemaal niet meer uit het peloton demarreert.
Kopecky en de Belgen reden naar hun capaciteiten een zeer verstandige koers. Kopecky had alleen mee moeten zijn toen die Italiaanse op de piste achter Van Vleuten aan ging. Dat was haar enige fout en dat beseft ze zelf ook.
Of is er nóg een reden dat je dit doet? Ergens moet het een enorme opluchting voor je zijn dat net een Belgische op de meest ondankbare plaats is geland. Kan je meteen haar onooglijke ploegje de zwartepiet toeschuiven. Zo is het dan tóch niet de schuld van de Nederlanders! Hoezee!
Dat gisteren iedereen naar van Aert keek, hem wel terughaalden maar niet overnamen is kansloos. Maar dat de andere teams vandaag naar onze vrouwen keken met een over tal is volkomen logisch!
al is 't wel raar dat degene die alleen zat uiteindelijk meer werk heeft verricht dan een volledig team
Als je 2 knechten benodigd, dan zijn bij 4 Kopvrouwen, 2 teveel.
Daarvoor hoef je geen hogere wiskunde..
Wat een afgang !! En dan Van Vleuten met de kers op de taart...
Zwakke schakel vandaag samenwerking en tactiek compleet Nederlands team. Kostte wellicht ook goud.
Maar als je kijkt naar de manier waarop, dan is er nooit uitzicht geweest op goud. En dat mag je de Nederlandsen (inclusief de aanwezige staf) wel degelijk aanrekenen.
Als je weg bent met een kopgroep en je bent net niet de sterkste? Dat kan.
Stuur je aan op een massasprint maar er is iemand sterker? Dat kan ook.
Maar het kan gewoon niet zo zijn dat goud de hele race buiten bereik is. Dan heb je gewoon gefaald!
Waarbij de harde kritiek op Nederland bijna net zo hard geldt voor de andere landen; ook die wilden blijkbaar liever niet verliezen van Nederland dan de wedstrijd winnen.
Dan hou je over dat ze niet wisten dat er nog 1 weg was: De wagen had er nog naast kunnen rijden maar de bondscoach had geen verbinding meer, die wist het dus ook niet. oortjes hebben ze niet maar hadden ze dus niets aan gehad.. Borden langs de weg stond niets op.
Blijft over dat ze het gewoon hadden moeten weten op basis dat je in de gaten houdt wie er weg zijn gereden. Dat laatste kun je ze dan kwalijk nemen.
Er zijn voldoende mogelijkheden om als Nederlandse ploeg daarop in te spelen. Maar blijkbaar is met dat scenario van gebrekkige informatievoorziening geen rekening gehouden. En dat mag je wel degelijk de staf aanrekenen, aangezien het niet de eerste keer is dat dit gebeurt in een koers zonder oortjes.
Ten eerste moet die Nederlandse bondscoach per direct de laan uitgestuurd worden. Hoe is het in godsnaam mogelijk dat je geen tactiek op poten kan zetten en vooral dat je niet kunt communiceren met de rensters tijdens de wedstrijd.
Verder moet de organisatie ook een veeg uit de pan krijgen. Indien de renners zonder oortjes rondrijden, dan moeten er continu motoren met bordjes die de verschillen aanduiden rondrijden. Ik heb geen enkele motor gezien die dit deed. Dit is een regelrechte schande, het leek zo meer op een oriëntatie koers dan op een professionele wielerklassieker.
Heel spijtig voor Van Vleuten deze twee zaken, hoe hard was deze titel haar gegund.
Geweldig voor de mij volstrekt onbekende Anna Kiesenhofer natuurlijk. Maar dit mag natuurlijk nooit
Meen je dit joh…..
Edit: "Er staat 1:35 op het bord. Dat gaat prima".
Niet wetende dat dit ging om het gat van de twee achtervolgers naar de koploper.
Allemachtig wat een amateurisme van de renners, staf en organisatie.
Net als het damesvoetbal een grote sof.
Jammer dat ik hier mijn wekker voor heb gezet.
Klaar mee. Bah.
Maar als als als telt niet. Het was vandaag gewoon niet goed en tactisch waardeloos. Overigens net als de andere landen met kanshebbers die niet wilden rijden en niets deden in de achtervolging.
bizar dat je die dan niet kent, alsof een prof niet weet wie mader is.
deze vrouw heeft genoeg niveau om haar te kennen, waarbij het eventueel logisch is dat je haar zou onderschatten. maar helemaal niet kennen.... nee, dat niet
zal dan wel een verschil in mentaliteit zijn en hoe men de koers ervaart. actief informatie zoeken tegenover zich enkel laten informeren, waarbij die laatste groep hopeloos verloren is wanneer ze hun oortjes kwijt zijn
Dit past in het rijtje Sven Kramer met de mooie wisseltruc. Of de Belgen die Groenendael in het veldrijden wereldkampioen zien worden.