Oliver Naesen: “Ik heb nog iets recht te zetten in de Ronde van Vlaanderen”

donderdag 11 januari 2018 om 09:20

Foto: Marcel Koch

Oliver Naesen hoopt dit seizoen een van de voorjaarsklassiekers op zijn naam te kunnen schrijven. “Ik zou graag opnieuw zo goed mogelijk zijn vanaf het begin van de voorjaarsklassiekers”, vertelt de 27-jarige renner van AG2R La Mondiale in een gesprek met Sporza. “Hopelijk blijven de verhoudingen van vorig jaar intact en verschuiven ze een beetje in mijn voordeel.”


Vorig seizoen kwam hij tijdens de Ronde van Vlaanderen op de Oude Kwaremont ten val, nadat Peter Sagan voor hem tegen de grond ging. “Het was mijn beste dag ooit op de fiets”, kijkt hij terug. “Die valpartij in de Ronde was een heel pijnlijk moment en ik word daar nog dagelijks of wekelijks aan herinnerd. Dat was niet één koers die om zeep was, maar wel de voorbereiding van jaren. Het was een droom die in duigen viel. Dat wil ik wel nog rechtzetten, sowieso”, geeft hij aan. “Vorig jaar had ik de ambitie om in de top tien te rijden van de klassiekers. Maar in de periode van de Ronde van Vlaanderen behoorde ik tot de beste vier renners. Door omstandigheden kon ik niet tonen wat mijn plaats was tussen die vier”, kijkt hij terug.

Zijn ploeg AG2R La Mondiale heeft er met Tony Gallopin en Silvan Dillier twee sterke renners voor het voorjaar bijgekregen. “We krijgen meer ruimte om de tactiek aan te passen. We hebben een serieuze tweede lijn die vooropgestuurd kan worden. Ik kan dan wachten op de favorieten en verstoppen achter die mannen. Mijn koers wordt dan iets makkelijker. Maar dat zijn scenario’s die nog ver voor ons liggen.”

De regerend Belgisch kampioen acht zichzelf in staat om dit jaar een klassieker te winnen. “Ik hoop het. Waarom niet?”, aldus Naesen. “Om een klassieker te winnen moet je bij de beste renners zijn die aan de start komen. Als je in die positie zit, moet je durven te dromen van een overwinning in de klassiekers.”

 

Dit artikel delen:

23 Reacties

Secondant 11 januari 2018 om 09:24

Was inderdaad erg sterk vorig jaar. Zat in het goede wiel tijdens de RvV. Helaas hoort vallen ook bij de sport.

stibadi 11 januari 2018 om 09:26

Hij klinkt in mijn oren als een winnaar. Ik zou het hem dan ook echt gunnen. Het was fantastisch hoe hij afgelopen Tour knechtte voor Bardet. Deze jongen heeft veel inhoud en heeft me afgelopen jaar positief verrast!

Geflitst 11 januari 2018 om 09:30

@secondant
Volgens mij zat hij net in het verkeerde wiel.

josemanuelfuente 11 januari 2018 om 09:30

Zie hem graag koersen, alleen zal er dit jaar toch wel wat druk op staan.

marehoek 11 januari 2018 om 09:37

Oliver Naesen , wordt de beste Belg in de klassiekers.
Deze heeft een geweldige aanvalslust.

Geraint 11 januari 2018 om 09:53

Naesen is zo’n type die geen last heeft met druk. Heeft hij geleerd in zijn periode als pakjesbezorger.

Louike 11 januari 2018 om 10:18

Heerlijk renner en sympathieke jongen, jammer dat hij het bij onze noorderburen een beetje verprutst heeft door incident met Groenewegen.

il Pantera 11 januari 2018 om 10:37

@Louike: heeft hij het verprutst bij onze Noorderburen dan? Volgens mij ging Groenewegen duidelijk zwaar in de fout. Kan me niet van de gedachte ontdoen dat Naesen hier iets moet kwalijk genomen worden. Voor het zelfde geld lag hij gewoon in het ziekenhuis.

guyremgabdel 11 januari 2018 om 10:37

Ieder jaar lees je toch weer hetzelfde : ze willen allemaal de Ronde of PR winnen. Ok het zijn de 2 meest prestigieuze kasseiklassiekers maar wat is er dan mis met een Omloop, E3 of DDVL ? Stuk voor stuk WT wedstrijden die op geen enkel palmares misstaan en een opstap kunnen betekenen voor de 2 grote.

Romāns Vainšteins 11 januari 2018 om 11:01

Topgast, wanneer hij en Moscon de Ronde en Roubaix verdelen in 2 sprints a deux zijn we er.

Louike 11 januari 2018 om 11:06

@il Pantera: meen me te kunnen herinneren dat er hier niet al te positief over Naesen gesproken werd door dat incident. Hij werd overduidelijk gehinderd natuurlijk en DQ voor Groenewegen was terecht geweest. Hoe Naesen toen reageerde verdiende ook niet de schoonheidsprijs natuurlijk maar was wel begrijpelijk.

Romāns Vainšteins 11 januari 2018 om 11:15

Naesen moet vooral zo blijven reageren want dat zit er gewoon in bij hem, en dat incident was ruim de moeite waard want de bowlingbal vond zijn topbijnaam erin.

Samlambeej 11 januari 2018 om 11:30

Topkerel eh. Inhoud is er. Koersinzicht is er want hij reed mee in veel finales. Als hy met Sagan en Van Avermaet naar de meet gaat zal hij nog 99 vd 100x verliezen. Daar moet nog wat extra punch komen

Front-runner 11 januari 2018 om 11:35

Mooie renner! Koerst lekker aanvallend en heeft zijn hart op zijn tong zitten. Hoop dat ie komend jaar een mooie overwinning gaat pakken!

hardfietser 11 januari 2018 om 12:22

Hij is al weer met vriend en boterletter “den Greg” gespot. Samen weer een plannetje smeden om die dekselse Sagan om de spreekwoordelijke tuin te leiden. Benieuwd wat er uit is gekomen…

MatthiasVDH 11 januari 2018 om 13:07

@hardfietser
Ze trainen al langer samen dan dat Naesen prof is, dus zo verrassend is het niet dat ze samen gezien worden.

hardfietser 11 januari 2018 om 13:23

Weet ik maar als ze bondgenoot kunnen spelen tegen Peterke dan zullen ze dat niet nalaten.

Schollekop 11 januari 2018 om 14:08

Vind Stuyven toch net wat beter, ook gezien hun resultaten. Dat lijkt me toch wel van Avermaet II in wording.

moa 11 januari 2018 om 15:25

@schollekop

Oneens, Jasper is wel rap. Naesen heeft meer inhoud, echt een grote motor.

schipperaar 11 januari 2018 om 15:33

@moa
Oneens, Jasper deed menigmaal mee in de sprint bij de eerste vijf en zijn solo van 20km getuigde wel degelijk van een hele grote motor, de enige die het nog niet lijkt te beseffen is hijzelf .

klassementsrenner 11 januari 2018 om 16:15

Een top renner en ijzersterk(kijk maar naar waaierrit in de tour waar hij Bardet z’n klassement redt). Het is hem gegund. Vooral Vlaanderen lijkt me leuk als dat lukt.

Sebas 11 januari 2018 om 17:53

Heb nog niet zoveel met deze renner behalve die schitterende Belgische driekleur. Gun hem het beste, maar inderdaad @guyremabdel waarom niet eerst uitspreken het Nieuwsblad te willen winnen? Zal wel voor de sponsor zijn. Tuurlijk, als hij een stap maakt kan hij die grote vissen pakken, maar hoelang heeft dat met bv een Sagan wel niet geduurd? Verrek, Allaphilipe wacht ook nog op zn eerste monument… Meedoen is 1, winnen is 3.

miguelon 11 januari 2018 om 23:19

Hij heeft het in zich